May 11
May 11
#نرجس_خاتون
#تعدد_اسما
#قسمت_اول
#نرجس دختر #یشوعـا
پسـر قیصـر روم است
و مـادر او از نوادگـان شـمعون و فرزنـدکلیسـا و انجیـل
نام هـاي دیگر این بانو
ریحانه،
سوسن،
صقیله
صقیل .
بنا بر روایات چون باردار به #نگین #ولایت،حضرت ولیعصر(عج)
بود او را
صیقل نامیدند
.
نکتـه قابـل تـوجه اینکه در اصـل حـدیث واژه (صـقیل) بـوده است .
خمط نـام دیگر ایشـان است که در
وفیـات الاعیـان
آمـده است و درکتب لغت این واژه، (خوشبوي) گردیدن و (بدبو) گردیدن
معناشده است
یعنی دو معناي متضاد دارد
در مفردات نیز میخوانیم (خمط) گیاه بیخار
است
.
.
ابو محمـد بن شاذان از #امام_حسن_عسـگري (ع) در مورد آخرین #حجت خـدا و نام #مادرش میپرسد؛حضـرت میفرماید:
.
.
مادر او #ملیکه است که
برخی مواقع به او سوسن گفته میشود
وگاهی اوقات ریحانه.
وصـقیل و
نرجس از دیگر نام هاي اوست
.
ماریه و نسـیم دو نام دیگر
مادر #امام_زمان (ع) است
که #شـیخ_صـدوق
از آن یاد میکنـد
و (ورداس) به معناي#گلگون هم آمـده است
.
در باره نام مبارك #مادر امام زمان(ع)
#حدیث دیگري وجود دارد
که مرحوم شیخ صدوق
آنرا از #جابر_بن_عبداالله_انصاري نقل میکند
جابر بن عبداالله
از لوح و #صحیفه_حضرت_فاطمه (س)
نام مادرحضرت را اینگونه بیان میکند:
.
.
مادر اوکنیزي است که
نـامش نرجس است.
.
.
بـا توجه به این روایت درمییـابیم که #شایسـتگی و وارسـتگی این بـانو به گونه اي است که نـام او در#صـحیفه_فاطمه (س) آمده است.
.
گفته شده است که نرجس #کنیز نبوده و #تبار وخانواده گرامی او مشـخص است ولی چون در میان اسـیران از
#روم به #بغـداد آمـده بود
و او را از #برده_فروشـی خریـداري کرده بودنـد
او راکنیز و جاریه نامیدنـد
و پس از تولـد فرزندش (ام ولد)
خوانده شد
در مورد وجود نام هاي متعدد کنیزان و ب ویژه نامهاي زیباي این بانوي گرامی دو احتمال وجود دارد:
۱.صاحبان
کنیزان براي خوشامـد آنها از نامهاي #گلها اسـتفاده کرده و در زمانهاي مختلف آنانرا با نام هاي گوناگون صـدا میزدند و یا اینکه
چون هرکنیزي پس ازخریـداري #متعلق به صاحب جدیـد خود میشدهر مولایی نامی بر وي میگذاشت و تعدد نامها به این دلیل
است.
لاـزم به ذکر است که در مورد #نرجس_خـاتون،
خریـدو فروش تنهـا یـکبـار
صورت گرفت و آنهم
ازسوي #امـام(ع) بوده
اسـت.
از اینرو قسـمت اول این بحث
احتمـال قویـتري است.
۲. به علت مخفی بـودن #تولـدحضـرت مهـدي(ع) و منحرف کردن
اذهان جاسوسانی که درخانه امام حسن عسگري رفت و آمد
داشتند این بانوي کریمه با نامهاي متعدد خوانده میشد تا آن نور
اعظم محفوظ بمانـد
.
@sheydayiiiii
#نرجس_خاتون
#قسمت_دوم
#اجداد_پدری_و _مادری
.
بانو #نرجس ازسوي پـدر به خاندان #قیصـر_روم متصل میگردد
و به فرموده امام حسن عسـگري(ع) درجواب
محمـد بن عبدالجبار که پرسـید وصـی شـما از چه کسـی زاده میشود؟ فرمود : از دختر (نواده) قیصـر روم
لذا او از تبار قیصـر است
.
.
درکتاب تاریخ بزرگ جهان اینگونه نوشته شده که :
.
قیصـر قدرت را در پرتو اسـلحه و زور به دست آورد ولی
هرگز آهنگ آن نداشت که همیشه بر اسـلحه
متکی باشد
وحتی نگهبانانش را براي خویش نگاه نداشت
و هیچکس پیش از وي چنین جوانمردانه از قدرتش استفاده نکرده بود
.
هیچکدام از پادشاهان عصـر باستان به اندازه قیصر از عصرخودجلوتر نرفته بودند
.درجاي دیگر
قیصـر نمونه بارزي از رومیانی بود که سـرشار ازخونسـردي
خویشتن داري و مال اندیشی میباشد.
.
او را مردي میبینندکه سـلطه جهانی او وي را از راه به در نبرده است
صـفاتی چون جوانمردي
خویشـتنداري
آرمانی بودن و آینده
نگري ازجمله صـفات قیصـر است
که طبیعتا در فرزندان وي مثل یشوعا
پدر نرجس
ظهور و بروز نموده
و این بانوي بزرگوار
نیز از آنها بی بهره نخواهـدبود.
شـیخ صـدوق مینویسـد
نرجس در قصـر قیصـر روم شـرقی جـد پدري خود، رشد کرد و
منظور از قیصـر در این عبارت همان قیصـر، باصـفاتی که گفته شـد، است
گفتنی است که همه پادشاهان روم
را قیصـر مینامنـد و
شایـد جد نرجس خاتون (توفیل)
و یا (میخائیلبنتوفیل) باشد که در زمان معتصم عباسـی پادشاه روم بوده اند
.
#جد مادري نرجس،
#شمعـوناست
که برخی ازصـفات #معنـوي و #روحـانی و حـقجویـانه نرجس
، ارمغـان این بزرگمرد #مسـیحیت است.
حضـرت ولی
عصـر(ع)سـخنی دارد که میفرماید:
اي مردم . بدانیداگرکسـی بخواهد #عیسـی و#شـمعون را بنگرد همانا من عیسی وشمعون هستم
.
حضـرت بـا این جمله جـد مـادري خویش راکه ریشه دوم اوست معرفی نموده و بـا این سـخن #نقش عظیم #مادر را بیان میفرمایـد.
شمعون صـفا
فرزند حمون جدمادري بانو نرجس است.
.
او پس از #عروج مسیح(ع) با یک انتصاب الهی #جانشین اوشده و به عنوان
#وصـی حضـرت #مسیح در تاریخ شناخته شده است.
احادیث بسیاري وجود دارد که شباهت منصب ولایی حضرت #علی وشمعون صفـا
را نمایـانگر است و ما به علت اختصار از ذکر آنها معـذوریم
.
درباره عظمت شـمعون کتب تاریخی غرب مینویسـند:
.
پنجاه روز پس از احیاي مسـیح،شـمعون الصفا در بین جماعت مردم وعظ و
خطـابه کرد
روایـت میکنـدکـه در آنروز شـمار پیروان مسـیح بـه قریب 3000 نفر افزایش
یافتند و این میزان تاثیر
تاثیرکلام شـمعون را میرساند و نشان از بزرگی او دارد
#ادامه_در_کامنت
@sheydayiiiii