eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
756 دنبال‌کننده
34 عکس
10 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
رابطه برخی از گناهان عمومی با بلاهای فراگیر با سند معتبر از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند: " وَجَدْنَا فِي كِتَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَ إِذَا طُفِّفَ الْمِكْيَالُ وَ الْمِيزَانُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِينَ وَ النَّقْصِ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمَارِ وَ الْمَعَادِنِ كُلَّهَا وَ إِذَا جَارُوا فِي الْأَحْكَامِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِذَا نَقَضُوا الْعَهْدَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ وَ إِذَا لَمْ يَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ يَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ يَتَّبِعُوا الْأَخْيَارَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ شِرَارَهُمْ فَيَدْعُوا خِيَارُهُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ." (1) ترجمه: "در نوشته ای که از پیامبر خدا (ص) {برای ما} باقی مانده دیدیم که (نوشته بود:) پس از من وقتی زنا آشکار (و رایج) گردد مرگهای ناگهانی بسیار شود، وقتی کم‌فروشی کنند، خدا آنان را به قحطی و کمبودهای اقتصادی دچار فرماید، اگر از پرداخت زکات خودداری کنند زمین نیز برکات خود در مزارع، باغهای میوه و معادن را از آنان دریغ می‌کند، اگر در (دادگاه ها) حکم های ناحق صادر کنند، در ظلم و تجاوز به حقوق یکدیگر همکار شوند، اگر پیمان و میثاق {با اقلیتهای دینی} را زیر پا بگذارند خدا دشمنانشان را بر آنها مسلط فرماید، هرگاه رسیدگی (مالی و عاطفی) به بستگان را کنار بگذارند اموالشان در دست اشرار متراکم گردد و اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده، از خوبان {که} از خاندانِ من {هستند} پیروی نکنند، خدا بدکارانشان را بر آنها مسلط فرماید که خوبانشان (از خدا و مردم برای اصلاح امور جامعه) درخواست خواهند کرد ولی خواسته‌شان اجابت نمی‌شود {و صدایشان به جایی نمی‌رسد)" (1) توضیح: 1 - متن عربی حدیث فوق را از کتاب کافی کلینی نقل کردیم گرچه شیخ صدوق نیز شبیه همین روایت را با سند دیگری در کتاب "علل الشرایع" آورده اما به جای "کتاب رسول الله ص"، عبارت "کتاب علي ع" را آورده است(2). تفاوت نسخه بین روایت کلینی و صدوق در این مورد خاص، اشکالی ایجاد نمی کند زیرا آنچه به نام "کتاب علی (ع)" مشهور بوده مطالبی بوده که ایشان از پیامبر (ص) شنیده و به رشته تحریر در آورده بود بنابراین می توان آن را "نوشته ای از رسول الله ص" نیز نامید. این کتاب در میان ائمه (ع) به ارث می‌رسید که گاهی برای بیان برخی از تعالیم دینی به آن استناد می‌فرمودند. 2 - علامه مجلسی (ره)، در کتاب "مرآة العقول" تصریح کرده که سند حدیث بالا در کتاب کافی کلینی، صحیح است.(3) 3 - معنای حدیث بالا این نیست که همه کسانی که دچار بلا و مصیبت یا بیماری می‌شوند لزوما و بدون استثنا گناهکار بوده اند زیرا به قول معروف "هر گردویی گِرد است اما هر گِردی گِردو نیست". اساسا بلا و سختی برای همگان - حتی برای پیامبران (ع) - مقدّر شده و برای مومنان، امتحان و فرصتِ تکامل و کسب پاداش است و گاهی کفاره گناهان و موجب پاک شدنِ انسان است اما برای دشمنان خدا، عذاب یا هشدار است. به طور کلی حوادث و بلاها دارای ابعاد متنوع و چندبُعدی هستند و بسیاری از افرادی که در شرایط سختی و بلا به خوبی از پس آزمونهای الهی بر می آیند و از کفرگویی، اعتراض به قضا و قدر الهی، انحراف از مسیر حق و غرق شدن در گناهان، خودداری میکنند و به ذکر و استغفار و صلوات و بهبودِ عملکردهای گذشته مشغول می شوند مورد رحمت و لطف خاص الهی قرار می گیرند و "تهدید" را به "فرصتهای بزرگ در دنیا و آخرت" تبدیل می کنند زیرا "صبر" که به معنای "استقامت در راه حق" است از بزرگترین فضایل است و پاداشی عظیم دارد. پانوشت‌ها ————————————————————- (1) کلینی، الكافي (چاپ المکتبة الإسلامية)، ج‏2، ص: 374 (2) صدوق، علل الشرائع، ج‏2، ص: 584 (3) مجلسی، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏11، ص: 72 عضویت در کانال بررسی روایات و احادیث 👇 @shenakhtehadis @shenakhtehadis
حدیثی با سند معتبر درباره ختم قرآن در ماه رمضان: کلینی در کتاب الكافي (ج2، ص618، حدیث پنجم) با سند معتبر نقل کرده است که ابو بصير از امام صادق عليه السّلام پرسيد: آیا ( خوب است که) قرآن را در يك شب ختم کنم؟ امام(ع) فرمود: نه عرض كرد: در دو شب چطور؟ (یعنی نیمی را در یک شب و نیم دیگر را در شب دوم) امام فرمود: نه ابوبصیر همینطور عدد را بالا بُرد تا به شش‏ شب رسید که امام(ع) فرمودند: آرى(یعنی اگر بخواهی قرآن را به شش قسمت تقسیم کنی و هر قسمت را در یک شب بخوانی تا در طول شش شب تمام قرآن را ختم کرده باشی خوب است) سپس حضرت صادق عليه السلام به آن شخص فرمود: کسانی كه پيش از شماها بودند یعنی اصحاب حضرت محمد (ص) ، قرآن را در يك ماه و كمتر مي خواندند. قرآن را با شتاب و سرعت نبايد خواند بلكه بايد هموار و شمرده خوانده شود، و هر گاه به آيه‏ اى برخورد كردى كه در آن از آتش جهنم یاد شده باید درنگ کنی و از دوزخ به خدا پناه ببرى. سپس ابوبصیر عرض كرد: آیا در ماه رمضان قرآن را در يك شب ختم کنم؟ امام(ع) فرمود: نه. عرض كرد: در دو شب بخوانم؟ فرمود: نه. عرض كرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان- و با دست خود اشاره كرد- آرى ماه رمضان با بقیه ماهها تفاوت دارد. ماه رمضان حق و حرمت ویژه اى دارد. ( در این ماه) هر چه می توانى نماز هم بخوان! توضیح: طبق این حدیث در خواندن قرآن نباید بیهوده شتاب کرد به شکلی که انسان بهره ای از مفاهیم آیات نبرد و تمام همتش مصروف تمام کردن سوره ها باشد از این رو برای اصحاب ائمه(ع) که زبان عربی می دانستند و اهل علم بودند اجازه داده شده بود که در غیر از ماه رمضان "هر شش روز یکبار قرآن را ختم کنند" و در ماه رمضان که تلاوت قرآن اهمیت بیشتری دارد اجازه داده بودند که هر 3 روز یکبار قرآن را ختم کنند. طبعا برای مسلمانانی که زبان عربی نمی دانند و به ترجمه نیازمند هستند این مدت بیشتر خواهد بود. اصل کلی اینست که "فَاقرأوا ما تیسّر مِنَ القرآنِ" یعنی «تا جایی که میسر است قرآن بخوانید» و نیز اینکه باید قرائت انسان همراه با "تدبّر" باشد. ضمنا حداقل قرآن خواندنی که در طول سال بر هر مومن لازم است روزانه 50 آیه است @shenakhtehadis @shenakhtehadis
4_6008138065707533910.mp3
3.59M
در شب عزاداری امیرالمؤمنین (علیه السلام) جای چه چیز مهمی در محافل و مراسم مذهبی خالی بود؟ جعلی بودن برخی از داستان های حاوی غلو و اغراق اهمیت تلاوت وصیت های مولا علی ع در شبهای احیا 7.5 دقیقه صوت مهم که در سال 98 در ایام شهادت امام علی (ع) ضبط شد. (ع) (ع) @shenakhtehadis @pasokhvoice
این روایت جعلی است👆 نشرش نکنید تا در گناهِ دروغ بستن به معصومان (ع) شریک نشوید @shenakhtehadis @shenakhtehadis
حدیث خداحافظی با ماه رمضان ... عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ : "اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً " ترجمه: شیخ صدوق (ره) با چهار واسطه از جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده که گفته است: در آخرین جمعه ماه رمضان نزد پیامبر خدا (ص) رفتم. هنگامی که مرا دید فرمود: ای جابر! این آخرین جمعه ی ماه رمضان است پس با آن خداحافظی کن و بگو: " خدایا این را آخرین ماه رمضانی که آن را روزه می‌داریم قرار نده اما اگر چنین کردی، من را مورد رحمت قرار ده نه اینکه (از رحمت و برکاتت) محروم باشم" ... منبع: شیخ صدوق، کتاب " فضائل الأشهر الثلاثة"، ص: 139 عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
برخی از عزیزان پرسیدند که برای رفع شرّ طلسم و جادو چه کنیم؟ پاسخ اینست که اولا اکثر مشکلات ما ربطی به سحر و جادو ندارد بلکه علل متعارف و عادی دارد که با بررسی و تفکر میتوان علتها را یافت. مثلا گاهی یک کلمه تلخ یا یک سخن چینی یا رفتار تحقیرآمیز و ... موجب اختلاف بین زن و شوهر یا نزاع بین دو خانواده میشود و ... گاهی عدم رعایت برخی امور دیگر، موجب مشکلاتی شده است. بنابراین نباید در تشخیص علت مشکلات، عجولانه بگوییم طلسم شده ایم. اما اگر یقین دارید که مشکلتان منشأ عادی و طبیعی ندارد و جادو و طلسمی در کار هست به توصیه های زیر عمل کنید به لطف خدا حل میشود👇 دعاهایی برای دفع شر سِحر و جادو توصیه می شود برای مصونیت از اثرات منفی سحر و طلسم های جادویی آیه ها و دعاهای زیر را بخواند و به معنا و ترجمه اش دقت کند. همچنین این آیه ها و دعاها را در برگه ای بنویسد و آن را تا کرده در پوششی قرار بدهد و به گردن خود بیاویزد یا در جیب پیراهن به نحوی که مورد بی احترامی قرار نگیرد نگهداری کند: بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ‏ « فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى‏ أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدينَ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏ » (سوره یونس : آیات 80-82) وَ قَدِمْنا إِلى‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً (سوره فرقان: آیه23) بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (سوره انبیا: آیه 18) وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ وَ أُلْقِىَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبّ‏ِ الْعَلَمِينَ (سوره اعراف: آیات:117-121) قُلْنَا لَا تخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلىَ‏ وَ أَلْقِ مَا فىِ يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَ لَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتىَ‏ فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبّ‏ِ هَارُونَ وَ مُوسىَ‏(سوره طه: آیات 68-70) همچنین برای مصون ماندن از جادو و نیز از ترس حاکمان ظالم دعای زیر را 7 بار در سحرگاه و پس از نماز شب و قبل از نماز صبح بخواند : بسم الله و بالله سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون همچنین دعای زیر برای دفع شر جادو سودمند است: ‏ اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَى وَ خَاصَّةِ كَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ كَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِيدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلْقِفَهَا إِفْكَ أَهْلِ الْإِفْكِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِينَ وَ مُبْطِلَ كَيْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ كَادَنِي بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَيْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّى تُرْجِعَهُ عَنِّي غَيْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ وَ لَا شَامِتٍ بِي إِنِّي أَدْرَأُ بِعَظَمَتِكَ فِي نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَكُنْ لِي مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا يَا كَرِيمُ منبع: طب الأئمة، ص 35 طبرسی، مکارم الاخلاق، ص414 کفعمی، جُنَّة الأمان الواقية، صص:228-231 عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
هدایت شده از دعاها و اذکار
دعایی برای رضایت امام زمان عج از ما.mp3
807.2K
دعا برای رضایت امام زمان (عج) از ما راوی می‌گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: چگونه دعا کنم كه خداوند، امامم را از من راضى فرماید؟ ✨ نقل است که حضرت فرمود: بگو: اللَّهُمَّ رَبَّ إمامِي وَ رَبّي، و خالِقَ إمامِي وَ خالِقي، وَ رازِقَ إمامِي وَ رازِقِي، إِرضَ عَنَّي وَ أَرضِ عَنَّي إمامِي ✨ خدایا ! اي پروردگارِ امامِ من و پرودگارِ من ! و اي آفریدگارِ امامِ من و آفريننده‌ی من ! و ای روزی‌دهنده‌ي امام من و روزي ‌رسانِ من ! از من راضي شو و امام مرا از من خشنود گردان. 📚 طبرسی، إعلام الوری بأعلام الهدي، ج ۱ ص ۵۴۵ عضویت در کانالهای ایتا و تلگرام👇 @shenakhtehadis @pasokhvoice @doa_zekr لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
دختر در احادیث.mp3
3.39M
ناگفته های جالب درباره دختران در احادیث بخش دوم : 8 دقیقه صوت (ص) (ع) عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhvoice آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
اسیر بودن زن در حدیث نبوی ص.mp3
2.13M
آیا واقعا پیامبر (ص) فرموده که زنها اسیرانی در دست شوهرانشان هستند؟ درباره حدیث «اِستَوصوا بِالنساءِ خَیراً فإنهنّ عندکم عَوان» 4 دقیقه صوت @pasokhvoice @pasokhvoice آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57 عضویت در کانال واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ اعمال ، همه بر باد است ، مگر آنچه از روی اخلاص باشد 💡نکته: فرد با اخلاص نیاز به ستایش و تعریف مردم ندارد. @shenakhtehadis @shenakhtehadis
پرسش: اخیرا مکررا در فضای مجازی نقل می شود که « در پایان معراج پیامبر ص هنگامی که می خواستند برگردند خداوند برای خداحافظی با ایشان ، عبارت یاعلی را فرموده و پیامبر ص نیز در جواب ، یاعلی گفته اند‌ بنابراین ما نیز باید این جمله را هنگام خداحافظی بگوییم». کسانی که این مطلب را نشر می دهند چند کتاب را نیز به عنوان منبع ذکر می کنند. آیا چنین روایتی در منابع معتبر وجود دارد یا خیر؟ پاسخ: این داستان کذب محض است و در هیچیک از منابع شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه - حتی با سند ضعیف - نقل نشده است. کتابهایی که به عنوان منبع آن ذکر شده اند نیز همگی از کتابهای فارسی جدید هستند و هیچیک از آنها از منابع معتبر حدیث و تاریخ شیعه نیستند. کسانی که این مطالب را جعل می کنند یا جاهلند یا دروغگوهای حرفه ای هستند و از تولید این اکاذیب اهداف خطرناکی همچون بدنام کردن شیعه و سرگرم کردن شیعیان به جعلیات و خرافات دارند. در هر حال ما به هیچ وجه مجاز به نشر چنین مطالبی نیستیم زیرا مصداق «دروغ بستن به معصومان(ع)» ، نشر اکاذیب و تخریب وجهه تشیع است. اینگونه مطالب شبیه ساخته های علی اللهی ها یا نُصَیریه و برخی از صوفیه است و ربطی به مکتب تشیع و احادیث اهل بیت علیهم السلام ندارد. گفتنی است علی اللهی ها و نُصَیریه(علویهای سوریه و ترکیه) عقاید انحرافی همچون تناسخ و حلول دارند و امیرالمومنین(صلوات الله علیه) را تقریبا دارای الوهیت و خدایی می دانند. نُصیریها فرقه ای منحرف بودند که در زمان غیبت صغری از شیعه جدا شدند و به مخالفت با نواب اربعه(چهار نایب خاص) پرداختند. پیشوای آنان که محمد بن نُصَیر نمیری بصری نام دارد ادعای بابیت کرد و انحرافات اخلاقی شدیدی داشت تا جایی که توقیعی از جانب امام(ع) در لعن وی صادر شد. عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis لینک عضویت گروه در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2 آیدی اینستاگرام مدیر👇 @khodemani57
9.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ خیانت علمی نویسنده تاریخ طبری آیا میتوان در همه موارد به تاریخ طبری استناد کرد؟ #سواد_رسانه @mobahesegroup