واقعا چرا این جماعت اینقدر برای مذاکره با آمریکا اصرار دارند؟!
حتی به آمریکای در حال موت هم توسل میکنند تا مشکلات را به ید او حل کنند!
چرا عوض آمریکا به خدا و ظرفیتهای خودمان توجه نمیکنند؟!
مذاکره با آمریکا از موضع برابر یعنی چه؟ آمریکایی که به توافقات بینالمللی با کشورهای اروپایی هم متعهد نیست و به راحتی زیر میز میزند، موضع برابر با او چه معنایی میدهد؟!
از مذاکره با آمریکایی چه نتیجهای میخواهیم بگیریم؟ چه امتیاز دیگری میخواهید بدهید که برای دادن آن نیاز به فشار بر گرده مردم و گرو کشی از انقلاب دارید؟
چرا روسیه و چین که ابرقدرتهای بعد از آمریکا هستند مثل شما حقییرها دنبال مذاکره با آمریکا نیستند؟!
شرح حال
🔰 بعد از دادگاهی شدن طبری خیلیها شروع کردند به متهم کردن نظام به فساد سیستمی، توییت زدند، صحبت کردن
🔰 مراقب باشید تعدی نکنید.
🔻 رهبر انقلاب: خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مؤمن است که مراقب باشند تعدی نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محکم قاطع فلان شخصیت هستند، کاری ندارم.
🔺 حرکت مبارزه با فساد که اکنون در قوه قضاییه بهخوبی مشاهده میشود و خود را نشان داده است، از دوره آقای آملی لاریجانی آغاز شد و ایشان هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع کننده آن بودند و اینها نباید از نظر دور باشد. ۹۹/۴/۷
شرح حال
قوه قضائیه سامانه سوت زنی را راه انداخته است. http://sootzan.com سیستم سوت زنی در تمام دنیا وجود دار
🔰 دستور رهبر انقلاب برای حمایت حقوقی از گزارشگران فساد
🔻 یکی از نکات مهم در زمینه مبارزه با فساد «نظارتها و گزارش های مردمی» است. باید برای این موضوع زیرساختهای حقوقی در قوه قضاییه فراهم شود تا امنیت مادی و معنوی گزارشگر حفظ شود و آمر بهمعروف و ناهی از منکر دلگرم باشد که دستگاه قضایی پشتیبان او است، و در مقابل زمینه تهمت زنی نیز فراهم نشود. ۹۹/۴/۷
✍️تأثیر قیام لله...
🎙 (حضرت آیتالله حائری شیرازی)
🔰هر جا اختلافی دیدید بدانید که قیام برای نفس است. قیام برای نفس هست که انسان را به غیبت میکشد، به تهمت میکشد، به فساد اخلاق میکشد. قیام برای نفس است که جمعها را متفرق میکند و افراد متحد را متفرق میکند. قیام برای خدا هست که افراد متفرق را متحد میکند. دعوت امام امت برای قیام لله بود در کلامش اثر، خاصیت [بود].
🔰 امام که در حیات ما زندگی او برای ما قابل لمس بود، میبینیم یک طلبه بوده است، بعد شده یک فاضل؛ در دوره فضل و اجتهاد و علمیتش به انگیزه قیام لله، امر به معروف و نهی از منکر کرده است. تنها بود، یکی بود، خدا یکی او را کثیر کرد. بی یار و یاور بود، خدا برایش یار و یاور قرار داد. گمنام بود، خدا او را معروف و مشهور کرد. سلاح و ساز و برگ جنگی هیچ نداشت، حتی یک چاقو قلم تراش برای [اینکه] دفاع از خود بکند نداشت. خدا به او هواپیماهای شکاری و فانتوم و اینها داد، اینها را خدا به او داد. او از کسی نگرفت، با کسی پیوند نکرد، با کسی قرار داد نبست، با خدا قرار داد بست و هر قراری با هر کسی داشت پاره کرد. تنها، یکه، بدون تکیه به وعده کسی، نوید کسی، کمک کسی، مادیات کسی حرکت کرد. خدا به او نصرت داد. همه پیشرفت او نتیجه قیام او لله بود، همه پیشرفت مردم هم بخاطر قیام للهشان است.
🔰 بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، قیامهای للنفس بوجود آمد، نتیجهاش جنگهای داخلی بین مسلمانها شد، نتیجهاش تفرقه شد، نتیجهاش ضعفها شد، سستیها شد، زبونیها شد. همین مردمی که وقتی قیام لله کرده بودند، بر بزرگترهای عالم آن روز حاکم شدند، وقتی که از قیام لله به قیام للنفس روی آوردند و هر کس برای گرم کردن تنور خودش کار کرد و هر کسی به فکر خودش افتاد. اینها که عددشان به یک میلیارد، هزار میلیون نفر رسیده بود، در دوره هزار میلیونی، چاره سه میلیون یهودی را نکردند.
🔰 آن روزی که قیامشان لله بود، سه میلیون نفر نشده بودند در مقابل میلیونها مردم عالم ایستادند و پیروز شدند. امروز که مسلمانهای عالم قیامشان للنفس است، جمعیتشان به میلیارد رسیده است، از عهده سه میلیون، آن هم یهودی، بر نمیآیند.
🔰 اینها عبرتی است برای اهل عبرت که ضعف خودشان را از قیام للنفس بدانند و قدرتشان را از قیام لله بدانند و ما تا اینجا به هر چه رسیدهایم و هر پیروزی که حاصل شده است، از لطف خدا، محبت خدا و تاییدات الهی، نتیجه قیام لله امام و قیام لله امت است و اگر امت درجات، محرومیت کشید، پیشرفت نکرد، متوقف شد، بخاطر این بوده است که آن قیام للهش کامل نبوده یا قیام للنفس داخل قیام لله شده است و قیام او مخلوط شده است.
🔰 هر گاه که امت مثل امام شد، همانطوری که او در قیام للهش دیگر قیام للنفس نیست، فرد هم اجازه ندهد که در قیام للهش قیام للنفس دخالت بکند، آن هم مثل امام موفق میشود، موانعش بر طرف میشود، مشکلاتش حل میشود. هر مسئولی در هر جا که هست، هر کسی در هر حدودی که دارد کار میکند، سعی کند قیام برای نفس وارد قیام للهش، وارد شغلش نشود، وارد کارش نشود، وارد حرفش نشود، وارد نگاهش نشود.
🔰 اگر اینطور شد خدا عمل انسان را قبول میکند، وقتی خدا قبول کرد انسان موفق میشود اما اگر قیام للنفس داخل کار شد، این مثل بشقاب پلویی میشود که داخلش یک فضله موش باشد. شما خودت میخوری که تعارف خدا بکنی؟! عمل را وقتی آلوده شد نمیپذیری؛ خدا هم وقتی عمل آلوده شد نمیپذیرد. چیزی که به خود نمیپسندی به دیگران نپسند. اگر آشپز به شما یک دیگ برنج داد با یک فضله موش در آن، نمیپذیری.
@sharh_hal
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 بازی #دوسر_برد درخواست محاکمه آیت الله #آملی_لاریجانی
🔹 چند روز پیش رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه به طور ضمنی از رییس پیشین تجلیل کردند و تا حدی آتش انتقادها را از وی دور کردند؛
هرچند بیانات رهبری به هیچ وجه ناظر به #بی_تقصیری ایشان نیست و هرکس اشتباهی کرده باید پاسخگو باشد، لکن هجمه رسانه ای برای #محاکمه ایشان یقینا برای حذف ایشان و ضربه به نظام فراهم شده است، و بازی دو سر برد است:
🔹 اگر ایشان محاکمه نشود: می گویند رده های بالا مصونیت دارند و بیچاره این پایین دستی ها و مهره های سوخته!
🔹 اگر ایشان محاکمه شود و تبرئه شود: قوه قضائیه که دسته ی خود را نمی بُرد! بالاخره فرقی بین رئیس قوه با سایرین هست!
🔹 اگر ایشان محاکمه و مجرم شناخته شود: چطور یک مجرم ده سال بر بالاترین مسند قضایی نشسته بود؟بیچاره مردم!
#نقشه عجیب تمیز است!!
💬 محمد خادمی
@HozeTwit
شرح حال
👓 بازی #دوسر_برد درخواست محاکمه آیت الله #آملی_لاریجانی 🔹 چند روز پیش رهبر انقلاب در دیدار با مسئول
دیروز مطالبی در مورد مطالبه شفافیت قرار دادم اما از این جهت که فرصت کافی نداشتم مطالب را کامل کنم، آنها را برداشتم.
اجمالا عرض کنم که جماعتی هستند که سناریو و بازی طراحی میکنند و اگر مراقب نباشید بازی خواهید خورد.
راه بازی نخوردن نیز پاسداری از مرزها و تبیین آنهاست.
همانطور که جماعتی آزادی که شعار اساسی انقلاب بود را تحریف کردند و آن را بر سر نیزه و علیه انقلاب بکار بستند با شفافیت و عدالت نیز چنین میکنند اگر مراقب نباشیم.
✍️دوراهی "سازش یا مبارزه" برای اصلاح....
🔰یکی از دوراهیهای تکراری تاریخ دوراهی "سازش یا مبارزه" برای اصلاح است، دو راه که تا مبارزه بوده است بر سر راه مبارزان بوده و نتیجه هر کدام نیز مشخص است. این دو راهی در ابتدای دهه ۴۰ در حوزه علمیه بسیار جدی بود. ویژگی راه حضرت امام و یاران ایشان عدم سازش با طاغوت بود. حجتالاسلام سیدمحمود دعایی در خاطرات خود مربوط به سالهای ۴۲-۴۳ نقل میکنند:
🔻مقالات نشریه (بعثت) از دو گرایش پیروی میکرد. یک گرایش، صد در صد خط امامی بود و توسط یاران وفادار به حضرت امام که نقطه نظرهای ایشان را بدون قید و شرط قبول داشتند و عمل میکردند تهیه میشد.
اینان اگر به جریانات و شخصیتهای دیگر احترام میگذاشتند به دلیل امر و فرمان امام بود. برای آنها محور امام بود.
گرایش دیگری هم بود که در کنار علاقمندی به امام، دیگران را هم قبول داشتند و به آنها نیز احترام میگذاشتند. به تدریج بعد از جریان تبعید حضرت امام به ترکیه و ایجاد حرکتهای رفورمیستی که در جریان مبارزات قم پدیدار شد، فاصله این دو گروه بیشتر شد.
🔻 در این میان عدهای هم بودند که از مبارزین و کسانی که به مبارزه سیاسی روی آورده بودند، انتقاد میکردند و اعتقاد داشتند که مبارزه باید سازماندهی شده و از شکل و شیوه حزبی پیروی شود. آنان معتقد بودند که میبایست به فعالیتهای صرفا فرهنگی و زیربنایی توجه داشت. در حالی که گروههای رادیکال و انقلابی معتقد بودند که در عین توجه به امور فرهنگی و آموزش و تربیت افراد معتقد و مبارز، میبایست به فعالیتهای سیاسی و مبارزه علنی و انقلابی هم دست زد.
🔻گروه اول به فعالیتهای رفورمیستی روی آورده بودند. استدلالشان این بود که مرحوم عبده و مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی دو همرزم بودند و مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی معتقد به فعالیتهای انقلابی و حاد بود و سرانجام به شهادت رسید و طرحها و برنامه هایش ناکام ماند اما آقای عبده که همرزم جمال الدین اسدآبادی بود به فعالیتهای سازنده فرهنگی و زیربنایی روی آورد و پایه گذار دانشگاه الازهر مصر شد و به کادرسازی روی آورد و حرکت او سازگارتر و ماندگارتر شد و در نقشآفرینی و حریاسازی دنیای اسلام تداوم بیشتری یافت.
🔻این استدلالات باعث پایه گذاری تشکیلات دارالتبلیغ اسلامی در قم شد به طوری که از شخصیتهای بلندپایه دعوت میکردند تا در آن جا گرد بیایند و با پرورش قشر مبلغ و سخنور به ترویج دین اسلام بپردازند. دوستان و علاقمندان امام به دلیل استقبال رژیم شاه از این شیوه فعالیت، این حرکت را نوعی حرکت انحرافی میدانستند و انحراف از خط مبارزاتی و رویارویی بارژیم ستم شاهی به حساب میآوردند و آن را شانه خالیکردن از بار مسئولیت مبارزات سازندهی ضد رژیم میدانستند. عنایتها و حمایتهای بعضی از عناصر وابسته از این حرکت نیز طرفداران امام و خود ایشان را بیشتر به این جریان بدبین میکرد و اینان را در اعتقادشان مبنی بر انحرافی بودن خط گروه اول، راسختر مینمود.
........
📝دعایی، محمود، گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، 1387ش، صص: ۶۱ -۶۲.
https://eitaa.com/sharh_hal
هدایت شده از بر پا
رفقا ! این متن از آقا وحيدجليلى را از دست ندهید.
🔻درد سرتان ندهم حاج آقا!
از جمهوریت کینه دارید چرا به ولایت سنگ می زنید؟ جمهوری ؛ اوضاعتان را غیر قابل دوام می کند دیگر. نمی شود یک بار سوار شد و برای همیشه از گرده ملت سواری گرفت. و از ولایت به همین خاطر مکدرید که پشتیبان جمهوریت است.بین خودمان باشد بعضی از رفقای اصولگرایتان هم همین گلایه را از ولایت دارند. تقاضایی که شما سال 88 از رهبری داشتید بعضی رفقای راستی تان خرداد 76 داشتند و هردوتان تو دهنی خوردید، هم از مردم هم از رهبری.
🔻 از مردم ترسیده اید اقای خوئینی ها.نه به خاطر تورم و گرانی.نگرانیتان از گرانی نیست از آگاهی است.
🔻اگر کدخدا ، خَدویی هم کف دست رفقای ذوقزدهتان نیانداخت ؛ تلافیاش را سر نظام میخواهید در بیاورید؟
جناب مفسر قرآن! بیشتر تلاش میکردید شاید میتوانستید کذب بودن قرآن (این منبع دانسته های نامتعارف!) را ثابت کنید و دروغ بودن «انهم لا اَیمان لهم» را به مردم نشان بدهید. نشد؟ چرا فحشش را به خامنهای میدهید؟
🔻 خامنهای چه کند که آیه قرآن(این منبع دانسته های نامتعارف) غلط در نیامده
که اقیانوسی که به ملت نشانش دادید سراب بوده و کابوستان شده؟
"امضای کری تضمین بود " و قسم موکد پروردگار که " ان تنصروا الله ینصرکم" تضمین نبود!
لينك متن كامل:
dana.ir/1622952
@ali_mahdiyan
شرح حال
✍شاخصهای "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین در انقلاب... 🔹بسم الله الرحمن الرحیم ✅ سالهاست که دو دیگا
در رابطه با نامه خوئینیها و متن وحید جلیلی این مطلب را هم در نقد ادعای بن بست انقلاب و فروپاشی کشور از عباس عبدی مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه عباس عبدی در مورد افول نهاد دین در دوره چهل ساله انقلاب، این دیدگاه در قشر زیادی از جریان روشنفکری یا اصلاحات امری مسلم و قطعی انگاریده میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه رهبری در مورد پیشرفت انقلاب در عرصه فرهنگی و پیروزی انقلاب در جنگ فرهنگی...
✍شاخصهای "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین در انقلاب...
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
✅ سالهاست که دو دیگاه در مورد "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین در دوره چهل ساله انقلاب در کشور در تقابل هستند.
به طور مثال قسمتهایی از دو کلیپ زیر از صحبتهای عباس عبدی و امام خامنهای بسیار واضح و گویای تقابل این دو قرائت میباشند.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1154
https://eitaa.com/sharh_hal/1158
✅ اولین نکتهای که به ذهنم میآید، اینکه یک جریان ۴۰ سال است "خواسته یا ناخواسته" دائما، همسو با تحلیلهای خارجی، پیشگویی فروپاشی انقلاب و رسیدن به بنبست را در بازههای مختلف مکررا تکرار میکند و جالب توجه هم اینکه اوج گیری این پیشگوییها معمولا در دوران حاکمیت دولت مطلوب خود این جریان میباشد.
◀️ همانطور که آقای عباس عبدی در مناظره خود در برنامه زاویه میفرمایند، تحلیل ایشان مبنی بر نزدیک شدن ایران به فروپاشی مربوط به ۱۵ سال قبل یعنی در دوران حاکمیت دولت اصلاحات بوده است.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1153
⁉️ حال جای این سوال باقی است که با عدم تحقق این پیشگوییهای مکرر، چرا این جریان از خود نمیپرسد که ماجرا چیست؟ نکند در محاسبات خود چیزهایی را از قلم انداخته باشیم؟ نکند در مفروضات خود اشتباه داشته باشیم؟!
✅ دومین نکته اینکه شاخصهای حقیقی سنجش "پیشرفت و پسترفت" در عرصههای مختلف چیست؟
به طور مثال در عرصه پیشرفت یا پسترفت شاخصهای معرفی شده توسط این دوستان و شخصیتهایی چون رهبری کاملا متفاوت است.
✅ آیا اگر بخواهیم پیشرفت دین در جامعه را بسنجیم باید به شاخصهای اساسی دین مراجعه کنیم یا مثلا به اموری چون حجاب و...؟
(که البته علاوه بر اصل شاخصها در نوع تحلیل شاخصهای این دوستان نیز انقلتهای زیادی وجود دارد.)
✅ در روایات دو دسته شاخص اساسی برای سنجش دین و ایمان ذکر شده است.
👈یک دسته به نام "دعائم الاسلام" (ستونها یا ارکان اسلام) و دیگری با نام "دعائم الایمان" (ستونها یا ارکان ایمان) مطرح هستند.
البته نظیر این مجموعه دو قِسم از روایات نیز با نام "دعائم الکفر" وجود دارد که یک قِسم نظیر "ارکان ایمان" و یک قِسم نیز نظیر "ارکان اسلام" است.
👈شاخصهای اساسی اسلام بر اساس این روایات عبارتند از: نماز، زکات، حج، روزه، ولایت که مهمترین آنها ولایت است.
🔹به طور مثال از امام باقر(ع) روایت شده است: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلى خَمْسٍ: عَلَى الصَّلَاةِ، وَ الزَّکَاةِ، وَ الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ، وَ الْوِلَایَةِ؛ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوِلَایَةِ، فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَکُوا هذِهِ» یَعْنِی الْوَلَایَةَ.
👈شاخصهای اساسی ایمان بر اساس روایات عبارتند از: صبر، یقین، عدالت و جهاد.
🔹به طور مثال از امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه روایت شده است: «الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْیَقِینِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ»
📌 بعد از اینکه "شاخصهای معیار" مشخص شود آنگاه میتوانیم، روند "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین را بر اساس ظهورات این شاخصها و با توجه به اهمیت هر شاخص بسنجیم.
حال خودمان قضاوت کنیم...
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/23
.................................................
مطالب مرتبط :👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/19-2
✍️حکایتی از سیره امام خمینی در دوران مبارزات...
🔰 یکی از ویژگیهای حضرت امام قبل و بعد از پیروزی انقلاب این بود که در مبارزات خود به طاغوتها تکیه نمیکردند،[۱] در سالهایی که ایشان در عراق در تبعید به سر میبردند رژیم عراق تمایل زیادی برای همکاری با ایشان علیه رژیم پهلوی داشت اما ایشان مبارزات خود را بصورت مستقل از آنها پیش میبردند. حجتالاسلام سید محمود دعایی نقل میکند:
🔻 در آن زمان(دهه ۵۰) ایران به ملامصطفی بارزانی پناه داده بود و ایران پایگاهی برای کردهای عراقی شده و دولت امکانات و تسهیلات لجستیکی و تبلیغاتی فراوانی در اختیار کردهای عراق قرار داده بود. یک جنگ فرسایشی خونین دراز مدت بین کردهای عراق و رژیم عراق به وجود آمده و شمال عراق ناأمن شده بود. عراقیها هم به دلیل ضرورت مقاومت و مقابله با کردها چندین لشکر نیرومند خودشان را درگیر کرده بودند و دایما این لشکرها تلفات میدادند ...
🔻 بنابراین عراقیها هم متقابلا تصمیم گرفتند به مبارزین ایرانی خارج از کشور و مبارزین ایرانی درون کشور خودشان کمک کنند، برای آنان پایگاهی درست کنند و مساعدت کنند. آنها از هر کسی که حاضر بود در مسیر مبارزاتیاش از امکانات عراق علیه ایران استفاده کند، استقبال میکردند. البته خیلی علاقمند بودند که از وجود حضرت امام هم بهره ببرند، اما امام اجازه ندادند که از ایشان به این شکل بهره برداری شود. در این زمان تیمور بختیار هم خارج از ایران بود. وی در ارتباط با یک جریانی در لبنان گیر افتاده بود و رژیم ایران اصرار داشت که او را دستگیر کند. عراقیها تلاش کردند و توسط ایادی خود در لبنان او را از زندان آزاد کردند و به عراق آوردند و به او پایگاه دادند و او هم که زمانی رئیس ساواک ایران بود به عنوان کسی که داعیه مبارزه رهائی بخش دارد، و درصدد تشکیل جبهه آزادی بخش برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی است و در داخل ایران هم طرفداران و یارانی دارد و مایل است همه مبارزین و مخالفین شاه را متحد و متشکل کند مورد حمایت جدی رژیم عراق قرار گرفت. بنابراین عراقیها از کلیه احزاب و تشکلهای سیاسی مخالف شاه مثل حزب توده، جبهه ملی، کنفدراسیون و گروههای اسلامی و مذهبی دعوت کردند که به عراق بیایند و پایگاه تشکیل دهند...
🔻 هیچ گروه مذهبی اصیلی به بختیار نپیوست. تنها یک روحانی بد نام بنام آقای موسی اصفهانی نوه مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی بود که به دلیل اختلاف مالی بارژیم ایران به عراق آمده بود، نه به دلیل اختلاف عقیدتی و ایدئولوژیکی گفته میشد که او اختلاسهایی کرده و به همین دلیل تحت تعقیب است، او به محض ورود به بغداد در اطراف بختیار قرار گرفت.
🔻 عراقیها به کلیه مبارزین ایرانی که در خارج از کشور بودند، در اروپا، امریکا یا خاورمیانه و هر جایی که فعالیت میکردند، امکانات تردد و اقامت آموزش و تبلیغ میدادند. آنها کلیه نیازهایی را که یک مبارز برای ادامه راه خود احتیاج دارد در اختیارشان قرار میدادند. در کنار همین امکانات وسیع تبلیغاتی، رادیوی فارسی بغداد که در ایران قبل از این ماجراها شنونده چندانی نداشت در اختیار مبارزین قرار گرفت و به تناسب به قسمتهایی تقسیم شد.[۲]
....................
📝پینوشت:
[۱] « وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا»(۱۱۳ هود) عدم رکون (اعتماد –تکیه) به ظالمان یکی از اصلهای اساسی در مبارزات انبیاء است و در قرآن به پیامبر نسبت به آن تذکری جدی همراه با تحذیر نسبت به عاقبت سخت آن داده میشود.
اما باید دقت کرد که رکون و اعتماد جدا از معنای ارتباط و تعامل است، به طور مثال در همین ماجرا آقای سید محمود دعایی بدون استجازه از حضرت امام شروع به همکاری با رادیو بغداد میکنند و بعد از چند ماه که امام مطلع میشوند بعد از دیدن متن صحبتهای ایشان مانع ادامه این برنامه نمیشوند.
یا به عنوان مثالی دیگر پیش از این، نیز مطلبی در مورد رد پیشنهاد شوروی برای حمایت از ایران در زمان جنگ توسط حضرت امام قرار دادم اما در عین حال در همان زمان ما برخی تعاملهایی در تهیه سلاح در طول جنگ نیز با شوروی داشتیم اما این تعاملها جدا از هضم شدن و ارتباط وثیق با طاغوتی علیه طاغوت دیگر در مسیر مبارزه بود.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1614
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/31
[۲] دعایی، محمود، گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص: ۸۰ -۸۲.
........................
📝 مطلب مرتبط:
✍️مروری بر اعتماد به آمریکا در دولت موقت...
https://eitaa.com/sharh_hal/2176
✍️رکون الی الظالم...
https://eitaa.com/sharh_hal/28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد حاج قاسم عزیزمان...
✍️ حضرت حجت(عج) در انتظار قدرت مردم است...
🎙 (آیتالله حائری شیرازی:)
🔰در روایتی امیرالمؤمنین(علیه السلام)، به اهل کوفه میگویند:
🔻« عَاتَبْتُكُمْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ بِمَوَاعِظِ الْقُرْآنِ فَلَمْ أَنْتَفِعْ بِكُمْ» ای اهل کوفه با مواعظ قرآن شما را ملامت کردم اما سودمند نشدم و فرقی به حال شما نداشت.
🔻 «وَ أَدَّبْتُكُمْ بِالدِّرَّةِ فَلَمْ تَسْتَقِيمُوا وَ عَاقَبْتُكُمْ بِالسَّوْطِ الَّذِي يُقَامُ بِهِ الْحُدُودُ فَلَمْ تَرْعَوُوا» شما را با تازیانه پند تأدیب کردم اما درست نشدید و با همان شلاقی که حدود را با آن برپا میکنم شما را عقوبت کردم اما دست از سرپیچی برنداشتید.
«وَ لَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِي يُصْلِحُكُمْ هُوَ السَّيْفُ وَ مَا كُنْتُ مُتَحَرِّياً صَلَاحَكُمْ بِفَسَادِ نَفْسِي» [۱] میدانم آنچه شما را درست میکند شمشیر است اما من چنین نیستم که نیکو شدن شما را به تباهی خود بجویم.
🔰 من با شما بجنگم تا شما را در این راه بیاورم؟ من برای اصلاح شما خودم را خراب نمیکنم. «مَا كُنْتُ مُتَحَرِّياً صَلَاحَكُمْ بِفَسَادِ نَفْسِي» یعنی حاکم اگر مردم نخواستند، بخواهد رأی خودش را با سیف به مردم تحمیل بکند میتواند، زورش میرسد اما خودش خراب میشود. جزو حوزه کارش نیست، جزو حوزه حدود الله او نیست.
🔰 حضرتی که در انتظارش هستیم و قیام به سیف میکند به دلیل این که مردم با او هستند میتواند قیام به سیف بکند. اگر ایشان میخواست قیام به سیفی بکند که اقلیت کمی بتوانند [با او باشند] و هر چه بود از بین ببرد و با زور کار بکند، چرا هزار سال صبر بکند؟
🔰 این کار را همان سال او هم میتوانست بکند؛ اگر بنا بود با جنود الهی هر کسی تمرد کرد هلاکش بکنند، این کار هیچ مشکلی نبود! پس ایشان منتظر است تا این ها به یک حد نصابی برسند و به وسیله اینها کار بکند. اگر به وسیله اینها براندازد، مشکلی ندارد. حضرت به وسیله قدرتی که از مردم پیدا میکند مخالفینشان را اعدام بکند اشکالی ندارد. چرا؟ چون یک مجموعه مردم هستند آمدند. این دیگر اکراه نیست.
🔰 آیه «لا اکراه فی الدین» یک اصل مسلم است، یعنی ما به وسیله اکراه کار را پیش نمیبریم، نخواستند نخواستند. انبیاء هرچه آمدند برای براندازی اکراه جنگیدند نه برای تأسیس اکراه، شما ببینید جنگهایی که حضرت کرده است میگوید « وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّة (۱۳ –التوبه)» اولین بار جنگ را آنها آغاز کردند، آنها اکراه میکردند نه تو، پس خواستن و نخواستن تاثیر دارد برای مشروعیت کار ولی فقیه، بخواهند بسیاری از کارها بر او مشروع میشود، نخواستند بسیاری از کارها برایش ممنوع میشود، یعنی او باید مراعات خواسته مردم را بکند. تحمیل به آنها نمیتواند بکند. به وسیله مردم میتواند مردم دیگری را محدود بکند اما وقتی مردم نخواهند نمیکند.
.........................
📝 [۱] مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، چ اول، قم، كنگره شيخ مفيد –۱۴۱۳ ق؛ ج ۱؛ ص: ۲۸۱.
(تذکر: متن و ترجمه روایت را آیتالله حائری به صورت کامل در ابتدای صحبتشان نمیآورند و بنده به جهت روشن شدنتر شدن مطلب عبارت روایت و ترجمه آن را در ابتدای مطلب ایشان به صورت کامل آوردم.)
🔹این مضمون در روایات دیگر و موقفهای دیگری نیز از حضرت ذکر شده است. به طور مثال در روایت دیگری از حضرت آمده است: «قَدْ عَاتَبْتُكُمْ بِدِرَّتِيَ الَّتِي أُعَاتِبُ بِهَا أَهْلِي فَلَمْ تُبَالُوا وَ ضَرَبْتُكُمْ بِسَوْطِيَ الَّذِي أُقِيمُ بِهِ حُدُودَ رَبِّي فَلَمْ تَرْعَوُوا أَ تُرِيدُونَ أَنْ أَضْرِبَكُمْ بِسَيْفِي أَمَا إِنِّي أَعْلَمُ الَّذِي تُرِيدُونَ وَ يُقِيمُ أَوَدَكُمْ وَ لَكِنْ لَا أَشْتَرِي صَلَاحَكُمْ بِفَسَادِ نَفْسِي» الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج ۸؛ ص: ۳۶۱.
🔹همچنین ر.ب: خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه (للصبحي صالح)؛ ص: ۲۶۳، حضرت در این خطبه پس از ذکر این مضامین گریه میکنند و میفرمایند: أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ.
🔻به شرح حال بپیوندید.
✍️خاطرهای از مذاکرات پهلوی و سران عشایر...
🔰 تابستان گذشته فرصتی شد تا مباحث حضرت آقا در باب "مذاکره با آمریکا" از ابتدای رهبری ایشان تا زمان کنونی را مروری داشته باشم.
اگر سخنان ایشان در پاسخ به مقاله "مذاکره مستقیم" مهاجرانی و حواشی آن در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۹ش را آغاز مباحث حضرت آقا در باب نفی مذاکره با آمریکا بدانیم تا کنون بیش از ۳۱ سال است که ایشان در این باب با یک موضع واحد سخن گفتهاند و دلایل متعددی برای مخالفت با "مذاکره با آمریکا" ذکر کردهاند.
🔰 یکی از این دلایل ایشان برای نفی مذاکره با آمریکا این است که آمریکا تا زمانی که قدرت مقابله با شما را داشته باشد وارد مذاکره نمیشود و تلاش او برای مذاکره بعد از شکست در مقابله مستقیم و در واقع تلاش برای ایجاد راهی جدید برای نفوذ و ضربه زدن به شما است. به طور مثال ایشان در این باب میگویند:
🔻«میگویند بیایید مذاکره؛ مذاکره یک فریب است؛ مذاکره بر سر چه؟ بر سر آنچه او میخواهد؛ یعنی اسلحه در دست شما است، جرئت نمیکند بیاید جلو، میگوید آقا آن اسلحه را بده به من، آن اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر کاری که میخواهم با تو بکنم، تا من بتوانم هر بلایی میخواهم سر تو بیاورم؛ مذاکره این است. اگر چنانچه در این مذاکرهای که انجام میگیرد شما حرف او را قبول کردی، پدرت درآمده؛ اگر حرف او را قبول نکردی باز همین آش است و همین کاسه: دعوا و سر و صدا و تبلیغات و «آقا اینها زیر بار نمیروند» (۵تیر ۹۸)
🔻«اگر ما امروز راه را برای مذاکره با آمریکاییها و وسوسههای آنها در بخشهای مختلف، باز کنیم، نه فقط زمینهساز نفوذ آشکار و پنهان آنها شدهایم بلکه پیشرفت مورد نظر کشور هیچگاه محقق نخواهد شد و عقبماندگی قطعی خواهد بود.» ۲۸( شهریور ۹۵)
🔰 این تجربه در تعامل استکبار و طاغوت با دیگران، بارهای بار تکرار شده است و مرور این تجربه است که سد راه هزینههای آتی و دوباره آن خواهد بود. داستانهای مذاکرات مستضعفین و مستکبرین باید قصه شب بچههایمان باشد، باید درس کتابهای درسیشان باشد.
🔰حجتالاسلام سید محمود دعایی در خاطرات خود ماجرایی را از مذاکرات نمایندگان پهلوی با سران عشایر نقل میکند که حکایت همین تجربه است:
🔻«سرتیپ اشرفی از ارتشیان زمان شاه بود و آن زمان درجه سرهنگی داشت. او از یک خانواده مذهبی سنتی شیراز بود. هنگامی که عشایر قشقایی فارس علیه حکومت قیام کرده بودند رژیم برای سرکوب آنها لشگرهای مختلفی را آزمایش کرد اما آنها منطقه را به خوبی میشناختند و در کوهها پناه گرفته بودند و امکانات و آذوقه و غیره را به راحتی به دست میآوردند.
🔻همین مساله امکان مقاومتها را طولانیتر میکرد و نیروهای اعزامی شاه توان مقاومت و مقابله در برابر آنها را نداشتند. رژیم شاه به استفاده از یک شیوه جدید دست زد و سعی کرد تا از احساسات پاک و مذهبی عشایر استفاده کند. سرهنگ اشرفی را که از یک خانواده مذهبی و سید بود انتخاب کرد. سرهنگ اشرفی یک برادرش از هواداران فدائیان اسلام بود که در جریانات قیام نواب صفوی بازداشت و شکنجه شد.
🔻 به هر حال این سرهنگ به طمع ارتقاء درجه شال سبزی به گردن انداخت و قرآنی را در دست گرفت و پیش قشقاییها رفت. قشقاییها او را میشناختند و با فامیل او آشنایی داشتند.
به قشقاییها گفت من برای مذاکره آمدهام، من قرآن به دست و شال سبز به گردن نزد شما آمدم و قصدی جز ایجاد تفاهم ندارم. قشقاییها او را به مخفیگاه و خیمه خود بردند و او با رئیس ایل و بزرگان قشقایی مذاکره کرد.
🔻پس از این که از محل مذاکره برگشت در مسیر با قدمهای خود فاصله بین قرارگاه مبارزین قشقائی و محل استقرار ارتش را متر کرد و دستور داد آنان را به توپ ببندند. بسیاری از سران رهبران عشایر را سرکوب نموده و شهید کردند. او بسیاری از عناصر آزاده و مستقل و مقاوم را دستگیر و اسیر کرد. البته شکست این دلاوران بر مبارزان و عناصر آزادیخواه گران آمد و آنان را افسرده کرد.
🔻در مقابلش رژیم از این عمل خوشحال شد و به پاس این پیروزی درجه سرتیپی به سرهنگ اشرفی داد. بعد از آن مأموریتهای خارج از کشور علی الخصوص سفر به کشورهای اسلامی مثل عراق، مصر و سایر کشورهای عربی منطقه به او داده میشد. او هم در ظاهر زیارت عاشورا میخواند، به حج میرفت، به عمره میرفت و در تمام مناسبتهای سوگواری و زیارتی شرکت میکرد و یک حالت مقدس مآبی گرفته بود.»
گوشهای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، صص: ۱۵۹-۱۶۰.
🔻به شرح حال بپیوندید.
هدایت شده از محمد استوار میمندی
🔰داغ دل گرانی ها
✍وضعیت معیشت مردم خراب است، با چه زبانی باید به مسئولین دولتی و غیر دولتی گفت که مستضعفان دیگر تاب گرانی های جدید و اجاره مسکن های نجومی را ندارند؟
♻️با چه زبانی باید گفت بیکاری و گرانی کمر مردم را خم کرده و دنیا را در نگاهشان تیره و تار کرده است؟
♻️آخر مردم و به خصوص جوانان در آستانه ازدواج چه گناهی کرده اند که بسیاری از آنها از بسیاری از حداقل ها نیز باید محروم باشند؟
♻️هر چقدر هم قوه قضائیه با سلاطین ثروت های بادآورده سکه، شکر، خودرو و مرغ برخورد می کند اما سیستم فشل دولتی ها و برنامه ریزی های فشل تر بعضی از مسئولین کار را خراب تر می کند و در این میان این، توصیه های حضرت آقاست که در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بر زمین مانده است.
♻️درست است که آمریکا با تحریم های ظالمانه اش ابتکار عمل مسئولین را پایین آورده اما حرکت های جهادی مبتکرانه در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز چندان دیده نمی شود.
♻️گویی اراده ای بر کنترل بازار و سبک کردن بار محرومان جامعه نیست، نمی دانم شاید هم اراده عده ای بر خرابکاری و به گروگان گیری معیشت مردم باشد و در این میان لایه هایی از خود مردم هم در خراب تر کردن بازار نقش آفرینی می کنند.
♻️این بار به قلم نگارنده در این متن خرده نگیرید که وقتی می بینم قدرت خرید مردم به حداقل کل این سال ها رسیده است و وقتی طلاب نیازمندی که شرمنده همسر و فرزندان خود هستند را می بینم در کنار بیکاری جوان ها و وضعیت آشفته بازار خودرو، لوازم خانگی، مسکن، حبوبات، مرغ و تخم مرغ و هر چیز دیگری که بخواهی با آن سد جوعی کنی بهتر از این نمی توانم بنویسم.
✅اما این را نیز به خوبی می دانم که مردم عزیز ما با اینکه از یک سو از فشار دشمن و از سوی دیگر از بی تدبیری و خیانت داخلی در این اوضاع نابسامان اقتصادی تحت شدیدترین فشارها هستند اما حاضر نیستند ذره ای در دفاع از اسلام و انقلاب عقب بنشینند و البته به خوبی فهمیده اند که در طول این سالها هر گاه به اشارات رهبر عمل شده کشور به جلو حرکت کرده و هر گاه فرامین رهبر بر زمین مانده فلاکت و عقب ماندگی کشور بیشتر شده است.
📣کار از درد دل گذشته و باید داغ دل را درمانی کرد.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
شرح حال
🔰داغ دل گرانی ها ✍وضعیت معیشت مردم خراب است، با چه زبانی باید به مسئولین دولتی و غیر دولتی گفت که م
این کانال حجتالاسلام و المسلمین استوار میمندی مدیر جدید فاضل، جوان و انقلابی حوزه علمیه فارس است.
✍️حکومت و ولایت اساس تضاعف است...
🎙(تخلیص بخشهایی از سخنرانی آیتالله حائری شیرازی)
🔰 کسی که از نظر نیت در مرتبهی یک میلیون برابر دیگری قرار دارد، دو رکعت نماز این ثواب یک میلیون دیگران است. به خاطر این که نیت ضریب میدهد. گاهی موقعیت فرد نیز به خاطر این که در رأس یک مخروط است و اگر پیشروی کرد، کل آن مخروط پشت سرِ او میآید چنین است.
🔰 هرَم اقتداء در جامعه رأسی دارد، هر کسی در رأس هِرَم قرار گرفت، اگر توقف کند توقف کل هِرَم است، اگر حرکت کند حرکت کل هِرَم است و ثواب آنها مشروط به این است، پیشروی او پیشروی همه هست، آن مجموعهای که به او اقتداء میکند تابع او است، از باب «من سَنَّ سنه حسنه فله اجر من عمل بها» او نیز ثواب آنها را میبرد.
🔰 این ریشهی تضاعف است. یعنی هر کس عمل بکند، این اجر او میآید بدون این که از اجر عامل چیزی کسر بشود. به خاطر چی است؟ به خاطر اینکه رأس هِرَم است. یک کله قندی را در نظر بگیرید، این نقطهی جلویی او جلو برود، تمام اعضای کله قند همراه او میرود. حالا اگر این ابعاد نامحدود داشته باشد، در زمان و مکان؛ طبیعتاً این قسمت نامحدود همراه با این نقطه دارد حرکت میکند. این نقطه ترسید ایستاد، موجب ایستادن همه میشود. نترسید و حرکت کرد، موجب حرکت همه میشود. مقام رهبری جزء ریشههای تضاعف است، امامت جزء ریشههای تضاعف است و هر کسی در شعاع قدرت خودش، شعاع مسئولیت خودش امامت دارد.
🔰 در درون خودِ انسان عقل رهبری میکند، اختیار رهبری میکند، همهی دستگاه، دست و پا و اعضاء و جوارح را امامت دارد. اگر او اصلاح شد همهی آنها اصلاح میشود. اگر این قدم برداشت به سوی نور حرکت کرد بقیه میروند.
🔰 ریشههای تضاعف را یکی، یکی استقصاء کنید، این نصف کار است اما نیمهی کوچکتر کار است. نیمهی بزرگتر کار این است که وقتی از کثرتها فارق شدید رابطهی این کثرتها را با هم پیدا بکنید تا به یک وحدتی برسید.
🔰 یعنی این چیزهایی که یکی، یکی موجبات تضاعف و تکاثر را به وجود میآورد، بین خودشان یک نوع علیت و یک نوع رابطهی علی وجود دارد، یک نوع ارتباط وجود دارد. یعنی شما بعد از تحقیق هر چند تایی را به یک علت بر میگردانید. تا بعد آن چند تا علت را هم اگر دقت بکنید بین خودشان یکی حالت اصلی و اساسیتر را دارد و علیت بالاتر را پیدا میکند تا میرسید به یک دانه که آن میشود "عله العلل در تضاعف" و آن است که یکی را دَه تا میکند، دَه تا را صد تا میکند.
🔰 خداوند متعال میگوید: «اللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ». یعنی خروج از نور به ظلمت و خروج از ظلمت به سوی نور، که شما تمام مفاسد را که تعداد بکنید و ریشه یابی کنید و احصاء کنید تحت عنوان خروج از نور به ظلمت میتوانید، بگنجانید و تمام اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هر چه اسم آن را بگذارید که بتوانید در تحت معنای اصلاح و اصلاحات و تکامل و ترقی عنوانی به او بدهید، مجموعاً تحت عنوان خروج از ظلمت به سوی نور گنجانده بشود؛ هر دوی اینها را خداوند متعال مشروط به تحقق ولایت میکند.
🔰 آنهایی که میخواهند فاسد کنند اوّل حکومت تشکیل میدهند، بعد فساد میکنند، مسألهی حکومت و ولایت است که اساس تضاعف است. مسألهی تشکّل است که اساس تضاعف است و تضاعف به وجود میآورد. آنها میآیند متشکّل میشوند، بعد از تشکّلشان فساد و انحراف ایجاد میکنند. این تقیدی که دشمنان اسلام دارند به تشکّل یک تقید اصولی است. قرآن به ما گفته است اوّل ولایت بعد حرکت، اوّل تشکل، بعد حرکت و بعد از تشکل، قدرت.
🔰 «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ». اوّل ولایت است، بعد امر به معروف و نهی از منکر. مشرکون و مشرکات و منافقون و منافقات و کافرون؛ اینها هم همین طور هستند، «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ». آنها هم نهی از معروف و امر به منکری که میکنند، بعد از تحقق تشکّل است.
🔰 امام در مسأله ی حکومت اسلامی تعبیری میگوید که " الاسلام هو الحکومه" اصلاً اسلام جز حکومت هیچ چیزی نیست. "و الاحکام قوانینها و هی من شئونها".
این همه حکم حلال و حرام و مستحب و واجب و اینها مجموعاً که داریم، قوانین آن حکومت خدا و ولایت خدا است. این که داریم اگر کسی عبادت بکند، نماز بخواند هزار سال، «حتی یکون کالحنایا» منحنی بشود، روزه بگیرد آن اندازه که شکم او به پشت او بچسبد و هزار بار حج برود؛ اما تحت ولایت نباشد. خب این «اللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا» حاصل نشده.
..........
🔻به شرح حال بپیوندید.
شرح حال
✍️حکومت و ولایت اساس تضاعف است... 🎙(تخلیص بخشهایی از سخنرانی آیتالله حائری شیرازی) 🔰 کسی که از نظ
توضیح: با توجه به فهم بنده خصوصا با توجه به متن کامل سخنان آیتالله حائری در این مورد و برخی مطالب دیگر ایشان، مراد ایشان از حکومت، تشکل نظاممند امت که رابطه عرضی ولایت نسبت به یکدیگر دارند ذیل ولایت امام جامعه است، ولایت امام جامعه که مراتب طولی نیز دارد.
🔰 پیشنهاداتی برای درآمدزایی دوستان طلبه... ( قسمت اول)
✅ این روزها که اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر میشود و فشارها بر دوستان طلبه بیشتر و بیشتر، خودش میتواند فرصتی برای ایجاد یک اشتغال و کم کم استقلال مالی از شهریه باشد.
در همین رابطه اطلاعات و تجربیاتی دارم که با دوستانم درمیان میگذارم.
✅ بنده از سال اول طلبگی به لطف خداوند مشغول کار شدم و به مرور کارهایی انجام دادم، برخی اطرافیانم نیز کارهایی انجام دادند که سعی میکنم به صورت مختصر این تجربیات را با دوستان درمیان بگذارم.
🔻 برخی دوستان طلبهام کارهای مثل کارهای کشاورزی، گلخانهداری، زنبورداری، پرورش بلدرچین، بوقلمون، مرغ محلی، مغازههای مختلف، برق کاری و تدوین فیلم و طراحی، برنامه نویسی، کارهای اداری در موسسات حوزوی و... انجام داده و میدهند که برای هر کدام یک یا چند مورد را سراغ دارم و اگر دوستی بخواهد میتوانم آنها را مرتبط کنم اما از این جهت که این چنین گزینههایی را چندان مرتبط با کار طلبگی نمیدانم آنها را پیشنهاد نمیدهم و به آنها اولویتی نمیدهم.
🔻 البته از میان این کارهای بیاولویت یکی از آنها است که این روزها درآمد خوبی دارد و وقت خاصی هم نمیگیرد را توصیه میکنم و آن هم سرمایهگذاری در بورس است، فیالجمله در مورد آن بگویم که دوستان در صورت امکان حتما عرضه اولیههای دولتی را که تا یک سالی شاید ادامه داشته باشند را تا جای ممکن برای خود و خانوادهیشان خریداری کنند که سرمایهگذاری مطمئن و خوبی است و اگر راهنمایی بیشتری خواستید به صورت خصوصی پیام دهید تا اگر چیزی بلد بودم خدمتتان عرض کنم.
🔻 یکی دیگر از کارهایی که شاید بیتناسب به نظر برسد اما فضای کار تبلیغی هم در آن فراهم است استفاده از زبانهای خارجی است، برخی از دوستان بنده کارهایی مثل توریست گردانی، ترجمه، مجریگری و گزارشگری و... انجام میدهند که درآمد خوبی هم دارد.
✅برخی کارها کمی تناسب بیشتری با کار طلبگی دارد که به ترتیب اولیت آنها را ذکر میکنم:
🔻 اولین موردی که بنده از قریب به ۴ سال قبل راه انداختم و بعد از راه افتادن با گذاشتن وقت محدودی درآمدی نسبتا خوبی میتوان از آن بدست آورد، فرستادن محصولات حجاب، چادر و... برای دیگر نقاط است، بنده با همکاری یکی از آشنایان چندسال قبل مغازهای اجاره کردیم و جنسهای خوب و ... در این کار را هم چون قم به نوعی مرکزیتی در این کار دارد، شناسایی کردم و خلاصه از قم جنس میفرستادیم و آنجا فروشنده میفروخت، البته بعد از یکی دو سال با وجود سود نسبتا خوبش کل کار را به همان آشنایمان تحویل دادم و خلاصه اگر دوستان راهنمایی خواستند میتوانم آنها را راهنمایی کنم.
🔻 مورد دوم "خانه بازی" است که یکی از بستگان طلبهام راه انداخته است و در ضمن آن کار تبلیغی هم میکند، او با اجاره کردن سالنی و تجهیز کردن آن به وسایل مختلف بازی محیطی جذاب برای حضور کودکان فراهم کرده است و در ضمن بازی خانم ایشان برنامههایی مثل قصهگویی و دیگر کارهای تربیتی انجام میدهند، در این خانه بازی از بچهها به صورت دائم و با برنامه منظم هم ثبت نام صورت میگیرد. از آن جهت که در برخی کارهای این برنامه دخیل بودهام و صاحب آن از آشنایان نزدیک است، اگر دوستان علاقه داشتند میتوانم آنها را راهنمایی بیشتری کنم.
🔻 مورد سوم مغازه محصولات فرهنگی، کتاب، نوشت افزارهای ایرانی و... است، این کار را هم یکی از بستگان طلبهام که بسیار با سلیقه و ذوق هستند، راه انداخته است و از نظر فرهنگی هم به واسطه کارهایی نظیر پویش کتابخوانی، معرفی کتاب و... بسیار مؤثر بوده است، ایشان در حال حاضر در حال توسعه کارشان هستند و شعبههای جدیدی را دارند تأسیس میکنند و دوستان در صورتی که علاقه داشته باشند به شکلهای مختلف با ایشان همکاری کنند یا مشورت بگیرند، میتوانند به کانال ایشان در ایتا یا صفحه اینستاگرام مغازه ایشان مراجعه کنند.👇
http://instagram.com/ketab_peyk_roshana
https://eitaa.com/roshanayemann
در مورد دو کار اخیر این تذکر جدی را بدهم که ذوق و سلیقه بسیار مؤثر است و اگر با خلاقیت و هنرمندی در آنها عمل نشود شکست کار قطعی است.
🔻 مورد چهارم تأسیس مدرسه است، چند نفر از بستگان نزدیک بنده سالها است که مدرسه غیرانتفاعی دارند، چند نفر از دوستان طلبه هم دورهایم هم مدارسی در قم راه انداختهاند و از روی علم عرض میکنم که این کار، هم درآمد بسیار خوبی دارد و هم فضای بسیار مستعدی برای کار فرهنگی دارد، خصوصا که اخذ مجوز آن نیز برای طلاب نسبتا راحت است، برای تأسیس مدرسه هم در قالبهای مختلفی میتوان عمل کرد، مدارس قرآنی، مدارس مرتبط با بهزیستی و خلاصه آموزش پرورش است؛ البته برای تأسیس مدرسه نیاز به یک سرمایه نسبتا خوب یا شریک دارید.
ادامه در قسمت دوم
🔰 پیشنهاداتی برای درآمدزایی دوستان طلبه... ( قسمت دوم)
✅ در قسمت قبل برخی شغلهایی که خودم یا اطرافیان طلبهام راهانداختهاند و از آن کسب درآمد میکنند را معرفی کردم.
در ادامه برخی فرصتهای دیگر کسب درآمد را به ترتیب اولویت و نسبت با فضای طلبگی را معرفی میکنم.
🔻 مورد پنجم که بازهم کار آموزشی است اما دردسرهایش و البته درآمدش نیز نسبت به مدرسه کمتر است، تدریس است، در حال حاضر آموزش پرورش با امتیازهای مختلفی طلاب را جذب میکند، چه به صورت استخدام و چه به صورت سرباز طلبه، اگر هیچ کدام از این موارد هم نشود، دوستان میتوانند به مدارس غیردولتی مراجعه کنند و در این مدارس بدون تشریفات مرسوم برای تدریس در رشتههای مختلف جذب شوند، بنده در این زمینه هم تجربیاتی دارم که اگر دوستان خواستند میتوانم آنها را راهنمایی کنم.
البته دوستان طلبه میتوانند در دانشگاه نیز تدریس کنند، چند نفر از دوستان بنده در رشتههای مرتبط با دوره دانشگاهشان ضمن کار طلبگی در دانشگاه نیز تدریس میکنند، برخی دیگر نیز در رشتههای مرتبط با حوزه، اگر دوستان همت کنند و بعد از پایه دهم به دانشگاه بروند در مقاطع دکتری و ارشد مشغول به تحصیل شوند با ارتباطاتی که با فضای دانشگاه گرفته میشود، خیلی راحت میتوانید برای تدریس یا کارهای پژوهشی و علمی در پژوهشکدههای مختلف جذب شوید، برخی رشتهها فقط از طلاب پذیرش دارند یا طلاب در آنها اولویت پذیرش دارند مثلا مدرسی انقلاب اسلامی، این مسیر شما را وارد فضایی نخبگانی میکند و مزیتها و معایب خاص خودش را دارد، مهمترین مزیتش شاید درآمد خوب و پرستیژ آن باشد! مهمترین عیب آن هم شاید دور شدن شما از فضای سنتی حوزه باشد.
🔻 البته کارهایی چون مسئول فرهنگی، نماینده ولی فقیه شدن در فلان مجموعه، یا امام جمعه شدن یا قاضی و... را عرض نکردم، چون توضیح واضحات بود.
🔻و اما دو گزینه دیگر میماند که به عقیده بنده بعد از کارهای اصلی و مرسوم طلبه یعنی تحصیل و تبلیغ شاید بهترین و مفیدترین کار طلبه باشد و به دوستان پیشنهاد میدهم به هیچ وجه حتی در صورت درآمد بسیار ناچیز هم این دو گزینه را از دست ندهند.
و آن هم کار تدریس حوزوی و تربیت طلبه و کارهای پژوهشی در مؤسسات حوزوی است، این دو کار کمی تخصصی است، اما نیاز در آن بسیار زیاد است و نیرو هم کم، دوستان در طول دوره طلبگی که معمولا با موارد مختلفی خصوصا در کارهای پژوهشی مواجه میشوند، فرصت ورود به آنها را از دست ندهند. بنده با اینکه به صورت بالفعل انجام همه موارد قبل برایم مقدور بود و برخی هست اما از روی تجربه این دو گزینه آخر را بر همه موارد مذکور ترجیح داده و میدهم.
برای آشنایی با مؤسسات مختلف پژوهشی قم میتوانید به کتابی با اسم «شناسه» که عمده این مؤسسات را معرفی کرده است مراجعه فرمایید.