هدایت شده از تدبیر|| امیرحسین نبی
#مشهد
#شیپا
با رفقای مجتمع فرهنگی امام مهدی(عج) جلسهای داشتیم.
خاصتا تشکل طلبگی حیات
این مجموعه تو حاشیه شهر مشهده و وابسته به مجموعه حاجآقا نظافت
پینوشت۱:
حوزه علمیهشون فضای نسبتاً بزرگی داشت و البته از حیث بنا نیمهکاره
کلا خیلی از پروژههای ساختمانی مجموعه های فرهنگی طی این چندسال به دلیل افزایش قیمت مصالح خیلی آسیبدیدن و نصفکاره موندن.
پینوشت۲:
با دوستان راجع به انجام کارهای آموزشی در زمینه آشنایی طلاب با مسائل حکمرانی گفتگو شد.
شاید با همکاری رفقا دورهی حکمرانی مردمی(MPA) رو به صورت مختصر برای طلاب خراسان برگزار کنیم.
تا خدا چه بخواهد
پینوشت۳:
راستی امکان اینکه دوره مختصر حکمرانی مردمی(در قالب برنامهای ۲-۵ روزه)
رو با همکاری مجموعههای مردمی در سطح شهرهای مختلف برگزار کنیم فراهم شده، اگه تمایل داشتین پیام بدین:
@amirnabi1
🔹تدبیر || امیرحسین نبی:
https://eitaa.com/joinchat/1926037857Ccd41af789c
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برای اقتصاد دستوری
امپراطوری رسانهای سرمایهداری...
💎 حجتالاسلام دکتر محسن خاکی
برشی از دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
فیلم و صوت کامل این جلسه:
🎙https://eitaa.com/shipaa/778
🎥https://eitaa.com/shipaa/723
🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت):
https://eitaa.com/shipaa
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
📚این عبارات بخشی از جزوه مواضع ما حزب جمهوری به قلم شهید بهشتی است. شهید بهشتی را باید فقیه و متفکر تحقق نامید، این عبارات جمع بندی او در ساحت اداره جامعه و سیاست گذاری در آن است؛ تمرکززدایی از پایتخت و واگذاری امور مسئولان و شوراهای محلی. #مردمی_سازی نه یک ایده آنارشیستی است نه یک حرف ذوقی بی پشتوانه؛ مسأله اینجاست ضمن حفظ حاکمیت مرکزی باید تا جایی که امکان دارد منابع و اختیارات به عموم مردم واگذار شود.
📚با این نگاه بود که تعاون در اقتصاد و شورا در سیاست دو ایده اصلی شهید بهشتی,، مرحوم طالقانی و... برای اداره کشور بود. امروز سیاست تمرکزگرایی موجب شده ۳۰درصد گردش اقتصادی کشور و ۲۵درصد تولید ناخالص ملی در تهران رقم بخورد و همین موجب مهاجرت گسترده از شهرها و روستاها به کلان شهرها به ویژه تهران است. یکی از دلایل جدی عقب ماندگی در عدالت و پیشرفت مناطق محروم طراحی ننوشتن سند آمایش ملی مبتنی بر این ایده و عمل نکردن به آنچه شهیدبهشتی در این جزوه طرح کرده است. به صراحت باید گفت مردمی سازی امروز برای ما نه چون صدر انقلاب یک ایده آل، بلکه یک ضرورت برای بقا است
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
💡سرفصلهای کارگاه اقتصاد انفال، چرا و چگونه؟
[مردمیسازی و حقوق مردم در منابع عمومی ثروت]
1⃣ بخش اول: چیستی انفال
🔹 منشأ معرفتی اقتصاد اسلامی
🔸 مفهوم رزق در نگاه قرآن
🔹 مسأله مالکیت در اسلام
🔸 توضیح اصل ۴۵ قانون اساسی
🔹 مسألهشناسی انفال
🔸 نگاه اجتماعی/سیاسی/مدیریتی به انفال
🔹 رابطه انفال و ولایت
🔸 نقش دولتها در اقتصاد انفال
🔹 نقش مردم در اقتصاد انفال
2⃣ بخش دوم: چرایی انفال
🔹 کارکردهای انفال
🔸 هویتبخشی به اقتصاد واقعی
🔹 تقویت پول ملی (نسبت پول ملی و انفال)
🔸 ارتقا بهرهوری و ایجاد انگیزه در افراد
🔹 تحقق عدالت اجتماعی
3⃣ بخش سوم: چگونگی تحقق اقتصاد انفال
🔹 وضعیتشناسی انفال:
🔻وضعیت فعلی انفال در جهان
🔻وضعیت فعلی انفال در ایران
🔻آسیبشناسی سیاستگذاری انفال در جمهوری اسلامی
🔸 الگوهای مدیریت انفال
🔹 جهانیسازی و انفال
🔸 انفال و مردمیسازی
🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇
https://eitaa.com/shipaa
13660815_29219_64k_1(2).mp3
4.71M
✅ چهارچوب اقتصاد اسلامی
بشنوید از امام خامنهای
#انفال
#عدالت_اقتصادی
#اقتصاد_اسلامی
#مردم_سپاری_اقتصادی
🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت):
https://eitaa.com/shipaa
يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ(انفال، ۱)
▪️انفال و عدالت اقتصادی
♦️انواع مالکیت در اسلام
1⃣ اموال عمومی؛ سرزمینهایی که مسلمین در جهاد فتح کردند (مفتوح العنوه). اینها برای عموم مردم است و تولیت آن دست امام و جانشینی اوست.
2⃣ اموال امام (دولتی) مثل انفال، فی، خمس و... مخصوص شان حاکمیتی امام است.
3⃣ اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست میآید.
🔹چند نکته مهم اقتصادی پیرامون انفال
🔻نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛ مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است.
🔻صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست. ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه (جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳)
🔻مجموع روایات انفال را مخصوص پیامبر ص و جانشین او دانستند. (مقاله ولی امر و مالکیت انفال)
🔻بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد.
🔻 انفال در غیبت امام برای عموم مردم است
صاحب حدائق: ظاهر المشهور هنا هو تحليل ما يتعلق من الأنفال بالمناكح و المساكن و المتاجر خاصة و أن ما عدا ذلك يجري فيه الخلاف على نحو ما تقدم في الخمس. و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481)
🔻انفال برای غیر شیعیان هم هست.
امام خمینی: الأقوى حصول الملك #لغير_الشيعي أيضا بحيازة ما في الأنفال من العشب و الحشيش و الحطب و غيرها، بل و حصول الملك لهم أيضا للموات بسبب الاحياء كالشيعي. (تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369)
در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. علاوه بر انفال مباحات عامه و اموال عمومی که بخش قابل توجهی از ثروت در جامعه اسلامی را شامل میشود هم برای عموم مردم است.
🔸مصادیق انفال:
زمینهای موات؛ زمینهای بیمالکه مثل جنگل و دریا و کوه و...
معادن (ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند.
و.....
🔹عدالت بنیادین در دو ساحت
۱- منابع مثل انفال و...
۲- درآمدهاست که طبیعتا اولی مهمتر است. اصل ۴۵ قانون اساسی انفال را در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است.
🔸مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %۵۰ تا ۷۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمینهای موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمانها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایهداری شده و فئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایهای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد.
🔻تفصیل بحث در صوت و فیلم
eitaa.com/m_amin_rezai/3238
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
ارائه نهایی دکتر زریباف.pdf
2.12M
🗂 فایل ارائه کارگاه دکتر سید مهدی زریباف
#pdf
🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت):
https://eitaa.com/shipaa
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ تیرخلاص شهید بهشتی به بیرگها و بیتفاوتها:
📌«اسلام، شهروند پفیوز نمیخواهد»
🔴 انسان متعهد وقتی حقوقش ضایع میشود، آرام نمینشیند، بپا میخیزد، میجوشد، میخروشد.
🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت):
https://eitaa.com/shipaa