eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
481 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴آشنایی با مجالس مذهبی بین‌‌المللی 👈 عزاداری حسینی، ترکیه (١)
🏴 مجالس مذهبی بین‌‌المللی 🚩 بررسی مجلس عزای حسینی (زینبیه، استانبول ترکیه) 🔻از کاستی‌های مجالس مذهبی خارج کشور، به‌ویژه مجالسی که مخاطبان چندملیتی دارند، عدم انطباق با آداب و فرهنگ اقوام بومی، بی‌توجهی به حساسیت‌های فرهنگی و اجتماعی، و نیز بهره نبردن از ظرفیت‌‌ هم‌افزایی و همگرایی در جوامع میزبان است. 🔻در اولین شب محرم ۱۴۴۵ ه.ق. توفیق یار شد و توانستم در مراسم عزاداری زینبیه استانبول شرکت کنم. در این مراسم نقاط قوتی توجهم را جلب کرد که مناسب دیدم فهرستی از آنها را به شما مخاطبان عزیز تقدیم نمایم: ✔️ارائه برنامه توسط سه گوینده 📍جناب صلاح‌الدین اوزگوندوز، رهبر شیعیان ترکیه، 📍احمد تورگوت نویسنده/فیلم‌نامه‌نویس از اهل سنت ترکیه 📍هانکار اوغورلو، معاون خدمات ایمان اسلامی علویان بنیاد CEM) تنوع سخنرانان طبیعتا از کسل شدن مخاطبان جلوگیری، و جذابیت بیشتری برای آنان ایجاد کرد. هریک از سخنرانان در مدت حداکثر یک ربعی سخنرانی خود، به شکل هوشمندانه‌ای از محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام که نقطه اشتراک سه جریان مذهبی مهم در ترکیه است سخن گفتند. (درادامه خلاصه‌ای از بیانات دو گوینده سنی و علوی ارائه خواهد شد) همگرایی با جریان‌های مختلف طبیعتا از حساسیت‌ها و مانع‌تراشی‌های احتمالی نهادهای دولتی خواهد کاست، و تبدیل شدن روز عاشورا به یک روز ملی در کشور ترکیه را نزدیکتر خواهد کرد. ✔️ انتخاب دقیق و درست سخنران اهل‌سنت و علوی هر دو سخنران که در سطح یک خطیب توانای شیعی بودند، از محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام سخن گفتند. دقت داشته باشید که چنین نبود که سخنرانانی از دیگر مذاهب را برای ظاهرسازی یا گرم‌کردن مجلس دعوت کرده باشند، بلکه همه از باور و محبت قلبی و واقعی خود سخن می‌گفتند. (در پست آتی چکیده‌ای از بیانات ایشان ارائه خواهد شد) ✔️ترجمه هم‌زمان مراسم به زبان‌های زنده دنیا و پخش زنده در  شبکه Cem TV ✔️حضور مداح آذربايجانی (سید طالع باکویی) و اهتزار پرچم دو کشور ترکیه و آذربایجان این اتفاقات، هم‌آوایی هرچه‌بیشتر ترک‌های دو کشور در آینده نوید می‌دهد. ✔️اختصاص جایگاهی مجزا به شیعیان اردوزبان مقیم ترکیه و وسعت نظر نسبت به ارائه خدمات به همه محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام 👈مؤسسه اطلس شيعه
📑گزارشی از بیانات گویندگان سنی و علوی در جلسه عزاداری زینبیه استانبول 🎙احمد تورگوت، نویسنده سنی و مولف کتاب شهید عشق: ...ایام محرم و بزرگداشت عاشوراست. عده‌ای وقتی کلمه عاشورا را می‌شنوند به یاد حلوای عاشوره و عید می‌افتند. برخی نیز این ایام را عید می‌دانند؛ روز نجات کشتی نوح از توفان، روز خروج یوسف پیامبر از چاه، و روز قبول توبه آدم و حوا! اما قصد آنان [از طرح این موارد] توبه کردن نیست، والا در این ایام استغفار و توبه می‌کردند. آنان دنبال نوح و نجات او هم نیستند، بلکه پیامبر آنان نبی گرامی اسلام است! کشتی نجات واقعی، کشتی نجات اهل‌بیت پیامبر است. آنان خود گرفتار چاه دنیا و غفلت‌اند، اما از نجات یوسف از چاه‌ سخن می‌گویند! عاشورا روزی است که حسین و ۷۲ یارش از چاه دنیا نجات یافتند. ما کجای آن کشتی نجاتیم؟ عزیزان! هر کس را دوست داری، در حزن و شادی او شریک خواهی بود. دو هفته قبل، به یاد جدِ رسول خدا، قربانی کردیم و در خوشحالی ایشان شریک شدیم. اما یک ماه بعد، فرزندان رسول خدا در کربلا قربانی شدند. عباس دلاور و شهدا و اسیران قافله حسین مورد آزار قرار گرفتند. این روزها نیز در غم و اندوه پیامبر خدا باید شریک باشیم. 🎙هانکار اوغورلو، نماینده علویان: ما علویان همانند شما در این ایام عزاداریم و به‌سبب مصائب اهل‌بیت محزونیم. دَدِه‌های ما [در جمع‌خانه‌ها] این روایت را نقل می‌کنند که اگر کسی محبت حسین را ندارد، لایق آتش جهنم است. اوغورلو در پایان، اشعاری در رثای اهل‌بیت قرائت نمود. 🖥️ لینک ویدئو کامل سخنرانی 👈مؤسسه اطلس شيعه
📚مدیران تبلیغ (چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ) ✨کتاب مدیران تبلیغ (چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ) نوشته حسین سروقامت، در گروه سنت‌های حوزه‌ مرکز پژوهش‌های جوان کانون اندیشه جوان منتشر شده است. ✨نگارنده در این کتاب به طرح برخی بایدها و نبایدهای حوزه تبلیغ، تجارب و خاطراتی از فعالان تبلیغی، برخی مخاطرات پیش‌روی مبلغان و شواهد قرآنی پرداخته است. ایشان همچنین برخی شرایط تاثیرگذاری در تبلیغ دین را کاویده و برخی الگوها و کتاب‌های مفید را معرفی کرده است. 🔑برخی کلیدهای طلایی مدیریت تبلیغ در این کتاب: ▪️کارها را به وکیلتان بسپارید. ▪️چک سفیدامضا قبول نکنید! ▪️شور جوانی را با حکمت پیری درآمیزید! ▪️خود را از دریچه چشم دیگران ببینید! ▪️تن به کار و دل به یار بسپارید. ▪️از درد دیگران آرام و قرار نگیرید. ▪️کتاب خدا را از غربت درآورید. ▪️با جنس مخالف سنجیده معاشرت کنید! ▪️از مجاری صفراوی الگو بگیرید. ▪️در حد و اندازه خود ظاهر شوید! ▪️روش‌های مسیحیت را بارها مرور کنید. ▪️کاریکاتور تربیت نکنید! ▪️مجالس شادی و عزا را مدیریت کنید! ▪️از پرهیز نپرهیزید! ▪️و... 👈مؤسسه اطلس شيعه
🖤السلام علیک یا اباعبدالله الحسین🖤 🏴 بزرگداشت واقعه عاشورا و عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) از مهم‌ترین آیین‌ها و مراسم‌های اسلامی است که هرساله در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود. 🏴 بی‌تردید آشنایی مبلغان و فعالان فرهنگی و مذهبی با ابعاد و مختصات این آیین و مراسم در جای‌جای این کره خاکی، از جهات گوناگون اهمیت دارد، که ازجمله آنها نزدیک شدن قلوب دوستداران سیدالشهدا با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف است. 🏴 شناخت ظرفیت‌های تبلیغی در میان اقوام با آیین‌ها و فرهنگ‌های مختلف، پیشگیری از موضع‌گیری‌های اشتباه دربرابر آیین‌های رایج درمیان جوامع هدف، پیشگیری از ایجاد تنش درمیان عزاداران، برنامه‌ریزی کارشناسانه درجهت اصلاح آیین‌های خرافی و نادرست و... از این جمله‌اند. 🏴 درادامه در فاصله روز عاشورا تا اربعین حسینی، سلسله‌فرسته‌هایی را تحت عنوان "آشنایی با آیین و فرهنگ عزاداری در جهان" تقدیم حضور شما عزیزان خواهیم کرد. امید که این فرسته‌ها دریچه‌ای باشد برای شناخت بهتر و نیز بررسی علمی فرهنگ‌ها و آیین‌های گوناگون اقوام مختلف جهان در سوگواری اهل‌بیت علیهم‌السلام. 🎥 لازم‌ به ذکر است موسسه اطلس شیعه در راستای هدفی که ذکرش گذشت، در زمستان ۱۴۰۱ دوره‌‌ای آموزشی را تحت عنوان فرهنگ حسینی در جهان غیرایرانی برگزار کرد که نسخه آفلاین برای استفاده دوستان آماده است. 🚩 در پایان فرارسیدن تاسوعا و عاشورا حسینی را بر محبان و دلدادگان اهل‌بیت علیهم‌السلام تسلیت عرض می‌نماییم. عظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین علیه‌السلام 👈مؤسسه اطلس شيعه
🌍 آیین و فرهنگ عزاداری در جهان (1) 🇮🇳هندوستان🇮🇳 🏴 هندوستان با تنوع گسترده مذهبی، فرهنگی و قومی، ازجمله کشورهایی است که فرهنگ‌ و آداب و رسوم خاصی در سوگواری سیدالشهدا (علیه‌السلام) دارد. 🏴 محرم و صفر از اهمیت ویژه‌ای در میان بسیاری از هندی‌تباران برخوردار است. آنان برای تکریم این دو ماه‌ و ادای احترام به امام حسین و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ملاحظات خاصی را رعایت می‌کنند. ازجمله این ملاحظات می‌توان به عدم برگزاری مراسم ازدواج و تولد، خودداری از خریدن لباس نو، پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های تیره، خودداری زنان از خودآرایی با جواهرات و لباس‌های زینتی و دارای رنگ‌های شاد و... اشاره کرد. 🏴 هندی‌ها اغلب مراسم محرم و صفر را در منازل و «امام‌باره‌ها» برگزار می‌کنند. امام‌باره‌ مکانی خاص همچون حسینیه است که برای اقامه عزا و سوگواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. امام‌باره‌ها در مناطق شیعه‌نشین همچون کشمیر، لاکنهو و امروهه ساخته شده است. 🏴 در کتاب «مناسک و آیین‌های شیعی در هند»، نوشته جبار رحمانی، آمده است: «تکایا و حسینیه‌های ایرانی در انتقال به هندوستان نام‌های مختلفی، بسته به مراکز جغرافیایی مختلف شیعه‌نشین پیدا کردند، مانند عزاخانه، عاشورخانه، دربار، حسینی دالان، امام‌باره و...». 🏴 یکی از مهم‌ترین تحولات در سنت‌ عزاداری شمال هند، ظهور نوع جدیدی از کانون‌های عزاداری و مراسم شیعی به نام «کربلا» بود. این بناها به یاد شهید کربلا و به‌صورت بارگاهی همانند بارگاه امام حسین در کربلای عراق ساخته شده‌، و همچنان ازجمله کانون‌های مراسم عزاداری‌اند. 🏴 در بخشی از این کتاب درباره رسوم عزاداری منطقه حیدرآباد هندوستان می‌خوانیم: «در عاشورخانه‌های حیدرآباد مجالس عزاداری حول علم برگزار می‌شود. بعد از روضه‌خوانی علم‌ها را با احترام میان جمع آورده، دور آن حلقه می‌زنند، سینه‌زنی می‌کنند و درنهایت محض تبرک این علم‌ها را زیارت می‌کنند». 🏴 این کتاب همچنین یکی دیگر از مراسم‌های عزاداری لاکنهوی هندوستان را «آگ پر ماتم» یا «ماتم بر روی آتش» معرفی می‌کند. طی این مراسم، در فضایی به ابعاد یک متر در دو متر و به عمق ده سانتی‌متر آتش روشن می‌کنند. وقتی تمام هیزم‌ها به زغال‌هایی گداخته تبدیل شد، مردان عزادار درحال مرثیه‌خوانی و سینه‌زنی از روی آنها عبور می‌کنند. 🏴 از دیگر رسوم مهم محرم که در برخی مناطق هند برگزار می‌شود، «فاقه‌شکنی» است. در بخشی از کتاب مزبور آمده است: «شیعیان لاکنهو روز عاشورا از صبح تا عصر هیچ‌چیزی نمی‌خورند. عصر به امام‌باره‌ها رفته و در آن‎‌جا غذای نذری (برنج و ماش یا برنج قیمه) می‌خورند که بدان فاقه‌شکنی می‌گویند». 🏴 یکی از واژه‌هایی که در فرهنگ رسوم و آیین‌های عزاداری در هند به‌چشم می‌خورد، «سبیل» است. شیعیان هند این واژه را به ایستگاه‌های صلواتی روز عاشورا که بر سر راه‌های اصلی برای توزیع چای، شربت و غذا برپا می‌شود اطلاق می‌کنند. 🏴 جالب توجه اینکه غیرمسلمانان نیز در عزاداری ماه‌های محرم و صفر شرکت می‌کنند و در سوگ سیدالشهدا (علیه‌السلام) می‌گریند. رحمانی در این‌باره می‌نویسد: «از زمان گسترش تشیع به‌عنوان فرهنگ حکومتی از دو قرن پیش، به دلیل ساختار فرهنگی هندوها، بسیاری از آنها نیز در مراسم مذهبی شیعی و بالاخص عزاداری شرکت کرده و برخی از آنها در مناطق دورافتاده امام حسین (علیه‌السلام) را یکی از خدایان خودشان دانسته و یا او را یکی از تجلی‌های خدای ویشنو می‌دانند. علاوه بر هندوها، سیک‌ها و بودایی‌ها نیز در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند». 📌 تصاویری که در ادامه آمده است، جلوه‌ای از سوگواری اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) در کشور هندوستان است👇 👈مؤسسه اطلس شيعه
🕋 سفرنامه حج (رویکرد تبلیغی) 🔖 دفتر پنجم: حلقات! ✨ از ظرفیت‌های تبلیغی در مناطقی با با حضور اقوام و ملیت‌های مختلف، ایجاد حلقه‌های آموزشی به زبان‌های مختلف است. ✨ بهره‌گیری از این ظرفیت در مدینه به‌خوبی قابل‌مشاهده است. حلقه‌های آموزش قرآن و متون دینی در مسجدالنبی تحت مدیریت اداره ای مستقل، نه در رواق‌ها و اتاق‌های دور از نظر، و نه در طبقات کم‌رفت‌وآمد، بلکه درمیان زائران و به‌شکلی صمیمانه تشکیل می‌شود. (تصاویر ۳-۱) ✨ بارها پیش آمد که معلمان قرآنی حلقات للزوار از ما برای جمع‌خوانی قرآن و شنیدن تفسیر دعوت کردند. ✨ البته در موسم حج، این حلقه‌ها اغلب در مدینه و مسجدالنبی تشکیل می‌شوند، و به‌سبب ازدحام جمعیت جهت انجام مناسک، تقریبا خبری از این حلقه‌ها در مسجدالحرام نیست. ✨ نکته جالب وجود حلقه‌های آموزش از راه دور است. (تصویر ۴) حلقه‌های آموزشی مجازی این امکان را فراهم می‌کنند که حاجیان شرکت‌کننده در حلقه‌های آموزشی ، پس‌ از بازگشت به وطن، همچنان با آموزش دهندگان در ارتباط باشند. ✅ پس از این مقدمه، باید اذعان کرد که نبود یا کمبود ارتباط مداوم با مخاطب، از نقاط ضعف ما در حوزه آموزش و تبلیغ است. "حضور موسمی" مبلغان درمیان مردم، و قطع ارتباط با آنان پس از ایام تبلیغی، سطح تاثیرگذاری را به‌شدت کاهش می‌دهد. ✅به نظر می آید، ارتباط مجازی با مخاطب، تشکیل گروه‌های تبلیغی(که در آینده درباره این گونه‌ی تبلیغی خواهم نوشت)، حضور پیوسته یک تیم تبلیغی مشخص و کار مداوم با مخاطبان، راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل است. 📍پیوست تصاویر 👇👇 👈مؤسسه اطلس شيعه
🎓 مؤسسه مطالعات اسماعیلی 🔰مؤسسه مطالعات اسماعیلی نهادی آموزشی و پژوهشی است که در سال ۱۹۷۷ میلادی به‌دست کریم الحسنی، چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلیه، به‌منظور نشر منابع، اسناد و مکتوبات اسلامی، به‌ویژه آثار شیعیان اسماعیلی در لندن تأسیس شد. 🔰این مرکز آموزشی عالی برای ارائه برنامه‌های  تحصیلات تکمیلی، با نهادهای آموزشی متعددی ازجمله دانشگاه مک‌گیل، مؤسسه‌ آموزش دانشگاه لندن، دانشکده‌ مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن، دانشگاه اردن و هیئات علمی برخی دانشگاه‌های بریتانیا و دیگر کشورها همکاری دارد. 🔰اقدامات سازمان‌یافته این نهاد در راستای تبلیغ و ترویج اندیشه‌های اسماعیلیه قابل‌توجه و درخور مطالعه است. بررسی و مطالعه عملکرد این قبیل نهادها نکات آموزنده فراوانی برای مبلغان و نهادهای راهبردی تبلیغی دربر خواهد داشت که در الگوگیری و شناخت نقاط قوت و ضعف خود و رقیبان مفید خواهد نمود. 🔰اعطای بورسیه‌های تحصیلی و پژوهشی و ایجاد واحدهای تخصصی جهت هماهنگ‌سازی برنامه‌های علمی و فرهنگی اسماعیلیان سراسر جهان که در بیش از ۲۵ کشور پراکنده‌اند، ازجمله اقدامات این مرکز است. 🔰چندفرهنگه و چندزبانه بودن و نیز برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها مطابق با استانداردهای روز دنیا، این مؤسسه را به مرجعی فعال در زمینه مطالعات اسلامی و شیعی بدل کرده است. 🔰دکتر فرهاد دفتری مدیریت این مرکز برای ۳۴ سال عهده‌دار بود. مصاحبه ایشان با شبکه فارسی‌زبان اسماعیلی (وابسته به اسماعیلیان) پس از دوره مدیریت، جالب‌توجه است. 🎥 لینک فیلم گفت و گو 🌐 وب‌سایت موسسه مطالعات اسماعیلی 👈مؤسسه اطلس شيعه
🌍آیین و فرهنگ عزاداری در جهان (٢) 🇹🇭تايلند🇹🇭 🔰آیین‌های سوگواری حسینی در هر منطقه، غالبا از فرهنگ و رسوم بومی آن منطقه متاثر است. شناخت این آیین‌ها برای مبلغان و نهادهای متولی مراسم مذهبی و تولید محتوای دینی‌ اهمیت فراوانی دارد. 👈در این فرسته به تایلند، کشوری با حدود ۲۵هزار شیعه خواهیم پرداخت: 🇹🇭 براساس منابع تاریخی، عزاداری‌ حسینی در تایلند قدمتی ۴۰۰ساله و ریشه در فعالیت‌های شیخ احمد قمی دارد. شیخ احمد، نخستین شیخ الاسلام تایلند، علاوه‌بر مقام وزارت، به عنوان «چائوفرا شیخ احمد راتانادی بودی» (رهبری جامعه مسلمانان تایلند) نیز نائل شد. 📍وضعیت شیعیان تایلند و تاثیرات شگرف شیخ قمی در آن دیار، بحثی مفصل است که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت، ان‌شاءالله. 🇹🇭 در اثر این دست فعالیت‌ها، تاثیرات فرهنگ ایرانی بر عزاداری این سرزمین مشهود است. مثلا شیعیان تایلند در مراسم عزاداری، با الهام از ایرانیان، نخل‌هایی را برافراشته می‌کنند. (تصویر ۱) این نخل‌ها به شکلی خاص که از فرهنگ بومی تایلند برآمده است، گل‌آرایی می‌شوند. (تصویر۲) 🇹🇭 اسب‌هایی تزیین‌شده، به‌عنوان نماد ذوالجناح، نیز در عزاداری‌ها دیده می‌شود، که ظاهرا از آیین عزاداری هند به تایلند منتقل شده است. (تصویر۳) 🇹🇭 طبیعتا همچون سایر پدیده‌های فرهنگی در همه‌جای دنیا، آیین‌های عزاداری در تایلند نیز درحال تغییر و تبدل‌اند؛ مثلا در سال‌های اخیر عزاداران با نذر آب به پویش جهانی حسین کیست پیوسته‌اند. (تصویر ۴) 🎥 مستند کوتاه ساوادیکا: نگاهی کوتاه به عزاداری شیعیان در تایلند. 📍پیوست تصاویر👇 👈مؤسسه اطلس شيعه