eitaa logo
شیپا - شبکه پیشرفت
25.6هزار دنبال‌کننده
362 عکس
109 ویدیو
17 فایل
شیپا (مخفف شبکه یاریگران پیشرفت ایران) مجموعه‌ای مردمی است که از طریق ایجاد ارتباط میان نخبگان و عموم مردم، در حل مسائل کلان انقلاب اسلامی مشارکت می‌کند. ارتباط با ما👇 @saeedghorbany @amirnabi1 ثبت‌نام در دوره‌های مجموعه: @mpa_shipaa
مشاهده در ایتا
دانلود
💡سرفصل‌های کارگاه اقتصاد انفال، چرا و چگونه؟ [مردمی‌سازی و حقوق مردم در منابع عمومی ثروت] 1⃣ بخش اول: چیستی انفال 🔹 منشأ معرفتی اقتصاد اسلامی 🔸 مفهوم رزق در نگاه قرآن 🔹 مسأله مالکیت در اسلام 🔸 توضیح اصل ۴۵ قانون اساسی 🔹 مسأله‌شناسی انفال 🔸 نگاه اجتماعی/سیاسی/مدیریتی به انفال 🔹 رابطه انفال و ولایت 🔸 نقش دولت‌ها در اقتصاد انفال 🔹 نقش مردم در اقتصاد انفال 2⃣ بخش دوم: چرایی انفال 🔹 کارکردهای انفال 🔸 هویت‌بخشی به اقتصاد واقعی 🔹 تقویت پول ملی (نسبت پول ملی و انفال) 🔸 ارتقا بهره‌وری و ایجاد انگیزه در افراد 🔹 تحقق عدالت اجتماعی 3⃣ بخش سوم: چگونگی تحقق اقتصاد انفال 🔹 وضعیت‌شناسی انفال: 🔻وضعیت فعلی انفال در جهان 🔻وضعیت فعلی انفال در ایران 🔻آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری انفال در جمهوری اسلامی 🔸 الگوهای مدیریت انفال 🔹 جهانی‌سازی و انفال 🔸 انفال و مردمی‌سازی 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/shipaa
13660815_29219_64k_1(2).mp3
4.71M
چهارچوب اقتصاد اسلامی بشنوید از امام خامنه‌ای 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ(انفال، ۱) ▪️انفال و عدالت اقتصادی ♦️انواع مالکیت در اسلام 1⃣ اموال عمومی؛ سرزمین‌هایی که مسلمین در جهاد فتح کردند (مفتوح العنوه). اینها برای عموم مردم است و تولیت آن دست امام و جانشینی اوست. 2⃣ اموال امام (دولتی) مثل انفال، فی، خمس و... مخصوص شان حاکمیتی امام است. 3⃣ اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست می‌آید. 🔹چند نکته مهم اقتصادی پیرامون انفال 🔻نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛ مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است. 🔻صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست. ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه (جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳) 🔻مجموع روایات انفال را مخصوص پیامبر ص و جانشین او دانستند. (مقاله ولی امر و مالکیت انفال) 🔻بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد. 🔻 انفال در غیبت امام برای عموم مردم است صاحب حدائق: ظاهر المشهور هنا هو تحليل ما يتعلق من الأنفال بالمناكح و المساكن و المتاجر خاصة و أن ما عدا ذلك يجري فيه الخلاف على نحو ما تقدم في الخمس. و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481) 🔻انفال برای غیر شیعیان هم هست. امام خمینی: الأقوى حصول الملك أيضا بحيازة ما في الأنفال من العشب و الحشيش و الحطب و غيرها، بل و حصول الملك لهم أيضا للموات بسبب الاحياء كالشيعي.‌ (تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369) در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. علاوه بر انفال مباحات عامه و اموال عمومی که بخش قابل توجهی از ثروت در جامعه اسلامی را شامل می‌شود هم برای عموم مردم است. 🔸مصادیق انفال: زمین‌های موات؛ زمین‌های بی‌مالکه مثل جنگل و دریا و کوه و... معادن (ظاهری) بعضی همه معادن را می‌گویند. و..... 🔹عدالت بنیادین در دو ساحت ۱- منابع مثل انفال و... ۲- درآمدهاست که طبیعتا اولی مهم‌تر است. اصل ۴۵ قانون اساسی انفال را در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است. 🔸مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %۵۰ تا ۷۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمین‌های موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمان‌ها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایه‌داری شده و فئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایه‌ای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد. 🔻تفصیل بحث در صوت و فیلم eitaa.com/m_amin_rezai/3238 @m_amin_rezai
ارائه نهایی دکتر زریباف.pdf
2.12M
🗂 فایل ارائه کارگاه دکتر سید مهدی زریباف 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ تیرخلاص شهید بهشتی به بی‌رگ‌ها و بی‌تفاوت‌ها: 📌«اسلام، شهروند پفیوز نمی‌خواهد» 🔴 انسان متعهد وقتی حقوقش ضایع می‌شود، آرام نمی‌نشیند، بپا می‌خیزد، می‌جوشد، می‌خروشد. 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
🔴 نشست تخصصی بررسی الگوی تعاونی شباهنگ 💎 با حضور قاسم محمدی مدیر عامل تعاونی شباهنگ ✅ ویژه فعالان و علاقه‌مندان به حوزه تعاون و کارآفرینی نوین ⏱ چهارشنبه ۱۲ دی، ساعت ۱۴ تا ۱۷ ⭐️ جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید👇 @mpa_shipaa 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
13.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ حکمرانی مردمی حرف اسلام است... 🔹 دکتر علیرضا شاکری برشی از دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی 🎙 صوت کامل این جلسه: https://eitaa.com/shipaa/857 🎥 فیلم کامل جلسه: https://eitaa.com/shipaa/879 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
🔴 جامعه اسلامى جامعه هوشيارها و زبان دارهاست، جامعه بره‌ها نيست. 🔸هيچ زيربناى اجتماعى از آن زيربناى شوم خطرناكتر نيست كه انسانى، يا انسان‌هايى، بتوانند هر چه مى‌خواهند بكند بى آنكه بشود بر آنها خرده گرفت و بى آنكه بشود از آنها بازخواست كرد. مسئوليت در جامعه اسلامى مسئوليت متقابل است. همه نسبت به يكديگر مسئول‌اند. «كُلّكُم راع و كلّكم مسئولٌ عَن رعية» 🔹بنابراين، آن عامى كه به عالم خرده مى‌گيرد و مى‌گويد اين كار شما خلاف به نظر مى‌رسد، اگر در پاسخ انتقادش شنيد كه «برو، عالم را با جاهل بحثى نيست»، يك وظيفه بيشتر ندارد؛ به نظر من وظيفه‌اش اين است كه ديگر به ديده عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلى است اصطلاح‌دان، نه عالمى ره‌شناس. 🔸آن فرد مادون كه از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد مى‌شنود كه «من رئيس تو هستم، پس انضباط ادارى و تشكيلاتى يا حزبى كجا رفته؟» بايد به او به ديده مافوق ننگرد. اين طاغوتى است كه بر مسند كبريايى تكيه زده و شايسته اطاعت و فرمانبرى نيست. 🔹جامعه اسلامى جامعه هوشيارها و زبان دارهاست. جامعه اسلامى جامعه مردم فضول است؛ نه از آن فضول‌هايى بيجا و نه زبان‌دار به اين معنا كه بره نيست. جامعه بره‌ها نيست؛ جامعه آدمهاست. آدمى كه انتقاد مى كند و در كار همه دقت مى كند. اما به خاطر چى؟ به خاطر پاسدارى از محترمترين چيزها: حق و عدل. حق و عدل از همه كس محترمتر است. 🎙شهید بهشتی 📚بایدها و نبایدها، صفحه ۲۳۰ و ۲۳۱ 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/shipaa
🔴 چهارمین جلسه گپ‌وگفت دوره MPA با حضور استاد موسی شیرالی 🔻 الگوی مشارکت مردم در نظام سلامت ⏱ سه‌شنبه ۱۱ دی، ساعت ۲۰ تا ۲۲ ⭐️ جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید👇 @mpa_shipaa 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
💡الگوی حکمرانی مردمی؛ به مثابه بسیج عمومی [صورت‌بندی جامع از انواع مدل‌های مردمی‌سازی] ⭕️ پخش زنده از کانال شیپا یازدهمین کارگاه آموزشی دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی با ارائه: 💎 دکتر محمدصادق تراب‌زاده - پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق سرفصل‌های کارگاه: 1️⃣ تلقی‌های شایع از الگوهای حکمرانی 2⃣ چرا مردم باید در حکمرانی مشارکت داشته باشند؟ 3⃣ بسیج عمومی آحاد و هویت‌های جمعی حول ارزش‌های مشترک ✅ ثبت‌نام از طریق آی‌دی زیر (همراه با گواهی معتبر)👇 @mpa_shipaa ⏱ پنجشنبه ۱۳ دی، ساعت ۱۳ تا ۱۸ 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻قدرت تشکیلات چطور غول‌های سرمایه‌داری را شکست دهیم... 💎 حجت‌الاسلام دکتر محسن خاکی برشی از دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی 🎙 صوت کامل این جلسه: https://eitaa.com/shipaa/778 🎥 فیلم کامل جلسه: https://eitaa.com/shipaa/723 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa
📸 نشست تخصصی بررسی الگوی تعاونی شباهنگ 💎 با حضور قاسم محمدی مدیر عامل تعاونی شباهنگ 🔹کانال شیپا (شبکه پیشرفت): https://eitaa.com/shipaa