eitaa logo
خرد اجتماعی
394 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️سنت‌های یک قانونگذار..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 سنت‌های اجتماعی خداوند در جوامع انسانی کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سنت‌های یک قانونگذار..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹در برخی روایات، به قوانین و سنت‌های تکوینی حاکم بر جوامع انسانی توجه داده شده است؛ سنت‌هایی که در فرایند زندگی اجتماعی و حیات تاریخی یک جامعه و در نتیجه کنش‌های ارادی و اختیاری جمعی یا اکثری آن‌ها به وقوع پیوسته و به مثابه اثر وضعی و پیامد تکوینی اعمال آن‌ها، آثاری را در ادامه مسیر زندگی لاجرم و به صورتی تخلف‌ناپذیر بر کلیت حیات جمعی و اجتماعی ایشان تحمیل می‌کند؛ از این قوانین تکوینی در برخی منابع معرفت دینی به «سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ» یاد شده است؛ 🔸برای نمونه: 🔺پیامبر اکرم فرمودند: «إِذَا کثُرَ الزِّنَا بَعْدِی کثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَإِذَا طُفِّفَ الْمِکیالُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِینَ وَالنَّقْصِ وَإِذَا مَنَعُوا الزَّکاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَکاتِهَا مِنَ الزَّرْعِ وَالثِّمَارِ وَالْمَعَادِنِ وَإِذَا جَارُوا فِی الْحُکمِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِذَا نَقَضُوا الْعُهُودَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ عَدُوَّهُمْ وَإِذَا قَطَعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ وَإِذَا لَمْ یأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ ینْهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَ لَمْ یتَّبِعُوا الْأَخْیارَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ أَشْرَارَهُمْ فَیدْعُو عِنْدَ ذَلِک خِیارُهُمْ فَلَا یسْتَجَابُ لَهُمْ»؛ 🔻چون بعد از من زنا فراوان شود، مرگ ناگهانی زیاد می‌گردد و چون کم‌فروشی رواج پیدا کند، خداوند به قحط و کمبود دچارشان سازد و چون زکات ندهند، زمین برکت‌های خود را از زراعت، میوه‌ها و معدن‌ها دریغ نماید و چون در قضاوت حکم ظالمانه دهند، به ظلم و تجاوز مبتلا شوند و چون پیمان‌شکنی کنند، خداوند دشمنان‌شان را بر ایشان مسلط گرداند و چون قطع رابطه با خویشان نمایند، ثروت‌شان به دست تبهکاران افتد و چون امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کنند و پیرو نیکان اهل‌بیت من نباشند، خداوند اشرارشان را بر ایشان مسلط نماید و در این هنگام، دعای نیکان آن‌ها [در حق امت] مستجاب نشود. 🔹و در روایت دیگر، به آثار تکوینی خشم خداوند از عملکرد ناصواب مردم یک جامعه و نمودهای منفی آن در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی ایشان توجه داده است: 🔺پیامبر اکرم فرمودند: «إِذَا غَضِبَ اللَّهُ عَلَى أُمَّةٍ وَلَمْ ینْزِلِ الْعَذَابَ عَلَیهِمْ غَلَتْ أَسْعَارُهَا وَقَصُرَتْ أَعْمَارُهَا وَلَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا وَلَمْ تَزْک ثِمَارُهَا وَلَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا وَحُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا وَ سُلِّطَ عَلَیهَا أَشْرَارُهَا»؛ 🔻هر گاه خداوند بر امتی خشم گیرد، ولی عذابی بر آنان فرونفرستد، نرخ‌هاشان گران شود، عمرهاشان کوتاه گردد، بازرگانان‌شان سود نکنند، میوه‌هاشان مرغوب نشود، رودهاشان پرآب نگردد، باران برایشان نبارد و اشرارشان بر آن‌ها مسلط شوند. 🔸متقابلاً گسترش ایمان، عمل صالح و بسط نیکوکاری در جامعه، زمینه نزول برکات و برخورداری خاص از تنعمات ویژه زمینی و آسمانی را برای همگان فراهم می‌آورد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 ویژگی‌های اختصاصی اندیشه اجتماعی علامه مصباح کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔸اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگی‌های اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگی‌های این اندیشه عبارتند از: 🔺بهره‌گیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(به‌ویژه در موضوعات روز)،‌ تفسیری(دلیل‌گرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(به‌ویژه در تقابل با اندیشه‌ها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛ 🔺پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالت‌دهی به فرد)؛ 🔺اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسان‌ها در زندگی روزمره است.)؛ 🔺تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنش‌های متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعه‌شناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛ 🔺 اعتقاد به قانونمندی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیده‌ها،‌ رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمال‌خواهی و تعالی‌جویی نامتناهی)؛ 🔺تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیط‌های فرهنگی – اجتماعی)؛ 🔺بهره‌گیری از روش‌شناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسه‌ای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛ 🔺دارابودن موضع هستی‌شناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیت‌های اجتماعی؛ 🔺عطف توجه قاطع به جنبه‌های عاملی و انسانی و نیم‌نگاهی نیز به جنبه‌های ساختاری؛ 🔺توجه توامان به وضعیت‌های تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبه‌های تعادلی و کارکردی)؛ 🔺دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بی‌طرفی علمی)؛ 🔺تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایش‌های تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛ 🔺کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛ اصالت‌دادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛ 🔺اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکل‌دهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛ 🔺دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشه‌هایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینه‌های مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشه‌هایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛ 🔺مستندگویی و مدلل‌گویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی). 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️طلاب و اینستاگرام...!! 🔊 سید حسین شرف الدین 🔷 ارزیابی تحقیق «گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام» نوشته سید محمد کاظمی(دفتر تبلیغات اسلامی، مرداد ماه 1399) 🔶سخنان دکتر شرف الدین در نشست ارزیابی این تحقیق را در پست های بعد ببینید و بشنوید👇👇👇 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
38.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️طلاب و اینستاگرام...!! 🔊 سید حسین شرف الدین 🔹کیفیت: متوسط 🔸برای مشاهده فایل کامل نشست از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
808c30df2227f04715c319e22bd49d5125361866-240p_2_2_1_1.mp3
6.82M
♦️طلاب و اینستاگرام...!! 🔊 سید حسین شرف الدین 🔹کیفیت: خوب 🔸مدت زمان صوت: 22 دقیقه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🖇ضمیمه به پست قبل👆 💥به درخواست برخی از اعضای کانال، گزیده‌ای از سخنان آقای کاظمی(نویسنده) در مورد تحقیق «گونه‌شناسی کنشگری طلاب دراینستاگرام»، در اختیار قرار می‌گیرد. ♦️ده نوع کنشگری طلاب در اینستاگرام: 🔶 1.کنشگری نهادی (بنیادگرا): خواستگاه این نوع از روحانیون، مرجعیت پیشا انقلابی است. این نوع جریان به این می‌پردازد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی برآمده از همین نگاه پساانقلابی غیراصیل در حوزه برداشت از منابع دینی است. بنابراین این نوع روحانیت یک خود پروتاستیسم بوده و به دنبال احیای نظام مرجعیت پیشاانقلابی می‌باشد. 🔷 2. بازاندیش دینی (تجددطلب): به‌روزنبودن تفسیر دین و کاراکتر روحانیت مبنای کنشگری این گونه از روحانیون می‌باشد. بنابراین این گروه از سه خود به نام‌های خود اصلاحگر، خود مفسر و خود توازن‌بخش بحث می‌کنند. 🔶 3. مُبلغ فانتزی: مکان‌مند و زمان‌مند بودن تبلیغ سنتی و استفاده از ظرفیت فرامکانی و زمانی تبلیغ مجازی با توجه به زیبایی‌شناسی جدید مخاطب از روحانیت و لزوم تمرکز بر جذابیت ظاهری برای تبلیغ، از جمله مسائل این گروه از طلاب به حساب می‌آید. 🔷 4. امدادگری اجتماعی: شکاف روحانیت با جامعه و میانجی‌شدن برای جمع‌آوری منابع اجتماعی در راستای مسائل و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، از جمله موارد مورد اشاره این طیف از روحانیون برای استفاده از فضای مجازی است. 🔶 5. امدادگری فرهنگی: این گروه از روحانیون فقر فرهنگی و عدم توسعه‌نیافتگی را اساس کنشگری خود در فضای مجازی قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با جذب منابع اجتماعی؛ بستر لازم برای خودآگاهی جامعه هدف را برای تحول و تحرک فکری فراهم آورند. 🔷 6. سبک زندگی و رمانتیک: مسئله اصلی ششمین گونه کنشگری روحانیت در اینستاگرام، الگوسازی افراطی در سبک‌زندگی غربی و عاشقانه مذهبی، برچسب تغایر دین با زندگی عاطفی زناشویی و حضور اجتماعی بانوان و کلیشه عدم تقید روحانیون به زندگی است که لزوم الگوسازی برای جامعه را بر اساس سبک‌زندگی عاطفی و متعادل را مبنای بازنمایی خود عنوان می‌کنند. 🔶 7. کنشگری عقلایی و توازن‌بخش: این گروه سفاهت اجتماعی را عامل گسترش خشونت می‌داند و به دنبال افزایش کاربست عقلانیت در ارتباطات اجتماعی با نشان‌دادن نمونه‌های عینی است. 🔷 8. کنشگری عرفی: این گروه مسئله‌ خود را فاصله بین روحانیت با فرهنگ پایین(Low culture)، و گروه‌های متناظر با آن می‌داند. از این رو سعی دارد تا نگاه فرازمینی بودن روحانیت را تعدیل کند، تا مخاطب با آن ارتباط بگیرد. 🔶 9. تمایزگرا و گفتمانی: نهمین گونه؛ بر اساس دوگانه مشروعیت و مقبولیت در جریان‌های سیاسی به دنبال گسترش گفتمان‌سازی و غیریت‌سازی با گروه‌های رقیب است که وظیفه خود را تبیین‌گری برای آحاد اجتماع می‌داند. 🔷 10. روحانیت روشنگر و مطالبه‌گر: مسئله این گروه بازتولید اشرافیت و سرمایه‌داری در دهه‌های اخیر است. اینان وظیفه خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با ارتباط با مخاطب و جمع‌آوری‌های میدانی، روشنگری و گذر دادن عموم مردم از آگاهی کاذب در مقابل کانون‌های قدرت و ثروت می‌داند. مشروح مکتوب این نشست را در شماره 9 نشریه دیده‌بان اندیشه دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 دیدگاه‌های نظری مورد نیاز در تحلیل پدیده تجرد زنان کدام‌اند...؟؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹درتبیین پدیده تجرد زنان به دیدگاه‌های نظری متعددی درحوزه‌های دانشی مختلف به‌ویژه با رویکردهای روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارتباطاتی و مطالعات فرهنگی می‌توان استناد جست. دراینجا به چند مورد از این دیدگاه‌ها اشاره می‌کنیم: 2️⃣ همنوایی متغیرهای عاملی وساختاری 🔸طبق این نظریه سه متغیر در مقوله ازدواج وجود دارد: ✔️دسترسی(Availability) ✔️امکان(Feasibility) ✔️تمایل( Desirability ) 🔹متغیراول(دسترسی)ازطریق توازن نسبت سنی-جنسی افراد در سن ازدواج و روش‌های انتخاب همسر(تنظیم شده یا انتخاب آزاد) تعیین می‌شود. 🔸طبق این نظریه،جایی که عدم توازن جدی درنسبت سنی-جنسی جمعیت درسن ازدواج وجود داشته باشد، برخی ازدواج‌ها با تاخیرمواجه می‌شوند. درجایی که افراد جوان برای انتخاب همسرآزاد باشند، ازدواج‌ها معمولا نسبت به جایی که همسران را والدین انتخاب می‌کنند، دیرتر اتفاق می‌افتند. 🔹متغیردوم (امکان) به وضعیت اجتماعی و اقتصادی که جهت تشکیل خانواده توسط زوجین ضرورت دارد، اشاره دارد. 🔸متغیرسوم (تمایل) به فشاراجتماعی جهت ترغیب فرد و ایجاد انگیزه برای ازدواج مربوط است. فشاراجتماعی گاه ازطریق پاداش‌های اجتماعی ناشی از ازدواج همچون عشق و عاطفه، ارضای نیازجنسی،حمایت اقتصادی، تولید نسل،‌ حفظ اصل و نسب و احساس خوشی دردوران سالخوردگی؛ وگاه ازطریق مجازات‌های اجتماعی همچون انزوا، طرد و بدنامی به دلیل تجرد، بی‌فرزندی و... از سنی معین به بعد اعمال می‌شود. 🔹برای برخی افراد پاداش‌ها وبرای برخی ترس از مجازات‌ها ممکن است مشوق به ازدواج باشد. بدیهی است اگر پاداش اجتماعی ازدواج در سنی معین بیشتراز فشار ناشی از مجازات اجتماعی[درفرض گزینش تجرد] باشد، ازدواج با سرعت و انگیزه بیشتری صورت می‌گیرد و متقابلا اگر پاداش اجتماعی تجرد در سنی معین بیشتر از مجازات آن باشد، یقینا ازدواج باتاخیرصورت می گیرد. 🔸درجمع‌بندی کلی می‌توان گفت که ازدواج یا عدم ازدواج در هر شرایط، تحت تاثیر دو دسته عوامل ساختاری و عاملی یا اجتماعی و فردی صورت می‌گیرد ومعمولا بسته به شرایط و موقعیت، برآیند این دو دسته عوامل است‌ که ‌زمان ‌ازدواج افراد و نیز چگونگی وضعیت زناشویی درجامعه را تعیین می‌کند. عوامل‌ ساختاری در مقایسه با عوامل فردی،کمترتحت ‌اختیار و کنترل افرادند. 🔹دو متغیر دسترسی و امکان‌ در نظریه دیکسون، جزو متغیرهای ساختاری شمرده می‌شوند و عدم تعادل در تعداد دو جنس در سن ازدواج یا وضعیت نامساعد اقتصادی، می‌تواند ازدواج گروهی از افراد را برغم تمایل، به تعویق اندازد. عنصرسوم یعنی تمایل دراین نظریه، اگرچه امری فردی است؛ اما معمولا همسو با اقتضائات ساختاری عمل می‌کند. 🔺موارد دیگر در پست‌های بعدی و شرح تفصیلی مورد دوم در اینجا قابل رویت است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جشن ایرانیان در آخر سال را چهارشنبه‌سوري می نامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹چهارشنبه‌سوري از جمله آئين‌هاي کهن ايرانيان است که ريشه در فرهنگ، اساطير، و باورهای مردم اين سرزمين دارد. از دید برخی پژوهشگران، جشن‌هاي چهارشنبه‌سوري تا قرن هفتم هجری با آداب فراوان در جای‌جای ایران برگزار مي‌شده و بعدها تا قرن دهم به دلايلي تعطيل شده است. 🔸بعد از گذشت این زمان، دوباره احيا شده و شکلی اسلامي‌تر و مذهبي‌تر به خود گرفته است. سفره‌اي که براي ارواح درگذشتگان پهن مي‌شد و بنا بود با دعاي فروهرها (ارواح پاک) تبرک شود، با همان آداب به سفره حضرت خضر تغيير يافت و آجيل شور و شيرين آن، نام «مشکل‌گشا» به خود گرفت. 🔹آتش‌افروختن بر بام‌ها براي راهنمايي مردگان، به روشن کردن شمع و چراغ در مکان‌هاي مقدس و امام‌زاده‌ها و مساجد و سوزاندن کُندر و اسپند و دود‌کردن عود در مکان‌هاي مذهبي تغيير فرم داد. سرانجام اين جشن نيز مثل اغلب آداب و آئين‌هاي ايراني با مذهب شيعه پيوندي نزديک يافت. 🔸در مورد وجه توصیف چهارشنبه آخر سال به «سوری» نیز باید گفت که از دید برخی پژوهشگران، واژه سوری از واژه پهلوي ‌سوريک (suric) به معناي «سرخ» گرفته شده است.‌به همین دلیل در برخی مناطق ایران به چهارشنبه‌سوري، «چهارشنبه سرخی» مي‌گفتند. 🔹واژه «سور» گاه به عنوان جزئي ترکیبی از يک کلمه به کار می‌رود مثل سورنا يا سرنا که به معناي ساز جشن است. «سور» گاهی هم به معنای مهمانی است و به همین دلیل سور‌دادن به معني مهماني‌دادن است. 🔸در گويش خضري که يکي از اصيل‌ترين گويش‌هاي ايراني است، سور (sowr) يا سُهر (sohr) به معناي، سرخ، جشن و مهماني به کار رفته است. در زبان اوستايي نيز سور به معناي جشن و مهماني است. از دید برخی، سور از واژة سوئيره (suirya) اوستايي و به معني چاشت است و به همین دلیل در پهلوي و پارسي، از کاربرد آن «مهماني بزرگ» اراده می‌شده است. 🔹همچنین در فرهنگ پهلوي، واژه «سور» به معني «سرخ»، «مهماني و جشن مذهبي» و «شادابي» هر سه به کار می‌رفته است؛ اگرچه کاربرد آن در معنای بزم و شادي غلبه بیشتری داشته و در عرف ایرانیان معاصر نیز معمولا از چهارشنبه‌سوري همین معنا اراده می‌شود: چهارشنبه‌ شادي. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 3️⃣ بالارفتن سن ازدواج عمدتا به دلیل ناتوانی اقتصادی اکثریت جوانان و خانواده‌ها از تامین ملزومات قهری ازدواج رسمی(مثل شیربهاء، خرید بازار، جهیزیه، مراسم عقد و عروسی، رهن و اجاره مسکن و تامین نفقه). بیکاری شایع، غیرمکفی بودن درآمد حاصله در مقایسه با هزینه‌های فزاینده و به طور کلی بروز فاصله میان بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی عامل اصلی رویگردانی اکثریت جوانان از اقدام به ازدواج رسمی در سن مقتضی است. 4️⃣ افول موقعیت و جایگاه ازدواج و زناشویی از یک پیمان الهی مقدس به یک قرارداد اجتماعی خودخواسته و تقلیل کارکردهای متنوع آن به صرف ارضای تمنیات جنسی( اصالت‌یابی ارضای نیاز جنسی و عاطفی طرفین در مقایسه با سایر کارکردها) 5️⃣ میل به تعدی از الگوهای رفتار جنسی پذیرفته‌شده تحت تاثیر ورود جریان‌های فرهنگی بیگانه،‌ الگوگیری از مراجع بیرونی، رجحان‌یابی سبک زندگی غربی تحت تاثیر فرایند جهانی‌شدن، ارتباطات میان‌فرهنگی گسترده به‌ویژه از طریق رسانه‌های جمعی جهان‌گستر(ماهواره‌ها، اینترنت)، محصولات فرهنگی وارداتی(مثل سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، بازی‌های رایانه‌ای و...). 6️⃣ میل وافر برخی از مردان وزنان، به کامجویی موقت، تکرارپذیر و تجدیدشونده با شرکای جنسی مختلف تحت تاثیر روحیه عشرت‌طلبی، تنوع‌خواهی و لذت‌جویی هواپرستانه و عاری از هر نوع تعهد و مسئولیت مدنی و اخلاقی؛ جالب اینکه برخی از طالبان ازدواج سفید، در بیان چرایی ترجیح خود، به فقدان قید و بندهای مدنی و امکان رهایی آسان از تعلقات نیم بند آن استناد جسته‌اند. 7️⃣ ادعای اینکه این هم‌خانگی موقت بالقوه می‌تواند پیش زمینه‌ای برای حصول آشنایی بیشتر طرفین با ویژگی‌های شخصیتی و خلق و منش یکدیگر و بستری مطمئن جهت اتخاذ تصمیم واقع‌بینانه در خصوص ازدواج رسمی، فراهم آورد. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹دربارة منشا چهارشنبه‌سوري روايات متعددي وجود دارد که در ذيل بدانها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ جشن فروهرها 🔸ايرانيان باستان بر اين باور بودند که پنج روز آخر سال تا پنج روز بعد از سال نو؛ فروهر افراد متوفی (ارواح پاک) به زمين و به نزد خانواده‌هايشان بازمی‌گردند تا حال آنها را جويا شوند. و به یُمن برگزاری مراسم جشن و شادمانی در روز چهارشنبه آخر سال، این روز چهارشنبه‌سوري یا جشن سوري نام گرفت. دليل تقدس اين ایام اين اعتقاد بود که از یک سو، فروهرها به زمین فرود مي‌آيند و از سوی ديگر، این ایام آغاز جشن‌هاي نوروزي بوده است. 🔹طبق آئين هر یک از جشن‌های ایرانی معمولا با آتش‌بازي آغاز مي‌شده است. مردم مي‌کوشيدند تا در این شب چهارشنبه خانه‌اي بسيار تميز و سفره‌اي رنگين داشته باشند و همه شادمان و در صلح و آشتي باشند تا ارواح مردگانشان با ديدن نور دوستي و صمیمیت در خانواده خود، شادمان و خرسند گردند و برای ايشان دعا کنند. در اين شب، همچینن به نشانه روشني و فروغ خانه، در پشت‌بام‌ها نیز آتش روشن مي‌کردند تا ارواح راه خانه خود را بيابند. 2️⃣ تخليه اجاق زمستان 🔸طبق روايت دوم، رسم معمول ایرانیان این بود که در روزهای آخرزمستان و با گرم شدن تدریجی هوا، خاکستر و گرد و غبار اجاق ها را جاروب کرده و به همراه وسايل کهنه و دورریختنی، آنها را از خانه خود بیرون می‌ریختند. آنها معمولا يک روز پيش از چهارشنبه‌سوري با کسب اجازه از مؤبد بزرگ یا نمايندگان او؛ آتش اجاق‌ها و تنورها را خاموش مي‌کردند تا بتوانند در روز چهارشنبه، خاکستر انباشته شده در تنورها و اجاق‌ها را به ياري و کمک یکدیگر به ميدان بزرگي که در حکم خاکدان بود، منتقل کنند. 🔹آنان همچنین ابزارها و وسايل فرسوده و بي‌مصرف خود را به اين مکان منتقل می‌کردند و به هنگام غروب روز سه‌شنبه که فردايش چهارشنبه آخر سال بود، مردي مشعل به دست که «آتش‌افروز» خوانده مي‌شد با مشعلي فروزان از آتشکده به سوي خانه‌ها مي‌آمد و با صداي خوش «آتش افروزم/سالي يکروزم» آتش مقدس را به اجاق‌ها نزديک مي‌کرد و يک بار ديگر دود از اجاق‌ها برمي‌خاست و دودمان آراسته مي‌شد. 🔸مردم سپس با خوشحالي به کنار خاکدان مي‌رفتند و با حضور نمايندة ديني هر محل به خواندن دعا و شکرگزاری ازدرگاه ایزد یکتا، می پرداختند. نماینده مذهبی بعد از اتمام دعا مشعل آتشین را به وسايل انباشته شده در خاکدان مي‌زد تا پلشتي‌هاي موجود در خاکدان را بسوزاند. آنگاه مردم از روي آتش برافروخته شده مي‌پريدند و شادماني مي‌کردند. 3️⃣ آتش حضرت ابراهيم 🔹برخی با استناد به قرآن کريم براین باورند که چهارشنبه سوری یادآور آتش افروزی نمرودیان بت‌پرست برای سوزاندن حضرت ابراهيم خلیل(ع) است؛ آتشی که به امر خدا سرد شد. پس از این واقعه موحدان و مومنان هر ساله به پاس این معجزه آشکار، روز چهارشنبه آخر سال را به عنوان یکی از ایام الله جشن می‌گرفتند. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حجاب اجباری یا اختیاری...؟؟ 🔷 گزارشی از حواشیِ اندیشه‌ای مناظره آقایان سوزنچی و نصیری با موضوع حجاب اجباری. 🔶 کیفیت: عالی 🔺فایل کامل پرونده حجاب اجباری را در شماره 13 و 14 از نشریه دیده‌بان اندیشه 👈 اینجا ملاحظه بفرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین ♦️ مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 4️⃣ گذر سياوش از آتش 🔹طبق روايتی جشن چهارشنبه‌سوري، یادآور داستان گذر سياوش از آتش کین دشمنان است. به بیان شاهنامه، «گذر از آتش» يک مراسم کهن آیینی براي اثبات بي‌گناهي افراد بوده است. 🔸پارسيان زرتشتي معتقد بودند که سیاوش در چهارشنبه آخر سال به دست افراسياب به آتش افکنده شد. از این رو، آنها هرساله در این روز با برافروختن آتش و گذشتن از روی آن، سعی می‌کردند تا این خاطره را زنده نگه دارند. 5️⃣ آئيني ايراني که پس از اسلام تغيير نام داده است 🔹از دید برخی پژوهشگران،‌ ايرانيان معتقد به کيش زردشت بر اين باور بودند که روشني امری قديم و ازلي است و آن را «زروان» مي‌ناميدند و به همین دلیل مقام آتش را بزرگ می‌شمردند. طبق برخی نقل‌ها، زرتشتیان ایرانی در شب چهارشنبه آخر سال، بر پشت‌بام‌ها آتش مي‌افروختند و آمدن نوروز را به یکدیگر نوید مي‌دادند. اين رسم کم کم در ميان ايرانيان غيرزرتشتي نيز تعمیم یافت. 🔸از دید برخی پژوهشگران، ايرانيان تا قبل از اسلام، محدوده‌ زماني معینی به نام هفته نداشتند. آنها سال را به دوازده ماه سي‌روزه تقسيم مي‌کردند و هر روز را با نام خاصي می‌شناختند. بعد از اسلام هفته با نام‌هاي تکرارشونده، شنبه، يکشنبه و ...وارد تقويم ايراني شد و از آن پس چنين سوري را که طبق روزهای هفته در شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شد، چهارشنبه سوری نام نهادند. و چون اعراب چنین روزی را نحس می‌دانستند، ایرانیان وانمود می‌کردند که با شادي و آتش نحوست آن را دفع مي‌کنند. 6️⃣ قيام مختار ثقفي 🔹از دید برخی پژوهشگران، شب چهارشنبه گرانبار از سنت‌ها و آداب و رسوم ايران کهن است و يکي از دلايل برجستگی این شب، وقوع رویداد تاریخی قیام مختار ثقفی در آن است؛ سردار بزرگی که هم شیعه بود و هم دارای ‌ريشه ايراني. 🔸طبق این نقل مختار ثقفی که به همراه يارانش برای خونخواهي شهداي کربلا قيام کرد، براي اينکه موافقان و مخالفان خود را از هم تميز دهد، دستور داد تا شيعيان بر پشت‌بام خانه‌هاي خود آتش افروزند. و از آنجا که اين شب مصادف با شب چهارشنبه‌ آخر سال بود؛ از آن پس مرسوم شد که ايرانيان مراسم جشن پایان سال خود را با آتش‌افروزي در این شب برگزار کنند. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبه‌سوري کدام است؟ 7️⃣ پيروزي فريدون بر ضحاک 🔸برخي افروختن آتش را مربوط به روز پيروزي فريدون بر ضحاک خونخوار مي‌دانند. از دید برخی پژوهشگران، رسم ایرانیان از بعد از اسلام تا عصر حاضر بر این بوده که چون خليفه يا سلطان ظالمی به قتل می‌رسيده يا برکنار می‌شده و مخصوصاً اگر شخصيتي عادل و مردمي جاي او را می‌گرفته است، مسرور شده و گاه با برپايي جشن و اجتماعات، برافروختن آتش، اهدای نقل و شيريني و گل و زعفران، شادی جمعی خود را ابراز می‌کردند. ريشه اين نوع مراسم در آئين‌هاي باستاني و جايگاه رفيع آتش و نور و واقعه پيروزي فريدون بر ضحاک نهفته است. 8️⃣ شب يلدا 🔹از دید برخی، مراسم چهارشنبه‌سوري به اعتقادات مردم در مورد شب يلدا برمي‌گردد. در فردای این شب خورشيد گرم و لطيف پس از جدال با زمستاني سرد و سخت زائيده مي‌شود و به همين دليل نبايد در اين شب طولاني خوابيد بلکه بايد بيدار ماند،‌ جشني برپا کرد و منتظر ماند تا خورشيد که مظهر خير و برکت است، طلوع کند و زمين و زندگي را گرم کند. 🔸در واقع آتش افروختن در این چهارشنبه نوعي کمک‌کردن به گرم شدن زمین توسط خورشيد به حساب مي‌آید. بعدها اين جشن به چهارشنبه‌سوري موسوم شد. 9️⃣ اصطلاح گاه‌شماري توسط زرتشت 🔹از دید برخی پژوهشگران، جشن چهارشنبه‌سوري جشني است که مانند بيشتر جشن‌هاي ايراني به ستاره‌شناسي بستگي دارند و مبدأ همه حساب‌هاي علمي تقويمي است. 🔸طبق نقل در این روز در سال 1725 پيش از ميلاد، زردشت بزرگترين حساب گاه‌شماري جهان را پديد آورد و تاريخ کهن را تدوین کرد. از آن پس و به یاد بود این موفقیت، هرساله در شب آن روز، مردم جشن بزرگي برپا مي‌کنند و با آتش‌افروزي شادي خود را ابراز می‌دارند. 👣 این یادداشت ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 ما و چهارشنبه‌سوري...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔥 سور آتشین...!!(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 ما و چهارشنبه‌سوري...!! 🔸ريشه‌هاي مراسم چهار شنبه‌سوري را نمي‌توان به صراحت به دوره خاصي از تاريخ ايران باستان نسبت داد اما به نظر مي‌رسد که اصل مراسم آتش‌افروزی و برخي سنت‌هاي رایج در چهار شنبه‌سوري از دوران کهن در میان مردم این مرز بوم به شیوه‌های مختلفی رواج داشته و با آراء و عقايد مذهبی آنها (در پیش از اسلام) نیز به گونه‌هایی درآميخته بوده است. 🔹چهارشنبه‌سوری فارغ از مستندات تاریخی و اسطوره‌ای آن که بسیار مخدوش و مبهم است؛ فارغ از رسم و رسومات آیینی بسیار متنوعی که ایرانیان در طول تاریخ با باورها و انگیزه‌های مختلف به انجام می‌رسانیده‌اند؛ و فارغ از آیین‌ها ورسوم متنوعی که هم اینک در مناطق مختلف ایران و در میان اقوام مختلف ایرانی کم و بیش رواج دارد؛ و فارغ از تهی‌شدن آن از ایفای هر نوع کارکرد اجتماعی مفید در خور توجه؛ و نیز فارغ از خرده‌گیری برخی علما و فقهای اسلام بر اصالت و مشروعیت این سنت به‌ویژه در شکل رایج آن؛ در سالهای اخیر به دلیل برخی زیاده‌روی‌ها و دخل و تصرفات بی‌سابقه و بعضا مخرب به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. 🔸 تجمع هدایت‌نشده گروههای سنی جوان و نوجوان سرشار از هیجانات در برخی میادین عمومی، استفاده جسورانه از برخی مصنوعات تولید‌کننده صداهای ناهنجار و آتش‌زا، ایجاد رعب و هراس برای عموم مردم، تخریب برخی امکانات و اموال عمومی، تحمیل برخی هزینه‌های مالی و جانی به خود و دیگران و... مراسم چهارشنبه‌سوری را به جای میمنت و شادکامی، در تلقی عموم به یک عامل تهدید امنیت و آسایش، تبدیل کرده است. 🔹براستی چرا برخی افراد به بهاي خوش‌گذرانی آنی یا احيای يک سنت تهی از معنا و کارکرد، اصرار دارند جان و مال خود و ديگران را در معرض خطر قرار دهند و هزینه‌های مادی و معنوی توجیه ناپذیری بر جامعه تحمیل کنند؟ 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️روشنفکران و چهارشنبه‌سوري ✏️ احمدحسین شریفی 🔹 فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری مراسمی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین بیش از 10کشته، بیش از 500 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود. 🔸اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ میگویند سنتی صحیح است! که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟ 🔹 پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری میگوید به هر چه رنگ دینی دارد، (که اتفاقا همیشه عقلانی و مفید هم هست) با شدت هر چه تمام حمله کن و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر،از آن دفاع و ترویج کن... ⁉️ حال، این روشنفکری است یا جاهلیت؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🆔 @sharafoddin_ir
♦️میلاد اُمت...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا باید ولادت بزرگان دین را پاس بداریم؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir