eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
115 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻کمی تلخه ولی جای امید هست... ما دهه 👍‌ها موقع زایمانمون جنگ بود و بدون امکانات، یه سری‌هامون از همون موقع تولد جنگیدن رو شروع کردن! بقیه هم کمی بعد مجبور بودن بجنگند! موقع مدرسه رفتنمون جا نبود و مدارس دو و بلکه سه شیفته بودن، موقع دانشگاه رفتن باید خودمون رو می‌کشتیم تا فقط امکان ورود به دانشگاه پیدا کنیم، موقع کار، پیدا کردن کار برامون آرزو بود. موقع تشکیل خانواده هم خونه‌‌ نبود.😄 حالا جدیدا میگن پیر هم که بشین بچه‌ای نیست از شما مراقبت کنه، حواستون باشه از خودتون خوب مراقبت کنید که تا لحظه مرگ سالم بمونین!😭 البته اگه قبلی‌ها رو نمی‌شد کاریش کرد این یکی رو هنوز میشه یه کاریش کرد. تا فرصت هست، کاری باید کرد.😉 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
✍️ خلاصه‌ای از تحولات ایران در سده اخیر (قسمت اول: دهه ۱۳۰۰، ۱۰، ۲۰ و ۳۰) 🔻در دو دهه ۱۳۰۰ و ۱۳۱۰ جمعیت کشور کم بود و زمین زیاد. آن زمان هنوز بهداشت عمومی و امکانات در کشور وجود نداشت و هر خانواده‌ای یکی دو بچه‌اش، موقع زایمان و یکی دو بچه‌ هم موقع بیماری‌ها و یکی هم معمولا در حوادثی مثل خفه شدن در حوض تلف می‌شد. خلاصه هر خانمی باید چندین زایمان می‌داشت تا از دل آنها بالاخره چند بچه سالم برایش بماند. 🔻 در این دو دهه جمعیت کشور در مرتبه اول روستایی، سپس عشایر و ۲۰ درصدی هم شهری هستند. اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی می‌چرخد اما نه مدرن، هنوز فرصت احیاء زمین و مالک شدن به واسطه آن باقی است. درآمد زمین زیاد نیست و آبیاری عمدتا سنتی با چشمه و قنات است. جمعیت عشایری نیز بر پایه اقتصاد دام‌داری زندگی خود را می‌چرخاند اما از این جهت که بیشتر گردش پول در جامعه بر اساس تولید محصولات کشاورزی و دامی است، مردم عشایر قدرت‌مند و با عزت هستند، به ویژه که از نظر نظامی نیز استقلال دارند. 🔻در دهه ۲۰ و ۳۰ کم کم با وارد شدن مدرنتیه به کشور، ساختار کشور متحول شد و از جهات بهداشت و امکانات عمومی کمی پیشرفت کرد. در این دو دهه کشور جنگ جهانی دوم و چند سال اشغال و قحطی و قیام ملی شدن صنعت نفت را پشت سر گذاشت. 🔻ترکیب جمعیتی کشور در این سال‌ها افزایش قابل توجهی داشت اما نه به اندازه دو دهه بعد (۴۰ و ۵۰)، چرا که هنوز تلفات موقع زایمان و بیماری و... قابل توجه بود. 🔻 در دو دهه ۲۰ و ۳۰ کم کم امکانات ارتباطی مثل جاده و ماشین افزایش نسبی داشت اما هنوز وجه غالب اقتصاد کشور، بر پایه کشاورزی به شکل سنتی است البته با وجود سنتی بودن کشاورزی، با تسهیل حمل و نقل، درآمد کشاورزی روبه افزایش است. 🔻 در دهه ۳۰ تا اواسط دهه ۴۰ سرعت رشد جمعیت نسبت به دو دهه قبل افزایش یافته است، با وارد شدن تراکتور و امکانات کشاورزی و آموزش، سیستم کشاورزی کشور به سرعت در حال ارتقاء و افزایش درآمد است اما عمده این پول‌ها به جیب خان‌ها می‌رود و مردم رعیتی بیش نیستند. 🔻در دهه ۲۰ تا اواسط دهه ۴۰ با تحولات بیشتر در زمینه بهداشت عمومی و آموزش، جمعیت کشور وارد چند جهش می‌شود، افزایش نیروی انسانی و کیفیت کشاورزی بر قدرت خان‌ها بسیار افزوده است. خان‌های مناطق مختلف متفاوت هستند، برخی خدمات عمومی برای رعیت‌های خود می‌آورند و برخی خیر اما به هرحال کار دست حکومت نیست و اراده خان‌ها بر مردم حاکم است. 🔻 عشایر نیز به واسطه مبارزه پهلوی و استعمار با آنها در این سال‌ها و یک‌جا نشین شدن اجباری، هم از جمعیتشان و هم تولیدشان و خلاصه قدرتشان کاسته شده است اما با همه این وجود هنوز در ترکیب جمعیتی کشور جمعیت عشایر بیش از جمعیت شهر نشین است. ادامه دارد... 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
✍️ خلاصه‌ای از تحولات ایران در سده اخیر (قسمت دوم: دهه ۴۰ و ۵۰) 🔻تا پیش از دو دهه ۳۰ و ۴۰ عامل اثرگذار اصلی در فرهنگ کشور روحانیت است اما به واسطه اقدامات رضاشاه و پهلوی این جمعیت بسیار تضعیف شده است، به ویژه که در این دو دهه با راه‌یابی رادیو و تلوزیون و ضبط صوت به میان مردم، فضایی برای ورود دیگر عوامل موثر فرهنگی بر توده مردم باز شده است. رقابت این عامل تاثیر گذار و نو برای مردم با روحانیت در دهه ۵۰ با تقویت صنعت سینما و گسترش رادیو و تلوزیون افزایش بیشتری می‌یابد اما روحانیت، بعد از کمی آموخت که این ابزار می‌تواند عوض رقیب، یک فرصت برای او باشد و از آن به بعد رادیو و تلوزیون و ضبط صوت، به بستر رقابت روحانیت با مدرنیته تبدیل شدند. 🔻 در دهه ۴۰ و ۵۰ با وجود اینکه کشور در موقعیت یک جهش اقتصادی بر پایه کشاورزی است، به علت اصلاحات ارضی تحمیلی از سوی آمریکایی‌ها، مسیر اقتصاد و توسعه جمعیتی کشور با تحول جدی مواجه می‌شود. نظام خان و رعیت به شدت تضعیف شد روستایی‌ها صاحب قطعات کوچک زمین شدند اما کشاورزی در زمین‌های کوچک بدون امکانات و لزوم پرداخت قسط‌های سنگین، در کنار جاذبه‌های شهری و مدرنیته، روستایی‌ها را به فروش زمین‌ها و مهاجرت به شهرها و نه شهرها بلکه حاشیه شهرها! و کارگری در کارخانه‌ها و صنایع نوپا واداشت. جمعیت‌های سرمایه‌دار شهر و بچه‌خان‌های تحصیل کرده زمین‌های جدید را می‌خریدند اما بدون تجربه و نیروی کار کافی. 🔻جمعیت عشایر هم سرنوشتی بهتر از روستایی‌ها نداشت و مسیر رو به افول آنها همچنان ادامه یافت و بدین ترتیب کشوری که مازاد تولید کشاورزی و دام به ویژه با موقعیت جهش اقتصادی بر پایه کشاورزی و دام‌داری را داشت، خیلی زود به کشوری وارد کننده دام و محصولات کشاورزی تبدیل شد چراکه قرار بود صنعتی شود! 🔻 در دهه ۵۰ جهان با چند شوک در قیمت نفت و به دنبالش کشور نیز با چند شوک در زمینه تورم و افزایش فاصله طبقاتی روبرو شد و در انتهای این دهه تحولی شگرفت به نام انقلاب اسلامی رقم خورد. انقلابی که حاصل نارضایتی‌های انباشته شده از دهه‌ها ظلم و ناکارآمدی خان‌ و پهلوی و استعمار بر این مردم و فعالیت فرهنگی روحانیت در بسط قدرت تاثیرگذاری خود و دعوت امام خمینی به قیام لِله برای تشکیل یک کشور مستقل بر پایه اراده خود مردم و راهبری عادلانه اسلام، بود. ادامه دارد... 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
✍️ خلاصه‌ای از تحولات ایران در سده اخیر (قسمت سوم: دهه ۶۰ و ۷۰) 🔻در انتهای ده ۵۰ در کشور انقلاب شد و در ابتدای دهه ۶۰ کشور دچار جنگی ۸ ساله شد. در این سال‌ها تحولات ارزشی بسیار پیشروتر از تحولات اقتصادی هستند. جامعه رنگ و بوی ظاهری دیگری یافته است اما تغییرات باطنی جامعه برخلاف تغییرات آنی ظواهر، یک خط پیوسته را طی می‌کند. نه جامعه دوران پهلوی آن جامعه پر از اباحه‌گری و بی‌قیدی بود که در سینما و مجلات و روزنامه‌ها نشان داده می‌شد و نه جامعه بعد از انقلاب آن جامعه ارزشی همه چادری و داوطلب جهاد بود که در صدا و سیما و فیلم‌های ارزشی نشان داده می‌شد. 🔻انقلاب کشوری را تحویل گرفته بود که نهادهای اقتصادی‌اش عمدتا خصوصی و مرتبط با دربار یا بهائیت و ضدانقلاب‌ها بودند و این امکان را نداشت که همان اقتصاد را ادامه دهد چرا که به راحتی صاحبان ضدانقلاب صنعت و اقتصاد، کشور را قفل می‌کردند و کودتای اقتصادی علیه انقلاب راه می‌انداختند. جنگ هم مزید بر علت شده بود تا اقتصاد دولتی و کوپنی به رویکرد اصلی اقتصاد کشور تبدیل شود. اما در ابتدای دهه ۷۰ کم کم کشور بر اقتصاد مسلط شد و از برهه حساس جنگ هم گذر کرده بود و ادامه کار انقلاب با یک اقتصاد دولتی با بهره‌وری پایین و تقدیم ارازل بر افاضل در نهادهای مدیریت دولتی امکان پذیر نبود. 🔻 اینجا بود که سردار سازندگی وارد کارزار اقتصاد شد تا مهر ختامی بر دوران اقتصاد دولتی و تنش‌زایی بزند و درب باغ گلابی را با تنش زدایی و رونق دادن اقتصاد خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی، باز کند. 🔻 اما تنش‌زدایی‌های سردار، سرانجام به مذاکرات انتقادی دولت‌های غربی و بهانه‌گیری‌های ناتمام آنها و امتیاز دادن‌های متوالی سردار سازندگی منتهی شد و نتیجه این امتیاز دادن‌ها، گسترش روزنامه‌های زنجیره‌ای چپ‌ها و انتقادهای پرتکرار آنها از دولت راست هاشمی بود. در آخر کار هم با پرونده میکونوس از اساس سفرای غربی از ایران رفتند و همه خواب‌های خوش سردار را برهم زدند و تا سردار بود برنگشتند و وقتی برگشتند که دولت چپ‌ها که حالا اسمشان شده بود اصلاح‌طلب در اواخر دهه ۷۰ روی کار آمدند. 🔻 اقتصادی هم که سردار سازندگی می‌خواست از شکل دولتی به خصوصی درآورد، نه دولتی ماند و نه خصوصی شد بلکه شترمرغی شد به نام خصولتی! خود این اتفاق هم بستر ایجاد فساد و رانت و بخور بخورها از بیت المال و چاق شدن افراد و رسانه‌های پولی را تقویت کرد. 🔻البته هاشمی زنده است، در سال‌های دولت اصلاحات اگر نام او نبود اما راهش زنده بود. 🔻 در این سال‌ها بخش عمده جریان مذهبی درگیر مبارزه با جریان فکری اصلاحات و نقد سروش و حلقه کیان بود، در همان حال جماعتی از اصلاح طلبان هم مشغول چاق شدن در مجموعه‌های خصولتی بودند. 🔻البته صدای رهبری و شعارها و نام‌گذاری سال و حمایت‌هایش هم در این سال‌ها در جهت عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری و پاسخگویی مسئولین بود و ظاهرا این صدا به ناقدان سروش خیلی نمی‌رسید! 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
✍️ خلاصه‌ای از تحولات ایران در سده اخیر (قسمت چهارم: دهه ۸۰) 🔻اصلاحات که ظاهرا حرف نویی در سیاست داشت، در سیاست خارجی همان مسیر تنش‌زدایی سردار سازندگی را ادامه داد. البته در اقتصاد بهتر عملکرد و شاخص‌های اقتصادی‌اش خیلی بهتر از دولت هاشمی با تورم‌های بی‌سابقه و افزایش فاصله طبقاتی و نابرابری‌ها بود. 🔻دولت اصلاحات اقتصاد را بر اساس شاخص‌ها خوب مدیریت کرد اما همواره با چالش عدالت و فساد مسئولان مواجه بود و رهبری هم سعی در اصلاح این نقص دولت داشتند. در نتیجه عملکرد ضعیف دولت اصلاحات در بحث توسعه عدالت محور و مبارزه با فساد و ایضا مطالبه رهبری، یک جریان کوچک از حزب‌الهی‌ها رسالتش شد نقد فسادهای نیروهای جریان اصلاحات. یکی از رسانه‌های قوی این جریان نصیری در کیهان بود و دیگری جریان عدالت‌خواه دانشجویی. 🔻 دولت اصلاحات که معتقد بود، اصلاحات اقتصادی بدون اصلاحات فرهنگی ممکن نیست میدان را برای جولان دلبسته‌های غرب و ارزش‌هایش باز گذاشته بود و این رفتارش نیز همواره مانند خاری در چشمان جماعت حزب‌اللهی پای‌کار نظام بود. 🔻در اواسط زیست دولت اصلاحات هم خداوند به دست نامبارک منافقین یک باب جدید برای انقلاب گشود، که پرونده مذاکرات انتقادی سابق را همه بست و همه مذاکرات‌ها و تحریم‌ها در پرونده‌ای جدید به نام هسته‌ای متمرکز شدند! اما در این میان امتیازدهی‌های مکرر جریان اصلاحات در پرونده‌های هسته‌ای و خوف آنها از آمریکایی که حالا دو کشور همسایه ما را اشغال کرده بود، موجبات زنده شدن و تقویت حس مبارزه طلبی درجماعت حزب الهی و سازش پذیری بیشتر در جماعت اصلاح‌طلب را فراهم کرد. 🔻 نتیجه نقدهای فکری یک طیف از جریان حزب‌الله و نقدهای ضد فساد اقتصادی طیف دیگر و فریادهای دلسوخته‌های ارزش‌های اسلامی در گام اول خود را در انتخابات مجلس هفتم و شورای شهر و سپس زاییده شدن شهرداری ساده زیست برای تهران خود را نشان داد. 🔻صدا و سیما هم برای شهردار ساده زیست تهران کم نگذاشت و به واسطه رفتارهای ساده زیست او و عملکرد خوبش در دوران شهرداری در گام دوم جماعت حزب‌الهی موفق شد بار دیگر طیف خاکستری جامعه را با خود همراه کند و در یک انتخابات رقابتی که به دور دوم کشیده شد بالاخره شهردار ساده زیست، بر سردار سازندگی که دوباره با چهره‌ای جذاب‌تر وارد میدان شده بود، پیروز شد. 🔻چهار سال اول دولت ارزشی احمدی‌نژاد مایه افتخار و تجربه‌ای شیرین برای حزب‌الهی‌ها بود. اقدامات زیادی در جهت کاهش فاصله طبقاتی و بسط عدالت و تغییر ریل‌گذاری‌های سابق رخ داد. ارزشی‌ها با افتخار سر خود را بلند نگه می‌داشتند و احمدی نژاد هم هر روز یک افق تازه در صحنه‌های مختلف سیاست خارجی و داخلی را می‌گشود. 🔻 اما این وسط جریان‌هایی که خود را صاحبان کشور می‌دانستند و هنوز در بهت پیروز شدن احمدی‌نژاد بر سردار سازندگی مانده بودند، دیدند اگر دور دومی احمدی نژاد رای بیاورد دیگر برای همیشه باید با ریل‌گذاری‌ها و کوپه‌های خانوادگی لوکس قطار انقلابشان خداحافظی کنند! این شد که در ۸۸ همه احزاب‌شان به میدان آمدند تا احمدی نژاد را متوقف کنند. اما باز او پیروز میدان شد و حالا باید می‌زدند زیر میز! یا قطار انقلاب آن مسیری که آنها می‌خواستند می‌رفت یا قطار و ریل و همه را به آتش می‌کشیدند و کشیدند! حتی درخواست تحریم انقلاب را کردند! و حالا احمدی‌نژاد بعد از دسته و پنجه نرم کردن با تحریم‌های سابق باید در میدانی جدید با مادر تحریم‌ها روبرو می‌شد! 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
تصویر پایین واقعی است. تصویر بالا را با فتوشاپ از یکی از عکس‌های عکاس‌ها که از زاویه دیگری از همین خانم بوده است، درست کرده‌اند برای دادن پیامی زیبا از پهلوی و زنانش. دندان‌ها و لب خانم را چطور منظم و اصلاح کرده‌اند. به همین دقت و ظرافت روایت‌ها را برای خود می‌سازند. @sharhe_hal
یک متن درست در مورد یک غلط رسانه‌ای ✍️رضا سجادی‌نژاد ▪️تصویر بالا مربوط به الیویر وند کاستیل است که ۴۵۵ روز در تهران بازداشت بوده و حالا آزاد شده تصویر پایین مربوط به آقای اسدالله اسدی است که تیر ۱۳۹۷ در آلمان دستگیر و در بلژیک زندانی شده بود. آقای الیور به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شد و آقای اسدی به اتهام {واهی} دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری. ▪️حالا بنابر توافق دو کشور این دو زندانی تبادل شده‌اند و به وطن خود بازگشته‌اند. تصویر بالایی بازنمایی بازگشت فردی به آغوش گرم خانواده است و تصویر پایین بازنمایی بازگشت کارمند یا مأمور حکومت به جمع نمایندگان حکومت است! ▪️این تصاویر روایت خواهند شد و ما روایت‌های این تصاویر را در آینده بازمرور و داوری خواهیم کرد اینکه رسانه‌های اروپایی بازگشت آقای الیور را چگونه با تصویر بازنمایی کرده‌اند در کنار بازنمایی رسانه‌های ایران از لحظه بازگشت آقای اسدی، قدرت پنهانی خواهد بود که ورا و فرای هر متنی ملاک و اساس داوری داوران خواهد بود. ▪️ما در ایران مطبوعاتی و اهالی رسانه متخصص فراوان داریم اما وقتی رسانه‌ها در دست متخصصان نیست و متخصصان رسانه در خانه‌های اندوهشان کز کرده‌اند آفرینش این دست شاهکارها بیشتر ناهنرمندی کسانی را نشان می‌دهد که مغرورانه بر پشت فرمان تعصب و جهالت نشسته‌اند و به پس می‌رانند... @sharhe_hal
نامه آیت‌الله اعرافی به جناب رئیسی در مورد عواقب طرح مسکن ملی موجود و راه اصلاح آن. @sharhe_hal
جلسه برخط ارائه کتاب آقا روح‌الله ساعت ۱۴ https://sessions.ec.iau.ir/general1
کتاب " ‏آقا ‏روح ‏الله"، اولین جلد از مجموعه‌ای است که به بررسی منطق رهبری امامین انقلاب اسلامی می‌پردازد. این کتاب در نتیجه‌ی یک پروژه‌ی گسترده است که از سال ۱۳۹۰ توسط یک جمعی از طلاب و فضلای حوزه آغاز شده است. هدف اصلی پروژه کتاب ‏آقا ‏روح ‏الله، بررسی روش عملکرد امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای است. چرا که فهم صحیح و عمیق هر اندیشه‌ای متوقف بر فهم صحیح از عملکرد مبتنی بر آن اندیشه است و فهم صحیح عملکرد نیز متوقف بر فهم صحیح بستر زمانی تحقق آنها است جهت دستیابی به این هدف، تحقیقات اولیه‌ای بسیار گسترده‌ای صورت گرفت که سبب شد درسی با عنوان "سیره رهبران" در دانشگاه شریف در چند دوره آموزشی ارائه و تدریس شود. این درس، با توضیح بستر تاریخی، به بررسی دوران عملکرد رهبران انقلاب در جریانات مختلف پرداخته و نقاط مبهم را شفاف سازی نمود. کتاب ‏آقا ‏روح ‏الله یک دوران از تاریخ معاصر را مورد بررسی قرار می‌دهد و علاوه بر رهبران انقلاب، به سایر بزرگان و اشخاص مهم و شرایط کلی حاکم بر آن زمان نیز پرداخته است چرا که شناخت شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار تاریخی نیازمند شناخت زمانه و اتفاقاتی است که بر روحیات، تفکرات و تصمیمات آن‌ها تأثیر داشته است. کد تخفیف 15 درصد: rehlat1402 https://dub.sh/9ogdPe8 :لینک کتاب @nashre_beynolmelal
✍️ چه چیزی مرا جذب امام کرد؟... ⁉️ پرسید که چه شد جذب منظومه فکری امام شدید؟ گفتم: برای اینکه از فکر و اندیشه آغاز کنی خودت باید در سطحی از جامعیت و علم باشی که ‌لغزش‌گاه‌های ظریف را تشخیص دهی، راه درست را در دوراهی‌های معرفتی بر اساس ضوابط دقیق تشخیص دهی، خب چند نفر در این سطح هستند و اگر باشند خودشان یکپارچه امام هستند. کم‌تر کسی است که از مسیر آشنایی با منظومه اندیشه امام، جذب ایشان شده باشد. برخی ممکن است بگویند دیدن خروجی کار امام موجب جذب شدن افراد به ایشان شده است چون مثلا قبل از انقلاب در هر حکومتی قسمتی از ایران جدا شد، چه پهلوی چه قاجار و پادشاهان ما خوار حقیر مقابل بیگانه بوندند ولی بعد از انقلاب ما عزیز شدیم. خب اگر این ملاک باشد می‌گویم پادشاهان صفوی هم به ما عزت دادند، نادرشاه که عدد جنایت‌هایش بی‌شمار است، هم به ما عزت داد و باید شخصیتی جذاب برای من باشد! جنس اینطور علاقه‌ای به امام مثل علاقه مردم آمریکا و انگلستان و بقیه استعمارگرها به رهبرانشان است. جنس علاقه نازی‌ها به هیتلر چون او ما را عزیز کرده است پس ما به او علاقه داریم. جنس علاقه من به خودم و منیت من! مردم پیش از انقلاب که هنوز خروجی کار امام را ندیده بودند، شهدا که نتیجه کار امام را ندیده بودند، آنها چرا آنطور عاشقانه جذب امام شدند؟! جنس علاقه ما به امام از جنس علاقه به امام حسین (ع) است چه امام حسین (ع) پیروز شود و چه شکست بخورد ما عاشقش هستیم. اصلا ما هرچه در مسیر امام حسین (ع) و امام خمینی بیشتر هزینه دهیم، عاشق‌ترش می‌شویم، همانطور که پدر و مادرهای شهدا عاشق امام و راهش هستند و برای امتداد آن تلاش و دعا می‌کنند. جنس عشق من به امام خمینی از جنس عشق به خداست. من اولین بار که جذب امام شدم، پیام قطع‌نامه ۵۹۸ امام را خواندم، منشور روحانیت امام را خواندم، دیدم این حرف‌ها جنسش فرق می‌کند. این ادبیات هماهنگ‌ترین ادبیاتی است که با فطرتم و قرآن می‌یابم. حرف‌های امام را صادقانه یافتم. در روایت است «الصِّدْقُ طُمَأْنينَةٌ وَ الْكِذْبُ ريبَة» صدق در قلب می‌نشیند و آرامش می‌آورد ولی کذب شک و دو دلی دارد، امام صادقانه بر آهنگ فطرت خدایی که در وجود همه ما است، با ما سخن گفت و ما دیدیم بر همان اساس هم عمل می‌کند و عاشقش شدیم. پیش از انقلاب هم مردم از همین راه از طریق پیام‌ها و ادبیات امام و دیدن صدق عملی او، عاشقش شدند. 📌پس بهترین راه برای شناختن امام رساندن حرف‌های او و توضیح آنها برای مردم و جوانان است. 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
نشست نقد و بررسی کتاب حاج آقا روح‌الله بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ؛ چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۰ صبح خیابان امام خمینی روبروی پمپ بنزین کتابخانه مرکزی قم. @sharhe_hal
✍ آیا برای معرفی امام خوب عمل کرده‌ایم؟... 🔻 برخی اشخصاص آنقدر مهم و موثر هستند که نمی‌شود آنها را ندید تا با نگفتن نام و یادشان در تاریخ محو شوند. برخی افراد چه خوب چه بد بخشی از تاریخ این مردم و مملکت هستند و تاریخ عصر آنها تحت تأثیر اراده آنها شکل گرفته است. مثلا نمی‌توان تاریخ معاصر را گفت ولی از شاهان قاجار یا امیرکبیر چیزی نگفت، نمی‌شود تاریخ مشروطه را گفت و از شیخ فضل‌الله نامی به میان نیاورد. 🔻این افراد مهم در هر صورت هستند و باید آنها را روایت کرد، اما دعوا در چگونگی روایت آنها است! امام در این سال‌ها روایت شده است، معرفی شده است اما چطور روایت و معرفی شده است؟! 🔻در این سال‌ها کسانی که با امام و راه امام مخالف هستند یا چندان نسبتی ندارند وقتی دیدند نمی‌شود ایشان را روایت نکرد و این خورشید تابنده را پوشاند، دست به تحریف او زدند و اتفاقا خیلی از جاها خودشان شدند راوی امام! حتی خیلی وقت‌ها پول روایت‌گریشان را هم گرفتند تا امام را آنطور که می‌خواهند روایت و تحریف کنند، نه آنطور که هست‌. 👈 یک نمونه از روایت نادرست امام که به آن چندان توجه نمی‌شود، محدود کردن ایشان به یک سیاسیت‌مدار مبارز و انقلابی یا یک فیلسوف و عارف یا یک فقیه و... است. تک بعدی روایت کردن امام خود نوعی تحریف امام است. 👈 باز نمونه‌ای دیگر از روایت نادرست امام محدود کردن ایشان به یک بازه‌ای خاص از زندگی‌شان است. امامی که در این ۳۲ سال پس از ایشان، روایت شده است، غالب قریب به اتفاق مربوط بعد قیام و مبارزات در ۱۳۴۰ است، در حالی که امام در سال ۱۳۴۰، بیش از ۵۹ سال دارند و عمده عمر خود و کارهایی که می‌خواسته‌اند بکنند را کرده‌اند، پیش از ۱۳۴۰ امام یک گذشته‌ای بسیار درس‌آموز و جذاب برای نسل امروز دارد. 👈 یک نمونه دیگر از روایت نادرست امام، غیر مستند و دقیق حرف نزدن و تکیه کردن بر روایت‌های دسته چندم و مبهمی است که عمدتا با سخنان و دیگر عملکردهای ایشان متعارض است. 🔻امام در این سال‌ها بسیار روایت شده است اما آیا درست هم روایت شده است؟ غالبا خیر. ...... 📎پی‌نوشت: ۱. دیروز در جلسه‌ای با اساتید دانشگاه بودم، یکی از آنها ادعا کرد امام نزد یک درویش می‌رفته و به صدای نی‌زدن و موسیقی گوش می‌کرده است. پرسیدم خب سند این ادعا کجاست؟ نام کتابی که یکی از طرفداران موسیقی نوشته بود را گفت. عرض کردم: روایت از امام اولا باید از سوی افراد یا اسنادی موثق باشد ثانیا این‌ها باید معاصر امام بوده باشند و ایشان را درک کرده باشند یا از افراد موثقی که درک کرده‌اند چیزی بگویند نه اینکه کسی که امام را درک نکرده و در وثاقت او هم شک است بدون استناد به فرد یا گزارش معتبری حرفی بزند! آن هم حرفی که با فتوای امام و نوشته‌های ایشان در مورد موسیقی متعارض است! ۲. در مجموعه حیات روح‌خدا که تا کنون ۳ جلد آن (آقاروح‌الله – حاج‌آقا روح‌الله – لِله) تدوین و چاپ شده است، سعی کردیم هم هر حرفی می‌زنیم با سند معتبر و دقیق باشد و هم با نگاهی جامع به امام، ایشان را روایت کنیم و هم تمام زندگی امام را با همه عوامل موثر بر تکون شخصیت ایشان ببینیم و سه جلد مذکور مربوط به زندگی ایشان پیش از ۱۳۴۰ و آغاز قیام است. 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
برای آشنایی بیشتر با شهید مصطفی صدرزاده که حضرت آقا امروز نام مبارکش را آورد. پیشنهاد می‌کنم مستند عابدان کهنز را ببینید.👇 https://www.aparat.com/v/S6VfL
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نذر عباس | نماهنگی درباره شهید مصطفی صدرزاده ✏️ رهبر انقلاب امروز در حرم امام خمینی: مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعالان سخت‌کوش جهاد تبیین، گروه‌های کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی اینها همه جوانهای این کشورند. با وجود اینترنت، با وجود شبکه‌های اجتماعی، با وجود این همه لغزشگاه‌ها جوانهای ما در این راه دارند حرکت می‌کنند. گاهی اوقات شما می‌بینید از یک روستا یک شخصیت منور و نورانی برمی‌خیزد از یک روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل مصطفی صدرزاده به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم اینها همه امیدبخش است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
📚 باز معرفی دو اثر پر مخاطب به مناسبت ایام ارتحال امام 📝 کتاب «آقا روح الله» و «حاج آقا روح الله» عنوان دو اثر جدید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام است که اثر نخست به بررسی دوران طلبگی امام خمینی (ره) می‌پردازد و اثر دوم دوران استادی ایشان را بررسی می‌کند. 📖 متن معرفی: http://rbo.ir/__a-3491.aspx 📌 لینک تهیه اثر: 📗 آقا روح‌الله: http://pbshop.ir/__p-513 📘 حاج آقا روح‌الله: http://pbshop.ir/__p-588 🏴 فرا رسیدن ایام ارتحال امام خمینی(ره) تسلیت 💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 rubika.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
ظریف واقعا آدم عجیبیه. فکر کن چیزهایی مثل امضای کری تضمین است، در برجام کلمه تعلیق نیامده، ترامپ نمیتونه با یه امضا از برجام خارج بشه، حالا اگر شد کی توی دنیا بهش عمل میکنه و... رو در کارنامه داشته باشی و بعد بعنوان نماینده واقع‌گرایی به بقیه کنایه بزنی که شما دنبال آرزوهاتون هستید و واقعیات رو نمیبینید! بابا تو همونی هستی که در حد یه سرچ توی فایل ورد و پی‌دی‌اف برجام به واقعیات اهمیت نمی‌دادی که ببینی توش تعلیق هست یا نه! بر اساس آرزوهای کودکانه‌ت درباره خوش‌عهدی آمریکا و اخلاقی بودن نظامات بین‌المللی قرارداد امضا کردی. بعد الان اینطور؟ حیا کن مرد... ✍محمدرضا شهبازی
✍ مهم‌ترین ویژگی امام خمینی چه بود؟! ⁉️ پرسیده بود در طول مطالعاتی که در مورد امام داشته‌ای، مهم‌ترین ویژگی امام که به آن برخورد کرده‌ای چه بوده است؟ 🎙گفتم: برخی از بزرگان نادر زمان هستند که در زندگی آنها جمع اضداد ظاهری زیادی احساس می‌شود و دقت به این جمع اضداد و فهم آنها مسیر جذاب و خوبی برای کشف عمق آنها است. مثلا در مورد حضرت امیر(ع) این ویژگی زیاد برجسته است، همان کسی که با بچه‌ها بازی می‌کند و برای ایتام صدای بزغاله در می‌‌آورد چنان هیبت و جنگ‌آوری دارد که بزرگ‌ترین جنگ‌آوران عرب از نامش به لرزه می‌افتند و در یک روز صدها نفر از دشمنان دین را می‌کشند... 🔻 امام خمینی هم چنین شخصیتی دارند. 👈 ایشان که شب ۲۲ بهمن در مقابل حکومت نظامی می‌گوید مردم به خیابان‌ها بریزند و یا می‌گویند من بچه که بودم تفنگ به دست می‌گرفتم و با اشراری که به خمین حمله می‌کردند می‌جنگیدم، همین ایشان کلی وقت می‌گذاشته است تا یک پشه‌ را از اتاق بیرون کند و به خود اجازه نمی‌داده است بی‌جهت خونی از یک پشه هم ریخته شود و یا یک موش اگر در خانه‌اش پیدا می‌شد، تاکید می‌کرد کسی حق ندارد او را بکشد فقط باید او را از خانه بیرون کنید. 👈 ایشان که موقع درگذشت آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی یا آیت الله حکیم و... مثل گریه عوام در غم فرزندشان، گریه می‌کنند، موقع درگذشت فرزندان خودشان هیچ گریه‌ای نمی‌کند. 👈 موقع درگذشت آیت‌الله بروجردی که مراجع وقت به نشانه احترام مجلس ترحیم برای اشان می‌گیرند، امام هیچ مجلسی نمی‌گیرند تا جایی که برخی اعتراض می‌کنند ممکن است نگرفتن مجلس بعد از این همه روز بی‌احترامی تلقی شود، به همین جهت یک مجلس از طرف ایشان گرفته می‌شود و تاکید می‌کنند نامی از من برده نشود، اما ایشان موقع شهادت آیت‌الله سعیدی که کسی از مراجع برایش مجلس نمی‌گیرد، ۴۰ شب در نجف مجلس فاتحه می‌گیرند و هر شب نیز در مجلس حاضر می‌شوند و تمام هزینه آن را می‌دهند. 👈 ایشان در همان زمانی که در بحبوحه جنگ و اوج مشکلات و فشارها هستیم و پیام‌های حماسی برای رزمندگان می‌فرستند، به غنچه‌های گل حیاط خانه‌یشان توجه دارند که کدام امروز شکفته شده و کدام خیر؟! 👈 ایشان در عین اینکه در فلسفه و عرفان در اوج است و سرآمد فلاسفه و عرفای زمان خود است، در فقه و اصول هم سرآمد فقها و اصولیون زمان خود است، در فلسفه دقیق‌ترین دقت‌های عقلی را در فهم مسائل دارد و در فقه و اصول که باید با نگاه عرفی مسائل را فهم کرد، هیچ دقت عقلی ندارد. در عین اینکه عمیق‌ترین مباحث عرفانی را کار کرده است روح صوفی‌گری ندارد و در زیارت و عبادت می‌گوید لطفا روح عوامانه را از من نگیرید. 👈 ایشان در عین اینکه از خانواده‌ای پول‌دار و با سهم الارث زیادی است همه سهم ماهانه خود را که مقدار بسیار زیادی می‌شود، در زمان آیت‌الله حائری به ایشان و در زمان آیت‌الله بروجردی هم به ایشان می‌دهد و خودش با یک شهریه طلبگی و زندگی اجاره‌ای به سر می‌برد تا بالاخره بعد از سال‌ها اجاره نشینی و ۹ بار از این خانه به آن خانه شدن با چندین فرزند، آخرین خانه‌ی اجاره‌ای خود را می‌خرند. 👈 ایشان که هیچ اعتنایی به مسئولان عراقی در زمان حضورشان در نجف یا سفیر شوروی بعد از انقلاب و دیگر مقامات ابرقدرت‌ها ندارند، هر بار همسرشان از جلو درب اتاقشان رد می‌شود، به نشانه احترام مقابل ایشان می‌ایستد. 👈 همین ایشان که با ابرقدرت‌ها با اقتدار و محکم‌ترین ادبیات سخن می‌گوید با همسرشان با چنان ادبیات عاشقانه و لطیفی سخن می‌گویند که انگار یک جوان لطیف و شاعر با معشوقه‌اش دارد مغازله می‌کند. 👈 ایشان که هیچ وقت اجازه نمی‌دهد کسی پشت سرش راه بیافتد، وقتی لازم است مقابل ابرقدرت‌ها نمایش قدرت دهد، اجازه می‌دهد افراد صف بکشند تا دستش را ببوسند. می فروشی گفت: کالایم می است رونق بازار من ساز و نی است من خمینی دوست دارم چون که او هم خم است و هم می است و هم نی است. روحی له الفداء 👈به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️ماجرای خواب آیت‌الله حاج آقا حسین فاطمی درباره دیدار امام زمان(عج) و امام خمینی(ره) از زبان شیرین مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا. آدم حسابی نمی‌تواند با امام خمینی مخالف باشد. @sharhe_hal
دقت کردین سلسله یادگارها رو؟! یادگار یادگار یادگار امام که کوچولو بود حالا عزیزم بزرگ شده و روز سخنرانی آقا در حرم امام آمده بود تو صف مسئولین جلو جلو، ردیف اول نشسته بود! نه اینکه بنده خدا سلسله یادگارهای امام همینجا فقط دستشون بوده عزیز کرده خودشون رو آوردن جلو، ایشون اینقدر صاحب فضل و عظمت علمی هستند که از سر شایستگی اونجا قرار گرفته بودن! @sharhe_hal
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 معرفی دو اثر پژوهشکده باقرالعلوم در برنامه زنده تلویزیونی سلام تهران 📚 کتاب «آقا روح‌الله» و «حاج آقا روح‌الله» 🎥 معرفی از سوی حجت‌الاسلام حمیدرضا باقری نویسنده اثر 📆 سه شنبه 16 خرداد 1402 🔹 کتاب «آقا روح الله»‌ و «حاج آقا روح الله» جلد اول و دوم از مجموعه «حیات روح خدا» به شمار می‌رود که این مجموعه در چهار بازه تنظیم شده است: ➖ دوره طلبگی و جوانی از ۱۲۸۱ تا ۱۳۱۶ (۳۵ سالگی) ➖ دوره میان‌سالی و استادی از ۱۳۱۶ تا ۱۳۴۰ (۵۹ سالگی) ➖ دوره مبارزه و قیام از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ (۷۶ سالگی) ➖ دوره رهبری انقلاب تا ۱۳۶۸ (۸۷ سالگی) @rboresearch @sharhe_hal
✅ مستند 🎞 ژانر مستند: اجتماعی - سیاسی ♨️ محصول: نجوای زلال هنر 📆 سال تولید: ۱۳۹۴ ⏱ زمان: ۴۴:۰۱ 🔰مستند «پشت صحنه» به واکاوی بحران جنسی در ایران می پردازد. 📌در این مستند به موضوعاتی مانند خود ارضایی، روابط جنسی در دوستی های قبل از ازدواج ، عقد موقت، نگاههای متفاوت دو جنس به این دوستی ها، فیلم های مستهجن و مطالب دیگری پرداخته می شود. 📌می توان این مستند رایکی از جدی ترین آثار حوزه مستند اجتماعی در سالهای اخیر دانست که در حوزه مسائل جنسی در ایران تولید شده است. @mostanad_siasi @sharhe_hal
دیدن این مستند را به همه پدر و مادرها و خانم‌های جوان شوهردار توصیه می‌کنم. پیام اصلی و نکاتی که این مستند دارد برای این افراد خیلی مهم است. حالا بقیه ندیدند هم خبری نیست. اهمیت زود ازدواج کردن دختر و پسر و حفظ چشم و ضرر دیدن فیلم‌های مستهجن در این مستند به خوبی نشان داده شده است‌، البته زود ازدواج کردن به معنی اینکه حتما دختر و پسر سریع زیر یک سقف بروند و از نظر مالی هم مستقل بشنود نیست بلکه پسر و دختر در سنی که نیاز جنسی و نیاز به آرامش روحی دارند، ازدواج کنند، خانواده‌ها هم آنها را حمایت کنند تا درسشان تمام شود و درآمدی پیدا کنند. در این مستند نشان می‌دهد بحران اصلی درون قشر جوان که ذهن آنها را به خود درگیر کرده مسائل جنسی است و باید برای برداشتن این مانع از جلو پای جوانان برای رشد و تعالی معنوی و مادی آنها فکری کرد. @sharhe_hal
📢 در نشست نقد و بررسی کتاب «حاج آقا روح الله» عنوان شد؛ 💡بررسی سلوک عملی امام خمینی (ره) در مجموعه سه جلدی «حیات روح‌خدا» 🔰 نشست نقد و بررسی کتاب «حاج آقا روح الله: بررسی دوران استادی امام خمینی در بستر تاریخ» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا باقری، نویسنده اثر و مصطفی عیدی، پژوهشگر تاریخ معاصر برگزار شد. 🌐 https://b2n.ir/t56314 🔊 @qomplir