من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت
#حافظ
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دمی با دوست در خلوت به از صد سال در عشرت
من آزادی نمیخواهم که با یوسف به زندانم
#سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
نه به خاکِ در بسودم، نه به سنگش آزمودم
به کجا برم سری را، که نکردهام فدایت
#بیدل_دهلوی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
🔹بیتفاوتها🔹
بعد از اینکه دفن شد آن شب پیمبر در سکوت
سُست شد ایمان مردم، مُرد باور در سکوت
شد غدیر خم شبیه رازهای سر به مُهر
محو شد از خاطرات، آن حج آخر در سکوت
کینهها سر باز کرد و فتنهها آغاز شد
آتش آن کینهها شد شعلهورتر در سکوت
شهر، تنها در هجوم فتنه چشم خیره داشت
لال بود و گنگ بود و بُهتآور در سکوت
فتنۀ نَمرود شد آتشبیار معرکه
هیزم آوردند مردم بار دیگر در سکوت
سوخت میراث پیمبر در میان شعلهها
بسته شد دستان حق؛ دستان حیدر در سکوت
در میان بیتفاوتهای بیاصل و نسب
سوخت آیه آیه آیه قلب کوثر در سکوت
دختر آیینه را در کوچهها سیلی زدند
شد شنیده آن صدای تلخ، بهتر در سکوت
روزِ روشن در میان کوچه افتاد از نفس
در میان هَجمههای شعلهپرور در سکوت
بین طوفانهای بیغیرت، میانِ گرد و خاک
پُربها شد چادر زهرای اطهر در سکوت
::
در هجوم بیصدایی، یک نفر فریاد شد
فاطمه در بین آن خوف و خطر فریاد شد
از نفس افتاده بود، اما نفسها را بُرید
چون رسولالله آمد، چون پدر فریاد شد
ذوالفقاری از کلام آورد و در آن معرکه
پیش رفت و پیش رفت و بیشتر فریاد شد
از محمد، از پدر تا گفت قدری گریه کرد
گریه کرد و باز با چشمان تَر فریاد شد
از کتابالله ناطق گفت؛ از مولا علی
رو به منبر کرد و با خون جگر فریاد شد
بر سر این بیتفاوت مردمِ از حق گریز
در میان صحن مسجد با تشر فریاد شد
::
آه اما هر چه او فریاد شد، فریاد شد
دید تنها عدهای را مات و مضطر در سکوت
بعد از آن زهرای اطهر ذره ذره آب شد
شد شبیه یک خیالِ گریهآور در سکوت
در غریبی گوشۀ آن خانۀ ماتمزده
ماند تا جان داد روزی بین بستر در سکوت
غسل داد او را امیرالمؤمنین با اشک چشم
زیر نور ماه، با چندین کبوتر در سکوت
روی برگ لالهها با خون دل باید نوشت
نیمهشب تشییع شد آن یاسِ پرپر در سکوت
از امیرالمؤمنین آن شب امانت را گرفت
در میان قبر، دستانِ پیمبر در سکوت
ناکجاآباد شد دنیای بعد از فاطمه
بینهایت شد غم ساقی کوثر در سکوت
میرسد پایان این جریان به روز رستخیز
میرسد وقتی سواره بین محشر در سکوت
#رضا_خورشیدیفرد
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
تا بیخبر بمیرد در درد خودپرستی
عاشق شو ار نه روزی کار جهان سرآید
ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی
#حافظ
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
سگی پای صحرانشینی گَزید
به خشمی که زهرش به دندان چکید
شب از درد، بیچاره خوابش نبرد
به خیل اندرش، دختری بود خُرد
پدر را جفا کرد و تندی نمود
که آخر تو را نیز دندان نبود؟
پس از گریه، مرد پراکندهروز
بخندید کای بابک دلفروز
مرا گرچه هم سلطنت بود و بیش
دریغ آمدم کام و دندان خویش
محال است اگر تیغ بر سر خورم
که دندان به پای سگ اندر بَرَم
توان کرد با ناکسان بَدرَگی
ولیکن نیاید ز مردم، سگی
لغات دشوار:
گزیدن: گاز گرفتن
خیل: گروه، در ابن جا مَجازاً خانواده پراکندهروز: بدبخت
بابک: پدر دوستداشتنی. کاف آن، معنای تحبیب (دوست داشتن) میدهد
سلطنت: قدرت، تسلّط
کام: دهان
بدرگی: بدذاتی، پستی
برگزیدهی متون ادب فارسی، ص۶۷ و ۷۲.
#بوستان_سعدی
#سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
دل و راز رشید چشمهساران
غبار و بیقراری سواران
دوباره صبح آمد؛ دم گرفتیم
من و «گنجشک و جبرائیل» و باران
#گنجشکوجبرائیل
#سید_حسن_حسینی
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
زمانه، پندی آزادوار داد مرا
زمانه را چو نکو بنگری، همه پند است
به روزِ نیک کسان گفت تا تو غم نخوری
بسا کسا که به روزِ تو آرزومند است
زمانه گفت: مرا خشم خویش دار نگاه
که را زبان نه به بند است، پای در بند است
چهل چراغ، شکوری، ص ۱۹.
#رودکی( پدر شعر فارسی)
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
جلد اول اصلی_231213_092040.pdf
18.07M
#ازصباتانیما
#یحیی_آرینپور
جلد اول
کتابی با موضوع تاریخ ادبیات فارسی، که تاریخ۱۵۰ سال ادب فارسی را دربرمیگیرد. این کتاب تقریباً سراسر تاریخ ادبیات فارسی در دورهٔ قاجاریه را شامل میشود. این دوره از تاریخ ایران مقارن است با نفوذ روزافزون تمدن اروپایی، وسعت گرفتن دخالت و تسلط قدرتهای استعماری، و تقویت حس استقلالطلبی و میهندوستی و ظهور و بسط جنبش مشروطهخواهی و تجددطلبی.
نویسندهٔ از صبا تا نیما، که از نزدیک شاهد بسیاری از جریانهای سیاسی و اجتماعی و ادبی این دوره بوده و فعالانه در جنبش تجدد ادبی شرکت داشته، طی سالها تحقیق و با مطالعهٔ بیش از هزار کتاب و رساله و مجله و روزنامه، و با استفاده از آخرین تحقیقات ایرانشناسان، مواد و مدارک پرارزشی فراهم آورده و به این تألیف دست زدهاست. مؤلف در کار خود نظر انتقادی و علمی دارد و کوشیدهاست که تأثیر تحولات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را بر اوضاع ادبی بهروشنی نشان دهد. از مباحث بسیار دلکش و بدیع کتاب، پیکار کهنه و نو، بهویزه مناظرهٔ محمدتقی بهار و تقی رفعت است دربارهٔ معنای تجدد که ما را در فضای ادبی آن روز قرار میدهد و از وجود نطفههای تجدد اصیل و عمیق در این جوّ حکایت میکند.
تصاویر و دستخط ها از مستندات جذاب کتاب است.
از صبا تا نیما در دو جلد انتشار یافتهاست؛ جلد اول: «بازگشت و بیداری»، جلد دوم: «آزادی و تجدد».
#معرفی_کتاب
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
صبا2_231213_092702.pdf
28.44M
#ازصباتانیما
#یحیی_آرینپور
جلد دوم
در قلمرو ادبیات فارسی، مقالات و کتابهای قابل توجه متعددی آمده است که هر کدام بیانگر ناگفته های تأثیرگذار و حائز اهمیتی است. "از صبا تا نیما" یکی از این آثار ارزشمند است که خواننده را وارد عرصهای جدید و متفاوت میکند که در آن "یحیی آریان پور" به ارزیابی و تفسیر آثار نویسندگان و هنرمندان مهم ایرانی میپردازد. به طور کلی می توان گفت که این کتاب حاصل یک تحقیق ادبی 150 ساله است. "یحیی آریان پور" چکیدهای از دستاوردهای مطالعات گسترده خود را در زمینه پیشرفت های ادبی، به گونه ای تنظیم کرده است که علاقه مندان به راحتی از آن بهره مند شوند. این مطالب شامل بررسی، کاوش و مطالعات وی در مورد جایگاه ادبیات، شاعران و نویسندگان صفوی، دربار حاکمان قاجار و آغاز نهضت آزادی و نیز رویدادهای مهم تاریخی میباشد.
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
آرایههای ادبی، روشها و ابزارهایی هستند که اشعار و متون را به طرز شگفتآوری زیبا، خواندنی و به یاد ماندنی میکنند.
برعکس تصور عامه، شناخت آرایههای ادبی بیشتر برای خواننده و مخاطبان واقعی و تخصصی و ناقدان آثار ادبی کاربرد دارد.
چرا که فرض بر این است شاعر و نویسنده، این صنعتها را ناخودآگاه و از جوشش احساسات خود به روی کاغذ میآورد نه از سر تلاش آگاهانه و متکلفانه.
پس خوب است برخی از این آرایهها را بشناسیم و لذت خواندن متون ادبی را برای خود مضاعف کنیم.
تلاش میکنم هرازچندگاهی در کانال به این موضوع نیز بپردازم.
#اطلاعات_ادبی
#آرایههای_ادبی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
🔹گر نگاهی به ما کند زهرا🔹
گر نگاهی به ما كند زهرا
دردها را دوا كند زهرا
بر دل و جان ما صفا بخشد
گر نگاهی به ما كند زهرا
كم مخواه از عطای بسیارش
كآنچه خواهی، عطا كند زهرا
بضعۀ مصطفی بُوَد زآنرو
جلوه چون مصطفی كند زهرا
خانۀ وحی را، ز رخسارش،
رشکِ غار حَرا كند زهرا
نه عجب گر به شأن او گویند،
خاک را كیمیا كند زهرا
این مقام كنیز او باشد
تا دگر خود، چهها كند زهرا!
چهره پوشد ز مرد نابینا
تا بدین حد، حیا كند زهرا
در طرفداری از خدا و رسول
به علی اقتدا كند زهرا
روز محشر -كه از شفاعت خویش
حشر دیگر به پا كند زهرا-
همچو مرغی كه دانه بر چیند،
دوستان را جدا كند زهرا
چه شود گر زِ رحمت بسیار
حاجت ما روا كند زهرا؟
چه شود گر که بر «مؤید» هم
نظری از وفا کند زهرا
#سیدرضا_مؤید
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
برایم بهترین راه نجات است
جهانی ژرف در جان لغات است
سر وکار دلم تا لحظه مرگ
دمادم با «مفاتیحالحیات» است
#مفاتیح_الحیات
#آیتالله_جوادی_آملی
#معرفی_کتاب
#کتاب_خوب_بخوانیم
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انسان شناسی ۱۴۳.mp3
11.46M
#جهانِ_جان
#انسانشناسی_۱۴۳
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
مبداء : مَـــن
مقصد : خُــــدا (کمال مطلق)
• بهترین مسیر حرکت از مَــن تا خُـــدا کدام مسیر است؟
• بهترین مرکب برای حرکت در این مسیر کدام است؟
• جواب این سؤالها را در کدام مکتب باید پیدا کنم؟
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کمتر از ۲ دقیقه برای شناخت یکی از مفاخر ایران، نظامی گنجوی!
#معرفی_شاعر
#نظامی
اصلاحیه:
در این کلیپ، آثار نظامی را اسکندرنامه، پنجگنج و مخزن الاسرار معرفی کرده، در حالی که پنج گنج حاوی پنج مثنوی غنی و ارزشمند نظامی است: «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه».
یعنی به این ۵ منظومهی نظامی پنجگنج گفتهاند و اسکندرنامه و مخزن الاسرار هم جزء همین ۵تاست.
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
#آرایههای_ادبی به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:
آرایههای لفظی
آرایههای معنوی
در آرایه های لفظی، ظاهر کلمات و هماهنگی حروف آنها، جمله یا بیت را زیبا میکند مثل:
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
حتی اگر معنیاش را نداریم آوا و تکرار خ و ز جلب توجه میکند و خوشایند است.
اما در آرایههای معنوی، باید به معنا توجه کنیم.
چیزی در معنا وجود دارد که فرا تر از معنی ظاهری بیت است مثلا:
شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد
اینجا میتوانیم برای شیرین دو معنا در نظر بگیریم و دو معنی متفاوت از مصراع استخراج کنیم.
**************
کتابهای زیادی در موضوع آرایهها وجود دارد که این صنایع را تقسیمبندی و اسم گذاری میکند.
یکی از معتبرترینهایش فنون و صناعات ادبی علامه همایی است.
ولی من اینجا بیشتر از کتاب نگاهیتازه به بدیع دکتر سیروس شمیسا استفاده میکنم که امروزیتر و سادهتر است و از منابع تخصصی و دانشگاهی است و طبقهبندی و تقسیم بندی خوبی دارد.
#اطلاعات_ادبی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast