eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
700 دنبال‌کننده
34 عکس
9 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
لزوم احتیاط در نامگذاری داروها به اسم معصومان صلوات الله علیهم اجمعین سند علیه السلام @shenakhtehadis
کلیاتی درباره بررسی متن و سند کتاب طب الرضا ع - 1.mp3
5.44M
کلیات مهم درباره بررسی متن و سند کتاب طب الرضا علیه السلام بخش اول آیا روای رساله ذهبیه ، موثق است؟ آیا متن کامل کتابچه طبی منسوب به امام رضا (ع) تالیف خود آن حضرت است؟ 11.5 دقیقه صوت (علیه السلام) @pasokhvoice @shenakhtehadis
کوتاه درباره میزان اعتبار کتاب طبی منسوب به امام رضا علیه السلام.mp3
1.33M
کوتاه درباره میزان اعتبار کتاب طبی منسوب به امام رضا (علیه السلام) خلاصه صوت یازده دقیقه ای پیشین در 3 دقیقه آیا " طب الرضا (ع)" را امام هشتم (ع) برای سلامتی مأمون عباسی نوشته است یا ابن جمهور آن را جعل و به امام (ع) منسوب کرده است؟ (علیه السلام) @pasokhvoice @shenakhtehadis
بررسی کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام + طب روایی و اسلامی مورد ادعای آقای تبریزیان.mp3
6.08M
بررسی میزان اعتبار کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام بخش دوم - 13 دقیقه صوت آیا طب روایی و اسلامی مورد ادعای آقای تبریزیان صحت دارد؟ (علیه السلام) @pasokhvoice @shenakhtehadis
آیا کارآمدی طب آقای تبریزیان دلیل بر اسلامی بودن انست؟.mp3
2.83M
آیا کارامد بودن برخی از نسخه های طبی که آقای تبریزیان ترویج می‌کند دلیل قاطعی بر اسلامی بودن آنست؟ آیا نشان می‌دهد این داروها و توصیه‌های پزشکی دقیقا از احادیث اهل بیت (علیهم السلام) گرفته شده است؟ 6 دقیقه صوت @shenakhtehadis @pasokhvoice
آیا « بسته شدن راه حج » از علایم ظهور است و در روایات معتبر آمده؟ برای هر شیعه معتقدی اهمیت دارد که روایات معتبر درباره علایم ظهور قائم آل محمد (عج) را از روایات نامعتبر و علامات جعلی تمیز دهد تا فریب ادعاها و شایعات را نخورد و از متن غافل نشده ، به حواشی سرگرم نگردد. یکی از موضوعاتی که در سال (1395هـ ش) در هنگام مانع تراشی آل سعود بر سر تشرف ایرانیان به حج مطرح شد این بود که روایتی در فضای مجازی نشر شد که «بسته شدن راه حج» را از «علامات نزدیکی ظهور مهدی آل محمد(ص)» قلمداد می کرد. در زمستان امسال (1398) نیز وقتی به خاطر شیوع ویروس کرونای جدید (کووید 19) برای مدتی طواف خانه خدا و برگزاری مراسم عُمره تعطیل شد مجددا همان تحلیل‌ها درباره قریب الوقوع بودن قیام قائم آل محمد (عج) در فضای مجازی مطرح شد. آنچه در ادامه می آید بحثی مستند در همین مورد است که در قالب یک پرسش و پاسخ ارائه می شود: پرسش: آیا روایت زیر که «بسته شدن راه کعبه » را به عنوان یکی از علایم ظهور قائم آل محمد (عج) معرفی می کند معتبر است؟ قال الإمامُ المهديُّ عليه السلام وقد سألَه عليُّ بنُ مهزيارَ : يا سيّدي! متى يكونُ هذا الأمرُ ؟ ـ" إذا حِيلَ بينَكُم و بينَ سبيلِ الكعبةِ " منبع: تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج5، ص461، روایت شماره 4 ترجمه: امام مهدى علیه السلام در پاسخ به این پرسش على بن مهزیار اهوازی که "سرورم! این امر (ظهور) کى خواهد بود؟ " فرمود :" هنگامی که راه کعبه بر شما بسته شود." پاسخ: به دلایل زیر نمی توان به این روایت اعتماد کرد : 1 - جستجوی رایانه ای در کتب قدیم حدیث شیعه نشان می دهد این روایت تنها روایتی است که «بسته شدن راه کعبه» را از «علائم ظهور قائم (عج)» قلمداد می کند بنابراین به حد استفاضه(شهرت) یا تواتر نمی رسد و مصداق «خبر واحد» است. چنین روایتی تنها در صورتی اعتبار دارد که شواهد و قرائن دیگری بر صحت آن داشته باشیم. در ادامه خواهیم دید که شواهد ، اعتماد به این روایت را تضعیف می کنند. 2- در این روایت خاص، وقتی ابن مهزیار درباره زمان ظهور پرسید امام(ع) قبل از هر سخنی به «بسته شدن راه کعبه (بر اهوازی ها یا عموم شیعیان)» اشاره کردند یعنی «بسته شدن راه کعبه بارزترین یا اصلی ترین علامت متصل به ظهور است» زیرا اگر چنین نبود از میان علامات مختلف ، به این مورد به عنوان نخستین و مهمترین علامت اشاره نمی شد. با اینهمه موضوع «بسته شدن راه کعبه» در روایات متعددی که علامتهای حتمی و بارز ظهور را بیان کرده‌اند و از شهرت بسزایی برخوردارند نیامده است.[1] بنابراین نوعی ناسازگاری میان این روایت و روایات متعدد و مشهوری که درباره علائم ظهور در اختیار داریم دیده می شود. 3- این روایت در واقع بخشی کوتاه از یک روایت طولانی است که به ماجرای «تشرف ابن مهزیار به محضر امام زمان(عج)» می پردازد. این روایت طولانی با چهار متن و سند متفاوت و به چهار شکل مختلف در کتب قرن 4 و 5 شیعه نقل شده[2] که علاوه بر اشکال محتوایی ، دستکم سه مورد از آنها، فاقد سند معتبر هستند. تفاوت فاحش میان ویرایش های مختلف آن به علاوه‌ی نقاط ضعف سندی ، متنی و محتوایی آنها ، مانع از اعتماد به آنها می شود. حداکثر شاید بتوان صرفا به مطالب مشترک میان این چهار ویرایش به شرطی که با شواهد دیگر تعارضی نداشته باشند اعتماد کرد.عبارتی که به «بسته شدن راه کعبه در آستانه ظهور» تصریح دارد تنها در دو ویرایش از این روایت که هر دو فاقد سند معتبر هستند نقل شده[3] و در ویرایشهای دیگر یافت نمی شود. ... بقیه را در لینک زیر مطالعه فرمایید. http://arabi-maleki.blogfa.com/post/527 (ص) (عج) عضویت در کانال بررسی روایات : @shenakhtehadis @shenakhtehadis
برشی از یک مقاله: ⭕️نگرشی نو به گونه شناسی وضع در حوزه حدیث ✍محمد حسین شیرافکن 🔺انگیزه های وضع (جعل حدیث) 🔸در حالت کلی می توان به اعتباری، انگیزه های وضع را به چهار دسته کلی تقسیم کرد. انگیزه های سیاسی اجتماعی، سیاسی فرهنگی، فرقه ای و خاص.... 🔸با سیری در شرح حال واضعان و جاعلان به این نکته دست می یابیم که برخی از آنان انگیزه شومی در سر نداشته بلکه به سبب کژ فهمی و ساده لوحی، قصد خیر در وضع حدیث داشته اند. 🔸آنان بر این باورند که فقط کاستن از دین بدعت است و افزودن بر دین را بدعت تلقی نمی کنند. این انگاره اشتباه اغلب در میان افرادی بود که اهل سجاده بودند ولی عقلشان در راستای عبادتشان فزونی نمی یافت. آنان به گمان خود، وضع حدیث را عبادتی در کنار عبادات خود تلقی کرده و این عمل را خدمتی برای ترویج دین می پنداشتند. 🔸ابو داود نخعی تمام شب را به نماز می گذاشت و در روز روزه می داشت اما حدیث می ساخت. 🔸به میسرة بن عبد ربّه که در فضایل قرآن حدیث فراوان داشت گفتند: این همه حدیث در فضل قرآن از کجا اخذ کردی؟ گفت:این احادیث را ساختم تا مردم را به قرائت قرآن راغب کنم. 🔸ابوزرعه رازی گوید:میسره حدیث آسان می ساخت و چهل حدیث در فضیلت قزوین ساخته بود و می گفت این کار را برای رضای خدا می کنم. 🔸ابو عصمه نوح بن ابی مریم مروزی در فضیلت قرآن حدیث بسیار می گفت و در فضل قرائت هر سوره قرآن روایتی پر اغراق داشت. گفتند:این حدیث که تو از عکرمه از ابن عباس می گویی، چیست که یاران عکرمه از آن بی خبرند؟ گفت:مردم را دیدم که به فقه ابوحنیفه و جنگنامه ابن اسحاق از قرآن مشغول اند پس این احادیث را برای رضای خدا و ترویج قرآن ساختم. 🔸لذا یحیی بن سعید قطان می گوید: من ندیده ام صالحان را به اندازه ای که درباره حدیث دروغ گفته اند، درباره چیز دیگری دروغ گفته باشند. 🔸مسلم سخن یحیی را چنین تاویل می کند و می گوید: منظور او آن است که دروغ بر زبان آنان جاری می شود ولی در دروغگویی تعمد ندارند. 🔸ابن جوزی می گوید: گروهی از واضعان حدیث کسانی هستند که برای ترغیب یا بیم دادن مردم حدیث جعل کرده اند تا به گمان خود آنان را به کار خیر وادارند و از کار ناپسند بازدارند؛ که این یک نوع معامله شخصی و خودسرانه بر سر دین است مفهوم کار این افراد این است که شریعت ناقص و نیازمند به تکمیل است و ما آن را کامل کردیم. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 📕 دو فصلنامه حدیث پژوهی؛ سال یازدهم، شماره ۲۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، صص ۲۰۳-۲۰۴ منبع: کانال تلگرامی @female_Interpretation
نقش غالیان در جعل روایات طبی و رسالت انبیا ع.mp3
3.73M
منشأ احادیث پزشکی کجاست؟ آیا همه روایات طبي را معصومان (ع) بیان فرموده اند؟ آیا غُلاة (غالیان = فرقه های افراطی و منحرفِ مدعی تشیع) در جعل " برخی از روایات طبی " نقش داشته اند؟ آیا پیامبران (ص) و ائمه (ع) طبابت می کردند؟ چرا آیات قرآن به طب نمی پردازند؟ آیا ذکر اسامی برخی از میوه ها در قرآن دلیل بر خواص آنها برای سلامتی و بهداشت بدن است؟ 8 دقیقه صوت #روایات_طبی #احادیث_طبی #طب_الائمه (ع) #طب_الرضا (ع) #قرآن_و_پزشکی #قرآن_و_طب #طب_قرآنی #احادیث_پزشکی #روایات_پزشکی #طب_الرضا (ع) #طب_الصادق (ع) #غلاة #غالیان #غلو #افراطیگری @shenakhtehadis @pasokhvoice
بررسی سندیت کتاب طب الرضا (ع) - بخش سوم.mp3
4.44M
بررسی میزان اعتبار کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام بخش سوم - 9 دقیقه صوت آیا کتب منسوب به معصومان (ع) صحت دارند یا جعلی اند؟ احادیث طبی معتبر، از نظر کمیت و کیفیت چگونه اند؟ #طب_اسلامی #طب_الرضا (علیه السلام) #بررسی_روایات #بررسی_احادیث #روایات_طبی #احادیث_طبی #رساله_ذهبیه #الرسالة_الذهبية @pasokhvoice @shenakhtehadis
نقد رائفی پور و کورانی و مروجان روایات ضعیف درباره علایم ظهور و ...2.mp3
2.91M
نقدی بر آقایان رائفی پور و شیخ علی کورانی - بخش دوم روایات علائم ظهور و احادیث آخرالزمانی تا چه حد صحت دارند؟ آیا روایت مرگ عبدالله و بسته شدن راه حج و تعطیلی طواف، به عنوان یکی از نشانه های ظهور مهدی (عج) صحت دارد؟ 6 دقیقه صوت #پیشگویی #مهدویت #مهدی (عج) #ظهور #علائم_ظهور #تفسیر_باطنی #علایم_ظهور #نشانه_های_ظهور #رائفی_پور #علی_کورانی #علامه_کورانی #نقد_رائفی_پور #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #احادیث_آخرالزمانی #مرگ_عبدالله #ملک_عبدالله #فراماسونری #قائم_آل_محمد (ص) #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_ساختگی #روایات_ساختگی #واقفه #واقفیه #بررسی_سند #بررسی_متن #غیبت_کبرا #رائفی #رایفی #رایفی_پور #نقد_رایفی #نقد_رائفی #شیخ_علی_کورانی #علي_الكوراني #الشيخ_علي_الكوراني #عصر_الظهور #عصر_ظهور #احادیث_ضعیف #روایات_ضعیف #شیخ_نمر #آیة_الله_نمر #سید_حسن_نصرالله #نصر_الله #شعیب_بن_صالح #احمدی_نژاد #تحولات_شام #الفتن #الملاحم #ملاحم #فتن #سفیانی #خراسانی #یمانی #سید_حسنی #سید_خراسانی #سید_یمانی #زوراء @pasokhvoice @shenakhtehadis
فایل صوتی فیلم بالا با حجم کمتر در زیر ارائه می شود:👇
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی.mp3
1.19M
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی آیا وقتی می گویند فلان روایت در تفسیر البرهان نقل شده، همین برای معتبر دانستنِ آن روایت کفایت می کند؟ اعتبار تفسیر البرهان تا چه حد است؟ سید هاشم بحرانی که این کتاب را تألیف کرده چه رویکردهایی داشته است؟ @shenakhtehadis @pasokhvoice
تفسیر باطنی + نقد رویکرد رائفی پور به روایات تفسیری درباره تین و زیتون.mp3
4.06M
آیا روایتی که می گوید آیه "و التین و الزیتون" به امام حسین (ع) و امام حسین (ع) اشاره دارد سند صحیحی دارد؟ آیا تفسیرهای باطنی و روایاتی که تفسیرهای خلاف ظاهر برای آیات قرآن بیان می‌کنند معتبرند؟ 8 دقیقه صوت @shenakhtehadis @shenakhtehadis
نقد آقای رائفی پور درباره روایت مرگ عبدالله و تفسیر باطنی و طب اسلامی.mp3
3.86M
نقد آقای رائفی پور در چند موضوع: 1 - اعتماد بیش از حد به روایت مرگ عبدالله 2- اعتماد بیش از حد به روایات تفسیر باطنی و تأویل قرآن بر خلاف ظاهر با تکیه بر روایت ضعیف یا جعلی 3 - اعتماد بیش از حد به طب روایی که به اسم اسلام ترویج می شود 8 دقیقه صوت @shenakhtehadis @shenakhtehadis
شیوه استاندارد در ارزیابی و تعامل با روایات آخرالزمانی و علایم ظهور.mp3
3.03M
شیوه استاندارد برای بررسی اعتبار و سندیت احادیث مربوط به آخرالزمان و علایم ظهور مهدی (عج) چیست؟ میزان اعتبار روایات کتاب "الفتن" (التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن) تالیف سید ابن طاووس (ره) تا کجاست؟ 6 دقیقه صوت (ص) (عج) @shenakhtehadis @shenakhtehadis
درباره شرف الشمس و راههای تضمینی برای گشایش در زندگی مادی و معنوی.mp3
3.67M
آیا انگشتر شرف الشمس و دعا و اشکال مربوط به آن با آدابی که ذکر شده معتبر است و سندیت دارد؟ راه حل قرآن و اهل بیت (ع) برای گشایش در امور مادی و معنوی چیست؟ 7.5 دقیقه صوت @pasokhvoice @shenakhtehadis
🔴 قاعده ای مهم در تشخیص احادیث ساختگی؛ 🔸در مثل چنین خبری که گفته می‏شود متن سخنرانی حضرت ابوالفضل (ع) بر بام کعبه و در حضور حج‏گزاران، آن هم در چنان فضا و اوضاع تاریخ پراهمیتی (یعنی روز ترویه سال 60 ق) است، نفس عدم اشتهار، بل عدم تواتر اصل واقعه، از نشانه‏های دروغین بودن آن است. 🔹آیت‏اللّه میرزا ابوالحسن شعرانی در رساله نغز و پرمغزی که در علم درایه پرداخته است چنین می‏نویسد: 🔸بسیاری علماء من جمله علامه در نهایة الاصول و شهید در درایه ذکر نموده‏اند که اگر دواعی مردم در نقل مطلبی بسیار [باشد] و مع ذلک متواتر نشود، دلیل بر کذب ناقل آن خواهد بود؛ مثل آنکه مؤذنی از مناره بیفتد؛ خبر آن در شهر منتشر می‏شود و اگر یک نفر خبر دهد [و بس‏]، باید او را تکذیب کرد.. 🔹صاحب جواهر این قاعده را بسیار به کار برده من جمله در نجاست عرق جُنُب از حرام و حرمت نافله برای کسی که نماز قضا بر ذمه دارد، می‏گوید: این مسائل عام البلوی باید در روایات و بین علما معروف باشد، و چون یک یا دو نفر روایت کرده‏اند، اعتبار ندارد.. 🔸آن مرحوم در یکی از تعالیق حدیثی فاضلانه خود بر شرح کافی نیز آورده است: ذَکَرَ العلماءُ الاُصولیُّونَ.. حاصل معنا: عالمان اصولی یکی از نشانه‏ های دروغین بودن خبر را این دانسته ‏اند که آنچه می‏باید متواتر شده باشد، به تواتر نرسیده باشد. در این موضوع خبر فروافتادن مؤذّن را از مناره مسجد جامع و در روز جمعه در صورتی که به تواتر نرسیده باشد، همچنین وجود شهری بزرگ را در میانه بغداد و سامرا که احدی آن را ندیده باشد، مثال آورده ‏اند. 🔴 باتوجه به قاعده ‏ای که یاد شد، اخبار آحادی نظیر: 🔸خبری که می‏گوید: ام فروه انصاری به دعای امیرالمومنین(ع) پس از خاکسپاری زنده شد و از قبر به درآمد و به نزد همسرش بازگشت، و پس از آن واقعه صاحب دو فرزند نیز شد و تا شش ماه پس از شهادت آن حضرت در قید حیات بود (نگر: مدینة المعاجز: السید هاشم البحرانی؛ ج 1، ص 242 - 243. به نقل از: ثاقب المناقب). 🔹خبری که می‏گوید: امیرالمؤمنین(ع) در گورستان به قبری اشارت کرد و به اذن الهی مرده درون قبر را که عمرو بن دینار همدانی بود و در واقعه انبار به دست یاران معاویه به قتل رسیده بود؛ زنده فرمود که: علی بن ابی طالب مرا به فرمان خدای متعال زنده ساخته و به اذن خداوند به سوی شما بازگردانیده است (نگر: همان، ج 1، ص 243. به نقل از: ثاقب المناقب). 🔸خبری که می‏گوید: امیرالمؤمنین(ع) مدرکة بن حنظلة را که گوش تا گوش سرش را بریده بودند، پس از مدت مدیدی که از مرگ او گذشته بود.. به اذن خداوند زنده گردانید و همه کوفیان از خرد و کلان شاهد این زنده گردانیدن مقتول بودند (نگر: همان، ج 1، ص 247 - 252. به نقل از: عیون المعجزات). 🔹خبری که می‏گوید: امیرالمؤمنین(ع) مردی از شیعیان را که صفوان بن أکحل نام داشت و به عملی بسیار شنیع آلوده بود، به خواست خودش و در برابر چشم کوفیان اذن داد تا خود را در میان هزار پشته هیمه بسوزاند؛ و مرد هرچند پشته‏ ها را برافروخت، آن آتش و دود هیچ گزندی به وی و به جامه کتان سپیدی که پوشیده بود نرسانید و ثابت شد که آتش به شیعیان گزندی نمی‏رساند (نگر: همان، ج 1، ص 258 - 260. به نقل از: عیون المعجزات). 🔸آری، اینگونه اخبار، با صرف نظر از دیگر نقاط ضعفشان، تنها از همین روی که به ناگزیر می‏باید یه شهرت، بلکه تواتر رسیده ‏اند، و نرسیده‏ اند، مردود خواهند بود. 🔹دو واقعه بدین شگفتی که پیش چشم توده اهل کوفه رخ داده باشد، و زیستن و به میان جامعه بازگشتن مرد و زنی که مرده و حتی مدتی در گورستان مدفون بوده ‏اند، بی‏شک مستلزم آن است که راویان مختلف خبر آن را بازگویند، نه آنکه در گوشه فلان کتاب مهجور یا بهمان تألیف مجهول مسطور افتاده باشد و... . 🔸ضرور است کتاب‏هایی نظیر مدینة المعاجز - که‏ای بسا مورد سوء استفاده سوجودیان و سوداگران و بدفهمی ساده‏لوحان و ناکاردانان واقع می‏شوند - با نگرشی نقادانه و با چنین ابزارها و قواعد انتقادی ارزیابی حدیث - که نمونه آن گذشت - مورد بازخوانی و تحشیه قرار گیرند. 🔴برخی از ساده‏لوحان می‏پندارند همین که جواز صدور کرامات از اولیای الهی در مذهب شیعه به ثبوت رسیده، و جمیع این امر نیز ممکناتی است که در حیطه قدرت بی‏انتهای خداوندی است، بسنده است تا وقوع چنین کراماتی را باور داریم؛ حال آنکه دو مقدمه پیش‏گفته در نهایت امکان وقوع و صدور این کرامات را ثابت می‏کند، ولی اینکه براستی همین کرامت‏ها از امیرمؤمنان علی(ع) که ولی خدا و صاحب کرامت است سرزده است یا نه، در گرو اثبات صدق این اخبار است؛ که چنان که گفتیم - نشانه کذب بر جبینشان هویداست. https://b2n.ir/161708 @shenakhtehadis @shenakhtehadis