eitaa logo
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
455 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
477 ویدیو
51 فایل
"آن": یُدرک و لا یوصف: به گفت در نیاید! 🌸لطیفه‌ای است نهانی، که عشق از او خیزد (صفحه‌ای برای اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات) فاطمه شکردست دکترای زبان و ادبیات فارسی هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور هنرجوی فوق‌ممتاز خوشنویسی ارتباط با من @fadak_shekardast
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح یک رباعی از مولوی عاشق و معشوق ز اول که حدیث عاشقی بشنودم جان و دل و دیده در رهش فرسودم گفتم که مگر عاشق و معشوق دواند خود هر دو یکی بود، من اَحوَل بودم می‌خواهد بگوید که: یک موجود و یک مؤثر در عالم بیش نیست و آن، حضرت حق است سبحانه و تعالی. و از لوچی و احولی است که ما، دو می‌بینیم و سه می‌بینیم و یکی را نمی‌بینیم... وقتی که عشق آدمیان به یک‌دیگر و عشق رود و دریا و درخت و پرنده و چرنده و زمین و آسمان به یک‌دیگر و به آدمی چنین زیباست و دلفریب، بنگر که عشق خدای به آدمی و عشق آدمی به خدای، چه اندازه فریبا و دلرباست! باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
زبان واژه‌ها من و تو، این هجا را می‌شناسیم زبان واژه‌ها را می‌شناسیم سکوت از جنس فریاد است این جا چه خوب این هم‌صدا را می‌شناسیم شاعر شنیدنی است 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
امام حسين عليه السلام: لَيستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ، و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است ميزان الحكمه ج3 ص25 📖https://eitaa.com/hadis_nikusokhan
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
💞 یک عاشقانه آرام از کودکی، عسل را بسیار دوست داشتم. این، شاید، یک قطعه خیالِ خالصِ چسبنده‌ی شیرینِ طلایی رنگ بود. کودکانِ کم‌سال، قدرتِ انتخاب ندارند. کودک، عاشقِ مادر نیست، محتاجِ مادر است. عشق، احساسی و کلامی کودکانه نیست. یک قطعه خیالِ خالصِ طلایی به نام عسل را دوست داشتم، وبعدها، این دوست داشتنِ خیالی، گرفتارم کرد. زمانی عسلی خریدم که عسل نبود. دلم شکست. برانگیخته شدم. دربه‌در به دنبالِ عسلِ اصل گشتم، نیافتم. عسل‌فروشان، پیوسته فریبم می‌دادند. عسل‌فروشان چیزی را می‌فروختند که «مثلِ» عسل بود. دلم بیشتر شکست. دلم برای کودکی‌هایم سوخت. دلم برای خلوصم سوخت. نمی‌خواستم از کودکی تا نوجوانی، تا جوانیِ تمام، چیزی را با لذت، یک لقمه هر صبح، در دهان نهاده باشم که دروغ بوده باشد. هرجا که رفتم، حتی کنار بسیاری از کندوها، عسلِ راست نیافتم، و زنبورانِ بی‌شماری را افسرده و متاسف یافتم، و گریستم. برای ساختنِ یک جهانِ جعلی، که در آن هیچ چیز، همان چیزی نباشد که باید، گروهانی از آدم‌ها، سرسختانه تلاش کرده‌اند؛ و ایشان، به احترامِ همین تلاشِ جان‌فرسای غول‌آسای کمرشکن، دَمی به صداقتْ باز نخواهند گشت؛ دَمی. 📚برشی از کتاب 👤 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنی از سعدی دُرُشتی و نرمی خشم بیش از حد گرفتن، وحشت آرد و لطفِ بی‌وقت، هیبت ببَرَد. نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند. درشتی و نرمی، به هم در، بِه است چو فاصِد که جرّاح و مرهم‌نِه است درشتی نگیرد خردمند پیش نه سستی که ناقص کند قدر خویش نه مر خویشتن را فزونی نهد نه یک‌باره، تن در مذلّت دهد 🌻🌻🌻 شبانی با پدر گفت: ای خردمند مرا تعلیم دِه، پیرانه یک پند بگفتا: نیک‌مردی کن نه چندان که گردد خیره، گرگِ تیزدندان لغات: فاصد: رگ‌زن، حجامت‌کننده خیره: گستاخ، سرکش کلیات سعدی، گلستان، باب هشتم در آداب صحبت 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
من متعلق به نفرتِ از اسارتم و نفرت از استبداد؛ اما به باورْداشتن، عادت نمی‌کنم. می‌گویم: تو هرگز به خاطر وطنی که به عادتِ دوست داشتنش مُبتلا شده‌یی به جان نخواهی جنگید. هرگز به خاطر مردمی که به مهرورزیِ به ایشان، عادت کرده‌یی، زندگی نخواهی داد. نمازی که از روی عادتْ خوانده شود، نماز نیست، تکرار یک عادت است: نوعی اعتیاد. حرفه‌‌یی شدن، پایانِ قصّه‌ی خواستن است. عادت، رَدّ تفکر است و ردّ تفکّر، آغازِ بلاهت است و ابتدای دَدی زیستن. انسان، هرچه دارد، محصولِ تمامی هستی خویش را به اندیشه سپردن است. و من، پیوسته می‌اندیشم که کدام راه، کدام مکتب، کدام اقدام، در فروریختنِ این بِنا می‌تواند تاثیرِ بیشتری داشته باشد. 📚برشی از کتاب 👤 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
با آنکه دلم از غم هجرت خونست شادی بغم توام ز غم افزونست اندیشه کنم هر شب و گویم یارب هجرانش چنین است وصالش چونست 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع سبکهای شعر فارسی از دیدگاه ملک‌الشعرای بهار📚📚📚 ا- سبک خراسانی یا تُرکستانی (آغاز شعر فارسی تا قرن ششم ه. ق.). ۲ - سبک عراقی (از قرن ششم تا قرن دهم). ۳ - سبک هندی (از قرن دهم تا سیزدهم). ۴ - دوره‌ی مشروطه. ۵ - دوره‌ی معاصر. ادبیات فارسی 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
ما جُز «گفتن»، هیچ چیز نیستیم. عشق، نوعی گفتن است و عالی‌ترین نوعِ گفتن. جنگ هم گفتن است. ایمان هم گفتن است. نگاه کردن، یک واژه‌ی نرم است. خدا، کلمه بود__ برای انسان. خدا چه چیز به جُز کلمه می‌تواند باشد؟ احساس؟ عظمت؟ مطلق؟ کمال؟ مگر این‌ها جُز کلماتِ خوب، چیزی هستند؟ 📚برشی از کتاب 👤 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
نشان بدبختی در کلام سَهل تُستَری (عارف قرن سوم هجری) از سهل پرسیدند که: "نشان بدبختی چیست؟" گفت: " آن است که تو را علم دهد و توفیق عمل ندهد و عمل دهد و اخلاص ندهد که عمل کنی، بیکار کنی. و دیدار و صحبت دهد با نیکان و تو را قبول ندهد." نَفَحات‌الاُنس، جامی 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
شب همه بی تو کار من شکوه به ماه کردن است روز ستاره تا سحر تیره به آه کردن است متن خبر که یک قلم بی تو سیاه شد جهان حاشیه رفتنم دگر نامه سیاه کردن است چون تو نه در مقابلی عکس تو پیش رو نهیم این هم از آب و آینه خواهش ماه کردن است نو گل نازنین من تا تو نگاه می‌کنی لطف بهار عارفان در تو نگاه کردن است 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این نامه توسط جمعی از جامعه دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران، خطاب به دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین، تنظیم شده است. با امضای این نامه، از حرکت انسانی این دوستان حقیقت‌جو دفاع، و اقدامات سرکوبگرانه دولت ایالات متحده و سایر دولت‌های غربی علیه این دانشجویان و اساتید را محکوم می‌نماییم. بسم الله الرحمن الرحیم از جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ایران به دانشجویان آزاده‌ی آمریکا و اروپا که در دفاع از مردم غزه به پا خاسته‌اند سلام به رسم مسلمان‌ها با سلام آغاز می‌کنیم که معنایش آرزوی سلامتی و صلح است. به ما گفته بودند آمریکا و اروپا مهد آزادی است، آزادی بیان، رفتار و اندیشه. و به شما گفته بودند دین ما دین خشونت است و مخالف آزادی. و این، چیزی نبود که ما یا شما، خودمان دیده باشیم و ادراک کرده باشیم. این تصویری بود که رسانه‌های اصلی و حاکمان آنها برای ما ساخته بودند. «غزه»، و خون زنان و مردان و کودکان بی‌گناهش، این افسانه‌های دروغین را باطل کرد. حالا ما شاهد آن هستیم که برای آزادی بیان، در دنیای غرب، خط قرمزی وجود دارد، و آن این است که شما حق ندارید از انسان‌هایی که از حقوق اولیه خود، از، آب، غذا، امنیت و خاکشان محروم می‌شوند دفاع کنید، چون فلسطینی هستند و در مقابل اسرائیل ایستاده‌اند. و اسرائیل، همه‌ی خطوط قرمزی را که هر انسانی به حکم انسانیت می‌پذیرد، زیر پا گذاشته است، اما دولت ایالات متحده، در کنار بسیاری از دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر، از هیچ گونه حمایت مالی، نظامی و رسانه‌ای از این رژیم فروگذار نمی‌کند. ما شاهد آن هستیم که صدای اعتراض شما به این نسل‌کشی، به شدت سرکوب می‌شود. پلیس برای سرکوب اعتراضات شما وارد دانشگاه می‌شود و خشن‌ترین برخوردها را با اعتراضات انسان‌دوستانه‌ی شما دارد‌. ما بسیار خوشحالیم که ندای مظلومیت غزه از پس دیوارهای قطور سانسور و دروغ‌پردازی رسانه‌ای عبور کرده و به گوش وجدان‌های حقیقت‌جوی شما رسیده است. ما، در ایران، سالهاست که در مقابل جنایتهای اسرائیل و در کنار مردم فلسطین ایستاده‌ایم و حالا ما و شما در کنار هم و در کنار مردم غزه هستیم. ما در کنار شما هستیم تا پلی بسازیم از انصاف و اندیشه و بر فراز آن، ستایشگر حقیقت و آزادی حقیقی باشیم. ما در کنار شما هستیم و تا زمان ظهور منجی، که ما او را به نام «مهدی» موعود می‌شناسیم، با ظلم، خشونت و تبعیض مبارزه خواهیم کرد. دوست‌دار شما جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی لینک امضا https://survey.porsline.ir/s/25USSsZS
همیشه خاطرات عاشقانه، از «نخستین روز، نخستین ساعت، نخستین لحظه، نخستین نگاه و نخستین کلمات آغاز می‌شود» همانگونه که سیاست، از نخستین زندان، نخستین شلاق و نخستین دشنام‌های یک بازپرس. عشق، نَفْسِ نخستین است، و درد: دردِ جاری، نخستینِ همیشه. 📚برشی از کتاب 👤 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
ضرب المثل های ایرانی با هوش مصنوعی! 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast