و باز هم انگیزه ها...
اگر جایی بخواهید شیعه پژوهی در غرب را معرفی کنید همیشه این سؤال را می پرسند و اوائل سوال خودم هم بود که چرا؟ برای چه؟ چرا یک محقق از آن طرف دنیا بلند میشه به خودش اینقدر زحمت میده یک زبان اجنبی یاد بگیره بعدش کتب قدیمی شیعیان را بخواند، و کل عمرش را روی آن بگذارد؟
انگیزه شان چیست؟
این همیشه برایم یک سوال پیچیده بوده و هر وقت کسی این را می پرسد، گیر می کنم.
🔹علتش این است که:
اولاً، یک پاسخ ندارد. افراد مختلف انگیزه های مختلفی دارند.
ثانیاً، انگیزه یک نفر یا افراد را چگونه می خواهید درک کنید؟
🔹شاید به گفته خود فرد اعتماد کنید. شاید از طریق مصاحبه ها؟
🔸توی مصاحبهها آن چیزی که دنبالش هستید گیر نمیاد.
یکی از اینها گفته بود من توی دانشگاه تاریخ اسلام درس می خواندم دیدم تشیع یک نگاه متفاوتی به تاریخ اسلام داره رفتم آن را کار کردم.
یکی گفته بود دیدم که همیشه از اهل سنت بحث میشه و کسی به تشیع توجه نمی کنه.
اون یکی میگه من می خواستم یک تحقیق میدانی انجام بدهم، خودم مثلاً لبنانی بودم، مردم آنجا رو درک می کردم رفتم روی شیعیان لبنان کار کنم.
یکی میگه استادم گفت این موضوع بکر است روی این کار کن...
یکی میگه رسانه های غربی مسلمانان را یکنواخت نشان میدهند، می خواستم تنوع مسلمانان، اسلام و حتی شیعیان را نشان بدهم.
اون یکی نوشته بود اطلاعات ما نسبت به زنان مقدس اسلام بسیار کم بود برای این رفتم حضرت زهرا (ع) و حضرت زینب (ع) را بررسی کردم.
🔹اگر توقع داشتید بگویند می خواستم معنویت گم شده خود را توی تشیع پیدا کنم یا می خواستم ببینم که این قدرتی که سر برآورده ریشه هایش چیست تا سیاستمداران ما درست سیاست گذاری کنند و ریشه های این مذهب را بزنند...
یا اینکه می خواستم پول دربیارم... از این حرفها نیست.
🔹پس نوبت به حدسیات میرسد...انواع انگیزه هایی که افراد در هر کاری می توانند داشته باشند، مطرح است و نمی توانید بگویید چه کسی با چه انگیزه ای دارد کار می کند.
🔹بله هستند کسانی که پیشینه تشیع دارند و می توانید از کارهایشان ببینید که یک گوشه ای از ذهنشان هست که فرقه خودشان را توی فضای آکادمیک خوب جلوه بدهند. برخی بهایی یا اسماعیلیه هستند و باز توی کارشان سعی می کنند افکار فرقه خود را تقویت کنند.
ولی در کنار این انگیزه ها آیا انگیزه های طولی و عرضی شخصی دیگری وجود ندارند؟
🔹 به نظرم به جای پرداختن به این، بیشتر روی آثار و عواقب فکر کنیم. به هر دلیلی یک پدیده ای داریم، کتابها و مقالات و پروژه هایی داریم، این تولیدات چه تأثیری روی خواننده های این آثار دارند؟ فضای علمی را چگونه تحت تأثیر قرار خواهند داد؟
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
انگیزه های سازمانی
آنچه در پست قبلی نوشته شد در مورد انگیزههای فردی بود.
🔹توی این صوتی که قبلاً به اشتراک گذاشته شد، این استاد بین انگیزه های فردی و انگیزه های سازمانی تفاوت قائل شدهاند.
🔹انگیزههای سازمانی انگیزههای آن نهادهایی است که بودجه های تحقیقات را تأمین می کنند و از این تحقیقات استفاده می کنند.
🔹اینکه شیعه پژوهی پس از انقلاب اسلامی خیلی رشد کرده مسلم است. و این یعنی پشت گسترش این مطالعات بالآخره، در سطوحی انگیزههای سیاسی-اجتماعی وجود داشته، ولو اینکه در حد فهم عمیق تر این تحولات باشد.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از مؤسسه اطلس شیعه
👨🏫 دوره زمستانه سازندگان امروزین جهان اسلام؛ بازخوانی کتاب ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در جهان امروز (نسخه سال ۲۰۲۴)
📚 در این دوره آموزشی با تمرکز بر کتاب ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار در جهان امروز (نسخه سال ۲۰۲۴)، خواهیم کوشید از خلال آشنایی با نخبگان و شخصیتهای مؤثر دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و علمی جهان اسلام، با جهان معاصر اسلام بیشتر آشنا شویم.
👨🎓 مخاطبان دوره: دانشجویان رشتههای مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانهای، عکاسان و مستندسازان.
💡دستاوردهای دوره: دانش و بینش مقایسهای درباره جریانهای فکری و شخصیتهای تأثیرگذار، آشنایی با ایدههای متعدد (برای تحقیق و نگارش پایاننامه، عکاسی و ساخت فیلم و مستند)، دانش معطوف به کنش نسبت به مسلمانان مناطق مختلف جهان و...
💎 همراه با بورسیه برای واجدان شرایط
⏳ مهلت ثبتنام: ۳۰ آذرماه
📌اطلاعات بیشتر و ثبتنام
#دورههای_ما
👈 مؤسسه اطلس شيعه
هدایت شده از مؤسسه اطلس شیعه
👨🏫 دوره زمستانه تکنگاریهای تشیع؛ بازخوانی آثاری درباره جماعتهای شیعی در جهان امروز
📚 در این دوره آموزشی به مطالعه ده تکنگاری برجسته درباره جماعتهای شیعی خواهیم پرداخت، و از خلال هریک بر جنبهای از زندگی شیعیان جهان متمرکز خواهیم شد. اغلب این تکنگاریها در دو دهه اخیر توسط انتشارات دانشگاهی برتر جهان منتشر شدهاند.
👨🎓 مخاطبان دوره: دانشجویان رشتههای مختلف علوم اجتماعی، طلاب علوم دینی، فعالان مذهبی و رسانهای، عکاسان و مستندسازان.
💡دستاورهای دوره: آشنایی با دانش مردمشناسی، مهمترین مباحث نظری در جامعهشناسی و انسانشناسی دین، شماری از متخصصان برجسته در حوزه شیعیان، ایدههای متعدد پژوهشی، روش مواجهه آکادمیک با مسائل فرهنگی شیعیان، دانش معطوف به کنش نسبت به شیعیان مناطق مختلف و...
💎 همراه با بورسیه برای واجدان شرایط
⏳ مهلت ثبتنام: ۳۰ آذرماه
📌اطلاعات بیشتر و ثبتنام
#دورههای_ما
👈 مؤسسه اطلس شيعه
هشام بن حکم: نهایی کننده آموزه امامت
مجموعه مقالات کلبرگ را مرور می کردم، جاهای مختلف ایشان این مطلب را دارد که از ابتدای تاریخ امامت، آموزه امامت در حال تغییر بوده تا اینکه هشام بن حکم آن را به شکل نهایی درآورد.
🔹طبق ایشان از امام جعفر صادق علیه السلام تا غیبت، آموزه امامت ثابت بود.
🔹برای این مطلب هم مکرر به مدخل هشام بن حکم، نوشته مادلونگ ارجاع میده.
🔹 ظاهراً نهایی شدن به این معناست که چیزی به شؤون امامت افزوده نشد و اگر اشتباه نکنم چند صدایی در مورد امامت در بین شیعیان خوابید.
🔹اگر فرصت شد می بینم مادلونگ در مورد هشام چی نوشته.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از معالم🇮🇷
🚨 نشست علمی شیعه پژوهی در مراکز علمی صهیونیزم به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود
🔷 با ارائه: دکتر مهدی قاسمی
⏰ پنجشنبه 30 آذر ساعت 10 صبح
🏢 دفتر تبلیغات اسلامی طبقه دوم اتاق جلسات
🌐 لینک حضور:
👉 B2n.ir/w94856
🌐معالم 👈 عضو شوید
رساله دکتری در مورد اتوریته فقهی و معنوی مراجع: قسمت اول
🔹 این رساله در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) سال ۲۰۲۰ دفاع شده.
🔹 نویسنده، کامرون زرگر ظاهراً یک ایرانی-آمریکایی است که ۹ سال در حوزه بوده و در جامعه المصطفی قم تحصیل کرده. در این مدت با سازوکار فقاهت و دفاتر مراجع آشنا شده.
🔹 سوالات اصلی که در این رساله می پرسد این است که چرا مقلدین تقلید می کنند؟ آیا تقلید آنها واقعاً از باب رجوع جاهل به عالم است؟ ماهیت اتوریته مراجع چیست؟ و حیطه اختیاراتشان از نگاه باور درونی متکلفین تا کجاست؟
🔹 مراجعه به رساله های مراجع و کمک گرفتن از نظریات علوم انسانی بخشی از کارش است.
🔹 اما ابتکارش در این است که از ۴۰ نفر مرد و زن از مقلدین در شهرهای مختلف ایران مصاحبه گرفته است. و سعی می کند به ما فی الضمیر آنها دست یابد.
🔹 او در تحقیقش مصاحبه ها را می آورد و با تحلیل موشکافانه پاسخ های مقلدینی که ادعای تقلید دارند ولی در زندگی عملی واقعاً برای مراجع حق تعیین تکلیف در همه امور فقهی قائل نیستند و با عقل، دل و عرف خود تصمیم می گیرند، نشان میدهد درصد زیادی از مقلدین واقعاً به خاطر رجوع به متخصص و گرفتن نظر فقهی تقلید نمی کنند بلکه علت اصلی برای آنها تکمیل هویت دینی است.
🔹برای اینکه مقلدین هویت دینی خودشان را تکمیل کنند، می گویند که از فلانی تقلید می کنم و لذا فکر می کنند کسانی که تقلید نمی کنند دینشان ناقص است.
🔹 این رساله دکتری به صورت کتاب چاپ نشده ولی نویسنده چند مقاله علمی را از آن درآورده و چاپ کرده است.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
رساله دکتری در مورد اتوریته فقهی و معنوی مراجع: قسمت دوم
🔹طی چند هفته اخیر کارهای مختلفی در باب مرجعیت و اتوریته مراجع تقلید مطالعه و مباحثه کردیم.
🔹به نظرم این از جهتی جامع ترین و دقیقترین آنها بود. البته ترکیب تحصیلات آکادمیک و حوزوی بهش خیلی کمک کرده. از طرفی با تحقیقات رایج غربی و تئوری های اتوریته آشنا بود و در همان پارادایم سوالش را مطرح کرد و در همان چارچوب، با دقت بیشتری داده ها را پردازش کرد.
🔹از طرف دیگر بر رساله های فقهاء و آراء آنها تسلط خوبی نشان میدهد، به محتوای آراء آنها هم بیشتر می پردازد. بر عکس دیگران که با آراء مراجع فعلی کمتر کار می کنند و به صورت تفصیلی به محتوای فتواها نمی پردازند، بیشتر با مسائل پیرامونی مانند ارتباط با سیاست، بیانات، گزارشات و غیره تحقیق را جلو می برند و از یک یا چند عبارت قضاوت کلی می کنند.
🔹اینکه اتوریته را از منظر مقلدین می بیند و از مقلدین مصاحبه می گیرد و آنها را دونه دونه نقل و تحلیل می کند، زاویه دید جالبی بود و بنده از خواندنش لذت بردم.
🔹زبان طعن آمیز و توهین آمیز کمتر بود وگرنه رایج این است که نسبت به علما زبان طعن و توهین آمیز زیاد استفاده می شود. البته نشان داد که مقلدین منطق درست حسابی ندارند، صرفنظر از بی اطلاعی نسبت به مسائل دینی، تناقضات و خلط مبحث هم تو حرفها شون خیلی زیاد بود.
🔹البته بازهم به نظرم ان قلت هایی وجود داشت، مانند اینکه با ۴۰ نفر واقعاً چه نتیجه ای می توان گرفت؟
خودش هم در جاهایی نسبت به واقع نمایی پاسخها اظهار تردید کرد.
جایی، از انتقاد شهید مطهری به حوزه و عوام زدگی آن استظهار کرد که فتوا دادن هم تحت تأثیر عوام زدگی است.
دوستان هم مباحثی که اشکالات فقهی-اصولی بیشتری هم گرفتند.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
‼️ فهرست برخی از مطالب در مورد شیعه پژوهی در غرب:
۱- شیعه پژوهی در غرب در یک نگاه (صوت)
۲- موضوع کلی شیعه پژوهی در غرب و رابطه با مطالعات اسلامی (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا)
۳- موضوعاتی که شیعه پژوهان در غرب به آن پرداختند (اینجا)
۴- چطور و چرا وارد شیعه پژوهی در غرب شدم؟ (اینجا)
۵- روش شیعه پژوهی در غرب (اینجا)،(اینجا)،(اینجا)،(اینجا) و (اینجا)
۶- جریانات کلی و رویکردها از جهت تعهد به تاریخ عینی (اینجا)
۷- چالشها و فرصتهای شیعه پژوهی در غرب (اینجا) و (اینجا)
۸- نقد و بررسی کتاب 'پس از پیامبر' نوشته Lesley Hazleton (از اینجا)
۹- مقایسه نموداری تحقیقات علمای شیعه و پژوهشگران در غرب، در مورد مراسم امام حسین علیهالسلام و عاشورا (اینجا)
۱۰- عکس عناوین حدود ۳۰ کتاب و مقاله در مورد مراسم عاشورایی در ۲۰ سال اخیر (از اینجا)
۱۱- نقطه آغاز شیعه پژوهی در غرب (اینجا)
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia