🗓۵ شوال سال ۶۰ق
🏳ورود مسلم به کوفه
💠رهبرانقلاب
‼️نیازلحظه را باید شناخت، کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، نکردند، اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ شناخت لحظه و انجام کار در لحظه نیاز، خیلی چیز مهمی است! ۸۸/۱٠/٢٩
‼️چرا خواص مؤمنی که دور مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب بودند که بعضیشان بعدا در کربلا شهید شدند؛ اما اینجا، اشتباه کردند. البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفاره اشتباهشان داده شد. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. و بعد مجبور شدند جزو توابین شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین کشته شد و فاجعه اتّفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگرچه فایده؟! لذاست که در تاریخ، عده توابین، چند برابر عده شهدای کربلاست. اما اثری که توابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! بخاطر اینکه در وقت خود نیامدند. کار را در لحظه خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند. چرا مسلم بن عقیل را با اینکه میدانستید نماینده امام است، تنها گذاشتید؟! آمده بود و با او بیعت هم کرده بودید. قبولش هم داشتید. به عوام کاری ندارم. خواص را میگویم! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
http://eitaa.com/shobeiri
📌دخالت خانواده ها ممنوع
برخی از ساکنان مدینه مراسم #عروسى داشتند. آنان خدمت رسول الله(ص) رسيده و گفتند:
ما بر گردن شما حق همسايگى داريم و مىخواهيم دخترت #فاطمه را به خانه ما بفرستى تا مراسم عروسى ما زينت پيدا كند. ایشان بسيار اصرار نمودند، اما آن حضرت فرمود:
او همسر #على بن ابى طالب است و در اختيار او مىباشد. اما آنان مجددا از رسول خدا(ص) خواستند كه از على بخواهد تا به فاطمه(س) اجازه شركت در مجلس آنان را بدهد.
📚قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص539- 538.
http://eitaa.com/shobeiri
🖌 خاطره علامه میر حامد حسین از زیارت قبور ائمه بقیع علیهمالسلام
😔 وهابیت خبیث در هشتم شوال ۱۳۴۴ ه.ق قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تخریب کردند.
🕌 علامه بینظیر، آیت الله میر حامد حسین لکهنوی رحمةاللهعلیه، ۶۲ سال پیش از این حادثه جانکاه در ذکر خاطرهای از زیارت ائمه بقیع در تاریخ ۱۱ ذيالقعده ۱۲۸۲ ه.ق مینویسد:
🔷«...از موارد تعجببرانگیز تعصب کور حاکمان مدینه این بود که بر درب این روضه مقدسه (قبور ائمه بقیع) اسامی ائمه را ننوشته بلکه با بیادبی چنین نوشته بودند:
"روضه عباس عموی پیامبر و اهل بیت" !!»
سپس مینویسند:
«...وقتی به بقیع رسیدیم دیدیم که درب آن باز است و نگهبانان آنجا از هر کسی که میخواست وارد حرم ائمه بقیع بشود مبلغی (٥ قروشه) میگرفتند، ما نیز پرداخت کردیم و وارد شدیم...
زمانی که وارد شدیم ضریح بزرگی را مشاهده کردیم که داخل آن قبر عباس بود که دارای یک قُبّه جداگانه بود و یک قبّه هم بالای قبور امامان عظیم الشأن امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام بود...»
🔶 ومن عجب تعصّب هؤلاء أنّهم لم يكتبوا على باب هذه الروضة المقدّسة أسماء الأئمّة عليهم السلام. بل كتبوا عليه هكذا: (روضة عبّاس عمّ الرسول وأهل البيت)...
فلمّا وصلنا إلى البقيع رأينا الباب مفتوحا وخدّام هذه الروضة المقدّسة يأخذون من كلّ إنسان يدخل فيها خمسة قروشات فأعطينا ودخلنا...
فلمّا دخلنا رأينا ضريحا عظيما في جوفه قبر عبّاس على حدة عليها قبّة وقبّة فيها قبور الأئمة الأربعة عليهم السلام أعني الحسن وعلي بن الحسين ومحمّد بن علي الباقر وجعفر بن محمّد الصادق عليهم السلام...
📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ١، ص ٥٣٨
پ.ن: اکنون نزدیک به صد سال از جسارت شنیع به اهلبیت رسول خدا علیهم السلام و محرومیت مسلمانان از زیارتِ محترمانه قبور ائمه بقیع میگذرد.
أَلَا لَعْنَةُ اللهُ عَلَى الظَّالِمِينَ
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✨قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیتِی زُرْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا.
کسی که مرا و یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را زیارت می کنم و از سختیهای قیامت نجاتش می دهم.
📚(وسائل الشیعه، ج 14، ص: 331)
http://eitaa.com/shobeiri
سفارش ویژه امام صادق علیه السلام به زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام
نشانی : الکافي ج ۴، ص ۵۸۹
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ اَلْخَطَّابِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْخَطَّابِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا سَدِيرُ تَزُورُ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي كُلِّ يَوْمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لاَ قَالَ فَمَا أَجْفَاكُمْ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ قُلْتُ لاَ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ شَهْرٍ قُلْتُ لاَ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ سَنَةٍ قُلْتُ قَدْ يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ يَا سَدِيرُ مَا أَجْفَاكُمْ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَيْ أَلْفِ مَلَكٍ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَ وَ يَزُورُونَ لاَ يَفْتُرُونَ وَ مَا عَلَيْكَ يَا سَدِيرُ أَنْ تَزُورَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَرَاسِخَ كَثِيرَةً فَقَالَ لِي اِصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِكَ ثُمَّ تَلْتَفِتُ يَمْنَةً وَ يَسْرَةً ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اُنْحُ نَحْوَ اَلْقَبْرِ وَ تَقُولُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ تُكْتَبُ لَكَ زَوْرَةٌ وَ اَلزَّوْرَةُ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ قَالَ سَدِيرٌ فَرُبَّمَا فَعَلْتُ فِي اَلشَّهْرِ أَكْثَرَ مِنْ عِشْرِينَ مَرَّةً .
http://eitaa.com/shobeiri
📌سوء استفاده فامیل از بیت المال ممنوع
یکی از بستگان امیرمؤمنان #علی(ع) از عمروبن سلمه والی #اصفهان درخواست کرد که مقداری از #عسل و روغنی که از #بیت_المال به #کوفه آورده بود را برای او بفرستد. عمرو نیز اجابت نمود. آن حضرت پس از اطلاع از موضوع از فامیل خود خواست تا آن دو ظرف را بازگرداند. وقتی آن دو ظرف را برگرداند، امام متوجه شد که مقداری از آنها کم شده است. آن حضرت فورا دستور داد تا آن مقداری که کم شده بود را اهل خبره قیمت گذاری کنند. آنان مبلغ سه درهم را تعیین کردند. امیرمؤمنان علی(ع) کسی را فرستاد تا سه درهم را از فامیلش بگیرد. او نیز سه درهم را فرستاد. امام نیز سه درهم را بر اموال بیت المال اضافه کرد و سپس همه را بین مسلمانان قسمت کرد.
📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج42، ص479.
http://eitaa.com/shobeiri
📌خطر ریاست طلبی
قالْ أَبِي الْحَسَنِ(ع):
مَا ذِئْبَانِ ضَارِيَانِ فِي غَنَمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِي دِينِ الْمُسْلِمِ مِنَ الرِّئَاسَةِ.
امام #رضا(ع) فرمود:
ضرری كه از سوی #ریاست_طلبی متوجه دین انسان می شود از ضرری كه دو گرگ درّنده به گلّه گوسفند بدون چوپان می زنند، بیشتر است.
📚کلینی، کافی، ج2، ص297.
http://eitaa.com/shobeiri
✔️ از آیت الله سید محمد روحانی نقل شده که گفتهاند:
🔸 «طلبهای که میخواهد مجتهد گردد، باید پس از خواندن عمیق رسائل و مکاسب و کفایه، یک دوره خارج اصول را با مراجعه به آراء اعاظم و خارج مکاسب محرّمه و بیع و خیارات و یک یا دو کتاب از ابواب عبادات را درس بگیرد و خوب زحمت بکشد تا به فعلیّت برسد».
#روش_اجتهاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔴 القمر في العقرب
✅ عَنْ الإمام أَبِي عَبْدِ اَللهِ الصادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ :
« مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ اَلْقَمَرُ فِي اَلْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ اَلْحُسْنَى ».
📚 المحاسن ٢ / ٣٤٧
الكافي الشريف ٨ / ٢٧٥
من لا يحضره الفقيه ٢ / ٢٦٧
💠 و أفتى آية الله السيد السيستاني دام ظله الشريف:
و يكره إيقاع العقد و القمر في برج العقرب.
📚 منهاج الصالحين ٣ / ٨
http://eitaa.com/shobeiri
#حدیث
#دعا_شکر_توکل 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أُعْطِيَ ثَلاَثاً لَمْ يُمْنَعْ ثَلاَثاً مَنْ أُعْطِيَ اَلدُّعَاءَ أُعْطِيَ اَلْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلشُّكْرَ أُعْطِيَ اَلزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلتَّوَكُّلَ أُعْطِيَ اَلْكِفَايَةَ
ثُمَّ قَالَ أَ تَلَوْتَ كِتَابَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » وَ قَالَ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ » وَ قَالَ «اُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ » .
☘☘☘
🔸 از امام صادق عليه السّلام نقل است که فرمودند :
هركس را سه چيز دادند از سه چيز دريغ نكردند: به هركس ( توفیق ) دعا دادند برايش اجابت قرار دادند ، به هركس شكرگزارى دادند به او فراوانى نعمت دادند ، به هركس توكل دادند ، كفايت كار به او عطا شد.
سپس فرمودند : آيا قرآن را خواندهاى كه مىفرمايد: «و هركس بر خدا توكل كند او را بس است» و فرموده : «اگر شكر كنيد ، بر نعمت شما بيفزايم » و فرموده : « مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم » .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۵
http://eitaa.com/shobeiri
💢سیره مقدس اردبیلی در ایام تحصیل
✔️آیتاللهنوری همدانی در ابتدای درس خارج فقه:
🔹بر ما لازم است که درس بگوییم و درس بخوانیم؛ همانطور که در سیره علما بزرگ ما بوده که به هیچ وجه درس را تعطیل نمیکردند، حتی در حالات مقدس اردبیلی آمده که وقتی در ایام تحصیل به سفر کربلا با آن همه ثواب و عظمت میرفت، نماز را جمع میخواند؛ چون شبهه داشت زمانی که وظیفه درس است نباید درس را تعطیل کرد؛ به هرحال اهمیت برقراری درس بسیار مهم است.
🔹تقریر دروس با ادبیات خوب مهم است. همه باید نظم داشته باشند و عادت به حضور در درس ها داشته باشند و حوزه قم ان شاءالله به رونق دروس خود مثل گذشته زنده باشد.
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
🆔 http://eitaa.com/shobeiri
🆔https://t.me/shobeiri
✅ هم درس و هم کاسبی یا فقط درس؟!
✍ العالم العامل و الفقيه الكامل الشهيد السعيد زینالدین بن علی بن احمد العاملی [م٩٦٦ق] قدس سره:
[ في آداب المتعلم ]
الثالث: أن يقطع ما يقدر عليه من العوائق الشاغلة و العلائق المانعة عن تمام الطلب وكمال الاجتهاد و قوة الجد في التحصيل، ويرضى بما تيسر من القوت و إن كان يسيرا، و بما يستر مثله من اللباس و إن كان خُلُقا، فبالصبر على ضيق العيش تنال سعة العلم، و يجمع شمل القلب عن مفترقات الآمال ليتفجر عنه ينابيع الحكمة والكمال.
📚 منية المريد ص ٢٢٦
✍ المحدّث الجليل و المحقق النبيل الميرزا حسين النوري الطبرسي [م١٣٢٠ق] طاب ثراه:
... بر صاحب انصاف و بصيرت پوشيده نيست كه تحصيل علمِ دين بنحو كمال و تمام و تهذيب شرايع اسلام و دفع شبهات أبالسهى أنام، بى إستغراق دقت و إجتماع فكر در آن و مساعدت اسباب خصوص اقسام كتاب و اصناف مصنَّفات در هر باب ميسّر نباشد.
پس در بدايت أمر طلب علم را إحراز دو شرط لازم است:
اول: إعراض از كسب معاش و فراغت از شواغل و عوائق زندگى
دوم: وجود مايحتاج باجتماع مقدار كفايت گذران روز و شب و سائر اسباب لازمه.
📚 كلمه طيبه ص ١٤
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
🆔 http://eitaa.com/shobeiri
🆔https://t.me/shobeiri
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
♦️عن النبي صلى الله عليه و آله أنه قال:
الناس كلهم هلكى إلا العالمين، و العالمون كلهم هلكى إلا العاملين و العاملون كلهم هلكى إلا المخلصين و المخلصون على خطر عظيم.
ادرس : روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ج12 146
وصايا النبي صلى الله عليه و آله لعلي عليه السلام ..... ص : 3
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
🆔 http://eitaa.com/shobeiri
🆔https://t.me/shobeiri
#حدیث
#مهدویت
#حضرت_خضر_علیه_السلام 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عن الرِّضا عليه السلام: إنّ الخضرَ شَرِبَ مِن ماءِ الحَياةِ فهُو حَيٌّ لا يَموتُ حتّى يُنفَخَ في الصُّورِ ،
و إنّهُ لَيأتِينا فيُسَلِّمُ فنَسمَعُ صَوتَهُ و لا نَرى شَخصَهُ ، و إنّهُ لَيَحضُرُ حيثُ ما ذُكِرَ ، فمَن ذكَرَهُ مِنكُم فلْيُسَلِّمْ علَيهِ ،
و إنّهُ لَيَحضُرُ المَوسِمَ كُلَّ سَنةٍ فيَقضي جَميعَ المَناسِكِ و يَقِفُ بعَرَفَةَ فيُؤمِّنُ على دُعاءِ المؤمِنينَ ،
« و سيُؤنِسُ اللّه ُ بهِ وَحشَةَ قائمِنا في غَيبَتِهِ ، و يَصِلُ بهِ وَحدَتَهُ . »
☘☘☘
🔸 از امام امام رضا سلام الله علیه نقل است که :
خضر از آب حيات نوشيد و از اين رو زنده است و تا روزى كه در صور دميده شود نمى ميرد.
او نزد ما مى آيد و سلام مى كند و ما صدايش را مى شنويم امّا خودش را نمى بينيم. هر جا اسمش برده شود، حاضر مى شود. بنا بر اين، هر يك از شما نام او را برد، به وى سلام دهد.
هر سال در موسم حج حاضر مى شود و تمام مناسك را به جا مى آورد و در عرفه مى ايستد و براى دعاى مؤمنان آمين مى گويد. زودا كه خداوند او را انيس تنهايى قائم ما، در زمان غيبتش قرار دهد و به وسيله او، وى را از تنهايى به در آورد.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 كمال الدين ، ج ۲ ، ص ۳۹۰
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
391 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن محمد بن أشيم (2)، عن صفوان بن يحيى قال: سألت أبا الحسن الرضا (عليه السلام) عن ذي الفقار سيف رسول الله (صلى الله عليه وآله)، فقال: نزل به جبرئيل (عليه السلام) من السماء وكانت حلقته فضة (3).
(حديث نوح (عليه السلام) يوم القيامة) 392 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن محمد بن خالد، عن القاسم بن محمد، عن جميل بن صالح، عن يوسف بن أبي سعيد (4) قال: كنت عند أبي عبد الله (عليه السلام) ذات يوم فقال لي: إذا كان يوم القيامة وجمع الله تبارك وتعالى الخلائق كان نوح (صلى الله عليه) أول من يدعى به فيقال له: هل بلغت؟ فيقول: نعم فيقال له: من يشهد لك؟ فيقول: محمد بن عبد الله (صلى الله عليه وآله) قال: فيخرج نوح (عليه السلام) فيتخطا الناس حتى يجئ إلى محمد (صلى الله عليه وآله) وهو على كثيب المسك (5) ومعه علي (عليه السلام) وهو قول الله عز وجل: " فلما رأوه زلفة سيئت وجوه الذين كفروا (6) " فيقول نوح لمحمد (صلى الله عليه وآله): يا محمد إن الله تبارك وتعالى سألني هل بلغت؟ فقلت: نعم فقال: من يشهد لك؟ فقلت: محمد (صلى الله عليه وآله) فيقول: يا جعفر يا حمزة اذهبا واشهدا له أنه قد بلغ. فقال أبو عبد الله (عليه السلام): فجعفر وحمزة هما الشاهدان للأنبياء (عليهم السلام) بما بلغوا، فقلت: جعلت فداك فعلي (عليه السلام) أين هو؟ فقال: هو أعظم منزلة من ذلك.
روضه الکافی، جلد۸ صفحه۲۶۷
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
🆔 http://eitaa.com/shobeiri
🆔https://t.me/shobeiri
❤️ عبارات شیرین مرحوم علامه میر حامد حسین در وصف زیارت حرم امیر المؤمنین صلوات الله علیه (جمادی الآخرة سال ١٢٨٣ هجری قمری):
🔷در روضه مقدسه [امیر المؤمنین علیه السلام] چنان عظمت، جلال، رفعت مقام و زیبایی مشاهده میشود که چشم و قلب را مملوّ از سرور، خرسندی، لطافت، خشوع و خضوع میکند که هر زمان آدمی داخل آن میشود گویا در این دنیا وارد بهشت شده است و هرگز از طولانی ماندن در آن مکان مقدس خسته و ملول نمیگردد و اگر تعلقات دینی و اهل و عیالم در هند نبودند هرگز از آنجا خارج نمیشدم مگر در هنگام خروجِ روح از بدنم؛ ولی از خدا میخواهم که مرا به آن مکان مقدس بازگردانده و مرا مجاور آن قرار دهد و به من توفیق دهد تا حقوق زیارت و عبادت را در آنجا ادا کنم.
🔶وأمّا الروضة المقدّسة فيُشاهَدُ فيها من العَظَمَةِ والجَلالِ والرَّفعَة والعُلُوِّ والسُّمُوِّ والبهاءِ والسَّناء ما يَملَأ العَينَ والقَلبَ سُروراً وحُبُوراً ورِقّةً وخُشوعاً وخُضوعاً إذا دخَلَها الإنسانُ فَكَأنَّما دَخَلَ الجَنّةَ في الدُّنيا، ولا يَمَلُّ الإنسانُ مِن كَثرَةِ الوُقوفِ هُناكَ أصلا وَلَولا التَعَلُّقاتُ الدينيّةُ وتَخَلّفي الأهلَ والعِيالَ في الهِندِ لَما خَرَجتُ مِنها إلّا بَعدَ خُروج الروحِ مِن الجَسَد، وَلكن أسألُ اللهَ بِالخُضوعِ والإلحاحِ ، العَودَ إليها ثُمَّ المُجاوَرَةَ بِها وأداءَ حُقوقِ الزِّيارَةِ والعِبادةِ بِها
📜 رحلات الکرام إلى بيت الله الحرام، ج ۱، ص ۵۹۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت حمزهٔ سید الشهداء علیه السلام تسلیت
پیشنهاد #وضعیت و #استوری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔰مرجع علم دین در زمان امام هادی علیهالسلام
🌀یک روایت از حضرت هادی علیهالصّلاةوالسّلام است که هم جنبهی علمی حضرت عبدالعظیم و هم جنبهی معنوی آن بزرگوار را نشان میدهد.
کسی خدمت امام هادی علیهالسّلام رسید.
💠حضرت به او فرمودند: تو در کجا هستی؟
گفت: در ری. فرمودند: هر مشکلی در امر دین داشته باشی، میتوانی از عبدالعظیمبنعبداللَّه الحسنی بپرسی.
👈یعنی امام هادی علیه السّلام، عبدالعظیم الحسنی را به عنوان یک #مرجع_علم_دین به شیعیان خودشان معرفی کردند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان. این هم جنبهی معنوی.
🎤رهبر معظم انقلاب در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی ۱۳۷۳/۸/۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔶 قريش، هرگاه اميرمؤمنان علیه السلام را در جمع جنگجويان مىديدند، از ترس او به يكديگر وصيّت مى كردند.
كسى او را در حالى كه سپاه را مى شكافت، ديد و گفت:
فهميدم كه مَلَک الموت در همان سمتى است كه على در آن سمت است!
🔶 كانَت قُرَيشٌ إذا رَأَوا أميرَ المُؤمِنينَ عَليّـ[اً] عَلَیهِ السَّلامُ في كَتيبَةٍ تَواصَت؛ خَوفا مِنهُ.
ونَظَرَ إلَيهِ رَجُلٌ ـ وقَد شَقَّ العَسكَرَ ـ فَقالَ :
قَد عَلِمتُ أنَّ مَلَكَ المَوتِ فِي الجانِبِ الَّذي فيهِ عَلِيٌّ
📜 محاضرات الأدباء، راغب اصفهاني (۵۰۲ هـ)، نسخه خطی کتابخانه فاتح_ ترکیه_شماره ۴۰۶۴
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌علی علیه السلام با چه بدین جایگاه رسید؟
💠مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی کَهْمَسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِی یَعْفُورٍ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ قَالَ عَلَیْکَ وَ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا أَتَیْتَ عَبْدَ اللَّهِ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُ إِنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ یَقُولُ لَکَ انْظُرْ مَا بَلَغَ بِهِ عَلِیٌّ علیه السلام عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَالْزَمْهُ فَإِنَّ عَلِیّاً علیه السلام إِنَّمَا بَلَغَ مَا بَلَغَ بِهِ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِصِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ.
📚 الکافی، ج۲، ص۱۰۴
🔻از ابو کَهمَس روایت شده است که گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: عبد الله بن ابی یَعفور سلام میرساند. حضرت فرمود: بر تو و بر او سلام. هر گاه نزد عبد الله رفتی به او سلام برسان و بگو: جعفر بن محمد میگوید: بنگر که علی علیه السلام با چه چیزی به این جایگاه نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و به همان پایبند باش. به راستی که علی علیه السلام فقط با #راستگویی و #امانتداری به این منزلت و نزدیکی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید.
📌خیر دنیا و آخرت:
💠امیرمؤمنان علی علیه السلام:
أَرْبَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ:
#صِدْقُ حَديثٍ وَأَداءُأَمانَةٍ وَعِفَّةُ بَطْنٍ وَحُسْنُ خُلْقٍ؛
🔻امیرمومنان #علی علیه السلام فرمود:
چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است:
◀️ #راستگويى،
◀️ #اداء_امانت،
◀️ #حلال_خورى و
◀️ #خوش_اخلاقى.
📚آمدی، غررالحكم، ج2، ص151، ح 2142
#صفات_شیعه
اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
📆۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ش
🗓درگذشت خطیب و معلم اخلاق
🏳حجةالاسلام سیدمهدی طباطبایی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت خطیب و معلّم اخلاقی جناب حجةالاسلام آقای حاج سید مهدی طباطبائی رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و اخوان مکرّم و همه بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. آن سید بزرگوار در دهها سال از زندگی خویش تلاش دینی مغتنمی در ارشاد معنوی و اخلاقی مؤمنین با بهرهگیری از جایگاه منبر و محراب برعهده گرفته بودند و در عرصههای انقلاب نیز با حضور در مجلس شورای اسلامی در برههئی از زمان، به این وظیفهی خطیر اشتغال داشتند! ۹۷/۲/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
https://t.me/shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
🔷🔹فقط امام زمان🔹🔷
عَنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ سَيُولَدُ لَكَ. فَقَالَ لِسَارَةَ. فَقَالَتْ: أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ؟ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهَا سَتَلِدُ وَ يُعَذَّبُ أَوْلَادُهَا أَرْبَعَمِائَةِ سَنَةٍ بِرَدِّهَا الْكَلَامَ عَلَيَّ. قَالَ: فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ، فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ. قَالَ: فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ، لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا. فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَكُونُوا، فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ.
حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام وحی فرمود که تو به زودی، فرزنددار می شوی. حضرت ابراهیم علیه السلام موضوع را به همسرش ، ساره فرمود. ساره (با تعجّب) گفت: من بچه دار می شوم در حالی که پیرزنی هستم؟! لذا خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام وحی فرمود که ساره به زودی اولاد دار می شود، امّا فرزندانش به مدت 400 سال در عذاب خواهند بود، زیرا ساره، سخن مرا رد کرد. حضرت صادق علیه السلام در ادامه فرمود: وقتی که عذاب بر بنی اسرائیل طولانی شد، آنها چهل صباح به سوی خداوند، ضجّه زدند و شیون نمودند. پس خداوند به حضرت موسی و حضرت هارون علیهماالسلام وحی فرستاد که بنی اسرائیل را از دست فرعون نجات خواهد داد و لذا صد و هفتاد سال از دوران عذاب آنها کاست. پس حضرت صادق علیه السلام فرمود: اگر شما (شیعیان) نیز چنین کنید، خداوند قطعاً فرج و گشایش ما (اهل بیت) را می رساند، امّا اگر چنین نکنید، این امر آنقدر طول می کشد تا به منتهای خود برسد.
📚(بحار الأنوار، ج52، ص131)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ وَ لِلْمُتَکَلِّفِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ یُنَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِیَةِ وَ یَظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ یُظَاهِرُ [۱] الظَّلَمَةَ.
----------
[۱]: یظاهر الظلمة: ای یعاونهم فی الظلم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 مناظره پدر شیخ
🔹 میرزا علی اکبر نهاوندی در کتاب «جنّتان مدهامّتان» مناظره جالبی از پدر شیخ بهایی و عالمی حنفی نقل کرده است. ورود و خروج پدر شیخ بهایی در این مناظره به قدری جالب است که به شیعه شدن عالم حنفی و تبرّی از خلفا در همان مجلس منتهی میشود.
1⃣ جنّتان مدهامّتان، ص ۳۱ - ۳۴، ذیل عنوان: «رُمّانة و جوهرة منيرة في مباحثة من المباحثات المذهبية».
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۱ ص ۳۱۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🌹 فقيه واحد لا يوازن به ألف عابد...
قال النبیّ صلّی الله علیه وآله :
فقیهٌ واحد أشدّ علی إبلیس من ألف عابدٍ.
📚 بحار الانوار ١ / ١٧٧
و تلك الأشدية لجهات شتّى:
✔️ الأولی : علی أن الفقیه بصیر فی دینه بما أخذ من الکتاب و السنة یکون إغوائه و إضلاله أصعب مئونةً من إضلال العابد الذی لیست له هذه البصیرة، کما ورد بهذا المعنی عنهم علیهم السلام: من دخل فی هذا الدین بالرجال أخرجه منه الرجال کما أدخلوه فیه و من دخل فیه بالکتاب و السنة زالت الجبال قبل أن یزول.
📚 بحارالانوار ٢ / ١٠٥
✔️ و الثانیة : لأن العابد همّه ذات نفسه فقط و لکن الفقیه همه مع ذات نفسه ذات عباد الله و إمائه لینقذهم من ید إبلیس و مردته کما هو صریح الروایة.
📚 بحارالانوار ٢ / ٥
و ورد أیضا : نعم الرجل الفقیه فی الدین إن أحتیجَ إلیه نفع و إن لم یُحتج إلیه نفع نفسَه.
📚 بحارالانوار ١ / ٢١٦
و إلى هذه أشار الإمام عليه السلام في رواية شريفة فقال:
اَلرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.
📚 الكافي الشريف ١ / ٣٣
✔️ و الثالثة : بداهة أن عنوان العبادة ـ التی هی الغایة فی الخلقة ـ لا تصدق علی المأتی به إلا إذا تطابق مع المأمور به، و أن إحراز هذا التطابق لا یمکن إلا بالعلم و الفقه.
فعلهذا قد یفعل العابد الجاهل فعلا بزعم العبادة و طاعةِ الله تعالى و الحال أنه عین الذنب و المعصیة و طاعةِ الشيطان، بل كثيرا ما يفعل كذلك کما وقعت الواقعة لجریح العابد. فراجع البحار ٧١ / ٣٧ و ٣٨
✔️ و الرابعة: لا ريب في أن الذي لابد منه فى صحة العبادة - فضلا عن مقبوليتها - هو اليقين و التصديق الجازم بالمبدأ و المعاد و سائر المعتقدات الحقة، و هذا اليقين لو كان موجودا في أحدٍ لَوُجِدَ في الفقيه دون العابد الذي ليس بفقيه.
و قال أمير المؤمنين عليه السلام:
نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاَةٍ فِي شَكٍّ.
📚 بحارالانوار ٣٣ / ٣٥٧
✔️ و الخامسة: ضرورة أن فضيلة الأعمال الصالحة عند الله تعالى إنما تحاسَب على قدر العلم و العقل و المعرفة، كما صرح بذلك الإمام الصادق عليه السلام حيث قال في رواية:
إِنَّ اَلثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ اَلْعَقْل.
📚 بحارالانوار ١ / ١١
و التصريح بها يوجد كثيرا.
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw