#یادداشت
♦️عید نمادین...!!
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 در وصف نوروز، این عید نمادین، چه میتوان گفت؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️عید نمادین...!!
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 نوروز چیست....؟؟
🔺منظومه معنایی بیبدیلی که برغم همه تحولات تاریخی فرهنگی همچنان ثابت و استوار برجای مانده است.
🔻پلی نمادین میان اینجا و اکنون ما با حوزه فرهنگی ایرانزمین و گذشته تاریخی ماست.
🔺تجدید پیوندی صمیمانه و میثاقی مستحکم میان انسان و جهان انسانی با طبیعت و جهان طبیعی است.
🔻عامل همبستگی قوی فرهنگی اجتماعی و موضع وفاق تمامی آحاد این سرزمین برغم همه تنوعات است.
🔺آغازی برای بازاندیشی خودانگیخته در روالها و روندهای معمول و مالوف زندگی است.
🔻منبع آیینی مهمی برای خلق شادیهای جمعی، انسانی، اخلاقی و ارتباطی است.
🔺بهانهای برای بازگشت متاملانه به خود، دیگران، سنت، مذهب و طبیعت است.
🔻بهانهای برای نوشدن، نودیدن، نواندیشی، خودشکوفایی و خودتحققبخشی است.
🔺بهانهای برای دید و بازدید، در کنار همبودن، از حال و روز هم آگاه شدن، تقسیم شادیها و زدودن کینههاست.
🔶 سعی کنیم با رویکردی انتقادی از نوروز و آیینهای آن پیرایهزدایی کنیم؛ آن را بهانهای برای بازتولید تفاوتها و به رخکشیدن داشتهها قرار ندهیم؛ از حال و روز نیازمندان و مصیبتدیدگان کرونایی غافل نشویم؛ از بارقههای رحمت شعبانیه خود را محروم نسازیم؛ فراتراز شادیهای جسمی، رضایت و خرسندی باطنی را جویا شویم.
🙏🌹به امید سالی خوش، توام با بهروزی و نیکبختی همگان.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: کدام قواعد فقهی، با تبلیغا
#مقاله
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔹کدام قواعد فقهی، با تبلیغات رسانهای ارتباط دارند؟
ٌ#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔹در میان انبوه قواعد معتبر و مورد استناد درفقه اسلامی، میتوان قواعدی را برای شکلدهی صحیح به تبلیغات رسانهای، استخراج نمود. این قواعد عبارتند از:
2️⃣ لزوم اطلاعیابی از قواعد کسب و کار
🔸کسب اطلاعات لازم از قواعد و احکام فقهی در باب معاملات (واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات و مباحات) پیشنیاز هر نوع فعالیت اقتصادی است. امیرالمومنین(ع) خطاب به بازاریان کوفه میفرماید: «يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ و...».
🔹طبق این روایت همه علاقمندان عرصه اقتصاد باید قبل از اشتغال رسمی به کسب این معارف، جهت مصون ماندن از آسیبهای معمول این حوزه همچون ربا، غش، تدلیس، دروغ، و... اهتمام ورزند. از این رو، ارباب رسانه در یک جامعه اسلامی، به عنوان بخشی از این شبکه گسترده در بخش تبلیغات تجاری ملزم به فراگیری این قواعدند.
3️⃣ ممنوعیت زیانرسانی به دیگران
🔸به مقتضای قاعده مشهور لاضرر (لاضرر و لاضرار فی الاسلام)، وارد کردن هرگونه ضرر و زیان به دیگری از نظر تکلیفی حرام و از نظر وضعی مستلزم جبران خسارت وارده توسط ضرر زننده است. در این قاعده، «ضرر» بیشتر به ضرر مالی و جانی و «ضرار» بیشتر به ایجاد محدودیت، حرج، سختی و اهمال تفسیر شده است.
🔹از این رو، هر نوع اقدام برای ترغیب افراد به انجام اعمالی که موجب ضرر و زیان مادی و معنوی ایشان گردد، مشمول قاعده فوق خواهد بود. دولت اسلامی موظف است از هر اقدام آشکاری که موجب زیان شهروندان و تهدید منافع عمومی میگردد، جلوگیری نماید.
🔸از این رو، اعمال حق آزادی تبلیغ کالاها و خدمات توسط افراد، گروهها، شرکتها و موسسات تجاری تا جایی است که برای عموم زیانآور نباشد. بر این اساس، تبلیغات تجاری رسانه نباید به معرفی کالاها و خدماتی بپردازد که مصرف آنها، زیان جسمی و روحی یا ضرراقتصادی مخاطبان را موجب میشود؛ یا با انجام مقایسات نادرست و غیرمنصفانه، اعتماد عمومی به مصرف برخی کالاها و خدمات را سلب کند.
🔹بدیهی است که تبلیغات رسانه درصورتی که مستقیم و با واسطه به الگوی مصرف متعارف، اقتصاد خانواده، اقتصاد ملی، محیط زیست و...خسارت وارد سازد، مشمول قاعده فوق خواهد بود.
🔸برخی از نمونههای شایع رسانهای آن عبارتند از: تبلیغ اقلام دارویی، بهداشتی، آرایشی و تقویتی(بدون مجوزات پزشکی)، تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و فاقد کیفیت لازم، ترغیب به خرید اقلام لوکس که جزو نیازهای ضروری شمرده نمیشوند یا غالب افراد از تهیه آن عاجزند، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی، تبلیغ مصارف زیانبخش به حال طبیعت و محیط زیست، افراط در تبلیغات تجاری که عادتا موجب سلب آسایش،آزار روحی، تشویش خاطر، تضییع وقت مخاطبان و هرز دادن امکانات میشود.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ویژگیهای مصرفگرایی در جامعه مدرن(قسمت اول)
🔷 سید حسین شرف الدین
🎙مصاحبه با روزنامه قدس(11 آذرماه 1399)
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ویژگیهای مصرفگرایی در جامعه مدرن(قسمت اول)
🎙 سید حسین شرف الدین
1️⃣ کالاییشدن هرچیز (وبتواره شدن کالا)
🔸قابلیت تبدیل هر چیز به کالا با نرخ و قیمت خاص متناسب با معیارهای حاکم بر بازار و چرخه عرضه وتقاضا. در این تلقی کالا بیشتر به اعتبار ارزش مبادلهای(نه ارزش مصرفی) و میزان اشتیاق و تمایل مصرفکننده به تملک آن ارزشگذاری و مبادله میشود؛
2️⃣ عمومیتیابی
🔹مصرفگرایی به عنوان یک فرهنگ، درگذشته عمدتا به طبقات متمکن و مرفه و تا حدی طبقات متوسط جامعه اختصاص داشت اما اینک عمومیت یافته و همه اقشار هرچند با نسبتهای متفاوت بدان تعلق خاطر داشته و در آن درگیرند؛
3️⃣تنوعیابی ساحتهای رفاه
🔸در گذشته به دلیل محدودیتها، عمدتا به ارضای نیازهای ضروری بسنده میشد و رفاهجویی و رفاهطلبی (به عنوان یکی از مظاهر مصرفگرایی) تنها در برخی سطوح و مظاهر (همچون مسکن یا معیشت) که از اهمیت نسبی بالاتری برخوردار بودند، تمنا و جلوهگر میشد اما اینک این خواست به همه ساحتها و قلمروهای زندگی تسری یافته و امید وصال دارد؛
4️⃣تبدیلشدن مصرف به موضوعی فرهنگی
🔹مصرف به جای یک رفتار صرفا اقتصادی و نشانگر موقعیت طبقاتی، به یک فرایند ساخت فرهنگ و تولید معنا، تبادل نمادها و نشانهها (در قالب تبادل کالاها)، تسری و نفوذ این عناصر نمادین و معنایی به همه مکانها، فضاها، الگوها، رفتارها و مناسبات معطوف به مصرف و خرید، تبدیل شده است.
🔸مصرفگرایی، همچنین نقش مهمی در هویتسازی و هویت آفرینی، ایجاد و برجستهسازی تمایز اجتماعی، ترویج نظامی از ارزشها و هنجارها، اشاعه گونههایی از مدخواهی و مدگرایی، فعالسازی طیفی از اذواق زیباشناختی و... ایفا میکند؛
5️⃣ تبدیل مصرف به یک واقعیت اجتماعی
🔹رواج مصرفگرایی در جامعه به طور قهری طیفی از امکانات، خلاقیتها، نهادها، سازمانها، الگوها، مناسبات، ارتباطات، اقدامات، نمادها، نشانهها، رسوم و آسیبها و عوارض را موجب شده و نوعی نظم اجتماعی نوین را پایه گذاری کرده است؛
6️⃣ تبدیل مصرف به نوعی ایدئولوژی
🔸نظام سرمايهداري، براي اشاعة مصرف و بهوجودآوردن فرهنگ و جامعه مصرفی، آن را به یک ايدئولوژي و مرام فرهنگی اجتماعی تبدیل کرده است. طبق این ايدئولوژي، این تنها مصرف است که ما را به تمامیت و کمال میرساند و نقصانهای وجودی ما را ترمیم میکند؛
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️تفکیک در تاثیرپذیری...!!!
🎙سید حسین شرف الدین
🔹جنسیت، سن و وضعیت تاهل افراد چه تاثیری در سلامت جنسی آنان دارد؟
ٌ#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️تفکیک در تاثیرپذیری...!!!
🎙سید حسین شرف الدین
🔹در خصوص تفکیک جنسی چنین به نظر میرسد که ضریب ابتلای خانمها به آسیبهای حوزه سلامت جنسی به طور محسوسی عمیقتر و زیان بارتر از آقایان است. خانمها در جامعه ما به دلیل برخی ویژگیهای فطری و شخصیتی، محدویتهای ارتباطی، الگوی تربیتی ویژه، وابستگی شدید به والدین و اطرافیان، احساس نیاز به حفاظت و مراقبت، احساس کنترل و مراقبت نامرئی از سوی خانواده، حساسیت و ضربهپذیری زیاد، ضعف اطلاعات و تجربیات محیطی، موضع انفعالی در تعرضات جنسی و... استعداد بیشتری برای اغفال و فریب و ابتلا به ناهنجاریهای جنسی دارند.
🔸دخترانی که به هر دلیل در کش و قوس مراودات جنسی، از اعتبار و موقعیت شبه قدسی دوشیزگی بیفتند، یا بالاتر به حاملگیهای ناخواسته نیز مبتلا شوند، درصورت افشای عمومی، احتمالا شانس داشتن یک ازدواج مطلوب و آرزویی را برای همیشه از دست میدهند.
🔹غالب خانوادههای ایرانی نیز در چنین موقعیتی معمولا به دلیل هتک حرمت و لکهدار شدن شرافت خانوادگی، بر فرزندان دختر که مسبب این وضعیت شناخته میشوند، فشار مضاعفی تحمیل کرده و گاه آنها از خود طرد میکنند. از این رو، خانمها در قبال خطاها و لغزشهای جنسی، حتی در جایی که به زور و فشار طرف مقابل، به ناگزیر تسلیم اغراض هواخواهان شدهاند، تاوان و هزینههای سنگینتری متحمل خواهند شد.
🔸در تفکیک سنی نیز مطالعات و تجربیات چنین نشان میدهد که افراد نوجوان و جوان ( گروههای سنی ۱۲ تا ۳۰ سال) در مقایسه با افراد مسن، به دلایلی، استعداد بیشتری برای ابتلاء به آسیبهای گوناگون این حوزه (روابط و رفتارهای ناسالم و نابهنجار جنسی) دارند.
🔹این گروههای سنی نیز به دلایلی همچون ضعف جامعهپذیری و تربیت اجتماعی، بحران هويت و عدم شکلگیری شخصیت، آرمانگرايي و آرزوانديشي و اشتياق زياد به تغييرات محيط، غلبه احساسات و هيجانات، تلون مزاجي، تاثیرپذیری و تغييرپذيري سريع، تجربه درجاتي از شکاف مياننسلي و کاهش میزان تاثيرپذيري و الگوگیری از بزرگترها و نسلهاي پيشين، احساس شکاف ميان فرهنگ سنتي دريافتي از خانواده و مراکز تبليغ دين با القائات فرهنگي محيط، در معرض انواع توطئههاي مختلف فرهنگي دشمنان داخلي و خارجي قرار داشتن، ضعف تجربه و شناخت کافي در درک و تفسير معادلات پيچيده محيط، ضعف آمادگي براي رويارويي با انحرافات فکری و اخلاقی، ضعف فرهنگ مطالعه و مشاوره در جامعه و در ميان نسل جوان بويژه براي ارتقاي سطح فکري و بهرهگيري از تجربيات ديگران، درگيربودن با برخي مشکلات توانفرسا در حوزه انتخاب رشته تحصيلي، شغل، ازدواج، سبک زندگي، تحرک اجتماعي و... ، عدم دسترسي کافي به روحانيت انديشمند و هدايتگر و بهرهگیری از چهرههای برجسته و شخصیتهای الگویی به عنوان گروههای مرجع، تمایلات جنسی شدید تحت تاثیر ترشح هورمونهای جنسی، جاذبههای فیزیکی و ارتباطی، تمایل به تجربه ارتباطات جنسی جهت ارضای کنجکاوی یا حصول آمادگی برای ازدواج، در اختیارداشتن بهانههایی همچون انتخاب همسر، تجربه حضور در مکانهای مختلط مثل دانشگاهها، آمادگی و توان ریسک بالا برای هنجارشکنی و نقض قواعد اخلاقی و... آسیبپذیری بیشتری دارند.
🔸در تفکیک میان تجرد و تاهل نیز دریافت شهودی همگان این است که افراد مجرد، آسیبپذیری بیشتری دارند و همواره ازدواج بویژه شکل دائم آن به عنوان مامنی برای حصول مصونیت از انحرافات جنسی و مفری برای رهایی از ابتلا به آسیبها و کجرویهای جنسی توصیه میشود.
🔹اما متاسفانه این دریافت شهودی، چندان که باید با شواهد محیطی منطبق نیست. آمار مبتلایان به آسیبهای جنسی در میان متاهلان اعم از زن و مرد، اگر چه کمتر از مجردان است اما در نوع خود تامل برانگیز است. بدیهی است که پیوند زناشویی، به شرطها و شروطها میتواند آثار متوقع را ایجاد کرده و به مثابه دژی مستحکم، زوجین را از درغلطیدن به وادی پرجاذبه و وسوسهانگیز انحراف جنسی حفظ کند.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
15.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✏️ بنویسید: ساسی....‼️
🎙بخوانید: اِبی....‼️
🐾 برداشت کنید: یهود....‼️
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @TebyanOnline
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️نظر دکتر شرف الدین درباره رساله دکتری عادل فردوسیپور
🎙مصاحبه با خبرگزاری مهر(۲۷ اسفند ۱۳۹۷)
🔹موضوع پایاننامه این دانشجو به صورت عام شهرت رسانهای و به صورت خاص برنامه ۹۰ است. در این رساله با ۱۵ نفر در خصوص برنامه ۹۰ مصاحبه شده و افراد مصاحبه شونده تاکید دارند که برنامه ۹۰ به دلیل موضوع فوتبال و شخصیت خود عادل فردوسیپور، مورد توجه است.
🔹در جلسه پیشدفاع، رساله وی ارائه شد که اشکالات و ایرادات زیادی داشت و دانشجو موظف به رفع آنها شد. در این جلسه هر داور حدود ۳ صفحه اشکال به رساله این دانشجو داشتند.
🔸به طور مثال در رساله این دانشجو آرا و دیدگاه اندیشمندان مختلف نقل شده اما این آرا دسته بندی صحیحی ندارد که وی بعدا این موضوع را اصلاح کرد. دیگر اشکال این رساله عدم معرفی افرادی است که با آنها مصاحبه گرفته شده است.
🔹در این رساله روش داده بنیاد انتخاب شده که این روش منطقی دارد و باید این منطق رعایت شود. اما در رساله منطق این روش به صورت فشرده مورد توجه قرار گرفته بود که به وی اعلام شد باید به صورت مرحلهای آن را انجام دهد. همچنین در این رساله شماره صفحه برخی منابع اعلام نشده که این موضوع نیز اصلاح شد. در ادبیات این تحقیق نیز بیشتر از منابع خارجی استفاده شده است.
🔸اگرچه که اشکالات مطرح شده در نسخه نهایی رفع شد ولی با توجه به اینکه عادل فردوسیپور در دفاع از رساله دکتری خود یک ترم تأخیر داشت، نمره پایاننامه وی از ۱۹ محاسبه شد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
📣 اطلاعیه کانال
♦️ ضمن عرض ادب و احترام خدمت اعضای کانال خرد اجتماعی، به استحضار میرساند که مسیر کلی فعالیت این کانال در سال جدید با کمی تغییر نسبت به قبل، به شرح زیر میباشد:
1️⃣ زینپس محوریت پیامهای کانال بر روی پروندههای موضوعی مختلف قرار گرفته و سعی میشود تا در طول یک هفته یا بیشتر، مطالب مختلفی حول یک موضوع واحد منتشر شود. هرچند ممکن است به اقتضای مناسبات تقویمی و اجتماعی، مطالبی نیز خارج از موضوعات اصلی بیان گردد.
2️⃣ تبادل مطلب با کانالهای اندیشهای بیش از پیش انجام خواهد شد و پستها با آیدی کانال مبدا، در کانال خرد اجتماعی منتشر خواهند شد. از این رو از اعضای کانال دعوت میشود تا در این امر ما را یاری کرده و در صورت مشاهده مطالبی با موضوع پروندههای جاری کانال در فضای مجازی، آنها را برای ما ارسال نمایند.
3️⃣تا حد امکان سعی خواهد شد که اظهار نظرات، پرسش و پاسخها، انتقادات و پیشنهادات اعضای کانال نسبت به موضوعات و پروندههای مختلف، در کانال نشر داده شده و نظر دیگر اعضا نسبت به آنها مورد سنجش قرار گیرد. از این رو مشتاقانه پذیرای نقطه نظرات یا انتقادات اعضای محترم نسبت به مطالب موجود در کانال خواهیم بود.
4️⃣ از این پس، سعی خواهد شد تا گزارشی از مهمترین رویدادها و تولیدات رسانهای در زمینههای مختلف علوم انسانی در کانال عرضه شود تا دوستان نهایت استفاده را از آنها ببرند.
🌹 کانال خرد اجتماعی سالی پر خیر و برکت برای همه عزیزان آرزو میکند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_ویژه
🗓 پرونده این هفته👇👇👇
✖️✖️✖️✖️✖️💢 منجی و موعود آخرالزمان 💢✖️✖️✖️✖️✖️
🔷 با ما همراه باشید....‼️
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir