eitaa logo
خرد اجتماعی
386 دنبال‌کننده
337 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 پرونده جدید👇👇👇 ✖️✖️✖️✖️✖️💢 جمعیت 💢✖️✖️✖️✖️✖️ 🔷 با ما همراه باشید....‼️ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️عوامل تاثیرگذار بر رشد جمعیت در دهه 70 و 80 ایران کدامند؟ 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمان‌سازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️عوامل تاثیرگذار بر رشد جمعیت در دهه 70 و 80 ایران کدامند؟ 🎙 سید حسین شرف الدین 🔶 ترديد نيست که تصميم سازمان‌هاي دولتي در خصوص کنترل يا کاهش زاد و ولد و تعديل نرخ رشد جمعيت کشور در 1368 به عنوان يک سياست راهبردي و اعلان رسمي آن و نيز تمهيد برخي برنامه‌ها و اقدامات اجرايي جهت عينيت يابی تدريجي آن، در تحقق اين مهم و ابتلا به وضعيت موجود تأثيرگذاربوده و دست‌کم در تسريع آن نقش داشته است؛ اما نبايد در خصوص آن مبالغه کرده و به عنوان تنها عامل تعيين‌کننده از آن ياد شود. بديهي است که اين تصميم راهبردي نه در خلأ که متعاقب بروز برخي تحولات محقق و در حال وقوع اتخاذ شد و تحليل‌هاي کارشناسانه آن روز، همه از ظهور تدريجي وضعيت‌هايي حکايت مي‌کرد که مي‌توانست روند نوپاي توسعه‌آفريني همه‌جانبه کشور را با مشکل مواجه سازد. 🔷 علت العلل وقوع و تشديد اين وضعيت نيز ـ درست يا غلط ـ رشد بي‌رويه و مهارناپذير جمعيت تشخيص داده شد. از ديد برخي کارشناسان، شايد اگر چنين سياستي هم تدبير و اعلان نمي شد، روند تحولات ساختاري و دست‌هاي نامرئي، جامعه را در عمل به تجديدنظر در روند جاري سوق مي‌داد. برخي از تحولاتي که بالقوه مي‌توانست منطق عملي مردم را در اين خصوص متأثر سازد يا زمينه‌ساز اتخاذ اين تصميم از سوي دولت‌مردان گرديد، از اين قرارند: 🔺بالابودن نرخ رشد جمعيت کشور نسبت به امکانات بالفعل و روند فعليت‌يابي تدريجي ظرفيت‌ها؛ ورود بي‌رويه و غيرمنتظره خيل عظيم مهاجران افغان متعاقب جنگ داخلي آن کشور؛ وقوع جنگ تحميلي و رانش اجباري بخشي از جمعيت مناطق جنگي و استان‌هاي مرزي به ساير مناطق و تحميل نوعي تراکم ناخواسته بر بخش‌هاي مرکزي؛ مهاجرت گسترده روستائيان به شهرها و شهرهاي کوچک به شهرهاي بزرگ، طرح توقعات متنوع و فزآينده جمعيت شهرنشين بعد از پايان جنگ و عدم توان دولت در تأمين اين نوع مطالبات روزافزون؛ 🔻تلاش حاکميت در جهت برون رفت سريع از معضلات موجود و ترميم عقب‌ماندگي‌هاي موروثي دوران طولاني حاکميت طاغوت حسب وعده‌هاي انقلاب و انتظارات ايجاد شده؛ ضرورت ترميم ويراني‌هاي گسترده ناشي از هشت سال جنگ تحميلي؛ ضرورت بازسازي زيرساخت‌هاي کهنه و فرسوده؛ لزوم توسعه‌آفريني متناسب با نيازها و ضرورت‌هاي به وجود آمده در بخش‌هاي مختلف؛ تحميل تحريم‌هاي سنگين از سوي دشمنان و کندي روند بازسازي و توسعه کشور؛ بروز برخي مشکلات ملموس نظير چند شيفته‌شدن مدارس؛ کثرت روزافزون پشت کنکوري‌ها؛ بيکاري شايع و افت کيفيت در بيشتر استاندارهاي زيستي در کنار سايرعوامل ساختاري، نقش تعيين‌کننده‌اي در اتخاذ اين سياست داشت. 🔶 در کنار اين عوامل، سياست‌هاي تنظيمي و توصيه‌هاي کنترلي مؤکد سازمان ملل به کشورهاي در حال توسعه، نيز تصميم دولت سازندگي به اعمال سياست‌هاي کنترلي و ترغيب به کاهش نرخ رشد جمعيت (با شعار: دو تا بچه کافيه، فرزند کمتر زندگي بهترو...) را شدت بخشيد و بر ضرورت آن مهر تاييد نهاد. از اين تحولات بنيادين که بگذريم، وقوع برخي ديگر از تحولات ساختاري در دو دهه اخير، نيز زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي لازم و کافي براي سوق‌يابي توده‌اي به اين سياست را تشديد کرد. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت در ایران و مسیر برون رفت از این بحران! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️گفتمان حاکم بر فضای فرزندآوری و افزایش جمعیت در کشور کدام است؟ 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمان‌سازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️گفتمان حاکم بر فضای فرزندآوری و افزایش جمعیت در کشور کدام است؟ 🎙 سید حسین شرف الدین 🔶 در دو دهه اخير برخي تحولات ساختاري در جامعه ما رخ داده است که زمينه‌ساز ايجاد گفتماني خاص در زمينه فرزندآوري شده است. برخي از اين تحولات ساختاري عبارتند از: 🔰ميل مفرط جوانان اعم از دخترو پسر به تحصيلات عالي تا بالاترين سطوح ممکن به عنوان ارزش برتر و تنها مجراي کسب هويت و اعتبار اجتماعي که قاعدتاً به تعويق ازدواج و تشکيل خانواده منجر مي‌شود؛ بالا رفتن ميانگين سن ازدواج به دليل اشتغالات تحصيلي؛ 🔰طولاني شدن مقدمات ورود به بازار کار، بيکاري و عدم استقلال مالي؛ 🔰 احيانا امکان‌يابي ارضاي نياز جنسي از مجاري غير رسمي؛ 🔰به تعويق انداختن اختياري توليد فرزند در سال‌هاي اوليه ازدواج (به دليل احساس نياز زن و شوهر به کار و تلاش اقتصادي با هدف تأمين نيازها و ملزومات زندگي مشترک، کسب موقعيت اجتماعي، ضعف اطمينان زنان از آينده زندگي مشترک، مانع دانستن وجود يا تعدد فرزند از کسب موفقيت‌هاي شغلي توسط مادران، پرهزينه بودن اداره فرزندان به‌ويژه تأمين ملزومات رفاهي، پرورشي و تحصيلي آنها در مقايسه با متوسط درآمد خانواده‌ها؛ غالباً دوري از والدين و عدم امکان بهره‌گيري از مشارکت ايشان در سرپرستي بچه‌ها، عدم وجود پرورشگاه‌هاي سرپرستي بچه‌ها متناسب با نياز)؛ 🔰 هسته‌اي شدن خانواده؛ 🔰غلبه تک همسري به عنوان الگوي رايج در مقياس جهاني؛ 🔰 شيوع نازايي؛ 🔰عادي شدن موضوع سقط به بهانه‌هاي مختلف؛ 🔰فاصله‌گذاري زياد ميان فرزندان؛ 🔰 محدود کردن دوران مناسب باروري به سنين 20 تا 35 سال تحت تأثير هشدارهاي علم پزشکي و تهديد به بروز عوارض سوء‌ در مقاطع بعدي؛ 🔰کم اعتبار شدن شان مادري و خانه داري در مقايسه با موقعيت‌هاي شغلي بيروني؛ 🔰 شيوع آلودگي‌ها و آسيب‌هاي فرهنگي اجتماعي محيط و تهديد فرزندان به‌ويژه در سنين نوجواني و جواني که خود در کاهش تمايل به تکثير فرزندان بي‌تأثير نبوده است؛ 🔰 آپارتمان‌نشيني غالب در شهرهاي بزرگ؛ 🔰 احساس استقلال و فرديت جوان و کاهش حمايت‌ها و روابط بين‌نسلي خانوادگي به شيوه رايج در خانواده گسترده و جامعه سنتي؛ 🔰 کاهش موقعيت والدين در خانواده و در نتيجه کاهش انگيزه آنها براي يافتن اين موقعيت از طريق توليد فرزند؛ 🔰عدم احساس نياز والدين به فرزند يا فرزند زياد تحت تأثير خدمات تأميني و اطمينان از حمايت‌هاي دولت در دوران بازنشستگي و کهولت، عاملي که خود در جامعه سنتي همواره مستند و توجيه‌گر فرزند خواهي بود؛ 🔰 کاهش انگيزه يا عدم احساس نياز به افزايش نسل به دليل از ميان رفتن برخي آثار مترتب بر افزايش نسل در جامعه سنتي و توجيهات کارکردي آن؛ 🔰 عدم احساس نياز خانواده‌ها و کشور به جمعيت زياد به دليل روند مکانيزه شدن بخش‌هاي مختلف صنعتي، کشاورزي و خدماتي؛ 🔰 مصرف‌گرايي و افزايش تدريجي هزينه‌هاي زندگي و در نتيجه ميل به کاهش تعداد اعضا با هدف کاهش هزينه‌ها؛ 🔰آمار بالاي طلاق و کاهش ضريب امنيت زنان از ادامه زندگي مشترک و در نتيجه اشتياق به محدود‌سازي تعدد فرزندان؛ 🔰تأثير‌پذيري از برخي ايدئولوژي‌هاي عصري نظير فيمنيسم و مخدوش شدن توجيهات نظري توليد نسل و چرايي آن و ده‌ها عامل ريز و درشت ديگر. 🔷 عوامل ياد شده موجب تغيير نگرش و رفتار خانواده‌ها در زمينه فرزندآوري و حاکميت گفتماني ويژه در اين باره شده است. گفتماني که در آن فرزند زياد داشتن برابر با پذيرش مسائل و مشکلات گوناگون فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و کاهش سطح رفاه و آسايش خانواده است. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی حول موضوع افزایش جمعیت ✏️ علی گودرزی 🔰برگرفته از خبرگزاری مهر(30 اردیبهشت 1400) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی حول موضوع افزایش جمعیت ✏️ علی گودرزی آسیب های پیش روی فعالیت های فرهنگی جامعه در موضوع جمعیت، به شرح زیر است: 1️⃣ همه عرصه‌ها و موضوعات فرهنگی، دچار نوعی سروصداهای گزارش محور هستند اما مسائل مهم، استراتژیک و راهبردی را باید از این آسیب‌ها دور نگه داشت و از لوگو بازی یا گدایی لوگو در برنامه‌های این بخش خودداری کرده وگرنه با توجه به مسیر سخت پیش رو و موانع موجود بر سر راه فرزند آوری خروجی این کارهای گزارشی بدون اثر را نمی‌توان در کف جامعه مشاهده کرد. 2️⃣ برگزاری جلسات متعدد اگر چه خوب و بسیار قابل تقدیر است اما استفاده از عناوین خاص منزجر کننده و غیر کارشناسی با مخاطب خاص و سروصداهای خبری، ولی بدون بیننده و شنونده لازم هم یکی از آسیب‌های بسیار مهم این عرصه شده است. 3️⃣ تولید محتوا به نوعی در این عرصه متوقف شده است و محتواهای کنونی به نوعی تاریخ مصرف گذشته شده‌اند و یا کافی نیستند و لازم است مجموعه‌های علمی و دانشگاهی و حوزه به وظیفه خود در این عرصه عمل کنند. 4️⃣ یکی دیگر از آسیب‌های این عرصه حضور افراد غیر متخصص و غیر آکادمیک در رأس و میدان‌های پیش روی این موضوع است، به نوعی که برخی متولیان حوزه افزایش جمعیت به شدت با حوزه‌های علمی این بحث بیگانه اند و بعضاً از تعاریف اولیه این بحث بی بهره و یا کم بهره اند. 5️⃣ یکی دیگر از مشکلات در این عرصه غیر عامل بودن متولیان این حوزه است و به نوعی برخی افرادی که سردمدار این مساله هستند الگوهای نامتناسبی برای فرزند آوری را در خانواده خود تجربه کردند و مردم وقتی این فراخوان به افزایش را می‌بینند و نگاهی به خانواده‌های منادیان می‌کنند دچار تردید می‌شوند و توجیهاتی همچون ناباروری هم دیگر خریداری ندارد. 6️⃣ رقابت سیستم‌های حاکمیتی با مجموعه‌های مردمی و جوشش های مردمی یکی بدترین معضلات فرهنگی در تمامی موضوعات است که بعضاً شاهد آن هستیم، یعنی نهادی حاکمیتی که باید حامی مجموعه‌های مردمی باشد خودش دنبال جلب حمایت از مجموعه‌های مردمی برای انجام یک فعل است و این یعنی فاجعه. 7️⃣ یکی دیگر از آسیب‌های این عرصه عدم برخورد با مجموعه‌ها و افراد ضد جمعیتی است که متأسفانه با پول بیت المال و با برندهای حاکمیتی مشغول به ایجاد زیرساخت‌های ضد جمعیتی هستند. لازم است نهادهای امنیتی این مجموعه‌ها را رصد و پیگیری کنند و در صورت نیاز به مجموعه‌های قضائی معرفی کنند و برخورد لازم با آنها صورت پذیرد. 8️⃣ عدم ورود پیشکسوت‌های کاهش در عرصه‌های افزایش به نوعی این تلقی را ایجاد می‌کند که هنوز عده‌ای که پیگیر سیاست کاهش بودند بعد از ابلاغ سیاست‌های افزایش، پیگیر افزایش نیستند و این در صورتی است که توبه از مسیر گذشته توسط مسئولین این بخش نیاز به جبران عملی دارد که بدین وسیله فعالان حوزه جمعیت انتظار دارند که همانگونه که در مساله کاهش نقش‌آفرین بوده‌اند در مساله تشویق به افزایش جمعیت هم نقش آفرینی جدی کند. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️پيشينة توجه به نقش فرهنگ در تحليل پديده هاي جمعيتي ✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني. 🔰برگرفته از مقاله «نقش فرهنگ و ساختارهاي فرهنگي در تحولات جمعيتي» منتشر شده در شماره 21 از نشریه معرفت فرهنگی-اجتماعی در زمستان 1393. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️پيشينة توجه به نقش فرهنگ در تحليل پديده هاي جمعيتي ✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني. 🔷 مطالعه دربارة جمعيت و عوارض و احوال آن، هر چند در يكي دو دهة اخير اهميت بيشتري يافته، اصل توجه به آن سابقه‌اي ديرين دارد. علت اين التفات جدي، تحولات جمعيتي در نقاط مختلف جهان، تغييرات كمي و كيفي جمعيت، تأثير افزايش يا كاهش جمعيت بر برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي و نهايتاً لزوم اتخاذ سياست‌هاي خردمندانه دربارة جمعيت و موضوعات مربوط بدان ذكر شده است. 🔶 در گذشته مطالعات بيشتر مبتني بر ارائة آمار و ارقام و اطلاعات جمع‌آوري شده بود، اما اكنون كوشش‌هاي غالب جمعيت‌شناسان به شاخص‌سازي هاي نظام‌مند براي آسان‌سازي تحليل و تبيين متغيرهاي جمعيتي معطوف است. آنچه پيش و بيش از عرضة آمارهاي جمعيتي براي اين دسته از جمعيت شناسان اهميت دارد، موضوع تحليل و تبيين پديده هاي جمعيتي است. ازاين رو ايشان تلاش خود را به ساختن شاخص‌هاي دقيقي براي تحليل تغييرات جمعيتي مصروف داشته‌اند و مسئلة تبيين متغيرهاي جمعيت‌شناختي و عوامل تعيين‌كنندة ويژگي‌ها و تغييرات جمعيتي را بادقت كانون توجه و بررسي قرار داده‌اند. 🔷 هرچند رويكردهاي تحليلي در قرن اخير، رويكرد غالب در مطالعات جمعيتي است، ضعف بارز اين تحليل‌ها، تك عاملي‌بودن و به ويژه تأكيد بر عوامل و عناصر اقتصادي است. در نيم قرن اخير جمعيت شناسان و بيشتر از آنها اقتصاددانان، به تدوين شاخص‌هايي جهت آسان‌سازي تحليل متغيرهاي جمعيتي روي آوردند و دربارة تبيين وقايع جمعيتي، رابطة جمعيت و توسعه، موضوع مهاجرت، عوامل مؤثر بر زاد و ولد و باروري و... الگوهايي را ارائه كردند. 🔶 هرچند اين الگوها از قوت تحليلي نسبتاً بالايي برخوردارند، بسياري از انديشمندان آنها را در زمينة توجه به عوامل فرهنگي و اجتماعي مؤثر بر تحولات جمعيتي، ضعيف مي‌دانند. بدين ترتيب زمينه براي طرح نظريات نويني كه تأكيد بيشتري بر عوامل فرهنگي دارند، فراهم آمده است. 🔷 آنچه در اين ميان به پژوهش‌هاي تبييني جمعيت‌شناسان جهت داد و سرعت بيشتري بخشيد، زمينه‌هاي اجتماعي و رخدادهاي جمعيتي ويژة دهه‌هاي مياني قرن بيستم بود. ورود امكانات بهداشتي و درماني به كشورهاي در حال توسعه، موجب كاهش مرگ ومير شد و اين خود نگراني ناشي از رشد فزاينده جمعيت را زمينه‌سازي كرد. البته بيشتر انديشمندان در اين دوره معتقد بودند كه رشد فناوري به موازات تأثير بر كاهش مرگ ومير، به دليل شيوع استفاده از ابزارهاي نوين پيشگيري، كاهش بارداري را نيز در پي خواهد داشت. 🔶 بر اين اساس پيش‌بيني اين بود كه با توجه به طرح برنامة تنظيم خانواده در سطح بين المللي در اوايل دهة 1960، رشد جمعيت جهان در سال 1975 به صفر برسد. با اين حال وضع به گونه‌اي رفت كه نه تنها اين پيش‌بيني تحقق نيافت، بالاترين نرخ رشد جمعيتي ثبت شده در تاريخ (2 درصد) در همين سال رقم خورد. اين رويداد به صاحب نظران تفهيم كرد كه كاهش سطح باروري پيچيده‌تر از آن است كه بتوان صرفاً با كاهش مرگ ومير آن را تحليل كرد. 🔷 ترديدي نيست كه عوامل فرهنگي متعددي بر زادوولد و باروري تأثير گذارند و نمي‌توان بر عوامل صرفاً اقتصادي تأكيد كرد. طرح الگوهايي همچون الگوي ديويس و بليك كه در آن علاوه بر متغيرهاي اقتصادي به متغيرهاي فرهنگي و اجتماعي نيز توجه شده است، محصول توجه به ناكارآمدي الگوهاي اقتصاد محور است. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️راه تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری چیست؟ 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمان‌سازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️راه تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری چیست؟ 🎙 سید حسین شرف الدین 🔶تنها در صورت توجه به چند موضوع مهم مي‌توان به تغيير اين گفتمان اميدوار بود: 1️⃣ مشارکت مسئولانه و متعهدانه همه سازمان‌هاي مربوط و همکاري وثيق آنها، شرط اصلي تحقق هدف‌هاي نظام جمهوري اسلامي در زمينه افزايش جمعيت است. 2️⃣ فرايند فرهنگ‌سازي و زدودن ذهنيت‌ها و موانع موجود، که کاري طولاني مدت و پرتنش است. ازاين‌رو، توقع دريافت سريع بازخورد مثبت و اخذ نتايج فوري، بي‌مورد خواهد بود. 3️⃣ عملکرد‌هاي متشتت و متناقض سازمان‌های مسئول و متولی امور فرهنگی جامعه از جمله رسانه ملي، به فرايند فرهنگ‌سازي، الگو دهي و هدايت افکار و رفتار عمومي در اين خصوص لطمه زده و خواهد زد. 4️⃣ سازمانهای فرهنگی تاثيرگذار و مورد توجه عموم همچون رسانه ملي، بايد نقش و رسالت خويش را در ارتباط تنگاتنگ با بدنه کارشناسي کشور(حوزه و دانشگاه) و بهره‌گيري عميق از يافته‌هاي نظري و تجربي به سامان رساند و از کليشه‌سازي‌هاي ملال‌آور و رماننده، عملکردهاي سليقه‌اي، توليد محصولات کم‌مايه و ضعيف، طرح مباحث شعاري، ترويج ايده‌ها و الگوهای ناهمسو و مشرب‌های متناقض بپرهيزد. 5️⃣ دولت‌مردان بايد مقارن با اعمال سياست‌هاي فرهنگي، به انجام اصلاحات و تحولات ساختاري متناسب همت گمارند. در غير اين صورت، اميد دست‌يابي به نتايج مورد انتظار، قرين توفيق نخواهد بود. 🔷 تذکر اين نکته خالي از فايده نيست که برخي از مشکلات و معضلاتي که غالباً براي توجيه سياست‌هاي کنترلي و بايسته‌هاي آن مورد استناد کارشناسان و مردم عادي قرار مي‌گيرد، بيش از کميت جمعيت از موضوعات پيراموني آن ناشي شده و به خود موضوع جمعيت ارتباط مستقيمي ندارد. ازاين‌رو، تنها طريقي که مي‌توان با توسل بدان به تغيير تدريجي فضاي فرهنگي متراکم، عادت‌واره‌هاي نهادي‌شده، حساسيت‌هاي غالب و ذائقه‌هاي تغييريافته، اميد بست، اقدام اساسي و برنامه‌ريزي‌شده در جهت ايجاد تحولات ساختاري متناسب و بر هم زدن يا دست‌کم اصلاح تدريجي وضعيت موجود است. 🔶 بدون شک، تا مادامي که دولت و نهادهاي مربوط در جهت اصلاح وضعيت ترسيمي فوق، اقدامات اصولي صورت ندهند، هيچ نوع فعاليت فرهنگي در جهت ترغيب توده‌ها به برهم زدن روند جاري قرين توفيق نخواهد بود. سياست‌هاي فرهنگي به دليل ماهيت نرم همواره در مقابله با ساختارهاي سخت و متصلب، محکوم به انعطاف و عقب‌نشيني‌اند. برخي از کارشناسان، ايجاد تحول جدي در اين وضعيت ساختاري به دليل ماهيت جهان‌شمول و تناسب عِلي و معلولي آن با اقتضائات جامعه و انسان مدرن و روند‌هاي معمول آن، را سخت و توان‌فرسا، اگر نگوييم غير ممکن، مي‌دانند. 🔷 از طرفي، تجربيات عيني نيز نشان داده که با موج‌آفريني تبليغاتي، اعمال شوک‌هاي رواني، انجام اقدامات مقطعي، اتخاذ تدابير شتاب‌زده و مطالعه‌نشده، عدم کنکاش در علل و عوامل موجده و تقويت‌کننده وضعيت‌هاي عيني، طرح توصيه‌هاي عاري از پشتوانه‌هاي برنامه‌اي و تمهيدات راهبردي، هيچ تحول درخوري متناسب با سطح انتظار و نياز کشور در جامعه به وقوع نخواهد پيوست. توصيه‌هاي مؤکد مقام معظم رهبري در اين بخش نيز ممکن است مشمول گذر زمان واقع شود. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️همیشه به جرم افراط و تفریط نقد میشدی ولی هیچ وقت یادمان نمیرود فقط تو بودی که جلوی افراط و تفریط خیلی ها رو می‌گرفتی. ♦️تو برادرانه برای عده ای از جوانان و نوجوانان این کشور پدری کردی. ثواب خدمات علمی و فرهنگی تمام شاگردان بدرقه راهت. ⚫️ خداحافظ استاد صبر و ایمان✋ ♦️به روح شادروان محمد حسین فرج نژاد صلوات و فاتحه هدیه میکنیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فعالیت‌های علمی و رسانه‌ای مرحوم فرج‌نژاد از زبان دکتر شرف‌الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اهميت تحليل‌هاي فرهنگي جمعيت ✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني. 🔰برگرفته از مقاله «نقش فرهنگ و ساختارهاي فرهنگي در تحولات جمعيتي» منتشر شده در شماره 21 از نشریه معرفت فرهنگی-اجتماعی در زمستان 1393. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اهميت تحليل‌هاي فرهنگي جمعيت ✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني 🔷 در بررسي‌هاي جمعيت‌شناختي، ابتدايي‌ترين و شايد بنيادي‌ترين شكل تبيين، تبيين دموگرافيك است. در تبيين دموگرافيك، پديده‌اي جمعيتي را با پديده‌هاي ديگر جمعيتي توضيح مي‌دهند. مثلاً تغييرات در حجم جمعيت با ارجاع به پديده‌هاي باروري، مرگ ومير و مهاجرت تبيين مي‌شوند. توصيف پديده‌هاي جمعيتي و تبيين جمعيت‌شناختي اين پديده‌ها روي هم رفته يك حوزة دانشي خاص را به وجود آورده كه گاه با عناوين مترادف جمعيت‌شناسي رسمي، تحليل جمعيت يا جمعيت‌شناسي خالص از آن ياد مي‌شود. 🔶 با اين حال براي شناخت وضعيت جمعيت و برنامه‌ريزي و پيش‌بيني آيندة آن، تبيين‌هاي دموگرافيكي كفايت لازم را ندارند؛ زيرا اين نوع تبيين‌ها به رغم دقت فراوان، محدودند و از گسترة اندكي برخوردارند. يك بررسي دامن‌گستر، تحليلي است كه بتواند شرايط و بسترهايي را كه پديده‌هاي جمعيتي، در آن واقع مي‌شوند نيز توضيح دهد. ازاين رو جمعيت‌شناس بايد پا را از حوزة دانش خود فراتر نهد و از مفاهيم و داده‌هاي دانش‌هاي ديگر، به ويژه علوم اجتماعي، براي تبيين كامل‌تر استفاده كند. اين گونه تبيين‌ها امروزه در قالب جمعيت‌شناسي اجتماعي يا جمعيت‌پژوهي به كار گرفته مي‌شوند. 🔷 جمعيت‌پژوهي حوزه‌اي ميان رشته‌اي است كه علاوه بر مطالعات جمعيت‌شناسي، شامل توصيف و تبيين دموگرافيك و غيردموگرافيك پديده‌هاي جمعيت، مطالعة عوارض و پيامدهاي غيردموگرافيك پديده‌هاي جمعيتي را نيز در بر مي گيرد. تبيين و تحليل اجتماعي- فرهنگي جمعيت نيز به بررسي نقش فرهنگ، سبك زندگي و باورها و نگرش‌هاي مردم دربارة تشكيل خانواده، زناشويي، باروري، فرزندآوري، و... مي‌پردازد و نيز به اينكه جمعيت با اثرپذيري از چه عوامل اجتماعي و فرهنگي‌اي افزايش يا كاهش مي‌يابد. نوع تربيت خانوادگي، آداب و رسوم، باورهاي مذهبي، سنت‌هاي قومي، فرهنگ بومي، الگوهاي زيستي، اقتضائات محيطي و عناصر ديگري كه در اين خصوص دخالت و تأثير دارند، حوزة مطالعاتي تحليل اجتماعي جمعيت را تشكيل مي‌دهند. 🔶 خصلت فرهنگي‌يافتن به معناي ديرپا بودن پديده و پايداري و مقاومت نسبي آن در برابر دگرگوني محيطي است. عناصر فرهنگي بر خلاف عناصر ديگر به آساني تغييرپذير نيستند و با نوعي سازوكار تداوم همراه‌اند. ازاين رو حتي اگر در آينده دولت‌ها به اتخاذ يك سياست جمعيتي مبني بر طرفداري از افزايش باروري بپردازند، اين سياست به آساني نمي‌تواند بر نگرش زوجين دربارة فرزند‌آوري و تصميم آنها تأثير بگذارد. 🔷 گفتني است كه بررسي نقش فرهنگ در تحولات جمعيتي صرفاً محدود به رفتار باروري نيست. از فرهنگ و مؤلفه‌هاي آن در تبيين انواع گوناگون پديده‌هاي جمعيتي استفاده مي شود. موضوع تأثير هنجارهاي فرهنگي- اجتماعي بر نقش‌هاي مردان و زنان، روابط جنسيتي و رفتارهاي باروري، موقعيت و استقلال زنان، موانع فرهنگي در مشاركت اجتماعي و فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي آنها از جمله موضوعاتي هستند كه عمدتاً فرهنگي تحليل مي‌شوند. در موضوع باروري، نيز مطالعات بر اهميت نقش عوامل قومي- فرهنگي به منزلة متغيري مستقل تأكيد دارند و اغلب به تأثير خرده‌فرهنگ‌ها در موضوع باروري گروه‌هاي قومي توجه مي‌دهند. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کوتاه سخن عاشورایی(قسمت اول) ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 واقعه عاشورا، اگرچه به لحاظ تاریخی، پرونده مختومه‌ای دارد؛ اما به دلیل تنوع ابعاد هستی‌شناختی، ارزش‌شناختی، انسان‌شناختی، معصوم‌شناسی و الهیاتی، ظرفیت بسیار بالایی برای واکاوی اجتهادی مکرر و بهره‌گیری‌های آموزه‌ای دارد. 🔶 بخشی از این ظرفیت در اسناد و منابع تاریخی یا احیانا سایر منابع معرفتی و بخش قابل توجهی معطوف به فرهنگ عاشورایی است مثل آنچه در قالب رسوبات اعتقادی، ارزشی، رفتاری و نمادین در جهان انفسی شیعیان(یا ضمیرخودآگاه و ناخودآگاه) و جهان آفاقی آنها(جهان زیست عینی و جلوه‌های آن که در قالب مبارزات، جنبش ها، مرزبندی‌های هویتی و ذوب‌نشدن در جریانات دگراندیش، شکوفایی ظرفیت‌ها و هدایت‌یابی در فراز و فرودهای تاریخی) انعکاس یافته است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 روضه مجازی 1️⃣ روز اول محرم 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین میرزامحمدی 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🏴 حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا ضمیری جامعه‌شناس و استاد درس خارج و متخصص مذاهب فقهی اهل سنت، به دلیل ابتلا به کرونا پس از چند روز بیهوشی دار فانی را وداع گفت. 🔰 رحمت و رضوان الهی شامل حالشان باد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 روضه مجازی 1️⃣ روز دوم محرم 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین میرزامحمدی 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🏴 حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب معروف سیره پیشوایان به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. 🔰 رحمت و رضوان الهی شامل حالشان باد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کوتاه سخن عاشورایی(قسمت دوم) ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 عنصر عقیده و ایمان، در نحوه مواجهه با مقامات و فضایل و نقش‌آفرینی و کنش‌گری اجتماعی تاریخ معصومین و تفسیر واقع‌بینانه آنها، نقش محوری دارد و برخی از اختلاف نظرها، ریشه در همین عنصر روش‌شناختی دارد لذا اتخاذ موضع سکولار و بسنده‌کردن به منقولات تاریخ، تصویر ناقصی از عاشورا در ذهن ما به جای می‌گذارد. 🔶 از طرف دیگر اصرار بر رازآلود ساختن شخصیت و عملکردهای تاریخی معصومان و توجیه‌ناپذیربودن دلالت‌های آشکار آنها برغم قرائن عقلی و نقلی، عملا آنها را از حیز تامل و ارائه اظهارات عالمانه و خردوزانه، خارج می‌سازد. 🔷 همچنین رازآلود کردن شخصیت‌های مثل امام حسین(ع)، ایشان را از جنبه الگویی و مرجعیت توده‌ای به دور کرده و از دسترس عموم خارج می‌سازد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کوتاه سخن عاشورایی(قسمت سوم) ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 در اینکه می‌توان از واقعه عاشورا تحلیلی فقهی_اجتماعی ارائه داد، اختلافی نیست؛ بلکه صحبت در معیار تحلیل است. برخی در این بین به مفهوم «منزلت» یا «نقش» کنشگران عاشورا توجه کرده‌اند. 🔶 در مورد این معیار باید گفت اولا واقعه عاشورا به دلیل عمق معنایی که دارد، برای تحلیل به بیش از یک مفهوم و به تعبیر بهتر به یک چارچوب مفهومی برای روایت یک جهان اجتماعی خاص نیاز دارد. ثانیا مفاهیم اجتماعی دیگری مثل «مسئولیت» وجود دارند که می‌توانند از باب وظیفه اجتماعی امام(ع) در برابر هدایت و روشنگری جامعه، وارد بحث تحلیلی نسبت به واقعه عاشورا شوند. 🔷 مضاف بر اینکه چون منزلت اعطایی امام از جنس منزلت‌های معمول در تلقی جامعه‌شناسان نیست، استفاده از آن در مورد عاشورا، با بار معنایی خاصی که دارد، با نوعی تسامح همراه خواهد بود. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️آسیب‌شناسی تعاملات خویشاوندی در جامعه شهری ایران 🎙 سید حسین شرف‌الدین و قاسم ابراهیمی‌پور 🔰چهارشنبه 24 شهریور 1400، ساعت 11 صبح 🖇لینک شرکت در نشست: https://vc1.viannacloud.ir/rn9ghdjui1gd 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir