eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حال
صبحی رفته بودیم دعای ندبه، این کفش‌ها توجهم را جلب کرد، لعن کردن‌های ما لزوما همیشه برای خط کشی اجتم
اطراف ما پر از سوژه‌های رسانه‌ای است، پر از نکات لطف و ظریف که از کنارش به راحتی رد می‌شویم و حتی گاهی نکات مهم و واضحی است ولی باز ذهن ما بی‌توجه به ابعاد رسانه‌ای آنها از کنارشان می‌گذرد، به اینکه می‌تواند با کمک رسانه خوبی‌ها را نشر دهد، ضریب دهد، دعوت به خوبی‌ها کند و برعکس! توجه ندارد! دیشب کاملا اتفاقی بدون اینکه انگار اتفاق خاصی افتاده باشد، سر یک موضوع دیگر، بنده‌خدایی گفت: فلانی یک زمین یک و نیم میلیاردی را گذاشته برای فروش و گفته پولش برای کمک به حزب الله! گفتم: چی؟! این خبر به این مهمی را چرا الان می‌گویی؟! رفتم گروه‌ها و کانال‌های مرتبط با آن منطقه را گشتم، دیدم آنجا هم خبری نیست، در یک گروه‌شان پرسیدم این مطلب راست است؟! گفتند بله! خب عزیز جان یک نفر چنین ایثاری کرده، بعد شما یک نفرتان به آن نپرداخته‌اید؟! یک نفر آن را مستند نکرده و نشر نداده؟! نمونه دیگرش دفتر رهبری که با اینکه کمک‌های فراوان از همه‌جا به سوی آنجا گسیل شده، هنوز چند گزارش درست و حسابی از حجم کمک‌ها بیرون نداده، گزارش‌هایی که خیلی از شبهات را رفع می‌کند! حتی برخی از دوستان رفته بودند عکس بگیرند اجازه نداده بودند. دیشب خانواده ما جمعی دورهمی چند نفره با خانم‌های لبنانی داشتند، گفته بودند در لبنان این تصویر که ایرانی‌ها کمک خاصی نمی‌کنند جدی است و متأسفانه کارهای رسانه‌ای خوبی نشده است. متأسفانه باور نداریم که در جنگ کنونی یک بخش قوی جنگ در صحنه رسانه است و هرکدام از ما می‌توانیم وسط این معرکه برزمیم! @sharhe_hal
سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شبچراغ ساخته‌اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که ... سبک‌بالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده‌اند. سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود مُنذران صادقی شدند که بند بند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره پاره پیکرشان گواهی کرده است. (منشور روحانیت امام) شهادت حجة الاسلام و المسلمین صباحی رحمة الله را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایران حمله میکنه اسرائیل همه سوراخ موش هستند، اسرائیل حمله میکنه ایران همه روی پشتبوم دارن فیلم میگیرن و تحلیل می‌کنند‌. دیشب تهران😄 عملیات وعده کاذب اسرائیل😜 @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مقابله موفق پدافند اندیمشک با پرتابه‌های اسرائیلی. چه خبره؟! کاملا عادی و ریکلس هیچی جنگه. 😉 @sharhe_hal
بعد از حمله اسرائیل دلار کشید پایین و بورس سبز شد، یعنی حمله اسرائیل بیشتر از اینکه پیام ناامنی داشته باشه، پیام امنیت داشته.😄 @sharhe_hal
📓 | 💡نسبت شیعیان لبنان با انقلاب اسلامی در نامه شهید چمران به امام ✍️ حمیدرضا باقری 🔹قریب به دو ماه مانده به پیروزی انقلاب وقتی امام هنوز در نوفل‌لوشاتو حضور دارند، نمایندگان تشکیلات حركة المحرومين برای دیدار با امام از لبنان عازم می‌شوند. 🔸در دیدار نمایندگان این جنبش در 6 آذر 1357 شهید چمران حضور ندارند؛ اما از لبنان نامه‌ای برای امام می‌نویسند که توسط نمایندگان جنبش به دست امام برسد. این نامه ازاین‌جهت که نسبت شیعیان لبنان و را به‌خوبی بیان می‌کند برای امروز ما بسیار خواندی است. ⬅️ (تاریخ نوشتن این نامه آبان ۱۳۵۷ است و در کتاب یادنامه بزرگوار دکتر مصطفی چمران، چاپ اول، تهران، قلم، 1383ش صص ۵۸۱-۵۸۴، آورده شده است.) 🔍 متن کامل یادداشت و نامه فوق را در پیوند زیر بخوانید:👇 http://rbo.ir/__a-3843.aspx 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
عزیزان شیرازی‌ فردا مراسم را ان شاء الله هرچه می‌توانند باشکوه‌تر برگزار کنند.👌 @sharhe_hal
قبل از طوفان الاقصی برخی ماجرای جنگ‌های ایران و روس و ضعف تکنولوژیکی ایران و... را متذکر می‌شدند و می‌گفتند: وقتی توان و قدرت مقابله را ندارید جرئت پذیرش را داشته باشید و... اما حالا در حمله ما موفقیت حداکثری رقم خورد و در حمله اسرائیل شکست حداکثری! این اتفاق کافی نیست که این عزیزان به خود بیاییند؟! بیدار شوند؟! ما تمام تلاشمان را در عرصه تکنولوژیکی انجام می‌دهیم اما اتکاء ما به تکنولوژی نیست، معادلات همه‌اش دو دوتای حساب و کتاب دنیا نیست. آن آقایی که فکر می‌کرد کل سیستم نظامی ما با یک بمب از کار می‌افتد کجاست؟! تا معادلات واقعی صحنه را ببیند‌.‌ الان وقت مغرور شدن به تکنولوژی خودمان نیست وقت بیدار شدن و دیدن نصرت الهی در این صحنه نابرابر است. خداوند لطیف است به گونه‌ای عمل می‌کند که هر کس بخواهد انکارش کند بالاخره راه برایش باز باشد، جور دیگر باید دید. @sharhe_hal
شرح حال
🔺روز اول جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم شهر اکبرآباد به مردم مظلوم لبنان. 📍۲۸ مهرماه ۱۴۰۳. ا
اگر همه مردم کشور مثل شهر اکبرآباد در صحنه کمک به حزب الله بودند الان جبهه مقاومت شرایطش خیلی فرق می‌کرد. قبلا کلیپی از جمع آوری کمک‌های مردمی در اکبرآباد گذاشتم. حالا دوستانی که دست‌اندر کار بودند می‌گفتند مردم مجموعا بیش از یک میلیارد تومان طلا کمک کرده‌اند. دایی مادرم هم که اهل آنجا است یک زمین یک میلیارد و نیمی برای جبهه مقاومت داده. جمعیت اکبرآباد آنچنان هم زیاد نیست فکر نکنم به ۱۰ هزار نفر هم برسد اما مردمش پای کار هستند در انتخابات‌ها مشارکت‌های نزدیک ۹۰ درصد دارد و آراء انتخاباتی آن هم خیلی خاص است. اما چرا مردمش پای کار هستند چون سالیان دراز هیات‌های مذهبی دست در دست روحانیت داشته‌اند و روحانیت در آنجا خیلی خوب و مستمر کار کرده است. تعداد طلاب اکبرآباد نزدیک به ۵۰ نفر است و این حضور پر شور نتیجه کار مستمر فرهنگی است. @sharhe_hal
فصل جدید تاریخ... 🔻 در تنظیم کتاب‌های تاریخی یک چالش نویسنده فصل‌بندی کتاب است، از کجا فصل جدیدی را آغاز کنیم؟! کجا تاریخ ورق می‌خورد و سمت تاریخ عوض می‌شود؟! البته وقتی مبدأ فصل جدید را یافتی لزوماً از همان مبدأ آغاز نمی‌کنی؛ چون برای شما روشن است که اینجا مبدأ فصلی جدید است اما مخاطب که برایش روشن نیست! 🔻 پس باید از کجا شروع کرد؟! از جایی که هیچ شک و ابهامی در آن نیست، همه قبول داشته باشند بله این داده نشان می‌دهد زمانه جدیدی آغاز شده است. به‌عنوان یک تاریخ‌نگار اگر می‌خواستم فصل جدید زمانه کنونی را بنویسم، مبدأ فصل جدید طوفان الاقصی بود؛ اما از آنجا شروع نمی‌کردم، بلکه از اولین حمله مستقیم اسرائیل به ایران آغاز می‌کردم، چون اینجا داده‌‌ای داری که قابل‌انکار نیست. 🔻 در چند روز اخیر اتفاقی افتاد که پیامش را بیش از خودمان، کشورها و مردم منطقه و دشمنان فهمیدند، اسرائيل حمله گسترده‌ای به ایران انجام داد، اما فردایش در ایران بورس سبز شد و قیمت دلار کاهش یافت! جامعه مضطرب نشد و این بار کسی به پمپ‌بنزین هم نرفت، انگار هیچ اتفاق خاصی نیفتاده! این بار حمله با چند ریزپرنده یا موشک محدود هم نبود، بلکه فقط قریب به ۱۴۰ جنگنده اسرائيل در این حمله حضور مستقیم داشتند! حمله کوچک نبود؛ اما به واسطه لطف الهی و سکینه‌ای که خداوند برای این مردم می‌خواست، حمله به‌راحتی دفع شد و مایه تمسخر اسرائيل نزد دوست و دشمن شد. 📌 اینجا کسی شعار نداد آمریکا و اسرائيل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ بلکه بدون شعار عملاً برای همه معلوم شد آمریکا و اسرائيل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند! کف بازار و بورس و دلار، خیلی کاری به شعارها ندارد، واقعیت صحنه را لمس می‌کند و واقعیت صحنه این بود که آمریکا و اسرائيل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند و این را مردم‌باور کردند. 📌 اگر کشورها و مردم منطقه با جلسه حضوری رهبری در فردای وعده صادق ۲، بعد از نمازجمعه نصر، بعد از سفر دکتر پزشکیان به قطر و دکتر عراقچی و قالیباف به بیروت، این پیام ایران را شنیدند که آمریکا و اسرائيل هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند، بعد از حمله اسرائیل و آرامش مردم ایران این پیام را با تمام وجود لمس کردند. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نه ایران، نه لبنان، نه حزب الله در طرفِ (جنگ با اسرائیل) نیست؛ فقط «دین» در طرف است! اگر دین در طرف هست، هرگز نباید بگوید من ضعیفم یا قدرتم ضعیف است، یا توان آن را ندارم؛ چون «هو معکم»! اگر ذاتِ اقدسِ الٰه با این نظام هست، چه اینکه هست؛ نظیر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی، هیچ احتمال شکست نیست، هیچ؛ نه نیم درصد! هیچ احتمال شکست نیست، نظیر جریان انقلاب اسلامی. - آیت‌الله جوادی آملی، ۱۴۰۳/۰۷/۲۸ @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 توضیحات کم و کیف حمله اسرائیل به ایران؛ 🔸جزئیاتی از شرارت اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و عملکرد موفق پدافند هوایی @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از اهالی شهر اکبرآباد در اقدامی ارزشمند قطعه زمینی به مساحت 400 متر که از قبل خریداری کرده بودند و نیت خیر بر آن داشتند را به مردم حزب الله و غزه اهدا کردند... (با افتخار ایشون کریم قربان‌زاده دایی مادرم هستند.)👌 ادامه مطلب👇🏼 https://tn.ai/3186930 .......... @sharhe_hal
در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) هستم، تصاویر این سالن را برخی‌ها به عنوان نمود اشرافیت و تجمل در رسانه‌ها منتشر کرده بودند، اما تصویر از نزدیک دیوار را هم آوردم تا معلوم شود این طرح و نقش‌ها کاشی نیست، نقاشی روی گچ است و اتفاقا در خصوص همین کاربرد نقاشی روی گچ در معماری روایت داریم که جایز است. حتی اگر هم کاشی بود، نمی‌شد گفت: هر نوع زیباسازی حرام و تجمل است! برخی تصوری خشک و ساده از اسلام دارند و فکر می‌کند اسلام با هر تنوع و زیباسازی و هنر مخالف است! همین‌ها هم معمولا آخرش تصور انحرافیشان به مخالفت با اصل دین منجر می‌شود. در مدرسه امام کاظم سعی شده است در معماری به گونه‌ای عمل شود که مثلا همان پیکر بتنی اصلی نما یا دیوار اولیه نمای بیرونی هم باشد، نه اینکه یک مرحله دیوار چینی شود یک مرحله نمای سنگی یا آجری مستقل روی آن کار شود. خود زیبا سازی نه مخالف بلکه موافق معارف دین است، بله اگر نمایی کار شود که در آن المان‌های مغایر با معارف دین باشد، مثلا مجسمه‌های خاص، مصالح بسیار گرانی از طلا و... که جهتی جز فخر فروشی‌ در آن نیست آمده باشد، هزینه‌هایی که غیر متعارف باشد و امور شبیه آن، اسلام با آن مخالف است. در همه اینها هم دقت‌ها و تفصیلاتی است، مثلا چرا گنبدهای حرم‌های مطهر طلا می‌شود و تجملش جایز است اما تجمل مساجد جایز نیست؟! فرق اینها چیست؟! همه اینها کار فقاهتی و دقت نظر در آن نیاز است، دین یک خطی و ساده نیست، فقاهت لازم دارد. @sharhe_hal
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... 🔻در آیه ۸۶ سوره مبارکه ص، خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید، بگو: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين‏» من از شما بر رسالتم اجری طلب نمی‌کنم و من از «الْمُتَكَلِّفين» نیستم. این کلمه در تفاسیر به چند معنای مختلف آمده است که همه آنها در دو معنا قابل جمع است. 🔻«الْمُتَكَلِّفين» صیغه جمع، اسم‌فاعل و ثلاثی مزید از باب تفعّل از ماده کَلَفَ است. کلف در اصل از حرص و احساس نیاز نسبت به چیزی حکایت دارد. «الْكَلَف‏ في الوجه»: یعنی تیرگی و سرخی حاصل از آن حرص و احساس درون انسان. راغب اصفهانى می‌گوید: «تَكَلَّفَ الشي‏ءُ»: آن چيزى است كه انسان با اظهار برافروختگی چهره و با سختى و مشقتى كه از آن كار به او می‌رسد آن را انجام می‌دهد. (ر.ب: معجم مقاییس اللغه؛ ج‏ ۵ ص ۱۳۶ و مفردات الفاظ قرآن؛ ج ۴؛ ص ۶۳) از همین جهت یعنی حالتی که درون انسان وجود دارد و ظاهر بیرونی آن یک سختی و مشقت وارد بر انسان است، به مشقت و سختی نیز «کُلْفَة» گفته می‌شود. 🔻 حال در آیه می‌فرماید: «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» من از کسانی که چنین کلفتی ایجاد می‌کنند، نیستم. اما متعلق این ایجاد کلفت کیست؟ خود پیامبر اکرم؟ برخودشان چنین کلفتی ایجاد نمی‌کنند یا دیگران؟! ما از کسانی نیستیم که بر خودمان کلفت ایجاد کنیم یا از کسانی نیستیم که بر دیگران کلفت ایجاد کنیم؟! برای هر دو معنا و با هر دو متعلق ایجاد کلفت قرائنی در روایات وجود دارد. 🔻 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان یک جا می‌فرمایند: «آن ادب جامع و سنت جاری در انبیاء این بود که در آن اندازه از زندگی که نصیبشان شده و در هیچ امری از امور خود را به‌زحمت نیندازند، زیرا انبیاء پایه و اساس زندگی‌شان بر فطرت است و فطرت انسان آدمی را جز به کارهایی که خداوند وسائل رسيدن به آن را فراهم ساخته هدايت نمى‌‏كند و آدمى را مکلف به کارهایی که خداوند نيل به آن را دشوار كرده نمى‌‏سازد.» (ترجمه تفسير الميزان، ج ۶، ص ۳۷۵) و آیاتی مانند: «ما کانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ» و «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» و «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها» را از باب همین سنت ذکر می‌کنند . 🔻 باید دقت کرد که این سنت با تلاش و زحمت برای رسیدن به آنچه در توان ما است، منافاتی ندارد بلکه منظور از آن دست و پا نزدن و بی‌تابی نکردن است، آن تَكَلِّفی مذموم است که از باب پیروی از شهوت و حرص باشد. به تعبیر روایات انسان باید اجمال در طلب داشته باشد «وَ اجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ» در کارها آرامش داشته باشد، بي‌تابی نکند، یک حالت تسلیم و رضایت در مقابل تقدیر الهی نسبت به آنچه هست و آنچه می‌شود داشته باشد، اگرچه باید جوارح و بدن انسان در حال تلاش زیاد باشد اما جوانح و قلب او آرام باشد. مثلا در ادعیه از خداوند می‌خواهد: «بارِكْ لى فى قَدَرِكَ حَتَّى لا احِبُّ تَعْجيلَ ما اخَّرْتَ وَ لا تَأْخيرَ ما عَجَّلْتَ» 🔻 از پیامبر(صلى الله علیه وآله) روایت است: «لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلاثُ عَلامات: یُنازِعُ مَنْ فَوْقَهُ، وَ یَتَعاطى ما لایَنالُ، وَ یَقُولُ ما لایَعْلَمُ!» متکلف سه نشانه دارد: پیوسته با کسانى که مافوق او هستند نزاع و پرخاشگرى مى‌کند، به دنبال امورى است که به آن هرگز نمى‌رسد، و سخن از مطالبى مى‌گوید که از آن آگاهى ندارد. این حالات همه نتیجه حرص و فشار، نارضایتی از شرایط موجود و دست و پا زدن است. در روایت دیگری از نبی مکرم اسلام دارد: «لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلاثُ عَلامات: یَتَمَلَّقُ اِذا حَضَرَ، وَ یَغْتابُ اِذا غابَ، وَ یَشْمَتُ بِالْمُصِیْبَةِ» متکلف سه نشانه دارد: در حضور تملق می‌گوید، در غیاب غیبت مى کند و به هنگام مصیبت زبان به شماتت مى گشاید. باز این حالات چرا در انسان پدید می‌آید؟ همان حالت حرص و آزمندی، احساس ضعف و نارضایتی درونی است که موجب چنین رفتارهایی می‌شود. باز در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى‌خوانیم: متکلف خطاکار است هر چند ظاهراً به حقیقت رسد. متکلف در عاقبت کار، جز پستى و خوارى نتیجه‌اى نخواهد گرفت، و امروز نیز جز رنج و زحمت و ناراحتى بهره‌اى ندارد. متکلف ظاهرش ریا، و باطنش نفاق است، «المُتَکَلِّفُ ظاهِرُهُ رِیاءٌ وَ باطِنُهُ نِفاقٌ» و پیوسته با این دو بال پرواز مى‌کند! خلاصه اینکه تکلف، از اخلاق صالحین و شعار متقین نیست، تکلف در هر چه بوده باشد «وَ لَیْسَ فِى الْجُمْلَةِ مِنْ أَخْلاقِ الصّالِحِیْنَ، وَ لا مِنْ شِعارِ الْمُتَّقِیْنَ التَکَلُّفُ فِى أَىِّ باب کان». 📌اما معنای دیگری نیز برای آیه گفته شده است. ادامه دارد... @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز تیم مداحان و رسانه‌ای‌ها مسابقه داشتند، خانم‌ها هم ورزشگاه بودند و نزدیک یک کیلو هم طلا به جبهه مقاومت کمک کردند. برخی از علما قبلا استدلاشون برای مخالفت با حضور خانم‌ها در ورزشگاه نپوشاندن قسمت‌های غیر متعارف مردان در بازی بود! من به ذهنم می‌رسید اولا که از آن فاصله مگر چیزی معلوم است؟! اگر این اشکال است زنان را بفرستند طبقه بالا! و اصلا این استدلال مشترک در بقیه رشته‌ها نیز هست! خب با حضور زنان برای تماشای خیلی از رشته‌های دیگر هم باید مخالفت شود و همین حکم را برای نگاه کردن به تلویزیون هم باید بگویند! نمی‌خواهم بگویم آن مساله غلط بود، اما مشکل اصلی نبود و راه‌حل داشت مثلا خانم‌ها طبقه دوم ورزشگاه بروند. حالا یک عده ممکن است برایشان شبهه شود پس چه فرقی است بین مسابقه استقلال و پرسپولیس و مداحان و رسانه‌ای‌ها! فرقش در جو حاکم بر هر کدام است! یکی جوش مناسب خانم‌ها نیست، یکی هست، مثل قبل و بعد از حکومت اسلامی است که یک چیز واحد در حکومت طاغوت حرام است و در حکومت اسلامی حلال می‌شود چون جو حاکم در هرکدام به یک امر واحد حیثیت‌های متفاوت می‌دهد. @sharhe_hal
شرح حال
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... 🔻در آیه ۸۶ سوره مبارکه ص، خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید، ب
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... (قسمت دوم: معنای دوم) 🔻 وقتی به ترجمه‌های قرآن مراجعه کنید، در ترجمه «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» (ص:۸۶) گفته‌اند: «من از كسانى نيستم كه چيزى از خود بسازم‏» (فولادوند) یا «سخنانم روشن و همراه با دليل است‏» (مکارم) یا «من از آنها نيستم كه چيزى را كه ندارند به خود مى‏بندند» (ترجمه المیزان) «من (بى حجت و برهان الهى مقام وحى و رسالت را) بر خود نمى‏بندم» (الهی قمشه‌ای) اما در قسمت قبل توضیح داده شد که «مُتَكَلِّف» یعنی ایجادکننده «کُلْفَة» به معنای سختی و مشقت، است و «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» یعنی من ایجادکننده کلفت نیستم؟! اما مشخص نشده است که من ایجادکننده کلفت بر چه کسی نیستم؟! بر خودم یا دیگران؟! 🔻 در قسمت قبل شواهد معنای کلفت ایجادنکردن بر خود با آیات و روایاتی موافق آن بیان شد و خلاصه آن اینکه: انبیاء و مؤمنین برای خودشان کلفت و سختی که حاصل از حرص و احساس نیاز باشد، ایجاد نمی‌کنند، انبیاء مبعوث‌اند برای انجام آنچه از تکالیف الهی برایشان مشخص شده است، خودشان تکلیف برای خودشان نمی‌سازند و برای رسیدن به مطلوبشان دست‌وپا نمی‌زنند، آرامش دارند و تسلیم تقدیر الهی هستند. 🔻 اما معنای دوم از «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» که در روایات شواهد آن وجود دارد؛ یعنی من ایجادکننده کلفت بر دیگران هم نیستم. آنچه در ترجمه‌ها آمده است نیز از همین معنا گرفته شده است؛ یعنی من هرچه می‌گویم و از شما می‌خواهم از احکامی است که خداوند می‌گوید و اگر کلفتی در آنها است از خود آن احکام است، این من نیستم که برای شما کلفت ایجاد کنم. 🔻 در برخی روایات به‌عنوان تطبیق یکی از مصادیق این کلفت که برخی از مردم آن زمان احساس می‌کردند، به امر ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) اشاره شده است و این مطلب با ظاهر خود آیه نیز هماهنگ است. در آیه می‌گوید: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين‏» من از شما اجری نمی‌خواهم و کسی نیستم که از خودم یک کلفت بر شما تحمیل کنم. اگر اجری یا چیزی می‌خواهم به خواست خودم نیست، حکم خداوند است. در خطبه‌ای از امیرالمؤمنین (ع) حضرت ابتدا این آیه را می‌خوانند که «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُم‏» (سبأ:۴۷) بگو آنچه از اجر رسالت از شما خواسته‌ام برای خودتان است. سپس آن را تطبیق می‌دهند به: «الْمَوَدَّةِ الَّذِي لَمْ أَسْأَلْكُمْ غَيْرَهُ فَهُوَ لَكُمْ تَهْتَدُونَ بِهِ وَ تَنْجُونَ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَامَة» منظور از این اجر آن محبتی است که غیر از آن از شما خواسته نشده است و این برای خودتان است و با آن هدایت می‌‌شوید و از عذاب آخرت نجات می‌یابید. [اشاره حضرت به آیه: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» (شوری:۲۳) است که خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید بگو من هیچ اجری از شما نمی‌خواهم جز مودت با نزدیکانم.] حضرت امیر سپس شأن نزول «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» را توضیح می‌دهند که وقتی حکم ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) بر مردم آمد منافقان گفتند: محمد خودش ۲۰ سال بر گرده ما سوار شده حالا می‌خواهد اهل‌بیتش را بر گرده ما سوار کند و در مردم این حرف را گفتند که: این حکم ولایت حضرت امیر را خداوند نیاورده و آن چیزی است که محمد از خودش درآورده، پس آیه در پاسخ به این جماعت می‌گوید: ای پیامبر بگو من از کسانی نیستم که از خودم چیزی بر شما تکلیف کنم، هرچه بر شما گفته می‌شود از سوی خداوند است. 🔻 در روایت دیگری امام صادق (علیه‌السلام) در تفسیر این آیه، به آیه بعد از آن اشاره می‌کنند: «وَ ما أَنَا مِنَ‏ الْمُتَكَلِّفِينَ‏ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ‏» و می‌گویند: «هُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع»؛ یعنی آیه بعد که می‌گوید: نیست آن جز مایه تذکر و بیداری برای عالمیان، منظورش امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و باز آیه بعدش را می خوانند که می‌گوید: «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ‏ بَعْدَ حِينٍ»‏ و می‌گویند: «عِنْدَ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع‏» منظور این است که مایه بیداری بودن ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نزدیک [یا زمان] خروج حضرت حجت مردم عالم خواهند فهمید. @sharhe_hal
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز در مهد کودک پسرم صحبت امام خمینی که اگر مسلمانان همه باهم متحد شوند و یک سطل آب هم بریزند اسرائیل از بین می‌رود را با زبان کودکانه عملی کرده‌اند.😁👌 @sharhe_hal
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ» (مائده:۸۲) یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در كینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشركان خواهی یافت. و البته نزدیك‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، كسانی مییابی كه گفتند: ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است كه گروهی از آنان كشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان [در پیروی از حق‌] تكبّر نمی‌كنند. @sharhe_hal
مثل من که هیچ کدامشان برایم فرق نمی‌کند ولی برایم جالب است که این جماعت چرا اینقدر حساب و کتاب بر نیامدن ترامپ و آمدن کاملا هریس کرده‌اند؟! چرا اینقدر به تصویر آمریکای خوب و بد اعتماد دارند و قرار نیست از گذشته عبرت بگیرند؟! @sharhe_hal
داداش خداحافظ!😁 دیروز یکی پرسید که به نظرت کی رای میاره؟ گفتم به نظرم اونی که صهیونیست‌ها فکر می‌کنند به نفعشونه و ظاهرا فکر می‌کنند ترامپ به نفعشونه و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین. نه اینکه حالا ترامپ به نفع ما باشه‌ها همشون یکی هستند اما کلا آنهایی که سیاست‌هایشان را بر پایه جمهوری‌خواه یا دموکرات آمریکایی می‌چینند حقشان همین است که الان عزا بگیرند.😄 @sharhe_hal
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فروپاشی🔸 من قبل از انتخابات فکر می‌کردم هر کدام [از کلینتون یا ترامپ] اگر پیروز بشود، چه نتایجی دارد؟ به ذهنم آمد اگر ترامپ پیروز بشود، برای آمریکا بهتر است. به دوستان گفتم احتمالاً این بیاید روی کار. یک وقت آقای بهلول به من گفت: "آمریکا به پنجاه کشور جدا جدا تقسیم می شود". خدا رحمتش کند. خیلی مسائل آینده که هنوز اتفاق نیفتاده را می‌دانست. قبل از انقلاب به آقای طاهری گفته بود "انقلابتان پیروز می‌شود و من می‌آیم ایران و سخنرانی می‌کنم". @haerishirazi