نشر حدیث جعلی در روز شهادت امام صادق (ع)😔
روایتی ساختگی به اسم امام صادق (ع) نشر کردند که در هیچیک از کتب شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه نیست.
آیا نمیدانند که نشر احادیث جعلی، گناه است؟
#رفیع_بن_حراث #جدیث_جعلی #هیأت #شیعه #کربلا
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آیدی اینستاگرام👇
@khodemani57
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
دختر در احادیث.mp3
3.39M
ناگفته های جالب درباره دختران در احادیث
بخش دوم : 8 دقیقه صوت
#دختر_در_احادیث #احادیث_درباره_دختر #حقوق_فرزند #سیره_پیامبر (ص) #سیره_اهل_بیت (ع)
عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhvoice
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
چند حدیث که با سند صحیح از امام رضا (ع) نقل شده - v3.mp3
7.06M
احادیث عقیدتی از امام رضا (علیه السلام)
14 دقیقه صوت حاوی چند حدیث اعتقادی که با سند صحیح از امام هشتم (ع) نقل شده است
#حدیث_صحیح #حدیث_معتبر #امام_رضا (ع) #عصمت #علم_غیب #مقامات_اهل_بیت (ع)
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
دروغگویانِ مدعیِ تشیع
با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
« إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ هَذَا الْأَمْرَ لَيَكْذِبُ حَتَّى إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَحْتَاجُ إِلَى كَذِبِهِ »
ترجمه:
« برخى از کسانی كه ادعای این امر (شيعه بودن) را دارند آن چنان دروغ می گویند كه شيطان نیز نيازمند دروغگویی آنان است. »
منبع:
📚 کلینی، الكافى، ج8 ، ص254 ، شماره 362
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
معنای «حسنه» در دعای «ربنا آتنا ...»
کلینی در کتاب الکافی با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل کرده که درباره آیه " رَبَّنا اتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً" فرمودند:
" رِضْوَانُ اللَّهِ وَ الْجَنَّةُ فِي الْآخِرَةِ وَ الْمَعَاشُ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ فِي الدُّنْيَا."
ترجمه:
«{منظور از حَسَنَة} در آخرت، "رضوان خدا و بهشت" و در دنیا، "{حُسنِ) معیشت و حُسن خُلق" است»
منبع:
📚 کلینی، الكافى (چاپ الإسلامية)، ج5، ص: 71 ، حدیث شماره 2
پانوشت:
علامه مجلسی در مرآة العقول، ج19، ص13 تصریح کرده که سند این حدیث، صحیح است.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آنچه در اين كانال به اطلاع شما مي رسد:
✅اخبار رسمي #گروه رجال_و_حدیث #معاونت_پژوهش #حوزه_علمیه_خراسان
✅:اطلاع رساني #ثبت_نام در دوره هاي تربيت پژوهشگر در #علوم_حدیث
✅:اطلاع رساني برگزاري #نشست هاي عمومي و تخصصي
✅:اطلاع رساني برگزاري #فراخوان هاي ارسال مقالات
✅اطلاع از #جديدترين #مقالات چاپ شده در #دوفصلنامه
✅#معرفي اثار و پژوهش هاي جديد در عرصه ي #رجال_و_حديث
✅:گزارش محتوايي از #برگزاري_نشست هاي_علمي
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را دعوت کنید
👈لینک کانال گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان👈
https://eitaa.com/rejalkh
🆔 @rejalkh
4_5805197970458544425.mp3
3.53M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف شیخ محمدمهدی النجفی معتبر است؟
بخش اول - 7 دقیقه صوت
روایات آخرالزمان و علایم ظهور را از کدام منابع میتوان نقل کرد؟
آیا دلائل الامامة واقعا مربوط به طبری امامی است؟
آیا کتاب "الملاحم و الفتن" ابن طاوس (ره) حاوی روایات معتبر شیعه است؟
#بیان_الائمه #دلائل_الامامه #الفتن_ابن_طاووس #علایم_ظهور #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #مهدویت #عصر_ظهور #تشرفات
عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
4_5805197970458544426.mp3
6.65M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف محمدمهدی نجفی معتبر است؟
بخش دوم - 14 دقیقه صوت
گزارشی از نقد علامه جعفر مرتضی عاملی بر کتاب "بیان الائمة (ع)"
#بیان_الائمه #بیان_الائمه_فی_المیزان #بيان_الائمة_في_الميزان #جعفر_مرتضی_العاملی #علایم_ظهور #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #مهدویت #عصر_ظهور
عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
4_5805197970458544427.mp3
15.52M
آیا کتاب "بیان الائمه (ع)" تالیف محمدمهدی نجفی معتبر است؟
بخش سوم - 31 دقیقه صوت
گزارشی از نقد علامه جعفر مرتضی عاملی بر کتاب "بیان الائمة (ع)"
#بیان_الائمه #بیان_الائمه_فی_المیزان #بيان_الائمة_في_الميزان #جعفر_مرتضی_العاملی #علایم_ظهور #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #مهدویت #عصر_ظهور #کرونا #پیشگویی #عظائم_الدهور #عزائم_الدهور
عضویت کانال در ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
⚠️ نقدی بر افسانه مشهور فتوای شیخ مفید درباره جنین زنده در شکم مادر مرده
امروزه داستانی مشهور شده که به اختصار چنین است: شخصی از روستا آمده و از شیخ مفید سؤال کرد: «زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است؛ شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون بیاوریم و یه همین صورت او را دفن کنیم»؟ شیخ پاسخ داد: «با همان حمل او را دفن کنید»!
آن مرد برگشت. در میان راه دید سواری از پشت سر میتازد و میآید، چون نزدیک رسید، گفت: «ای مرد، شیخ فرموده است که شکم آن زن را پاره کرده و طفل را بیرون آورده و زن را دفن کنید». آن مرد چنین کرد.
اما در واقع شیخ مفید کسی را نفرستاده بود، و بعد فهمید که آن سوار امام زمان عج بوده. سپس توقیعی برایشیخ آمده: «وظیفهی شماست که فتوا بدهید و وظیفهی ماست که شما را حمایت کرده و نگذاریم که در خطا بیافتید».
🔻این داستان به دلائل متعدّدی نادست و ساختگی است:
1. هیچ سندی ندارد و تنها در کتابی ضعیف از متأخران یعنی قصص العلماء نقل شده، و توسط دیگر متسامحان روایج یافته است.
2. آیا ممکن است جنین در شکم مادر در مدت طولانی زنده بماند؟ و آیا در چنین شرایط بحرانی شخص از دهات نزد شیخ مفید در بغداد میآید و از او استفتاء می کند و بر میگردد؟!
3. اجماع شیعه امامیه بر این است که در چنین شرایطی می توان شکم مادر را باز کرد و جنین را نجات داد. (الخلاف، طوسی، جامعه مدرسین، ج1، ص729، 730) و چند روایت صریح در این باره وارد شده است. (وسائل الشيعة، ج2، ص469-471؛ مستدرك الوسائل ج2، ص140) و اين روايات در کتب متداول و در دسترس شیخ مفید مانند کافی و رجال کشی قرب الاسناد ،نیز بوده است. ضمن این که راوی برخی از این روایات خود او است. (تهذيب الأحكام، ج1، ص343، 344) علاوه بر این قاعده عقلی و شرعی این است که جان یک انسان مسلمان از حرمت جسد مسلمان دیگر اولی است. احتیاط نیز اقتضا دارد که جان کودک را حفظ کنند. چنان که خود شیخ مفید نیز در کتاب فقهی خود همین فتوا را داده است. (المقنعة، ص87 و تهذيب الأحكام، ج1، ص343) با این وجود چگونه ممکن است یک فقیه عالی رتبه شیعه بر خلاف همه اصول و قواعد، نصوص و اجماع، بدون هیچ دلیل عقلی و شرعی دستور دهد انسانی را زنده به گور کنند؟!
4. چگونه ممکن است امام زمان به دورغ در مورد چیزی که کلام شیخ مفید نبوده، گفت است شیخ فرمود!
5. چرا امام زمان از کسی که بدون علم و بر اساس رأی باطل و بر خلاف عقل و نقل فتوا می دهد؛ بخواهند هم چنان بر مسند فتوا بنشیند؟!
6. چنین مکاتباتی از امام عصر علیه السلام در عصر غیبت کبری قابل پذیرش نیست.
(از آن جمله اصل توقیع منسوب به شیخ مفید (الإحتجاج، طبرسي، ج2، ص495) با چالشهایی مواجه است؛ مانند آنکه نامهرسان مجهولش صرفاً گفته آن را از ناحیهای متصل به حجاز آورده است. حال حتی اگر برفرض اصالت این توقیع تا دوره شیخ مفید (م413ق) قابل اثبات میبود، باز چه حجتی بر انتساب این متن ناشناس غریب به امام وجود میداشت؟)
به هر حال با نشر این مجعولات، زمینه ادّعای ارتباط برخی با امام عصر عج فراهم میآید؛ هرچند چنین نظرات و فتاوای مبتذل خردستیزانهای داشته باشند؛ و هم اشتباهات و خطاهای فاحش ایشان با این گونه قصههای دروغ توجیه میشود.
(برگرفته از مطالب وبلاگ آثار، با زیادات)
تفصیل بیشتر برخی از همین مطالب: در نوشتار آقای کریمیان (http://t.me/gholow/221).
#داستانهای_جعلی
@gholow2
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال: آیا مطالب فیلم بالا صحت دارد؟
پاسخ:👇
مطالب فیلم بالا فقط تا دقیقه 2:20 درست است و بعد از آن با مطالب نامعتبر مخلوط شده است.
مهریه حضرت زهرا (س) مبلغ مشخصی سکه نقره بوده و ربطی به آب ندارد
اینکه بین ما ایرانیها شایع شده که مهریه فاطمه س آب بوده ناشی از یک روایت ضعیف است که گویا از عقاید ایرانیان قبل از اسلام درباره «میترا الهه ی آب» تقلید شده یعنی فاطمه س را شبیه میترا قرار داده اند.
اینکه این سخنران محترم گاهی میگن «خدا هم ذوق زده شد» تعبیر جالبی نیست. خدا راضی میشه و دوستانش را دوست میداره ولی ذوق زده نمیشه.
اینکه حضرت زهرا س فرموده باشد «شفاعت شیعیان گناهکار را به مهریه من اضافه کنید این را بنویسید و در کفنم بگذارید» هم در حدیثی که با سند محکم باشد نقل نشده گرچه ایشان مقام شفاعت دارند.
ضمنا شفاعت اهل بیت ع در حق شیعیان دارای چند شرط است که در آیات و نیز در احادیث معتبر آمده مثل شرک نورزیدن به خدا، تارک الصلاة نبودن، معتاد به مشروب نبودن و عدم تفاخر به گناهان کبیره
جناب آقای مهدی توکلی سخنرانِ باصفا و خوش بیانی است و خدمات ارزشمندی دارد ولی در شناخت سند و متن احادیث معتبر و نامعتبر تخصص ندارد.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
🔸 متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی
(نمونه: ذیل دعای عرفه)
این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
💠 به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّد الشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي ... »،1️⃣ برخی از بزرگان همچون مرحوم امام، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
ایشان پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»2️⃣
مرحوم همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی 709 ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است.3️⃣
💠 حاج آقا4️⃣ این قطعه را افزوده شده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزوده شدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
💠 من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی همچون مرحوم امام با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثنانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روش متنشناسی نشان بدهم.
💠 به عقیدهی من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست
#اعتبار_سنجی_محتوایی
——————————————————————-
1️⃣ اقبال الاعمال: ج1، ص348-350.
2️⃣ بحار الانوار: ج95، ص227-228.
3️⃣ مولوی نامه: ج2، ص18.
4️⃣ #آیت_الله_سید_موسی_شبیری_زنجانی
🔺درس خارج اصول #آیت_الله_سید_جواد_شبیری_زنجانی ، تاریخ: 1 اسفند 1389 (دروس فی علم الاصول، ج5، ص10-11)
منبع: کانال تلگرامی زبدة الفوائد
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis