eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برگی از تاریخ / تکرار تاریخ صدر اسلام در دوره کنونی 1️⃣ تاریخ و حکایت های آن باید مایه عبرت و درس آموزی برای انسان باشد که اگر این چنین نباشد و صرفا بخاطر بودن یا سرگرمی به سراغ آنها برویم، ما هم محکوم به درس عبرت شدن برای دیگران خواهیم بود. 2️⃣ این ماجرایی را که استاد شهید از دوره حکومت امیرالمومنین (ع) نقل می کنند را با دیده عبرت بینی و پیدا کردن مصداق آن در زمانه خود بخوانیم... 🎙 : 🔷 اميرالمؤمنين در دوره خلافتش مورد دو اتهام واقع شد كه در هر دو آنها از همه مردم برى‏تر از آن اتهام ها، او بود. و عجیب‏تر اينكه متهم كنندگان همان هايى بودند كه خودشان مسئول مستقيم آن دو تهمت بودند. 🔹 آندو يكى داستان و يكى داستان بود. 1️⃣ اتهام قتل عثمان 🔶 در داستان قتل عثمان هيچ كس به اندازه اميرالمؤمنين سعى نكرد براى خواباندن فتنه. چيزى كه بود، سخن حضرت و پيشنهادهاى حضرت مورد قبول قرار نگرفت. در ضمن يك نامه در جواب معاويه كه آن حضرت را به اين كار متهم مى‏ كرد، مى ‏نويسد: 🔻 فايُّنا كانَ اعْدى‏ لَهُ وَ اهْدى‏ الى‏ مَقاتِلِهِ؟ امَنْ بَذَلَ لَهُ نُصْرَتَهُ فَاسْتَقْعَدَهُ وَاسْتَكَفَّهُ امْ مَنِ اسْتَنْصَرَهُ فَتَراخى‏ عَنْهُ وَ بَثَّ الْمَنونَ الَيْهِ حَتّى‏ اتى‏ قَدَرُهُ عَلَيْهِ؟ كَلّا وَ اللَّهِ «لَقَدْ عَلِمَ اللَّهُ الْمُعَوِّقينَ مِنْكُمْ وَ الْقائِلينَ لِاخْوانِهِمْ هَلُمَّ الَيْنا وَ لا يَأْتونَ الْبَأْسَ الّا قَليلًا 🔺 تو امروز مرا متهم مى‏ كنى و مرا مى ‏خواهى مسئول قتل او قلمداد كنى. آيا از ما دو نفر آن كس كه با كمال حسن نيت درباره عثمان خيرخواهى كرد و او خودش نخواست بپذيرد و او را دعوت به سكوت كرد، مسئول خون عثمان است و يا آن كس كه عثمان از او كمك خواست و او كمك نكرد چون ديد از كشته عثمان بهتر مى ‏تواند بهره بردارى كند؟ 🔷 عثمان را نگذاشتند پيشنهادهاى اميرالمؤمنين را بپذيرد ولى عثمان مكرر از معاويه كمك خواست و معاويه چون خودش را از لحاظ تجهيزات آماده مى ‏ديد و موقع را براى زعامت و زمامدارى شخص خودش مناسب مى‏ ديد، به تقاضاهاى پى درپى عثمان ترتيب اثر نداد و منتظر بود كه كى خبر مرگ عثمان برسد كه بهانه به دست او بيفتد. در يك نامه ديگر، اميرالمؤمنين به معاويه مى‏نويسد: 🔻 فانَّكَ انَّما نَصَرْتَ عُثْمانَ حَيْثُ كانَ النَّصْرُ لَكَ وَ خَذَلْتَهُ حَيْثُ كانَ النَّصْرُ لَهُ . 🔺 تو آن وقت كه اگر اقدام مى‏ كردى به نفع او بود، نامى از نصرت او نبردى اما وقتى كه نام او سبب پيشرفت كار خودت مى‏ شد فرياد وا عثماناه بلند كردى. باز على عليه السلام اين جمله را مكرر مى‏فرمود: 🔻و انَّهُمْ لَيَطْلُبونَ حَقّاً هُمْ تَرَكوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَكوهُ 🔺 اينها حقى را مطالبه مى‏ كنند كه خودشان ترك كردند و قصاص خونى را مى‏ خواهند كه خودشان ريختند. اين را در مورد تمام كسانى كه خون عثمان را بهانه قرار داده بودند مى ‏فرمود، مثل طلحه و زبير و عمرو عاص و معاويه و كسان ديگر. 2️⃣ اتهام حکمیت 🔶 تهمت ديگر موضوع حَكَمين بود. در جنگ صفّين هنگامى كه نزديك بود كار به نفع اميرالمؤمنين خاتمه پيدا كند، از طرف معاويه و عمرو عاص حيله‏اى به كار رفت؛ قرآن ها را بر نيزه كردند و گفتند: بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ كِتابُ اللَّه. 🔸 اميرالمؤمنين به اين حيله ترتيب اثر نداد و فرمود به جنگ ادامه دهند، لكن عده زيادى از اصحاب خودش- كه قارى قرآن بودند و خودشان را اهل قرآن مى‏ دانستند و براى خود حق رأى و حق نظر قائل بودند- فريب خوردند و گفتند: هدف ما همين بود كه قرآن حاكم بين ما باشد، حالا كه آنها حاضر شده‏اند ديگر جنگ بايد موقوف شود. هرچه اميرالمؤمنين خواست آنها را قانع كند مفيد واقع نشد، رسماً شوريدند و چيزى باقى نمانده بود كه به خود حضرت حمله كنند يا از پشت سر به آن عده از يارانش كه‏ مشغول جنگ بودند حمله كنند. اجباراً حضرت را وادار كردند كه دستور متاركه بدهد. 📚 مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏22، ص 248 📝 ناصر قیلاوی زاده 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🔰 وهابی‌ها دست به دامان شهید مطهری شدند! 🔅خوشتر آن باشد که سر دلبران 🔅گفته آید در حدیث دیگران 🔷 درحالی ‌که علمای وهابی همواره شیعیان را تکفیر کرده و آنها را مسلمان نمی ‌دانند، "ملازاده" از مفتی‌های وهابی به مردم توصیه می ‌کند برای پاسخ به شبهاتی که علیه اسلام وارد می‌شود کتاب " " آیت‌الله را مطالعه نمایند. 🔶 اینکه اتقان و مثمر ثمر بودن آثار استاد شهید نیازی به تایید این قبیل افراد و جریان ها ندارد مطلب واضحی است، اما اینکه حتی دشمنان نسبت به قوت علمی و کارآمدی آثار استاد شهید اعتراف می کنند ارزشمند است. ✅ این تایید و اعتراف هم مایه خرسندی است و هم ناراحتی، از اینکه آثار علمی این دانشمند بی نظیر در دسترس ماست مایه خرسندی است و از این جهت که این اندوخته علمی و گنجینه معنوی در جامعه ما تقریبا بی استفاده یا کم استفاده مانده است، مایه ناراحتی است. @Bineshe_Motahar @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 استاد مطهری در فصل اول این کتاب مفهوم را مورد بررسی و مداقه قرار می‌ دهد و به‌طور مستند در مورد نحوه ارتباط ایرانیان با اسلام چه قبل و چه بعد از برخورد نظامی بین اعراب و ایرانیان می‌ پردازد. 🔶 استاد شهید در فصل دوم کتاب با عنوان «خدمات اسلام به ایران» می‌ نویسد که اسلام دینی نژادی نیست و منطبق با انسان‌ها است و اسلام با روح ایرانیان طوری در هم آمیخت که قابل جدایی نیست. گرایش ایرانیان به اسلام از روی اجبار نبوده بلکه با عشق به آموزه‌های اسلامی مثل و همچنین استعداد ایرانی‌ها برای پذیرش اسلام بوده‌است. 🔸 استاد مطهری در این بخش به ادعاهای بعضی نویسندگان مبنی بر تحمیلی بودن اسلام به‌طور مستند پاسخ داده‌است. ایشان در این بخش به مناسبت خدمات اسلام به ایران در مورد حضور ادیان زرتشیتی و غیرزردشتی در ایران از جمله مانوی و مزدکی و مسیحی و یهودی نیز نکات بسیار بسیار مهمی را بیان می کنند. 🔷 در فصل سوم کتاب با عنوان «خدمات ایرانیان به اسلام» استاد می فرمایند که ایرانیان بیش از هر قوم دیگری استعداد و ابتکار خود را صادقانه در اختیار اسلام قرار دادند. او همچنین به جنبش‌های اعتراضی ایرانی در قبال مسائل اسلامی می‌ پرازد و همچنین نقش ایرانیان در تبلیغ اسلام در سطح جهان و نمونه‌های فداکاری و جانبازی ایرانیان برای اسلام را بررسی می‌کند. 🔹 یکی از کارهای بی نظیر یا کم نظیر استاد شهید در این کتاب بیان طبقات فلاسفه و عرفا است که بسیار ارزشمند است. ایشان در ادامه سیر پیدایش و گسترش علوم مختلف در جهان اسلام را توضیح می‌ دهد. در بخش بعدی با نام «ذوق و صنعت» به شاه‌کارهای صنعتی و هنری ایرانیان در دوره اسلام می‌ پردازد. ⭕️ با مطالعه این کتاب علاوه بر تمام مطالب ارزشمندی که به دست می آورید، به راحتی با سطحی بودن شبهات نسبت به نقش اسلام در ایران و کیفیت اسلام آوردن مسلمانان آشنا می شوید. 🎁 لینک دانلود فایل PDF کتاب https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1146 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
خدمات متقابل اسلام و ایران.pdf
6.12M
📙 دانلود فایل PDF کتاب 📝نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری 🌐 حجم: 6مگابایت ✅ کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام به مناسبت پاسخ به شبهات کتاب «دو قرن سکوت» عبدالحسین زرین کوب نوشته شده است. ✅ این کتاب که از استاد شهید مرتضی مطهری است دارای سه بخش اصلی است: 1. ملی گرایی و ملیت از نگاه اسلام 2. خدمات اسلام به ایران 3. خدمات ایران به اسلام 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 انتشار صوت اولین دوره فشرده "" توسط دبیرخانه بینش مطهر استان قم 🎙با حضور اساتید محترم: 1️⃣ : کیفیت استخراج چهارچوب منطقی یک بحث از آثار شهید 2️⃣ : نظام حاکم بر آثار شهید مطهری 3️⃣ :نقش آثار شهید مطهری در بهبود حیات فردی و خانوادگی 4️⃣ : روش کلاس داری، ارائه جذاب مطلب و ارتباط با مخاطب 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنران: استاد 🔰 موضوع: کیفیت استخراج چهارچوب منطقی یک بحث از آثار شهید ⏱ زمان: 80 دقیقه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنران: استاد 🔰 موضوع: نظام حاکم بر آثار شهید مطهری ⏱ زمان: 100 دقیقه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنران: استاد 🔰 موضوع: نقش آثار شهید مطهری در بهبود حیات فردی و خانوادگی ⏱ زمان: 100 دقیقه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنران: استاد 🔰 موضوع: روش کلاس داری، ارائه جذاب مطلب و ارتباط با مخاطب ⏱ زمان: 105 دقیقه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 پیام بالا را یکی از بینش پژوهان که مربوط به مباحث «حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام» هست برای ما ارسال کرده اند. 🌀 نکات خوب و دقیقی رو مطرح کرده اند که به اشتراک گذاشتن اونها مفید است. 💢 در ادامه پاسخی رو که برای ایشون ارسال کردیم رو با هم می خونیم. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ✅ اکثر قریب به اتفاق مواردی رو که فرمودید درست است و علت اصلی اینکه ما محور اندیشه هایمان را آثار شهید مطهری قرار داده ایم همین مسائل و موارد است. یکی از مهمترین خصوصیت های استاد شهید این است که در راه اسلام و بیان نظر اسلام با هیچ کس تعارف ندارد. ❇️ این جملات و موارد رو از شهید مطهری ببینید: 1️⃣ من براى صدرالمتألّهين فوق‏العاده عظمت قائل هستم و اصلا به اندازه‏اى كه از كتابهاى اين مرد و از تدريس كتابهاى او لذت مى ‏برم، از هيچ چيزى لذت نمى‏ برم؛ عاليترين آرزوى من هميشه اين است؛ ولى در عين حال حس مى‏ كنم كه در محيط خودش غرق شده؛ يعنى در آن كه فن خودش هست غرق شده است و ديگر از آن نمى‏ تواند بيرون بيايد؛ تفسير قرآن هم كه مى ‏نويسد، هيچ امكان ندارد كه از آن پوست گردويى كه در داخل آن قرار گرفته بيرون بيايد. 2️⃣ خاطره ای را که از استاد شهید به نقل از آقای ناطق نوری نقل کردیم بخوانید. استاد شهید در جایی که تشخیص می دهند حکم اسلامی چیزی است، حتی با حضرت امام خمینی (ره) که فوق العاده او شیفته او هستند، تعارف ندارد. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1124 3️⃣ آخرین مورد که موید بحث شما هم هست در کتاب «پاسخ های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب» ببینید که وقتی تشخیص ایشان در مورد احکام اسلامی چیزی باشد که هیچ کس دیگر نگفته باشد بدون ذره ای مسامحه آن را بیان می کنند. 💠 الغرض که مسئله درستی می فرمایید ولی همان جمله ابتدایی که علی الظاهر خسته کننده هم شده است را باید تکرار کنیم که «اسلام به ذات خود ندارد هیچ عیبی» و برای رفع این خسته کننده شدن ، باید مسلمین و انقلابی ها دامن همت به کمر بزنند و آنگونه که نیاز است به تلاش و فعالیت و تربیت خود و جامعه بپردازند که هیچ راه دیگری وجود ندارد. 🌀 به نظر می رسد هیچ اندیشمند و مجتهد صاحب تفکری بهتر از شهید مطهری برای این مسیر وجود ندارد، به حق که ایشان جامعه بودند، به امید اینکه این تلاش ها مورد رضای خدای متعال قرار بگیرد. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
پاسخ_های استاد به نقدهای کتاب به مسأله حجاب.PDF
14.11M
📙 دانلود فایل PDF کتاب 📝نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری 🌐 حجم: 13مگابایت ✅ این کتاب بسیار خواندنی در پاسخ به نقد ها و اشکالات یکی از خوانندگان کتاب نگاشته شده است. ✅ کیفیت پاسخگویی فقهی و نوع نگاه اجتماعی شهید مطهری در این کتاب به خوبی روشن است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰صحیفه سجادیه و توحید 🔷جمله‏اى در اوّلين دعاى صحيفه سجّاديّه است كه دعايى است كه با حمد و ثناى الهى شروع مى ‏شود و همه آن دعاى حمد است. 🔶در همان اوايل اين دعا اين چند جمله آمده است: «ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا» ابداع كرد با قدرت خود، خلق و آفرينش را، ابداع كردنى. 🔸«ابداع» يعنى خلقتى نه از روى يك مثال و تقليد، می دانیم که بشر در عالم خودش و در حدّ خودش نوعى آفرينندگى دارد ولى آفرينندگى بشر، گر چه اسمش را «ابداع» بگذاريم، باز از روى يك مثال (طبيعت و خلقت) است، امّا خداوند متعال كه خالق عالم است، قبل از او چيزى نبوده كه از روى يك نقشه خلق بكند. 🔸«و اخترعهم على مشيّته اختراعا» آنها را بر طبق مشيّت خودش اختراع كرد اختراع كردنى. 🔹«اختراع» نيز همان معناى «ابداع» را مى‏ رساند يعنى [فقط] از ناحيه خداوند، اختراع است، چنانكه مثلًا ضبط صوت را يك كسى ابتدا- مى ‏گوييم- اختراع كرده، بعد ديگران هر چه مى ‏آيند مى ‏سازند ديگر عمل اينها «اختراع» شمرده نمى ‏شود. 🔹«ثمّ سلك بهم طريق ارادته و بعثهم فى سبيل محبّته» بعد كه اينها را آفريد، اينان را راه برد و به راه انداخت در طريق اراده خودش. به قرينه بعدى معنايش اين است: در طريق اين كه خلق، او را اراده كند (نه در طريقى كه او اراده كرده است)، در راهى كه او را مى ‏خواهند، آنها را به راه انداخت و به حركت در آورد. 🔶جمله بعد مطلب را بيشتر روشن مى‏ كند: «و بعثهم فى سبيل محبّته» خلق را در راه محبّت خودش برانگيخت (خيلى جمله عجيبى است) يعنى اصلًا تمام اين حركتها و جنبش هاى خلق، چه خودشان بفهمند و چه خودشان نفهمند، در طريق محبّت خداست. ❤️ در مسأله «» حتّى آن كسى هم كه غير خدا را مى ‏جويد، محرّك اصلى‏اش جستجوى خداست، مصداق را اشتباه گرفته است. حال، كلمه «خالق» كه در ابتداى اين جمله بود: «ابتدع بقدرته الخلق» ممكن است مقصود از آن، مطلق خلق و آفرينش باشد كه قهراً شامل انسان هم مى‏ شود. ❤️ در اين صورت معناى جمله اين است كه تمام دار وجود در طريق محبّت الهى در حركت است؛ آن گياه هم كه حركت مى ‏كند جز عشق او چيزى در سر ندارد، آن سنگ هم كه مى‏ گوييم با قوّه جاذبه حركت مى‏ كند در واقع غير از اين كه ذات حق را جستجو مى‏ كند و محبّت او در ذات او هست چيز ديگرى نيست. 📚 مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏3، ص: 609 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⭕️ ⁉️ دانشجویی از شهر بوشهر برای ما سوال ارسال کرده اند که آیا روانشناسی اسلامی و روانشناسی غیر اسلامی تفاوت دارند؟ ✅ پاسخ بر اساس آثار شهید مطهری از اساتید بینش مطهر حوزه علمیه قم را با هم می شنویم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان هستم. درباره روانشاسی اسلامی و تولید علم روانشناسی چند سوال داشتم. سوالاتم رو در صوت خدمتتون ارسال می کنم. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد قیلاوی زاده می شنویم. مسائلی که در این صوت به آنها اشاره شده است عبارتند از: 1️⃣ اهمیت و جایگاه تولید علم اسلامی 2️⃣ تاثیر علوم بنیادی در تولید علم و روانشناسی 3️⃣ رویکرد شهید مطهری در تولید علم دینی 4️⃣ چگونگی استفاده از آثار در زمینه سازی تولید علوم دینی 🌐 آیدی دریافت سوال های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰 اسلام واقعى و اسلام منطقه‏ اى‏ 🔷 ما معمولا وقتى مى‏ گوييم فلان كس مسلمان است يا مسلمان نيست نظر به واقعيت مطلب نداريم. از نظر جغرافيايى، كسانى را كه در يك منطقه زندگى مى‏ كنند و به حكم تقليد و وراثت از پدران و مادران، مسلمانند، مسلمان مى‏ ناميم و كسانى ديگر را كه در شرايط ديگر زيسته‏اند و به حكم تقليد از پدران و مادران، وابسته به دينى ديگر هستند، يا اصلا بى‏دينند، غير مسلمان مى‏ ناميم. 🔹 بايد دانست اين جهت ارزش زيادى ندارد، نه در جنبه مسلمان بودن و نه در جنبه نامسلمان بودن و كافر بودن. بسيارى از ماها مسلمان تقليدى و جغرافيايى هستيم، به اين دليل مسلمان هستيم كه پدر و مادرمان مسلمان بوده‏اند و در منطقه‏اى به دنيا آمده و بزرگ شده‏ايم كه مردم آن مسلمان بوده‏اند. 🔹آنچه از نظر واقع با ارزش است اسلام واقعى است و آن اين است كه شخص قلبا در مقابل حقيقت تسليم باشد، در دل را به روى حقيقت گشوده باشد تا آنچه كه حق است بپذيرد و عمل كند و اسلامى كه پذيرفته است بر اساس تحقيق و كاوش از يك طرف، و تسليم و بى‏تعصبى از طرف ديگر باشد. 🔶 اگر كسى داراى صفت تسليم باشد و به عللى حقيقت اسلام بر او مكتوم مانده باشد و او در اين‏باره بى‏تقصير باشد، هرگز خداوند او را معذّب نمى ‏سازد، او اهل نجات از دوزخ است. 📝خداى متعال مى‏فرمايد: و ما كنّا معذّبين حتّى نبعث رسولا «1». «ما چنين نيستيم كه رسول نفرستاده (حجّت تمام نشده) بشر را معذّب كنيم.» 🔸يعنى محال است كه خداى كريم حكيم كسى را كه حجت بر او تمام نشده است عذاب كند. اصوليّين مفاد اين آيه را كه تأييد حكم عقل است « » اصطلاح كرده‏اند، مى‏ گويند تا خداى متعال حقيقتى را براى بنده‏اى آشكار نكرده باشد زشت است كه او را عذاب كند. 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 293 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰ما چقدر می توانیم از خودمان بی خبر باشیم! / تمدن اسلامی فراموش شده... 🔸ديشب بعد از سخنرانى، يكى از برادرها آمد با كمال صداقت از من سؤالى پرسيد، گفت مخالفان سؤالى از ما مى كنند كه اگر اسلام به عنوان يك ايدئولوژى قادر بود ملتى را نجات بدهد و سر پاى خودش نگه دارد، تمدنى به وجود آورد، فرهنگى به وجود آورد، يك واحد اجتماعى به وجود آورد، چطور در طول اين چهارده قرن يك نمونه هم نتوانست به وجود آورد؟ 🔸 به آن برادر عرض كردم: به همان دليل كه پنج قرن چنين تمدنى را به وجود آورد و من و تو از تاريخ خودمان بى خبريم. ما چقدر بايد از تاريخ خودمان بى خبر باشيم! اسلام پنج قرن (پانصد سال) تمدنى را در سه مركز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ايران) به وجود آورد كه مجموع اينها را «تمدن اسلامى» مى نامند. 🔸يكى از نيرنگهاى غرب اين بود كه در پوست ملل مسلمان رفت [و ميان آنها در باب تمدن اسلامى تفرقه ايجاد كرد.] چون نمى شد اين تمدن گذشته را انكار كرد، در پوست عربها رفت و گفت تمدن عرب. حتى گوستاو لوبون وقتى كتاب مى نويسد مى گويد تمدن عرب. گو اين كه مترجم فارسى اش گفته تمدن اسلام و عرب، ولى او مى گويد تمدن عرب، براى اين كه عرب بگويد اين تمدن مال من بود. ولى وقتى كه به ايران مى آمدند نقيض و ضد آن را به ايران تلقين مى كردند كه اين تمدنى كه در گذشته بوده تمدن ايرانى بوده، بو على سينا وابسته به تمدن ايرانى است و از بقاياى تمدن 2500 ساله پيشتر است! در جشن 2500 ساله چقدر كوشش مى كردند روى مسئله استمرار فرهنگى تكيه كنند كه ما در 2500 سال پيش يك فرهنگ را آغاز كرديم و آن فرهنگ با روح خاصى كه داشته است ادامه داشته تا به زمان ما رسيده است؛ بو على سينا، ابو ريحان بيرونى، حافظ، مولوى و خواجه نصير الدين طوسى زاده آن فرهنگ اند، همان روح است كه تا زمان ما استمرار پيدا كرده؛ در صورتى كه اين يك دروغ محض است. 🔸تمدنى كه در دوره اسلام شروع شد با يك روح مخصوص شروع شد. اين تمدن مثل هر تمدن ديگرى از تمدنهاى ديگر جهان استفاده كرد اما به صورت تغذيه نه به صورت التقاط، مثل هر جاندار جوانى كه پيدا مى شود و از محيط خودش تغذيه مى كند، ولى معنى تغذيه اين است كه او را هضم مى برد و به شكل خودش در مى آورد و روح خودش را به او مى دهد. اما كارى كردند كه ملت ما از تاريخ خودش بى خبر و به آن بى اعتقاد و بى اعتماد باشد. 🔸سالهاست كه در ميان ما تبليغ مى كنند، يك تبليغ دروغ كه اسلام نه تنها تمدنى را پايه گذارى نكرد، تمدنهاى گذشته را هم نابود كرد، تمدن مصر و تمدن ايران را از بين برد. اينها كارهاى حساب شده است، مى خواهند ملت مسلمان به تاريخ اسلامى خودش بدبين شود. 🔸به آن دوست و برادر عزيز گفتم اگر اسلام در طول تاريخ و در بدو ظهور خود تا زمانى كه انحراف پيدا نشده بود- كه ريشه اين انحراف مسيحيت است- تمدنى ايجاد نكرده بود حرف شما درست بود، ولى پنج قرن بر دنيا سيادت فرهنگى و علمى داشته ايم. تمدن امروز اروپا در كمال صراحت خودش را مديون تمدن اسلامى مى داند. خوب است كه كتابهاى فارسى در همين زمينه چاپ شده. همان كتاب تمدن اسلام و عرب گوستاو لوبون را بخوانيد كافى است. كتاب كارنامه اسلام اثر يكى از اساتيد دانشگاه تهران را بخوانيد، روى مدارك ثابت مى كند كه تمدن امروز دنيا و تمدن اروپا تا چه حد مديون تمدن اسلام است! ولى ما از تاريخ خودمان بى خبريم. 🔸همچنين ما از فلسفه احكام خودمان بى خبر هستيم. من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كرده ام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفه هاى اجتماعى و فلسفه هاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقى تر از فلسفه هاى زندگى غربى است. 🔸ما چرا در فلسفه اجتماعى خودمان تعمق و غور نكنيم، چرا در فلسفه سياسى خودمان غور نكنيم؟ فلسفه سياسى ما چه بايد باشد؟ حتما بايد ما در فلسفه سياسى يكى از الگوهاى غرب را بگيريم؟ بايد در فلسفه سياسى تابع انگلستان يا آمريكا يا فرانسه و يا شوروى باشيم؟ آيا امكان ندارد كه فلسفه سياسى ديگرى وجود داشته باشد مترقى تر و عالى تر از آنها؟ چرا، امكان دارد. 🔸در فلسفه اقتصادى و نظام اقتصادى همين طور. در فلسفه اخلاق چطور؟ آيا اخلاق ما حتما بايد اخلاق به اصطلاح بورژوازى و سرمايه دارى باشد يا اخلاق سوسياليستى و اخلاق كمونيستى باشد؟ اخلاق ديگرى در دنيا وجود نداشته و ندارد و ما نمى توانيم از خودمان فلسفه اخلاق مستقل داشته باشيم؟ چرا، مى توانيم داشته باشيم. 📚 مجموعه آثار، ج24، ص 221 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🎙 جلسات مبانی مرحله اول دوره 🔰 توفیق شد به دعوت مجموعه بینش مطهر استان یزد جلساتی را پیرامون مبانی اندیشه شهید مطهری در کتاب‌های آزادی انسان، آزادی بندگی و خدا در زندگی انسان (سه کتاب تدوین شده برای مرحله اول دوره بینش مطهر) جهت اساتید بینش مطهر استان، تشکیل شود. 🔰 این جلسات ویژه بزرگوارانی است که بنا دارند مرحله اول بینش مطهر را تدریس کنند. در این جلسات تلاش شده که فرد با اندیشه های بنیادین شهید مطهری که بر اساس آن مطالب این سه کتاب تحریر شده، آشنا شود و فراتر از این سه کتاب بتواند با دانشجویان و دانش پژوهان خود تعامل علمی نماید. 🔰 یکی از آسیب‌های اساسی ترویج اندیشه شهید مطهری، ورود به مرحله تدریس با اکتفا به مطالعه بخش محدودی از آثار ایشان و غفلت از هندسه فکری این متفکر است، در این جلسات تلاش شده بخشی از این مشکل بر طرف شود. 🔰 این جلسات تنها ناظر به همین سه کتاب و بیشتر مشتمل بر مباحث انسان شناختی است و با جلسات مبانی اندیشه شهید مطهری که پیش از این در کانال قرار گرفت تفاوتهای مهمی دارد و آن مجموعه بی شک مقدم بر این جلسات است. 🔶 در ۴ جلسه مبانی کتاب آزادی بندگی فرآیند قوس صعود و نزول حقیقت انسان ‌در حدی توضیح داده شد که مستقلا قابل استفاده است. 🔺 تعداد جلسات: ۱۰ 🎙 دانلود جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/444 @ofoqemobin @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️فهرست هفتم کانال 🔰موضوع: عکس نوشته های در کانال 💠در عکس نوشته ها تلاش می شود که گفتارهای کوتاه و جذاب و خواندنی پیرامون استاد شهید و آثار ایشان به شما مطهری خوان های بزرگوار تقدیم شود. 1⃣ اسلام بدون شک یک نظام فکری و اعتقادی جدید به ایران داد https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/505 2⃣ چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/468 3⃣تلاش شهید مطهری بر بیان راستین حقائق اسلامی و رعایت اولویت در مواجهه با انحرافات فکری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/528 4⃣لزوم جامعیت فکری در مواجهه با مسائل مختلف؛ در بیان شهید مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/534 5⃣اصل کرامت و عزت نفس؛ محور و کانون مسائل اخلاقی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/706 6⃣تصاویری از استاد شهید مرتضی مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/780 7⃣وحدت شخصیت علمی و مسیر انقلابی حضرت آقا و استاد شهید https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/800 8⃣ نداشتن [مال ] و ندادن آن كمال نيست.... https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/937 9⃣ آیا شصت سال برای صفا کافی است؟! / شهید مطهری؛ مرد اجتماع و کار و تشکیلات https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/940 🔟 انسان در دو حالت ممکن است خدا را بخواند... https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1044 1⃣1⃣استاد شهید در کلام مقام معظم رهبری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1063 2⃣1⃣اصالت با فرد است یا جامعه؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1116 از شما مخاطبین عزیز درخواست می کنیم که در راستای اهداف کانال؛ اگر ایده و نظری در مورد آثار استاد و کیفیت نشر آنها دارید حتما به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
✅ چقدر اسم این خدا در زندگی ما وجود دارد و معنی خدا در زندگی ما وجود ندارد... 🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 موضوع: تردید در انتخاب، حوزه یا دانشگاه؟! 🔶 بخشی از متن: ✳️ ابتدای سال تحصیلی هستیم و هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده است. بسیاری در پی پاسخ به این پرسش هستند که برای آینده خود چه تصمیمی باید بگیریم؟! ⁉️ به رشته های فنی دانشگاهی بروم یا در علمیه تحصیل کنم؟! ⁉️آیا بعنوان یک عصر می توانم در و مفید باشم یا بعنوان یک نیروی تحصیل کرده دانشگاهی مفیدتر هستم؟! 🔷 در این یادداشت به پنج نکته کوتاه اشاره می کنم و برای تفصیل مسئله به مطالبی از شهید مطهری ارجاع می دهم. 🌐 لیکن متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/shmotahari/110 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🎙 🔰حسین علیه السلام 🚩حسین را یک روز کشتند و سر او را از بدن جدا کردند، اما حسین که فقط این تن نیست، حسین که مثل من و شما نیست؛ ✨حسین یک است و بعد از مرگش زنده تر میشود✨ ▪️دستگاه بنی امیه خیال کرد که حسین را کشت و تمام شد، ولی بعد فهمید که مرده حسین از زنده حسین مزاحم تر است، تربت حسین کعبه صاحبدلان است. 🔻زینب (سلام الله علیها)هم به یزید همین را گفت... ▪️گفت: اشتباه کردی، هر نقشه ای که داری به کار ببر، ولی مطمئن باش تو نمی توانی برادرم را بکشی و بمیرانی؛ برادر من زندگیش طور دیگر است؛ او نمرد، بلکه زنده تر شد. 📚برگرفته از کتاب 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 معنای ترس از خدا در ادعیه ائمه 🔷 ممكن است اين سؤال براى بعضى مطرح شود كه يعنى چه؟ مگر خداوند يك چيز موحش و ترس آورى است؟ خداوند كمال مطلق و شايسته ترين موضوعى است كه انسان به او محبت بورزد و او را دوست داشته باشد. پس چرا انسان از خدا بترسد؟ ✅ در جواب اين سؤال مى‏ گوييم مطلب همين‏طور است. ذات خداوند موجب ترس و وحشت نيست، اما اينكه مى‏ گويند از خدا بايد ترسيد يعنى از بايد ترسيد. در دعا وارد است: 🔹يا مَنْ لايُرْجى‏ الّا فَضْلُهُ وَ لا يُخافُ الّا عَدْلُهُ.. اى كسى كه اميدوارى به او اميدوارى به فضل و احسان اوست و ترس از او ترس از عدالت اوست. 🔹جلَلْتَ انْ يُخافَ مِنْكَ الَّا الْعَدْلُ وَ انْ يُرْجى‏ مِنْكَ الَّا الْاحْسانُ وَ الْفَضْلُ.. يعنى تو منزّهى از اينكه از تو ترسى باشد جز از ناحيه عدالتت، و از اينكه از تو جز اميد نيكى و بخشندگى توان داشت. ✳️ عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس آورى نيست. انسان كه از عدالت مى ‏ترسد، در حقيقت از خودش مى ‏ترسد كه در گذشته خطاكارى كرده و يا مى‏ ترسد كه در آينده از حدود خود به حقوق ديگران تجاوز كند. لهذا در مسئله خوف و رجاء كه مؤمن بايد هميشه، هم اميدوار باشد و هم خائف، هم خوشبين باشد و هم نگران، مقصود اين است كه مؤمن همواره بايد نسبت به طغيان نفس امّاره و تمايلات سركش خود خائف باشد كه زمام را از كف عقل و ايمان نگيرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمينان و اميدوارى داشته باشد كه همواره به او مدد خواهد كرد. 🔷 على بن الحسين (سلام اللَّه عليه) در دعاى معروف مى ‏فرمايد: 🔹موْلاىَ اذا رَايْتُ ذُنوبى فَزِعْتُ، وَ اذا رَايْتُ كَرَمَكَ طَمِعْتُ.. يعنى هرگاه به خطاهاى خودم متوجه مى‏شوم ترس و هراس مرا مى‏گيرد، و چون به كرم و جود تو نظر مى‏افكنم اميدوارى پيدا مى‏كنم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری