eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
475 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شیخ عبداللهی ناصر جمعه 🔅 شیخ عبداللهی ناصر جمعه، عالم شیعه اهل کنیا در سال 1932 در مومباسا (کنیا) و در خانواده‌ای سنی‌مذهب به‌دنیا آمد. پدربزرگش، احمد بَشیخ حسین، شاعر و نویسنده مشهور کنیا و متکلم و معلم قرآن بود. برادرش نیز عبداللطیف عبدالله، نویسنده و فعال سیاسی بود. 🔅 شیخ در سال 1950 به زنگبار تانزانیا عزیمت کرد و به تحصیل در دانشکده تربیت معلم پرداخت. ناصر پس از آن، به مومباسا بازگشت و در مدرسه ابتدایی عرب و مؤسسه آموزش مسلمانان مومباسا به تدریس مشغول شد. 🔅 شیخ عبداللهی در سال 1964 به نایروبی (پایتخت کنیا) رفت و در سمت ناظر بخش عربی-سواحلی بی‌بی‌سی به فعالیت پرداخت. او از سال 1965 در انتشارات دانشگاه آکسفورد (شعبه شرق آفریقا) سردبیر بخش سواحلی بود و از سال 1974 تا 1977 نیز ریاست شعبه شرق آفریقای انتشارات دانشگاه آکسفورد را برعهده داشت. 🔅 شیخ عبداللهی از دهه 1960 به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و دریافت خود از مکتب تشیع را با استاد خود، شیخ محمد غزالی، درمیان می‌گذاشت. شیخ غزالی کتاب الغدیر را به او معرفی کرد. بنابر گفته شیخ ناصر، وی به‌تدریج با مطالعه کتاب الغدیر و... و پس از آشنایی با فضایل امام علی به حقانیت تشیع پی برد و درنهایت در سال 1975 به تشیع گروید، اما بنابر توصیه شیخ غزالی تقیه پیشه کرد و تشیع فاش ننمود. 🔅 وی در اوایل دهه 1980 به‌طور رسمی تشیع خود را اعلان کرد. این کار سبب کاهش محبوبیت او میان اهل‌سنت کنیا شد. شیخ پیش از اعلان رسمی تشیع، به‌عنوان نماینده آفریقای شرقی در مجمع جهانی جوانان مسلمان (WAMY) مستقر در جده عربستان فعالیت می‌کرد، و لذا برخی مراکز وابسته به وهابیت برای بازگرداندن او از تشیع بسیار کوشیدند، اما نتیجه‌ای در پی نداشت. 🔅 شیخ ناصر عبداللهی برای ترویج مکتب تشیع حدود 25 کتاب به زبان سواحلی تألیف کرد، از جمله «شیعه در تاریخ»، «شیعه و قرآن»، «یزید امیرالمؤمنين نبود»، «میلاد پیامبر، نه بدعت نه حرام»، «اهل‌بیت»، «اختلافات بین شیعه و سنی»، «حقیقت حدیث کاغذ»، «حدیث ثقلین» و «شیعه و حدیث». بسیاری از آثار شیخ به زبان انگلیسی و رواندایی ترجمه شد، و بسیاری از مردم شرق و مرکز آفریقا با خواندن کتب شیخ به مکتب اهل‌بیت گرویدند. 🔅 تاسیس کتابخانه عمومی، تاسیس حوزه علمیه امام علی (ع) در کنیا، مناظره با مفتیان وهایی و ایراد سخنرانی به زبان‌های سواحلی و انگلیسی در کشورهای تانزانیا، هند، پاکستان، بریتانیا، آمریکا و کانادا، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شیخ بود. وی در مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت عضویت داشت، و در آوریل 2011 به دریافت مدال عباسی از فدراسیون جماعات شیعه خوجه اثناعشری آفریقا نائل آمد. 📍مدال عباسی مدالی است که فدراسیون جماعات شیعه خوجه اثناعشری به افرادی که نقش برجسته‌ای در ترویج مذهب شیعه ایفا کنند تقدیم می‌نماید. این مدال به‌ نام حضرت عباس (ع)‏ نامگذاری شده است. 🔅 شرکت در جنبش استقلال کنیا از انگلستان، عضویت در شورای قانونگذاری کنیا، عضویت در کنفرانس قانون اساسی کنیا برای استقلال امپراتوری بریتانیا و نمایندگی پارلمان، ازجمله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شیخ ناصر بود. 🔅 عبداللهی ناصر سرانجام در 10 ژانویه 2022 در 89 سالگی در مومباسا درگذشت، و در قبرستان گنجونی در همان شهر به خاک سپرده شد. 👈مؤسسه اطلس شیعه
🕌 دعوت و تبلیغ در اسلام 🔰 تبلیغ و دعوت دینی به معنای فراخواندن مردم به یک دین است. هرچند ما بر این باوریم که اسلام با تفسیر اهل‌بیت (ع) ملاک و مایه حقیقی تبلیغ است، اما به‌طور کلی، هر فردی را که عهده‌دار دعوت به اسلام باشد، داعی، مبلغ یا واعظ می‌خوانند. 🔰 همزمان با پدیدار شدن خورشید اسلام، مبلغان مسلمان رسالت خود (دعوت به آخرین دین) را آغاز کردند. بدون‌شک یکی از بزرگ‌ترین داعیان و مبلغان اسلام پس از پیامبر گرامی اسلام (ص) و نیز اولین مبلغ برون‌مرزی اسلام، جناب جعفر بن ابی‌طالب (ع) است. پیامبر (ص) جعفر را که أشبه النّاس خَلقا و خُلقا به ایشان بود، به سرپرستی مهاجران به حبشه منصوب نمود. 🔅 پیامبر (ص) او را با این در خواست لطیف از خداوند متعال به آن دیار بدرقه نمود: «اللَّهُمَّ الطُف بِهِ فِی تَیسِیر کُلِّ عَسِیرٍ، فَإنَّ تَیسِیرَ العَسِیرِ عَلَیکَ یَسِیرٌ، إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ، أَسأَلُکَ لَهُ الیُسرَ وَ المُعَافَاةَ الدَّائِمَةَ فِی الدُّنیَا وَ الآخِرَةِ» 🔰 لازم به ذکر است که برخلاف ادعای برخی مورخان، ترویج دین اسلام در آفریقا، نه با فتوحات و لشکرکشی‌ عمر بن خطاب، بلکه با زحمات و برخورد نیکوی حضرت جعفر طیار (ملقب به ذوالجناحین) بود. در واقع، ایشان بود که مسلمانان را در حبشه به آزادی کامل رساند، و در سایۀ همین امنیت بود که آنان توانستند اسلام را تبلیغ کنند و در سرزمین آفریقا گسترش دهند. 🔰 در آن زمان یکی از مشکلات پیش‌روی اسلام، وجود یهودِ مدینه بود. آنان از هر نظر در برابر رشد و ترویج اسلام مانع‌تراشی می‌کردند. پس از فتح قلعۀ خیبر به دستان پرتوان امیرمؤمنان علی (ع) و نجات مسلمانان از شر یهود خیبر، مسلمانان در خوشحالی و بهجتی ژرف به‌سر می‌بردند. با شنیدن خبر بازگشت جناب جعفر طیار (ع) به مدینه، طعم خوش این سرور در کام آنان دوچندان شد، به گونه‌ای که این خوشحالی در کلمات پیامبر گرامی اسلام چنین متبلور شد: «ما أدري بأيهما أنا أسر بقدوم جعفر أم بفتح خيبر» 🔅 از این فرمایش پیامبر اسلام (ص) می‌توان چنین برداشت کرد که ارزش فعالیت تبلیغی مبلغان دین، هم‌رتبه کار عظیمی همچون فتح خیبر است. 🔰 تبلیغ که در قرآن شأنی از شئون پیامبر معرفی شده است (و ما علی الرسول الا البلاغ المبین)، در عصر امامان شیعه (ع) توسط ایشان و محبان و رهپویانشان در قالب‌های مختلف سخنوری، پرسش و پاسخ، مناظره، ارسال نامه، نقل وقایع تاریخی، کرسی تدریس و... ادامه یافت. 🔰 با توجه به مقتضیات زمان و مکان، رویکردهای تبلیغی مسلمانان در دوران‌های مختلف با گوناگونی و شدت و ضعف مواجه بوده است. مثلا در دوران صفویه که برخی ادیان (به‌خصوص مسیحیت) فعالیت‌هایی در جهت تبلیغ و ترویج دین و مذهب خود داشتند (ازقبیل تألیف کتاب، تأسیس نشریه، تأسیس کلیسا، مدرسه، بیمارستان و مراکز درمانی)‌، واژگان و عباراتی در حوزۀ تبلیغ دینی پررنگ شد؛ عباراتی همچون داعی‌‌الاسلام، داعی مسیحی، جنبش ردیه‌نویسی، انجمن‌های دینی همچون صفاخانه اصفهان، میشنری، جدید‌الاسلام. ❇️ در هفته‌های آتی، در قالب سلسله فرسته‌هایی به شرح و بسط پاره‌ای از این عبارات و مفاهیم خواهیم پرداخت. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📆 ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕌 «جدیدالاسلام» یا «نواسلام» و معرفی برخی چهره‌های اثرگذار 🔸 «جدیدالاسلام» یا «نواسلام» فردی است که طی مراسمی به اسلام می‌گرود. در این مراسم فرد نواسلام با ادای شهادتین به دین مبین اسلام مشرف می‌شود. 🔹 مطالعۀ صفحات تاریخ ایران نشان‌دهندۀ گرایش و تشرف بسیاری از پیروان ادیان مختلف (به‌خصوص زرتشت، مسیحیت و یهودیت) به دین اسلام و مذهب تشیع است. از برجسته‌ترین این اشخاص می‌توان به محمدرضا جدیدالاسلام، خاندان حجتی کرمانی، آقا اسماعیل جدیدالاسلام، علیقلی جدید‌الاسلام و... اشاره نمود. 🔸 تغییر دین هریک از این افراد جدیدالاسلام ماجراهایی شنیدنی دارد. اگرچه بازتاب این ماجراها مجالی وسیع می‌طلبد، نگارنده به مخاطبان گرامی این وعده را می‌دهد که در فرسته‌های آتی به معرفی چهره‌های مهم و اثرگذار جدیدالاسلام بپردازد. 📌 لازم به ذکر است که پدیده تغییر دین علل و عوامل اجتماعی و روانشناختی متعددی دارد که خود می‌تواند موضوع رساله‌ای میان‌رشته‌ای در حوزۀ ادیان، جامعه‌شناسی و روانشناسی باشد. 🔹 در مواردی که فرد جدیدالاسلام از دانش و بینش عمیق دینی برخوردار بوده، به تألیف کتاب یا رساله در نقد و رد دین سابق خود پرداخته است، که از میان آنان می‌توان از ملاآقابابا (۱۱۶۳–۱۲۶۶ قمری) معروف به محمدرضا جدیدالاسلام نام برد. وی پس از ایمان به اسلام، کتابی در رد یهودیت تألیف نمود که به «منقول رضایی» اشتهار یافت. 🔸 دور از انتظار نیست که علت اسلام آوردن ملاآقابابا در منابع اسلامی و یهودی به‌صورت متفاوت ذکر شده باشد. ملاآقاباب در مقدمه کتاب «منقول رضایی»، علت اسلام آوردن خود را تتبع در منابع اسلامی و یهودی ذکر کرده و دراین‌باره می‌نویسد: «از روی طمع مال و جاه و توقع قرب امیر و شاه مسلمان نشده، بلکه بر خدا ظاهر است که من متابعت خبرهای بیست و پنج نفر از انبیای بنی‌اسرائیل بل بیشتر کرده، و به خواهش خود هیچ‌کاری نکرده‌ام و از مؤاخذۀ روز جزا ترسیده‌ام». 🔹 در منابع یهود اما علت تغییر کیش ملاآقابابا رقابت و دشمنی یکی از خاخام‌های یهودی با او بر سر شیوۀ قربانی و ذبح گوسفندان دانسته شده است. 🔸 از دیگر افراد نواسلامی که به تألیف کتاب در رد دین سابق خود همت گماشت، علیقلی جدید‌الاسلام پرتغالی است. او پیش از تغییر کیش به مذهب شیعۀ اثناعشری، آنتونین عیسوی نام داشت. او که به‌عنوان راهب صومعه و مبلغ آگوستینی به ایران آمده بود، به مخالفی بزرگ علیه مسیحیت و یهودیت تبدیل شد. 🔹 از آثار او می‌توان به «هدایت الملل و تقویت المؤمنین»، «فواید الازدواج» و «سیف المؤمنین فی قتال المشرکین» اشاره نمود. به زودی نسخۀ الکترونیکی کتاب «سیف‌ المؤمنین» در کتابخانۀ تارنمای موسسه اطلس جامعۀ شیعی قرار خواهد گرفت. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📅 ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
فلسطین پاره تن اسلام 🇵🇸مسئله فلسطین و تبلیغ بین الملل(۱) 🏴اشغال فلسطین دردناک ترین مسئله جهان بشری در سده اخیر و یکی از طولانی ترین مبارزات آزادی بخش و مقاومت علیه تجاوز و ستم و نسل کشی است که در آن سرزمین ادامه دارد و رژیم غاصب صهیونیستی امروز نیز در حال ثبت جنایتی دیگر در صفحه تاریخ است. ▪️از نخستین روزهای اشغال سرزمین فلسطین به دست صهیونیست ها و اخراج مسلمانان با پشتوانه دولت های غربی، علمای شیعه و حوزه های علمیه به دفاع از فلسطینان پرداخته و از مبارزه این مردم ستمدیده برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود، جانبداری کرده اند . 📚شاید سید شرف الدین عاملی از نخستین علمایی بود که در جهان عرب، از روند مهاجرت یهودیان به سرزمین فلسطین احساس نگرانی کرد . علامه محمد حسین کاشف الغطاء نیز در دفاع از فلسطین، کارنامه درخشانی دارد . بخشی از تلاش های بی وقفه کاشف الغطا، مسافرت به کشورهای اسلامی و دیدار با صاحب نظران جهان اسلام بود، تا افزون بر آشنایی با وضعیت سیاسی و جغرافیایی مردم، عالمان دین را به توطئه های مرموزانه غرب و اشغال سرزمین فلسطین بیاگاهاند . ✔️از سفرهای تاریخی او، سفر به فلسطین و شرکت در کنگره اسلامی بود . این مؤتمر در سال ۱۳۵۰ ه . ق به مناسبت ولادت پیامبر (ص) در قدس برگزار شد و حدود ۱۵۰۰ نفر از شخصیت های اسلامی در آن شرکت داشتند . ✔️در سال ۱۳۷۳ ه . ق نائب رئیس انجمن امریکایی دوستداران خاورمیانه، طی نامه ای از کاشف الغطاء دعوت کرد در کنگره ای به منظور بررسی راه های همکاری اسلام و مسیحیت در برابر الحاد مارکسیسم، شرکت کند . وی این دعوت را رد کرد و طی نامه ای مشروح و سرگشاده به نام «المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون » که به امریکا فرستاد، ثابت کرد که فتنه اصلی برای همه ادیان و مذاهب، امریکا و غرب است نه الحاد شرق . امروزه این امریکا و یهودیانند که مسلمانان را می کشند و منابع اقتصادی آنان را غارت می کنند، و تشکیل چنین مجالسی برای روپوش نهادن بر جنایت های اسرائیل است، نه جلوگیری از الحاد مارکسیسم . ▪️این جریان در حوزه عراق ادامه داشت از جمله تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین. این تجمع تاریخی در سال ۱۹۷۳ میلادی در صحن حرم مطهر حضرت امیر (علیه‌السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد و در آن تعدادی از بزرگان عراق و رهبران فلسطینی حضور یافتند. (تصویر پیوست١) ▪️هم زمان با شدت گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی در  فلسطین اشغالی ، در ایران نیز دفاع از آن مردم مظلوم گسترش یافت و حوزه ها و علمای شهرهای گوناگون ایران در برابر این فاجعه به خروش در آمدند . عالمانی مانند آیت الله کاشانی،آیت الله بروجردی، امام خمینی، نواب صفوی، علامه طباطبایی، آیت الله گلپایگانی،آیت الله نجفی مرعشی، استاد شهید مطهری و . .. در اعتراض به این مسئله کوشش ها نمودند . آیت الله بروجردی نیز در سال ۱۳۲۷ طی اعلامیه ای جنایت های دولت اشغالگر قدس را محکوم نمودند و از مسلمانان ایران و جهان دعوت کردند که افزون بر کمک به مسلمانان، در مجالس دعا و نیایش از یهودیان اشغالگر اعلان برائت و بیزاری نمایند و علیه اشغالگران نفرین و برای پیروزی مسلمانان در جنگ علیه اسرائیل دعا کنند. (برای دیدن متن 👈 کتاب مفاخر اسلام ج ۱۲، علی دوانی) ▪️این اقدامات بعد از انقلاب اسلامی با قدرت بیشتر و به عنوان یکی از آرمان های انقلاب اسلامی دنبال شد و تا به امروز ادامه دارد. 👈در ادامه راه بزرگان حوزه های علمیه و در کنار ضرورت تحلیل صحیح سیاسی و در نظر داشتن جوانب مختلف مسئله فلسطین، که در نظر بسیاری از اندیشمندان مهمترین مسئله جهان اسلام است، ضمن محکوم نمودن این جنایات و همدردی با جهان اسلام و بلکه تمام انسان های آزاده جهان، به مناسبت اين وقایع و با رویکردی تبلیغی ، نکاتی در رابطه با مسائل غزه و تبلیغ بین الملل تقدیم خواهد شد. ✔️این سرفصل‌ها می‌باید در اتاقهای فکر و محافل علمی حوزوی و دانشگاهی، مورد گفتگو قرار گیرد تا به راهکار و راهبردهای عملیاتی تبدیل شود و اندیشکده راهبردی تبلیغ بین الملل نیز با این هدف طرح مسئله خواهد نمود. ادامه دارد.... 👈مؤسسه اطلس شیعه
📌پیوست۱ اسامی تصاویر از سمت راست به شرح زیر است: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله المستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید جمال الدین خوئی.  
فلسطین پاره تن اسلام 🇵🇸مسئله فلسطین و تبلیغ بین الملل(۲)            "امروز قضیه‌ى اول جهان اسلام قضیه‌ى غزه است؛ شاید بشود گفت قضیه‌ى اول دنیاى انسانیت، قضیه‌ى غزه است. سگ هارى و گرگ درنده‌اى به انسانهاى مظلوم حمله کرده است؛ چه کسى مظلوم‌تر از کودکان معصومى که در این حملات جان خود را مظلومانه از دست دادند؟ چه کسى مظلوم‌تر از مادرانى که فرزندان خودشان را در آغوش خودشان گرفتند و به چشم خود مرگ و پرپر زدن آنها را مشاهده کردند؟ رژیمِ غاصبِ صهیونیستِ کافر، دست به چنین جنایاتى زده است امروز در مقابل چشم بشریت و انسانیت؛ بشریت باید عکس‌العمل نشان بدهد." (رهبر معظم انقلاب _۱۳۹۳/۰۵/۰۷) ✔️ماهیت پلید رژیم غاصب صهیونیستی در طول چند دهه نه تنها تغییری نداشته است که روز به روز پلیدی و پلشتی آن افزون شده و امروز در حال رغم زدن فاجعه بشری دیگر است. 🔍همان‌طور که در فرسته قبل اشاره شد علی رغم مواضع روشن مرجعیت و حوزه های علمیه نسبت به مسئله فلسطین، این مبارزات و جانبداری ها به جهت شکلی و محتوایی با چالش‌ها و ضعف هایی همراه بوده است که متفکران و ایده پردازان در عرصه تبلیغ بین الملل باید با مطالعه و بررسی آن‌ها، راهبرد ها و راه حل های مناسب پیشنهاد دهند. به نظر هر چه سریعتر از توقف در برگزاری همایش‌ها و کنگره ها که عمدتا تنها هزینه های کلانی بر عهده کشور گذاشته است و نهایتا مراتب همدردی ما و زنده بودن آرمان ها را نشان داده است باید عبور کنیم و به وضعیت فعال و اقدامات استراتژیک تغییر حالت دهیم. ◀️در ادامه به برخی از این سرفصل‌ها اشاره شده و طرح مسئله می شود : الف) تغییر شکل اسلامی مبارزات به شکل قومی عربی رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند :"... در ابتدای اشغال فلسطین، علمای مجاهدی چون شیخ عزّالدین قسّام و حاج امین الحسینی از مسلمانان برای نجات فلسطین استنصار کردند و مرجع بزرگ دینی مرحوم شیخ محمد حسین آل کاشف‌الغطاء حکم جهاد علیه صهیونیستها صادر فرمود؛ ولی متأسّفانه بتدریج شکل اسلامىِ مبارزات تضعیف و شکل قومی آن پُررنگ شد." ❓نقش مبلغان در تبیین این موضوع چقدر است؟ آیا محتوا و نقشه راهی برای این موضوع تولید شده است؟ حفظ شکل اسلامی مبارزات چقدر به بهره مندی از تمام ظرفیت جهان اسلام کمک خواهد کرد؟ ب) فقدان استراتژی تبلیغی و بسنده به اقدامات تاکتیکی و محدود به حوادس. 📡 آیت الله خامنه ای در همایش بین‌المللی رسانه‌های جهان اسلام در حمایت از انتفاضه فلسطین خاطر نشان کردند: " لازم است برای استراتژی تبلیغی علیه صهیونیستهای غاصب، یک طرّاحی بنیادین صورت گیرد. این‌که ما به صورت تاکتیکی در هر موقعیّتی بخشی از مظلومیتها را بیان کنیم، کافی نیست. باید یک راهبرد عمومی، تبلیغی در همه دنیای اسلام به صورت مشترک تعیین و به آن عمل شود. ما رسانه‌های بزرگ دنیا را در اختیار نداریم؛ اما آنچه را هم که در اختیار داریم؛ چیز کمی نیست. ما باید از سرمایه و موجودی خود - که متعلّق به دنیای اسلام است - حداکثر استفاده را بکنیم. همه در این زمینه مسؤول و موظّفند. روشنفکران و سیاستمداران و شاعران و نویسندگان و هنرمندان و دانشگاهیان مسؤولند... " تنها در جمهوری اسلامی بیش از سی موسسه، سمن و نهاد وابسته و مستقل در حوزه مسائل فلسطین فعالیت دارند. (پیوست ۱) ❓اما چقدر این نهادها تابع سازماندهی یکپارچه هستند؟ تا چه میزان از فعالیتهای یکدیگر آگاهند؟ آیا ارتباط دوره ای و نشست های همفکری منسجمی وجود دارد؟ آیا فعالیت‌ها و میزان اثر گذاری آنها توسط هیچ مرکز یا نهادی ارزیابی و آسیب شناسی می شود؟ وزارت خارجه و نهادهای اثرگذار تا چه اندازه از خروجی اتاقهای فکر - در صورت وجود! - بهره مند هستند؟ ادامه دارد..... 👈 مؤسسه اطلس شیعه
لیست موسسات فعال در زمینه فلسطین.pdf
242.1K
📌پیوست ۱ لیست موسسات فعال در زمینه فلسطین.pdf