eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
125 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍چالش حال و آینده روحانیت... ✅از جمله ارکان معاملات در فقه عینیت و مالیت شرعی داشتن مورد معامله است. عینیت داشتن یعنی آنچه مورد معامله قرار می‌گیرد محسوس باشد، مالیت شرعی داشتن نیز یعنی آنچه شارع مالیت عرفی آن را پذیرفته است، مثلا خوک اگرچه در بازر قیمت داشته باشد ولی خداوند ارزشی در خرید فروش برای آن قائل نیست. ✅در توضیح ارکان مالیت عرفی دو مورد ذکر می‌کنند: اولا فایده داشتن ثانیا نیازمندی مردم به این فایده مثلا فلان حشره مطمانا فوایدی دارد اما این فواید مورد نیاز مردم نیست پس معامله بر آن باطل است. ✅ زمانی در عصر مشروطه وقتی روحانیون در ری یا قم متحصن می‌شدند، مردم آنقدر به شاه فشار می‌آوردند که شاه مجبور بود از علما خواهش کند تحصن خود را خاتمه دهند، از علل مهم این فشار مردمی داشتن جایگاه و شئون مختلف اجتماعی توسط روحانیت بود چون وقتی روحانیت متحصن می‌شد عملا کارهای مردم معطل می‌ماند. ✅در جامعه بسیط آن دوره آموزش و پرورش، قضاوت، ثبت و اسناد و حتی بعضا طبابت مردم در دست روحانیت بود. مثلا اسناد ملکی مردم صرفا کاغذی بود که به امضای مجتهد شهر می‌رسید، رسانه‌ اصلی جامعه نیز عوض تلوزیون، روزنامه، شبکه‌های مجازی و... صرفا منبرها‌ بودند. ✅از دوره رضاشاه با مدرن شدن ساختارهای حکومت و اجتماع، شئون اجتماعی روحانیت رفته رفته از او گرفته شد و این روند با گذشت زمان تشدید شد، حتی با وقوع انقلاب اسلامی نیز شرایط فرقی نکرد و نه تنها تغییر چندانی در محدود شدن فعالیت‌های روحانیت صورت نگرفت بلکه انزوای روحانیت شکل رسمی‌تری نیز پیدا کرد. ✅ امروز نظام عملا از جامعه روحانیت در عرصه‌های مختلف مستغنی است، سیستم دانشگاه، قاضی یا دبیر دینی، عربی، ادبیات و خلاصه هرچه نیاز دارد را خودش تأمین می‌کند. در عرصه‌های علوم انسانی هم باز دانشگاه سیستم خودش را دارد، اقتصاد، علوم اجتماعی، تربیتی، روان‌شناسی و... همه با ترجمه کتب غربی در حال تدریس و توسعه هستند. ✅البته اشکالی هم به نظام وارد نیست، وقتی زمان به سرعت پیش می‌رود و نیازهای جدید برای جامعه بوجود می‌آید، این نیازها باید پاسخ داده شود و اگر حوزه پاسخی نداشت و خود را صرفا محدود به منبر و روضه کرده بود، این نیاز بی‌پاسخ نخواهد ماند. ✅اما روحانیت در مقابل این سرعت تحولات جامعه و ایجاد نیازهای جدید چه کند؟ آنچه از علوم در حوزه به آن پرداخته می‌شود مطمانا مفید و ارزش‌مندترین علوم هستند اما: 👈از طرفی غالبا محصولات حوزه برای جامعه عینیت ندارد و محسوس نیست فلذا خریدار چندانی هم ندارد. مثلا وقتی حوزه مشغول بحث‌های نظری صرف و آسمانی است، نهادهای مختلفی همچون مجلس، ریاست جمهوری، سپاه و... همه برای رسیدن به پاسخ عملی مسائل عینی انقلاب اندیشکده‌ها و مجموعه‌های مستقلی تشکیل داده‌اند تا بتوانند به پاسخ‌هایی عینی برای مسائل پیش‌روی نظام برسند. البته بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی حوزه نیز که عینیت دارند متاسفانه به علت عدم سازوکار هماهنگ کننده حوزه و نهادهای انقلاب دیده نمی‌شوند. 👈از طرفی دیگر هم محصولات مفید حوزه به علت مدرن شدن جامعه و حکومت، امروز چندان به کار مردم نمی‌آید، مثل گیاهی می‌ماند که ولو بیشترین فواید را دارد اما جامعه نه تنها چندان به فواید این گیاه احساس نیاز نمی‌کند بلکه برخی از آنها با تبلیغات منفی نوعی اشمئزار نیز نسبت به آن پیدا کرده‌اند. ✅ وقتی مطاع روحانیت چندان خریدار نداشت اولین مشکلی که ایجاد می‌شود ادامه حیات اقتصادی روحانیت سخت‌ و سخت‌تر خواهد شد و خود این مشکل آسیب‌های روحانیت را به صورت تصاعدی بیشتر خواهد کرد. ⁉️اما راهکار چیست؟ روحانیت شروع به آوازخوانی در مجالس شادی کند؟ مهندس شود؟ خودش کارهای اقتصادی راه‌بیاندازد؟ بنگاه خیریه برای خودش تأسیس کند؟ بودجه خود را از دولت تأمین کند؟ اگرچه خداوند بخشی از خمس را برای تأمین امور مبلغان دین اختصاص داده است اما همیشه این مبلغ به اندازه کافی تأمین نمی‌شده است. ✅طبیعتا نمی‌توان به جامعه گفت مثلا رسانه را کنار بگذار، علوم روانشناسی، تربیت، اقتصاد و... را کنار بگذار، یا مثلا بچه‌ها نیاز به معلم قرآن و دینی ندارند و بیاییند پای منبر بنشینند. 😳در این میان با وجود محدود شدن روز به روز شئون روحانیت آنچه شگفت انگیز است، بی‌رغبتی توده روحانیت به امر تبلیغ دائمی و استقرار در شهرها و روستاها به عنوان شأن اصلی روحانیت می‌باشد. یعنی باوجود خالی بودن بسیاری از مساجد، روحانیون در قم و سایر مراکز تحصیلی روحانیت تجمع نموده و صرفا به سفرهای تبلیغی در ایام خاص اکتفا می‌کنند! http://sharhhal.blog.ir/1397/05/29
✅ بعد از انقلاب برخی شئون تبلیغی دولتی همچون نمایندگی رهبری در نهادهای مختلف اعم از نظامی، آموزشی و اداری و... بوجود آمده است، امامت جمعه نیز بخشی از نیروهای روحانیت را به خود اختصاص می‌دهد اما بخش اعظم روحانیت همچنان بلاتکلیف و مشغول تحصیل است. البته ماجرای روند آموزشی و سرعت کار علمی رسمی حوزه خود قصه عالم جابلقا و جابلسا است که حرف‌هایش بسیار است اما...! ⁉️شاید بگویید: چرا روحانیون معلم عربی، قرآن، دینی، پرورشی و... نمی‌شوند؟ چرا کارهای تبلیغی و تأمین مالی خود را در مدارس سامان نمی‌دهند؟ مگر نه این است که امسال با تصویب مجلس بدون آزمون آموزش پرورش روحانیون را استخدام می‌کرد؟ مگر نه این است که طلاب با حقوق رسمی معادل یک معلم می‌توانند سرباز معلم شوند و خدمت سربازی را در آموزش و پرورش بگذرانند؟ مگر اولویت کار در قوه قضائیه با روحانیون نیست؟ پس چرا با وجود درخواست‌های رهبری و قوه قضائیه روحانیت برای حضور در این نهاد چندان تمایل نشان نمی‌دهد؟ 👈شاید هرکس پاسخی دهد اما به نظر بنده مقصر نظام ارزشی پدید آمده در حوزه است. ✅چندروز پیش جلسه‌ای در حوزه با حضور قریب به دو هزار روحانی و یک سخنران معروف تشکیل شده بود که صرفا یک عکس آن حاشیه ساز شد، اما جز مسئولین برگزاری جلسه نه کسی صوت این جلسه را ضبط کرده بود و نه عکس یا خبری خاصی! دوستان اعتراض داشتند که چرا رسانه‌ها این جلسه را انعکاس نداده‌اند اما بنده اعتراض داشتم چرا این جمعیت کثیر از شما هیچ کدام رسانه ندارید یا با رسانه‌ها مرتبط نیستید؟ چرا هیچ‌کدام مستقلا عکس یا صوتی تهیه نکردید؟ اگر شما مبلغ دین هستید امروز ابزار تبلیغ رسانه است؟! ✅امروز با یکی از مسئولین ارشد حوزه در این موضوعات صحبت می‌کردم، می‌گفت ما نزدیک به ۵۰ کار تخصصی برای روحانیت داریم، متأسفانه ما هرچه طلبه می‌پذیریم به او می‌گوئیم قرار است مجتهد شوی و البته مجتهد نمی‌شود ولی تصور اجتهاد را پیدا می‌کند و دیگر حاضر نیست کارهایی مثل تبلیغ و... را انجام دهد. 📌روحانیت باید برای بدست گرفتن جایگاه حیاتی خود در جامعه بازنگری جدی کند. http://sharhhal.blog.ir/1397/05/29
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی- فیضیه.mp3
21.41M
🎧فایل صوتی بیانات استاد رحیم پور ازغدی در مدرسه فیضیه در تاریخ 97/05/25 بیایید فارق از بیانیه‌ها و تیترها، خودمان با عقل سلیم به این سخنرانی گوش‌فرا دهیم و قضاوت کنیم حقیقت موج‌های رسانه‌ای چیست؟
✍پایان‌نامه‌های حوزۀ به ظاهر سکولار... ✅ به دنبال سخنرانی اخیر "استاد رحیم‌پور ازغدی" موجی نیز در نقد سکولار بودن حوزه راه افتاد. ✅ باوجود کمال ارادتی که نسبت به "استاد رحیم‌پور" دارم لازم می‌دانم با ارائه مستنداتی از حیثیت "حوزۀ علمیه قم" در مقابل نقد ایشان دفاع کنم. 👈بنده در ابتدا استدلال‌های ایشان را برای اثبات سکولار بودن حوزه صحیح می‌دانستم و اتفاقا برای ارائه مستندات بیشتر در این راستا تحقیقاتی انجام دادم که در کمال تعجب با بررسی‌ دقیق‌تر متوجه نکاتی شدم که تحلیل استاد رحیم‌پور را نقض می‌کرد و علت اعتراض برخی مراجع به صحبت‌های ایشان را برایم روشن‌ می‌نمود. ✅آنچه ایشان برای اثبات سکولار بودن حوزه مورد استدلال قرار می‌دهند، این است که دروس خارج حوزه مسئله‌های خود را از مسائل نظام و جامعه نمی‌گیرد و از عینیت به ذهن نمی‌رود و یا مثلا می‌فرمایند صدها موضوع است که مسئلۀ نظام و جامعه است اما حوزه پاسخی به آن نداده است و ... ✅ اگرچه صحبت‌های ایشان براساس مستنداتی که ارائه می‌کنند صحیح می‌باشد اما اگر مستندات دیگری ارائه و همچنین اصل استدلال‌های ایشان دقیق‌تر بررسی شود به نتایج متفاوتی خواهیم رسید. 👈 برخی اساتید درس خارج می‌گویند انتظار ایشان از درس‌های خارج اشتباه است، کارکرد دروس خارج برای حل آن مسائل مورد تصور ایشان نیست و بیشتر فرآیند آموزشی دارد و جهت تسهیل در فرآیند آموزش نیز باید تمرکز بر محتواهای خام آموزشی باشد، به طور مثال اگر درس‌های زیادی به عبادات می‌پردازند چون بخش اعظم روایات ما در این فضا صادر شده است و برای آموزش چگونگی کار با روایات طبیعتا این بخش بهترین فضا است. وقتی فرآیند آموزشی طلاب تا طی نکردن چندسال درس خارج کامل نمی‌شود، چاره‌ای جز پرداخت به این مطالب نیست. 👈خلاصه اینکه این درس‌های خارج نیستند که باید به مسائل اصلی انقلاب و جامعه بپردازند بلکه افراد شرکت کننده در درس خارج هستند که باید به تعداد کثراتشان موضوعات کثیر و مختلف مورد نیاز انقلاب و جامعه را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند، در مورد آنها نظریه ارائه کنند و البته این کار را هم کرده‌اند. 👈فایل word زیر عنوان ۴۰۶۳ پایان‌نامه حوزوی همراه با اسم نویسنده، استاد راهنما و سال دفاع آنها است که اگر آن را بررسی کنید، خواهید دید هر مسأله خُرد و عینی نظام و جامعه که تصور کنید به صورت مفصل در حوزه به آن پرداخته شده است و حداقل چندین پایان نامه قوی حوزوی در مورد آن وجود دارد. 📌در این فایل موضوعات پایان‌نامه‌های سطوح مختلف حوزوی از سال 69 تا سال 96 در موضوعات مختلف تربیتی، اخلاق، ادبیات، فقه، اصول، حقوق، تفسیر و علوم قرآنی، حدیث و تاریخ ذکر شده است. 👇 لینک دانلود فایل word: https://eitaa.com/sharh_hal/451 لینک دانلود فایل pdf: https://eitaa.com/sharh_hal/453 ✅ اینکه پیوست صحیح بین مجموعه‌های نظام همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، قوه قضائیه، ریاست جمهوری و سایر نهادهای انقلاب با حوزه وجود ندارد و محصولات حوزوی به نحو صحیح ارائه نمی‌شود و در نتیجه "احساس خلاء تولید محتوا" از سوی حوزه می‌شود، یک بحث است و اینکه حوزه تولید محتوا ندارد یک بحث دیگر. 👈پیشنهاد می‌کنم همه دوستان طلبه قبل از هر کار تحقیقی و نوشتن مقاله در قسمت سرچ word کلمات مرتبط با موضوع مدنظر خود را در این فایل فحص کنند تا بتوانند با استفاده از پایان‌نامه‌های کارشده، انرژی خود را عوض تکرار مطالب دیگران، مصروف پیش‌برد اندیشه‌ و علم کنند. http://sharhhal.blog.ir/1397/05/31
✍مرکزیت حوزه قم... ✅ امام خامنه‌ای می‌فرمایند: « قم مرکز انقلاب است و قمی‌ها سربازان اول این نهضتند.» یا اینکه « اگر حوزه‌های علمیه انقلابی نماند نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.» ⁉️در این فکر بودم که چرا توجه‌ها و امیدها به حوزه و خصوصا حوزه قم است؟ ⁉️چرا قم مرکز انقلاب باشد و قمی‌ها سربازان اول نهضت باشند؟ ⁉️چرا برای منحرف نشدن انقلاب باید حوزه علمیه انقلابی بماند؟ 👈مشغول مطالعه در مورد حرکت امام حسین(علیه السلام) بودم. وقتی از حضرت خواسته شد که با یزدید بیعت کنند، ایشان از مدینه به سمت مکه حرکت نمودند اما در آنجا نیز مجددا ایشان را تهدید کردند. حضرت قبل از حرکت به سمت کوفه، با برخی بزرگان مکه از جمله برادرشان محمد بن حنفیه دیدار کردند. در این دیدارها همه بزرگان در نصیحت ایشان می‌گفتند: «این سفر را رها کنید و برای در أمان ماندن از خطر به سمت یمن بروید. آنجا شیعیان شما حضور دارند و می‌توانید با امنیت مشغول کار تربیتی و دینی شوید.» اما حضرت این پیشنهاد را رد و به سمت کوفه حرکت کردند. ⁉️شاید هنوز هم برای خیلی‌هامان، این سوال مطرح باشد که چرا حضرت این پیشنهاد عقلائی را نپذیرفتند؟ ⁉️چرا مثل بسیاری از سادات به مناطق دوردست هجرت نکردند تا در آنجا پایگاهی مستحکم برای شیعه درست نمایند؟ ✅اما ظاهرا به این توجه نداریم که مرکز اسلام در آن روز، مکه، مدینه و عراق بود؛ هر قرائت و تفسیری از اسلام که در مرکز پذیرفته می‌شد آن قرائت به تفسیر رسمی اسلام مبدل می‌گردید، حضرت نه یک نیروی عادی مثل همه نیروهای دیگر جبهه حق باشند بلکه محور جبهه حق و اسلام ناب بودند، اگر حضرت به یمن یا هرنقطه دور دستی می‌رفتند، قرائت اصلی اسلام به دست بنی‌امیه می‌افتاد و همۀ شیعیان حاضر در مرکز، در فضای اسلام اموی ذوب می‌شدند و قرائت یمن هم یک قرائت انحرافی و حاشیه‌ای از اسلام نمود پیدا می‌کرد. اما با باقی ماندن حضرت در مرکز، ولو با شهادت ایشان، قرائت اسلام انقلابی و ناب باقی ماند و مجددا جان دوباره گرفت. 📌قم امروز مرکز تفسیر و ترجمۀ اسلام ناب است و به همین علت انقلابی بودن قم لازمه انقلابی ماندن اسلام ناب است. http://sharhhal.blog.ir/1397/06/01
✍تشکیل نظام و دولت اسلامی مقدمه‌ای بر رسیدن به جامعه اسلامی... ✅ در دورۀ پهلوی نیروهای مؤمن و مذهبی راهکار مبارزه با فضای فاسد ایجاد شده از سوی حکومت و جریان عظیم ترویج بی‌بندوباری و بی‌دینی را صرفا در "نجات دادن در حد امکان جوانان و مردم" و "تربیت نیروهای مؤمن" می‌دیدند، درحالی که جریان فساد شکل گرفته از رأس کفر همچنان باقی بود و موج عظیم مردم را به سوی بی‌دینی می‌برد. ✅ در این دوره برخلاف سایرین که همۀ همت خود را در تربیت نیرو و تبیین اندشه‌ها قرار داده بودند، حضرت امام در عین "تربیت‌ نیرو در درس اخلاق و سایر دروس" و "تبیین اندیشه‌های عموم با نوشتن کتابی همچون کشف الاسرار"، همت اصلی خود را ایجاد ساختاری برای امکان مبارزه با رأس طاغوت و حکومت پهلوی قرار داده بودند و بارها برای در اختیار گرفتن قدرت حاکمه اقدام و تلاش نمودند. ✅در اندیشه حضرت امام و رهبری گام نخست حرکت به سوی ظهور و تحقق جامعه توحیدی، انقلاب و تشکیل نظامی با ساختار اسلامی یعنی فائق آمدن بر نظام کفر وطاغوت خارجی بود که در سال ۵۷ انقلاب با موفقیت از این مرحله عبور نمود و در حال حاضر بعد از چالش‌ها و آزمون‌های مختلف غرب‌زده‌گان، انقلاب در گام دوم خود یعنی فائق آمدن بر نظام نفاق داخلی و تحقق دولت اسلامی می‌باشد. ⁉️ اما این سوال مطرح می‌شود که چرا این مرحله در حرکت به سوی ظهور، مقدم بر تشکل جامعه اسلامی است؟ اگرچه انبیاء الهی همواره برای قیام و مبارزه، طبقه‌ای از خواص و مؤمنین را به صورت مستقیم تربیت می‌کردند اما مأموریت آنها این نبود که با تک‌تک افراد جامعه صحبت کنند و فاسد بودن اعتقادشان را به آنان گوشزد نمایند، زیرا عموم مردم اسیر نظامات اجتماعی و قدرت و تسلط آنها هستند و توسط روابط اجتماعی کفرآمیز به بند کشیده شده‌اند. 👈به تعبیر حضرت امام «از حكومت‌ها سرچشمه مى‌گيرد مفاسد و سرچشمه مى‌گيرد مصالح. حكومتِ عدل، تمام مصالح كشور را تأمين مىكند به اندازه قدرت و حكومت ظلم، تمام بدبختي‌ها را براى يك ملتى ايجاد مى‌كند.» (صحيفه امام، ج 9، صص: 134- 135) ✅ آنگاه که قدرت حاکمه و مدیریت اجتماعی در دست "نیروهای مؤمن واقعی به اسلام ناب" قرارگیرد و آنها بتوانند بر "شبکه نفاق بی‌ایمان به اسلام ناب" فائق آیند و خود را در عرصه عملی اثبات کنند، فضا برای تحقق جامعه اسلامی و ایمان آوردن "ناس" به اسلام ایجاد خواهد شد. 👈به تعبیر قرآن آنگاه که غلبه و فتح بر نظامات طاغوت و نفاق محقق شود خواهی دید که مردم فوج فوج به اسلام روی خواهند آورد. « إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فىِ دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» https://eitaa.com/sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1397/06/02
rohaniyat.pdf
3.45M
کتاب حوزه و روحانیت در کلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
✍حاکمیت نفاق... ✅از جمله مواردی که در قرآن به حاکمیت نفاق اشاره شده است "آیات 204 – 206 سورۀ مبارکۀ بقره" می‌باشد. آیاتی که استناد آن به فلان فرد یا مجموعه نیست، تحلیلی مبتنی بر سنن الهی و قواعد عالم می‌باشد و فهم‌ آن برای تحلیل صحیح شرایط امروز بسیار کار آمد است. ✅در «آیه ۲۰۴ بقره» به دو رو بودن منافق و تلاش وافر او برای اثبات با ایمان بودن یا قصد خیر داشتنش، در عین دشمنی و نفاق سخت او، اشاره می‌کند: 👈«وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فىِ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلىَ مَا فىِ قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ» از ميان مردم كسى است كه سخنانش شما را به تعجب وا می‌دارد، او برای اینکه حرفش را باور کنید، خدا را شاهد می‌گیرد و قسم می‌خورد که سخنان قلبی اوست درحالی‌که او به شدت با شما دشمن است. 🔹یکی از علامت‌های نفاق که ما از آن غافلیم همین ادعای خیلی زیاد و تلاش دائم برای تعریف از خود و نیت خیر خود است. خداوند در «آیه ۴۹ سورۀ نساء» می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً» آیا دیده‌ای کسانی که دائم تلاش می‌کنند خود را خوب نشان دهند و از خود و خوبی‌هایشان یا مثلا قصد خیرشان تعریف می‌کنند. بلکه این خداست که هرکس را بخواهد در چشم مردم ستوده می‌کند و بدانند که ذره‌ای به آنها ظلم نمی‌شود. ✅ آیه بعد« ۲۰۵ بقره» به نتیجه حاکم شدن "منافق دو رو" می‌پردازد. این آیه این درس بزرگ را به مردم می‌دهد که اگر منافقین را نشناسند و به آنها فرصت حاکم شدن، دهند نتیجه آن ترویج فساد و نابود شدن منابع طبیعی و انسانی است. 👈«وَ إِذَا تَوَلىَ سَعَى فىِ الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ» و چون این منافق به قدرت و حاکمیت دست یابد، كوشش مى‌كند كه در زمين فساد نمايد و كشت و نسل را نابود سازد، و خداوند تبهكارى را دوست ندارد. 🔹 جملۀ" إِذا تَوَلَّى" يعنى هنگامى كه منافقان به حكومت و سلطه برسند. 👈از مؤیدات این معنا عبارت "أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْاثْمِ" در آیۀ بعد می‌باشد که به معنی این است که "طلب بزرگی" و "روحیه استکباری" موجب این گناه شده است و این با معنای "حاکمیت یافتن" سازگارتر است تا معنای "پشت کردن" استفاده شده در برخی ترجمه‌ها. 👈مؤید دیگر عبارت" يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ"، می‌باشد از اینجا که بحث کوشش در فساد زمین و نابود کردن منابع غذایی و کشتن نسل‌ها مطرح شده است، معلوم می‌شود، مُراد وجود یک قدرت و حاکمیت برای نفاق است و نه صرفا قدرت و حاکمیت یک فرد یا افراد محدود. 🔹حاکمیت نفاق با تحریف کلمات از جای خود این إفساد را به شكلى كه ظاهرش إصلاح باشد، مطرح می‌کند، فلذا در شناخت منافق نباید فریب صحبت‌های او را خورد بلکه عمیق‌تر باید نگریست. 👈از نشانه‌های آشکار منافقان که در قرآن ذکر می‌شود، این است که "تُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ" هستند و خداوند می‌گوید سرونشت کسانی که اینگونه هستند چیزی جز خاری دنیا نخواهد بود. «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (85 البقره)» ✅ اما آیۀ بعد « ۲۰۶ بقره» به یکی از صفات منافق یعنی حرف‌نشویی و خودرأیی که علت آن روحیۀ متکبر آن‌هاست اشاره می‌کند. 👈«وَ إِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْاثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهَادُ» و چون به او گفته شود: «از خدا پروا كن» تکبر و طلب بزرگی کردن، وى را به گناه كشاند. پس جهنم براى او بس است، و چه بد بسترى است. 🔹همانطور که آیه متذکر می‌شود، علت این فسادجویی روحیه استکباری است. این آیه بر جریان‌های مختلف استعماری حاکم بر دنیا نیز قابل تطبیق است. حکومت‌های مستکبر با شعارهای منافقانه همچون آبادانی، خود را به کشورهای مستضعف نزدیک می‌نمودند و آنگاه که قدرت و سیطره می‌یافتند به غارت و نابودی منابع و مردم سرزمین‌ها دست می‌زدند. 🔹نکته دیگری که آیه به آن اشاره می‌کند، فهم اشتباه منافق از منبع عزت است، او باور ندارد که خداوند است که" تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ، وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ" او باور ندارد که" لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ" این آدم‌های منافق عزت را درجایی جستجو می‌کنند که نیست، گمان می‌کنند که با نزدیک شدن به کفار و قبول ولایت آنها به عزت می‌رسند اما نمی‌دانند که همه عزت نزد خداوند است. «الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً (139 نساء)» https://eitaa.com/sharh_hal http://sharhhal.blog.ir/1397/06/03
زیارت امامین عسکریین.pdf
305.7K
متن و ترجمه زیارت نامه امام هادی و امام عسکری «متن pdf»
✍زیارت نامۀ امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) ✅سال گذشته قبل از زیارت اربعین با یکی از زیارت‌نامه‌های امامین عسکریین(علیهما السلام) با مضامینی بسیار عالی و عمیق از سیره و زندگی حضرات و نسبت ما با آنها، آشنا شدم، تصمیم گرفتم این زیارت نامه را ترجمه و در اختیار دوستانم قرار دهم. لینک دانلود: https://eitaa.com/sharh_hal/490 http://sharhhal.blog.ir/category/اهل-بیت/ ✅این زیارت نامه از کتاب «المزار الكبير» اثر محمدبن جعفر مشهدى، معروف به «ابن مشهدى» می‌باشد. 👈این اثر یکی از قدیمی‌ترین منابع اسلامی دربارۀ زیارت، آداب و ادعیۀ اماکن مقدسه و برخی ماه‌های قمری است و بسیاری از عالمان شیعه به این کتاب اعتماد کرده و ادعیه و زیارات آن را در کتاب‌های خود آورده‌اند. نویسنده این کتاب در قرن ششم هجری می‌زیسته است، ایشان در برخی زیارات و ادعیه این کتاب، سند روایت خود به امام معصوم را هم یادآور شده است. کسانی چون محدث نوری، علامه مجلسی، شیخ عباس قمی، شیخ حرعاملی، شهید اول، سید محسن امین، آقا برزگ تهرانی اعتبار این کتاب را تأیید کرده‌اند. ✅برخی فراز‌های زیبای این زیارت نامه:👇 🔹أشْهَدُ أَنَّكُمَا حُجَّتَا اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ، وَ سِرَاجَا أَرْضِهِ وَ بِلَادِهِ، وَ تَجَرَّعْتُمَا فِي رَبِّكُمَا غَيْظَ الظَّالِمِينَ، وَ صَبَرْتُمَا فِي مَرْضَاتِهِ عَلَى عِنَادِ الْمُعَانِدِينَ، حَتَّى أَقَمْتُمَا مَنَارَ الدِّينِ، وَ أَبَنْتُمَا الشَّكَّ مِنَ الْيَقِينِ، فَلَعَنَ اللَّهُ مَانِعَكُمَا الْحَقَّ، وَ الْبَاغِيَ عَلَيْكُمَا مِنَ الْخَلْقِ. 🔹شهادت می‌دهم که شما حجت‌های خداوند بر بندگان و چراغ‌های زمین خدا و سرزمین‌های خداوند می‌باشید. جرعه جرعه خشم دشمنان را فرو خوردید و تحمل نمودید و صبر نمودید در آنچه مورد رضایت خداوند می‌باشد در دشمنی دشمنان. تا اینکه شما نشانه‌های رفیع دین و هدایت را برپا و شک را بر یقین مستحکم نمودید. پس خدا لعنت کند کسانی را از خلق که مانع شما از حق شدند و کسانی که بر شما شوریدند. 🔹اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَ قَلْبِي بِذِكْرِهِ مَعْمُوراً، فَاجْعَلْ سِلَاحِي دُونَ نُصْرَتِهِ مَشْهُوداً، وَ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ لِقَائِهِ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً وَ أَقْدَرْتَ بِهِ عَلَى خَلِيقَتِكَ رَغْماً، فَأَحْيِنِي عِنْدَ ظُهُورِهِ خَارِجاً مِنْ حُفْرَتِي، مُؤْتَزِراً بِكَفَنِي، حَتَّى أُجَاهِدَ بَيْنَ يَدَيْهِ فِي الصَّفِّ الَّذِي أَثْنَيْتَ عَلَيْهِمْ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْت: كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ. 🔹خداوندا همانگونه قلب مرا به یاد او آباد گردانیدی سلاح من را پیشاپیش برای نصرت او آشکار قرار ده، و اگر بین من و دیدار او موتی که آن را بر بندگانت حتمی قرارداده‌ای، حائل شد، و اگر بر خلق خود به واسطۀ مرگ مقهور گردیدی، مرا زنده گردان هنگام ظهور او درحالی که خارج می‌شوم از قبرم و کفنم را به دور کمر خود بسته‌ام، تا اینکه جهاد کنم در پیشگاه او در صفی که آنها را مورد تحسین قراردادی و در کتابت گفتی: آنها همچون بنایی آهنین هستند.
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
⭕️بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در حمایت از مهاجرین پاکستانی بسم الله الرحمن الرحیم "...و همینطور مهمان‌هایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره‌ها از خانه‌های‌شان دور کردند، مال‌شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با این‌ها؟ نباید این ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آن‌ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آن‌ها و این دولت است که دارد این کار ها را می‌کند. " امام خمینی ره" 🔺انقلاب اسلامی ایران با شعار حمایت و پشتیبانی از مستضعفین جهان باعث برانگیختن امید همه مظلومان جهان شد و همان طور که بنیانگذار آن اعلام کرد « ما شریک غم همه ی مظلومان جهان هستیم » قرار بود ملجأ و پناهگاه بی پناهان باشد. 🔺حال جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب با قرار گرفتن در منطقه ای متلاطم و دچار جنگ و ترور، میزبان مهاجرینی از کشورهای منطقه و همسایه شده است. صرف نظر از وظایف انقلابی و انسانی ما برای حمایت از مستضعفین، این امر با وجود هزینه ها و تبعات آن در صورت مواجهه ی انسانی و اسلامی ملت و دولت ایران میتواند زمینه ساز پیوند بیشتر و عمیق تر بین ملت ها و صدور ارزش های متعالی انقلاب اسلامی گردد. محبت و علاقه ای که به واسطه ی این برخورد انسانی با مهاجرین بین دولت و ملت ایران با کشورهای دیگر ایجاد می شود میتواند بیش از تمام هزینه های رسانه ای فرهنگی برای دیپلماسی عمومی مؤثر واقع شود. اما متأسفانه هر از گاهی اخباری از برخوردهای نامناسب با این مهاجرین میشنویم. 🔺 اخیراً خبر تلخ هجوم و تخریب سرپناه ، برخوردهای نامناسب با اتباع عراقی به بهانه شایعاتی در رابطه با بروز کدورت هایی در روابط بین دولت ایران و عراق و همچنین خبر فوت جانباز ایرانی بر اثر رد مرز به تصور افغانستانی بودن او (سرنوشتی که روزانه برای هزاران زن و مرد و کودک افغانستانی اتفاق میافتد) از این دست بود. 🔺در این شرایط از مردم و مسئولین محترم تقاضا داریم با بهبود دیدگاه و رویکرد خود نسبت به مهاجرین ، مانع تکرار چنین برخوردهایی گردند و با اقدام به تسهیل و کاهش هزینه ها برای اخذ مجوز برای حضور قانونی، آموزش دانش آموزان و دانشجویان مهاجرین، کسب مشاغل متناسب با توانمندی هایشان، بهره مندی از امکانات معیشتی، رفاهی و بهداشتی لازم به آنچه وظیفه ی انسانی و در راستای فرهنگ و منافع ملی ایرانیان است عمل کنند. 🔺اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی اعلام میدارد از این پس با دقت و اولویت بیشتر اخبار و وضعیت مهاجرین و این میهمانان عزیز را پیگیری خواهد کرد و در صورت برخورد ناعادلانه و خلاف کرامت انسانی با مهاجرین قانونی و غیر قانونی، صدای آنها خواهد بود. امیدواریم با بهبود وضعیت مهاجرین در معیشت و تحصیل و آموزش و اشتغال، علاوه بر دستیابی به زیست در خور شأن انسانی، در آینده توانایی خدمت رسانی مفید چه در کشور خودشان و چه ایران فراهم گردد. 🔹 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir 🔹 t.me/teribon
متاسفانه مدتی بود از ماجرای رفتار غیر انسانی صورت گرفته با مهاجران پاکستانی بسیار ناراحت بودم و دنبال فرصتی برای نوشتن در مورد این برادران مظلوم که بیش از 30 سال بود با شرافت در این کشور فقیرانه و محترمانه زندگی کرده بودند، می‌گشتم. نوشتن و بیانیه دادن در مورد این عزیزان اولا و بالذات وظیفهٔ طلاب و روحانیون بود اما مثل بیشتر وقت‌ها دوستان دانشجو باید جور ما را بکشند!
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
🔺آقایان بسیج دانشجویی، انجمن مستقل و غیرمستقل اسلامی و... آقایان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مجمع رسانه ای انقلابیون و... آقایان رجانیوز و فارس و تسنیم و... آقایان اصولگرا و نو اصولگرا آقایان انقلابی و ارزشی و آرمانگرا هیئت های مذهبی و مداحین و پامنبری ها و... شاعران و نویسندگان و فیلمساران انقلابی سلبریتی های انقلابی فضای مجازی آقایان صداوسیما و مدیران جوان و انقلابی و مطالبه گر شبکه سه و یک 🔺در نزدیکی پایتخت ایران در شهرری در این دو هفته این اتفاقات رخ داده است 🔹اول. بدون اطلاع قبلی خانه شیعیان پاکستانی در نزدیکی شهرری در نیمه شب با هجوم و حمله ویران شده است و به آنها اجازه برداشتن حتی یک دست لباس داده نشده است 🔹دوم. زن ها و دختران و مادرها و همسران آنها دستگیر شده اند و بدون اینکه مردانشان باخبر شوند از کشور اخراج شده اند. آنها چهل سال است در این کشورند و الان پاکستان برای آنها یک کشور خارجی است و نوامیس بخشی از شیعیان حالا در جای غریب و دورافتاده ای هستند و کسی از آنها خبر ندارد 🔹سوم. در جریان حمله ترسناک شبانه به آنها در شلوغی و تاریکی شب، شش کودک به این ور و آن ور فرار کرده اند و حالا بعد از دوازده روز خبری از آنها نیست. احتمالا در مزارع بلال اطراف گم شده اند و تشنه و گرسنه مانده اند و. شاید با یک بسیج جمعی اندک امیدی برای زنده ماندن آنها باشد. https://t.me/teribon_media/170 🔺پی نوشت: معتقدید که چون پاکستانی هستند و خودمان هزار تا بدبختی داریم، به ما مربوط نیست؟ یا اینکه می گویید بهانه به دست رسانه های خارجی ضدنظام می دهیم و نباید این مسئله را پیگیری کنیم؟ خب بگویید تا تکلیف مان معلوم شود... ✍🏻 🔹 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir 🔹 t.me/teribon
✍مقایسه مواضع روحانیت در دفاع از حوزه و شیعیان پاکستانی... ✅هنوز چند هفته از دو ماجرا نمی‌گذرد: 👈رحیم‌پور ازغدی چند دقیقه حوزه را نقد کرد و قسمتی را تند رفت، از همه‌جای حوزه صدا بلند شد و همه در مقابل حرف‌های تند او، موضع گرفتند. 👈ماجرای دیگری هم رخ داد که تقریبا از هیچ‌جای حوزه صدایی شنیده نشد. یک خانواده چند نفره پاکستانی که بیش از ۴۰ سال بود در ایران زندگی می‌کردند و به قول کشاورزان محلی، کارگران محترمی بودند که سخت‌ترین کارها را هم با حقوق اندک انجام می‌دادند، شبانه آواره شدند و الونک محقر و بدون امکانات اولیه آنها با تمام اسباب و اثاث خراب شد. نیمی از خانواده آواره شدند و نیمی را سوار ماشین کردند و به مرز پاکستان برده و بدون هیچ پول یا غذا و سرپناهی در آنجا پیاده کردند. 🔹و قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلا تَفْزَعُونَ، وَ أَنْتُمْ لِبَعْضِ ذِمَمِ آبائِكُمْ تَفْزَعُونَ؛ وَ ذِمَّةُ رَسوُلِ اللَّهِ (ص) مَحْقُورَةٌ، 🔹مى‌بينيد كه عهدهاى خدايى (مقررات دين) شکشته شده‌اند اما هيچ باكتان نيست. درحالی که اگر يكى از پيمان‌هاى پدرانتان شكسته شود، هراسان خواهيد شد، و اكنون در اين انديشه نيستيد كه پيمان (سنت) پيامبر خدا شكسته شده است. ✅این اتفاق در اقدامی مشکوک با حکم شورای تأمین، دقیقا یک روز بعد از صحبت‌های رهبری در مورد برخورد غیر انسانی آمریکایی‌ها با مهاجران رخ داد. اگر در آمریکا بچه‌ها را در سلول‌هایی با غذا و امکانات جدا از پدر و مادرشان نگه می‌دارند، در ایران بچه‌ها بعد از چهار هفته هنوز پیدا نشده‌اند! اگر در آمریکا مهاجران بعد از چندسال حتی می‌توانند کاندید ریاست جمهوری شوند یا مسولیت‌های مهم کشوری را هم داشته باشند، در ایران بعد از چهل سال حتی حق داشتن یک خانه نیز ندارند. ظاهرا این اسلام نیست که هجرت و جهاد دو رکن آن است، آمریکا و اروپا هستند. 🔹و الْعُمْي وَ الْبُكْمُ وَ الزُّمْنُ في الْمَدائِنِ مُهْمَلَة، لا ترْحَمُونَ؛ وَ لا في مَنْزِلَتِكُمْ تَعْمَلُونَ وَ لا مَنْ عَمِلَ فيها تُعينُونَ؛ 🔹كوران، گنگان و بيماران زمين‌گير در شهرها به حال خود رها شده‌اند و به حال آنان رحم نمی‌کنید، و به كارى كه شايسته جایگاه شما است برنمى‌خيزيد، و کسانی را هم که در حق آنان بخواهند کاری کنند یاری نمی‌کنید. ✅ شاید فکر کنید طلاب و روحانیون پی‌گیر وضعیت کودکان گم‌شده و خانوده آواره هستند! یا شاید فکر کنید طلاب در پیگیری‌های دانشجویان در این مورد با آنها همکاری کردند. ✅البته بهتر است هیچ فکری نکنیم و فقط فکر کنیم آقایان سرشان فقط به درسشان گرم است و خبر ندارند که اگر خبر داشته باشند و هیچ کاری نکنند، واویلاست. 👈امروز در کلاس مکاسب بحثمان رسید به اینکه اگر کافری در سرزمین مسلمانان زمینی را احیاء کرد، مالک آن می‌شود، چه برسد به مسلمان، بنده گفتم استاد کجای کارید؟ کافر کجا بود، شیعه امیرالمومنین افغانی و پاکستانی هرچقدر هم در اینجا کار کند حتی حق ندارد ملک یا زمینی را بخرد، چه برسد به اینکه با احیاء مالک شود، چند هفته قبل، خانه کارگران پاکستانی را روی سرشان خراب کردند... بعد از کلاس طلبه‌ای به بنده اعتراض کرد چرا حرف‌های حاشیه‌ای می‌زنید که مانع پیش رفتن درس شود؟ گفتم کدام حرفم غیردرسی بود؟ گفت: مثلا خراب شدن خانه پاکستانی‌ها روی سرشان چه ربطی به درس داشت؟ تف بر این غیرتتان، بر این درس خواندنتان، از این حجم نافهمی انسان به حیرت می‌آید. 🔹حال شما اى جماعت، جماعتی كه به علم شهرت داريد، و به نيكى از شما ياد مى‌كنند، و به خيرخواهى و اندرزگويى شناخته شده‌ايد، و به سبب خدا در نزد مردمان صاحب احتراميد، و بزرگان از شما بيمناكند، و ناتوانان شما را بزرگ مى‌دارند، و آن كس كه فضل و تسلطی بر او نداريد شما را بر خود برمى‌گزيند، آنان که از نیازمندی‌های خود منع شده‌اند شما را به عنوان شفیع می‌گیرند و در راه‌ها با هيئت شاهان و احترام سران و بزرگان گام برمى‌داريد. 🔹آيا همه اينها به این علت نیست که به شما اميد است كه برای اجرای حق خدا قيام كنيد؟ اگر چه از قیام در بیشتر حقوق الهی کوتاهی کردید، چنان كه حق امامان را نيز ناچيز شمرديد. 🔹اما حق ناتوانان را ضايع كرديد درحالی که آنچه را حق خود پنداشتید آن را طلب نمودید و از آن نگذشتید. ..................................... 📝پی‌نوشت: اگرچه طلابی که مصداق بارز این قسمت‌ها از خطبه منا امام حسین هستند، شاید کم نباشند اما طلاب مومن و باسواد و انقلابی هم در حوزه بسیارند و بلکه غالب هستند. مشکل در انقلابی و درد نداشتن آنها یا علما نیست، بلکه مشکلاتی از قبیل نداشتن تشکل‌های روحانی، مرتبط نبودن رسانه با حوزه، کار فردی و یا غیرعینی است. http://sharhhal.blog.ir/1397/06/06
TMP_56JvJdeff2dda23919ecd19deece3b3f256d31b601841.mp3
19.71M
🔰 سخنرانی استاد "حسن رحیم پور ازغدی" با موضوع "باز خوانی مطالبات رهبری در تحول حوزه" 📆 پخش شده از شبکه چهار سیما در 97/05/31
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جماعت توهم توطئه ندارند، همیشه نانشان با مظلوم نمایی و تخریب دیگران چرب شده، این پروژه در اوایل دولت خاتمی هم به بهانه یکی از شعرهای مرحوم آغاسی در یکی از روزنامه‌ها کلید خورد و موجی رسانه‌ای با عنوان «پروژه محرم» راه انداختند و مدعی شدند در محرم قرار است سر خاتمی را ببرند! 😳😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ عن أبی الحسن الرضا (ع) فی فضل یوم الغدیر: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِين. 🔻امام رضا(ع) فرمود: -هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد.
✍بازخوانی جنایت دراویش در ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ 🔹امروز سالگرد جنایت دراویش کوار علیه مردم مظلوم این شهر و مجروح نمودن بیش از ۱۰۰ نفر می‌باشد. قریب به هفت سال از این جنایت می‌گذرد و همچنان پرونده این ماجرا مفتوح است و شکایات مجروحان این حادثه به نتیجه نرسیده است. 🔹برای مشاهده فیلم و تصاویر‌ جنایت دراویش و مطالعه شرح ماوقع به پست‌های زیر مراجعه بفرمایید. 📌بازخوانی جنایت دراویش گنابادی در ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ (قسمت اول تا چهارم) و بررسی گزراش دروغ بی‌بی سی در مورد جنایت دراویش کوار👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-3 http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-4 http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-5 http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-6 http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-7 مطالب مرتبط: محمد ثلاث بهانه‌ای برای وحدت http://sharhhal.blog.ir/1397/03/29 درویشی واقعی http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-8
✍اعطای دنیا به مؤمنین (قسمت اول) 📝امروز چالش انقلاب اسلامی بیش از آنکه در اثبات مبانی آن باشد در اثبات کارآمدی آن است و یکی از لازمه‌های کارآمد شدن انقلاب اسلامی نیز ایمان مؤمنان به حقیقت داشتن کارآمد بودن عمل به اسلام ناب است. ⁉️اما ایمان به کارآمدی یعنی چه؟ یعنی همه‌اش وعده نسیه برای آخرت ندهیم و ایمان داشته باشیم که عمل مبتنی بر اسلام ناب نه تنها آخرت بلکه دنیای مؤمنین را نیز آباد می‌کند. ✅ با این پرسش که آیا اساسا قرار است مومنین دنیایی آباد داشته باشند یا خیر؟ سراغ آیات قرآن رفتم و تمام آیاتی که در آنها از دنیا سخنی به میان آمده بود را دسته بندی نمودم. مجموعا به ۱۳ دسته از آیات رسیدم و از این دسته بندی‌ها ۵ دسته مستقیما به پرسش ذهنی‌ام مربوط می‌شد. ✅اولین دسته از این آیات تذکر این نکته به ما است که بدانیم: 🔹اولا قرار نیست مؤمنین صرفا دنبال آبادانی آخرت خود باشند بلکه آنها ثواب دنیا و آخرت را توأمان از خداوند طلب می‌کنند. 👈«فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فىِ الدُّنْيَا وَ مَا لَهُ فىِ الاَخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ # وَ مِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فىِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فىِ الاَخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ # أُوْلَئكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّمَّا كَسَبُواْ وَ اللَّهُ سَرِيعُ الحسَابِ (20۰ – ۲۰۲ البقره)» از میان مردم برخی می‌گویند خداوندا ما دنیا را می‌خواهیم و کاری به آخرت ندارند اینها بهره‌ای از آخرت ندارند اما برخی نیز می‌گوید خداوندا به ما در هر دوی دنیا و آخرت آنچه از نعمت و نیکو است را عطا نما، اینها همان کسانی هستند که خداوند نتیجه کارهایشان را به‌ آنها می‌دهد، البته نه اینکه با تأخیر بدهد بلکه به سرعت آنها را به آنچه خواستند و برایش عمل‌کردند می‌رساند. 🔹ثانیا این خداوند است که رزق دنیا را بر اساس قواعد الهی به کافر و مؤمن عطا می‌کند. 👈«مَنْ كانَ يُريدُ ثَوابَ الدُّنْيا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوابُ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ كانَ اللَّهُ سَميعاً بَصيراً (۱۳۴ نساء)» هرکس پاداش دنیا را می‌خواهد بداند که هم پاداش دنیا و هم آخرت هردو نزد خداوند است. ✅ دومین دسته از این آیات مربوط به وعده قطعی امداد مؤمنین توسط خداوند در دنیا است. 👈«مَنْ كانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغيظُ (15 الحج)» هر کس گمان می‌کند خداوند پیامبرش را در دنیا و آخرت یاری نمی‌دهد و از دیدن نصرت‌های خداوند در خشم و غيظ فرو رفته است، هر كارى از دستش ساخته است انجام دهد، برود ريسمانى به سقف خانه خود بياويزد و خود را از آن آويزان كند، و نفس خود را قطع نمايد و تا سر حد مرگ پيش رود ببيند آيا اين كار خشم او را فرو مى‌نشاند. 👈«إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ (51 غافر)» ما قطعا رسولان خودمان و کسانی که ایمان آورده‌اند را هم در دنیا و هم در آخرت یاری خواهیم نمود. http://sharhhal.blog.ir/1397/06/13 ادامه دارد...
✍اعطای دنیا به مؤمنین (قسمت دوم) 📝 فکر اشتباهی در ذهن بسیاری از ما رسوخ کرده است که یا باید خدا را خواست یا خرما و قرار هم نیست هم خدا را داشت هم خرما. اگرچه این ضرب المثل از این جهت که دنیا در مقابل آخرت ارزشی ندارد یا اینکه در مقام تزاحم نمی‌شود این دو مورد را جمع کرد صحیح است اما اصل این فکر که اگر قرار باشد به سوی خدا و اطاعت او رویم به بدبختی خواهیم افتاد و خلاصه دیگر خرمایی درکار نیست، فکر اشتباهی است و غالبا شیطان با همین تفکر مردم را از صحنه حمایت از جبهه حق خارج کرده است. ✅با اینکه آیات متعددی در قرآن صریحا به جنگ این تفکر اشتباه و مصدر شکست‌های جبهه حق رفته است اما این نگاه همچنان درون جامعه ما عمومیت دارد. 👈«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (96 الاعراف)» 🔹اگر اهل شهرها ايمان مى‌آوردند و تقوا به خرج می‌دادند، قطعا باب برکات خود را از آسمان و زمين بر آنان مى‌گشوديم. ولى چه کنیم که باور نکردند و ایمان نیاوردند و وعده‌های ما را تكذيب كردند، و ما نیز به سزای آنچه مى‌كردند، آنان را دچار عذاب و سختی‌ها و مشکلات کردیم. ◀️با بررسی آیات و روایات همانطور که در آیات بعد نیز مشهود است می‌توان این دقت را به خرج داد که ذکر «اهل القری» خود نکته‌ای دارد که این برکات به دنبال ایمان یک یا دو فرد نیست بلکه باید جمعی محقق شود تا مشمول این آیات شوند. 👈«وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ (66 المائده)» 🔹اگر اينان(اهل کتاب) احکام تورات و انجيل و همچنين قرآنى كه به سويشان نازل شده است را برپا می‌داشتند قطعا از بالاى سر (آسمان) و پائين پاهایشان (زمين) به آنها روزی می‌رساندیم. بعضى از اينان مردمى معتدلند اما كارهايى كه بيشترشان مرتكب مى‌شوند زشت و ناپسند است. 👈«الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ (29 الرعد)» 🔹كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادند «طوبی لهم» سرنوشت خوش و خوبی برای آنهاست و نیز سرنوشت خیر و خوبی آخرت (بازگشت) برای آنها است. ◀️ذکر این دقت لازم است که از این جهت که در این آیه سرنوشت خوش و خوب را در کنار سرنوشت نیکوی آخرت ذکر می‌کند قاعدتا باید معنایی غیر از آخرت داشته باشد که اقرب معانی آن تقدیر دنیا در مقابل آخرت است. 👈«الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ كَانُواْ يَتَّقُونَ # لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (۶۳-64 یونس)» 🔹کسانی كه ايمان آوردند و تقوای خدا را رعایت می‌کردند بشارت دنیا و آخرت برای آنها است. این از کلمات (نماد و نشانه‌های) خداوند است که تغییر یافتنی نیست و این (یعنی رستگاری دنیا و آخرت) همان رستگاری بزرگ است. 👈«لِلَّذينَ أَحْسَنُوا في هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقينَ (30 النحل)» 🔹كسانى كه نيكوكارى كرده‌اند در اين دنيا پاداشى نيك دارند و سراى ديگر بهتر است و سراى پرهيزگاران چه نيكوست. .................. مطالب مرتبط : https://eitaa.com/sharh_hal/521 http://sharhhal.blog.ir/1397/06/13 http://sharhhal.blog.ir/1397/06/13-2 ادامه دارد...
✍اعطای دنیا به مومنین (قسمت سوم) ✅در قسمت اول گفتیم چالش امروز انقلاب اثبات کارآمدی آن است و از ابعاد مهم کارآمدی، آبادانی دنیا و توسعه رفاه مردم است و ایمان به این کارآمدی لازمه حرکت به سوی تحقق آن است و به آیاتی از قرآن اشاره کردیم.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/521 ✅در قسمت دوم گفتیم تصور غلطی در اذهان ما شکل گرفته است که یا باید خدا را خواست و یا خرما و اگر ما به سوی اقامه اسلام ناب رفتیم دیگر خبری از رفاه و آسایش نخواهد بود اما آیات متعدد قرآن عکس این را وعده می‌دهد.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/524 ✅اما در این قسمت می‌خواهم به این سوال بپردازم که طبق آیات قرآن اقامه کدام دین ما را به سعادت و نعمت دنیا می‌رساند؟ ⁉️دین سکولارها؟ قرائتی که تلاش دارد دین را به عرصه‌های اخلاق فردی محدود کند و قائل به هیچ چالشی با ظالمان نیست و تلاش دارد با شعار «برد برد» یا «البقیه البقیه» پایش را از صحنه نبرد حق و باطل بیرون بکشد تا به نانی رسد؟ ✅کلام را طولانی نکنم. خداوند در آیات مختلفی تکلیف این نگاه را مشخص کرده است، به طور مثال در آیه (۸۵ البقره) می‌گوید: 👈«أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا » 🔹آیا گمان می‌کنید با رفتار تؤمنون ببعض تکفرون ببعض به نتیجه می‌رسید؟ خیر بدانید کسانی که این چنین پیش می‌روند جز خاری دنیا سرنوشتی نخواهند داشت. ◀️دین همه دین است و ایمانی که به بعض آن باشد و به بعض آن نباشد نتیجه‌ای جز خاری نخواهد داشت. ◀️انبیاء مبعوث نشده‌اند که فقط اخلاق بگویند بلکه آبادانی دین و دنیا به صورت توأمان بخشی از مأموریت اصلی آنها است. 👈به تعبیر امام کاظم (علیه السلام): « أكْمَلُهم عقلًا أرْفَعُهم درجةً في الدنيا والآخرة» خداوند انبیاء و رسولان خود را مبعثوت نموده است تا عقل‌ها را کامل کنند و مرتبه انسان‌ها را در دنیا و آخرت بالا ببرند. ✅اما قرائت دیگری نیز از دین وجود دارد که معتقد است باید به همه دین ایمان داشت و برای اقامه تمام دین قیام کرد. گفتمانی که به امید رسیدن به دنیا اهل چشم پوشیدن بر ظلم‌ها و تحقیر خود و مردمش نیست. ✅علی رغم تصور اشتباه سکولارها وقتی به آیات قرآن مراجعه می‌کنیم شرط رسیدن به آسایش و ثواب دنیا مقاومت است. مقاومت اگرچه هزینه دارد و ذات آن یعنی تحمل سختی‌ها اما نتیجه شیرین و قطعی عزت و آسایش توأمان دنیا و آخرت را دارد. در آیات (۱۴۶ - ۱۴۸) آل عمران می‌خوانیم: 👈«وَ كَأَيِّن مِّن نَّبىٍ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهمْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ مَا ضَعُفُواْ وَ مَا اسْتَكاَنُواْ وَ اللَّهُ يُحبُّ الصَّابِرينَ 🔹چه بسيار پيامبرانى كه همراه او جمعیت‌های زیادی، نبرد كردند و با اين حال اهل ايمان با سختي‌هايى كه در راه خدا به آنها رسيد مقاومت كردند و هرگز بيمناك و زبون نشدند و و تسليم [دشمن] نگرديدند و راه صبر و ثبات پيش گرفتند كه خداوند صابران را دوست مى‌دارد. وَ مَا كاَنَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُواْ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسْرَافَنَا فىِ أَمْرِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَ انْصُرنَا عَلىَ الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ 🔹و سخن آنان جز اين نبود كه گفتند: «پروردگارا، گناهان ما و زياده‌روى ما، در كارمان را بر ما ببخش، و گام‌هاى ما را استوار دار، و ما را بر گروه كافران يارى ده.» فَاتَئهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَ حُسْنَ ثَوَابِ الاَخِرَةِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ المُحْسِنِينَ» 🔹پس خداوند، پاداش اين دنيا، و پاداش نيك آخرت را به آنان عطا كرد، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد. ◀️برخلاف تصور سکولارها، آبادانی دنیای مؤمنین جز با جهاد و استقامت محقق نمی‌شود، به تعبیر امیرالمومنین(علیه السلام): 👈«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ الْجهَادَ وَ عَظَّمَهُ وَ جَعَلَهُ نَصْرَهُ وَ نَاصِرَهُ وَ اللَّهِ مَا صَلَحَتْ دُنْيَا وَ لَا دِينٌ إِلَّا بِهِ» 🔹خداوند عز و جل جهاد را واجب نموده است و آن را بزرگ شمرده و مایه نصرت و پیروزی قرار داده است و به خدا قسم امر دنیا و دین صلاح پیدا نمی‌کند جز به وسیله آن. ✅در آیات «۱۳ الاحقاف» و «۱۶ الجن» می‌خوانیم: 👈«إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» 🔹کسانی که گفتند الله پرودگار ما است و با توکل به او استقامت کردند هیچ ترس و حزنی برای آنان نیست. 👈«وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً » 🔹اگر جن و انس بر راه درست استقامت می‌نمودند قطعا ما آنها را آب گوارایی می‌نوشاندیم. http://sharhhal.blog.ir/1397/06/14
نجم الدین اربکان_حقیقت دلار
24.43M
«حقیقت دلار» از زبان مرحوم استاد «نجم الدین اربکان»(دکترای مکانیک از دانشگاه آخن آلمان و بنیانگذار حزب رفاه در ترکیه)