eitaa logo
شریف لک زایی
257 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
145 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
گفت و گو با عنوان: صدرای زمانه؛ امکان‌سنجی برای ساخت آینده فیلم گفت و گوی را در لینک زیر ببینید: https://www.aparat.com/v/ksemh3v https://eitaa.com/shariflakzaei
شریف لک زایی: ما در تحلیل دستگاه نظری ملاصدرا و ارتباط با وضع زمانه کمبود داریم استاد فلسفه گفت: ما در مباحث تحلیل دستگاه نظری ملاصدرا و ارتباط آن با فهم وضعیت زمانه حتی در دانشگاه و حوزه کمبود داریم. به گزارش خبرنگار مهر، شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به موضوع حرکت مباحث نظری و عملی در فلسفه به ویژه فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه ملاصدرا پرداخت و آن را بررسی کرد. https://www.mehrnews.com/news/6134163/%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85
هدایت شده از فکرت
📌خودسازی و جامعه‌سازی در مسیر سعادت 🖇دکتر شریف لک‌زایی در گفتگو با فکرت 🔸حکمت متعالیه را نباید صرفاً یکسری انتزاعیات نظری دانست؛ این گفتمان توان تعیین مسیر زیست انسانی را دارد. به نظر ملاصدرا کار حکمت، ایلاد و ایجاد است؛ یعنی کسی که منتسب به این حکمت است اولاً باید در درون خودش یک سازندگی داشته باشد و ثانیا بتواند نظام معاش و نجات معاد را رقم بزند. 🔹 به نظر من اگر بخواهیم به نظریه آرمانشهر صدرا برسیم، کلیدی‌ترین مفهوم، واژه سعادت است. باید مشخص شود که سعادت از منظر ایشان چه تقریری دارد و در بطن چه مدلی از زیست فردی و اجتماعی محقق خواهد شد. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌آرمانشهر سازندگی 👤شریف لک‌زایی 💢آرمانشهر ملاصدرا کاملا جنبه اجتماعی داشته و به هیچ وجه انتزاعی نیست؛ در همان ابتدای اسفار می‌گوید که کار حکمت، ایلاد و ایجاد است؛ یعنی کسی که منتسب به این حکمت است اولاً باید در درون خودش یک سازندگی داشته باشد و ثانیاً این خودساختگی در واقع بتواند نظام معاش جامعه را بهبود بخشد. ➕فایل کامل گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
📌دولت قوی، جامعه قوی می‌سازد..! 🖇دکتر محسن جبارنژاد در گفتگو با فکرت 🔸ما امروز با فقدان ایده منظم و مؤثر در شرایط سیاسی از دولت مواجه هستیم؛ وقتی به کلیت امر سیاسی موجود و وضعیت سیاسی کشور می‌نگریم با یک انتزاعی‌نگری و کژاندیشی نسبت به ایده دولت روبرو هستیم. علی‌رغم اینکه نخبگان سیاسی ما به زعم خودشان به این فضا ورود کرده‌اند اما نوع پرداخت به دولت از حد روایت‌های راجع به دولت بالاتر نیامده است. 🔹 من معتقدم که آن چیزی که آینده توسعه ایران را می‌تواند رقم بزند، الگوی همان دیالکتیک جامعه قوی و دولت قوی است. می‌خواهم بگویم که هم دولت ضعیف بیراهه و هم جامعه ضعیف بیراهه است و هم در واقع دولت قوی و جامعه ضعیف بیراهه است. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📣 | ☑️ مخاطبین گرامی رسانه فکرت برای دسترسی آسان به مجموعه نشست‌های مربوط به پرونده «آرمان‌شهر صدرا» می‌توانید از منوی دستری زیر استفاده نمایید. ✅ «نشست علمی» ▫️روایت فردا؛ بررسی آرمان‌شهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ «عصــر پـرسـش» ▫️صدرای زمانه؛ امکان‌سنجی حکمت متعالیه برای ساخت آینده 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ «محفل گفتگومحور» ▫️نهــــایی‌ترین انســـان؛ بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ «نـقـد نــوشـت» ▫️صدرا؛ شهیر غریب؛ تاملی پیرامون دیالکتیک فلسفه و رمان 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰 گروه علمی فلسفه سیاسی ⬅️ شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی 🎤 حجت‌الاسلام دکتر عسگر دیرباز 🎤دکتر شریف لک‌زایی ✍دبیر علمی: آقای محمد‌باقر خراسانی 🗓 پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷، ساعت۱۰ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://hekmateislami.com/live 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی ✳️https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
بــــرش انسانیت انسان در گرو آزادی و انتخاب اوست شهید بهشتی بر «آزادی» و «اختیار» انسان تأکید می کند با ذکر این نکته که به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. نمی‌توان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد. باید مسئولیت این آزادی را پذیرفت و زحمت آن را بر خود هموار ساخت. تحقیق و مطالعه و پرس‌وجو و مشورت و گفت‌وگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است. دکتر نجمه کیخا روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/islamicpp https://irannewspaper.ir/8495/13 https://irannewspaper.ir/8495/13/94755
پیرامون موضوع میراث اخلاقی آیت ا...رئیسی در آستانه چهلمین روز شهادت وی، گفت و گویی با دکتر شریف لک زایی داشته ایم.این استاد دانشگاه بر این باور است که شیوه سیاست ورزی شهید رئیسی ارزش ها و اندیشه های انقلاب را تداوم بخشید. Magiran | روزنامه جام جم (1403/04/07): سیاستمدار صادق؛ دولت مقتدر https://www.magiran.com/article/4524013
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻کتمان حقیقت ‼️زن و چالش‌های جامعه امروز در اندیشه امام موسی صدر 👆 مشروح مطلب را در اسلایدها مطالعه نمایید ▫️امام موسی صدر بر این نظر است که آنچه در تمدن غرب دربارۀ زن مطرح شده، نه‌تنها نتوانسته به ارتقا و تعالی معنوی و انسانی زن کمک کند؛ بلکه عمدتاً زن را با عنوان جنس مؤنث برجسته کرده و این نگاه، موجبات فروپاشی خانواده و جدایی و طلاق را برای زن در دنیای معاصر به ارمغان آورده است. ▫️ایدۀ کلی امام موسی صدر در بحث زنان در حوزۀ تمدن غرب، این است که همچنان که دنیای قدیم به دلیل ضعف جسمی زن نسبت به مرد به او ظلم روا می‌داشته و چیزهایی را بر او تحمیل کرده و او را به خدمت درآورده بود؛ همچنان در دنیای جدید که برخاسته از تمدن غرب است نیز چیزهایی را به زن تحمیل کرده و او را همچنان در اختیار و خدمت خود منحصر و محدود کرده است. ▫️از دید صدر، حقیقت زن یعنی اینکه زن از جسم و روح و احساس و عقل و قلب، به طور هم‌زمان شکل یافته؛ درحالی‌که پرداختن به بعد جسمی زن در تمدن غرب، به معنای نادیده‌انگاشتن ابعاد دیگر وجودی و انسانی زن و برجسته ساختن بعد جسمانی و یا همان بُعد زنانگی او است که مورد نقد امام موسی صدر است. ▫️درواقع از دید صدر، حضور و فعالیت اجتماعی زنان، تااندازه‌ای ضروری و مفید است که می‌تواند بخشی از پاسخ عقب‌ماندگی جوامع مسلمان باشد؛ درحالی‌که در تمدن غرب، این حضور اجتماعی به‌گونه‌ای پیش‌رفته که به کرامت و شخصیت زن خدشه وارد کرده است. به باور صدر، این نگاه باید تغییر کرده و متحول شود. این تحول، باتوجه‌به ایدۀ صدر، به معنای توجه به همۀ ابعاد انسانی زن خواهد بود. 📝دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از KHAMENEI.IR
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فیلم کامل حضور رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼️ | پویش 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
اهمیت «مشارکت سیاسی» در اندیشه شهید آیت‌الله بهشتی انتخابات و تکلیف مدنی مردم در شکل‌گیری «دولت مقتدر» چه سهم و نقشی دارند؟ دکتر نجمه کیخا استاد اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 1. از تمایزات بسیار مهم دیدگاه‌های شهید بهشتی با غالب اسلام‌گرایان این است که وی ضمن تأکید بر اجرایی شدن قوانین اسلام در جامعه، همزمان دغدغه حفظ «آزادی» و «اختیار» انسان را نیز دارد. او همانگونه که همچون امام خمینی(ره) و استاد مطهری و دیگر رهبران فکری زمانه، اسلام را دینی جامع و «دین» و «سیاست» را همگام هم می‌داند، در پی آن است تا کامل بودن قوانین اسلام را نافی اختیار و مسئولیت اجتماعی انسان نداند و هر دو را باهم پیش برد. ترکیب همزمان اطاعت و پیروی با اختیار و خلاقیت با همان واژه پرکاربرد در اندیشه شهید بهشتی معنا می‌شود که عبارت از «مسئولیت اجتماعی» است. امروزه در ادبیات فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست در توصیف این مباحث از تکلیف‌گرایی، فایده‌گرایی، اختیارگرایی و فضیلت‌گرایی سخن به میان می‌آید. در این یادداشت کوتاه مجال بررسی این مکاتب نیست اما این امر مهم است که شهید بهشتی قائل به معیاری اخلاقی است تا امر «فردی» و «اجتماعی» به تعادل برسد. «اخلاق سیاسی» معیاری است تا اختیار، گزینش‌گری و فردیت انسان قربانی اهداف سیاسی قدرت حاکم نشود و از سوی دیگر، مسئولیت و تعهد اجتماعی انسان به فراموشی سپرده نشود. با چنین نگاهی می‌توان به بحث مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی پرداخت. 2. در اندیشه شهید بهشتی نه «قدرت سیاسی حاکم» مقدس است و نه «فرد» در مفهوم لیبرال خود؛ هر دو اصالت دارند و در هم تأثیر می‌نهند. انسان بدون پرداختن به تعهدات اجتماعی خود نمی‌تواند خود را بسازد و از سوی دیگر، محیط‌ سازی انسان نیز در گرو خودسازی اوست. در ادبیات اسلام‌گرایانه دهه های چهل و پنجاه در ایران، چنین عباراتی در قالب امر به معروف و نهی از منکر معنا می‌شد و واژه «مشارکت سیاسی» بیشتر از دهه هفتاد به فضای فکری و سیاسی ایران راه یافت. همچنین چالش اسلام‌گرایان و نوگرایان دینی در تعیین جایگاه دیدگاه‌های اجتماعی اسلام نسبت به لیبرالیسم و مارکسیسم، پرداختن به بحث اصالت فرد و جمع را ضروری ساخته بود. به این ترتیب، مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی با چنین دغدغه‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد. 3. اهتمام همزمان به «فرد» و «اجتماع» به بهترین صورت در امر مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ظهور می‌یابد. شهید بهشتی همچون آیت‌الله طالقانی معتقد بود رأی دادن و شرکت در فرایند انتخابات گرچه امری بااهمیت است اما فرصت بسیار کمی برای حضور اجتماعی مردم فراهم می‌کند. هم حضور همه مردم در تمامی نقاط کشور حتی مناطق روستایی و دورافتاده ضروری است و هم آگاه شدن و نظر دادن در باب همه مسائل اجتماعی ضرورت دارد. آیت‌الله طالقانی این امر را در قالب بحث شوراهای محلی و روستایی تا سطح شورای استانی و سپس مجلس شورا اجرایی می‌دید و شهید بهشتی ضمن تأیید این امر بر فراغت تمامی شهروندان برای پرداختن به مسائل سیاسی نیز اهتمام می کرد. شهید بهشتی معتقد بود باید وضعیت اقتصادی جامعه به گونه‌ای باشد که افراد مجبور نباشند تمام روز کار کنند و فرصت بیابند بخشی از روز را در مکان‌هایی با گفت‌وگو و دیدار با هم‌محله‌ای‌ها و دوستان و همشهریان خود در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند و همفکری کنند و نظر دهند. اگر چنین فراغتی نباشد سخن از مشارکت شهروندان بی‌معناست زیرا مشارکت بدون آگاهی از اخبار و رویدادها فایده مورد نظر را نخواهد داشت. 4. در کنار ضرورت وجود فراغت و فرصت برای مشارکت، از نظر شهید بهشتی، تعهد و مسئولیت انسان نیز بسیار مهم است. او همانگونه که از تکلیف فرد در قبال جامعه و مشارکت وی سخن می‌گوید بر عنصر «آزادی» و «اختیار» انسان نیز اهتمام دارد. انسانیت انسان در گرو انتخاب‌گری و گزینش‌گری اوست. اما به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. واژه مسئولیت، با تلاش و کوشش و زحمت فکری و عملی توأم است. نمی‌توان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد و بدون مشورت و گفت‌وگو و پرس‌وجو و مطالعه و تأمل از زیر بار آن شانه خالی کرد. اگر انسان نمی‌خواهد تابع محض و دنباله‌رو باشد و اگر خواهان استقلال فکری و آزادی و تعیین‌کنندگی است، باید مسئولیت این آزادی را بپذیرد و زحمت آن را بر خود هموار سازد. تحقیق و مطالعه و پرس‌وجو و مشورت و گفت‌وگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است. روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه 1403 https://eitaa.com/islamicpp
میزان مشارکت مردم در انتخابات 40 درصد بوده است و در غیر از حوزه‌های انتخابیه تهران و قم، بقیه شهرها نسبت به انتخابات 1400 کاهشی بوده است اما مراکز نظرسنجی مشارکت مردم را از 47 تا 58 درصد (ایسپا 51، مرکز پژوهش‌های مجلس 48.6، آرا 51، متا 52.5، صدا‌و‌سیما 46.8، خرد 48.5، دانشگاه تهران 53، شناخت 54، پرسش 58 درصد) پیش‌‌بینی کرده بودند. پیش‌بینی مراکز و موسسات نظرسنجی داخلی در‌مورد رای هر یک از نامزدها، فاجعه‌بارتر بوده است؛ روزنامه فرهیختگان، یکشنبه ده تیر ۱۴۰۳
📷 گزارش تصویری نشست علمی با موضوع: «شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی» 🆔@hekmateislami
📷 گزارش تصویری نشست علمی با موضوع: «شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی» 🆔@hekmateislami