eitaa logo
خرد اجتماعی
394 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️پا در میانی دینی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹نظام حقوقي اسلام ضمن ابراز ناخوشنودي اخلاقي از وقوع طلاق ، سياست‌هاي پيشگيرانه و کنترل کننده‌اي را براي مَهار آن تدارک ديده که بِالقوه مي‌تواند به ترميم فاصله‌ها، کاهش هيجانات ، فروخُفتن غُبار کينه‌ها ، امکان‌يابي تامل بيشتر در عواقب کار و احتمالا تجديد‌‌نظر در تصميم ابتدايي به طلاق، موثر واقع شود . 🔸اهم اين تدابير به این شرح است: 🔺توصيه اطرافين به اصلاح ذاتُ‌البِين و دخالت با هدف رفع اختلافات خانوادگي؛ 🔺ترغيب زوجين به پذيرش صلح و آشتي در صورت زمينه‌يابي به عنوان يک اصل پايه؛ 🔺توصيه به تشکيل مَحکَمه خانوادگي و بهره‌گيري از نفوذ و اعتبار نزديکان و خويشان براي رفع اختلافات بوجود آمده؛ 🔺بطلان طلاق در ايام عادت به علت وضعيت جسمي و روحي زن در اين ايام و نيز استفاده از آن به عنوان بهانه‌اي جهت تاخير طلاق و ايجاد امکان جهت تفکر بيشتر راجع به تصميم در حال وقوع؛ 🔺لزوم رعايت فاصله زماني ميان آخرين ارتباط زَناشویی با ايام عادت و گذر آن؛ 🔺مشروط‌ساختن صحت طلاق به حضور دو شاهد عادل که معمولا با توجه به کِراهت مومنان از شرکت در چنين اقدامي؛ 🔺قراردادن ايام عده و عدم اِنقطاع کامل پيوند زناشويي به مجرد طلاق؛ 🔺منع از اخراج زن از محل سکونت پيشين در ايام عده؛ 🔺محدودساختن طلاق رِجعي به دو مرحله و مجازات رواني آن به وسيله مُحَلِل در مرتبه سوم؛ 🔺الزام به پرداخت مِهر يا متاع متناسب با شان زن. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
پربازدید‌ترین پیام‌های این هفته کانال خرد اجتماعی را در اینجا مرور کنید:👇 1️⃣ یادداشت با عنوان ناخوانده ترین مهمان ایرانی‌ها (سلبریتیسم) 👈 اینجا 2️⃣ روز‌نگار درباره عدم تفاوت حوزه علمیه قم و نجف 👈 اینجا 3️⃣ یادداشت با عنوان حامی یا مخالف؟ مساله این است...!! (خدمات مرحوم علامه مصباح یزدی به علوم اجتماعی) 👈 اینجا 4️⃣ نقد فیلم ابد و یک روز با عنوان اعتیاد دسته جمعی...! 👈 اینجا 5️⃣ مصاحبه با عنوان جهش تولید یا مبارزه با مصرف گرایی...؟ 👈 اینجا 6️⃣ معرفی کتاب سرگرمی رسانه‌ای: رویکردی اسلامی - ارتباطی به سرگرمی در سیمای ملی(به قلم دکتر شرف الدین) 👈 اینجا 🔴 امیدواریم که آدینه خوبی داشته باشید و ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️منظورمان از جامعه‌شناسی دین کدام است؟؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹پیرو سوالاتی که برای مخاطبین کانال در مورد ماهیت جامعه‌شناسی دین و تفاوت آن با عرصه‌های دیگر دین‌اندیشی ناظر به یادداشت سابق در این موضوع، به وجود آمده، لازم است تا به برخی از ویژگی‌های جامعه‌شناسی دین اشاره کنیم: 🔺رویکرد جامعه‌شناختی درباره دین و ابعاد پیرامونی آن بحث می‌کند نه از خود دین. به بیان دیگر رویکردی برون‌دینی است نه درون‌دینی؛ 🔺غالبا دین را به مثابه یک نهاد اجتماعی می‌پندارد نه یک موجودیت وحیانی،‌ متافیزیکی و آسمانی؛ 🔺از دین در مقام تحقق بحث می‌کند نه از دین در مقام تعریف. به بیان دیگر از دین عینیت‌یافته و انضمامی(درآمیخته با نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه)بحث می‌کند نه از دین مفهومی و انتزاعی؛ 🔺از دین در کانتکست اجتماعی بحث می‌کند نه از گزاره‌های موجود در تکست(متن) مقدس؛ 🔺مجاز به داوری در خصوص صدق و کذب گزاره‌های دینی و اتخاذ موضع مدافعانه یا انتقادی در قبال حقانیت دین، دینداری و فرهنگ دینی نیست؛ اگرچه گاه ممکن است از این قاعده تخلف کند؛ 🔺عام‌نگر است و مفروضات، دواعی و تحلیل‌های آن به یک دین خاص اختصاص ندارد؛ 🔺روش آن بیشتر عقلی، تاریخی و تجربی است نه عقلی، نقلی و شهودی؛ 🔺هدف آن عمدتا تبیین آثار و کارکردهای نهاد دین یا فرهنگ دینی در گستره حیات اجتماعی است نه شناسایی و تفسیر متعهدانه آموزه‌ها و واکاوی درون‌مایه تعالیم دین؛ 🔺حوزه کاری آن توجه به آداب،‌ آیین‌ها، مناسک، نمادها و رفتارهای ظاهری مومنانه و زیست روزمره آنان است نه لزوما جنبه‌های انفسی و اگزیستانسیال آن؛ 🔺رویکردی فاقد تقدس تبعی و تشریفی است برخلاف دیگر شاخه‌های الهیاتی؛ 🔺به لحاظ تاریخی، جدید و در مقایسه با دیگر شاخه‌های دین‌پژوهشی، فاقد قدمت است. برای پیگیری یادداشت سابق از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️بلای وطن‌سوز...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محصول سال 1394 به کارگردانی سعید روستایی(قسمت دوم) 🎙مصاحبه با سایت فیلم نوشت سیما(19 مرداد 1395) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️بلای وطن‌سوز...!!(قسمت دوم نقد ابد و یک روز) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹موضوع افغانی‌بودن ملیت فرد خواستگار تنها دختر مقبول و همه‌کاره خانواده، بسیار معنی‌دار به نظر می‌رسد: 🔸اولا ازدواج مورد نظر، ظاهرا ازدواج نیست، بلکه صیغه است و ازدواج موقت هم به لحاظ فقهی و هم اعتبار اجتماعی موقعیت نازلی دارد و معمولا مرضی خاطر زن ایرانی بویژه دختری که کمالاتی در خود می‌بیند، نیست؛ 🔸ثانیا، همین ازدواج موقت هم قرار است با یک جوان افغانی اتفاق بیفتد. جوان افغانی هر قدر هم شایسته و دارای تمکن ظاهری باشد، به لحاظ ملیت و کشور از موقعیتی به مراتب پایین‌تر از یک ایرانی در تلقی عموم جامعه‌ ما برخوردار است. 🔸کارگردان بدین وسیله می‌خواهد تاثیرات مخرب اعتیاد را از سطح شخصی فراتر برده و عوارض ملی آن را گوشزد کند که اعتیاد می‌تواند غرور ملی ایرانی را حتی در برخورد با یک تبعه افغان منکوب کند. 🔸نکته دیگر، احتمالا ربط موضوع اعتیاد و مواد به کشور افغانستان است. در جامعه ما معمولا هنگامی که از منشاء و موطن مواد مخدر و مجاری ورود آن به کشور سخن گفته می‌شود، اذهان ناخودآگاه به کشور افغانستان معطوف می‌شود. ملیت افغان خواستگار خانواده دارای فرد معتاد، تداعی‌گر این مهم است که ورود این مواد از کشور افغانستان موجب شده تا جامعه ما به این روز و وضعیت فلاکت آمیز کشانده شود و تازه قرار است فردی از همان جامعه، منجی برترین عضو این خانواده شود. 🔸نکته جالب دیگر فیلم، تقابل روشن میان فقر و فلاکت خانواده معتاد ایرانی با تجمل و تمکن ظاهری و جلوه‌نمایی‌های متمدنانه و امروزین خانواده و خواستگار افغانی است که خود را در ماشین مدل بالا، اسباب و اثاثیه شیک، سر و وضع و پوشش و آرایش جالب توجه، تکه کلام‌های بالاشهری و... نشان می‌دهد. 🔸با توجه به موقعیت اقتصادی ضعیف و بلکه فقر غالب اتباع افغان مقیم کشور، این نوع تصویر‌سازی از یک مهاجر فقیر که احتمالا بواسطه اقامت در این کشور بدان دست یافته، معنی‌دار و دارای کنایه به حکومت جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد. 🔹قسمت اول نقد فیلم ابد و یک روز 👈 اینجا 🔹شرح تفصیلی نقد این فیلم 👈 اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️چرا تا این اندازه پیگیر سلبریتی‌جماعت هستیم...؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 عوامل اِقبال اجتماعی به افراد سلبریت در ایران کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️چرا تا این اندازه پیگیر سلبریتی‌جماعت هستیم...؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹عوامل متعددی در خصوص اهمیت‌یافتن سلبریت‌ها در ایران وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 🔺سلطه هژمونیک فرهنگ غرب بر جهان و از جمله جامعه ما؛ 🔺فرایند جهانی‌شدن و غلبه رسانه‌های جهان گستر؛ 🔺نفوذ رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی؛ 🔺ظهور پدیده صنعت فرهنگ؛ 🔺دسترسی آسان عموم مردم به مصنوعات و محصولات فرهنگی غرب محور؛ 🔺نیاز افراد به گروه‌های مرجع و چهره‌های الگویی؛ 🔺 سیاست دنیای سرمایه‌داری مبنی بر قهرمان‌سازی و رب‌النوع‌سازی مکرر از برخی کاراکترها متناسب با اهداف و اغراض فرهنگی، سیاسی و اقتصادی؛ 🔺سطحی‌نگری و عطف توجه اکید به جنبه‌های ظاهری و نمایشی بدن و ژست‌های رفتاری و ابژه شدن فیزیک بدن و چهره مردان و زنان برای استفاده‌ها یا سوء استفاده‌های مختلف؛ 🔺افول جامعه مدرن از توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی؛ 🔺فراموشی چهره‌های ارزشی تحت تاثیر فراموشی ارزش‌هایی که این سنخ شخصیت‌ها، آنها را نمایندگی می‌کردند و می کنند؛ 🔺شیوع پویولیسم و توده گرایی بویژه در عرصه فرهنگ عمومی؛ 🔺فقر، فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی شایع که میل افراد به داشتن زندگی افسانه‌ای (مشابه سلبریت‌ها) را تشدید می‌کند؛ 🔺زمینه‌های اجتماعی گسترده برای حضور و نقش‌آفرینی این سنخ چهره‌ها در افکار عمومی و عطف‌توجه به ایشان در میدان‌های خاص اجتماعی مثل دفاع از حقوق اقلیت‌ها، زنان، حیوانات، محیط زیست، مهاجران، محرومان و...؛ 🔺اکثری‌بودن جمعیت جوان کشور با ویژگی‌های خاص و اشتیاق وافر به پذیرش این سنخ شخصیت‌ها؛ 🔺 ضعف فرهنگ نخبه گرایی در جامعه یا تقلیل تحریف گونه نخبگی؛ 🔺ضعف فرهنگ انتقاد(عدم مواجه‌ انتقادی با این افراد در عرصه فرهنگ عمومی تحت تاثیر هاله‌های قدسی آنها)؛ 🔺افت ذائقه فرهنگی جامعه؛ 🔺غلبه و نفوذ جریاناتی که از رهگذر تقویت این صنعت به گونه‌‌های مختلف منتفع‌اند. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسانه‌ای جذاب به نام قرآن ✏️سید حسین شرف الدین 🔹به شهادت تاریخ، جذابیت پیام‌های قرآنی منحصر به فرهنگ، قومیت یا دوره زمانی مشخصی نبوده و از عصر نزول تا امروز، این پیام‌ها گیرایی خود را حفظ کرده‌اند. 🔸یکی از مهمترین دلایل جذب مخاطب به قرآن کریم، مربوط به عنصر «پیام» ( در بُعد شکل و بُعد محتوا) است. 🔹نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که فصاحت، بلاغت، موسیقی‌پذیری، تصویرسازی و نظم معنایی، بخشی از مهمترین دلایل جذابیت شکل پیام‌های قرآنی هستند. 🔸 در حوزه محتوایی نیز می‌توان به مواردی مثل انطباق با فطرت، حق‌بودن، توجه به نیازهای مخاطبان، عمومیت و گستره دعوت، رعایت حرمت و کرامت مخاطبان، نبودِ نفع برای فرستنده، سماحت و سهولت، پیراستگی از اختلاف و تناقض و... اشاره کرد. 📚منبع: جذابیت پیام در قرآن کریم، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، پژوهشنامه معارف قرآنی، شماره 35، زمستان 1397 🔹برای دانلود رایگان مقاله از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مسئولیت اجتماعی مومنانه ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 وظایف اجتماعی مومنان در جامعه اسلامی کدام‌اند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مسئولیت اجتماعی مومنانه ✏️سید حسین شرف الدین 🔹در منابع و متون اسلامی شواهد زیادی دال بر وظیفه‌مندی و مسئولیت اجتماعی متقابل افراد در قبال یکدیگر وارد شده که از جمله آن می‌توان به روایت معروف پیامبر(ص) اشاره کرد که می‌فرماید: «کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته». 🔸از طرف دیگر در نظام ارزشي اسلام، بزرگترين و برجسته‌ترين مقامي که فراتر از مقامات عادي، انسان را در همه عرصه‌هاي مسوليتي( مسووليت در قبال خود، ديگران، جامعه و خداوند)، تحت نظارت و کنترل داشته و او را مورد سوال و بازخواست قرار خواهد داد، خداوند متعال است. 🔹از اين رو، تخلف از وظايف و مسووليت‌هاي محوله به انسان در هر سطح، آثار و پيامدهاي وضعي و تکليفي مختلفي در دنيا و آخرت به همراه دارد. 🔸به طور مصداقی می‌توان به برخی از وظایف اجتماعی مومنان که در منابع فقهی اسلامی وارد شده، اشاره کرد: 🔺ضرورت ارشاد و هدایت گمراهان؛ 🔺توصیه عموم به معاشرت معروف؛‌ 🔺امر مومنان متمکن به ادای بخشی از اموال خود به صورت الزامی و استحبابی به نیازمندان؛ 🔺الزام مرد به تامین نفقه همسر، فرزندان و والدین پیر و ناتوان؛ 🔺ضرورت اهتمام به امور مسلمین؛ 🔺توصیه به مبارزه قهرآمیز با ظلم و بیداد؛‌ 🔺اجابت دعوت مستضعفانی که متضرعانه از مومنان طلب کمک و یاری می‌کنند؛ 🔺ممنوعیت هر نوع غش،‌ کم‌فروشی، گرانفروشی، احتکار، احجاف و... در معاملات. 🔹شرح تفصیلی این یادداشت را در 👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 دیدگاه‌های نظری مورد نیاز در تحلیل پدیده تجرد زنان کدام‌اند...؟؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹درتبیین پدیده تجرد زنان به دیدگاه‌های نظری متعددی درحوزه‌های دانشی مختلف به‌ویژه با رویکردهای روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارتباطاتی و مطالعات فرهنگی می‌توان استناد جست. دراینجا به چند مورد از این دیدگاه‌ها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ نظریه انتخاب عقلانی 🔸از دید نظریه انتخاب عقلانی، ازدواج و تجرد، گزینه‌های انتخابی بوده که فرد با عطف‌‌توجه به اوضاع و شرایط فردی و موقعیت اجتماعی‌اش و با اِعمال نوعی محاسبه و برآورد عقلانی،آنها را ترجیح داده است. بدیهی است که اگر تجرد ابتدایی و ثانوی دختران و زنان امری اختیاری و انتخابی و نه تحمیلی باشد، این نظریه توجیه‌گرمناسبی برای آن خواهد بود. 🔹طبق نظریه انتخاب عقلانی، تصمیم زن به انتخاب ازدواج یا تجرد به عنوان دوگزینه رفتاری محتمل(هرچند با امکانهای وقوعی متفاوت)، ریشه در برآوردها و محاسبات عقلانی ومصلحت‌اندیشی‌های فردی و تلقی و تفسیر شخص از داشته‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های فردی و نیز فرصت‌ها و محدودیت‌های محیطی دارد. 🔸ابتلای فرد به وضعیت تجرد در صورتی که مستقیم و غیرمستقیم به انتخاب، تصمیم و اراده او مستند باشد وخود وی به نوعی درتعیین یا تعین آن نقش علی یا اعدادی داشته باشد، درگستره شمول این نظریه جای می گیرد. 🔹ازدید دانیل لیتل(Daniel little )،جامعه شناس آمریکایی، پدیده‌های اجتماعی حاصل افعال آدمیان هستند. آدمیان فاعلانی هستند که ارزش، اعتقاد، هدف، معنی، امر و نهی و احتیاط و تردید بر افعالشان حکومت می‌کند. به بیان دیگر، رفتارآدمیان، هدف‌دار و سنجیده(سنجش گرانه) است و فرض بر این است که افراد در سرچند‌راهی‌ها، معمولا راهی را که با اغرضشان موافق است،‌ اختیارمی‌کنند، برای رفتن به هرراهی محاسبه سود وزیان می کنند و پس از بررسی ادله موافق و مخالف، راهی راکه موجه‌تر به‌نظر برسد، ترجیح می دهند. 🔸پس برای تبیین رفتار فرد ابتدا باید اغراض ومعتقدات او را معین کرد و سپس نشان داد که آیا عمل مذکور، شیوه خردپسندی برای رسیدن به آن اغراض در چارچوب آن معتقدات بوده است یاخیر؟ 🔺موارد دیگر در پست‌های بعدی و شرح تفصیلی مورد اول در اینجا قابل رویت است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کنش متقابل یا ارتباط....؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 کنش متقابل اجتماعی با ارتباطات چه نسبتی دارد؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کنش متقابل یا ارتباط....؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹کنش متقابل نمادین میان افراد در صورتی که با میانجی یک رسانه (اعم از گفتاری، نوشتاری، صوتی، تصویری(ثابت یا متحرک مثل عکس و فیلم)، حرکتی و... صورت پذیرد، بدان «ارتباط» گفته می‌شود. 🔸 به بیان توضیحی ارتباطات رسانه‌ای کلاسیک مثل ارتباط با محوریت رسانه رادیو، تلویزیون و سینما به دلیل عدم امکان بازخورددهی مستقیم، جزو ارتباطات غیرمتقابل و یک‌سویه شمرده می‌شوند، اگر چه به اعتبار امکان بازخوردهی غیر مستقیم(در مراحل بعد) می‌توان آنها را نیز از نوع کنش متقابل و دوسویه انگاشت. 🔹در مقابل، ارتباط در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی به دلیل دوسویه‌بودن و تبدیل موقعیت مخاطب به کاربر، از نوع ارتباطات اجتماعی متقابل نمادین محسوب می‌شود. ارتباط در فضای وب، همچنین زمینه شکل‌گیری گروه‌ها، جماعات و قبیله‌هایی را نیز فراهم ساخته است. 🔸ارتباط در بستر شبکه‌های اجتماعی نیز به دلیل مشارکت انبوه و روزافزون کاربران، کمیت و کیفیت ارتباطات انسانی را عمیقا متاثر ساخته و به شکل‌گیری پدیده‌ها و هویت‌های نوظهور منجر شده است. 🔹اهل نظر واقف‌اند که رسانه‌ها اعم از آنالوک و دیجیتال، در فرایند تولید و انتقال پیام از انواع مختلف نماد استفاده می‌کنند و به همین اعتبار، ارتباطشان از نوع نمادین است. نمادها(اعم از گفتاری، نوشتاری، صوتی، تصویری، رفتاری، فیزیکی، زمانی، فضایی و...) محمل‌های انتقال معانی‌اند و کارکرد میانجی دارند. 🔸برای مثال، افراد تنها از طریق نمادهای زبانی (گفتاری یا نوشتاری) می‌توانند اندیشه‌های خود را به دیگران منتقل کنند. عصرحاضر به دلیل بسط و تنوع گونه‌های مختلف ارتباطات که به یمن ظهور رسانه‌های جمعی و اجتماعی در سطوح مختلف امکان وقوع یافته، عصر «ارتباطات» نام گرفته است. علم نوظهور «ارتباطات» و شاخه‌های مختلف، متکفل بررسی و توصیف و تفسیر این بخش از کنش‌های های انسانی‌اند. 🔹بر این اساس، هر ارتباطی، نوعی کنش متقابل است اگر چه، هرکنش متقابلی لزوما ارتباط به معنای مصطلح آن شمرده نمی‌شود. 🔸گفتنی است که در چند دهه اخیر و تحت تاثیر ظهور نسل جدیدی از رسانه‌ها با عنوان رسانه‌های جهان‌گستر(همچون اینترنت و ماهواره)، ارتباطات انسانی بر بسیاری از مرزها و موانع فیزیکی و اجتماعی پیشین فائق آمده و در گستره بسیار وسیع و بهت‌انگیزی با اقتضائات ویژه به جریان درآمده است؛ اگر چه موانع فرهنگی و به‌ویژه زبانی همچنان یکی از موانع یا عوامل اخلال کننده فرایندهای ارتباطی است. 🔹شرح تفصیلی این یادداشت را در 👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 1️⃣مهاجرت به کلان‌شهرها 🔹مهاجرت جوانان شهرستانی به کلان شهرها با هدف اشتغال و ادامه‌تحصیل در دانشگاه‌ها یکی از مهمترین عوامل تن دادن به ازدواج سفید است. 🔸دوری از خانواده و احساس تنهایی، نیاز عاطفی به رفیق و همدم، ضعف بنیه مالی و نیاز به کمک‌خرج(به‌ویژه برای خانم‌ها)، صعوبت تهیه مسکن اجاره‌ای به صورت انفرادی، رهایی از نظارت و کنترل خانواده و آشنایان و فشار هنجاری موجود در شهر و دیار و مناطق مسکونی مالوف، همه و همه مسائلی هستند که زمینه را برای انتخاب و ترجیح ازدواج سفید برغم مخاطرات قهری و پیامدهای قابل پیش‌بینی آن به‌ویژه در خانم‌ها، مساعد می‌کنند. 🔹 یک زن یا دختر شهرستانی با تن‌دادن به ازدواج سفید می‌تواند هرچند موقتا بر برخی از مشکلات طاقت‌فرسای سکونت در شهرهای بزرگ فائق آید و برخی از نیازهای امنیتی، ارتباطی، عاطفی، مالی، اجتماعی و جنسی خود را هرچند به صورت متزلزل و گذرا، رفع و رجوع کند. 🔸همچنین پناه جویی و ایجاد مصونیت نسبی در مقابل تعرضات محتمل مردان هوسران و فرصت‌طلب نیز، از جمله دلایل زنان و دختران شهرستانی برای تن‌دادن به ازدواج سفید و گره‌زدن خود به دیگری، بیان شده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تهدید با فرصت...؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا امروزه سلبریتی را یک تهدید می‌دانیم؟ 🔹در وضعیت کنونی به‌ویژه با عطف توجه به سوابق عملکردی اکثریت سلبریت‌ها و نحوه مدیریت خود در تعامل با افکار عمومی، جنبه آسیبی و تهدیدی آنها در تلقی عمومی بر جنبه امکانی و فرصت‌سازی آنها برای تامین برخی اهداف منظور، بیشتر و محتمل‌تر است. 🔸دلیل عمده این لغزش‌ها این است که برخی از این افراد به واسطه: 🔺ضعف‌های تربیتی و اخلاقی؛ 🔺قصور بینش و بصیرت؛ 🔺اعتماد به نفس کاذب؛ 🔺فرصت‌طلبی و زیاده‌خواهی؛ 🔺خود‌فراموشی یا ازخود‌بیگانگی؛ 🔺اظهارنظرهای سطحی و غیرکارشناسانه در موضوعات تخصصی؛ 🔺میل وافر به یارگیری و مرید‌بازی؛ 🔺سوء استفاده از موقعیت خود؛ 🔺تبدیل‌شدن به ابزاری برای تامین اغراض سیاسی ارباب قدرت و ثروت؛ 🔺تظاهر به رفتارها و رویه‌های نامتعارف ضدارزشی و حساسیت‌زا؛ 🔺ابتلای به تکبر و تفاخر آشکار؛ 🔺افشای پشت صحنه‌ها و حریم‌های خصوص نه چندان موجه، جایگاه خود را در اذهان عمومی از دست داده‌ و لذا امروزه به عنوان تهدیدی برای فرهنگ جامعه به حساب می‌آیند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: کدام قواعد فقهی، با تبلیغات رسانه‌ای ارتباط دارند؟ 🔹در میان انبوه قواعد معتبر و مورد استناد درفقه اسلامی، می‌توان قواعدی را برای شکل‌دهی صحیح به تبلیغات رسانه‌ای، استخراج نمود. این قواعد عبارتند از: 1️⃣جواز فقهی فعالیت تبلیغی 🔸به اقتضای قواعد فقهی و سیره عقلایی، اصل اولی در مشارکت رسانه‌ها به عنوان بازاریاب در تبلیغات بازرگانی و رونق‌‌بخشی ‌به تعاملات ‌عام ‌اقتصادی، ‌اباحه (جواز به معنای اعم) است. 🔹بدیهی است که فعالیت مذکور در صورت نقض برخی از معیارهای شرعی و عرفی، از شمول عام اصل اولی خارج شده و بسته به نوع آن مصداق یکی از «مکاسب محرمه» و محکوم به احکام مربوط خواهد شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️منجی رسانه‌ای..!(قسمت اول) 🔸سوال: الزامات رسانه‌ای برای تصویرپردازی صحیح از منجی آخرالزمان کدامند؟ 1️⃣نشان‌دادن یکسانیِ گسترش عدل و قسط در جهان در عصر ظهور. 🔹تصویرکردن جهان امروز به مثابه «جهان بدون عدل و قسط»، نمایش «تصویر کَریه ظلم و جور حاکم بر جهان و نیاز بشر به رفع آن» و بیان آنکه «جاهلیت مدرن بدتر از جاهلیت گذشته در فقدان اخلاق و ارزش‌های انسانی است»، بهترین پاسخ به الگوهای آرمانشهری ساخته شده توسط هر یک از مدعیان دروغین مهدویت است. 🔸الگوهایی که یا قائل به مطلوب‌بودن آنچه هم‌اکنون ساخته‌اند هستند، یا بازگشت به دورانی نمادین و شکوه تاریخی گذشته را وعده می‌دهند و یا دنیایی مالیخولیایی با بهره‌گیری از عقل ناقص بشری، آن هم از یک گروه خاص را می‌پسندند که تجربه‌های پیشین، بی عدالتی‌ها، کشتارها و تخریب محیط زندگی بشری و زیست جهانی، جلوه‌هایی از نتایج آن بوده است. 🔹 نقصان عقل و علم علت اختلاف و رقابت‌های مستهلک کننده میان مکاتب و نژادهای مختلف بشری است که به خنثی‌سازی تلاش‌های مردمان هر گوشه از جهان به دست مردمانی از سوی دیگر جهان می‌انجامد. بنا بر همین اصل، خبرگان نیاز به وحدت رویه در اداره جهان را یکی از اصولی برمی‌شمارند که در تصویرسازی از مهدویت اصیل در برابر مدعیان دروغین باید مد نظر قرارگیرد. ✏️ احمد سیاح و سید حسین شرف الدین، الزامات رسانه‌ای تصویرسازی از منجی آخرالزمان: نفی بدیل‌سازی‌های باطل و شیطانی مدعیان (پژوهشنامه امامیه، شماره 11، بهار و تابستان 1399). 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
📚 عنوان کتاب: تبیین جامعه‌شناختی مهریه. 📝 نویسنده: سید حسین شرف الدین 📇 ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 سال نشر: 1391 🔸موضوع: جامعه شناسی خانواده، فلسفه نظام حقوقی اسلام، کارکردهای عنصر مهریه در جامعه دینی. 🔹برای خرید کتاب می‌توانید از👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سنت اجتماعی(قسمت اول) 🔸سوال: چرا باید تن به زندگی اجتماعی بدهیم؟ 🔹امیرمومنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «... وَالْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یدَ اللَّهِ [عَلَى] مَعَ الْجَمَاعَةِ وَإِیاکمْ وَالْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیطَانِ کمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب...»؛ 🔸با جماعت بزرگ‌تر (خیل عظیم مؤمنان) همراه باشید، که دست خدا با جماعت است و از اختلاف و پراکندگى بپرهیزید، که انسان جدامانده از جماعت نصیب شیطان مى‌شود، همان‌گونه که گوسفند جدامانده از گله، نصیب گرگ است. 🔸معیت دست خدا با جماعت، بیان دیگری از فطری‌بودن و مطلوبیت (ارزشی‌بودن) زندگی اجتماعی است؛ متقابلاً اعتزال، انزوا و دوری جستن از جمع، زمینه ابتلا به وسوسه‌های شیطانی و انحرافات فکری و اخلاقی را فراهم می‌آورد. 🔹احتمالاً منظور از فقره اخیر روایت این است که زندگی در جمع (یا جمع مؤمنان) به دلیل آگاهی‌بخشی و نظارت و مراقبت جمعی، بالقوه می‌تواند فرد را از تیررس برخی شیطنت‌ها و انحرافات اعتقادی و رفتاری حفظ کند. 📝 نویسنده: سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 2️⃣عدم اعتقاد به مطلوبیت و رجحان ازدواج رسمی. 🔹برخی زنان و بلکه مردان در قالب یک اعتراض مدنی آرام به الگوی غالب و رسمی ازدواج، به ازدواج سفید تن درمی‌دهند. الگوی رایج از دید ایشان برغم شروط چندگانه ضمن عقد، همچنان متضمن درجاتی از ظلم و تبعیض علیه زنان است. 🔸 از دید این عده،‌ زنان هنوز هم برای خروج از منزل، ادامه تحصیل، اشتغال در بیرون، انتخاب محل سکونت، اخذ وکالت برای خروج از کشور به اجازه شوهران نیاز دارند؛ آنها از برابری در حق طلاق همچنان محروم اند،‌ در صورت وقوع طلاق نسبت به حضانت فرزندان خود محدودیت جدی دارند؛ مهریه مقرر به بهانه‌های مختلف از زنان دریغ داشته می‌شود؛ اجرت‌المثلی که قانون در ازای خدمات درون‌خانگی برای زنان مقرر داشته، به یک شوخی شبیه‌تر است تا حق قانونی؛‌ آمار طلاق بالاست و ناامنی و تزلزل زندگی زن چاره‌ناپذیراست. 🔹 در نتیجه از دید ایشان، ازدواج سفید هر چند در مقایسه با الگوی رسمی و جاری به لحاظ صوری و ثبت در اسناد کاغذی، موقعیت منحط و دون پایه‌ای دارد و مضرات آن بیشتر از منافعش است؛ اما در مقایسه با همین الگو در شکل عملی و رایجش در میان مردم، چندان هم که برخی فکر می‌کنند، سفیهانه و غیر‌عقلایی نیست. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️میثاق نانوشته...!! (قسمت سوم نقد فیلم ابد و یک روز) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا در این فیلم، همسایه‌ها در نشان‌دادن خانه فرد معتاد، با پلیس همکاری نمی‌کنند؟ 🔹در این فیلم عدم همکاری مردم و به عبارتی ترس مردم از همکاری با پلیس در نشان دادن خانه فرد معتاد، قدری جای تامل دارد. این عدم همکاری ظاهری (اگر چه شاید از طریق تلفن یا سایر طرق غیرظاهری با پلیس همکاری داشته باشند) یا واقعا ناشی از ترس آنها از مزاحمت‌های محتمل این قبیل افراد شرور و دوستان آنها است یا ناشی از رعایت حقوق همسایگی. 🔸احتمال دیگر اینکه چون پلیس غالبا معتادان را پس از دستگیری آزاد کرده یا حتی پس از انتقال به کمپ، بعد از مدتی برغم حصول پاکی رها می‌کند، این ذهنیت برای مردم ایجاد شده که پلیس در این نوع اقدامات چندان جدی نیست و اثری بر این کارها مترتب نیست. 🔹 احتمال سوم هم اینکه طبق مطالعات، در برخی مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ به دلیل فراوانی افراد معتاد و کثرت و تعدد توزیع کنندگان مواد، اهالی محل به اقتضای یک میثاق نانوشته، بایکدیگر متعهد شده‌اند که در برخورد با ماموران حکومت و پلیس، هوای هم را داشته باشند و از همکاری با ایشان اجتناب کنند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️لغزشگاه‌های تخصص‌گرایی..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 منشا اختلافات نظری و عملی متخصصین کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️لغزشگاه‌های تخصص‌گرایی..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔸عصرمدرن، عصر میدان‌داری و حکمرانی بلامنازع متخصصان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه عرصه‌های کاربردی است. رجوع به متخصص و احاله به او در اموری که افراد خود در آن سررشته ندارند، کنشی است کاملا خردمندانه و موجه. اعتماد عموم به مرجعیت دانش و تخصص و به تبع آن به متخصصان و کارشناسان موجب شده تا همواره از معقولیت، مطلوبیت و فایده‌مندی این رویه سخن گفته شود و کمتر به ابعاد و آثار منفی و جنبه‌های کژکارکرد آن توجه شود. 🔹بروز برخی آثار غیرمنتظره، نصاب این اعتماد را در افکار عمومی تضعیف کرده است. از جمله عواملی که در کاهش این اعتماد موثر بوده یا بالقوه می‌تواند در تضعیف آن موثر باشد؛ اختلاف نظرهای فاحش میان متخصصان یک حوزه در تشخیص مسائل محوله و ارائه راهکار برای برون‌رفت از آن است. منشا این نوع اختلافات نظری و عملی را می‌توان در گزاره‌های ذیل خلاصه کرد:‌ 🔺تفاوت در مبانی و مفروضات بنیادین و زمینه‌ای؛ 🔺 تفاوت در میزان اطلاعات تخصصی و ذخیره‌های دانشی(از حیث کمی و کیفی)؛ 🔺 تفاوت در میزان تجربه و مهارت عملی؛ 🔺 تفاوت در نحوه مواجهه با موضوعات و مسائل ارجاع‌شده(تفاوت در منظر و زاویه دید)؛ 🔺 تفاوت در تشخیص مساله و ابعاد و لایه‌های آشکار و پنهان آن؛ 🔺 تفاوت در اغراض و دواعی غیرعلمی(مثل ملاحظات صنفی، تعلقات ایدئولوژیک، عرف‌گرایی تخصصی، شهرت‌طلبی، منافع مادی، ...)؛ 🔺 تفاوت در ویژگی‌های فردی(درجه هوشمندی، اعتماد به نفس و جسارت حرفه‌ای، اعتراف به اشتباه در صورت کشف خطا، میزان حوصله و پشتکار و...)؛ 🔺 تفاوت در میزان اعتماد به داده‌های محیطی مثل آمارهای رسمی و غیررسمی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سنت‌های یک قانونگذار..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 سنت‌های اجتماعی خداوند در جوامع انسانی کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir