و من ذلك ما رواه علي بن أسباط رفعه إلى الرضا عليه السلام : أن رجلا من أولاد البرامكة عرض لعلي بن موسى الرضا عليه السلام فقال له ما تقول في أبي بكر قال له سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أكبر فألح السائل عليه في كشف الجواب فقال عليه السلام كانت لنا أم صالحة ماتت و هي عليهما ساخطة و لم يأتنا بعد موتها خبر أنها رضيت عنهما.
- الطرائف ج۱ ص۲۵۲
ثم قام القاسم بن إبراهيم بن إسماعيل بن إبراهيم بن الحسن بن الحسن بن علي بن أبي طالب" فدعا إلى طاعة الله، وكان خروجُهُ بغربي مصر فأجابه منهم كثيرٌ، وبايعوه وأقام معهم مُدّةً قليلةً ثم سألوه عن أبي بكر وعمر فقال: كانت لنا أمٌّ صدِّيقةٌ ابنة صدِّيقةٍ ماتت وهي غضبانة عليهما، ونحن غاضبون لغضبها
- حقائق المعرفة ج۱ ص۵۲۱
شرح نهج البلاغة جلد : 6 صفحه : 50
قال أبو بكر [الجوهری] و حدثني المؤمل بن جعفر قال حدثني محمد بن ميمون قال حدثني داود بن المبارك قال أتينا عبد الله بن موسى بن عبد الله بن حسن بن حسن بن علي بن أبي طالب ع و نحن راجعون من الحج في جماعة فسألناه عن مسائل و كنت أحد من سأله فسألته عن أبي بكر و عمر فقال أجيبك بما أجاب به جدي عبد الله بن الحسن فإنه سئل عنهما فقال كانت أمنا صديقة ابنة نبي مرسل و ماتت و هي غضبى على قوم فنحن غضاب لغضبها.
قلت قد أخذ هذا المعنى بعض شعراء الطالبيين من أهل الحجاز أنشدنيه النقيب جلال الدين عبد الحميد بن محمد بن عبد الحميد العلوي قال أنشدني هذا الشاعر لنفسه و ذهب عني اسمه قال
يا أبا حفص الهوينى و ما كنت مليا بذاك لو لا الحمام
أ تموت البتول غضبى و نرضى ما كذا يصنع البنون الكرام.
http://eitaa.com/shobeiri
🍂🍁🌺🍂🍁🌺🍂🍁🌺🍂
درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها
ابن عباس می گوید :
ما شاهد بودیم رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلم نه ماه هر روز هنگام هر نماز به درب خانه علی ابن ابیطالب میآمد و میفرمود: سلام و رحمت و برکات خدا برشما اهلبیت باد و سپس آیه تطهیر؛
[ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(احزاب/۳۳) ]
را در شأن آنها قرائت مینمود. ایشان نماز و این عمل را در هر شبانه روز پنج مرتبه اول وقت و این عمل را قبل از هر نمازی بجای میآورد.
از کُتب مخالفین؛ درّالمنثور سیوطی؛ جلد۵، صفحه۱۹۹
🍂🍁🌺🍂🍁🌺🍂🍁🌺🍂
http://eitaa.com/shobeiri
🌹تعمقي در تعبیر *«الانزع البطين»* در رابطه با مولانا اميرالمومنين علی عليه السلام:
معنی «الأنزع البَطین» در وصف امیر المؤمنین علی (ع) چيست؟
تفسیر صحیح این دو وصف این است که امام علی (ع) بُریده از شرک و سرشار از علم بود و «الأنزَع»، اسم تفضیل از نزع به معنای جدا شدن است و اسم مصدر آن انتزاع است و کنایه از عدم راهیابی شرک در اوست و «البَطین» کنایه از فراوانی علم، ایمان و یقین آن حضرت (ع) است.
سند فراخی شکم و کوتاهی قد حضرت حیدر کرار (ع) ضعیف و بی اساس است و آن را دشمنان امام (ع) درست کرده اند و ابن تیمیه آن را ترویج داد.
ابن تیمیه آشکارا با امام علی (ع) دشمنی می کرده و همه فضايل امام ع را انكار می نموده است برغم آنکه روایت های بسیاری در کتاب های مسلمانان در این زمینه وجود دارد.
از جمله این روایت، حدیث شریف نبوی است که می فرماید: «*يا علي! اِنّ الله قد غَفَر لك و لِذُرِّيتِك ولِشيعتك و لِمُحِبّي شيعتك، و لِمُحِبّي مُحِبّي شيعتك، فَابشِر فإنك الأنزَعُ البَطين: مَنزُوعٌ من الشِّرك، مَبطُونٌ مِن العِلم* » (ای علی! خداوند و خاندان و شیعیان و دوستان شیعیان تو را آمرزیده است، پس مژده باد تو را که تو اَنزع بطین هستی، از شرک بریده ای و از علم سرشاری ).
الجويني در کتاب فرائد السمطين ١/٣٠٨ ، ابن المغازلي در مناقبه، شیخ صدوق در عيون اخبار الرضا ١/٥٢، مسند زيد بن علي ٤٥٦ و روایت های دیگر آن را ذکر کرده است و این تفسیر با زهد امیر المؤمنین (ع) و سخنان آن بزگوار مطابقت دارد.
خود امام (ع) مي فرمايند:
«ولكن هيهات أن يغلبني هواي، و يقودني جشعي إلى تخيّر الأطعمة و لعلّ بالحجاز أو باليمامة من لا طمع له في القرص، و لا عهد له بالشبع أو أبيت مبطاناً و حولي بطون غرثى وأكباد حرّى …. ءأقنع من نفسی بأن یقال: هذا امیر المؤمنین و لا أشارکهم فی مکاره الدهر، أو أکون أسوه لهم فی جشوبه العیش! فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها...»(نامه ٤٥ نهج البلاغه) (هیهات که هوای نفس بر من غلبه کند و حرص و آز مرا به برگزیدن غذاها وادارد ـ در صورتی که ممکن است در حجاز یا یمامه (از شهرهای یمن) کسی باشد که طمعی در یک قرص نان نداشته، هیچگاه سیر نشده است، یا اینکه با شکم پر بخوابم و کنار من شکم هائی گرسنه و جگرهائی (از تشنگی) سوزان باشد… آیا قناعت کنم به اینکه گفته شود: این امیر المؤمنین است و در سختی های روزگار با آنان شریک نباشم و الگوئی برای آنان در تلخکامی سخت زندگانی کردن نباشم؟ آری! من آفریده نشدم که غذاهای خوب، مرا ( از یاد آنان) غافل کند همانند حیوان بسته ای که اندیشه ای جز علفش ندارد.
تفسیر ظاهرى آن دو وصف در زمان معاویه بن ابوسفیان رواج یافت که بسیار نسبت به اهل بیت رسول الله (ص) به ویژه خلیفه و وصی ایشان امام علی (ع) کینه و دشمنی می ورزید .
آری، امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و عضلاتی قوی بوده اما شکم ان حضرت از شدت زهد لاغر بوده است.
اين سخن که امام علی (ع) "چاق و کوتاه" بود، نادرست است؛ چرا که این ویژگی با شخصیت امام علی (ع) که پهلوان و قهرمان میدان جنگ بود سازگار نيست و چالاكي و شجاعت ايشان در مقایسه با همه اصحاب رسول الله (ص) برجسته و بارز بوده و با پهلوانان عرب همچون "مرحب" و "عمرو بن عبد ود" مبارزه می کرده و عقل نمی پذیرد که همچنین شخصیتی کوتاه قد و چاق بوده باشد.
@shobeiri
#حدیث
#حکایت
#تسبیحات_حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#آداب_قبل_از_خواب 🍃🌼
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸از امام صادق عليه السلام نقل شده که فرمودند :
روزی دو برادر به خدمت پيامبراكرم
صلیالله علیهوآله شرفياب شدند .
گفتند : مىخواهيم براى تجارت به شام سفر کنیم . حرزى به ما ياد بدهيد كه بخوانيم .
پیامبر خدا فرمودند :
« إِذَا أَوَيْتُمَا إِلَى اَلْمَنْزِلِ فَصَلِّيَا اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ فَإِذَا وَضَعَ أَحَدُكُمَا جَنْبَهُ عَلَى فِرَاشِهِ بَعْدَ اَلصَّلاَةِ فَلْيُسَبِّحْ تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ ثُمَّ لْيَقْرَأْ آيَةَ اَلْكُرْسِيِّ فَإِنَّهُ مَحْفُوظٌ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى يُصْبِح ... »
هر گاه براى استراحت در منزلى فرود آمديد و نماز عشا را خوانديد ، هر كدام كه بعد از نماز در بستر قرار گرفتيد ، ابتدا #تسبيح_حضرت_فاطمه سلاماللهعلیها و سپس #آية_الكرسى را بخوانيد ؛ كه حتماً تا صبح از هر خطری محفوظ خواهيد ماند . »
آن ها حرکت کردند ، در راه ، گروهى دزد آنان را تعقيب كردند . وقتى جهت استراحت شبانه ایستادند ، دزدان براى آگاهى از خواب و بيدار بودن آنان غلامى را فرستادند .
غلام در حالى به آنان رسيد كه يكى از آن ها در بستر بود و آية الكرسى و تسبيح حضرت زهرا سلام الله علیها را خوانده بود و _ به خاطر همين كار _ دو حائل گرداگرد آنان ساخته شده بود .
غلام آمد و پيرامونشان چرخيد ؛ امّا به هر طرف كه مىچرخيد جز دو ديوار چيز ديگرى نمىديد .
برگشت و به دزدان گفت : نه به خدا سوگند ! جز دو ديوار چيز ديگرى نديدم.
به او گفتند : خدا ذليلت كند ! يقيناً دروغ مىگويى ، تو بُزدل و ترسويى .
آن گاه خود برخاستند و نگاه كردند . ولی آن ها هم جز دو ديوار ، چيز ديگرى نديدند . اطراف ديوارها گشتند و کسی را نديدند و به جايگاه خود بازگشتند .
فردا صبح نزد آنان آمدند و پرسيدند : ديشب كجا بوديد؟
آن دو برادر گفتند : همين جا.
گفتند : به خدا قسم ما آمديم و در اين جا جز دو ديوار چيز ديگرى را نديديم . به ما بگوييد داستان چيست؟
گفتند : نزد رسول خدا رفتيم و از آن حضرت درخواست تعليم امرى كرديم. پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله به ما آية الكرسى و تسبيح حضرت زهرا سلام الله علیها را ياد داد . ما هم به آن عمل کردیم .
دزدان گفتند : برويد . به خدا قسم ، ديگر هرگز به تعقيب شما نمی آییم و بعد از اين ، هرگز دزدى به شما دست نخواهد يافت.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 المحاسن ، ج ۲ ، ص ۳۶۸
📚 بحار الأنوار ، ج ۷۳، ص ۲۴۶
@shobeiri
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜️ امام صادق علیه السلام:
«إن نوحا (ع) شكا إلى الله الغم، فأوحى الله إليه أن كان العنب فانه يذهب بالغم»
نوح(ع)، از غم و اندوه، به درگاه خداوند، شکایت برد. خداوند به او چنین وحی فرستاد:
انگور سیاه بخور؛ چرا که اندوه را میبرد.
📚 منبع : بحارالأنوار، ج۶۳، ص۱۴۸
مکارم الاخلاق ، ج۱، ص۳۷۷
#انگور #انگور_سیاه
#خواص_انگور 🍇
#اصلاح_سبک_زندگی
@shobeiri
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شاید در بین چهرههای معروف جهان و به طور خاص در میان شخصیتهای اسلامی، هیچ شخصیتی را نتوانیم پیدا کنیم - حتّی خود پیامبر اسلام - که در میان ملتها و پیروان ادیان مختلف و در زمانهای گوناگون، به قدر امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام محبوب باشد. شما وقتی نگاه میکنید، میبینید در همان زمان خودِ این بزرگوار، که شمشیر عدالت و شدّت عدل او، دلهای متمرّد و روحهای خودخواه را از خود بیزار میکرد و جبهه دشمنىِ بزرگی علیه او به وجود میآورد، حتّی دشمنانش هم وقتی به اعماق روح خود مراجعه میکردند، نسبت به آن بزرگوار، عقیده همراه با تعظیم و تکریم و محبتی را احساس میکردند. این، تا زمانهای بعد هم ادامه داشت. بیشترین دشمنان را علی داشته؛ اما بیشترین ستایشگران را هم - حتّی کسانی که به دین و راه او اعتقادی نداشتند - آن بزرگوار داشته است. خاندان زبیر در قرن اوّل هجری، به اشخاصی که غالباً نسبت به بنیهاشم و بخصوص آل علی علیهالسّلام، بغض و عداوت داشتند، معروف بودند. این عداوت، بیشتر هم ناشی از عبداللَّهبنزبیر - پسر زبیر - بود. یکی از نوههای زبیر، از پدر خود پرسید: که به چه علت نام علی و خاندان علی، روز به روز بیشتر در میان مردم گسترش پیدا میکند؛ در حالی که دشمنان آنها، هر چه هم تبلیغات میکنند، اما زود افول و غروب میکنند و باقی نمیمانند؟ او - قریب به این مضمون - گفت که اینها به خدا و به حق دعوت کردند؛ به همین خاطر است که کسی نتوانست فضلشان را بپوشاند؛ ولی دشمنانشان به باطل دعوت کردند. ۷۵/۹/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پسر عبدالله بن عروة بن زبیر، پیش پدرش - که عبداللهبنعروةبنزبیر باشد - از امیرالمؤمنین بدگویی کرد. خانواده زبیر - جز یکی از آنها؛ یعنی مصعببنزبیر - کلاًّ با امیرالمؤمنین بد بودند. انسان وقتی که تاریخ را میخواند، این را مییابد. پس از آن بدگویی؛ پدر در مقابل او جملهای گفت که خیلی هم طرفدارانه نیست، اما نکته مهمی در آن هست و من آن را یادداشت کردهام. عبدالله به پسرش گفت: هر بنایی که دین آن را بهوجود آورد و پی و بنیان آن برروی دین گذاشته شد، اهل دنیا هر کاری کردند، نتوانستند آن را از بین ببرند؛ یعنی بیخود زحمت نکشند برای اینکه نام امیرالمؤمنین را - که پىِ کار او بردین و بر ایمان است - منهدم کنند. بعد گفت: ببین بنیمروان چطور هرچه میتوانند، در هر مناسبت و منبری، نسبت به علی بن ابی طالب عیبجویی و عیبگویی میکنند! اما همین عیبجوییها و بدگوییهای آنها، مثل آن است که این چهره درخشان را هرچه برتر میبرند و منوّرتر میکنند؛ یعنی در ذهنهای مردم، بدگوییهای آنها تأثیر عکس میبخشد. نقطه مقابل، بنیامیّهاند؛ بنیامیّه از گذشتگان خودشان تمجیدها و تعریفها میکنند، ولی هرچه بیشتر تعریف میکنند، نفرت مردم از آنها بیشتر میشود. این حرف شاید در حدود مثلاً سی سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین گفته شده است. یعنی امیرالمؤمنین با همه آن مظلومیت، هم در زمان حیات خود و هم در تاریخ و در خاطره بشریت پیروز شد. ۷۷/۱۰/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۳
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات یک رخنهی کوچک در درون خانواده، ما را تغییر میدهد. امیرالمؤمنین فرمود: زبیر با ما بود، از ما اهلبیت بود. واقعاً هم همین جور بود. میدانید بعد از رحلت پیغمبر، در مسجد، در پای منبر خلیفهی اول - جناب ابوبکر - حدود ده نفر از صحابه بلند شدند و صریحاً از امیرالمؤمنین دفاع کردند؛ گفتند اینجائی که شما نشستهای، حق علی بن ابی طالب است. یکی از آن ده نفر، زبیر بود! زبیر، رفیق دوران عشرت نبود؛ رفیق دوران محنت بود. امیرالمؤمنین فرمود: زبیر همواره با ما بود، «حتّی شبّ ابنه عبدالله»؛ تا پسرش عبدالله بزرگ شد، آمد توی عرصه، در تصمیمگیریها دخالت کرد؛ آن وقت او عوض شد. زبیر همانی شد که آمد در مقابل امیرالمؤمنین شمشیر کشید! گاهی اوقات یک رخنهی کوچک در درون خانواده، یک چنین اثر بسیار مهمی میگذارد. لذا باید جلوی این رخنه را گرفت؛ و این هم جز با توکل به خدای متعال، جز با ذکر، جز با توجه، امکانپذیر نیست. ۹۰/۱۰/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۴
💠رهبرانقلاب
‼️زیرکترین انسانها کسانی هستند که اولیاءالله را الگو قرار میدهند، خصوصیت اولیاءالله اینستکه تا آن حد شجاعند که میتوانند امیر نفس خود باشند. لذا حادثه کربلا برای کسانيکه میخواهند امام حسین را الگو قرار دهند، درس است. امام حسین در روز عاشورا با یک لشكر روبه رو نبود با جهاني انحراف و ظلمات روبه رو بود که آن جهان همه چیز داشت؛ پول، زر و زور، شعر، کتاب و محدث و آخوند داشت. وحشت انگیز بود. تن حتي آدم فوق معمولی میلرزد و تردید میکند، کما اینكه بارها گفته ام عبدالله بن عباس که شخصیت بزرگ است و آقازاده های قریش مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر نیز اینگونه بودند البته اینها آدمهای با غیرتی هم بودند اینها همان کسانی بودند که در مقابل تهاجم مسلم بن عقبه، در فاجعه حره جنگیدند، اما شجاعت ورود در میدان جنگ، یک مسئله است و شجاعت مواجه شدن با یک دنیا، یک مسئله دیگر است! ۷۵/۹/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۳۰ آذر ماه سال ۲۱ش
🏳انقراض سلسله ساسانی
🏳درپی قتل یزدگرد سوم
💠رهبرانقلاب:
‼️واقعا هرچه در ترسيم چهرهى فساد و ديكتاتورى و تبعيض و اختلاف طبقاتى دوران ساسانى بگوييم كم گفتيم، حتى بعضى از حكومتهاى قبل از دوران ساسانى بهتر از آنها بودند، اين هخامنشيانى كه در تاريخ ايران معروف شدند به بيابانگرد و وحشى و ازاين قبيل، اينها بسيارى از خصلتها و خصوصياتشان بهتر از ساسانيان بود، ساسانيان كه طولانى هم حكومت كردند در ايران چند قرن حكومت كردند، حقيقتا مظهر نابسامانى و ناهنجارى وضع زندگى مردم بودند. ۶۷/۷/۱۷
‼️اینجور نیست که فرض کنیم زمان ظهور اسلام جزیرةالعرب مردم بدبختی داشت و دیگران خوشبخت بودند؛ نه، غلبهی حکومتهای جائر و ظالم، نادیده گرفتن شأن انسان و انسانیّت، جنگهای خانمانبراندازی که میان قدرتها و برای قدرتطلبی به راه انداخته میشد، زندگی مردم را تباه کرده بود. ملاحظهی تاریخ نشان میدهد که دو تمدّن معروف آن روز، یعنی تمدّن ایران ساسانی و تمدّن امپراتوری رُم وضعیّتی داشتند که دل انسان به حال تودهی مردم و قشرهای مختلف انسانها که در آن جوامع زندگی میکردند، میسوزد؛ وضع زندگی آنها زندگی رقّتباری بود، در اسارت بودند. اسلام آمد، انسانها را آزاد کرد! ۹۲/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📌 وظایف فرهنگی دولت.....
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
بر #زمامدار واجب است که سه مسئله را درباره خواص و عوام مردم رعایت کند:
1⃣ #پاداش نیکوکار را به #نیکی دادن تا رغبت مردم به کارهای نیک افزون شود؛
2⃣ پوشاندن گناهان #گناهکار، تا توبه کند؛
3⃣ ایجاد #مهر و #الفت میان همه مردم از طریق احسان و رعایت انصاف و عدالت.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۳۱۹
@shobeiri