eitaa logo
شرح حال
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
973 ویدیو
113 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
چند سالی بود توفیق نداشتم زیارت مولی بیایم. دلم خیلی هوایی بود. چند شب پیش، منزل مادر خانمم بودم دیدم در می‌زنند رفتم دم در دیدم چند سگ دم در هستند. تعجب کردم رفتم به مادر خانمم گفتم: خیلی عجیبه، بگید چه کسی دم در است؟ چندتا سگ! فکر کنم گشنه هستند، غذا می‌خواهند، مادر خانمم گفت: آخی، آره گشنشون هست. همون موقع مشغول کشیدن آبگوشت بود، استخوان‌ها را در ظرفی ریخت و کمی نان هم گذاشت و کلی آبگوشت ریخت روش و گفت براشون ببر. همون موقع دلم شکست گفتم هرکه می‌خواهی باش! فقط در خانه کریم برو، دست خالی ردت نمی‌کند. یا علی بن موسی الرضا! در خانه‌ات آمده‌ام، در می‌زنم، کریم یعنی کسی که بی‌طلب و استحقاق می‌بخشد. یا کریم بن کریم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبری گفت حتما در بورس شرکت کنید؟ ❌ حتما تا انتها تماشا کنید و ببینید که، این ویدیو یک دقیقه‌ای چگونه از تقطیع پنج ویدیو و بیش از سی قطعه کلیپ بصورت هدفمند، با هم هماهنگ شده‌اند تا محتوای سخنان سخنران را کاملا تغییر و جهت دهند به صورتی که موجب نفرت پراکنی و نارضایتی عمومی شود!
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ می‌دهد؟! یک آزمایش جالب اجتماعی 🔹برنامه که از شبکه افق پخش می‌گردد، مجموعه‌ای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیت‌های مختلف به چالش می‌کشد. شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله اجتماعی است. ......... امر به معروف و نهی از منکر گاهی یک سازوکار برهم زدن سکوت اجتماعی و هنجار شدن شر و بدی است. و گاهی نیز سازوکاری برای ایستادن مقابل تغییر هنجارهای خوب و نیک به سمت شر و باطل است.
✍️بعثت، بزرگترين حادثه عالم‏... (امام خمینی(ره)) 🔰 زمان‌ها خودشان هيچ مزيتى ندارند بعضى بر بعض؛ زمان يك موجود سارى متحرك است، متعيّن و هيچ فرق ما بين قطعه‏‌اى با قطعه‏‌اى ديگر نيست. شرافت زمانها يا نحوست زمانها به واسطه قضايايى است كه در آنها واقع مى‏‌شود. 🔰 اگر شرافت زمان به واسطه حادثه‌‏اى است كه در آن زمان واقع مى‏‌شود، بايد عرض كنم كه روز بعثت رسول اكرم در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَى الابَد»، روزى شريفتر از آن نيست؛ براى اينكه حادثه‏‌اى بزرگتر از اين حادثه اتفاق نيفتاده... 📌لهذا، اين روز را بر همه مسلمين و بر همه‏ مستضعفين جهان تبريك عرض مى‌‏كنم. صحیفه امام، ج ۱۲، صص: ۴۱۹ - ۴۲۰. 🔺به شرح حال بپیوندید.
✍شاهین صفت... 🔸شاهین صفت چو طعمه چشیدم ز دست شاه 🔹کی باشد التفات به صید کبوترم. (حافظ) ✅ شاهان در قدیم شاهین را تربیت می‌کردند برای شکار، ظاهرا علت نام‌گذاری این پرنده هم به شاهین همین بوده است. این شاهین‌ها از دست شاه گوشت کافی و بسیار لذیذ می‌گرفتند و به همین خاطر دیگر به صیدهایی که انجام می‌دادند التفاتی نداشتند. ✅ کار کوچکی برای یکی از دوستانم انجام داده بودم، چند روز بعد تماس گرفت که اگر پولی چیزی می‌خواهم به من بدهد، به شوخی گفتم: حق الزحمة من هم دو شاخه گل رز میشه. ✅ این رفیقم هم که همیشه عادت داره باد من رو خالی کنه، به شوخی گفت: آخه آدم پولکی! لااقل می‌گفتی چندتا صلواتی چیزی! کی می‌خواهی از این مادیات دست برداری، از اون یکی حمید یاد بگیر. ✅ حمید که دوست مشترک و هم اسم خودم هست، طلبه بسیار با اخلاصی است و در تهران درس می‌خواند، ماجرایی را که در مورد او شنیده بود، برایم تعریف کرد. ✅ گفت: حمید ایام کرونا از تهران آمده بود قم، در بیمارستان به بیمارهای کرونایی خدمت می‌کرد، یکی از بیمارهایی که او کارهایش را انجام می‌داده است، موقع ترخیص از او می‌خواهد که شماره کارتش را به او بدهد. این دوست ما می‌پرسد برای چه؟ می‌گوید می‌خواهم ۱۰۰ تومان پول برای شما واریز کنم به کارتتان! این دوست ما می‌پرسد؟ ۱۰۰ هزارتومان؟ می‌گوید نه ۱۰۰ میلیون! دوست ما هم می‌گوید: اگر می‌شود من از شما یک خواهشی می‌کنم که چون ما اینجا ماسک و تجهیزات بهداشتی کم داریم، این پول را برای تهیه اقلام بهداشتی به حساب بیمارستان واریز کنید. ✅ آن بنده خدا هم از این اخلاص و روحیه این دوست ما خوشش می‌آید و در عوض مبلغ ۳۰۰ میلیون به حساب بیمارستان واریز می‌کند. نکته جالب‌تر هم اینکه یک بار دیگر هم ماجرایی مشابه، در یک قضیه‌ای دیگر برای همین حمیدآقا رخ داده بود و این بار دوم بود که کسی پیشنهاد رقم‌های درشت به ایشان می‌کرد. ✅ به شوخی به دوستم گفتم خدا می‌داند که اینها دلشان جای دیگر است و از این فرصت‌ها برایشان رقم می‌زند، حالا اگر من بودم، لابد می‌گفتم: شما که کَرم کردی، بیا یک ۲۰ میلیون دیگه هم بگذار روش که ما بتونیم یه ماشین خوبی برای خودمون بخریم!😄 ✅ تا لقمه از دست شاه نگرفته باشیم، تا لذت ارتباط با خدا را نچشیم از دنیا و مافیها دل نمی‌بریم. 📌«يَا مَنْ لَا يُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ أَذِقْنِي بَرْدَ عَفْوِكَ وَ حَلَاوَةَ ذِكْرِكَ‏ وَ رَحْمَتِك‏.» 📌ای آن کسی که درخواست‌های مکرر، درخواست‌کنندگان، تو را خسته نمی‌کند، بچشان به من خنکی عفوت و شیرینی ذکر و رحمتت را. ........ 📝 پی‌نوشت: آن شعر و توضیحش را از استادمان از مرحوم حائری شیرازی آموختیم. 📌به شرح حال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کدام به نفع جامعه است؟ تحمیل یک‌ فرد (ولو فرد اصلح) از سوی حاکمیت، یا انتخاب توسط مردم ولو انتخابی نادرست؟
✍️ سامری‌های همیشه حاضرند اگر مردم رشد نکنند... 🔰در حدیثی نبوی که سلمان از پیامبر(ص) نقل می‌کند، پیامبر اکرم امت را به ۳ گروه تقسیم می‌کنند: 🔻« فِرْقَةٌ عَلَى الْحَقِّ لَا يَنْقُصُ الْبَاطِلُ مِنْهُ شَيْئاً يُحِبُّونِّي وَ يُحِبُّونَ أَهْلَ بَيْتِي» یک دسته کسانی که بر حق می‌مانند و ویژگی آنها نیز این است که از محبان اهل بیت هستند و مثل طلا هرچه بر آنها سختی بگذرد و آنها را بر آتش بگذاری بر خلوصشان افزوده می‌شود. 🔻و «فِرْقَةٌ عَلَى الْبَاطِلِ لَا يَنْقُصُ الْحَقُّ مِنْهُ شَيْئاً يُبْغِضُونِّي وَ يُبْغِضُونَ أَهْلَ بَيْتِي» گروه دوم نیز گروهی که اهل باطل هستند و ویژگی آنها نیز این است که بغض اهل بیت را دارند و مثل آهن هستند که هرچه بر آنها بگذرد و بر آتش هم آنها را بگذاری از حد آهن فراتر نمی‌روند. 🔻اما گروه سوم که توده مردم هستند «فِرْقَةٌ مُدَهْدَهَةٌ عَلَى مِلَّةِ السَّامِرِيِّ» گروهی مضطرب و متزلزل‏‌اند و بر آئين سامرى هستند. اما سامری‌های آینده شعارشان با سامری قوم موسی فرق می‌کند؛ آنها نمى‏‌گويند: لا مساس «بما دست نزنيد» که شعار سامری شد؛ شعار آنها این است که: « لَا قِتَالَ» جنگی نیست. ✅ در حال حاضر خیلی از ما فکر می‌کنیم برد جریان حزب‌الله در این است که سکان دولت را بدست بگیرد و مشغول به خدمت به مردم شود. اما این خدمت‌ها اگر در یک پازل دیگر دیده نشود برد حزب ‌الله نخواهد بود. اگر این خدمت‌ها در راستای رشد مردم باشد آنگاه مساوی با برد حزب‌الله است. ✅ اگر این جامعه رشد نکند سامری‌ها برای راهبری توده مردم همیشه با شعارهایی از جنس تنش زدایی و گفتگو و اعتدال و... حاضر و آماده هستند. ✅ گام اول برد اصلی جریان حزب‌الله به واسطه مدیریت حضرت آقا و تلاش‌های بسیاری از افسران جوان که مشغول روشنگری بودند، در همین دولت روحانی رخ داد و مردم باور کردند که آمریکا و دشمنان قابل اعتماد نیستند و گام دوم برای حزب الله در این است که مردم باور کنند، مسیر رشد در اتکاء به خداوند و اراده خودمان است. کفر به طاغوت گام اول و ایمان به خداوند گام دوم برای تمسک به رشته مستحکم ولایت است. 📌 «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ‏ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏» .......... مطالب مرتبط: ✍️جمهوری اسلامی در دوران پسا ظهور... https://eitaa.com/sharhe_hal/3127 🔰کدام به نفع جامعه است؟ تحمیل یک‌ فرد (ولو فرد اصلح) از سوی حاکمیت، یا انتخاب توسط مردم ولو انتخابی نادرست؟ https://eitaa.com/sharhe_hal/3133
✅ نظر یکی از دوستان فاضل👇 سؤالی که به ذهن بنده آمد این است که فرمایش شهید بزرگوار استاد مطهری، تنها در نماینده مجلس جاری است، یا با این نسخه برای رشد اجتماعی، رییس قوه قضاییه یا قضات یک شهر، رییس حکومت (بخوانید ولی فقیه)، شهرداران، اعضای شورای نگهبان اعم از فقیه و حقوق دان را نیز مردم باید انتخاب کرده و برگزینند؟ منبع این نسخه چیست؟ کتاب، سنت، تجربه بشری؟
✅ پاسخ بنده:👇 🔻برخی مناصب مثل قاضی مطمئنا به نصب حاکم است و تعامل مردم با او به نحوی نیست که ما دنبال رشد اجتماعی مردم در آن باشیم. ولی مثلا رئیس جمهور و نماینده مجلس که یک گفتمان را در زندگی مردم جاری می‌کنند، اینها به نوعی بر می‌گردد به انتخاب نوع زندگی مردم توسط خودشان در ساختار کلی حاکمیت. در ماجرای موسی و هارون علیهما السلام مردم در حالی که موسی را همچنان قبول داشتند وقتی هارون به آنها گفت گوساله پرستی سامری انحراف است و این خدای شما نیست آنها که مسحور سحر سامری بودند گفتند صبر می‌کنیم تا خود موسی بیایید و به کارشان ادامه دادند. «وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ قَبْلُ يَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ ۖ وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَٰنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوٓا أَمْرِي.» به راستی هارون پیش از این به آنان گفته بود: ای قوم من! شما به وسیله این گوساله مورد امتحان قرار گرفته‌اید، و بی‌تردید پروردگارتان [خدای‌] رحمان است، بنابراین از من [كه پیامبر او هستم‌] پیروی كنید و فرمانم را اطاعت نمایید. (طه - ۹۰) «قَالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عَاكِفِينَ حَتَّىٰ يَرْجِعَ إِلَيْنَا مُوسَىٰ.» گفتند: ما همواره بر پرستیدن گوساله باقی می‌مانیم تا موسی به سوی ما باز گردد. (طه - ۹۱) 🔻در مورد اینکه هدف از حکومت دینی به وجود آوردن بستری مناسب برای حضور مردم در صحنه اجتماع در کنار ولی خدا و رشد مرحله به مرحله آنها با راهبری ولی و فاعلیت مردم است ادله مختلفی می‌توان آورد که مکرر در این بحث‌های جمهوریت ذکر شده است منجمله آنها: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ.» همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان كتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل‌] نازل كردیم تا مردم به عدالت بر خیزند، و آهن را كه در آن برای مردم نیرو و قدرتی شدید و سودهایی است پدید آوردیم، تا خدا مشخص بدارد چه كسانی او و پیامبرانش را در غیاب پیامبران یاری می‌دهند؛ یقیناً خدا نیرومند و توانای شكست‌ناپذیر است. (حدید - ۲۵)
در مورد این کلیپ و اینکه ممکن است کسانی که در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده‌اند، با اغراض خاص این را منتشر کرده‌اند، برخی دوستان احتمالاتی مطرح می‌کردند. یحتمل کسانی که این مطلب را منتشر کرده‌اند چنین اغراضی داشته باشند اما اصل مطلب سخن درستی است. بحث در این است که هدایت امری اجبار بردار نیست و هدف اصلی همه‌ی این ارسال رسل و تشکیل حکومت اسلامی و... هدایت و رشد بندگان خدا است. هدایت و رشد مد نظرمان نیز در فضایی آزاد و همراه با اختیار محقق می‌شود. مراد از هدایت و رشد نیز همانطور که در بعد فردی تعریف می‌شود به بعد اجتماعی تسری می‌یابد مثلا صبر فردی در اشل صبر اجتماعی، توکل فردی در اشل اجتماعی و... اگر تقرب به خداوند و تعمیق موحد شدن را که اجمالی از تمام صفات ایمانی است در بعد فردی غایت هدایت می‌دانیم در بعد اجتماعی هم همین می‌شود. حالا ما می‌خواهیم از طرفی مردم را هدایت کنیم که اجبار بردار نیست و از طرفی نیز موانعی این میان برای هدایت مردم وجود دارد که جز با یک حاکمیت و قدرت نمی‌توان آن موانع را برطرف نمود. حاکمیتی که همراه با باید و نباید، اجبار در برخی امور و وضع قانون و... برای تنظیم حقوق افراد و اجتماع و حفظ کیان و ارتباطات اجتماعی و منافع اقتصادی و... است. همانطور که حضرت آقا در بیانیه گام دوم فرمودند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.» یک سوال مطرح می‌شود: آمدیم در برخی امور مردم طالب باطل بودند طالب چیزی که به مصلحت آنها نیست، آنجا را چه‌کنیم؟ با اجبار جلو مردم را بگیریم؟! می‌پرسیم این امر باطل پیش از تشکیل حکومت اسلامی است یا بعد از آن؟ اگر پیش از آن است که علماء و فقها قدرتی ندارند جز دعوت مردم. اما اگر بعد از تشکیل حکومت اسلامی است،‌ حاکم تلاش می‌کند با شکل‌های مختلف مثل دعوت مانع مردم شود اما اگر واقعا مردم آن باطل را خواستند حاکم تلاش می‌کند در یک فضای کنترل شده و با پذیرفتن برخی از هزینه‌ها با همراهی با مردم، مردم را به این نتیجه برساند که این مسیر اشتباه بود! یک بحثی مطرح می‌شود که آیا مردم اگر از اساس حکومت اسلامی را نخواستند، چه کنیم؟ اینجا به نظر بنده حقیر باید دید این مطالبه قبل از تشکیل حکومت اسلامی است یا بعد از آن؛ اگر قبل از تشیکل حکومت است؛ جز دعوت تکلیفی نیست و کاری نیز نمی‌توان کرد اما اگر بعد از تشکیل حکومت اسلامی با خواست خود مردم است، تکلیف ما فرق می‌کند ما موظف هستیم تا جای ممکن از حکومت اسلامی و باقی بودن آن دفاع کنیم. تکلیف ما قبل و بعد از تشکیل حکومت و داشتن قدرت متفاوت است. بعد از تشکیل حکومت حاکم تا می‌تواند به مردم کمک می‌کند تا جهنم نروند و تکلیف دارد این کار را تا جای ممکن انجام دهد. اما اینکه کاری کند که مردم به بهشت بروند اینکار نشدنی است چون بهشت رفتن با اجبار نمی‌شود. بلکه فقط می‌شود بستر را بوجود آورد تا مردم به بهشت بروند با خواست خودشان.
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺بنده خدا خانوم مومنه و با حیایی بود. 🔹 روستاهای اطراف شیراز، با کمک خیرین یک قطعه زمین کوچک گرفتند و بعد از مدتها، به کمک بچه‌های مسجد تونستن چهار دیوارش رو بالا ببرن. 🔹 الان شدیدا نیازمند یک درب و پنجره‌ی آهنی(ولو مستعمل) هستند تا از باد و بارون و جانوران وحشی در امان باشن(روستاشون کنار کوه هست و جانور زیاد داره). با دخترش تو این چادر زندگی میکنه. ♻️ اگر از رفقای عزیز کسی بتونه زبان خیری بذاره تا چند تومان جمع کنیم و شب عیدی یه درب و پنجره مستعمل براشون بگیریم، واقعا مشکل بزرگی رو از این خانواده حل کرده... 👈 اگر سوالی باشه پی‌وی در خدمتم: @mohammad_rezaei65 شماره کارت جهت واریز: 6037997700330724 به نام محمد رضایی (ضمنا امکان بازدید هم هست و اگر از مبلغ مورد نیاز برای درب و پنجره، مبلغی اضافه آمد، برای درست کردن حمام و دستشویی استفاده می‌کنیم ان‌شاالله)