May 11
🟢 بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 اندیشکده شرح، شکلیافته جمعی از دغدغهمندان حکمرانی اجتماعی با رویکرد اندیشهورزی در باب الگوها، شیوهها و رویههای حکمرانی انقلاب اسلامی است.
✳️ این مجموعه، در محورهای زیر فعالیت دارد:
✅ الگوی برنامهریزی اجتماعی ملی و محلی
✅ تصویر مشترک ایران دیروز، امروز و فردا
✅ ساختار حکمرانی و ساخت اجتماعی
✅ نظام ظرفیتها و مسائل اجتماعی ایران
✅ تجربیات زیسته حرکتهای اجتماعی
✅ سیاستگذاری اجتماعی
✅ سازوکارها و مکانیزمهای تحول
✅ و...
♻️ این کانال به منظور نشر تولیدات، تبادل و تضارب افکار و اطلاعرسانی برنامهها ایجاد شده است.
❇️ فهرست محصولات
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
✅ فهرست محصولات اندیشکده شرح.
✅ دورههای آموزشی:
۰. عناوین کارگاههای آموزشی
۱. گفتمانسازی و نظام فکری و ارزشی
۲. برنامهریزی و مسئلهپژوهی
۳. شبکهسازی و تشکیلات
۴. مسائل اجتماعی ایران
۵. تصمیمسازی راهبردی
۶. مدیریت و راهبری میدان
✅ کتابهای مبنا:
۱. الگوی راهبردی مسئلهپژوهی و برنامهریزی اجتماعی
۲. مبانی تحول: تحلیل و تحول جامعه ایران از منظر متفکران انقلاب
۳. آرمان ایرانی؛ شبکه شاخصهای جامعه مطلوب ایرانی اسلامی
۴. جامعهشناسی ایران؛ وضعیتشناسی، مسئلهیابی و مسئلهشناسی اجتماعی ایران
۵. مدل تحول: مدل عملیاتی تحول اجتماعی ایران
۶. تجربه تحول: روایت تجربههای موفق اجتماعی
✅ کتابهای مسئلهمحور:
۱. مسئله ایران: تحلیل و تحول ایران از منظر پارادایمهای مختلف
۲. عصیان: نارضایتی و اعتراضات اجتماعی در ایران
۳. بازگشت به حاشیه: درآمدی بر الگوی تحلیل و تحول مسئله حاشیهنشینی
۴. مکتب مبارزه: استعمار و استعمارستیزی از منظر امام خمینی (ره)
۵. تحلیل و حل شبکه مسائل حجاب و عفاف
۶. انقلاب فرهنگی از منظر رهبر انقلاب
✅ درسگفتارها:
۱. تحول از منظر اندیشه توحیدی
۲. حکمرانی مردمی از منظر نهیالبلاغه
۳. جایگاه ساخت اجتماعی در تحول اجتماعی
۴. روایت تلاشی برای تحول
۵. جایگاه تربیت در برنامهریزی اجتماعی
۶. هیئتهای خانگی و جامعه ایران
۷. رویکردها و تکنیکهای مدیریت محله
۸. منطق کار قرارگاهی
۹. قرارگاه مردمی و جبهه مردمی
۱۰. آناتومی حکمرانی اجتماعی
✅ رصد:
۱. وضعیت دینداری در ایران پس از انقلاب
۲. وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران پس از انقلاب
۳. وضعیت مسائل ایرانیان در ایران پس از انقلاب
۴. وضعیت مصرف فرهنگی در ایران پس از انقلاب
۵. وضعیت خانواده در ایران پس از انقلاب
۶. وضعیت آمایشی ایران پس از انقلاب
✅ نقشه تحول:
۱. نقشه تحول محله آقاجان کرمانشاه
۲. محله مطلوب
✅ ایدههای کلیدی:
۱. نظام موضوعات و ساخت اجتماعی
۲. ساختار حکمرانی اجتماعی
۳. چرخه تحول حکمرانی
۴. الگوی مسئلهپژوهی و برنامهریزی
۵. مدل تحول و حل مسائل اجتماعی
✅ تجارب و مهارتها:
۱. دورهها و کارگاههای آموزشی
۲. تجارب تخصصی میدانی
۳. ظرفیتهای همکاری
۴. محصولات مکتوب
♻️ فهرست تکمیل میشود..
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
آناتومی حکمرانی اجتماعی.
عارضههای اجتماعی میوههای درخت ناکارآمدی حکمرانی است. ماموریت سازمان اجتماعی، حل معضلات و آسیبهای اجتماعی کشور نیست؛ سازماندهی ظرفیتهای مردم رکن پوم برای پذیرفتن نقش و از سمت دیگر، ماموریتسپاری در اجرای طرحهای تحول حکمرانی است.
درسگفتار آناتومی اجتماعی
@sharhthinktank
قرارگاه مردمی و جبهه مردمی.
جریان انقلابی سه مشکل دارد. مسئله اول مقاومت ذهنی نسبت به تجربیات گذشته؛ یعنی گام دوم تحقق یافته اما تغییری رخ نداده است. ولی فقیه از پیچ عبور کرده است اما ما راه خودمان را میرویم. منطق عوض شده، ماموریت از کنشگری به حلقههای میانی با اقتضائات و منطق متفاوتی تبدیل شده اما ما هنوز در نقش قبلی هستیم. حاضر نیستیم متفاوت فکر و عمل کنیم. مسیرهای گذشته به مقاصد گذشته ختم میشود. این منطق باید تغییر کند.
درسگفتار قرارگاه مردمی و جبهه مردمی
@sharhthinktank
منطق کار قرارگاهی.
فرماندهان جنگ و این که چه کاری انجام دادهاند را میتوانستند توضیح دهند اما قرارگاه را نمیتوانستند. به دلیل اینکه بعد از جنگ آنقدر به اسم قرارگاه محلهایی ایجاد شد که این تعبیر برای خودشان هم تغییر کرد. اشتباهی که بر اثر تکرار این واژه برای نقاطی غیر از یک قرارگاه در ذهنها تعریف شده یک مفهوم عرفی ایجاد کرد که حتی خود فرماندهان نظامی هم به درستی نمیتوانند معنی اصلی قرارگاه جنگ را بیان کنند. مجموعههای نظامی سراسر دنیا از ساختار قرارگاهی استفاده میکنند و این ابداع ما نیست. من واضحترین تعریف را نه در هیچ یک از منابع خارجی و داخلی بلکه فقط در فرمایش رهبر انقلاب دیدم.
درسگفتار منطق کار قرارگاهی
@sharhthinktank
حکمرانی مردمی از منظر نهجالبلاغه.
یک مولفه هفتم هم هست که امیرالمومنین بسیار بر آن اصرار دارند؛ پیوستگی میان مردم و حاکمان که از هر شش مولفه قبلی مهمتر است. یعنی اگر جامعه ناخواسته فقیر شود، آنقدر آسیب نمیبیند که بین مردم و حاکمیت شقاق و انشقاق ایجاد شود. امام در خطبه دویست و شانزده نهجالبلاغه که فلسفه حقوق متقابل را بیان میکنند میفرمایند: بزرگترین حقی که خدا واجب کرده نه حق مادر است، نه حق استاد و نه حق مربی؛ حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است. هر بلایی سر جامعه اعم از فرهنگی، سیاسی، امنیتی و.. بیاید به خاطر رعایت نشدن این حق است؛ و هر آرزو و آرمانی که محقق شود، به خاطر رعایت شدن این حق.
درسگفتار حکمرانی مردمی از منظر نهجالبلاغه
@sharhthinktank
رویکردها و تکنیکهای مدیریت محله.
تفاوت اصلی گام دوم انقلاب با گام اول در این است که در گام اول انقلاب ما اقدامات و کارهای حداقلی و زیرساختها را انجام دادیم. هیئتی را سازماندهی کردیم، بسیج را تشکیل دادیم، نهادهای خرد محلی را فعال و کارهای اجتماعی اولیه را محقق کردیم. در گام دوم نباید همچنان این مسیر ادامه پیدا کند. الزام گام دوم، حرکت عمومی مردم است تا آنها در این موضوعات و فعالیتها سهیم شوند.
درسگفتار رویکردها و تکنیکهای مدیریت محله.
@sharhthinktank
جایگاه تربیت در برنامهریزی اجتماعی.
تربیت یک برنامه و پیوست نیست؛ یک حقیقت مشاء و اتمسفر است. کسی که به دنبال کار تربیتی است تمام پدیدهها را در رابطه با این مسئله میبیند. بخشی از این نگاه از تجربه میدان و عملیات حاصل میشود، بخش دیگر نیز از طریق آشنایی با فضای معارفی و مبانی تئوریک عمیق. البته یک سری خطاها نیز در مسیر تربیت رخ داده است. در دفاع مقدس نوجوانهای بسیاری فرمانده و نقشآفرین بودند ولی همچنان در تصمیمگیری و واگذاری نقشها بچه انگاشته میشوند. به جای اینکه سن رایگیری به چهارده پانزده برسد، هجده مبنا شده است.
درسگفتار جایگاه تربیت در برنامهریزی اجتماعی
@sharhthinktank
تحول از منظر اندیشه توحیدی
جامعه متحول جامعهای است که زیست مردم در آن صبغه الهی دارد. اگر کل عالم جمع شوند نمیتوانند یک قلب را تغییر دهند. تحول در قلب کار خداست. امام میگفتند این تحول پیش آمده کار هیچکس نیست؛ کار خداست.
درسگفتار تحول از منظر اندیشه توحیدی
@sharhthinktank