هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
کوتاه درباره میزان اعتبار کتاب طبی منسوب به امام رضا علیه السلام.mp3
1.33M
کوتاه درباره میزان اعتبار کتاب طبی منسوب به امام رضا (علیه السلام)
خلاصه صوت یازده دقیقه ای پیشین در 3 دقیقه
آیا " طب الرضا (ع)" را امام هشتم (ع) برای سلامتی مأمون عباسی نوشته است یا ابن جمهور آن را جعل و به امام (ع) منسوب کرده است؟
#طب_اسلامی #طب_الرضا (علیه السلام) #بررسی_روایات #بررسی_احادیث #روایات_طبی #احادیث_طبی #رساله_ذهبیه #الرسالة_الذهبية
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
بررسی کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام + طب روایی و اسلامی مورد ادعای آقای تبریزیان.mp3
6.08M
بررسی میزان اعتبار کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام
بخش دوم - 13 دقیقه صوت
آیا طب روایی و اسلامی مورد ادعای آقای تبریزیان صحت دارد؟
#طب_اسلامی #طب_الرضا (علیه السلام) #بررسی_روایات #بررسی_احادیث #روایات_طبی #احادیث_طبی #رساله_ذهبیه #الرسالة_الذهبية
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
آیا کارآمدی طب آقای تبریزیان دلیل بر اسلامی بودن انست؟.mp3
2.83M
آیا کارامد بودن برخی از نسخه های طبی که آقای تبریزیان ترویج میکند دلیل قاطعی بر اسلامی بودن آنست؟
آیا نشان میدهد این داروها و توصیههای پزشکی دقیقا از احادیث اهل بیت (علیهم السلام) گرفته شده است؟
#بررسی_روایات #بررسی_احادیث #روایات_طبی #احادیث_طبی #عباس_تبریزیان #طب_اسلامی #طب_روایی #طب_تبریزیان
6 دقیقه صوت
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
آیا « بسته شدن راه حج » از علایم ظهور است و در روایات معتبر آمده؟
برای هر شیعه معتقدی اهمیت دارد که روایات معتبر درباره علایم ظهور قائم آل محمد (عج) را از روایات نامعتبر و علامات جعلی تمیز دهد تا فریب ادعاها و شایعات را نخورد و از متن غافل نشده ، به حواشی سرگرم نگردد.
یکی از موضوعاتی که در سال (1395هـ ش) در هنگام مانع تراشی آل سعود بر سر تشرف ایرانیان به حج مطرح شد این بود که روایتی در فضای مجازی نشر شد که «بسته شدن راه حج» را از «علامات نزدیکی ظهور مهدی آل محمد(ص)» قلمداد می کرد. در زمستان امسال (1398) نیز وقتی به خاطر شیوع ویروس کرونای جدید (کووید 19) برای مدتی طواف خانه خدا و برگزاری مراسم عُمره تعطیل شد مجددا همان تحلیلها درباره قریب الوقوع بودن قیام قائم آل محمد (عج) در فضای مجازی مطرح شد.
آنچه در ادامه می آید بحثی مستند در همین مورد است که در قالب یک پرسش و پاسخ ارائه می شود:
پرسش:
آیا روایت زیر که «بسته شدن راه کعبه » را به عنوان یکی از علایم ظهور قائم آل محمد (عج) معرفی می کند معتبر است؟
قال الإمامُ المهديُّ عليه السلام وقد سألَه عليُّ بنُ مهزيارَ : يا سيّدي! متى يكونُ هذا الأمرُ ؟ ـ" إذا حِيلَ بينَكُم و بينَ سبيلِ الكعبةِ " منبع: تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج5، ص461، روایت شماره 4
ترجمه:
امام مهدى علیه السلام در پاسخ به این پرسش على بن مهزیار اهوازی که "سرورم! این امر (ظهور) کى خواهد بود؟ " فرمود :" هنگامی که راه کعبه بر شما بسته شود."
پاسخ:
به دلایل زیر نمی توان به این روایت اعتماد کرد :
1 - جستجوی رایانه ای در کتب قدیم حدیث شیعه نشان می دهد این روایت تنها روایتی است که «بسته شدن راه کعبه» را از «علائم ظهور قائم (عج)» قلمداد می کند بنابراین به حد استفاضه(شهرت) یا تواتر نمی رسد و مصداق «خبر واحد» است. چنین روایتی تنها در صورتی اعتبار دارد که شواهد و قرائن دیگری بر صحت آن داشته باشیم. در ادامه خواهیم دید که شواهد ، اعتماد به این روایت را تضعیف می کنند.
2- در این روایت خاص، وقتی ابن مهزیار درباره زمان ظهور پرسید امام(ع) قبل از هر سخنی به «بسته شدن راه کعبه (بر اهوازی ها یا عموم شیعیان)» اشاره کردند یعنی «بسته شدن راه کعبه بارزترین یا اصلی ترین علامت متصل به ظهور است» زیرا اگر چنین نبود از میان علامات مختلف ، به این مورد به عنوان نخستین و مهمترین علامت اشاره نمی شد. با اینهمه موضوع «بسته شدن راه کعبه» در روایات متعددی که علامتهای حتمی و بارز ظهور را بیان کردهاند و از شهرت بسزایی برخوردارند نیامده است.[1] بنابراین نوعی ناسازگاری میان این روایت و روایات متعدد و مشهوری که درباره علائم ظهور در اختیار داریم دیده می شود.
3- این روایت در واقع بخشی کوتاه از یک روایت طولانی است که به ماجرای «تشرف ابن مهزیار به محضر امام زمان(عج)» می پردازد. این روایت طولانی با چهار متن و سند متفاوت و به چهار شکل مختلف در کتب قرن 4 و 5 شیعه نقل شده[2] که علاوه بر اشکال محتوایی ، دستکم سه مورد از آنها، فاقد سند معتبر هستند. تفاوت فاحش میان ویرایش های مختلف آن به علاوهی نقاط ضعف سندی ، متنی و محتوایی آنها ، مانع از اعتماد به آنها می شود. حداکثر شاید بتوان صرفا به مطالب مشترک میان این چهار ویرایش به شرطی که با شواهد دیگر تعارضی نداشته باشند اعتماد کرد.عبارتی که به «بسته شدن راه کعبه در آستانه ظهور» تصریح دارد تنها در دو ویرایش از این روایت که هر دو فاقد سند معتبر هستند نقل شده[3] و در ویرایشهای دیگر یافت نمی شود. ... بقیه را در لینک زیر مطالعه فرمایید.
http://arabi-maleki.blogfa.com/post/527
#علایم_ظهور #آخرالزمان #مهدویت #قائم_آل_محمد (ص) #مهدی (عج) #نشانه_های_ظهور #بسته_شدن_راه_حج #بسته_شدن_کعبه #تعطیلی_کعبه #تعطیلی_طواف #ویروس_کرونا #عربستان #آل_سعود
عضویت در کانال بررسی روایات :
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
برشی از یک مقاله:
⭕️نگرشی نو به گونه شناسی وضع در حوزه حدیث
✍محمد حسین شیرافکن
🔺انگیزه های وضع (جعل حدیث)
🔸در حالت کلی می توان به اعتباری، انگیزه های وضع را به چهار دسته کلی تقسیم کرد.
انگیزه های سیاسی اجتماعی، سیاسی فرهنگی، فرقه ای و خاص....
🔸با سیری در شرح حال واضعان و جاعلان به این نکته دست می یابیم که برخی از آنان انگیزه شومی در سر نداشته بلکه به سبب کژ فهمی و ساده لوحی، قصد خیر در وضع حدیث داشته اند.
🔸آنان بر این باورند که فقط کاستن از دین بدعت است و افزودن بر دین را بدعت تلقی نمی کنند.
این انگاره اشتباه اغلب در میان افرادی بود که اهل سجاده بودند ولی عقلشان در راستای عبادتشان فزونی نمی یافت.
آنان به گمان خود، وضع حدیث را عبادتی در کنار عبادات خود تلقی کرده و این عمل را خدمتی برای ترویج دین می پنداشتند.
🔸ابو داود نخعی تمام شب را به نماز می گذاشت و در روز روزه می داشت اما حدیث می ساخت.
🔸به میسرة بن عبد ربّه که در فضایل قرآن حدیث فراوان داشت گفتند: این همه حدیث در فضل قرآن از کجا اخذ کردی؟
گفت:این احادیث را ساختم تا مردم را به قرائت قرآن راغب کنم.
🔸ابوزرعه رازی گوید:میسره حدیث آسان می ساخت و چهل حدیث در فضیلت قزوین ساخته بود و می گفت این کار را برای رضای خدا می کنم.
🔸ابو عصمه نوح بن ابی مریم مروزی در فضیلت قرآن حدیث بسیار می گفت و در فضل قرائت هر سوره قرآن روایتی پر اغراق داشت.
گفتند:این حدیث که تو از عکرمه از ابن عباس می گویی، چیست که یاران عکرمه از آن بی خبرند؟
گفت:مردم را دیدم که به فقه ابوحنیفه و جنگنامه ابن اسحاق از قرآن مشغول اند پس این احادیث را برای رضای خدا و ترویج قرآن ساختم.
🔸لذا یحیی بن سعید قطان می گوید:
من ندیده ام صالحان را به اندازه ای که درباره حدیث دروغ گفته اند، درباره چیز دیگری دروغ گفته باشند.
🔸مسلم سخن یحیی را چنین تاویل می کند و می گوید:
منظور او آن است که دروغ بر زبان آنان جاری می شود ولی در دروغگویی تعمد ندارند.
🔸ابن جوزی می گوید:
گروهی از واضعان حدیث کسانی هستند که برای ترغیب یا بیم دادن مردم حدیث جعل کرده اند تا به گمان خود آنان را به کار خیر وادارند و از کار ناپسند بازدارند؛ که این یک نوع معامله شخصی و خودسرانه بر سر دین است مفهوم کار این افراد این است که شریعت ناقص و نیازمند به تکمیل است و ما آن را کامل کردیم.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
📕 دو فصلنامه حدیث پژوهی؛ سال یازدهم، شماره ۲۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، صص ۲۰۳-۲۰۴
منبع:
کانال تلگرامی @female_Interpretation
نقش غالیان در جعل روایات طبی و رسالت انبیا ع.mp3
3.73M
منشأ احادیث پزشکی کجاست؟ آیا همه روایات طبي را معصومان (ع) بیان فرموده اند؟
آیا غُلاة (غالیان = فرقه های افراطی و منحرفِ مدعی تشیع) در جعل " برخی از روایات طبی " نقش داشته اند؟
آیا پیامبران (ص) و ائمه (ع) طبابت می کردند؟ چرا آیات قرآن به طب نمی پردازند؟
آیا ذکر اسامی برخی از میوه ها در قرآن دلیل بر خواص آنها برای سلامتی و بهداشت بدن است؟
8 دقیقه صوت
#روایات_طبی #احادیث_طبی #طب_الائمه (ع) #طب_الرضا (ع) #قرآن_و_پزشکی #قرآن_و_طب #طب_قرآنی #احادیث_پزشکی #روایات_پزشکی #طب_الرضا (ع) #طب_الصادق (ع) #غلاة #غالیان #غلو #افراطیگری
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
بررسی سندیت کتاب طب الرضا (ع) - بخش سوم.mp3
4.44M
بررسی میزان اعتبار کتاب طب منسوب به امام رضا علیه السلام
بخش سوم - 9 دقیقه صوت
آیا کتب منسوب به معصومان (ع) صحت دارند یا جعلی اند؟
احادیث طبی معتبر، از نظر کمیت و کیفیت چگونه اند؟
#طب_اسلامی #طب_الرضا (علیه السلام) #بررسی_روایات #بررسی_احادیث #روایات_طبی #احادیث_طبی #رساله_ذهبیه #الرسالة_الذهبية
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
نقد آقای رائفی پور و روایت علائم ظهور و مرگ عبدالله 1 ب.mp3
2.82M
نقدی بر آقای علی اکبر رائفی پور و شیخ علی کورانی لبنانی (مؤلف کتاب عصر ظهور) - بخش اول
روایات علائم ظهور و احادیث آخرالزمانی تا چه حد صحت دارند؟
آیا روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از نشانه های ظهور مهدی (عج) صحت دارد؟
6 دقیقه صوت
#مهدویت #مهدی (عج) #ظهور #علائم_ظهور #علایم_ظهور #نشانه_های_ظهور #رائفی_پور #علی_کورانی #علامه_کورانی #نقد_رائفی_پور #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #احادیث_آخرالزمانی #مرگ_عبدالله #ملک_عبدالله #فراماسونری #قائم_آل_محمد (ص) #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_ساختگی #روایات_ساختگی #واقفه #واقفیه #بررسی_سند #بررسی_متن #غیبت_کبرا #رائفی #رایفی #رایفی_پور #نقد_رایفی #نقد_رائفی #شیخ_علی_کورانی #علي_الكوراني #الشيخ_علي_الكوراني #عصر_الظهور #عصر_ظهور
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
نقد رائفی پور و کورانی و مروجان روایات ضعیف درباره علایم ظهور و ...2.mp3
2.91M
نقدی بر آقایان رائفی پور و شیخ علی کورانی - بخش دوم
روایات علائم ظهور و احادیث آخرالزمانی تا چه حد صحت دارند؟
آیا روایت مرگ عبدالله و بسته شدن راه حج و تعطیلی طواف، به عنوان یکی از نشانه های ظهور مهدی (عج) صحت دارد؟
6 دقیقه صوت
#پیشگویی #مهدویت #مهدی (عج) #ظهور #علائم_ظهور #تفسیر_باطنی #علایم_ظهور #نشانه_های_ظهور #رائفی_پور #علی_کورانی #علامه_کورانی #نقد_رائفی_پور #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #احادیث_آخرالزمانی #مرگ_عبدالله #ملک_عبدالله #فراماسونری #قائم_آل_محمد (ص) #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_ساختگی #روایات_ساختگی #واقفه #واقفیه #بررسی_سند #بررسی_متن #غیبت_کبرا #رائفی #رایفی #رایفی_پور #نقد_رایفی #نقد_رائفی #شیخ_علی_کورانی #علي_الكوراني #الشيخ_علي_الكوراني #عصر_الظهور #عصر_ظهور #احادیث_ضعیف #روایات_ضعیف #شیخ_نمر #آیة_الله_نمر #سید_حسن_نصرالله #نصر_الله #شعیب_بن_صالح #احمدی_نژاد #تحولات_شام #الفتن #الملاحم #ملاحم #فتن #سفیانی #خراسانی #یمانی #سید_حسنی #سید_خراسانی #سید_یمانی #زوراء
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی.mp3
1.19M
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی
آیا وقتی می گویند فلان روایت در تفسیر البرهان نقل شده، همین برای معتبر دانستنِ آن روایت کفایت می کند؟
اعتبار تفسیر البرهان تا چه حد است؟ سید هاشم بحرانی که این کتاب را تألیف کرده چه رویکردهایی داشته است؟
#روایات_تفسیری #احادیث_تفسیری #تفسیر_روایی #تفسیر_مأثور #التفسير_بالمأثور #البرهان_في_تفسير_القرآن #البرهان_فی_تفسیر_القرآن #سید_هاشم_بحرانی
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
تفسیر باطنی + نقد رویکرد رائفی پور به روایات تفسیری درباره تین و زیتون.mp3
4.06M
آیا روایتی که می گوید آیه "و التین و الزیتون" به امام حسین (ع) و امام حسین (ع) اشاره دارد سند صحیحی دارد؟
آیا تفسیرهای باطنی و روایاتی که تفسیرهای خلاف ظاهر برای آیات قرآن بیان میکنند معتبرند؟
8 دقیقه صوت
#تفسیر_باطنی #روایات_تفسیری #باطن_قرآن #احادیث_تفسیری #تفسیر_روایی #تفسیر_مأثور #التفسير_بالمأثور #تفسیر_فرات_کوفی
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
نقد آقای رائفی پور درباره روایت مرگ عبدالله و تفسیر باطنی و طب اسلامی.mp3
3.86M
نقد آقای رائفی پور در چند موضوع:
1 - اعتماد بیش از حد به روایت مرگ عبدالله
2- اعتماد بیش از حد به روایات تفسیر باطنی و تأویل قرآن بر خلاف ظاهر با تکیه بر روایت ضعیف یا جعلی
3 - اعتماد بیش از حد به طب روایی که به اسم اسلام ترویج می شود
8 دقیقه صوت
#نقد_رائفی_پور #رائفی_پور #رائفی #تفسیر_باطنی #طب_اسلامی #تبریزیان #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #علایم_ظهور #مهدویت #عصر_ظهور #مرجعیت
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
شیوه استاندارد در ارزیابی و تعامل با روایات آخرالزمانی و علایم ظهور.mp3
3.03M
شیوه استاندارد برای بررسی اعتبار و سندیت احادیث مربوط به آخرالزمان و علایم ظهور مهدی (عج) چیست؟
میزان اعتبار روایات کتاب "الفتن" (التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن) تالیف سید ابن طاووس (ره) تا کجاست؟
6 دقیقه صوت
#آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #علایم_ظهور #مهدویت #عصر_ظهور #احادیث_مهدویت #احادیث_آخرالزمانی #نشانه_های_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #مهدی (عج) #ملاحم #فتن #ابن_طاوس #ابن_طاووس
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
درباره شرف الشمس و راههای تضمینی برای گشایش در زندگی مادی و معنوی.mp3
3.67M
آیا انگشتر شرف الشمس و دعا و اشکال مربوط به آن با آدابی که ذکر شده معتبر است و سندیت دارد؟
راه حل قرآن و اهل بیت (ع) برای گشایش در امور مادی و معنوی چیست؟
7.5 دقیقه صوت
#شرف_الشمس #شرف_شمس #طلسم #علوم_غریبه #طالع_بینی #تصوف #علامه_حسن_زاده #ذکر #اذکار #دعا_برای_فرج #چله_قرن #نسخه_سلوک #عرفان #تصوف
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
چرا روایت مرگ عبدالله نباید بزرگنمایی شود؟ 1.mp3
12.8M
مستنداتِ بی اعتبار بودنِ روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از علایم ظهور مهدی (عج) در آخرالزمان
بخش اول - 25 دقیقه صوت
#عصر_ظهور #رائفی_پور #رائفی #نقد_رائفی #نقد_رائفی_پور #رایفی_پور #علایم_ظهور #علائم_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #چله_قرن #الغیبه #عصر_غیبت #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #آخر_الزمان
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
چرا روایت مرگ عبدالله نباید بزرگنمایی شود؟ 2 - ویراسته.mp3
6.69M
مستنداتِ بی اعتبار بودنِ روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از علایم ظهور مهدی (عج) در آخرالزمان
آیا بزنطی هم روایت مرگ عبدالله را نقل کرده؟ چرا این روایت نباید چندان بزرگنمایی شود؟
بخش دوم - 13.5 دقیقه صوت
#عصر_ظهور #رائفی_پور #رائفی #نقد_رائفی #نقد_رائفی_پور #رایفی_پور #علایم_ظهور #علائم_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #چله_قرن #الغیبه #عصر_غیبت #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #آخر_الزمان #اعتبارسنجی_روایات #روش_ارزیابی_روایات #روش_ارزیابی_احادیث #واقفه #روایات_واقفه #واقفیه
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
🔴 قاعده ای مهم در تشخیص احادیث ساختگی؛
🔸در مثل چنین خبری که گفته میشود متن سخنرانی حضرت ابوالفضل (ع) بر بام کعبه و در حضور حجگزاران، آن هم در چنان فضا و اوضاع تاریخ پراهمیتی (یعنی روز ترویه سال 60 ق) است، نفس عدم اشتهار، بل عدم تواتر اصل واقعه، از نشانههای دروغین بودن آن است.
🔹آیتاللّه میرزا ابوالحسن شعرانی در رساله نغز و پرمغزی که در علم درایه پرداخته است چنین مینویسد:
🔸بسیاری علماء من جمله علامه در نهایة الاصول و شهید در درایه ذکر نمودهاند که اگر دواعی مردم در نقل مطلبی بسیار [باشد] و مع ذلک متواتر نشود، دلیل بر کذب ناقل آن خواهد بود؛ مثل آنکه مؤذنی از مناره بیفتد؛ خبر آن در شهر منتشر میشود و اگر یک نفر خبر دهد [و بس]، باید او را تکذیب کرد..
🔹صاحب جواهر این قاعده را بسیار به کار برده من جمله در نجاست عرق جُنُب از حرام و حرمت نافله برای کسی که نماز قضا بر ذمه دارد، میگوید: این مسائل عام البلوی باید در روایات و بین علما معروف باشد، و چون یک یا دو نفر روایت کردهاند، اعتبار ندارد..
🔸آن مرحوم در یکی از تعالیق حدیثی فاضلانه خود بر شرح کافی نیز آورده است: ذَکَرَ العلماءُ الاُصولیُّونَ.. حاصل معنا: عالمان اصولی یکی از نشانه های دروغین بودن خبر را این دانسته اند که آنچه میباید متواتر شده باشد، به تواتر نرسیده باشد. در این موضوع خبر فروافتادن مؤذّن را از مناره مسجد جامع و در روز جمعه در صورتی که به تواتر نرسیده باشد، همچنین وجود شهری بزرگ را در میانه بغداد و سامرا که احدی آن را ندیده باشد، مثال آورده اند.
🔴 باتوجه به قاعده ای که یاد شد، اخبار آحادی نظیر:
🔸خبری که میگوید: ام فروه انصاری به دعای امیرالمومنین(ع) پس از خاکسپاری زنده شد و از قبر به درآمد و به نزد همسرش بازگشت، و پس از آن واقعه صاحب دو فرزند نیز شد و تا شش ماه پس از شهادت آن حضرت در قید حیات بود (نگر: مدینة المعاجز: السید هاشم البحرانی؛ ج 1، ص 242 - 243. به نقل از: ثاقب المناقب).
🔹خبری که میگوید: امیرالمؤمنین(ع) در گورستان به قبری اشارت کرد و به اذن الهی مرده درون قبر را که عمرو بن دینار همدانی بود و در واقعه انبار به دست یاران معاویه به قتل رسیده بود؛ زنده فرمود که: علی بن ابی طالب مرا به فرمان خدای متعال زنده ساخته و به اذن خداوند به سوی شما بازگردانیده است (نگر: همان، ج 1، ص 243. به نقل از: ثاقب المناقب).
🔸خبری که میگوید: امیرالمؤمنین(ع) مدرکة بن حنظلة را که گوش تا گوش سرش را بریده بودند، پس از مدت مدیدی که از مرگ او گذشته بود.. به اذن خداوند زنده گردانید و همه کوفیان از خرد و کلان شاهد این زنده گردانیدن مقتول بودند (نگر: همان، ج 1، ص 247 - 252. به نقل از: عیون المعجزات).
🔹خبری که میگوید: امیرالمؤمنین(ع) مردی از شیعیان را که صفوان بن أکحل نام داشت و به عملی بسیار شنیع آلوده بود، به خواست خودش و در برابر چشم کوفیان اذن داد تا خود را در میان هزار پشته هیمه بسوزاند؛ و مرد هرچند پشته ها را برافروخت، آن آتش و دود هیچ گزندی به وی و به جامه کتان سپیدی که پوشیده بود نرسانید و ثابت شد که آتش به شیعیان گزندی نمیرساند (نگر: همان، ج 1، ص 258 - 260. به نقل از: عیون المعجزات).
🔸آری، اینگونه اخبار، با صرف نظر از دیگر نقاط ضعفشان، تنها از همین روی که به ناگزیر میباید یه شهرت، بلکه تواتر رسیده اند، و نرسیده اند، مردود خواهند بود.
🔹دو واقعه بدین شگفتی که پیش چشم توده اهل کوفه رخ داده باشد، و زیستن و به میان جامعه بازگشتن مرد و زنی که مرده و حتی مدتی در گورستان مدفون بوده اند، بیشک مستلزم آن است که راویان مختلف خبر آن را بازگویند، نه آنکه در گوشه فلان کتاب مهجور یا بهمان تألیف مجهول مسطور افتاده باشد و... .
🔸ضرور است کتابهایی نظیر مدینة المعاجز - کهای بسا مورد سوء استفاده سوجودیان و سوداگران و بدفهمی سادهلوحان و ناکاردانان واقع میشوند - با نگرشی نقادانه و با چنین ابزارها و قواعد انتقادی ارزیابی حدیث - که نمونه آن گذشت - مورد بازخوانی و تحشیه قرار گیرند.
🔴برخی از سادهلوحان میپندارند همین که جواز صدور کرامات از اولیای الهی در مذهب شیعه به ثبوت رسیده، و جمیع این امر نیز ممکناتی است که در حیطه قدرت بیانتهای خداوندی است، بسنده است تا وقوع چنین کراماتی را باور داریم؛ حال آنکه دو مقدمه پیشگفته در نهایت امکان وقوع و صدور این کرامات را ثابت میکند، ولی اینکه براستی همین کرامتها از امیرمؤمنان علی(ع) که ولی خدا و صاحب کرامت است سرزده است یا نه، در گرو اثبات صدق این اخبار است؛ که چنان که گفتیم - نشانه کذب بر جبینشان هویداست.
https://b2n.ir/161708
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
مصداق های احتمالی روایت مرگ عبدالله در عصر ظهور.mp3
1.19M
بررسی روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از علایم آخرالزمان و ظهور مهدی (عج)
بخش سوم - 2.5 دقیقه صوت
اگر این روایت معتبر باشد مصداقهایش چگونه افرادی می توانند باشند؟
#عصر_ظهور #رائفی_پور #رائفی #نقد_رائفی #نقد_رائفی_پور #رایفی_پور #علایم_ظهور #علائم_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #آخر_الزمان #بررسی_روایات_آخرالزمانی #بررسی_روایات_علایم_ظهور #واقفه #روایات_واقفه #واقفیه
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
آیا صرف وجود یک روایت در یک کتاب حدیثی معتبر دلیل بر اعتبار آنست؟.mp3
1.79M
آیا صرف اینکه یکی از محدثان شیعه روایتی را در کتاب خود نقل کند دلیل بر آنست که آن را معتبر می دانسته است؟
آیا مؤلفان عالیقدر ما در کتب مختلف خود، معیارها و مبانی یکسانی داشته اند؟
3.5 دقیقه صوت
#علوم_حدیث #منبع_شناسی #بررسی_روایات #معیارهای_ارزیابی #کتب_اربعه #حدیث_شیعه #کلینی #شیخ_طوسی #شیخ_صدوق #من_لا_یحضره_الفقیه #الکافی #تهذیب_الاحکام #الاستبصار #تهذیبین #کمال_الدین
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
بررسی روایت معروف به شروسی شماسی - 1.mp3
2.51M
بررسی اعتبار روایت شروسی شماسی درباره تحولات ایران در آخرالزمان
بخش اول - 5 دقیقه صوت
نکاتی درباره سند و منبع و نسخه خطی مورد ادعا
#شروسی #سروسی #اللهیاری #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #نشانه_های_ظهور #حسن_اللهیاری #تشیع_انگلیسی #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_درخواستی #روایات_سفارشی #جعلیات_جدید #احادیث_سیاسی #شروسی_شماسی #شروسي_شماسي #شروسي #امام_خمینی #محمدرضا_پهلوی #جمهوری_اسلامی #پیشگویی
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
بررسی روایت معروف به شروسی شماسی - 2.mp3
4.81M
بررسی اعتبار روایت شروسی شماسی درباره تحولات ایران در آخرالزمان
بخش دوم - 10 دقیقه صوت
نکاتی درباره متن و محتوای حدیث مورد ادعای شیخ حسن اللهیاری
#شروسی #سروسی #اللهیاری #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #نشانه_های_ظهور #حسن_اللهیاری #تشیع_انگلیسی #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_درخواستی #روایات_سفارشی #جعلیات_جدید #احادیث_سیاسی #شروسی_شماسی #شروسي_شماسي #شروسي #امام_خمینی #محمدرضا_پهلوی #جمهوری_اسلامی #پیشگویی
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
💢 ادرار شتر خوردنی است؟
📚 قرآن:
🔹 «چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى خبیث (چندش آور) را حرام مىگرداند». أعراف: 157
📚 روایات:
🔹 پیامبر(ص): «فقط برای دارو می توان از بول شتر استفاده کرد» (بحارالأنوار، ج ۵۹، ص۸۴)
🔹 امام صادق(ع): «خوردن ادرار گاو، شتر و گوسفند، تنها برای درمان بیماری، اشکالی ندارد». (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 284)
🔹 روایتی منسوب به امام کاظم(ع): «ادرار شتر بهتر از شیر آن است.» (کافی، ج 6، ص 338)
طبیعی است وضعیت سند یکایک روایات بالا باید بررسی شود و در نهایت به جمعبندی برسیم.
📚 نتیجه گیری علمای فقه:
🔹 فتوای مشهور: خوردن ادرار شتر، در هیچ شرایطی جایز نیست.
🔹 فتوای برخی: فقط برای درمان، خوردن ادرار شتر جایز است.
🔹 فتوای برخی دیگر: استفاده از ادرار شتر، جایز است.
📚 منبع: ينابيع الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج۲، ص۷۹ - ۸۶. (فایل پیوست)
📌اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید و به ما بپیوندید👇
@s_m_narimani
@shenakhtehadis
@pasokhtext
آیا درست است که مقام ابوذر بسیار پایینتر از مقام سلمان بوده؟
پاسخ:
روایتی که میگوید مقام سلمان بسیار بالاتر از ابوذر بوده و اگر ابوذر از قلب سلمان باخبر بود او را می کشت، سند و متن محکمی ندارد. در سند این روایت یکی از راویان منحرف حضور دارد و متنش نیز دستکاری شده است.
ابوذر در نهایت به جایی رسید که همانند سلمان و مقداد از کسانی بود که بهشت، مشتاق دیدارشان بود.
دلیل محکمی نداریم که بگوییم ابوذر مقامش از سلمان هم پایینتر بوده است مگر اینکه بخواهیم به روایت ضعیف یا تعصبات نژادی تکیه کنیم.
ضمنا همانگونه که روایت داریم "سلمان مِنّا اهل البیت ع"، روایتی هم درباره ابوذر داریم که "ابوذر منّا" (ابوذر از ما اهل بیت ع است)
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
هدایت شده از قروقاطی
#متن_شبهه
" اولین روزی كه امام حسین (ع) روزه گرفتند همه اهل بیت در كنار سفره جمع شدند؛ پیامبر اكرم (ص) رو به امام حسین فرمودند: حسین جان عزیزم روزه ات را باز كن. امام حسین فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ پیامبر فرمودند: نصف محبتم را به كسانی كه تو را دوست دارند می بخشم. حضرت علی(ع) فرمودند: پسرم حسین جان بفرما. باز امام فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ حضرت علی فرمودند: نصف عبادت هایم برای كسانی كه عاشق تو هستند. حضرت فاطمه(س) فرمودند عزیز دلم افطار كن.امام حسین پرسیدند: جایزه شمابه من چیست؟ حضرت فرمودند: نصف عبادت هایم را به كسانی که بر تو گریه می كنند می بخشم. امام حسن(ع) فرمودند: برادر جان روزه ات را بازكن و امام همان سوال را پرسیدند. حضرت پاسخ دادند: من تا همه گنهكاران را بر تو نبخشم به بهشت نخواهم رفت. و درهمین حال جبرئیل بر پیامبر نازل شد فرمود خدا می فرماید: من از شماها مهربانتر هستم و آنقدر آن كسانی كه عاشق تو هستند را به بهشت میبرم تا تو راضی شوی یا حسین. "
#پاسخ_شبهه
1. ماجرای ادعا شده در منابع روایی معتبر یافت نشد!
2. کارشناسانان موسسه دارالحدیث نیز چنین حدیثی را نیافتند!
http://yon.ir/sB2G
3. البته روایات متعددی در مورد جایگاه اخروی پیروان امام حسین(ع) و بهره مندی آنها از شفاعت اهل بیت(ع)، دوری از آتش جهنم و بهشتی شدنشان وجود دارد.
http://yon.ir/Sg6A
4. از انتشار روایات و احادیث فاقد سند و غیر معتبر خودداری کنیم.
💠 مرکز پاسخگویی به شبهات
https://telegram.me/joinchat/AAAAAFlUmN41-zpSMkrE8g