eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
481 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
📲 وب‌سایت الاسلام الاسلام؛ وب‌سایتی که دغدغۀ معرفی اسلام شیعی دارد. در این پایگاه اینترنتی می‌توانید محتویاتی به زبان انگلیسی در حوزه‌های مختلف (عقاید، قرآن و حدیث، آموزش و جامعه، تاریخ و فلسفه، حقوق، معنویت و فلسفه و ....) در قالب کتاب الکترونیک و دیگر میدیاها بیابید. محتویات این وب‌سایت از اندیشمندان و سخنوران ایرانی و غیرایرانی و عموما در قالب کتاب و ویدئو است. 🌐 نشانی وب‌سایت 👈مؤسسه اطلس شيعه
🌍 خانه مبلغین بین‌الملل (وابسته به مؤسسه اطلس جامعه شیعی) تقدیم می‌کند: 📽 عرضه دوره‌های مجازی به‌شکل آفلاین در پلتفرم اسپات پلیر (Spot Player) 🔻 تاکنون دوره‌های زیر با تدریس دکتر پیمان اسحاقی در اسپات پلیر بارگذاری شده و در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد: 🔅 آشنایی با تاریخ، فرهنگ و سیاست در جمهوری ترکیه (با تأکید بر علویان و شیعیان امامی آن کشور) 🔅 فرهنگ حسینی در جهان غیرایرانی (دانش، پژوهش و کنش) 🔅 فرهنگ حسینی در ایران (رویکرد منطقه‌ای و قومی) 🔅 کنکاشی در زیارت شیعی در جهان امروز ❌ برای دریافت لایسنس شرکت در هر دوره، مبلغ 400.000 به شماره کارت زیر به‌ نام موسسه اطلس جامعه شیعی واریز نمایید و رسید واریز را برای ادمین ارسال نمایید:
5041721112537031
📍اگر در دوره‌ای به‌صورت آنلاین شرکت داشته‌اید، هزینه دریافت نسخه آفلاین همان دوره با 75 درصد تخفیف، تنها 100.000 تومان خواهد بود. 📱راهنمای استفاده از Spot Player: https://app.spotplayer.ir/player/help/macos 🌐 وب‌سایت ما 👈مؤسسه اطلس شيعه
📚کتاب شیعه‌پژوهى و شیعه‌پژوهان انگلیسى زبان (۱۹۵۰-۲۰۰۶م) 📍این کتاب اثر پژوهشگر ایرانى، غلام احیا حسینی، با معرفى و توصیف مراکز، شخصیت‌ها و آثارى مهم در حوزۀ تشیع و شیعه‌پژوهی، ابزارى مناسب را در اختیار شیعه‌پژوهان فارسى‌زبان قرار مى‌دهد. 📍به اذعان مؤلف محترم، این اثر پاسخگوى صددرصد پرسش‌های گوناگون حوزۀ شیعه‌پژوهى در غرب انگلیسى‌زبان نیست و پاسخ به این پرسش‌ها نیازمند تحقیقى دقیق، طولانى‌مدت و حتى میدانى می‌باشد که چندین جلد کتاب خواهد شد. 📍این کتاب با دو مقدمه کوتاه از احمد بهشتى و عباس احمدوند، و مقدمه‌ای مفصل از مؤلف آغاز می‌شود. در ادامه، نویسنده ضمن نه فصل، منابع، شخصیت‌ها و مراکز علمى و فرهنگى شیعه‌پژوهى را مورد بررسى قرار داده است. 👈مؤسسه اطلس شيعه
سالروز ولادت امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام بر همه مسلمانان جهان مبارک‌باد💐 👈مؤسسه اطلس شيعه
مؤسسه اطلس شیعه
🔰آیت‌الله بروجرودی؛ احیاگر تبلیغ منسجم و ساختارمند در کشورهای غیراسلامی در جهان معاصر (۴) 🔅هدف آیت‌
🔰آیت‌الله بروجرودی؛ احیاگر تبلیغ منسجم و ساختارمند در کشورهای غیراسلامی در جهان معاصر (۵) 🕌 مرکز اسلامی هامبورگ 🔸 در سال 1336 ش. نمایندۀ آیت‌الله بروجردی در هامبورگ، به دستور ایشان زمینی (به مساحت 8003 متر) را به مبلغ 270 هزار مارک خریداری کرد. در سال 1339 کلنگ ساخت این مرکز با زیربنای 832 متر به زمین زده شد، اما با رحلت آیت‌الله بروجردی در فروردین سال 1340، پروژۀ ساخت متوقف شد. 🔹 گفتنی است که در این سال‌‌‌‌‌ها نمایندگان آیت‌الله بروجردی در هامبورگ، به‌ترتیب آیت‌الله میرزاابوالقاسم محمدی‌‌‌‌‌ گلپایگانی و شیخ‌محمد محققی‌‌‌‌‌ لاهیجانی (مسلط به دو زبان انگلیسی و آلمانی) بودند. 🔸 به هر حال، پس از مدتی توقف در پروژۀ ساخت مرکز اسلامی هامبورگ، شیخ‌محمد محققی لاهیجی طی دیدارهایی با آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدهادی میلانی (مرجع تقلید وقت) ایشان را از روند پروژه مطلع، و حمایت ایشان را برای تکمیل کار جلب کرد. 🔹 پس از پایان ساخت مرکز اسلامی در فروردین 1344، آیت‌الله میلانی آیت‌الله دکتر بهشتی را به نمایندگی خود به آلمان‌ اعزام کرد. پس از دکتر بهشتی نیز آقایان ● محمد مجتهد شبستری، ● سیدمحمد خاتمی، ● محمد مقدم، ● محمدباقر انصاری، ● سیدرضا حسینی‌نسب، ● سیدعباس قائم‌مقامی، ● رضا رمضانی، ● و محمدهادی مفتح در این مرکز به فعالیت پرداخته‌اند. 🔸 شایان ذکر است که این مرکز امکاناتی همچون سالن سخنرانی (گنجایش: 300 نفر)، کتابخانه، سالن پذیرایی و آشپزخانه دارد و هم‌اکنون نیز به‌عنوان یکی از مهم‌‌‌‌‌ترین مراکز تبلیغی شیعی، به برنامه‌‌‌‌‌های خود ادامه می‌‌‌‌‌دهد. 👈مؤسسه اطلس شيعه
📽 پروژه تاریخ شفاهی تبلیغ بین‌الملل تشیع 🔅اعضای مؤسسه اطلس جامعه شیعی از سال ۱۳۹۷ با انگیزه رسیدن به بینشی صحیح از فضای تبلیغ و نشر معارف اهل البیت (ع) در عرصه بین‌الملل، با بیش از ۱۰۰ چهره شناخته‌شده در این حوزه به گفتگو نشسته‌اند. 🔅از یافته‌های مهم این جلسات آن بود که تجارب و یافته‌های ارزشمند چهره‌های تبلیغ بین‌الملل تاکنون به‌شکل تخصصی و مدوّن ثبت و ضبط نشده است. 🔅از این رو، با انجام پژوهش‌هایی پیرامون روش‌های روز تاریخ شفاهی و تجربه‌نگاری، بر آن شدیم تا به تفکیک مناطقی که مبلغان بین‌الملل در آن حضور داشته‌اند، در قالب مصاحبه‌های صوتی و تصویری، تجارب چهره‌های این عرصه را تجمیع نماییم. 📌مؤسسه با در نظر داشتن ملاحظات اخلاقی و حرفه‌ای و رضایت مصاحبه‌شونده، نسبت به انتشار محتوای جلسات تاریخ شفاهی به صورت عمومی یا تنها برای اعضای خانۀ مبلغین در قالب‌های صوتی، تصویری و مکتوب اقدام خواهد کرد. 📌در کنار این ‌مصاحبه‌ها، تهیه آرشیوی از اسناد، تصاویر و دست‌نوشته‌های مبلغان، به اضافۀ سفرنامه‌ها و خاطره‌نگاری‌های تبلیغی نیز در دستور کار قرار دارد. 📌حفظ این اسناد و تطبیق آنها با مصاحبه‌ها و تهیه مجموعه‌ای چندرسانه‌ای از تاریخ شفاهی تبلیغ تشیع در هر منطقه، از محصولات این پروژه خواهد بود. 🔅ملاحظه آنچه از گذشته در دست داریم و مقایسه‌اش با وضعیت موجود، می‌تواند نگاهی جامع و دقیق‌ جهت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های آینده به ما و مخاطبان این پروژه ارائه نماید. 👈مؤسسه اطلس شيعه
🔆 نوح مانی؛ خمینی سنگال (۱) -در تصویر، نفر دوم از سمت راست- 🌕 نوح مانی، مشهور به خمینی سنگال، در سال ۱۹۵۶م. در روستای کولان در جنوب غربی سنگال دیده به جهان گشود. 🌑 پدرش شیخ فامرا مانی از علمای سنی ذی‌نفوذ در آن دیار بود که مردمان بسیاری را با فعالیت‌های تبلیغی خود مسلمان کرد. 🌕 نوح مانی در ابتدا به اقتفای پدر خود، سنی‌مذهب بود. وی پس از فراگیری خواندن و نوشتن و قرائت قرآن کریم نزد پدر، بخش عمده‌ای از قرآن را حفظ، و برای ادامه تحصیل به کشور گامبیا مهاجرت کرد. پس از تحصیل مقدمات زبان عربی و علوم اسلامی در گامبیا، به شهر تیواون در غرب سنگال رفت و درنهایت به لبنان سفر کرد. 🌑 نوح مانی در سال ۱۹۷۱م. به لبنان مهاجرت کرد و در معهد الدراسات الاسلامیه که توسط امام موسی صدر در شهر صور تأسیس شده بود به ادامه تحصیل مشغول شد. 🌕 پس از ربایش امام موسی صدر، معهد تعطیل شد و مانی به مدرسه سیدحسن شیرازی در بیروت رفت. وی در دوره تحصیل در این مدرسه به مذهب تشیع گروید. 🌑 پس از شهادت سیدحسن شیرازی، نوح مانی لبنان را به مقصد سنگال ترک گفت و به فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی در سرزمین خود مشغول شد. 📍ادامه دارد... 👈مؤسسه اطلس شيعه
📽 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی چگینی 🔸 برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی "پاسخ"، با موضوع «شیوه های تبلیغ نوین در عرصه بین الملل». 🔰 محورهای گفت‌وگو: ✔️وضعیت تبلیغ دینی در عرصه بین الملل ✔️عمکرد وهابیت در تبلیغ بین الملل ✔️روش‌های مختلف تبلیغ دین در فضای مجازی ✔️ظرفیت هوش مصنوعی برای تبلیغ دین 📆 چهارشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۰۰ 🌐 پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی "پاسخ": https://heyatonline.ir/pasokh.tv 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 👈مؤسسه اطلس شيعه
🖲پروژه جاشوا (۱) 🔸جاشوا پروژه‌ای پژوهشی است که بر گروه‌های قومیتی جهان با کمترین تعداد مسیحی متمرکز است. واژه «جاشوا» معادل «یوشع»، از "کتاب یوشع بن نون" (عبری:ספר יהושע سفر یهوشوا)، ششمین کتاب تنخ، برگرفته شده است. 🔸 جاشوا در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان بخشی از جنبش AD2000 آغاز شد، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به‌طور غیررسمی با پروژه‌های Caleb, ICTA و World Help مرتبط بود، و از سال تاکنون ۲۰۰۶ اداره‌ای در «سرمایه‌گذاری مرزی» آمریکا (که پیش‌تر به عنوان «مرکز ایالات متحده برای ماموریت جهانی» شناخته می‌شد) است. ✅ در وب‌سایت جاشوا آمده است: 👈"جاشوا در پی پاسخ پرسش‌های فراخوان کمیسیون بزرگ برای جذب پیروان جدید می‌باشد: 📍گروه‌های قومی جهان کدام‌اند؟ 📍کلیسا در میان کدام گروه‌های مردمی هنوز حاضر نیست؟ 📍کدام منابع کلیسایی برای دستیابی به گروه‌های محروم در دسترس است؟ ✨این پروژه داده‌های گروه‌های قومیتی را گردآوری، ادغام و اشتراک‌گذاری می‌کند. هدف از این کار، تشویق جنبش‌های تأسیس کلیسا در میان همه گروه‌های قومیتی، و تسهیل هماهنگی مؤثر آژانس‌های تبلیغی است. ✨جاشوا نتایج کار پژوهشگران فراوانی را برای تهیه فهرستی حدالمقدور کامل از همه قومیت‌ها گردآوری می‌کند. از این فهرست، زیرمجموعه‌ای از مردمان خارج از دسترس (یا کمتر در دسترس) شناسایی شده است که به توجه بیشتر بر مأموریت ناتمام کمیسیون بزرگ تبلیغ کمک خواهد کرد. ✨ما مایلیم آژانس‌های تبلیغی، فرقه‌ها، کلیساها و مبلغان، برای تسریع پیشرفت انجیل در میان همه گروه‌ها، از این فهرست بهره ببرند."👉 🌐 وب‌سایت جاشوا 👈مؤسسه اطلس شيعه
🕌مسجد بزرگ جِنِی (Great Mosque of Djenné) 💠"جِنِی" از قدیمی‌ترین شهرهای جنوب صحرای آفریقاست (۲۵۰ سال پیش از میلاد). این شهر در گذشته در مسیر تجارت طلا قرار داشت و از این طریق به شکوفایی فراوانی رسید. گذشته باشکوه جِنِی را که در ساحل رودهای "بانی" و "نیجر" در کشور مالی قرار دارد، در تاریخ اسلام می‌توان دید. 💠هویت باستانی این شهر به‌واسطه استفاده خارق‌العاده از خاک در معماری شکل گرفته است؛ خانه‌هایی گِلی و جذاب که با طبیعت پیرامون ترکیب شده‌اند، و "مسجد بزرگ جنی" (بزرگترین سازه گِلی جهان) بر فراز آنها خودنمایی می‌کند. این مسجد که در قرن ۱۵ و ۱۶ مرکز نشر اسلام در آفریقا بوده است، امروزه نیز به‌عنوان نماد برجسته معماری اسلامی در جنوب صحرای آفریقا شناخته می‌شود. 💠هر سال در ماه آوریل، اهالی شهر در جشنواره‌ای حماسی و منحصربه‌فرد، گچ‌کاری مسجد بزرگ شهر را که دیوارهایی گلی و پوشیده از گچ خشتی دارد، تجدید می‌کنند. 💠سازه اصلی مسجد که نمونه‌ای باشکوه از معماری سودانو-ساحلی است، در حدود قرن ۱۳ (دوره پادشاهی "کوی کونبورو"، ۲۶اُمین فرمانروای جِنِی و اولین سلطان مسلمان آن) ساخته شده و از آن زمان تاکنون حداقل دو بار بازسازی شده است. سازه فعلی در سال ۱۹۰۷ تکمیل شده است. 💠عایق طبیعی که با بهره‌گیری از گل و خشت ساخته شده است، حتی در گرم ترین روزها نیز فضای داخل را خنک نگاه می دارد. این بنای تاریخی که به ثبت میراث جهانی یونیسکو رسیده است، نمازخانه‌ای با ظرفیت ۳۰۰۰ نفر و سه مناره بلند دارد و صدها چوب نخل برای تقویت بنا و تسهیل گچکاری، از نمای آن بیرون زده‌اند. 👈مؤسسه اطلس شيعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مسجد بزرگ جِنِی (Great Mosque of Djenné) 📽 گزارشی کوتاه و جذاب از مسجد بزرگ شهر جِنِی (بزرگ‌ترین سازه گِلی جهان) در کشور مالی، و مراسم مرمت مسجد که هرساله در ماه آوریل توسط ساکنان شهر انجام می‌گیرد. 👈مؤسسه اطلس شيعه
📚 کتاب شیعیان کنیا (وضعیت دینی، فرهنگی و اجتماعی) ✍ سیداحمد سیدمرادی 📍کتاب شیعیان کنیا بهترین اثر موجود در بازار درباره کنیا و شیعیان آن است که بر اساس پژوهش‌های علمی و تحقیقات میدانی و مشاهدات عینی نویسنده نگاشته شده است. 📍این کتاب ده فصل دارد و موضوعات زیر را پوشش می‌دهد: 🔻جغرافیا، تاریخ، سیاست و فرهنگ کنیا، 🔻روابط ایران و کنیا، 🔻ادیان و مذاهب و فرق موجود در کنیا، 🔻شیعیان خوجه اثناعشری در کنیا، 🔻شیعیان بومی آفریقایی‌تبار در کنیا، 🔻جریان شیرازی‌ها در کنیا، 🔻شیعیان اسماعیلیه آقاخانیه در کنیا؛ 🔻بُهره های داودی در کنیا؛ 🔻فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی شیعیان در کنیا؛ 🔻مجموعه‌ای از تصاویر دیدنی از کنیا. 👈مؤسسه اطلس شيعه
سخنرانی رییس الازهر در شورای عالی امنیت سازمان ملل 📍ساعاتی پیش شیخ دکتر احمد الطیب رییس جامعة الازهر مصر از طریق ویدئوکنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد. در این سخنرانی او خود را یک «مرد مسلمان شرقی» معرفی کرد که دوستدار صلح است: «بحسبانی رَجُلًا شَرْقيًّا مُسْلِمًا، لا ينتمي إلى أيٍّ من التيارات السياسيَّة على اختلاف مواطنها ومذاهبها ولا يتبنى أيَّة أَيديُولوجية من أيديولوجيات اليمين أو اليسار، أُحِبُّ السَّلام». از ارزش و جایگاه صلح و رواداری در آموزه‌های اسلام و قرآن سخن گفت و از استثنا (نه قاعده)بودن جنگ در اسلام. سپس به ویرانگری جنگ‌های اخیر اشاره کرد؛ از عراق و افغانستان و لیبی تا شرق اروپا و گریزی هم زد به مسئله‌ی فلسطین. از ویرانی شهرها و آوارگی بی‌گناهان گفت؛ از حقوق پناهندگان، از فروپاشی خانواده‌ها، از حقوق کودکانی که از آغوش مادرانشان محروم می‌شوند. در ادامه با ارجاعات مکرر به همفکری‌ها و اشتراک نظراتش با پاپ فراسیس بر اهمیت نهادهای دینی برای حل بحران جنگ‌طلبی و خشونت در جهان امروز که به باور وی (طبعاً‌ به عنوان یکی هبر دینی) نتیجه‌ی روگردانی از آموزه‌های ادیان است، سخن گفت و ضرورت همکاری واقعی و «غیرتشریفاتی» رهبران ادیان مختلف برای مقابله با آن. و نهایتاً نطق خود را با برادری انسانی به پایان برد؛ این «بهشت گمشده»: «وما أظن أن هناك خيارًا أكثر فعالية في علاج أزماتنا المعاصرة من الأخوة الإنسانية، ذلكم الفردوس المفقود». 👈(متن سخنرانی کامل نطق شیخ احمد الطیب در این لینک دنبال کنید ) 👈مؤسسه اطلس شيعه
صندلی همیشه‌خالی رهبران دینی شیعه در محافل بین‌المللی (به‌بهانه‌ی سخنرانی رییس الازهر در شورای امنیت) ◀️هم شیخ طیب و هم پاپ فرانسیس هردو به‌عنوان دو رهبر روحانی یکی مسلمان (سنی) و دیگری مسیحی (کاتولیک) حضور فعالی درمحافل بین‌المللی و مجامع جهانی دارند. این دو به خوبی دریافته‌اند در دنیای امروز، راهی جز همین حضور و مشارکت و گفتگو و همفکری برای بقای دین و سازمان دینی نیست. این ویژگی البته تنها به این دو شخصیت اختصاص ندارد و رهبران دینی بسیاری با سلوک مشابه می‌توان فهرست کرد. اما این میان جای رهبران عالی‌رتبه‌ی شیعه (مشخصاً امامیه) کجاست؟ مرجعیت و زعمای شیعه که روزی انجمن صفاخانه را به عنوان اولین مرکز گفتگوی ادیان در سال ۱۳۲۰ ه. ق تاسیس نمود (در آینده از این گونه اقدامات بیشتر خواهیم گفت) که غالبا در  سال‌های اخیر،  جز به ضرورت‌های درون‌مذهبی نظیر شرکت در مناسک و زیارت،  پا از بیت و مدرس خود بیرون نگذاشته‌اند و جز برای اهداف درمانی وارد اروپا و سایر کشورها نشده‌اند، چه جایگاهی می‌توان در این مناسبات جهانی و بین‌المللی متصور شد؟ وقتی پیشروترین اقدام از این جنس دیدار یک تن از مراجع تقلید با رهبر کاتولیک‌های جهان آن‌هم در بیت خود است، از کدام ارتباط و تعامل می‌شود سخن گفت؟ 📌از این منظر روحانیت شیعه نسبت به روحانیت ادیان بزرگ دیگر نمره‌ی قابل قبولی نمی‌گیرد و طبیعی است که به همین میزان در سامان‌ نهاد دین در آینده‌ی جهان نیز سهم و حضور کمتری داشته باشد. روحانیتی اگر هیچ انگیزه و نیازی به تعامل با روحانیت دیگر ادیان و حتی دیگر مذاهب اسلامی نداشته باشد و خود را در جزیره‌ای کوچک محصور نماید، از روند تحولات جهانی دین و حتی اسلام کناره گرفته است. پ.ن. برای آن‌که ببینیم روحانیت شیعه در جهانی‌شدن و جهانی‌اندیشیدن باوجود برخوردارشدن از مواهب مادی فراوان و فرصت‌های نهادی بی‌شمار و دراختیارگرفتن قدرت سیاسی و نهاد دولت، پیشرفت داشته یا پسرفت، پیشنهاد می‌کنم متن سخنرانی‌های امام موسی صدر در افتتاحیه‌ی «دارالتبلیغ اسلامی» (مهر 1344 در قم)  را بخوانید(لینک) . ✍️برگرفته از یادداشت دکتر محسن حسام مظاهری 👈مؤسسه اطلس شيعه
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓 دوره آموزشی شناخت شیعیان اروپا (پیشینه، وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده) 👨‍🏫 مدرس: پیمان اسحاقی 🔅 در دهه‌های گذشته، مهاجرت شهروندانی از غرب و جنوب آسیا و نیز شمال آفریقا به اروپا جماعت بزرگی از شهروندان اروپایی با تبارهای گوناگون را شکل داده است. بخشی از این مهاجران را شیعیانی تشکیل می‌دهند که جمعیتی رو به رشد دارند. فرهنگ دینی و غیردینی این گروه در گفتگو با فرهنگ‌های اروپایی، گونه‌ای زیست برای شیعیان اروپا به‌وجود آورده که هم‌زمان دارای مشخصات اسلامی و نیز اروپایی است. 🔅 در این دوره درسی قصد داریم با تمرکز بر کشورهای اروپایی دارای شمار قابل توجهی از شهروندان شیعی،‌ بازخوانی تاریخ فرهنگی شیعیان این کشورها، ملاحظه شرایط ایشان در چارچوب‌های بزرگ‌تر دولت‌های ملی، و درنظر گرفتن مفهوم فرهنگی زندگی اروپایی، آگاهی‌هایی را در خصوص ابعاد مختلف زندگی آنان ارائه دهیم. در این مسیر، ابتدا از پیشینه شیعیان اروپا در کشورهای موردنظر بحث می‌کنیم، سپس وضعیت امروز آنها را از جهات مختلف می‌کاویم و در پایان نکاتی را درباره آینده حضور شیعیان در اروپا تقدیم خواهیم کرد.  ✅ شرکت در این دوره می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانه‌ای و عکاسان و مستندسازان سودمند باشد. 🗓 تابستان 1402 | 10 جلسه | یکشنبه‌ها، ساعت 17 الی 19 | در بستر SkyRoom 🔮 همراه با تعداد معدودی بورسیه برای واجدان شرایط 🎗 كد تخفیف 10درصدی: SUM10 https://eitaa.com/joinchat/2863071513Cd133a585ae 🌐 لینک ثبت‌نام
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓 دوره آموزشی فرهنگ‌ حسینی در ایران و جهان (رویکرد مفهومی و موضوعی) 👨‍🏫 مدرس: پیمان اسحاقی 🔅 فرهنگ حسینی در ساده‌ترین تعریف، بروزاتی از رفتارهای انسانی است که به نحوی از انحا با امام حسین و واقعه کربلا ارتباط می‌یابد. این بروزات را می‌توان در آیین‌هایی که در سوگ امام حسین برگزار می‌شود، ادبیاتی که در این زمینه تولید شده، بناهایی که به منظور گرامی‌داشت شهادت شهدای کربلا ساخته شده، نهادهایی که در این راستا تاسیس شده، هنرهایی که در ارتباط با این واقعه عرضه شده و اشیایی که در سوگ امام حسین به کار گرفته شده، تعریف کرد. نکته قابل توجه این است که اجزای این فرهنگ، در نقاطی بسیار دورتر از سرزمین عراق که مهد این واقعه بوده نیز به حیات خود ادامه داده و امروزه در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده و مطالعه است. 🔅 در این دوره آموزشی خواهیم کوشید فرهنگ حسینی را از خلال مهم‌ترین موضوعات مرتبط بررسی کنیم و با استفاده از نظریه‌های فرهنگ و آیین به ارزیابی آنها بپردازیم. بدین ترتیب، علاوه‌بر کسب دانش درباره گستره حضور فرهنگ حسینی در نقاط مختلف ایران و جهان، زمینه‌های پژوهش و کنش فرهنگی در این حوزه مهیا خواهد شد. ✅شرکت در این دوره برای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانه‌ای و عکاسان و مستندسازان سودمند خواهد بود. 🗓 تابستان 1402 | 10 جلسه | شنبه‌ها، ساعت 17 الی 19 | در بستر SkyRoom 🔮تعداد معدودی بورسیه برای واجدان شرایط 🎗 كد تخفیف 10درصدی: SUM10 https://eitaa.com/joinchat/2863071513Cd133a585ae 🌐 لینک ثبت‌نام
🕋 سفرنامۀ حج (رویکرد تبلیغی) 🔖دفتر نخست: مقدمه ✨ یکی از ظرفیت‌های مهم فریضه حج از اولین سال‌های برگزاری آن تا به امروز، مسئله دعوت و تبلیغ دینی است. ✨ بی شک واقعه غدیر و ابلاغ جانشینی نبی اکرم، مهمترین رویداد تبلیغی بود که در جریان حج و این اجتماع عظیم مسلمانان واقع شد. حضرات معصومین (س) نیز همواره از این فرصت برای دیدار با مسلمانان به ویژه شیعیان خود و ابلاغ معارف دینی بهره برده اند. ✨ امام هشتم (س) درباره علت تشریع حج فرمودند:"مَع ما فيهِ مِن التَّفَقُّهِ ونَقْلِ أخْبارِ الأئمّةِ إلى كُلِّ صُقْعٍ وناحِيَةٍ..."، ایشان نشر معارف دینی را از حکمت های تشریع حج برشمردند. ✨ در مقابل نیز مخالفان و حاکمان سرزمین وحی، از امویان تا وهابیان همواره از این فرصت جهت ترویج عقاید و گفتمان خود بهره برده اند. ✨در این نوشتار، فرصت پرداخت تفصیلی به روش شناسی تبلیغی ائمه معصومین، جریان‌های مخالف و مصادیق آن در طول تاریخ  و آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن وجود ندارد و البته پیشنهاد می شود،محققان و فعالان این عرصه درباره تبلیغ در حج و ابعاد بین المللی آن، پژوهش‌های هدفمندی انجام دهند. 🗓️ حال که به لطف الهی توفیق یار شد تا امسال به حج مشرف شوم، تصمیم گرفتم تا در طول سفر از مشاهدات خود، پیرامون فعالیت‌های های تبلیغی پادشاهی سعودی و همچنین فرصت‌ها ی مغفول در این عرصه یادداشت های ارائه نمایم. امیدوارم برای علاقه مندان  مفید واقع شود و منشا تصمیمات و اقدامات پر برکتی واقع گردد. 🤲 ان‌شاءالله دعاگوی برادران دینی خود هستم. ادامه دارد... ✍ علیرضا استادی 👈مؤسسه اطلس شيعه
🕋 سفرنامۀ حج (رویکرد تبلیغی) 🔖دفتر دوم: استقبال ✨از تکنیک‌هایی که بصورت غیر مستقیم، زمینۀ پذیرش را در مخاطب ایجاد می‌کند، احسان و خدمت به اوست. این مضمون در روایات ما نیز آمده است: الإنسان عبید الإحسان. ✨ از ویژگی‌های روحی و روانی انسان این است که اگر به کسی محبت داشت، به باورها و افکار و سلایق او گرایش پیدا خواهد کرد و به‌تدریج حتی اشکالات و عیوبش را نیز نخواهد دید. از این رو گفته‌اند «حب الشیء یعمی و یصم»! ✨حکومت عربستان در سال‌های اخیر از این تکنیک روانشناختی به‌خوبی بهره گرفته، و در این راستا تغییرات چشمگیری در خدمات زائران ایجاد کرده است. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از: 🔻کاهش زمان تشریفات فرودگاهی؛ 🔻زیباسازی محیطی به زبان‌های مختلف (تصویر شمارۀ ۱و۲)؛ 🔻خوش‌آمدگویی به زائران به زبان‌های مختلف (ازجمله فارسی)؛ 🔻ارائه کارت خدماتی دلیل الزائر و توسعه خدمات متنوع در مدت اقامت (لینک سایت در ادامه)؛ 🔻حضور پرتعداد نیروهای راهنما؛ 🔻راه‌اندازی قطار سریع السیر مدینه-مکه؛ 🔻اهدای قرآن و جوایز به حجاج؛ 🔻و ده‌ها مورد دیگر... ✨خاطره شیرین از سفر به کشوری که در جهان اسلام ادعای زعامت و قدرت فرا منطقه ای دارد، به تثبیت این ادعا نزد مردم کشورهای مختلف کمک خواد کرد و اگر خوراک فکری و فرهنگی در ضمن این خدمات به مخاطب ارائه شود، پذیرفتنی تر خواهد شد. ✨در فرسته‌های بعدی، اشاراتی پیرامون «سند چشم‌انداز ۲۰۳۰» و سرمایه‌گذاری وسیع سعودی در این زمینه خواهم داشت. 📍لینک سایت دلیل الزوار: https://daleelalzowar.sa ✍ علیرضا استادی 👈مؤسسه اطلس شيعه
🕋 سفرنامۀ حج (رویکرد تبلیغی) 🔖 دفتر سوم: اخی الحاج، خذ هدیتک! ✨پس از آنکه مراحل ورود به کشور عربستان در فرودگاهی با استانداردهای روز دنیا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت پذیرفت، دقایقی را برای گرد آمدن همۀ اعضای کاروان و انجام سرشماری نهایی و سپس انتقال به اتوبوس، به انتظار نشستیم. ✨دقیقاً در همین مرحله، پیشخوانی در کنار درب خروجی نظرم را به خود جلب کرد. (تصویر شمارۀ ١) در این پیشخوان، «وزاره الشئون الاسلامیة و الدعوة و الارشاد» (که در آینده دربارۀ ساختار و فعالیت‌های این وزارتخانه خواهم نوشت) هدایایی را در قالب بسته‌های تبلیغی و ارشادی به زبان‌های مختلف به زائران ارائه می‌کرد. ✨به سمت پیشخوان حرکت کردم و به کتابچه‌های عرضه‌شده در آن نگاهی انداختم. از مسئول پیشخوان درخواست کردم که چند کتابچه به زبان‌های مختلف در اختیار من قرار دهد، و او علی‌رغم اینکه قاعدتاً هرکس یک زبان اصلی دارد و باید یک کتابچه دریافت کند، درخواست مرا پذیرفت. ✨این کتابچه‌ها به‌زودی در کتابخانۀ تخصصی تبلیغ «مؤسسه اطلس شیعه» قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در کتابخانه، به آنها در کنار صدها عنوان کتاب تخصصی مرتبط با تبلیغ بین‌الملل دسترسی داشته باشند. ✨افزون بر این کتابچه‌ها، کارتی دارای کیوآرکد (تصویری شماره٢) به زائران داده شد تا در همان ابتدای سفر به محتوای جامع دسترسی داشته باشند. ✨در فرستۀ بعد، گزارش کوتاهی از محتوای این کتابچه‌ها ارائه خواهم کرد، ان‌شاءالله. (تصویر شمارۀ ٣) 📍لینک مکتبه: https://ebook.moia.gov.sa ✍ علیرضا استادی 👈مؤسسه اطلس شيعه