✍️دموکراسی و مشارکت ارزشمند یا ضد ارزش...
🔰 اگرچه مشارکت مردم در انتخابات برای ما ارزشمند است اما کدام مشارکت؟
مشارکت بر اساس تقوا و احساس مسئولیت برای ساخت کشور یا مشارکت برای تأمین حداکثری منافع شهر و قوم و قبیله!
🔰 مشارکتی که در حال حاضر در بسیاری از مناطق کشور ما وجود دارد نه تنها ارزشمند نیست بلکه ضد ارزش هم است، مثلا از دو یا چند شهرستان یک نماینده قرار است انتخاب شود.
مردم شهرستان الف تمام تلاش خود را با تشکیل شورای حکمیت از نخبگان و... انجام میدهند[۱] تا نمایندهای از منطقه خود را به قدرت برسانند و این یک بلیط تأمین منافع به نفع آنها تمام شود و مردم شهرستان ب هم هاکذا؛
🔰 در این نوع از مشارکت، مهم نیست که مثلا شاید در شهرستان ب فردی با تقوا و عادل و کارشناستر از گزینههای موجود در منطقه ما وجود داشته باشد که منافع کشور به واسطه او بیشتر تأمین میشود بلکه مهم این است که کسی از منطقه ما رأی بیاورد تا بتواند بعدا به واسطه قدرت رأی خود در مجلس، به هر شکل ممکن ولو با فروختن منافع کشور به دولت یا دیگر نهادها و یا اخاذی از دولت بودجهها و امکاناتی برای منطقه خودش جذب کند!
🔰 یکی از مشکلات اساسی ناکارآمدی مجلس و ریشه بسیاری از مشکلات کشور نیز در همین نوع انتخاب شدن نمایندگان از شهرستانها است، نمایندگانی که بسیاری از آنها بعد از مدتی وارد لابیگریهای دولتی میشوند و آنها که تا دیروز وکیل مردم منطقه خود برای جذب بودجه و امکانات به هر شکل ممکن ولو ناحق بودند، بعد از مدتی به تأمین منافع برای آینده خود و اطرافیانشان مشغول میشوند و البته هر از گاهی هم با اختصاص دادن امتیازهایی به مردم حوزه انتخابیه خود، دهان آنها را میبندند و طبیعی هم است، کسی که از اساس در مصدر تصمیم گیری برای کل کشور قرار بود به فکر تأمین منافع مردم شهر و منطقه خود باشد، چرا به فکر تأمین منافع شخص خود نباشد؟!
🔰اما مشارکت ارزشمند چگونه است؟ مشارکت بر اساس تقوا و احساس مسئولیت برای ساخت کل کشور است، از این طریق است که توزیع عادلانه بودجه بر اساس نیاز واقعی ممکن میشود و نظارت نمایندگان بر دولت واقعی و عادلانه میشود و وقتی عدالت بر قرار شد، توسعه عمومی نیز میآید، به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «فی العدل سعة»
🔰و راهکار اجرایی رسیدن به مشارکت مطلوب، چیست؟ بایست طبقه نخبگانی جامعه خصوصا روحانیون و نیروهای حزبالهی در شهرستانها متحد شوند و این نوع از ادبیات را شعار خود کنند و مقابل شوراهای حکمیت از دو طرف بایستند، باید روحانیون شهرستانها با یکدیگر متفق شوند و مردم را به مشارکت بر اساس منافع کشور دعوت کنند، البته صرفا کلی گویی نیز نکنند و اگر ممکن بود پس از مذاکره و بحث بر یک یا چند گزینه محدود به عنوان گزینههای مطلوب خود برای کل حوزه انتخابیه اتفاق کنند و در هر دو یا چند شهرستان این نفرات را به عنوان گزینههای خود به مردم معرفی کنند.
........
📝 پینوشت:
[۱] منظور از شورای حکمیت شورایی است که در هر شهرستان از نخبگان آن شهرستان مثل نمایندگان شورا و معتمدین مردمی تشکیل میشود و با رأی آنها از میان کاندیدهای موجود شهرستان یکی انتخاب میشود تا با اتفاق آراء مردم به آن فرد رأی دهند و به این شکل احتمال رأی آوری نماینده منتخب این شهرستان از نماینده شهرستان دیگر در حوزه انتخابیه بیشتر شود.
این در واقع یعنی حاکمیت طبقه "الیت" بر عوام و حذف اراده توده مردم که خود اشکالهای جدی دارد.
.......
🔺به شرح حال بپیوندید.
شرح حال
✍️دموکراسی و مشارکت ارزشمند یا ضد ارزش... 🔰 اگرچه مشارکت مردم در انتخابات برای ما ارزشمند است اما ک
✅ نظر یکی از دوستان👇
سلام
برادر جان این راهکار شما همون حکمیت نشد؟
با یک بیان دیگه
فقط اینجا جای آدم هاش، روحانیون و حزب اللهی میاد.
✅ پاسخ بنده👇
سلام
برادر
پیشنهاد گزینه به مردم با حکمیت فعلی فرق میکنه؛
ما با پیشنهاد دادن افراد صالح به مردم مشکل نداریم؛
با این فرآیند که یک عده عملا گزینههای مردم را بر اساس رأی و نظر خودشان حذف کنند و مردم مجبور باشند، فقط به گزینه اونها رأی بدهند و اینکه معیار انتخاب این گزینه هم رأی آوردن مقبولترین فرد از منطقه ما هست، اشکال داریم.
✍️مردم نمیدانند، طلاب هم نمیدانند!...
🔰 برای اینکه ببینیم حوزه در جایگاهی که باید نیست، شاهد نقدش انتخابات فعلی است، حوزویان چند درصد از منتخبین نهاد قانونگذاری کشور را تشکیل میدهند؟
دست حوزه برای معرفی گزینه مطلوب برای ایفای نقش در صحنه سیاسی و قانونگذاری مجلس چقدر باز است؟ حتی وقتی فلان نهاد اصالتا حوزوی نیز قرار میشود لیست انتخاباتی دهد، میبینیم لیست آن فرقی با دیگر لیستها نمیکند و یک عده که تحصیل کرده دانشگاه هستند به عنوان نامزدهای نهاد حوزوی معرفی میشوند!
🔰 قبول کنیم یا نکنیم بخش عمده مشکل دور افتادن حوزه از وظایف و رسالت کنونیاش به نظام تحصیلیاش برمیگردد، جالب هم اینجاست که از مدیر حوزه تا طلبه پایه یک، منقد هستند ولی باز هم خبری نمیشود!
🔰 به عنوان نمونه یکی از مواردی که اطلاع و اصلاح آن نه متوقف بر شیخ انصاری شدن است و نه مطلبی مورد اختلاف، ضرورت مطالعه جدی تاریخ به عنوان یکی از منابع شناخت در سیر تحصیل حوزه، است.
🔰 مراد از تاریخ نیز تاریخ جریان حق و باطل و تجربههای آن و نه صرفا یک مقطع ۲۵۰ ساله از دوران معصومین(علیهم السلام)، است.
شاید حداقل یک سوم قرآن مطالعه تاریخ و کارگاه تطبیق معارف بر عینیت است، کارگاهی که قرار بود تطبیقات آن را در تاریخ امتداد دهیم تا کم کم باورمان بیاید، اینها واقعی است.
🔰 اگر میبینیم ولایت امت در دست حوزه نیست، چون دست حوزه در دست ولیّاش نیست. یکی از شواهدش سرفصلهای مهم تاریخ معاصر جریان حق که امام خامنهای در دیدار با روحانیون در (۱۴ اسفند ۱۳۷۰) مرور میکنند و هنوز هم که هنوز هست این سرفصلها را مردم که هیچ از طلاب هم بپرسید کسی نمیداند!👇
«بزرگان حوزهى علميهى نجف و كربلا و سامرا و قم و بقيهى مراكز اسلامى، هرجا كه محل حضور يك رهبر اسلامى و حضور قدرتمندانهى اسلام بود، اينها حضور داشتند؛ و اين يكى از عجايب تاريخ ايران است؛ و عجيبتر اين است كه اين حادثه براى مردم ما شناختهشده نيست!
مردم ما نمىدانند كه وقتى ايتاليايىها وارد ليبى شدند و آن كشور را اشغال كردند، مرحوم سيّد محمّد كاظم طباطبايى، صاحب عروه و بعضى ديگر از مراجع قم، به نفع مردم مسلمان ليبى و عليه ايتاليايىها فتواى جهاد دادند.
مردم نمىدانند كه وقتى انگليسىها در بوشهر نيرو پياده كردند، مرحوم آيتاللّه العظمى سيّد عبد الحسين لارى، آن ملاى مجاهد طراز اول اعلام جهاد داد و مردم را مسلح كرد و خودش نيز مسلح شد و پيشاپيش مردم حركت و جهاد كرد.
مردم ايران نمىدانند كه مرحوم شيخ الشريعهى اصفهانى، مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعهى در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند.
همه مىدانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمىدانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماى شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچكس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد!
فتواى ميرزاى شيرازى دوم مرحوم ميرزا محمّد تقي شيرازى در مقابلهى با انگليسىها، و فتواى تحريم انتخابات قلابى انگليسىها در عراق، نمونهيى ديگر از حضور علما در صحنهى سياست است.
آن روز مرحوم شريعت اصفهانى فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابى انگليسىها حرام است؛ كار سياسى از اين روشنتر، از اين قوىتر، از اين روشنبينانهتر؟
امروز مسألهى آن انتخابات يواش يواش دارد از لابلاى كتابها خارج مىشود! آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند.
اين است معناى آن مطلبى كه امام بزرگوار ما مكرر مىفرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادى بودهاند؛ و اينهاست كه به شخصيتهايى مثل مرحوم سيّد حسن مدرس و مرحوم آيتاللّه كاشانى منتهى شد؛ اينها طلبههاى همان مدرسه و شاگردان همان اساتيد بودند كه اينطور در ايران درخشيدند.»
🔺به شرح حال بپیوندید.
هدایت شده از رو در رو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیزر گفتگوی داغ #رو_در_رو با صادق شهبازی، کاندیدای عدالتخواه مجلس یازهم و فعال سابق دانشجویی
♦️اصولگراها ریش و چادرشان بیشتر است، اصلاح طلبها سه تیغهها و فوکولی هایشان!اما خیلی جاها در اداره کشور مثل هم هستند.
♦️انقلاب نکردیم که ریشوها جای کراواتی ها بیایند، باید ساختارهای تبعیض از بین برود.
♦️اصولگراها میگویند ولایت، ولایت! مگر همین ولایت فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ندادند؟ چرا بعضی افراد در لیست اصولگراها پرونده اقتصادی دارند؟
♦️نظام سلامت کشور مردم را ضدانقلاب نمیکند، بی دین میکند!
♦️وقتی پای مالیات گرفتن از گردن کلفتهای اقتصادی وسط بود، اصولگرا و اصلاح طلب متحد شدند که این کار نشود
♦️اصولگراها هر وقت بیشتر وحدت کردند بیشتر شکست خوردند چون تناقضهایشان بیشتر معلوم شد
♦️ در بعضی لیستها کسانی هستند که کل سابقهشان جابجا کردن کیف فلان مسئول بوده! از متخصصین خبری نیست
♦️اصلاح طلبها میگویند تلگرام آزاد، حجاب آزاد، اما وقتی در دولت خودشان کارگران معترض شلاق خوردند صدایشان درنیامد.
♦️عدالتخواهان لیست انتخاباتی دادند تا کارگری که میبیند فلان مسئول ۲۶ میلیون حقوق میگیرد، احساس کند صدای اعتراضیاش در حاکمیت شنیده خواهد شد.
@rudarru57
شرح حال
🎬 تیزر گفتگوی داغ #رو_در_رو با صادق شهبازی، کاندیدای عدالتخواه مجلس یازهم و فعال سابق دانشجویی ♦️اص
خیلیها دم از عدالتخواهی و پاک دستی میزنند ولی صادق نیستند؛
برخیها هم واقعا در عدالتخواهی و پاکی صادق هستند اما چون مبانی آنها قوی نیست احتمال اینکه وقتی وارد صحنه تعارضات مختلف عینی جامعه و اداره کشور شدند، به سمت چپ و راست لغزش کنند و عملا انقلاب را هم به انحراف ببرند، در آنها هست.
اما محمدصادق شهبازی هم واقعا عدالتخواه و هم مبانیاش قوی است.
شهبازی طلبه و درس دین خوانده است، تاریخ انقلاب و اهل بیت و اندیشه و عملکرد امام و آقا را به خوبی مسلط است.
از کتابها و جزوات او برخی را مطالعه کردهام و چندین سال است نوشتههای مختلفش در موضوعات مختلف را در فضای مجازی میخوانم و حضوری هم چندباری با او صحبت کردهام، تا کنون یکبار هم احساس نکردهام به انحراف رفته است، با اینکه، همیشه در وسط صحنه عینی حضور داشته است و امکان تاثیر پذیریش از هیجانات بود.
شرح حال
🎬 تیزر گفتگوی داغ #رو_در_رو با صادق شهبازی، کاندیدای عدالتخواه مجلس یازهم و فعال سابق دانشجویی ♦️اص
✅ سوال یکی از دوستان👇
سلام
من متوجه نشدم یعنی شما واقعا دارید از عدالتخواه ها طرفداری می کنید؟!!
✅ پاسخ بنده👇
سلام اخوی
اره من خودم از زمان دانشجویی عدالتخواه بوده و هستم.
منظورم حتی خصوص تشکل عدالتخواه هم هست.
اما معتقدم دو طیف عدالتخواه داریم
امثال صدرالساداتی و وحیداشتری رو اشکال دارم، برخی از طیف شیراز و اصفهان رو هم قبول ندارم.
ولی کسایی مثل صادق شهبازی رو قبول دارم.
برنامه ثریا نمونه بچههای قدیمی عدالتخواه خوب هستند و ایضا بچههای ایتان و امت واحده و یا برخی دیگه که توی جاهای دیگه از حوزه مثل سازمان تبلیغات و یا دفتر راه فعال هستند.
حالا که بحث از عدالتخواهها شد یکی از شخصیتهای دیگه جریان عدالتخواه که از چهرههای مثبت و مهم این جریان هم هستند و از قلم همه ما افتادهاند رو معرفی کنم؛
«دکتر محمدصادق کوشکی» که کاندیدای مجلس از حوزه انتخابیه تهران شدن و ایشون رو از زمان دانشجویی میشناسم و از روی علم میگم که برای جایگاه مجلس بسیار مناسب هستند.
از لینک زیر میتونین بیشتر باهاشون آشنا شین👇
mshrgh.ir/1042280
برخی از دوستان در مورد قم سوال میکنند:
دکتر میثم لطیفی رو از چند کانال مختلف دوستان تایید میکردند و با توجه به سوابقشان هم ظاهرا گزینه خوبی هستند.
دو گزینه بعد بنده هم فعلا امیرآبادی و ذوالنور هستند.
کلیپ زیر در معرفی دکتر میثم لطیفی از کانال یامین پور هم برای آشنایی بیشتر با ایشان میگذارم.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارمین کاندیدای جوان پویش #نفس_تازه
دکتر #میثم_لطیفی | کاندیدای استان قم
متولد 1357
🔹دکتری مدیریت منابع انسانی
🔹عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
🔹رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
کانال رسمی دکتر وحید یامین پور
@yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاجگردون، شومن کاندیداها!
واقعا جماعت راهانداختن ایشان بر چه اساس است؟ معیارهای فطری و عقلائی یا تحریک تعصبات قومی و قبلیهای و سوء استفاده از نفسانیتها وجهلها!
قضاوت با خودتان!
آن جریانی که ایشان نماینده اوست بایست خجالت بکشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم ستاد آقای تاجگردون!
شور و هیجان پوچ راه بیاندازیم و از مردم بر اساس ایجاد جو غیر عقلائی و صرف پمپاژ هیجان رأی جمع کنیم.