eitaa logo
علی مقدم
2.1هزار دنبال‌کننده
786 عکس
336 ویدیو
26 فایل
آثار[سخنرانی، نوشته ها و اشعار]علی مقدم عاصی خراسانی ادمین @admin9988 وبلاگ http://asikhorasani.blogfa.com/ بایگانی پادکست ها https://eitaa.com/ali_moghaddam_Podcast پیام ناشناس https://harfeto.timefriend.net/16818822335153 هندوستان @SAEB_TABRIZ
مشاهده در ایتا
دانلود
محرومم اگر کنی ، فَمَن یَرزُقُنی؟! مخذولم اگر کنی ، فَمَن یَنصُرُنی؟! ما جز تو مگر خدای دیگر داریم؟! ماییم و امید بر تو ، با ما چه کُنی؟
انّا انزلناه فی لیله القدر تقدیم به قرآن ناطق امیرالمومنین علیه السلام قصیده واره "سلام بر قرآن" سلام بر تو که نوری و ذکری و ایمان سلام بر سخن حق سلام بر "قرآن" به هفت آیه ی "سبع المثانی"ات سوگند تمام رحمت محضی ، قسم به "الرحمان" معلّقات معلّق شد و به زیر آمد همین که نور تو آمد در آن زمان به میان خرد به عمق تو هرگز نمیرسد دستش هزار معنی نازک شدست در تو نهان اگر که چهره بدون نقاب بنماید کُمیت عقل شود لنگ و عاجز و حیران نسیم جنت حق میوزد ز آیاتش بهشت را به تماشا نشین در این بستان خزان گذشت بر اوراق خلق و کهنه شدند گذر نکرده بر اوراق او غبار خزان کتاب نیست ، شراب است شکل مکتوبش ز آیه آیه آن ‌مست میشود انسان به پیش هیبت "فاتوا بمثله" ، فُصَحا گرفته اند سر انگشت عجز را به دهان زبان به کام گرفتند جمله لال شدند چو گفت "فاستمعوا له و اَنصِتوا" ، یزدان بشر کجا و توان سخن چو او گفتن زبان هیچ بشر نیست مرد این میدان نگاه کن و بدان "اُنزل بعلم الله" اگر که بهتر از این هست هاتِ بالبرهان طناب اگر که بخواهی بیا که "انزلنا" طناب عرش الهی ست گشته آویزان نشسته اند همه انبیا بر این سفره به لقمه ای که بگیری از آن شوی لقمان فدای نثر روانش شود هزاران نظم که داده است پریشانی مرا سامان هزار عمر شده صرف فهم او و هنوز بدیع مانده معانی او و نحو بیان هزار فتنه بیاید هزار فتنه رود به زیر سایه قرآن نمیشوم نگران چنان پر است کتاب خدا ز وصف علی شود علی بشود این کتاب اگر انسان ببین به غیر علی کیست "باء بسم الله"؟! ببین شدست علی بر کتاب حق عنوان بدون نقطه چه معنا دهد کلام کسی؟! علیست مُظهِر قرآن و معنی "تبیان" خطاب آمده "بلّغ" : "علی ولی الله" که در غدیر شود حق چو آفتاب عیان به برکت علی "اکملتُ دینَکُم" آمد که با ولایت او کامل است این بنیان خلافت است فقط لایق علی آری "لَقَد تَقَمَّصَها" دیگری که وای بر آن کسی که شیعه او نیست ، غرق میگردد علیست کشتی نوح و علیست کشتی بان هر آنچه گفته نبی در حق علی وحی است مُطَهّر است نبی از خطا و از هذیان بدون حب علی راه بدتر از چاه است به کعبه نه که رسد آخرش به ترکستان علی الصباح قیامت خدات میپرسد چه شد که بعد نبی ، "اتبعتم الشیطان" به حکم آیه "واتوا البیوتَ من ابواب" ز درب خانه نبی را فقط شوی مهمان علیست باب ورودی علم پیغمبر گمان مکن که بود شهر بی در و دربان علیست سرّ "یدالله فوق ایدیهم" که اوست آیت عظمای حق به عالمیان علیست علّت جمع ضمیر "انفسنا" به جز علی چه کسی بوده بر پیمبر جان علیست هادی امت پس از نبی به صراط صراط نیست برای مُحبّ او لغزان علیست وجه خداوند "ذوالجلال" بلی در آن زمان که شود "کُلُّ مَن علیها فان" علیست ساقی کوثر ، علیست رحمت محض و غیر اوست سرابی که "یَحسَبُ الظَمئان" علیست صاحب علم کتاب و شاهد وحی کجاست عالم و جاهل به یکدگر یکسان؟! علی و فاطمه مصداق آن دو دریایند به جز حسین و حسن نیست "لُوء لُوء و مَرجان" قسم به آیه "تَبّت یدا" بریده شود دو دست هر که زند دست جز بر این دامان اگر‌که تیغ به رویم کشند می مانم نمیشوم ز مسیر غدیر رو گردان به حشر گر‌که شفاعت کند گناه مرا ثواب میخورد آن روز غبطه بر عصیان بگیر دست مرا بیقرارِ نام تو ام کویر خشک منم من ، تویی تویی باران فقط ترنم نام تو جان دهد ما را شبیه آب خنک در میان تابستان سخن به آب رسید و ز غصه آب شدم عطش چه کرد که صار السماء مثل دخان رسیده است خطاب "ارجعی الی ربک" خدا کند نخورد سنگ بر لب و دندان فدای قاری قرآن که تشنه لب بود و نداد جرعه آبی کسی به آن عطشان آهای شمر تو را ذره ای طهارت نیست مزن بدون وضو دست خویش بر قرآن @ASI_khorasani
دوستان حقیر را حلال بفرمایید و از دعای خیرتان محروم نفرمایید
هر چند که من خراب کردم یا ربّ خود را هدفِ عذاب کردم یا ربّ اما تو بیا و بگذر از من امشب روی کرمت حساب کردم یا ربّ .
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ شعرخوانی برنامه "مهمان خدا" شبکه قرآن سحر ۱۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ @sheikh_ali_moghaddam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی (مناجاتی و علوی) برنامه "سفره های همدلی" شبکه خراسان رضوی شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ @ASI_khorasani
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی همایش "زیارت سرخ" بزرگداشت شهدای رمضان حرم امام رضا علیه السلام . . دیدیم دوباره راه نورانی را این برکت دارایی و اصلانی را در اول قرن نو دوباره دیدیم تکرار شهید اول و ثانی را @ASI_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اطفالِ گرسنه یمن منتظرند فریاد رس فغانِ افغان ، برگرد دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری
با این نگاه وقت تماشا چه میکنی؟! ای شوخ دیده با جگر‌ ما چه میکنی؟! کمتر ز باغ های بهشتت مقام نیست اینجا میان مردم دنیا چه میکنی؟! شیرین تر از دهان تو شهدی مگر که هست؟! دیگر به کام خویش مربّا چه میکنی؟! درمان درد ماست به دستان تو فقط ما را حواله سوی مسیحا چه میکنی؟! از قامت تو شور قیامت بپا شدست بنگر که با چنین قد رعنا چه میکنی؟! ما را اسیر دام خودت کرده ای ، بکُش ای سنگدل به صید مدارا چه میکنی؟! ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
الهی، تو خود گواهی که در عصرِ سَلخِ شهرالله مبارک ۱۳۹۰ هـ . ق. چنان حسرتی بر این بنده مستولی شد که گوشه های چشمم با ناودان بهاری برابری می کرد و اههای اتشینم جهنم سوز بود، که بیداران در این ماه رستگار شدند و این خفته زیانکار. این حسرت یک ماه بود، با حسرت یک عمر چه باید کرد . . . امشب که در آخرین فرازم یا رَبّ از غصه پر از سوز و گدازم یارب چون حسرت یک ماه چنین تلخ بُوَد با حسرت یک عمر چه سازم یا رَب؟!
هر چند که میروی ولی سال دگر ای ماهِ خدا ، دوباره مهمانم کن اسعدالله ایامکم
از دست کشیدن نشود دسترست کم چون سرو، نگردید قدت از هرسَت کم فردای قیامت نخوری حسرت بسیار امروز اگر ساخته ای از هوست کم دنبال خدا باش، چه غم خلق چه گویند؟ هرگز نکند حرفِ کمِ هیچکست کم از نَفس تو پرسند ملائک که چه کردی مِن جَمرَهِ حُبّ العلوی اِقتَبَسَت کَم؟* بنشین و مزن بیهُده هر جا نفس آری هشدار از آن روز که آید نفست کم *چقدر نفست از آتش محبت علوی اقتباس کرده است؟
هستیم دلخوش از هیچ ، هستیم دلخور از هیچ ما را نمانده حاصل ، غیر از دلی پُر از هیچ بی بهره از وجودیم ، همچون سرابِ صحرا ما چیستیم غیر از مُشتی تَبَلوُر از هیچ با نیستی رسیدیم بر هستیِ دو عالم جز ما کسی نسُفتست هرگز چنین دُر از هیچ
باید از خویشتن فرار کنم رو به درگاه کردگار کنم خسته از اختیار برگشتم آمدم جبر اختیار کنم باختم از همه ولی این بار آمدم با خودت قمار کنم سرشکسته، نشسته، گردن کج به همین ذلّت افتخار کنم زورِ بنده به زاری است فقط صبح و شب ناله های زار کنم جز همین گریه در بساطم نیست نکنم گریه، پس چه کار کنم؟ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۳ شوال ۱۴۴۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 بسْمِ‌ ٱللَّهِ‌ ٱلرَّحْمَٰنِ‌ ٱلرَّحِيمِ 🕊 🌤«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🌤 🔸سرود بسیار زیبای بدون هرنوع .. 🌱به احترام مراجع شیعه که موزیک را بطور مطلق حرام می دانند. 🌱و همچنین شیعیانی که به احترام احادیث رسول اللّه و اهل بیت { علیهم السلام } ، به عمل می کنند و در زندگی خود از سمع و نشر موسیقی می کنند . 🍃"اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً" 🍃التماس دعا ... 🤲 🕌مدرسۀ علمیّۀ موسی ابن جعفر(ع)
من دورِ ثواب هم نگشتم بی تو من دور شراب هم نگشتم بی تو ای دوست بیا و غیرتم را بنگر هم بسترِ خواب هم نگشتم بی تو ۲۱ دی ۱۳۹۹ @ASI_khorasani
کشید دامن اگر ، پیرهن بگیر از او بنازم این هُنر و همّتِ زلیخا را
حال و روز بعضی از مردم و فروشنده ها که تا میتوانند احتکار میکنند گران تر بفروشند امّا همیشه بر لبشان ناله و فحش به گرانفروشی و نا مسلمانی است ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست
تامّلات ادبی ایهام ، ابهام و کژتابی ۱ یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر در فضای شعر و خصوصا شعر آیینی رواج یافته و شاهد ازدیاد روز افزون آن هستیم ( که شاید از مهمترین علل آن ، فقدان نقد و نبودن روحیه نقد پذیری است*) وجود "ابهام" و "کژتابی" های فراوان است. زبان گاهی اوقات دچار ابهامات و نابسامانی هایی میشود که جز با دقّت و و حسّاسیت نمیشود از آن ها نجات پیدا کرد. یکی از راه های نجات از این ابهامات ، مطالعه و فکر در موضوع "ابهام" و "کژتابی" است به تعبیر استاد قوام الدین خرمشاهی : فایده بحث کژتابی ها ، " زبان آگاهی" و حساسیت زبانی پیدا کردن ، و در آثار خود یا گفته ها و نوشته های خود از ارتکاب کژتایی پرهیز کردن است. (مقدمه کتاب کژتابی های ذهن و زبان) قطعا اگر این مساله مورد نقد قرار نگیرد و با تسامح و تساهل از کنار آن عبور کنیم ، شعر آیینی در حد شعر بزمی که فقط مخاطب عمومی سطحی نگر را به صورت زودگذر اقناع میکند خواهد ماند و در طولانی مدت ذائقه مخاطب شعر دچار ابتذال و انحراف در زبان و مفاهیم خواهد شد. به عنوان مقدمه چند نکته ی کوتاه در مورد "ابهام" و "ایهام" عرض خواهم کرد و در نوشته های بعدی به نمونه هایی از ابهام ها و کژتابی در شعر شاعران امروزی اشاره خواهم کرد (سعی میشود از شاعرانی که شعرشان مخاطب بالایی دارد و الگویی برای شاعران مبتدی هستند ، نمونه ذکر کنم چون معتقدم هرچقدر این بزرگواران دقتشان در این موضوعات بیشتر باشد ، شاعران مبتدی هم بیشتر دقت خواهند کرد ، که به قول صائب تبریزی : صافی و تیرگیِ آب ز سرچشمه بُوَد) تفاوت ابهام و ایهام ابتدا باید به ایهام بپردازیم و بعد به ابهام و کژتابی باید توجه کنیم که "ایهام" یکی از صنایع معنوی مهم و زیبای علم بدیع است و استفاده از این صنعت نشانه قوّت شاعر و شعر اوست یکی از نقاط قوت و برجسته حافظ و سعدی ، استفاده آنها از صنعت ایهام است ایهام یک نکته مثبت است که ریشه در دو یا چند معنی داشتن یک کلمه یا عبارت است که یک معنی غالبا پیداتر و معانی دیگر پنهان تر اند (اینکه گفتیم غالبا به دلیل وجود ایهام متوازی است که هر دو معنا به یک اندازه به ذهن متبادر میشوند) به این چند نمونه دقت کنید سعدی قاضیِ شهرِ عاشقان باید که به یک "شاهد" اقتصار کند کلمه "شاهد" محتمل دو معناست : یکی گواه و دیگری زیبا رو که طبق هر دو ، بیت معنا میدهد (البته معنای گواه به دلیل کلمه قاضی نزدیک تر است) حافظ صوفی که بی تو توبه ز می کرده بود دوش بشکست عهد چون در میخانه دید "باز" در اینجا کلمه "باز" دو معنا دارد یکی گشوده و دیگری دوباره ، که هر دو معنا با بیت تناسب دارد حافظ چو منصور از مراد آنان که بردارند بر دارند بدین درگاه حافظ را چو می‌خوانند "می‌رانند" در این بیت واژه "میرانند" را چهار گونه میشود معنا کرد که هر کدام وجه معنایی جالب و قابل توجهی دارد .۱.میکِشند  ۲.طرد میکنند  ۳.میکُشند  ۴.امیرانند ما انواع مختلفی از ایهام در زبان داریم که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد (واژگانی ، ساختاری ، ساختاری واژگانی و خوانشی) بحث ایهام بسیار بحث زیبا و دامنه داری است اما چون غرض این نوشتار بحث از "ابهام و کژتابی" هست به همین مقدار از توضیح ایهام اکتفا میکنم و انشالله در نوشته بعدی به ابهام و تفاوت آن با ایهام و مساله کژتابی خواهم پرداخت. ________ *ما کثره الشُّعَراءِ الّا عِلّه مُشتقّه من قِلّه النُّقّادِ ترجمه : بسیاریِ شاعران ، بیماری است که برخاسته از اندکی ناقدان است. ۲۵ دی ۱۴۰۰ ۱۲ جمادی الثانی ۱۴۴۳ @ASI_khorasani
خُرد منگر گناه را هرگز ، گندمی بر زمین زد آدم‌ را گاه مویی بگیرد از چشمت روشنیِ تمام عالم را