eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️بسم الله الرحمن الرحیم♻️ 🌐فراخوان یادداشت نویسی🌐 🔆بینش پژوهان گرامی و مخاطبین ارجمند چند روزیست که موضوع در صدر اخبار و دغدغه همگانی شده است. در این میان نظرات مختلفی (در زمینه احکام طبی و برگزاری اجتماعات و مراسمات مختلف و نشر اخبار خلاف واقع و اعتماد به نظر مسئولین و ....) به دین نسبت داده می شود.🔆 ✳️ دبیرخانه بینش مطهر استان قم در نظر دارد نوشته های شما را با توجه به آثار شهید مطهری (پیرامون موضوعات روز جامعه) انتشار دهد. ✳️: 1️⃣ شایعه پراکنی و نشر مطالب خلاف واقع. 2️⃣ تقلید و توجه به نظرات متخصصین در هر رشته و گرایش. 3️⃣ سیره معصومین در تبلیغ موثر و سالم. 4️⃣ استفاده حداکثری از ابزار تبلیغ در سیره معصومین. 5️⃣ اهم و مهم در نگاه دین و ارتباط آن با برگزاری اجتماعات مذهبی . 6️⃣ نگاه فرد گرایانه و نگاه اجتماعی به اسلام و ارتباط آن با واکنش های مسلمانان در بلاها و بیماری ها. 7️⃣ نسبت واکنش جامعه اسلامی در بلاها و آزمایش ها با نگاه توحیدی. 8️⃣ رابطه توجه به خود عالی با کم شدن استرس و نگرانی در اتفاقات و مشکلات زندگی . ‼️نکته اول : نوشته شما باید حداقل ۳۵۰ کلمه باشد. ‼️نکته دوم : به ۳ هدایایی اهدا می شود. ‼️نکته سوم : موضوعات بالا صرفا پیشنهادی اند و انتخاب موضوع متناسب با مسائل روز جامعه ، به عهده شماست. ‼️نکته چهارم : نوشته های شما با نام خود شما در کانال های کشوری می شود. 💠مهلت ارسال آثار : ۲۰ اسفند 📝 یادداشت های خود را به آدرس @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔊 (ع): 🖌وَاعلَمُوا اَنَّ النَّفسَ أقبَلُ شَیءٍ لِما أُعطِیَت وَ أمنَعُ شَیءٍ لِما مُنِعَت 🖌بدانید که نفس آدمی آنچه را که مطابق میل اوست به آسانی می پذیرد و اما چیزهایی که مورد میل و قبول او نیست بسیار سخت می پذیرد. (بحارالانوار، ج75، ص 371) 🎙 🌀تسلط بر کار عقل و علم نیست. عقل و علم همیشه در استخدام نفس امارة انسان هستند. 🌀نفس از نقشه‌های عقل برای رسیدن به هدف‌های خودش استفاده می‌کند و از راهنمایی‌های علم هم باز برای وصول به هدف‌های خودش استفاده می‌کند. 🌀به همین دلیل است که علم بشر هر مقدار که پیشرفت کرده و نیرو و قدرت گرفته، غذای را بیشتر رسانده و نفس اماره را چاق کرده است. نتیجه این شده که بشرِ عالمتر، یک نفس امارة قویتر و جنایتکارتر از کار درآمده است. 🌀راههای و عبارتند از : مبارزه با هوا و هوس ، عبادت 📚 یادداشت های استاد شهید مطهری ج ۱۴ ⚫️شهادت امام هادی (ع) تسلیت باد.⚫️ (ع) @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔶 توطئه بزرگتر شدن و زوال است 🔰 استکبار از مرکز روحانیتِ شیعه ضربه خورده است. این ضربه مانند هیچ ضربه نظامی و اقتصادی در طول قرن های گذشته نیست، بلکه ضربه ای هویتی است. تمام ساختِ دنیای مدرن بر تفکیک آسمان از زمین و دین از دنیاست. تمام نظام های برخاسته سیاسی و اقتصادی از این هویت مدرن نیز (چه چپ و چه راست) همواره به این تفکیک وفادارند. امام خمینی از «قم» برخاست، در مقابل این تفکیک ایستاد، یک ملت را با فهم در برابر آن بسیج کرد و بعد هم در کنار ایده خود (نفی این تفکیک) ایستادگی کرد به همین دلیل دنیای استکبار تا به حال دشمنی بزرگتر از خمینی به خود ندیده است. 🔰 همین برای تلاش جهت انهدام ارکانِ مهد پرورش این مرد بزرگ یعنی «قم» کافی است. اما صورت توطئه برای زمین زدن این مکتب در این شهر چیست؟ 🔰 برخی از برادران خوب و مومن در طول این سالها تصویری بسیار ساده از این توطئه دارند. اینکه لزوما جاسوسی در این شهر حضور یابد و با عالمی ارتباط بگیرد، کتابهای اصیل این مکتب نقد شود و یا همین اخیرا به عمد ویروسی در این شهر پخش شود و ... البته هیچ کدام از این فرضیه ها (که برخی اثبات هم شده) تمام پازل ماجرا را کامل نمی کند. (لغزیدن کامل در این نگاه بی ربط به سالها بحثهای کم سند در مورد فراماسونری و امثال آن نیست). اساسا این تصویر ما را از دیدن توطئه های بزرگتری که گاهی خود ما هم ناخواسته به تحقق آن کمک می کنیم، باز می دارد. 🔰 برای مثال وقایع 10 سال گذشته را با دقت نگاه کنیم. در این ده سال ارتباطات مجازی به اوج خود رسیده، و همه از همه چیز مطلع می شوند، فرصتی برای توضیح دقیق نیاتِ پشت خبرها باقی نمانده و وقتی خبری غیر دقیق از شما منتشر شد دیگر نمی توانید به راحتی با تکذیب و توضیح آن را «دقیق» کنید. در همین ایام دشمن به راحتی توانسته بر «فعل» و «قول» ما سوار شود و تلاش کند به عموم جامعه القا کند که این حضرات در برابر هرآنچه به قول آنها «علم» و «توسعه» است می ایستند. اینکه تلاش می شود تنها صدای سلبی از روحانیون شنیده شود و در هر جمعه خبری عجیب از یکی از تریبون های نماز جمعه انتشار یابد در همین راستاست. دعواهای طب اسلامی و مدرن، چند همسری، موسیقی و ... هم به شدت به این فضا دامن زده است. 🔰 در این میان متاسفانه برخی بزرگواران خصوصا برخی روحانیون قدیمی تر از شناخت حقیقت ارتباطات و فضای مجازی غافل بوده اند و توجه کمتری داشتند که چه تصویرسازی مهیبی در حال وقوع است، این تصویر سازی بزرگترین توطئه است. در این مدل از کار تلاش حداکثری بر دو هدف است: 🔴 1- نشان دادن اینکه اساسا دین و نمایندگان آن هیچ نسبتی با علوم اجتماعی و سیاسی و واقعیت های این دنیا ندارند و انگار از هزاران سال قبل به یکباره در این دنیا هبوط کرده اند. این یعنی تخریب و تلاش برای شکست ایده امام خمینی (ره). ایده ای که سالهاست اصلی ترین چالش اندیشه ای استکبار است. 🔴 2- تلاش برای تقویت جریانی سکولار در حوزه که علنا می گوید کاری به قواعدِ اجتماعی ندارد و در نگاه او اقتصادِ اسلامی و سیاستِ اسلامی وجود ندارد، نهاد دین به کار خود برسد و «سیاستمداران» و «اقتصاددانان» هم نسخه های خود را بپیچند (ولو لیبرال و الحادی باشد). و در ادامه برخی دیندارانِ خسته از حضور اجتماعی اسلام را دعوت به نسخه ای به شدت فردی کنند. تقویت این جریان، هم صورتی از دین برای قم باقی می گذارد و هم ایده محوری اسلامِ سیاسی که حقیقت اسلام است را کاملا به زوال می کشاند. 🔰 عینا چنین اتفاقی در پایان قرون وسطا برای کلیسا شکل گرفت با این تفاوت که به اعتقاد ما جوهره مسیحیت کلیسایی توان راهبری زندگی بشر را نداشت ولی اسلام کاملا از چنین ظرفیتی برخوردار است. در همان ایام هم جریانی در کلیسا از قرائت رسمی عبور کرد ولی سعی کرد صورت دینداری خود را حفظ کند (پروتستانتیزم) و از طرفی راه را برای نهادینه شدن اومانیزم و محوریت اساسی انسانِ نفسانی باز کند و دین را به گوشۀ خانه ها بفرستد. 🔰این جریان تصور نمی کرد دوباره رقیبی با خاستگاه دینی پیدا کند و به همین دلیل همین پروژه دوباره برای اسلامِ سیاسیِ شیعی پیچیده شده است و البته بازیگرانی داخلی در همین شهر قم دارد که خواسته یا ناخواسته در این مسیر در تلاشند. ✅ برای مقابله با این توطئه راهی جز شناخت بهترِ دنیای جدید و فضای مجازی، دقیق تر سخن گفتن، تلاش برای کنار مردم قرار گرفتن و دوری از تحلیل های تخیلی پیرامون غرب وجود ندارد. در غیر این صورت به راحتی به پازل دشمن کمک کرده ایم. ✅یکی دیگر از عناصر اصلی مقابله با این جریان، سخن گفتن است. باید تلاش کنیم برای بهبود شرایط اجتماعی و زندگی مومنانه اجتماع اسلامی مقداری هم ایجابی سخن بگوییم و راه حل بدهیم و این راه حل را با جامعه در میان بگذاریم و از نقد شدن آن هم نهراسیم ... @ofoqemobin کانال استاد هاشمی 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ✨فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم✨ 🔷عالم محضر خداست، هر آنچه در این عالم اتفاق می افتد چه حکمت آن را در یابید و چه به سادگی برایتان قابل تشخیص نباشد، برای خیری والاتر هست. ♦️معجزه حرکت ماست؛ اراده و تلاش و پشتکار ماست. ♦️روحیه شکست ناپذیری ماست. ♦️معجزه افکار مثبت و رو به رشد ماست. ✨✨✨✨✨✨ موسسه بینش مطهر بر آن است که با همکاری برای 💠سلامتی حضرت حجت و دفع بلا 💠قربانی کند و صدقه دهد. از بینش پژوهان بزرگوار دعوت می شود تا از کمترین مبلغ ۵ یا ۱۰ هزار تومان تا هر اندازه که تمایل دارند در این امر خیر شرکت کنند. ✅در شرایط و بلایای کنونی در آستانه ایام نوروز، صدقه برای نیازمندان عمل صالح است ان شاءالله که به لطف ✨حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف✨ بلا و فتنه از کشور و مردم ما دور باشد. ⭕️شماره کارت جهت واریز وجه 6393_4610 _2537_9492 به نام زهرا رحمانی _بانک سینا می باشد. -------------------------------- كانال در ايتا، سروش، بله، تلگرام، آپارات، اينستاگرام 🆔 @Bineshe_Motahar
🔴استاد مطهری و آسیب شناسی دینی () 🔰 زیارتی که هدفش لذت است نه اسلام! 🔷 يادم هست در سال هايى كه در قم بوديم در آنجا هم يك نمايش ها و شبيه‏ هاى خيلى مزخرفى در ميان مردم بود. سال هاى اول مرجعيت مرحوم (رضوان اللَّه عليه) بود كه قدرت فوق العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ايشان گفتند وضع شبيه خوانى ما اين‏جور است. دعوت كردند، تمام رؤساى هيئتها به منزل ايشان آمدند. 🔶از آنها پرسيدند: شما مقلّد چه كسى هستيد؟ 🔸همه گفتند: ما مقلّد شما هستيم. 🔷فرمودند: اگر مقلّد من هستيد، فتواى من اين است كه اين شبيه ‏هايى كه شما به اين شكل در مى ‏آوريد است. 🔹با كمال صراحت به آقا عرض كردند كه آقا ما در تمام سال مقلّد شما هستيم الّا اين سه چهار روز كه ابداً از شما تقليد نمى ‏كنيم!! 🔶گفتند و رفتند و به حرف اعتنا نكردند. اين نشان مى ‏دهد كه ، ، نمايشى است كه از آن استفاده ‏هاى ديگرى و لااقل لذتى مى ‏برند. اين، شكل قديمى ‏اش بود. 📚 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰 وقتی خدا دست به کار می شود! 🌪این موج بلا ، بیماری ، گرانی، روزها به قواره یک ماه و ماه ها به اندازه یک سال شگفتی دارند، چه خبر است؟ چرا کشتی ما کشتی شکستگان روز به روز سوراخ تر است باد شرطه ای کو! در این طوفان ساحلی پیدا نیست! ناخدا کجا است؟ 🔥این قطار بلا، بانگ رسوایی بشریّتی است که خود را به جای خدانشانده است، بشری که دماغ نمرودی اش نه با یک پشه که از یک ویروس به گیجی درافتاده است! و همه آنچه برای خدایی گردآورده بود اکنون فروریخته است. 🌊 این طوفان، مبارک طوفانی است، باد استغناء پروردگار است که وزیدن گرفته و این تلاطم نشان از دست پر درایت ربوبی دارد که دست به کار شده است! 🌍آری باید جهان زیر و رو شود، باید نظم فرعونی، سستی اش آشکار شود و همه آنچه باد نخوت آفریده است، فروریزد، من هم توهم توطئه دارم! امّا اینبار مکر خدا است که ستون خیمه فرعون را نشانه گرفته است. ⚓️اقیانوس عالم باید چنان متلاطم شود که تنها آنهایی که ناخدا دارند بمانند و آنانکه زمام خود به خدایگان سپرده اند تاب نیاورند.«ذَالِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ أَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلىَ‏ لهُم»‏، تنها کسانی جان به در می برند که اهل صبر و استقامت اند، دست در دست مدبر حقیقی دارند. 🌧هزار سیل بنیاد برکن گو بیاید که دست ما در دست موسی است، غمی نیست این هم به زودی و خوبی بگذرد. 🏵 موسای شیعیان عصایش را بلند کرده است، ساحل نزدیک است و این کشتی را خضر کمی سوراخ کرده تا در این طوفان از شر ظالمان در امان مانده و به منزل برسد آنگاه خواهید دید، چگونه فرعون و لشکریانش به آب غرق خواهند شد. آفتاب در حال طلوع کردن است و آن زمان که دیر نیست، خواهیم دید که خداوند پاداش صابران را زمین و آنچه در آن است قرار خواهد داد. 🔸قَالَ مُوسىَ‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُواْ بِاللَّهِ وَ اصْبرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِين‏. الاعراف128 🔸موسى به قومش گفت: از خدا يارى بخواهيد، و شكيبايى ورزيد، يقيناً زمين در سيطره مالكيّت و فرمانروايى خداست، آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‏ بخشد، و سرانجام نيك براى پرهيزكاران است‏. کانال استاد قاسمی @tooshe_noor 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
آشنایی با محتوای کتاب «، » ♨️♨️در کتاب آزادی بندگی به چه سوالاتی پاسخ می گوییم؟!♨️♨️ 1️⃣ آیا هدف اصلی از بعثت انبیا و هدف زندگی، برقراری یا عبادت و شناخت خداوند است؟! شرکت در اهداف به چه معناست؟! 2️⃣ چگونه نهایت و کنه ، ربوبیت و خداوندگاری است؟! 3️⃣ اینکه «دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه» به چه معناست؟! 4️⃣ چگونه ، انقلاب قوای عالی علیه قوای دانی است؟ آیا مگر انسان علیه خودش می کند؟ 5️⃣ اگر معنای ، پرهیزگاری نیست، پس تقوا به چه معناست؟! 6️⃣ چگونه تقوا از ناحیه اخلاقی و معنوی به انسان آزادی می دهد و او را از قید رقیت و بندگی هوا و هوس آزاد می کند؟! @bineshemotahar_qom 7️⃣ انسان های حقیر، بزرگ و بزرگوار چه کسانی هستند؟ تفاوت میان بزرگی و بزرگواری چیست؟! پاسخ به این سوالات و تطبیق آنها بر مسائل روز را در کلاس های با حضور اساتید خبره و یاد خواهید گرفت. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «آزادی بندگی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «آزادی بندگی» ✳️ 💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🔆🔆پیام بسیار مهم 🔆🔆 بینش پژوه محترم سلام علیکم 💠با توجه به تعطیلی محیط های آموزشی، دبیرخانه بینش مطهر طرح را به عنوان ، برگزار میکند. 🔰 طرح : ۱ .توجه به برنامه ریزی بینش پژوهان محترم. ۲.استفاده از ایام تعطیلی محیط های آموزشی. ۳.عدم تاخیر در اجرای طرح کشوری بینش مطهر. 🔰 برگزاری دوره : 1⃣ : بینش پژوهان باید هر هفته را کنند و خلاصه مطالعه خود را نوشته و به آیدی مسئول کلاس بفرستند (به صورت عکس یا تایپ شده) 2⃣ جایگزین : هر بینش پژوه باید تا ساعت ۱۳ از زمان کلاس به صوت ارسالی استاد گوش دهد و خلاصه مطالب استاد و سوالات خود را نوشته (به صورت عکس یا تایپ شده )و به آیدی مسئول کلاس ارسال کنند. 3⃣ بینش پژوهان در همان (به مدت ۴۵ دقیقه از ابتدای کلاس) در گروه ایتا حاضر باشند تا سوالات وابهامات توسط استاد پاسخ داده شود .(حضور و فعالیت بینش پژوهان در گروه در این ساعت، به عنوان حضور و فعالیت کلاسی ثبت می شود ) و نماینده کلاس، حضور ایشان را در لیست حضور و غیاب ثبت میکند. ✅موارد یک و دو را به صورت دو قسمت جداگانه بنویسید . یک قسمت مربوط به مطالعه و یک قسمت مربوط به جایگزین مباحثه است. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده 🔶 شکست دیوارهای مانع 🔸مواجهه با کرونای شناختی 🔹با نیم نگاهی به مفاهیم قرآنی می بینیم که خدای متعال تاکید دارند که در روز قیامت از انسان های صادق نیز سِرّ نیّتشان سوال می شود: «لِيَسْئَلَ الصَّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً أَليماً» 🔷با مطالعه سیر تاریخ جهان از عهد کلاسیک تا معاصر در می یابیم که نیروی فکری براساس اخبار و پیشامدهایی که از ورای واقعیت بوده ضربه خورده است. 🔷نمونه این مسئله در دوره پیامبر اسلام اشتباه تاکتیکی و روشی است که در جنگ احد (3 ه.ق) رخ داد. در این حادثه برخی با اخبار نادرست به گمانه زنی رحلت پیامبر، ترتیب اثر دادند و همین امر باعث تزلزل سپاه پیامبر گردید) نمونه معاصر این مسئله در اتفاقا مشروطه نیز دیده می شود، در جایی که اطلاع رسانی های اطراف یک مرجعیت علمی و دینی همچون مرحوم آخوند خراسانی است! 🔷امروز نیز شدتِ این رعایت، نه تنها بر جای خود باقی می¬باشد، بلکه تشدید هم شده است. در این روزها با اخبار ضد و نقیض پدیده¬ای به نام "کرونا ویروس" مواجه هستیم که گزارش¬های آن دست به دست شده. اما با ضعف دقت، به ورطه اشتباه هم کشیده شده ایم و تاکنون نیز دامنگیر ماست! 🔷حدوسط ماجراهای گذشته و امروز ما، حول محور همین مساله می گردد که تاریخ کلاسیک و معاصر ما و جهان، پر است از وقایعی که باید از آن درس گرفته شود که متاسفانه به حال خود باقی است و از آن بهره چندانی جز در همایشات و کنفرانس¬ها گرفته نشده است. 🔷این در حالی است که منطق اسلام در مواجهه با اخبار و گزارش¬ها دارای دو مرحله اساسی تحقیق (جستجو) و تحکیم (حکم نمودن) است. آیه 94 سوره مبارکه نساء می فرماید: اى اهل ايمان! هنگامى كه در راه خدا [براى نبرد با دشمن‏] سفر مى‏كنيد [در مسير سفر نسبت به شناخت مؤمن از كافر] تحقيق و تفحّص كامل كنيد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا» همچنین در آیه 6 سوره مبارکه حجرات می فرماید: اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمين» 🔶چنین درس مبارکی را باید برای زندگانی بشریت و نیاز فعلی زمان خودمان استفاده کنیم. چون همین یک عامل (تفحص و جستجو در شناخت واقعیت) به عنوان معیار اساسی در شناخت انسان مومن از غیرمومن تلقّی شده است. البته نه آنکه این نوع طرز فکر، یعنی هماهنگی با سراییده های هابزی در لویاتان بوده باشد؛ بلکه مرادمان توجه به خبرها براساس بایدهاست نه هست های ساختگی. عدم رعایت این مقوله اجتماعی، فرد را به جرگه آسیب پذیری از اجتماع جهت می دهد. 🔶برهمین اساس واقعیت هایی که امروزه با آنها مواجه هستیم از "هست ها" تا "بایدها" با یکدیگر فرق دارند. بدین معنا که به واسطه برخی از خبرگزاری ها، واقعیت هایی را برای ما واقعیت وانمود می کنند، باید برحظر بود. و واقعیت را براساس آنچه که باید، و قابل درک در فضای اجتماعی است، درک نمود، نه براساس آنچه که خودشان براساس شانتاژ تبلیغاتی و ناروایی در سخن و برای جذب مخاطب رفتار می کنند. 🔶 همین مسئله را به عنوان یکی از ارکان محتوایی تبلیغات غربی و بعنوان راهی برای سیطره بر مولفه های اجتماعی معرفی نموده است. این راه از طریق فرار از واقعیت و پردازش واقعیت های موهوم، به اهداف گمگشته خود می رسد. 🔶به یاد خاطره ای از بزرگی افتادم که می گفت: یکی از کسانی که فلسفه می خواند، مدعی بود حوض مدرسه، خالی از آب است و پی در پی ادعا داشت که شما گمان می کنید، حوض پر از آب است. لذا جمعی از طلاب تصمیم گرفتند تا فرد مدعی را به آب بیندازند تا واقعیت برایش روشن شود که حوض مدرسه پر از آب است. 🔶 حال و وضع امروز جامعه ما با گسترش رسانه، همین است و باید با واقعیت جامعه مواجه شویم که ببینیم جامعه به صورت عادی در حال سیر و گذار خود می باشد نه آنچنان که این اخبار خودساخته می گویند. بنابراین برای مواجهه و مقابله با ویروس موسوم به "کرونا" و در نتیجه تضعیف اخبار غیر واقعی ای که با حقیقت همگن نیستند، باید چشم ها را شست و جور دیگر نگریست. و البته نمی¬خواهیم چنین وانمود کنیم که تمامی اخبار منتشر شده، دروغ است و نمی شود به آنها اعتماد کرد.
🔶به تعبیر کارشناسانه ، نمی خواهیم"کسر احتمالات" کرده باشیم. بلکه در پی رساندن مفهوم حقیقی به نام "مواجهه درست با حقائق" هستیم که نباید به هر خبری به راحتی اعتماد کرد و آن را واقعی و حقیقی پنداشت. 🔶به علت آنکه سیر رو به رشدِ روزگار و حیات بشری، وابسته به اخبار واقعیِ حقیقی است. تا در نتیجه با خطر واقع پنداری، به روزگار سخت نرسیم. که از آن روش نابخردانه، تعبیر به "کرونای شناختی"می کنیم. که در مواجه شدن با این نوع روش ها، باید مقابله اساسی را از خودمان که به نوعی گذار و گذشتن از (من) خود دانی به (من) خود عالی است، انجام دهیم. تا راه را برای رسیدن به آزادی معنوی بگشاییم. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰اخلاص عجیب علامه طباطبایی در زمان نوشتن تفسیر المیزان 🔷 نقل قول درباره رؤیای صادقه استادش علامه طباطبایی 🔶 سختی های علامه طباطبایی در راه تالیف کتاب شریف 🔷 علامه: وقتی با یک تعریف شنیدن، پیدا می‌کنیم دیگر چه ثوابی برامون باقی می ماند! @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام چرا باید از ویروس کرونا متشکر باشیم؟! 💢 🔷در میان حقایق عالم، بدیهی‌ترین حقیقت، که هیچکس نمی‌تواند انکارش کند است❗️ همه می‌میریم؛ با هر سابقه‌ای؛ با هر امکاناتی، با هر پست و مقامی. در قبال مرگ دو راه بیشتر نداریم: یا آن را نادیده بگیریم تا غافلگیرمان کند؛ و یا اینکه آن را جدی بگیریم و آماده‌اش شویم. کسی که به دنیا دل بسته، می‌کوشد دائما مرگ را نادیده بگیرد؛ اما زندگی وقتی واقعا زندگی است، که مرگ هم نتواند به آن آسیب برساند؛ پس تنها کسانی واقعا زندگی می‌کنند که از مرگ نترسند. اگر قبلا در کتابها می‌خواندیم که بزرگترین مرد عالَم فرمود «به خدا سوگند، انس پسر ابوطالب با مرگ بیش از انس کودک به سینه مادر است» (نهج‌البلاغه، خطبه5)؛ نمردیم و شاگردی از آن مکتب به نام را دیدیم، که نه‌تنها از مرگ نمی‌ترسید، بلکه همواره آماده، بلکه مشتاق آن بود؛ و به جرات می‌توان گفت: اگر معدود افرادی باشند که بتوان قسم خورد که آن گونه که باید و شاید زندگی کرده‌اند، قطعا حاج قاسم ما یکی از آنهاست. 💢 1. خداوند نظام دنیا را طوری آفریده که هر انسانی می‌میرد. اجل هرکس معلوم است و وقتی اجلش سررسد لحظه‌ای جلو یا عقب نمی‌افتد (اعراف/34) 2. می‌گویند وقتی خداوند حضرت عزرائیل را مأمور مرگ انسانها قرار داد، گلایه کرد که در این صورت مردم از من بیزار می‌شوند. خداوند فرمود نظام عالم را طوری قرار می‌دهم که مرگ هرکس به یک عامل طبیعی مربوط شود تا کسی تو را مقصر ندارد. صرف نظر از صحت و سقم این روایت، حقیقتی در پس این داستان هست: انسانها بخواهند یا نخواهند می‌میرند؛ و عوامل مختلفی مرگ آنها را رقم می‌زند. 3. احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را 2 درصد دانسته‌اند و همه کشورهای در حال اجرای مراقبتهای شدید برای محدود کردن آن‌اند. در حالی که سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و از این تعداد سالیانه بین ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آن می‌میرنند [یعنی مرگ بیش از 10 درصد مبتلایان] (یورونیوز ویا آمار سالیانه مرگ بر اثر تصادفات رانندگی رقمی میلیونی است (ویکی‌پدیا یعنی بعید است ویروس کرونا تغییر چندانی در انسانها ایجاد کند. 🔷اکنون: اگر قرار است همه بمیرند، و اگر عوامل خارجی در مرگ ما موثر است؛ و اگر تنها یکی از عوامل است که در مقایسه با سایر عوامل نقش مهمتری هم ندارد، چرا این ویروس بسیار کوچک همه هیاهو ایجاد کرده است؟! 💢 به نظر می‌رسد اساس بر است. همه مشغول اموری هستیم که در حقیقت وجود ما جایی نخواهد داشت: برخی در پی جمع‌آوری مال و ، عده‌ای دنبال پست و ، برخی در پی و ؛ جماعتی هم مبتلا به زن و فرزند. در منطق اسلام، همراه هر ای هست (سوره انشراح، آیه5)؛ چه‌بسا چیزی را که می‌دارید اما در آن است (سوره نساء/ آیه19؛ سوره بقره، آیه216). این ویروس هم، علی‌رغم همه بدی‌هایش، با آمدنش در این ، همه را به انداخته است؛ و این، خواب انسانهایی را که به نادیده گرفتن مرگ، عادت کرده‌اند، برهم می‌زند❗️ او احتمالا اثر چندانی در آمار مرگ و میر نخواهد گذاشت؛ اما ▪️آمده تا محکی باشد برای عیارسنجی زندگی ما، و بلکه عیاری باشد برای شعارهایی که می‌دهیم و ادعاهایمان. ▪️آمده تا ما را – قبل از اینکه به رسوایی در محشر گرفتار شویم- در پیشگاه خودمان رسوا کند. و مرگ را که دائما می‌کوشیمکه فراموشش کنیم، جلوی چشم ما قرار دهد؛ تا قد و قواره خود را درست ببینیم و قدر و قیمت خود را دقیق بشناسیم. ▪️آمده تا به ما بفهماند که نه‌تنها حاج قاسم، بلکه تمامی آن مدافعان حرم که به استقبال مرگ می‌روند، چقدر بزرگتر از مایند و ما چه اندازه حقیریم. ▪️آمده تا ... آینه چون روی تو بنمود راست .... بله، امروزه همگان دست به دست هم داده‌اند که به ما گوشزد کنند که 💢 برای را جدی بگیریم. شعارشان هم این است: . از همه‌شان ممنونیم، ما هم این شعار را برای حفظ جسممان سرمی‌دهیم و سعی می‌کنیم به این توصیه‌ها گوش دهیم. اما شاید این ویروس هم آمده که با یادآوری واقعیتی به نام مرگ - که فراموشی‌اش زندگی‌ها را پوچ، و جدی گرفتنش معنای زندگی را عمق می‌بخشد – به ما تذکر دهد که 💢 برای را هم جدی بگیریم. 🤔آیا نباید از او هم ممنون باشیم؟! 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰 لذت نماز شب خوان های حقیقی... 🔷 ما يك سلسله لذت هاى معنوى داريم كه معنويت ما را بالا مى‏ برد. براى كسى كه اهل تهجّد و نماز شب باشد، جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذت و بهجت دارد. 🔷 آن لذتى كه يك نفر نمازشب ‏خوان حقيقى و واقعى از نماز شب خودش مى ‏برد، از آن اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اتوبُ الَيْه ها مى ‏برد، از آن الْعَفْو گفتن ‏ها و ياد كردن و دعا كردن ‏هاى حداقل چهل مؤمن مى‏ برد، و آن لذتى را كه از آن يا رَب يا رَب گفتن‏ها مى‏ برد هيچ وقت يك آدم عيّاش كه در كاباره‏ها مى‏گردد احساس نمى‏كند. 🔶 لذت آن نماز شب‏خوان خيلى #عميقتر، #نيرومندتر و #نشاط_بخش‏تر است. #آزادی_انسان #آزادی_معنوی #ماه_رجب #هدف_زندگی #شهید_مطهری @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 (8) 🎙 🔰ريشه طرح غلط در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران 🔷آيا می دانيد علت اين كه در دنياى اروپا آزادى و آزادى را اين طور فرض كردند كه عقيده بشر بايد به طور كلى آزاد باشد (به همان معنايى كه خودشان می گويند) چيست؟ 🔷اين به اين حد افراط كه شما امروز در دنياى اروپا می ب‏بينيد، بخشى از آن عكس ‏العمل يك جريان بسيار شديد و سختى است كه در دنياى اروپا بوده و آن محكمه است. 🔷اينها قرنها در چنگال تفتيش عقايد بودند. كليسا می آمد تجسس و جست و جو می ‏كرد ببيند آيا كسى در مسائلى كه كليسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكيّات باشد- بر خلاف نظر دارد يا نه؟! آيا اگر كليسا اظهار نظر كرده است كه عناصر چهارتاست يا خورشيد به دور زمين می چرخد، در اين مسائل كسى فكرى بر خلاف اين دارد؟ ولو فكر او فكر و و بود. 🔶تا می ‏ديدند فكرى پيدا شده بر خلاف آنچه كليسا عرضه داشته است، فورا آن را به عنوان يك بزرگ تلقى می کردند، آن شخص را به محكمه می کشاندند و شديدترين از نوع سوختن زنده زنده را در مورد او اعمال می كردند. 🔶 شما اروپاى قرون وسطى را بخوانيد [و آن را با تاريخ مشرق زمين مقايسه كنيد، آنگاه می ‏بينيد] در اين جهت مشرق زمين نظير ندارد. از نظر فجيع بودن جنايت، ما هرچه كه مشرق زمين را توصيف كنيم و هرچه كه منبريها در منابر راجع به بنی اميه و بنی العباس و حتى حجّاج بن يوسف ثقفى حتى مبالغه كنند، مشرق زمين هرگز به پاى اروپاييهاى نمی رسد، به پاى اروپايى امروز هم نمی رسد. مجازات زنده زنده آتش زدن به سادگى انجام می ‏شد. 🔶 قسمت قرون وسطاى آن را بخوانيد. مثلا می نويسد: يك دسته زن را (با اين كه زن بيشتر مورد ترحم است) به يك جرم خيلى كوچك زنده زنده آتش زدند. چقدر دانشمندانى كه به جرم در مسائلى كه كليسا در باره آنها اظهار نظر علمى كرده است، آنهم مسائلى كه مربوط به اصول دين نيست مثل اين كه عناصر چندتاست يا زمين می گردد كه مسئله مذهبى نيست، كشته شدند. می ‏گفتند در مسئله كليات اظهار نظر كرده است، ديگر هيچ عالمى حق ندارد در اين مسئله بر خلاف آنچه كليسا اظهار نظر كرده است بگويد. 📚 آزادی انسان ،دومین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ، ص 90 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری 📺 فعالیتهای #قرارگاه_جهادگران_سلامت 📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما... 🌸 همدلی داوطلبانه طلبه‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔹جایگاه توکل در مواجهه با بیماریها🔹 🔷این روزها برای خیلی ها این سؤال پیش آمد که این همه ترس برای چیست؟ 🔹مگر ما خدا نداریم ؟ 🔹مگر معصومین به فکر ما نیستند؟ 🔹 مگر امامزاده ها نمی توانند بیماری را از ما دفع کنند ؟ 🔹پس چرا ملت مسلمان اینچنین گرفتار و محتاط شده است؟ 🔹مگر حرم اهل بیت «ع» دارالشفا نیستند،پس چرا همان مکان ها هم در مواجهه با یک ویروس ، تعطیل و ضد عفونی می شوند؟ 🔶این سؤالات آنقدر زیاد شد که فکر بنده را مشغول کرد و نسبت به برخی از اعتقادات محکم خود شک کردم که شاید اعتقاد من ضعیف است و توکّل و توسّل من خیلی کم است که اینقدر به اسباب مادی توجه کرده ام و اسباب غیر مادی را فراموش کرده ام. 🔶 با توجه به اینکه کمی با کتاب های شهید مطهری آشنا شده ام، تصمیم گرفتم حداقل بحث توکّل و توسّل را با کمک شهید برای خود حل کنم. ✅خلاصۀ مطالعۀ بنده این شد که: 🔅يكى از واقعیت های عالم، و اعتماد به خداست. توكّل يعنى انسان در پيمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد كه اگر در جريان زندگى هدف صحيح و خداپسند خود را در نظر بگيرد نه منافع شخصى را، كار خود را به خدا واگذار کند، خداوند او را تحت حمايت خود قرار می دهد. 🔅اين گونه اعتقاد به تقدير و تدبير الهى كه نتيجه ‏اش توكّل و اعتماد به خداست، ترس از مرگ و نابودى و بزرگترين نقطه ضعف آدمى را كه ترس از نيستى يا هستى شقاوت آلود است، اصلاح می ‏كند. 🔅خداوند می فرمایند: «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه، انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكلّ شى‏ء قدرا. (سوره طلاق آیه 2و 3) 🔅 از اين آيه، استنباط می شود كه به دنبال توكّل، عنايت پروردگار قطعى است؛ هر كس حقيقتا به خدا توكّل كند عنايت خدا را همراه دارد، اين، قانونى است كه بر همه قانون هاى ديگر حكومت می كند. در عين حال براى اينكه فراموش نشود كه كار خدا، نظام و قانونى دارد، بيان فرموده كه «خدا براى هر چيزى اندازه و حسابى قرار داده است» و هم فرموده كه «هر كس پرهيزكارى كند، خدا براى وى راهى قرار می دهد» يعنى كار او بدون قانون و بی وسيله نيست 🔅 با توجه به آیۀ «يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة» (سوره مائده آیه 3) بطور كلى، به وسائل و اسباب (یعنی استفاده و کمک گرفتن ازاسباب و وسائل) _ با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده_ عين توحيد است. 🔅یعنی ما باید از مادی بهره کامل را ببریم و در عین حال حواسمان باشد که اسباب غیر مادی هم در صورت توکّل داشتن و تقوا داشتن به ما کمک می کند« و بلکه اسباب غیر مادی تاثیر بیشتر و اساسی تری هم دارد »؛ نه اینکه فقط توکّل و توسّل و تقوا داشته باشیم ولی به هیچ یک از اسباب مادی توجهی نکنیم. 🔅مثل این است که تشنه باشیم و برای رفع تشنگی مرتب توکّل کنیم و تقوا داشته باشیم و زیارت برویم که در اینصورت هیچ وقت رفع تشنگی نمی شود؛ بلکه فقط باید تصمیم بگیریم و آب بنوشیم یعنی از اسباب مادی استفاده کنیم تا تشنگی ما رفع شود. 🔅البته اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى می توان شناخت مثلا راه شناخت بیماری و راه رعایت بهداشت برای بیمار نشدن ، همان آزمایش و تجربه علمی است. همچنانکه اسباب معنوى« مثل توکّل و توسّل وشفاعت و...» را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد. ✳️بنابر این مطمئن شدم که بسیاری از نظرات این روزها در مورد توکل و توسل و تأکید بر تمسک به امور غیر مادی در عین عدم رعایت اسباب و علل مادی، اگر مغرضانه نباشد ، در اثر فهم ناقص مفاهیم دینی است. مجموعه آثار شهید مطهری ،ج1 ،ص 263 ❌ شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 توصیه های امروز رهبر معظم انقلاب : 🔰مردم از و دستورالعملهای مجموعه های مسئول تخطی نکنند؛ در مورد ، در مورد نگهداشتن دست و صورت و محیط زندگی و نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌شدن اینها ،یقیناً هر چیزی که کمک کند به جامعه و این بیماری، یک است؛ در نقطه مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیئه است. خدای متعال ما را کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیت کنیم. 🔰همگان را به و توجه به پروردگار توصیه میکنم. البته این آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به برخاسته از دل پاک و صاف و افراد برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که به درگاه خداوند و از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. 🔰دعای هفتم دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. ۹۸/۱۲/۱۳ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
📜متن دعای هفتم که امروز خواندن آن را به مردم توصیه کردند: 💠و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ : يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 💠 دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» 🔷من از شما هيچ چيزى نمى ‏خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند... 🔷تا كى ما مى‏خواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! 🔶 على شيعه‏اى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بعد در ميان اين مردم سارى و جارى بشود، چنين شيعه‏ اى را على عليه السلام نمى ‏خواهد و از او بيزار است. 🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه‏ مى ‏شنويد فوراً نگوييد «مى ‏گويند چنين». @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🏞 🎙 🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» 🔷من از شما هيچ چيزى نمى ‏خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند؛ دست اينها، جاسوسها و پول اينها مرتب دارد كار مى ‏كند. 🔷 از خوارج نهروان نباشيد. آخر تا كى ما مى‏خواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! اگر ما از اين درسها پند نگيريم، پس از چه مى ‏خواهيم پند بگيريم؟ چرا ما هر سال مى‏آييم جمع مى ‏شويم به نام على مجلس مى‏ گيريم؟ چون على زندگى‏اش آموزنده است. 🔶يكى از نكات آموزنده زندگى على عليه السلام همين مبارزه با خوارج است، مبارزه با خشكه مقدسى است، مبارزه با نفاق است، مبارزه با جهالت است. على شيعه جاهل نمى‏خواهد، على شيعه‏اى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بگويند اقبال پاكستانى به امام جعفر صادق‏تان فحش داده، بعد در ميان اين مردم سارى و جارى بشود كه اقبال پاكستانى- العياذباللَّه- ناصبى بوده (اين مردى كه مخلص اهل بيت پيغمبر است) و نروند كتابش را باز كنند يا اقلًا تاريخش را از سفارت پاكستان يا جاى ديگر بپرسند، چنين شيعه‏اى را على عليه السلام نمى‏خواهد و از او بيزار است. 🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه‏ مى‏شنويد فوراً نگوييد «مى ‏گويند چنين». آخر اين «مى‏ گويند» ها ريشه هايش يك جاهاى خطرناك است. تحقيق كنيد، بعد از تحقيق هرچه كه مى‏خواهيد بينكم و بين اللَّه بگوييد، اما بى‏تحقيق حرفى را نزنيد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: علیرضا نیکو صفت از 🔰مواجهه صحیح و دفع خطر شایعه ها 🔷شایعه پراکنی و نشر اکاذیب از خصلت های زشت یک جامعه محسوب می شود. این کار سبب نا امنی روانی و اجتماعی می شود و به مرور زمان همه افراد نسبت به اخبار و اطلاعات بی اعتماد می شوند. در قرآن وروایات به این موضوع اجتماعی پرداخته شده است که برخی از شواهد آن را با هم مرور می کنیم. 🔶 خدای متعال در آیه 19 سوره نور می فرماید: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» كسانى كه دوست دارند كه زشتكارى در ميان مومنان، شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود و خدا[ست كه‏] مى‏داند و شما نمى‏دانيد. قطعا یکی از مصادیق زشتکار سنت غلط و اشتباه رواج شایعه ها و اقوال ناصحیح است که این روزها به برکت شاهد آن هستیم. 🔷امیرالمومنین در نامه 78 نهج البلاغه خطاب به ابوموسی اشعری می نویسند: : «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ. وَ إِنِّي لَأَعْبَدُ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ بِبَاطِلٍ وَ أَنْ أُفْسِدَ أَمْراً قَدْ أَصْلَحَهُ اللَّهُ؛ فَدَعْ [عَنْكَ] مَا لَا تَعْرِفُ، فَإِنَّ شِرَارَ النَّاسِ طَائِرُونَ إِلَيْكَ بِأَقَاوِيلِ السُّوءِ» شقى و بدبخت کسى است که از عقل و تجربه اى که نصيب او شده محروم بماند و من از اينکه کسى سخن بيهوده بگويد متنفر و از اينکه کارى را که خدا اصلاح کرده بر هم زنم بيزارم (من خواهان وحدت امت اسلام و خاموشى آتش فتنه ام) آنچه را نمى دانى رها کن (و به شايعات و سخنان اشرار گوش فرا مده) زيرا مردم شرور سخنان نادرستى را به تو مى گويند (تا تو را از راه حق منحرف سازند). 🔶راه مقابله: ائمه معصومین علیهم السلام و علمای بزرگوار اسلام همواره در مقابل این رویه غلط اجتماعی از تبلیغات سالم وموثر بهره می جستند. مطابق آنچه که در از آثار شهید مطهری آموخته ایم، معنای تبلیغ یعنی رساندن پیام. 🔷اگر می خواهیم تبلیغ ما اثر گذار باشد اولین کار از نگاه شهید مطهری بازسازی نظام تبلیغ دین است که وظیفه آن به عهده روحانیت است و برای رسیدن به آن چند راه را می توان معرفی کرد: 1️⃣ اصلاح فکر و تکامل فکر صحیح 2️⃣ آگاهی از تحولات و پیشرفت علمی جهان 3️⃣ معرفی چهره واقعی اسلام 4️⃣ استفاده از شیوهای تبلیغی هر عصر و مصر 🔶استفاده از این روش ها برای کسانی که خواهان یک جامعه پاک و سالم هستند الزامی است، این کار همان سیره و سنت ائمه و علمای سلف ماست که ما نیز باید روش آنها را سرلوحه کار خود قرار دهیم و آن را به کار ببندیم. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
❌ خطرهای بزرگ در کشتار غریبانه مسلمین مظلوم هند 🔰 آیا می دانیم مسلمانان در سراسر جهان چه می کشند؟! 🔷 بايد در ، اين گونه قضايا به اطلاع مردم رسانده شود. آيا الآن شما مى ‏دانيد كه بر سر برادران مسلمان شما در شهرهايى كه سابقاً جزء ايران بود و امروز جزء كشورهاى كمونيستى است چه مى‏ گذرد؟ آيا مى‏دانيد در تركستان شرقى بر مسلمانان چه مى‏ گذرد؟ آيا مى‏ دانيد وضع مسلمين در چگونه است؟ آيا از آوارگان اطلاعى داريد؟ آيا مى‏دانيد كه اسرائيل امروز چه خطر بزرگى براى عالم اسلام است؟ 🔷 ما امروز دو خطر بزرگ داريم، متوجه عالم اسلام است. قضيه الجزاير با همه اهميتى كه دارد جنبه محلى دارد، اما اين دو خطر كه عرض مى‏كنم عمومى است و از لحاظ عالم اسلام فوق‏العاده اهميت دارد. آن دو خطر يكى است و ديگر يعنى خطر جهود؛ يكى كفر صريح است و ديگرى نفاق. 🔶ايندو در تمام كشورهاى اسلامى بساط جاسوسى خود را پهن كرده‏اند. خدا مى ‏داند كه در سال چند ميليون دلار براى اين كار صرف مى‏ شود. اين دوتا شاهرگ اسلام را مى ‏زنند، مثل دو تيغه قيچى به كار افتاده‏اند كه ريشه اسلام را ببُرند. 🔶 مسلمانان بايد كاملًا هوشيار باشند و به اين دو خطر توجه داشته باشند. شما مى‏ شنويد در كشورهاى عربى روابط فلان دولت با فلان دولت چه شد، سوريه با مصر چطور، اردن با سوريه چطور، عربستان سعودى چطور. بدانيد كه در همه اين قضايا انگشت اسرائيل در كار است. اين خطر را بايد به مردم گفت. بايد مردم را هوشيار و آگاه كرد. ⭕️كى بايد بگويد؟ ⭕️آيا دولت بايد بگويد؟ ⭕️دولت كه وظيفه خود نمى‏داند. ⭕️آيا احزاب سياسى بگويند؟ آنها كه چنين چيزها در مرامنامه ‏ها و اساسنامه‏ هاشان نيست. ✅اينها را بايد خطبا بگويند، آنهايى بايد بگويند كه سخنگوى اسلام به شمار مى‏روند. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم این پیام شهید والا مقام شهید مرتضی مطهری است. متن بالا یکی از پیام ها و تذکرهای این روحانیت است که تا همیشه تاریخ بر گوش جان ها طنین انداز خواهد شد. طلاب و خطبا و صاحبان تریبون (مسجد و مدرسه و کلاس و کانال و گروه و...) بدانند که اقل کار همدردی و اعلام این خطرها به جهانیان است. مردم باید بدانند که بخاطر اسلام چه خون ها ریخته می شود مردم باید بدانند که بخاطر مسلمانی چه دردها کشیده می شود مردم باید بدانند که آمدن امام زمان رهین غم انسان خوردن است مردم و ما باید بدانیم که خطر همیشگی اسلام صهیونیزم است... مردم و ما باید بدانیم که... شهید مطهری دو خطر بزرگ زمان خود را یکی کمونیسم و دیگری صهیونیزم معرفی می کند. خطر کمونیسم با فداکاری و جانفشانی و دفع شد. اکنون با گذر زمان خطر صهیونیزم ادامه دارد اما جایگزین خطر کمونیسم جریان غالب و فراگیر لیبرالیسم شده است. که به مرور زمان نکاتی درباره این خطر عظیم بیان خواهیم کرد. 📝ناصر قیلاوی زاده @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم