eitaa logo
شقشقیات. احمدی شیرازی
312 دنبال‌کننده
13 عکس
2 ویدیو
0 فایل
این کانال مربوط به استاد مصطفی #احمدی_شیرازی از اساتید سطوح عالی حوزه است در اینجا تحلیل متون دینی و ایجاد سوال برای پژوهشگران و طلاب می‌پردازیم. @M_AhmadiShirazi دو کانال دیگر مربوط به استاد: @osul_mozaffar @ahmadishirazihekmat
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از مباحث مهم در فقه و اصول بحث از دو قاعده‌ی لاضرر و لا حرج هست که باید اصل این دو قاعده را به درستی یاد گرفت و از هم تفکیک کرد و به تنقیح صحیح موضوع این دو امر پرداخت تا در نوع استدلالمان دچار خبط و خطا نشویم. در چندین پست به بررسی این مطالب خواهیم پرداخت. استاد بزرگ آقا رضا همدانی رحمه الله در مصباح الفقیه مطلبی در این باب دارند که به آن مطالب نیز اشاره خواهد شد ان شاءالله. @sheqsheqiat
امام هادی (ع): «یَا سَهْلُ إِنَّ لِشِیعَتِنَا بِوَلَایَتِنَا لَعِصْمَةً لَوْ سَلَکُوا بِهَا فِی لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبِیدِ الْغَائِرَةِ بَیْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ وَ أَعَادِی الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَایَتِهِمْ لَنَا فَثِقْ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَخْلِصْ فِی الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِکَ الطَّاهِرِینَ فَتَوَجَّهْ حَیْثُ شِئْتَ» «یا سهل! شیعیان ما به واسطه ولایت و ارتباطی که با ما دارند، در حصاری محکم و استوار هستند که اگر در دل دریاهای ژرف و بیابان‌های دور و دراز، در میان درندگان و گرگها و دشمنان جن و انس بروند، به واسطه ولایت ما در امان هستند. بر خدا توکل کن و ولایت خویش را نسبت به ائمه طاهرین علیهم السلام پاک و خالص گردان، هر کجا مایلی برو.» بحارالانوار، جلد۵۰، صفحه۲۱۵ شهادت امام هادی سلام الله علیه تسلیت باد 🖤 @sheqsheqiat
روز میلاد فاروق اعظم و صدیق اکبر، اسد الله الغالب، امیرالمومنین علی علیه السلام بر همه محبین و شیعیان ایشان مبارک باشد. در فرهنگ ما این روز را روز نیز نامگذاری کرده اند. در بیانی به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نسبت داده شده که ایشان می‌فرمایند: «الآباء ثلاثة: أب ولدک، و أب زوجک و أب علمک». قطعا دعاهای خالصانه پدرم و نماز شب‌های ایشان و پشتیبانی ایشان از این فرزندش تا به امروز باعث توفیق این حقیر بوده و ان شاءالله از این به بعد نیز چراغ هدایت زندگی بنده باشد. پدر همسرم را گرامی میدارم که از خدای متعال میخواهم که دعاهای ایشان را در حق این حقیر مستجاب نماید. و ضمن بزرگداشت تمام کسانی که در محفل و مجلس درس ایشان حضور داشته ام و از ایشان استفاده نموده ام اما سه استاد بزرگوار در سنوات ماضی نقش بی بدیلی در زندگی این حقیر داشته اند که به جرات میتوانم ایشان را برای خودم مصداق أبٌ علّمک بدانم که حضرت آیت الله حائری شیرازی رحمة الله و رضوان الله تعالی علیه و رزقنا الله من برکات تربته و حضرت آیت الله حسینی بوشهری حفظه الله تعالی و روحی فداه و حضرت آیت الله فرحانی حفظه الله تعالی و روحی فداه می‌باشند و از خدای منان برای این دو استاد عزیز صحت و عافیت و طول عمر بابرکت طلب می‌کنم و گر چه که بسیار ناچیز و حقیر هستم اما دعای این حقیر دائماً متوجه این سه استاد عزیز بوده است. @sheqsheqiat
مقایسه بین آسیه و زینب کبری سلام الله علیهما یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و بین آسیه همسر فرعون،عظمت مقام زینب کبری را نشان می‌دهد. در قرآن کریم،زن فرعون نمونه‌ ایمان شناخته شده است،برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آسیه وقتی در زیر فشار شکنجه‌ فرعونی قرار گرفت -که با همان شکنجه هم از دنیا رفت- شکنجه‌ جسمانی او را به فغان آورد: از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن.در واقع،طلب مرگ می‌کرد«و نجّنی من فرعون»من را از دست فرعون نجات بده.در حالی که آسیه مشکلش، شکنجه‌اش،درد و رنج جسمانی بود؛مثل حضرت زینب،چند برادر،دو فرزند،تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود و این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد،اینها برای آسیه پیش نیامده بود. در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که شهید شدند: حسین‌بن‌علی،عباس،علی‌اکبر،قاسم، فرزندان خودش و دیگر برادران را دید.بعد از شهادت،آن همه محنتها را دید:تهاجم دشمن را،هتک احترام را،مسئولیت حفظ کودکان و زنان را.عظمت این مصیبتها را مگر می‌شود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ این مصائب،زینب به پروردگار عالم عرض نکرد:«ربّ نجّنی» نگفت پروردگارا من را نجات بده. در روز عاشورا عرض کرد:پروردگارا از ما قبول کن.بدن پاره پاره‌ برادرش در مقابل دست،در مقابل چشم؛دل به سمت پروردگار عالم،عرض می‌کند: پروردگارا این قربانی را از ما قبول کن. تلخیص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی۸۸/۱۱/۱۹ @sheqsheqiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از دوستان این را برای من فرستاده و به شوخی گفته که این شخص الگوی زندگی ایشان هم هست. شاید خیلی از ما بیان نکنیم اما واقعا در زندگی چنین هستیم. بعد از بیان این طنز می‌شود که به نکته جدی و مهمی پرداخت. در کلامی منسوب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که کفعمی در کتاب مصباح و کتاب البلد الامین آن را نقل کرده است، حضرت برای گروه‌های خاصی دعاهای خاصی را از خداوند متعال طلب می‌کنند، که معنای آن چنین است که آرزوی حضرت و آنچه ایشان برای هر گروه می‌پسندند به شکل دعا بر قلب و زبان مبارک ایشان جاری شده است. ایشان برای طلاب بعد از دعایی که برای علما می‌کنند، می‌فرمایند: «وَ تَفَضَّلْ عَلى عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصيحَةِ، وَعَلَى الْمُتَعَلِّمينَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ». به وضوح خواسته‌ی امام عصر روحی لتراب مقدمه الفداء برای ما طلاب این است که خداوندا به طلاب میل و رغبت به همراه تلاش و جدیت عنایت بفرما. باید دانست که لازمه‌ی خدمت به دین و اهل بیت علیهم السلام شوق به درس خواندن است و جدیت و تلاش. ما نیز همچون سرور و مولایمان از درگاه خدای متعال مسئلت کنیم که به ما شوق به علم و جدیت عنایت بفرما. آمین یا ربّ العالمین احمدی شیرازی @sheqsheqiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فردا ڪھ هر ڪسۍ بھ شفیعۍ برد پناھ چشمـِ تمامـِ خلق بھ موسی‌بن‌جعفر است..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @sheqsheqiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث نبوی شریف در وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام که در ابتدای کتاب تحف العقول آمده است: «يا علِيُ ثلاثٌ مُوبِقاتٌ و ثلاثٌ مُنْجِياتٌ فأمّا الْمُوبِقاتُ فهوًى مُتّبعٌ و شُحٌّ مُطاعٌ و إِعْجابُ الْمرْءِ بِنفْسِهِ و أمّا الْمُنْجِياتُ فالْعدْلُ فِي الرِّضا و الْغضبِ و الْقصْدُ فِي الْغِنى و الْفقْرِ و خوْفُ اللّهِ فِي السِّرِّ و الْعلانِيةِ كأنّك تراهُ فإِنْ لمْ تكُنْ تراهُ فإِنّهُ يراك» پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرمایند که یا علی سه چیز موجب هلاکت و سه چیز موجب نجات است. سه چیزی که موجب هلاکتند هوای نفسی است که انسان از آن تبعیت کند و به خواسته‌ی هوای نفس تن دهد و حرص و بخل و تنگ چشمی که در دل انسان باشد و انسان نیز از آن اطاعت کند و آن را در زندگی اجرا کند و سومین مورد عُجب و غرور نسبت به خویشتن است. و اما سه چیزی که باعث نجات انسان می‌شود: عدل در حال رضایت و آسایش و در حال غضب(در همه حال رعایت عدل شود) و میانه روی و اعتدال در حال ثروتمندی و در حال فقر و سومین مورد نیز خوف از خداوند متعال در سرّ و خلوت و در عیان است، به نحوی که گویا تو خدا را می‌بینی، اگر تو خدا را نمی‌بینی، او مراقب بر اعمال توست و او تو را می‌بیند. @sheqsheqiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا