شرح حال
✍ نگاهی سیاسی به روایات فضیلت شب قدر... 🔻در باب فضیلت شب قدر روایات مختلفی آمده است، مثلا: در آن شب
دو نفر از دوستان نقد و سوالاتی نسب به این متن نوشته بودند.
برای روشنتر شدن ابعاد مطلب، قبل از اینکه جوابی بنویسم، پیشنهاد میکنم مطالبی از آیتالله حائری شیرازی مطالعه بفرمایید.👇
✍ حکومت اساس تضاعف است.
شرح حال
دو نفر از دوستان نقد و سوالاتی نسب به این متن نوشته بودند. برای روشنتر شدن ابعاد مطلب، قبل از اینکه
✍ تاثیر ولایت در محاسبه اعمال...
🎙آیت الله حائری شیرازی.
🔻«فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوٓا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَىٰ»:"ساحران به سجده افتادند و گفتند به پروردگار هارون و موسی ایمان آوردیم".
فرعون هم گفت: «لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ»: "دستها و پاهای شما را خلاف هم قطع میکنم و شما را به صلیب میکشم.
اینها هم گفتند: «قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَآءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَآ أَنْتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَآ» "هر کاری میخواهی بکن، تو فقط در این حیات دنیا امر میرانی".
فرعون گفت: «وَلَتَعلَمُنَّ اَینا اَشَدُّ عَذَاباً وَ اَبقَی»: "خواهید فهمید که عذاب چه کسی شدیدتر و ماندگارتر است"؟ اینها گفتند: «وَ اللهُ خَیرٌ وَ اَبقَی»: "خدا بهتر و ماندگارتر است". نهایتاً اینها را شهید کردند.
🔻 شما چه نظری دارید؟ آنها چند تا نماز خواندند؟ چقدر روزه گرفتند؟ چقدر زکات دادند؟ چقدر امر به معروف و نهی از منکر کردند؟ نیم ساعته متصل شدند به موسی(ع)، با صبری که بر ولایت کردند به هر مقامی که موسی (ع)رسید، اینها هم رسیدند! کهاتین. (مثل دو انگشت وسطی و سبّابه) قرآن میگوید «فاُولَئِک مَعَ الَّذِینَ اَنعَمَ اللهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ...» :"پس ایشان کسانی هستند که خداوند بر ایشان انعام کرد از پیامبران و صدیقین....".
این دو انگشت "مع" نیستند، زیرا یکی بالاتر است ولی هم رتبهاند؛ رفیق یعنی "مع"، یعنی هم رتبه «وَ حَسُنَ اُولَئِک رَفِیقَاً»: "واینها رفقای خیلی خوبی هستند".
🔻 در روایت داریم «اَلمَرءُ مَعَ مَن اَحَبََّ»: "شخص با آنچه دوست میدارد، محشور میشود".
@sharhe_hal
شرح حال
✍ نگاهی سیاسی به روایات فضیلت شب قدر... 🔻در باب فضیلت شب قدر روایات مختلفی آمده است، مثلا: در آن شب
✍ بررسی برخی اشکالات به متن «نگاهی سیاسی به روایات شبهای قدر»
🔻 روایتی را دونفر از دوستان ارسال کردند، روایت از کتاب کافی است و از نظر سند به علت وجود فردی به نام «علی بن مرداس» ضعیف و مهمل است، اما از نظر مفاد روایت مضامین عالی دارد.
🔻 در روایت «عمار ساباطی» از اصحاب امام صادق (علیه السلام) از ایشان میپرسد:
👈 «أَيُّمَا أَفْضَلُ الْعِبَادَةُ فِي السِّرِّ مَعَ الْإِمَامِ مِنْكُمُ الْمُسْتَتِرِ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ أَوِ الْعِبَادَةُ فِي ظُهُورِ الْحَقِّ وَ دَوْلَتِهِ مَعَ الْإِمَامِ مِنْكُمُ الظَّاهِرِ»
کدام یک بهتر است، عبادت پنهانى با امام بر حق از شماها در دولت باطل يا عبادت عيانى در ظهور حق و دولت حق با امام آشكارا از شماها؟
حضرت پاسخ میدهند:
👈 «الصَّدَقَةُ فِي السِّرِّ وَ اللَّهِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَةِ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ كَذَلِكَ وَ اللَّهِ عِبَادَتُكُمْ فِي السِّرِّ مَعَ إِمَامِكُمُ الْمُسْتَتِرِ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ وَ تَخَوُّفُكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ وَ حَالِ الْهُدْنَةِ أَفْضَلُ مِمَّنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِكْرُهُ فِي ظُهُورِ الْحَقِّ مَعَ إِمَامِ الْحَقِّ الظَّاهِرِ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ وَ لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ مَعَ الْخَوْفِ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ مِثْلَ الْعِبَادَةِ وَ الْأَمْنِ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ...»
صدقه نهانى به خدا بهتر است از صدقه عيانى و همچنين- به خدا- عبادت نهانى شما با امام در پرده خودتان در حال دولت باطل و ترس شما از دشمن خود در زمان تسلط باطل و در حال صلح بهتر است از كسى كه خداوند عز و جل را در ظهور حق با امام حق آشكار و در دولت حق عبادت مىكند، عبادت با ترس در دولت باطل مانند عبادت در حال آسايش و در دولت حق نيست.
🔻 این مطلب در حالی است که در متن مورد اشاره از بنده، گفته شده بود:
با توجه به روایت «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» تَمْلِكُهَا بَنُو أُمَيَّةَ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ»
یک شب قدر با برکتتر و با فضیلتتر است از هزار ماهی که در حکومت بنیامیة باشد و در آن هزار ماه شب قدری نباشد و از قید «تَمْلِكُهَا بَنُو أُمَيَّةَ» معلوم میشود ملاک مقایسه فضیلت شبقدر با ماههای تحت حکومت امام عادل نیست بلکه این فضیلت در مقایسه با ماههایی است که مؤمنین تحت حکومت طاغوت زندگی کنند.
بعد از آن هم روایاتی اشاره شده بود که عبادت کسی که خارج از ولایت امام عادل باشد و تحت حکومت طاغوت باشد، پذیرفته نیست:
👈 «إِنَّ مَنْ دَانَ اللَّهَ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ بِلَا إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ فَإِنَّ سَعْيَهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ»
👈 «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.»
📌 در ادامه جواب این اشکال خواهد آمد.
@sharhe_hal
شرح حال
✍ بررسی برخی اشکالات به متن «نگاهی سیاسی به روایات شبهای قدر» 🔻 روایتی را دونفر از دوستان ارسال کر
✍️ جواب به اشکال:
🔻 در پینوشت متن بنده آمده بود: ممکن است کسی ناخواسته تحت حکومت طاغوت باشد ولی اهل تلاش برای برقراری حکومت امام عادل باشد، قطعا این روایات عذاب و بیفضیلتی از چنین فردی منصرف است.
🔻 برای توضیح این مطلب به قسمتی از ادامه همان روایتی که به عنوان نقض مطلب بنده آمده بود اشاره میکنم. در ادامه روایت، عمار ساباطی از حضرت میپرسد: چطور ما امروز كردارمان بهتر است از كردار اصحاب و ياران امام ظاهر و آشكار از شما در زمان دولت حق، درحالی که ما از يك مذهب و دین هستیم؟ و حضرت پاسخ میدهند:
👈 «إِنَّكُمْ سَبَقْتُمُوهُمْ إِلَى الدُّخُولِ فِي دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ وَ فِقْهٍ وَ إِلَى عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ سِرّاً مِنْ عَدُوِّكُمْ مَعَ إِمَامِكُمُ الْمُسْتَتِرِ مُطِيعِينَ لَهُ صَابِرِينَ مَعَهُ مُنْتَظِرِينَ لِدَوْلَةِ الْحَقِّ خَائِفِينَ عَلَى إِمَامِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ مِنَ الْمُلُوكِ الظَّلَمَةِ...»
شما بدانها پيشى گرفتيد در دخول به دين خداوند عز و جل و به اداى نماز و روزه و حج و نسبت به هر كار خوبى و هر فهم مسألهاى و به عبادت خداوند عز و جل در پنهانى از دشمن خود با امام مستتر، در حالى كه مطيع او هستيد و با او شكيبائى كنيد و در انتظار دولت حق به سر بريد و در حالى كه بترسيد بر جان امامتان و خودتان و بر خويشتن از پادشاهان ستم كار...
🔻 پس یعنی میشود در دوران طاغوت بود اما تحت حکومت امام عادل به سر برد و نتیجه اینکه اساسا بین این دو طیف روایت تعارضی نیست.
🔻در دوران حکومت طاغوت:
🔹برخی هستند که حکومت طاغوت را میپذیرند و به آن راضی هستند و با توجه به روایاتی که در متن آمده بود این چنین کسانی اعمالشان هیچ ارزشی ندارد.
👈 «لَا دِينَ لِمَنْ دَانَ اللَّهَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ»
دینداری این افراد به ولایت امام جائر است.
🔹برخی هم هستند که حکومت طاغوت را قلبا نمیپذیرند و به آن راضی نیستند و دینداری آنها به ولایت امام جائر نیست اما عملا اهل ارتباط با امام و اطاعت از او برای تحقق دولت حق هم نیستند. «مُطِيعِينَ لَهُ صَابِرِينَ مَعَهُ مُنْتَظِرِينَ لِدَوْلَةِ الْحَقِّ» نیستند و ضَالّ مُتَحَيِّر اند.
مثال اینها میشود کسانی که در دولتهای طاغوت حتی ممکن بود با طاغوت هم بجنگند اما تحت ولایت و اطاعت امام نبودند، بر فرض که جاهل مقصر نسبت به ولایت امام نباشند و به دنبال حق بوده و اشتباه رفتهاند، این جماعت مصداق کسانی هستند که اعمال یک شب قدر برای افراد تحت ولایت امام از اعمال هزار ماه آنها ارزشمندتر است.
🔹 برخی هم نه تنها حکومت طاغوت را قبول ندارند بلکه تحت ولایت و اطاعت امام منصوب من الله هستند و اینها از دو جهت ثوابشان مضاعف است.
🔻 روایتی که دوستان به عنوان نقض مدعی فرستادند میگوید کسی که تحت ولایت و اطاعت امام عادل در دوران تقیه و حکومت پنهانی ائمه است، ثواب عمل او بیش از عمل کسی است که در دوران حکومت آشکار اهل بیت، تحت ولایت حضرات است و این هم طبیعی است چون اطاعت از امام در زمان مهجوریت و تقیه امام سختتر است از دوران حکومت آشکار و اقتدار امام.
ولایت (حکومت) امام و ولایت (حکومت) طاغوت مانعة الجمع نیستند بلکه مانعة الخلو هستند یعنی ممکن است یک زمان هر دو حکومت برقرار باشد اما نمیشود یک زمان هر دو نباشند و جریان ولایت الله است که در هر عصر و زمانی بر قرار است، چه زمان حضور و تقیه باشد چه زمان غیبت و ولایت نواب امام و چه زمان حضور و ولایت آشکار.
🔻نتیجه جمع دو دسته روایت این است که کسانی که در ولایت امام باشند نسبت به دیگران یک ضریب چندین برابری در اعمال دارند و اگر اینها در دوران غیبت و تقیه اهل بیت اهل اطاعت از حضرات باشند این ضریب به توان میرسد و مضاعف میشود.
@sharhe_hal
شرح حال
✍️ جواب به اشکال: 🔻 در پینوشت متن بنده آمده بود: ممکن است کسی ناخواسته تحت حکومت طاغوت باشد ولی اه
اگر در روایات دقت شود یک دسته تعبیر «دانت بولایة امام جائر» و یا «عبادت طاغوت» دارد که اهل عذاب است و بنده به دسته اول که تحت ولایت طاغوت و راضی به آن است، حمل کردم.
اما در مورد دسته دوم که راضی به حکومت طاغوت نیست و حتی اهل مبارزه با آن هم است اما از امام هم منقطع است، تعابیر متفاوت است حکم هم متفاوت است، تعبیر «بلا امام عادل» یا «لم یعرف ولایة ولی الله» در روایت در مورد او آمده، یعنی تحت ولایت امام نیست، در مورد حکم او نیز سخن از عذاب نیامده بلکه فقط سخن از عدم پذیرش اعمال او است، مثل: «سعیه غیر مقبول و هو ضال متحیر» یا «ما کان له حق فی ثوابه»
به نظر میرسد اولا باید این دسته دوم را از دسته اول که طاغوت را پذیرفته و به ولایت او تدین میکند، تفکیک کرد و ثانیا در مورد تکلیف اعمال این دسته هم بسته به اینکه در منقطع بودن از امام، جاهل مقصر است یا قاصر ظاهرا بشود تفکیک کرد، شاهدش هم اینکه جایی که میگوید «لم یعرف ولایة ولی الله» میگوید حقی در ثواب ندارد، نمیگوید هیچ هم به او نمیدهند.
@sharhe_hal
کانال حوزه توییت از دیشب مطالب ناب و بسیار خوبی در مورد آنچه در سودان در جریان است را منتشر میکند.
از دست ندهید. لینک اولین مطلب آن.👇
https://eitaa.com/HozeTwit/13908
این تصویر صفحه ۷ ام از روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ است. مقاله با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» خیلی هم درشت و در چشم نیست اما علیه امام خمینی توهینهایی مطرح کرده است.
در همان زمان، روزنامهها پر از تصاویر مستهجن و تبلیغات و اخبار فاسد بود. اما مردم از کنار این مقاله ساده نگذشتند و قیام ۱۹ دی قم و چهلمهای پیدرپی تبریز و یزد و ... در پی آن پدید آمد و قریب به یک سال بعد رژیم پهلوی ساقط شد.
@sharhe_hal
وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ...
روایت است وقتی فشارها در روز بدر زیاد شد و خداوند دید مؤمنان در حرج افتادهاند، آیه ۶۱ سوره انفال، نازل شد:
👈 «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهٰا وَ تَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ»
و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای، و بر خدا توكل كن، كه یقیناً او شنوا و داناست.
اما وقتی اسلام قوی شد و مسلمانان زیاد شدند خداوند آیه ۳۵ سوره محمد را نازل کرد:
👈 «فَلاٰ تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى اَلسَّلْمِ وَ أَنْتُمُ اَلْأَعْلَوْنَ وَ اَللّٰهُ مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمٰالَكُمْ»
سست نشوید و [كافران و مشركان را] به آشتی و صلحی [كه برای شما خفّت بار است] دعوت نكنید، در حالی كه شما برتر هستید و خدا با شماست و هرگز از اعمال شما را بینتیجه نمیگذارد.
📌فَنَسَخَتْ هَذِهِ اَلْآيَةُ اَلْآيَةَ اَلَّتِي أُذِنَ لَهُمْ فِيهَا أَنْ يَجْنَحُوا.
در نتیجه آیه دوم آیه قبل را نسخ کرد.
.....
🔻 اسلام هم صلح دارد، هم مبارزه تا پیروزی، دگم نیست که بدون توجه به شرایط جامعه بر یک نسخه پافشاری کند. اما با این وجود نسخه اصلی اسلام مشخص است، دست برتر را داشتن؛ اگر هم جایی خداوند و اولیاء او، مصالحه با دشمنان را میپذیرند به علت در سختی و فشار بودن جامعه است.
حال اگر جامعه اهل مقاومت شد و قوی بود، اگر مؤمنین سستی نکردند و قوی شدند و حاضر نشدند با دشمنان مصالحه با دست مغلوب کنند، وعده خداوند است که: «وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ» زحمتشان بینتیجه نمیماند.
در مسیر مقاومت، موفقیت حتمی است.
@sharhe_hal
به عنوان کسی که در زمینه تاریخ معاصر و به ویژه امام خمینی بیش از ده سال است کار پژوهشی و نویسندگی میکنم، از کتابهای آقای بهبودی بیاستفاده نبودهام. دغدغه متولیان فرهنگی را هم بابت تقدیر از آثار مربوط به امام و انقلاب قدردانی میکنم. وجود چند اشتباه محدود در کتاب تاریخی هم ممکن است قابل اغماض باشد اما واقعا جای تعجب دارد که برخی کتابها با وجود غلطهای زیاد و نقدها متعددی که به آنها وارد است چطور اینقدر زیاد و راحت مطرح میشوند؟! جا دارد مسئولان محترم قبل از تقدیر از برخی آثار در چنین سطحی لااقل نقدهای مطرح مربوط به آن آثار را نیز ببینند.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از جاهایی که متاسفانه در جمهوری اسلامی سر انسان پایین است و دفاعی برایش ندارد تفاوتها در برخورد با قوی و ضعیف است.
سلبریتی و وزیر و رئیس جمهور که باشی انگار قرار نیست برای جرمهای عدیدهات محاکمه شوی ولی یک اپراتور بدبخت و رده پایین که باشی و باید در لحظه تصمیم بگیری، اگر زدی و درست بود افتخارش برای مسئولین رده بالایت است و اگر خطا زدی، زندان و دیه دادنش برای توست. تو باید زندان روی مجرمان اصلی تدارک انتخابات بعدشان را ببینند!
.......
پینوشت: هرجا هزینه دهیم از این نوع رفتارها و کم گذاشتنها است.
فردا روزی اپراتورهای بعدی وقتی موشک دارد به سمت تهران میآید، دستشان خواهد لرزید و تا مراتب اداری از بالا به پایین طی نشود اقدامی نحواهند کرد!
مسئولان ارشد بعدی هم با دست باز هر غلطی خواستند میکنند و خیالشان راحت است به هیچ کس جوابگو نخواهند بود.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدارک انتخاباتی مدیران دولت سابق برای ورود به انتخابات!
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر افول غرب به ویژه آمریکا را باور ندارید این گزارش را ببینید.
افول آمریکا و غرب را نه در اقتصاد بلکه در فرهنگ آن باید جست که امروز خود را نشان داده است و حتی اگر بخواهند از آن بیرون بیاییند سالیانی داراز طول میکشد.
کشورهای شرقی هم آنهایی که این عامل فرهنگی در آنها اصلاح نشده است در چند دهه آینده با همین افول مواجه خواهند شد.
جهشهای تمدنی در دهههای آینده با آن کشوری است که فرهنگ غنی و سالمی داشته باشد.
.........
🎥 هشدار روزنامه "والاستریتژورنال" درباره فروپاشی ارزشها و بنیانهای اساسی جامعهی آمریکایی!!
🔶 گزارش روزنامه "والاستریتژورنال":
🔺"از سال ۱۹۹۸ تعداد آمریکاییهایی که میهنپرستی را مهم میدانستند از ۷۰ به ۳۸ درصد، اهمیت دین از ۶۲ به ۳۹ درصد و اهمیت فرزندآوری از ۵۹ به ۳۰ درصد کاهش یافته است!!"
🔺"علت اصلی متلاشی شدن جامعه، فروپاشی خانواده است؛ ۴۰ درصد از کودکان آمریکایی خارج از ازدواج متولد میشوند!!"
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معجزۀ روزه
خداوند هر حکمی برای ما دارد به نفع خودمان است. به نفع خود شخصی یا اجتماعی یا هردو در همین دنیا؛ و به نفع هردو در آخرت.
«الله الصمد» یعنی خداوند به ما نیازی ندارد، ما به او نیاز داریم، ما با اطاعت از او بهرهمند میشویم نه او.
👈 «وَ تَتَحَبَّبُ إلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إلَيَّ فَلاَ أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ»
تو با من دوستي مي ورزي و من با تو دشمني مي كنم، به من محبّت مينمايي و از تو نميپذيرم، انگار که من بر تو منّت دارم!
@sharhe_hal
دبیرستان که بودم، یکی از رفقایم خیلی به دنبال شهوت بود، آن موقعها یاهو مسنجر و چت بود و اوایل از آن فضاها شروع کرد، بعد فیلمهای مستهجن نگاه میکرد، هرچه را هم شروع میکرد تا تهش میرفت...
با من هم رفیق بود و نصیحتش میکردم که زندگی خودت را به گند کشیدی همه وقت و فکرت رفته دنبال این چیزا، خودش هم خسته شده بود و نمیخواست ادامه دهد ولی زورش نمیرسید.
یک بار میگفت الان به جایی رسیدهام که اگر یک خانم کاملا برهنه را جلویم بیاورند هیچگونه لذتی نمیبرم و آرام هم ندارم.
همهاش دنبال یک سبک و مدل جدید بود تا آرام شود ولی به جایی رسیده بود که مدل و سبک جدیدی نبود و آتش درونش زبانه میکشید و جانش را میسوزاند.
احساس خیلی بدی داشت.
راست میگویند که وقتی برهنگی آزاد شود چشم و دل سیر میشود، بله از آن حدی که مقابلش است کم کم سیر میشود و حدود بیشتر و مدلهای بیشتری از برهنگی و عرضه شدن را طلب میکند.
هرچه بیقیدتر شویم، هم زن تمام زندگیاش میشود فکر کردن به نوع جدیدی از عرضه شدن و وقتی کارایی خود را از دست داد به افسردگی میافتد و هم مرد آتش درونش شعلهورتر میشود و جانش را میسوزاند.
👈 «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ» (قیامت - ۵)
بلکه انسان میخواهد دائما پردهدری جدیدی بکند!
....
📌حجاب از بهترین خدمات اسلام به جامعه است،از بهترین خدمات برای آرامش زن و مرد.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 از تناقضهای احمدی نژاد این است که در جلسات رهبری شرکت میکند، از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتصاب مستقیم رهبری، انصراف نمیدهد! بعد میآید اینطور با روحیه تند همیشگیاش به رهبری با تعابیر زننده تیکه میاندازد!
این جرات و جسارت هم ندارد که رسما اسم را بیاورد ولی حرفها را میگوید، کم و زیاد میکند و فحش میدهد!
📌اما نقد صحبتهای او:
🔻نظر مردم را با تکنولوژیهای جدید میشود هر روز خواست ولی نظر جماعت محدود، صنفها و جمعیتهای مشخص؟! یا نظر همه مردم؟! کجای دنیا نظر همه مردم را توانستهاند هر روز با این تکنولوژیها راحت بخواهند؟! همهجا انتخاباتها و رفراندومهای عمومی مدتها زمان و هزینه برمیدارد.
حالا اگر نظر عمومی مردم را خواستند و مخالف نظر شما بود، آیا کسانی از جنس شما و موسوی به آن احترام میگذارید؟! اعتبار آن را زیر سوال نمیبرید؟!
🔻در مورد نظر مردم و مقابل آن ایستادن جوری سخن میگوید انگار همه یا اکثریت مطلق مردم یک حرف واحد دارند و حالا رهبری و نظام مقابل آن ایستادهاند.
نظر مردم مختلف است و خود احمدینژاد میداند طیف بسیار زیادی که در مراسمات رسمی نظام شرکت میکنند با جان و دل پای نظام و انقلاب ایستادهاند، در انتخاباتهای مختلف هم که خیلی شرایط حساس میشد و مشارکت بالا بود همیشه پیروز انتخابات فقط با درصد اندکی بیش از ۵۰ درصد آراء، پیروز میشد.
پس کسی اگر رفراندوم را برگزار نمیکند علتش ترسیدن از نظر واحد و یک صدای مردم نیست حداکثر هم نتیجه علیه او باشد نظر نزدیک به نیمی از مردم مقابل اوست، البته بعد از چندپارچه شدن مردم و کشور.
ادامه👇
@sharhe_hal
📌 ادامه از پس قبل👇
🔻میگوید رهبری و نظام از اینکه آراء مردم حاکم شود وحشت دارند! آخر مرد حسابی همین شما نبودی که وقتی در ۸۸ چند سال مخالفانت، کشور را درگیر فتنه کردند و میگفتند با تقلب در دور دوم رئیس جمهور شدهای؟! نظام و رهبری مقابل کودتا علیه رای مردم ایستادند و با حمایت آنها از حاکم شدن آراء مردم، شما رئیس جمهور شدی؟! اگر نظام و رهبری مخالف آراء مردم بودند پس تو هم برخلاف آراء مردم رای آوردهای! تو نماینده مردم نبودهای نماینده این نظام شیطانی بودهای؟! آخر چقدر تناقض گویی داری!
چطور نظام و رهبری مخالف نظر اکثریت مردم هستند و هر دوره یک نظر متفاوت بلکه مخالف نظر قبل، اداره کشور را بدست میگیرد؟! خب هر دور نظر جریان همسو با رهبری و نظام حاکم باشد!
🔻میگوید حالا که خدا به مردم آزادی و اختیار داده است پس شما باید بگذارید مردم هرچه خواستند بخواهند و هیچ محدودیتی برای آنها نگذارید. البته این حرفها را قبل از رد صلاحیت شدن نمیزد حالا که رد صلاحیت شده است یاد آزادی افتاده است.
اما سوال؟ این خدا کجا گفته است بندگانم را به این معنایی که شما میگویی آزاد آفریدم؟! که از خدا مایه میگذارید! این خدا همان خدایی است، که فرموده است: «وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» (النساء:۶۴) ما هر رسولی که فرستادیم برای این بود که اطاعت شود.
منظور احمدینژاد از آزاد آفریده شدن بندگان و اختیار داشتن آنها ظاهرا این است که مثلا من میتوانم کسی را بکشم، ظلم کنم! پس حالا که میتوانم بقیه هم بگذارند من هر کار میتوانم آزادانه بکنم؟!
این آزادی منشاء حق نیست بلکه فقط به معنای امکان و توان است. من آزادم که کسی را بکشم اما آیا حق هم دارم؟!
🔻اما از ادامه تناقضات ایشان که بگذریم و به اصل حرف وی برسیم، میگوید چرا نظام رفراندوم برگزار نمیکند؟!
اگر منظورتان رفراندوم در امور جزئی است که پس مجلس و انتخابات و ریاست جمهوری برای چیست؟!
اگر رفراندوم برای اصل نظام یا اختیارات رهبری است؟!
فرض کن رفراندوم برگزار شد؟!
👈 فرض اول: اکثریت رای موافق با نظام دادند؟! آنگاه مطمئنا بخش مخالف از مردم، با شانتاژهای کسانی چون شما و دشنان خارجی، کف خیابان آن را رد خواهند کرد و ادعای تقلب میکنند و به دنبالش تقاضاهایی چون ورود نیروی خارجی میدهند و انتظار نداشته باشید نظام و اکثریت ساکت بمانند!...
👈 فرض دوم: اکثریت با عملیاتهای رسانهای مختلف دشمنان نظام رای مخالف دهند، میدانید که با توجه به طرفداران نظام، این اکثریت مطلق نیست و مقدار کمی بالاتر از ۵۰ خواهد بود، اما بعدش چه؟! این اکثریت مخالف همه هم نظر هستند؟! اینها که در یک راهپیمایی یکی استقلال کرد و دیگری ترک و عرب و... را میخواهد، یکی ولی فقیه اهل سنت بلوچستان است، یکی دین را قبول دارد و یکی لائیک است و...
بعدش چه باشد؟! ایرانستان؟! جنگ داخلی؟! البته هرچه هم باشد احمدی نژاد قطعا برخلاف امروز هیچ جایگاهی در آن نخواهد داشت!
حالا نظام مقصر است که چرا مقابل این سناریوهای باخت باخت برای ایران ایستاده است؟!
راستی مگر کدام کشوری اصل وجود خود را به رفراندوم گذاشته است؟!
مگر مردم مذهبی انقلابی با رفراندوم، شاه را کنار زدند و جمهوری اسلامی را انتخاب کردند؟! پانزده سال هزینه و خون دادند. این هزینهها توجیهگر برای ظلم و فساد نیست اما برای توجیه اینکه این انقلاب شکوفا شده و در مسیر پیشرفت، را به راحتی با حرفهای پرتناقض شما و امثالتان، ایرانستان نکنند و به دست دشمنان ندهد، کافی است.
@sharhe_hal
چند نفر از دوستان تذکر دادند که این کلیپ احمدینژاد مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ هست.
ممنونم از تذکر.
یک مجموعهای به اسم پاسخ به شبهات هستند وقتی یک شبهه در جامعه زیاد بشه اونو جواب میدن.
این کلیپ این روزها زیاد بازنشر پیدا کرده و به همین جهت اینها از بنده خواستن جواب بدم تا اونها منتشر کنند.
این نقدها به احمدی نژاد و سخنانش همچنان باقی است.
👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4890
https://eitaa.com/sharhe_hal/4891
✍ حجاب مهمتر است یا مفاسد اقتصادی...
🔻در عین اینکه با تذکر تند و گیر دادن در بحث حجاب اصلا موافق نیستم و تذکر مختصر و ادامه ندادن را هم لازم میدانم، یک شبههای را که معمولا تا تذکر حجاب دهی به شما میگویند را خوب است جواب دهم:
حجاب مهمتر است یا مفاسد اقتصادی؟! برین اونجا رو درست کنید! نهی از منکر کنید.
🤔 جوری مذهبیها و حتی مراجع را نشان میدهند که انگار اینها از دین فقط حجاب را فهمیدهاند و نسبت به بقیه امور نه فهمی دارند و نه حساسیت!
🔻جواب اینکه:
در دین روزه مهمتر است یا حجاب؟! حج مهمتر است یا حجاب؟!
با توجه به تاکیدات زیاد دین روزه و حج مهمتر است ولی کسی را برای حج نرفتن و روزه نگرفتن کاری ندارند تا اینکه روزه نگرفتن تبدیل به روزهخواری علنی شود که در احکام اسلام حاکم میتواند بر آن حد بزند و اگر به سه بار رسید و باز فرد اعتنایی نکرد، حاکم میتواند فرد را اعدام کند.
در دین حساسیت بر روزهخواری بیشتر است از بیحجابی علنی ولی حساسیت بر روزه گرفتن به قدر بیحجابی علنی نیست.
حجاب داشتن و نداشتن هم با کشف حجاب علنی در جامعه فرق میکند.
حجاب داشتن اهمیتش کمتر از روزه گرفتن و حج رفتن است، اما حجاب نداشتن علنی خیر! روزه نگرفتن علنی یا هرچه از ترک واجب که آشکارا انجام شود، اینجا حساسیت دین در مقابله با آن بسیار زیاد است.
کسی در محیط خصوصیاش مقابل نامحرمش بیحجاب باشد کسی با او کاری ندارد اما اگر علنی در محیط عمومی کشف حجاب کرد، قضیه فرق میکند و فسق علنی است و اهمیت آن و حساسیت روی آن مضاعف میشود.
مفاسد اقتصادی هم اگر علنی بود و در دسترس من، برای مبارزه و نهی از منکر نسبت به آن حتما باید نهی از منکر میکردم و مطمئنا هم برخلاف کشف حجاب نهی تندی داشتم و تا قدرت داشتم برای رفع آن پیگیری میکردم.
@sharhe_hal
روز عید فطر گفتیم یه سفر کوتاه بریم، هوایی عوض کنیم. همیشه میرفتیم سمت فردو و اطراف اون، این سری رفتیم سمت غرب قم، دستجرد و تفرش و روستای دلآرام.
البته بدون برنامه قبلی، همینجوری راه افتادیم و در طول مسیر، مسیر خودمان را انتخاب میکردیم.
اول سفر که راه افتادیم از خدا خواستیم که بعد از یک ماه روزه داری قبل از شروع دوباره درس و بحثها یه حال خوب بهمون بده، الحمد لله از بهترین تجربههای زندگیم در طبیعتگردی شد.
در مسافرت و کلا زندگی برخی همه چیزشون رو حساب و کتاب میکنند و بعد شروع میکنند به حرکت اما یک مدل دیگه که خیلی جذابتره اینه که حرکت کنی و از خدا طلب اختیار و خیر و عافیت کنی و بری ببینی چی میشه.
ما اصلا قصد دستجرد و تفرش رفتن نداشتیم، اما هی طلب اختیار از خدا کردیم و رفتیم و به دلمون اعتماد کردیم و خوب هم رقم خورد. در جزئیات هم دست رحمت خدا را میشد دید و شکرش را گفت. خوبه سفرهای کوتاه رو اینجور شروع کنید و اگر به دلتون چسپید و دیدین جواب میده، سفر نسبتا بزرگ زندگی دنیا را هم همینطوری جلو بروید.
بهترین جاها، با هرچیزی که لازم داشتیم جور شد، در زندگی هم تا حالا همینطور بوده و باذن الله و برکته و رحمته، همینطور جلو برود.
@sharhe_hal
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اصلاحات عالَم، از اطراف این کوه شروع میشود!🔸
🏔 عدهای از #ژاپن آمده بودند ایران. چهل، پنجاه نفر خانم و آقا بودند. مدتی دربارۀ اسلام تحقیق کرده بودند و بالاخره اسلام را انتخاب کردند. به شیراز هم آمدند و زیارتشان کردیم. گفتند: در کتابهای دینی و بودایی خودمان، به ما خبر داده بودند که #اِصلاحات_عالَم از کنار کوه دماوند آغاز میشود. #هدایت_خلق در آخر الزمان، از کنار کوه #دماوند است. ما آمدهایم این کوه را زیارت کنیم. من اولین بار بود میشنیدم یک عده بیایند برای زیارت کوه دماوند! میدانید کوه دماوند، کنار تهران است. خمین و قم و اینها، حواشی آن هستند. شما الآن مراجع تقلیدتان اطراف همیناند. #تهران، #قم، #اراک، #خوانسار، #گلپایگان، #خمین، اینها همه اطراف این کوه هستند. اینها از روی این علامت، #امام (ره) را شناسایی کرده بودند که کارش بالا میگیرد و بالاخره موفق میشود.
🏔 استاد برجستهشان و کسی که اول مسلمان شده و اینها هم دنبال او بودند، یک پیرمرد هشتاد، نود ساله اما سرحال و قبراق بود. نفر سوم آنها هم یک خانمی بود که حجاب کاملی داشت و از مقنعهاش، یک مو پیدا نبود. دربارۀ این خانم گفتند که بیست، سی هزار بیمار با نفس الهی او خوب شدهاند. تعجبی نیست. انسانی خودساخته و #اهل_عبادت و ریاضت بود؛ اما متواضع. زن بسیار متینی بود. برای اینها به زبان انگلیسی صحبتی کردم که این خانم بعدش گفت که این صحبت روی من اثر داشت.
🏔 کمترین حد تحصیل اینها، فوقلیسانس بود. عموماً دکترا داشتند و استاد دانشگاه بودند. همان موقع من گفتم ژاپنیها زودتر از همهجا مسلمان میشوند. چرا؟ چون اسلام از بالاترین رتبۀ دانشگاهیاش آغاز شده. اینها مثل #مخزنی در بالای قلۀ کوه هستند که آب آن، همۀ قسمتهای پایین را سیراب میکند.
🏔 چرا #ایران اینجوری مسلمان و شیعه شد؟ به خاطر #سلمان! سلمان، [در حکمِ یک] استاد دانشگاه بود! بسیار استاد برجستهای بود. سلمان و ما ادراک ما سلمان؟! سلمان، برای کشف حقیقت از شهر و دیارش بیرون آمده و عالَم را گشته تا حق را پیدا کند. خیلی کار بزرگی است! یک دفعه دین میآید سراغ انسان، یک دفعه انسان میرود سراغ دین! این ژاپنیها هم کسی نرفته بود برایشان تبلیغ کند؛ خودشان رفته بودند دنبال حقیقت.
@haerishirazi
✍️ شاهدی از رویکردهای اقتصادی شهید بهشتی و بنیصدر در متن مذاکرات قانون اساسی...
🎬 در مناظره اقتصادی اخیر دکتر غنینژاد و پرفسور درخشان، دکتر غنینژاد مدعی شدند که قانون اساسی ما متاثر از رویکرد چپ اقتصادی آقایان بنیصدر و شهید بهشتی و امثال این افراد، پایه آن اشتباه گذاشته شده است.
📌 مستند ایشان هم مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی بود. خوب بود ایشان کمی این ادعای خود را مستندتر نشان میدادند که از کجای این مذاکرات و صحبتهای طرفین این مطلب برمیآید.
📌برای روشن شدن مطلب خوب است، یکی از مهمترین بندهای قانون اساسی که محل دعوای جدی رویکرد چپ متمایل به دولتی کردن همه چیز و رویکرد لیبرال متمایل به خصوصی کردن و برداشتن همه انحصارهای دولتی است را در مشروح مذاکرات قانون اساسی بررسی کنیم.
📌 در جلسه ۳۳ام مذاکرات قانون اساسی در تاریخ ۵ مهر ۱۳۵۸ بحث از اصل ۶۶ قانون اساسی مطرح میشود و ابتدا اصل پیشنهادی اولیه را شهید بهشتی میخوانند:
👈 «اصل 66- دادن امتياز تشكيل شركتها و مؤسسات در بخش عمومي، و اعطاي انحصار در امور تجاري و صنعتي و كشاورزي و معادن و خدمات ممنوع است مگر در موارد ضرورت با تصويب مجلس شوراي ملي.»
📌در ادامه مهمترین نقدها و خلاصهای از توضیحات افراد در این مورد را ذکر خواهم کرد.
@sharhe_hal