eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
482 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓دوره آموزشی حج و حج‌گزاری در اسلام (پیشینه، وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده) 👨‍🏫مدرس: پیمان اسحاقی 🕋حج از قدیمی‌ترین و پایدارترین مناسک اسلامی است که از قرن‌ها پیش، هرساله با حضور پرشمار مسلمانان برگزار می‌شود. این منسک اسلامی همواره از جهات گوناگون، ازجمله مشارکت مسلمانانی با فرهنگ‌های مختلف و از راه‌های دور و نزدیک، دلالت‌های راهبردی در منطقه و جهان و نیز ابعاد غنی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، موردتوجه فعالان مذهبی و پژوهشگران مسائل شرقی، اسلامی، دینی و فرهنگی بوده است. به‌نظر می‌رسد به سبب تحول در نظام‌های حمل‌ونقل، رسانه و ذهنیت‌های مسلمانان،‌ حج‌گزاری در آینده با مشارکت بیشتر و متنوع‌تر مسلمانان برگزار شود. 👈در این دوره با رویکردی میان‌‌رشته‌ای به بررسی حج و حج‌گزاری می‌پردازیم. در این راستا با معرفی شماری از اهم آثار علمی بین‌المللی درباره حج، به بررسی پیشینه و وضعیت کنونی این مراسم می‌پردازیم و بینش‌هایی را درباره آینده آن ارائه خواهیم‌ کرد. 👈این دوره در کنار برجسته‌سازی ظرفیت‌های تبلیغ و تعامل با ملل و فرهنگ‌هایی که در مراسم حج حاضر می‌شوند، به فعالان فرهنگی و تبلیغی کمک خواهد کرد تا آگاهانه و با توجه به حساسیت‌ها و موانع موجود، از این بستر جهت اهداف خود بهره گیرند. ⏳مهلت ثبت‌نام: 5 مهرماه 💎تخفیف: 100% برای زباندانان بعثه (کد: Moballeghhaj2024) 50% برای طلاب و دانشجویان با حداقل یک مقاله پژوهشی در زمینه حج و حج‌گزاری (کد: Pajohesh50) 10% برای ثبت‌نام تا 30 شهریور (کد: Shahrivar10) 🌐لینک ثبت‌نام 👈مؤسسه اطلس شیعه
خانه مبلغین بین‌الملل تقدیم می‌کند: 🎓دوره آموزشی زیست شیعیان جهان (بازخوانی مردم‌نگاری‌های جوامع شیعی امروزین) 👨‍🏫 مدرس: پیمان اسحاقی 💢 در این دوره آموزشی همراه با مردم‌شناسان به زیست‌جهان شیعیان سفر خواهیم کرد و نتایج‌ سال‌ها پژوهش آنها را از نظر خواهیم گذراند. بدین منظور، ده کتاب مردم‌نگاری تالیف مردم‌شناسان تشیع را مطالعه، و از خلال هریک، بر جنبه‌ای از زندگی روزمره شیعیان جهان تمرکز می‌کنیم. 💢 کتاب‌هایی که به زبان اصلی در این دوره مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، اغلب در دو دهه اخیر به رشته تحریر درآمده و توسط ناشران دانشگاهی برتر جهان منتشر شده‌اند. از خلال مطالعه این کتاب‌ها می‌توان به درکی عمیق و منحصربه‌فرد از واقعیت زیست شیعیان جهان دست یافت و مسائل، اولویت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های زندگی هریک را در زمینه‌های جغرافیایی گوناگون درک کرد. 👈 مردم‌نگاری‌های منتخب این دوره، زیست شیعیان عراق، ایران، لبنان، سنگال، هند و دیگر بخش‌های خاورمیانه را مطمح نظر قرار خواهند داد. ⏳مهلت ثبت‌نام: 6 مهرماه 💎 تخفیف: 10% برای ثبت‌نام تا 30 شهریور (کد: Shahrivar10) ➕تعدادی بورسیه برای واجدان شرایط 🌐 لینک ثبت‌نام 👈مؤسسه اطلس شیعه
🎓 ٤ دانشگاه عربستان و ٢ دانشگاه ایران در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام 💠 ١٠ دانشگاه برتر در در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ٢٠٢٢ از کشورهای ، ، ، ، و هستند. کشور عربستان با ٤ دانشگاه، ایران با ٢ دانشگاه و چهار کشور دیگر هریک با ١ دانشگاه در صدر این رده‌بندی قرار دارند. 💠 کشورهای ، و ، به‌ترتیب با ١١١، ٧٤ و ٤١ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه را در فهرست این رده‌بندی دارند. 💠 رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: رتبه­‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ٢٠٢٢ توسط گروه رتبه‌بندی ISC انتشار یافت، و از میان دانشگاه­‌های ٥٧ کشور اسلامی، درمجموع ٤٦٠ دانشگاه از ٣٠ کشور اسلامی، شرایط حضور در این نظام رتبه‌بندی را دارا بوده‌اند. 👈مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ، جشن های اسلامی (١) مولد النبی صلی الله علیه و آله (١) 🔆 سالروز تولد پیامبر اکرم ص همواره برای همه مسلمانان مبارک و فرخنده بوده است. مسلمانان نه‌تنها به حفظ تاریخ ولات آن حضرت همت گماشته‌اند، بلکه محل تولد آن حضرت در شهر مکه (در میان شعب ابی‌طالب و سوق اللیل) را نیز تا به امروز همچنان حفظ کرده‌اند. 📝 در ادامه ضمن دو فرسته به مولد النبی (سالگشت میلاد) و مولد النبی (محل تولد) خواهیم پرداخت: ✨ ارزش و اعتبار محل تولد رسول أعظَم ص سبب شد تا در قرن دوم هجری، خیزران (همسر هارون الرشید) آن محل را خریداری، و به مسجد تبدیل کند. در قرن‌های بعد، مسلمانان این محل را بسیار گرامی و محترم می‌داشتند، و به‌ویژه در شب تولد رسول خدا ص مراسم جشن و سرور در آنجا برگزار می‌کردند. ✨ به لحاظ تاریخی، نخستین دولتی که جشن تولد پیامبر ص را به‌صورت رسمی برگزار کرد، دولت شیعه فاطمی در مصر بود.  معز لدین الله فاطمی پس از استقرار در مصر در سال 358 برای تألیف قلوب مصریان، شروع به برگزاری جشن‌های مختلف کرد که از آن جمله همین جشن مولد النبی بود. ✨ وزیر سُنی المستعلی بالله، بدر الجمالی، از روی سنی‌گری در سال 488  مراسم مولد النبی را برای مدتی تعطیل کرد. 💢 امروزه در کشورهای اسلامی دوازدهم ربیع الاول به‌عنوان سالروز میلاد شناخته می‌شود و این در حالی است که بیشتر علمای عامه این تاریخ را مصادف با رحلت آن حضرت می‌دانند! بنابراین سنت جشن گرفتن تولد آن حضرت در این روز احتمالا از مصر و مطابق با مبنای اقلیت به دیگر نقاط جهان اسلام رفته است. ✨ به نوشته مقریزی، جشن‌های تولدی که در مصر برگزار می‌شد، عبارت بود از روز ولادت پیامبر، علی بن ابی‌طالب، فاطمه زهرا، حسن، حسین و خلیفه وقت. این روز به‌خصوص برای کمک مالی به افراد بی‌بضاعت روز بسیار میمون و مبارکی بود، زیرا شخص خلیفه در آن حاضر می‌شد و بر توزیع اموال بر افراد مستحق نظارت می‌کرد. 🔆 به هر روی، این جشن در تمام جهان اسلام موردتوجه قرار گرفت و بسیاری از عالمان و ادیبان با سرایش اشعار و نثرهای زیبا، و نیز رساله‌های مختلف مولد پیامبر ص را گرامی داشتند. ❓گاهی گفته می‌شد چرا مسیحیان برای روز ولادت عیسی مسیح جشن می‌گیرند، ما مسلمانان نباید بگیریم؟ این احساس، سبب توسعه جشن های ولادت رسول شده است. ✨ جشن‌های ولادت سبب شد تا رساله‌هایی در این‌باره با عنوان «مولد النبی ص» نوشته شود. کتاب‌هایی که نسخه‌های آن در کتابخانه‌های جهان، نسخ چاپی و خطی فراوانی از آنها در دست است. برخی چاپ شده و بسیاری هم خطی است. این آثار مشتمل بر متن‌های ادبی در نظم و نثر برای بزرگداشت ولادت رسول خداست. اهمیت برگزاری جشن مولد در قرن هشتم به حدی رسیده است که ابن مرزوق العجیسی در این قرن کتابی با عنوان «جنی الجنتین فی التفضیل بین اللیلتین: لیلة القدر و لیلة المولد» در مقایسه میان شب قدر و شب مولد نگاشته است.   ✨ در مصر تونس، مراکش و الجزایر هم جشن‌های تولد به‌صورت گسترده برگزار می‌شده است. یکی از نشانه‌های این امر تألیفات فراوانی است که علمای آن بلاد در باره مولد النبی نگاشته‌اند، به طوری که تنها در المکتبة الکتّانیه در مغرب، ده‌ها نسخه خطی درباره مولد النبی ص موجود است. در ادامه، بنابر قرار قبلی ما با شما همان‌طور که به سنت‌ها و آیین‌های عزاداری پرداخته‌ایم این بار به سراغ آیین‌های جشن و شادی در میان مسلمانان و شیعیان خواهیم رفت. ✨ آیین‌هایی که شناخت آن برای مبلغان دینی می‌تواند زمینه ساز اقدامات اثرگذاری باشد تا همزمان با شادی اهل‌بیت ع بتوانند معارف آنان را در دل و جان مخاطب جای دهند. 💐 میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و رئیس مذهب امام صادق علیهما السلام بر همگان مبارک باد💐 👈موسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ، جشن‌های اسلامی (١) مولد النبی صلی الله علیه و آله (۲) 🇸🇳 مولد النبی صلی‌ الله علیه و آله در سنگال (‏Gamou‏)‏ 💠 یکی از اعیاد اسلامی ‌که مسلمانان سنگال و به‌خصوص طریقه تیجانیه به آن اهمیت زیادی می‌دهند، ولادت رسول اکرم (ص) به روایت ۱۲ ‏ربیع‌الاول است. 💠 این روز از سوی دولت سنگال به‌عنوان یکی از اعیاد اسلامی ‌تعطیل است، ولی مردم چندین روز را بدین مناسبت تعطیل ‏می‌کنند. مراسم مولد النبی (ص) که معروف به Gamou‏ است، در سراسر کشور برگزار می‌شود، ولی بزرگ‌ترین جشن مولد النبی (ص) ‏در شهر تیواون مرکز طریقه تیجانیه اقامه می‌گردد. در این مراسم بیش از سه میلیون نفر شرکت می‌کنند. 💠 همچنین در این مراسم، مسئولان ‏مملکتی و رؤسای بانک‌ها و شرکت‌ها و همچنین سفرای کشورهای خارجی و به‌خصوص اسلامی، و بسیاری از شیوخ و خلفای طریقه ‏تیجانیه از کشورهای غرب آفریقا شرکت می‌کنند.‏ 💠 شهر تیواون در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری داکار واقع شده است، و در روزهای ۱۰ تا ۱۲ ربیع‌الاول از جمعیت میلیونی شرکت‌کنندگان در مراسم ‏Gamou‏ پذیرایی می‌کند. مردم از اطراف و اکناف سنگال و برخی نیز از کشورهای دیگر جهت شرکت در این مناسبت به سوی مرکز ‏طریقه تیجانیه عزیمت می‌کنند و چند روز در این شهر می‌مانند. 💠 هرچند اغلب حاضران در این جشن بزرگ، از پیروان طرق تیجانیه‌اند، ‏ولی پیروان طرق دیگر از قبیل لائینیه، قادریه، مریدیه و حتی وهابی‌ها هم شرکت می‌کنند. به‌خاطر تجمع اغلب مسلمانان و هواداران طریقه ‏تیجانیه در شهر تیواون جهت شرکت در این مراسم، شهر داکار و سایر شهرهای بزرگ سنگال در این ایام بسیار خلوت است.‏ 💠 دومین جشن مولد النبی (ص) در منطقه فوتا و به‌خصوص در روستای حلوار، محل تولد شیخ‌عمر الفوتی، مبارز معروف برگزار می‌شود. در ‏این مراسم هم تعداد زیادی از پیروان طریقه تیجانیه شرکت می‌کنند.‏ 📚 در فصل ششم کتاب تصوف در غرب آفریقا، حجت الاسلام و ‏المسلمین سیدمحمد شاهدی برنامه‌هایی که در این جشن بزرگ اجرا می‌شود را از این قرار برشمرده است: ‏1⃣ مرسوم است که چند روز پیش از برگزاری این مراسم، هدایای نقدی از سوی دولت و مسئولان و مؤسسات خیریه و افراد متمول ‏سفارتخانه‌ها به مرکز خلافت تیجانیه «شهر تیواون» ارسال می‌شود.‏ ‏ 2⃣ پس از حضور مردم در این مراسم، شهر تیواون به منبر وعظ و خطابه تبدیل می‌شود. خطیبان در گوشه‌و‌کنار و با زدن خیمه‌هایی ‏مشغول وعظ و نصیحت مردم می‌شوند. آنان با زبان‌های محلی پلار و ولوف صحبت می‌کنند و در فضایل و مناقب پیامبر اسلام ‏(ص) به سخنرانی می‌پردازند. اغلب خطبا اشعار و ابیات زیادی در وصف پیامبر (ص) و غزوات آن حضرت برای مردم می‌خوانند.‏ ‏3⃣ از اعمال بسیار مهم آنان در ایام ولادت پیامبر اسلام (ص) خواندن «اوراد الوظیفه» است. این اوراد که پیش از این درباره آنها ‏سخن گفته شد، به‌صورت دسته‌جمعی و با آهنگ خاصی خوانده می‌شود.‏ ‏4⃣ از دیگر اعمال افراد حاضر در مراسم بزرگداشت مولد النبی (ص)، گوش‌دادن یا خواندن قصاید کتاب البُرده، اثر ‏الشیخ‌ البوصیری است که حاوی ابیات مدح پیامبر (ص) است. اغلب گروه‌هایی که از جوانان تشکیل شده و زبان عربی می‌دانند، ‏به‌صورت دسته‌جمعی این کتاب را چندین مرتبه ختم می‌کنند. آنان با آهنگی بسیار دل‌نشین و جذاب، ابیات آن را به‌صورت گروهی ‏می‌خوانند.‏ ‏5⃣ ختم قرآن در چندین نوبت در این ایام نیز از اعمال مستحب است.‏ ‏6⃣ در کنار این جشن بزرگ و حضور چند میلیونی، افراد زیادی با برپایی بازارچه‌هایی، اقدام به ‏فروش اجناس می‌کنند (از باب لیشهدوا منافع لهم). افراد دست‌فروش زیادی هم با حمل برخی اجناس، مشغول تجارت خُرد می‌شوند. انسان در این ایام شاهد ‏صحنه‌های بسیار دیدنی و جذاب است.‏ 💠 در این مراسم باشکوه که بزرگ‌ترین گردهمایی تیجانی‌ها در سودان غربی به‌حساب می‌آید، همه شیوخ سنگالی و دیگر شیوخ و خلفای این ‏طریقه از سایر کشورهای غرب آفریقا شرکت می‌کنند. شهر تیواون و کولاخ به عنوان دو مرکز مهم تیجانی‌ها در غرب آفریقا، بلکه شمال ‏این قاره به‌حساب می‌آیند، و اطاعت از هرگونه تصمیمی که از این دو مرکز صادر می‌شود، برای دیگران واجب است. 👈مؤسسه اطلس شیعه
آیین‌ها و فرهنگ، جشن‌های اسلامی (١) مولد النبی صلی الله علیه و آله (٣) 🕋 مکه مکرمه / محل ولادت 💠 پیش‌تر اشاره کردیم که میلاد رسول خدا (ص) در طول تاریخ در شهرهای مختلف جهان اسلام برگزار می‌شده است. این بزرگداشت در شهر مکه به‌صورت جدی‌تری مورد توجه بوده، زیرا این شهر محل تولد آن حضرت است. 💠 سلطان سلیمان، فرزند سلیم، در سال ۹۳۵ دستور بازسازی مولد النبی را صادر کرد. پیش از وی، الملک المظفر غسانی (حاکم یمن)، پیش از او، فرج بن برقوق (از سلاطین مملوکی)، پیش از ابن برقوق، اشرف شعبان (حاکم مصر) و پیش‌تر الناصر عباسی، برای نخستین بار بناهایی در آنجا ساخته بودند. 💠 همچنین سلطان محمد بن مراد عثمانی، به یکی از آغایان دربار خود با نام غضنفرآغا دستور داد تا محل ولادت آن حضرت را بازسازی کند. او نیز با صرف پول فراوان، بنا و مناره بزرگی در محل ولاتپدت ساخت، و موقوفاتی در مملکت عثمانی را به آن اختصاص داد، امام جماعت و مؤذن و خادم برایش گمارد، و مُدرّسی را معین کرد تا هفته‌ای دو روز در آنجا تدریس کند. 💠 از اماکن متبرکه‌ای که ایرانیان در سفر حج زیارت می‌کردند، همین ساختمان مولد النبی در مکه بود، جایی که حالا به کتابخانه مکه المکرمه تبدیل شده است. یک زائر ایرانی که در سال 1315 قمری به زیارت این خانه توفیق یافته، می‌نویسد: «روز جمعه، چهاردهم، به زیارت حضرت رسول در موضعی که مشهور به مولد النبی است رفتیم، و آن موضع واقع است در سوق اللیل. از در داخل شدیم و تخمیناً چهارده پله پایین رفتیم. وارد اتاقی شدیم که مسمی به مسجد است. بعد از آن، به اتاق دیگر رفتیم. در این اتاق ضریحی است. درِ ضریح را خادم باز کرد. داخل در این ضریح گودالی واقع است. در وسط آن سنگ سبزی بود که محل تولد حضرت ختمی مرتبت بود. آن موضع مطهر را تقبیل نموده و صورت را بر آن مالیده و به خاک پاک و غبار نور آثار آن مکان رفیع البنیان، که رشک کحل الجواهر است، دیده را منور نموده، پس از آن در مسجد آمده، هر یک دو رکعت نماز تحیت به‌جا آوردیم و از آن مکان بیرون آمدیم». (منبع: آثار اسلامی مکه و مدینه، ص۱۵۴و۱۵۵، رسول جعفریان) 💠 در این جشن‌ها که به‌طور معمول با حضور خلفا، امرا و علما برگزار می‌شد، شاعران اشعار خویش را می‌خواندند و هدایایی از دست بزرگان دریافت می‌کردند. در ایران اسلامی نیز برگزاری این جشن‌ها امری مسلم بود. این مجالس تا به امروز در مناطق سنی‌نشین برقرار است و در آنها اشعاری در مدح پیامبر (ص) خوانده می‌شود. 💠 برگزاری جشن‌های ولادت در مکه سبب شد تا این جشن‌ها به‌مرور در بسیاری از نقاط جهان اسلام نیز برگزار شود. یکی از مهم‌ترین این مناطق، کردستان بود که امروزه نیز در سراسر آن جشن‌های ولادت با آوازه‌خوانی و سرود برگزار می‌شود. 💠 با روی کار آمدن دولت سعودی در عربستان، همه این جشن‌ها در مکه و مدینه ملغی شد، و تا به امروز نیز عربستان سعودی یکی از دو دولتی است که روز میلاد رسول خدا را به‌عنوان تعطیل رسمی اعلان نکرده است. 💠 در پی تصرف حجاز توسط دولت سعودی دوم در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ هجری قمری، همزمان با تخریب بقاع متبرکه بقیع، اُحُد و قبرستان مَعْلات مکه، محل مولد النبی نیز که در شعب ابی‌طالب و نزدیکی حرم الهی قرار داشت، تخریب شد. 💠 البته با اصرار شیخ‌عباس قطان (م. ۱۳۷۰) شهردار وقت مکه (در سال‌های ۱۳۴۷ الی ۱۳۶۴ ق) و درخواست مستقیم وی از ملک‌عبدالعزیز، در محل مولد النبی کتابخانه‌ای بنا کردند و آن را «مکتبة مکة المکرمه» نام نهادند. این کتابخانه تا به امروز برقرار است.  💠 قطان همچنین محل تولد حضرت زهرا (س) و به‌عبارتی خانه حضرت خدیجه (س) را به یک مدرسه حفظ قرآن تبدیل کرد که بعدها در طرح توسعه مسجد الحرام ازمیان رفت. 💠 محل ولادت حضرت رسول (ص) امروز در شعب ابی‌طالب و در نزدیکی حرم خدا محفوظ مانده است. در سال‌های اخیر، زکی یمانی با حمایت مالی خود، سبب تألیف کتاب‌هایی درباره این ساختمان شد، و مستند به صدها روایت تاریخی و منبع قدیمی اعتبار تاریخی آن را اثبات کرد. 💠 با این حال، علمای وهابی رساله‌های فراوانی درباره نادرستی این جشن‌ها و بزرگداشت این روز نگاشته‌‌اند. عمده ادله آنها ریشه در نگاه سلفی‌شان دارد. براساس این نگاه، ازآنجاکه صحابه و نسل اول از علمای قرن اول چنین مراسمی را برگزار نمی‌کرده‌اند، ما نیز نباید چنین مراسمی را برگزار کنیم. این در حالی است که آنان به بزرگداشت روز ملی سعودی اعتراضی ندارند. 💠 به نظر می‌رسد این قبیل جشن‌ها و مراسم‌ها، جنبه بزرگداشت دارد و شاید بتوان آن را مصداق آیه‌ای چون «و ذکرهم بأیام الله» (و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن) دانست. 👈مؤسسه اطلس شیعه
📌 پیوست: تصویر فعلی مکتبة مکة المکرمة 👈مؤسسه اطلس شیعه
💠 شیخ عبداللهی ناصر جمعه 🔅 شیخ عبداللهی ناصر جمعه، عالم شیعه اهل کنیا در سال 1932 در مومباسا (کنیا) و در خانواده‌ای سنی‌مذهب به‌دنیا آمد. پدربزرگش، احمد بَشیخ حسین، شاعر و نویسنده مشهور کنیا و متکلم و معلم قرآن بود. برادرش نیز عبداللطیف عبدالله، نویسنده و فعال سیاسی بود. 🔅 شیخ در سال 1950 به زنگبار تانزانیا عزیمت کرد و به تحصیل در دانشکده تربیت معلم پرداخت. ناصر پس از آن، به مومباسا بازگشت و در مدرسه ابتدایی عرب و مؤسسه آموزش مسلمانان مومباسا به تدریس مشغول شد. 🔅 شیخ عبداللهی در سال 1964 به نایروبی (پایتخت کنیا) رفت و در سمت ناظر بخش عربی-سواحلی بی‌بی‌سی به فعالیت پرداخت. او از سال 1965 در انتشارات دانشگاه آکسفورد (شعبه شرق آفریقا) سردبیر بخش سواحلی بود و از سال 1974 تا 1977 نیز ریاست شعبه شرق آفریقای انتشارات دانشگاه آکسفورد را برعهده داشت. 🔅 شیخ عبداللهی از دهه 1960 به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و دریافت خود از مکتب تشیع را با استاد خود، شیخ محمد غزالی، درمیان می‌گذاشت. شیخ غزالی کتاب الغدیر را به او معرفی کرد. بنابر گفته شیخ ناصر، وی به‌تدریج با مطالعه کتاب الغدیر و... و پس از آشنایی با فضایل امام علی به حقانیت تشیع پی برد و درنهایت در سال 1975 به تشیع گروید، اما بنابر توصیه شیخ غزالی تقیه پیشه کرد و تشیع فاش ننمود. 🔅 وی در اوایل دهه 1980 به‌طور رسمی تشیع خود را اعلان کرد. این کار سبب کاهش محبوبیت او میان اهل‌سنت کنیا شد. شیخ پیش از اعلان رسمی تشیع، به‌عنوان نماینده آفریقای شرقی در مجمع جهانی جوانان مسلمان (WAMY) مستقر در جده عربستان فعالیت می‌کرد، و لذا برخی مراکز وابسته به وهابیت برای بازگرداندن او از تشیع بسیار کوشیدند، اما نتیجه‌ای در پی نداشت. 🔅 شیخ ناصر عبداللهی برای ترویج مکتب تشیع حدود 25 کتاب به زبان سواحلی تألیف کرد، از جمله «شیعه در تاریخ»، «شیعه و قرآن»، «یزید امیرالمؤمنين نبود»، «میلاد پیامبر، نه بدعت نه حرام»، «اهل‌بیت»، «اختلافات بین شیعه و سنی»، «حقیقت حدیث کاغذ»، «حدیث ثقلین» و «شیعه و حدیث». بسیاری از آثار شیخ به زبان انگلیسی و رواندایی ترجمه شد، و بسیاری از مردم شرق و مرکز آفریقا با خواندن کتب شیخ به مکتب اهل‌بیت گرویدند. 🔅 تاسیس کتابخانه عمومی، تاسیس حوزه علمیه امام علی (ع) در کنیا، مناظره با مفتیان وهایی و ایراد سخنرانی به زبان‌های سواحلی و انگلیسی در کشورهای تانزانیا، هند، پاکستان، بریتانیا، آمریکا و کانادا، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شیخ بود. وی در مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت عضویت داشت، و در آوریل 2011 به دریافت مدال عباسی از فدراسیون جماعات شیعه خوجه اثناعشری آفریقا نائل آمد. 📍مدال عباسی مدالی است که فدراسیون جماعات شیعه خوجه اثناعشری به افرادی که نقش برجسته‌ای در ترویج مذهب شیعه ایفا کنند تقدیم می‌نماید. این مدال به‌ نام حضرت عباس (ع)‏ نامگذاری شده است. 🔅 شرکت در جنبش استقلال کنیا از انگلستان، عضویت در شورای قانونگذاری کنیا، عضویت در کنفرانس قانون اساسی کنیا برای استقلال امپراتوری بریتانیا و نمایندگی پارلمان، ازجمله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شیخ ناصر بود. 🔅 عبداللهی ناصر سرانجام در 10 ژانویه 2022 در 89 سالگی در مومباسا درگذشت، و در قبرستان گنجونی در همان شهر به خاک سپرده شد. 👈مؤسسه اطلس شیعه
🕌 دعوت و تبلیغ در اسلام 🔰 تبلیغ و دعوت دینی به معنای فراخواندن مردم به یک دین است. هرچند ما بر این باوریم که اسلام با تفسیر اهل‌بیت (ع) ملاک و مایه حقیقی تبلیغ است، اما به‌طور کلی، هر فردی را که عهده‌دار دعوت به اسلام باشد، داعی، مبلغ یا واعظ می‌خوانند. 🔰 همزمان با پدیدار شدن خورشید اسلام، مبلغان مسلمان رسالت خود (دعوت به آخرین دین) را آغاز کردند. بدون‌شک یکی از بزرگ‌ترین داعیان و مبلغان اسلام پس از پیامبر گرامی اسلام (ص) و نیز اولین مبلغ برون‌مرزی اسلام، جناب جعفر بن ابی‌طالب (ع) است. پیامبر (ص) جعفر را که أشبه النّاس خَلقا و خُلقا به ایشان بود، به سرپرستی مهاجران به حبشه منصوب نمود. 🔅 پیامبر (ص) او را با این در خواست لطیف از خداوند متعال به آن دیار بدرقه نمود: «اللَّهُمَّ الطُف بِهِ فِی تَیسِیر کُلِّ عَسِیرٍ، فَإنَّ تَیسِیرَ العَسِیرِ عَلَیکَ یَسِیرٌ، إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ، أَسأَلُکَ لَهُ الیُسرَ وَ المُعَافَاةَ الدَّائِمَةَ فِی الدُّنیَا وَ الآخِرَةِ» 🔰 لازم به ذکر است که برخلاف ادعای برخی مورخان، ترویج دین اسلام در آفریقا، نه با فتوحات و لشکرکشی‌ عمر بن خطاب، بلکه با زحمات و برخورد نیکوی حضرت جعفر طیار (ملقب به ذوالجناحین) بود. در واقع، ایشان بود که مسلمانان را در حبشه به آزادی کامل رساند، و در سایۀ همین امنیت بود که آنان توانستند اسلام را تبلیغ کنند و در سرزمین آفریقا گسترش دهند. 🔰 در آن زمان یکی از مشکلات پیش‌روی اسلام، وجود یهودِ مدینه بود. آنان از هر نظر در برابر رشد و ترویج اسلام مانع‌تراشی می‌کردند. پس از فتح قلعۀ خیبر به دستان پرتوان امیرمؤمنان علی (ع) و نجات مسلمانان از شر یهود خیبر، مسلمانان در خوشحالی و بهجتی ژرف به‌سر می‌بردند. با شنیدن خبر بازگشت جناب جعفر طیار (ع) به مدینه، طعم خوش این سرور در کام آنان دوچندان شد، به گونه‌ای که این خوشحالی در کلمات پیامبر گرامی اسلام چنین متبلور شد: «ما أدري بأيهما أنا أسر بقدوم جعفر أم بفتح خيبر» 🔅 از این فرمایش پیامبر اسلام (ص) می‌توان چنین برداشت کرد که ارزش فعالیت تبلیغی مبلغان دین، هم‌رتبه کار عظیمی همچون فتح خیبر است. 🔰 تبلیغ که در قرآن شأنی از شئون پیامبر معرفی شده است (و ما علی الرسول الا البلاغ المبین)، در عصر امامان شیعه (ع) توسط ایشان و محبان و رهپویانشان در قالب‌های مختلف سخنوری، پرسش و پاسخ، مناظره، ارسال نامه، نقل وقایع تاریخی، کرسی تدریس و... ادامه یافت. 🔰 با توجه به مقتضیات زمان و مکان، رویکردهای تبلیغی مسلمانان در دوران‌های مختلف با گوناگونی و شدت و ضعف مواجه بوده است. مثلا در دوران صفویه که برخی ادیان (به‌خصوص مسیحیت) فعالیت‌هایی در جهت تبلیغ و ترویج دین و مذهب خود داشتند (ازقبیل تألیف کتاب، تأسیس نشریه، تأسیس کلیسا، مدرسه، بیمارستان و مراکز درمانی)‌، واژگان و عباراتی در حوزۀ تبلیغ دینی پررنگ شد؛ عباراتی همچون داعی‌‌الاسلام، داعی مسیحی، جنبش ردیه‌نویسی، انجمن‌های دینی همچون صفاخانه اصفهان، میشنری، جدید‌الاسلام. ❇️ در هفته‌های آتی، در قالب سلسله فرسته‌هایی به شرح و بسط پاره‌ای از این عبارات و مفاهیم خواهیم پرداخت. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📆 ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕌 «جدیدالاسلام» یا «نواسلام» و معرفی برخی چهره‌های اثرگذار 🔸 «جدیدالاسلام» یا «نواسلام» فردی است که طی مراسمی به اسلام می‌گرود. در این مراسم فرد نواسلام با ادای شهادتین به دین مبین اسلام مشرف می‌شود. 🔹 مطالعۀ صفحات تاریخ ایران نشان‌دهندۀ گرایش و تشرف بسیاری از پیروان ادیان مختلف (به‌خصوص زرتشت، مسیحیت و یهودیت) به دین اسلام و مذهب تشیع است. از برجسته‌ترین این اشخاص می‌توان به محمدرضا جدیدالاسلام، خاندان حجتی کرمانی، آقا اسماعیل جدیدالاسلام، علیقلی جدید‌الاسلام و... اشاره نمود. 🔸 تغییر دین هریک از این افراد جدیدالاسلام ماجراهایی شنیدنی دارد. اگرچه بازتاب این ماجراها مجالی وسیع می‌طلبد، نگارنده به مخاطبان گرامی این وعده را می‌دهد که در فرسته‌های آتی به معرفی چهره‌های مهم و اثرگذار جدیدالاسلام بپردازد. 📌 لازم به ذکر است که پدیده تغییر دین علل و عوامل اجتماعی و روانشناختی متعددی دارد که خود می‌تواند موضوع رساله‌ای میان‌رشته‌ای در حوزۀ ادیان، جامعه‌شناسی و روانشناسی باشد. 🔹 در مواردی که فرد جدیدالاسلام از دانش و بینش عمیق دینی برخوردار بوده، به تألیف کتاب یا رساله در نقد و رد دین سابق خود پرداخته است، که از میان آنان می‌توان از ملاآقابابا (۱۱۶۳–۱۲۶۶ قمری) معروف به محمدرضا جدیدالاسلام نام برد. وی پس از ایمان به اسلام، کتابی در رد یهودیت تألیف نمود که به «منقول رضایی» اشتهار یافت. 🔸 دور از انتظار نیست که علت اسلام آوردن ملاآقابابا در منابع اسلامی و یهودی به‌صورت متفاوت ذکر شده باشد. ملاآقاباب در مقدمه کتاب «منقول رضایی»، علت اسلام آوردن خود را تتبع در منابع اسلامی و یهودی ذکر کرده و دراین‌باره می‌نویسد: «از روی طمع مال و جاه و توقع قرب امیر و شاه مسلمان نشده، بلکه بر خدا ظاهر است که من متابعت خبرهای بیست و پنج نفر از انبیای بنی‌اسرائیل بل بیشتر کرده، و به خواهش خود هیچ‌کاری نکرده‌ام و از مؤاخذۀ روز جزا ترسیده‌ام». 🔹 در منابع یهود اما علت تغییر کیش ملاآقابابا رقابت و دشمنی یکی از خاخام‌های یهودی با او بر سر شیوۀ قربانی و ذبح گوسفندان دانسته شده است. 🔸 از دیگر افراد نواسلامی که به تألیف کتاب در رد دین سابق خود همت گماشت، علیقلی جدید‌الاسلام پرتغالی است. او پیش از تغییر کیش به مذهب شیعۀ اثناعشری، آنتونین عیسوی نام داشت. او که به‌عنوان راهب صومعه و مبلغ آگوستینی به ایران آمده بود، به مخالفی بزرگ علیه مسیحیت و یهودیت تبدیل شد. 🔹 از آثار او می‌توان به «هدایت الملل و تقویت المؤمنین»، «فواید الازدواج» و «سیف المؤمنین فی قتال المشرکین» اشاره نمود. به زودی نسخۀ الکترونیکی کتاب «سیف‌ المؤمنین» در کتابخانۀ تارنمای موسسه اطلس جامعۀ شیعی قرار خواهد گرفت. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📅 ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
فلسطین پاره تن اسلام 🇵🇸مسئله فلسطین و تبلیغ بین الملل(۱) 🏴اشغال فلسطین دردناک ترین مسئله جهان بشری در سده اخیر و یکی از طولانی ترین مبارزات آزادی بخش و مقاومت علیه تجاوز و ستم و نسل کشی است که در آن سرزمین ادامه دارد و رژیم غاصب صهیونیستی امروز نیز در حال ثبت جنایتی دیگر در صفحه تاریخ است. ▪️از نخستین روزهای اشغال سرزمین فلسطین به دست صهیونیست ها و اخراج مسلمانان با پشتوانه دولت های غربی، علمای شیعه و حوزه های علمیه به دفاع از فلسطینان پرداخته و از مبارزه این مردم ستمدیده برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود، جانبداری کرده اند . 📚شاید سید شرف الدین عاملی از نخستین علمایی بود که در جهان عرب، از روند مهاجرت یهودیان به سرزمین فلسطین احساس نگرانی کرد . علامه محمد حسین کاشف الغطاء نیز در دفاع از فلسطین، کارنامه درخشانی دارد . بخشی از تلاش های بی وقفه کاشف الغطا، مسافرت به کشورهای اسلامی و دیدار با صاحب نظران جهان اسلام بود، تا افزون بر آشنایی با وضعیت سیاسی و جغرافیایی مردم، عالمان دین را به توطئه های مرموزانه غرب و اشغال سرزمین فلسطین بیاگاهاند . ✔️از سفرهای تاریخی او، سفر به فلسطین و شرکت در کنگره اسلامی بود . این مؤتمر در سال ۱۳۵۰ ه . ق به مناسبت ولادت پیامبر (ص) در قدس برگزار شد و حدود ۱۵۰۰ نفر از شخصیت های اسلامی در آن شرکت داشتند . ✔️در سال ۱۳۷۳ ه . ق نائب رئیس انجمن امریکایی دوستداران خاورمیانه، طی نامه ای از کاشف الغطاء دعوت کرد در کنگره ای به منظور بررسی راه های همکاری اسلام و مسیحیت در برابر الحاد مارکسیسم، شرکت کند . وی این دعوت را رد کرد و طی نامه ای مشروح و سرگشاده به نام «المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون » که به امریکا فرستاد، ثابت کرد که فتنه اصلی برای همه ادیان و مذاهب، امریکا و غرب است نه الحاد شرق . امروزه این امریکا و یهودیانند که مسلمانان را می کشند و منابع اقتصادی آنان را غارت می کنند، و تشکیل چنین مجالسی برای روپوش نهادن بر جنایت های اسرائیل است، نه جلوگیری از الحاد مارکسیسم . ▪️این جریان در حوزه عراق ادامه داشت از جمله تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین. این تجمع تاریخی در سال ۱۹۷۳ میلادی در صحن حرم مطهر حضرت امیر (علیه‌السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد و در آن تعدادی از بزرگان عراق و رهبران فلسطینی حضور یافتند. (تصویر پیوست١) ▪️هم زمان با شدت گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی در  فلسطین اشغالی ، در ایران نیز دفاع از آن مردم مظلوم گسترش یافت و حوزه ها و علمای شهرهای گوناگون ایران در برابر این فاجعه به خروش در آمدند . عالمانی مانند آیت الله کاشانی،آیت الله بروجردی، امام خمینی، نواب صفوی، علامه طباطبایی، آیت الله گلپایگانی،آیت الله نجفی مرعشی، استاد شهید مطهری و . .. در اعتراض به این مسئله کوشش ها نمودند . آیت الله بروجردی نیز در سال ۱۳۲۷ طی اعلامیه ای جنایت های دولت اشغالگر قدس را محکوم نمودند و از مسلمانان ایران و جهان دعوت کردند که افزون بر کمک به مسلمانان، در مجالس دعا و نیایش از یهودیان اشغالگر اعلان برائت و بیزاری نمایند و علیه اشغالگران نفرین و برای پیروزی مسلمانان در جنگ علیه اسرائیل دعا کنند. (برای دیدن متن 👈 کتاب مفاخر اسلام ج ۱۲، علی دوانی) ▪️این اقدامات بعد از انقلاب اسلامی با قدرت بیشتر و به عنوان یکی از آرمان های انقلاب اسلامی دنبال شد و تا به امروز ادامه دارد. 👈در ادامه راه بزرگان حوزه های علمیه و در کنار ضرورت تحلیل صحیح سیاسی و در نظر داشتن جوانب مختلف مسئله فلسطین، که در نظر بسیاری از اندیشمندان مهمترین مسئله جهان اسلام است، ضمن محکوم نمودن این جنایات و همدردی با جهان اسلام و بلکه تمام انسان های آزاده جهان، به مناسبت اين وقایع و با رویکردی تبلیغی ، نکاتی در رابطه با مسائل غزه و تبلیغ بین الملل تقدیم خواهد شد. ✔️این سرفصل‌ها می‌باید در اتاقهای فکر و محافل علمی حوزوی و دانشگاهی، مورد گفتگو قرار گیرد تا به راهکار و راهبردهای عملیاتی تبدیل شود و اندیشکده راهبردی تبلیغ بین الملل نیز با این هدف طرح مسئله خواهد نمود. ادامه دارد.... 👈مؤسسه اطلس شیعه
📌پیوست۱ اسامی تصاویر از سمت راست به شرح زیر است: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله المستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید جمال الدین خوئی.