eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
962 دنبال‌کننده
597 عکس
74 ویدیو
77 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد شب زنده دار در ابتدای شروع دو درس خارج فقه و الشخص الاعتباری در 2 بهمن 1401 پس از تسلیت وفات همسر مغفوره مکرمه آیت الله سبحانی(دام برکاته) و طلب رحمت و هدیه سوره حمد و صلوات به روح آن مرحومه، فرمودند: «حقیقتاً آیت‌الله سبحانی(دام ظله) برای روحانیت و عزت روحانیت، آیتی هستند. ایشان از سالیان جوانی‌شان تا به امروز خدمات نافعی دارند. ایشان دارای تألیفات متعدد هستند. اگر چه مناسب بود بحث را تعطیل می‌کردیم و در تشییع جنازه‌ی آن مخدره‌ی معظمه شرکت می‌کردیم اما سجیه‌ی خود آیت‌الله سبحانی اهتمام فراوان به درس و تعطیل نشدن محافل بحث و درس است. و شنیدم دیروز هم با اینکه همسرشان به رحمت خدا رفته بود و ایشان عزادار بودند به درس تشریف آوردند و درس گفتند. این اهتمام ایشان به درس خیلی مهم است که دارند و زندگی ایشان نیز منظم است. تقریباً همیشه رأس ساعت 9 می‌خوابند و این همه تألیفات کثیره مفید‌ه‌ای که دارند واقعاً‌ جز تنظیم وقت و توفیق الهی‌ای که خدای متعال به ایشان عطا فرموده منشأ دیگری ندارد. این اهتمام به درس را آیت‌الله نوری همدانی (دام ظله العالی) نیز دارند. من یادم است که این قسمتی که الان ورودی به صحن حیاط مسجد اعظم شده، قبلا شبستان کوچکی بود، و ایشان در آنجا رسائل تدریس می‌فرمودند. یکی از اساتیدی که ما نزدشان صرف و ادبیات می‌خواندیم به درس رسائل آیت نوری همدانی(دام ظله) می‌رفتند. استادمان گفتند یکی از کسانی که خیلی در آمدن، منظم بود، همین آیت‌الله نوری بودند کما این که آیت‌الله سبحانی هم خیلی در وقت منظم بودند و سر وقت در درسشان حاضر می‌شدند. استادمان گفت: یک روزی آقای نوری بر خلاف عادت چند دقیقه‌ای – شاید حدود 3 تا 5 دقیقه - دیر آمدند و بعدش عذر خواستند و فرمودند: یک طفل شیرخواری داشتیم که از دنیا رفت. رفتیم او را دفن کردیم و آمدیم برای درس. این مقدار که چند دقیقه‌ای دیر آمدیم به خاطر این بود که رفتیم او را دفن کردیم و چند دقیقه‌ای طول کشید. ایشان این طور اهتمام به درس داشتند که وقتی فرزندش درگذشت، رفته او را دفن کرده ولی درس را تعطیل نکرده و برای درس حاضر شده است. خدای متعال ان شاءالله سایه این بزرگان را حفظ کند و امثال آن‌ها در حوزه‌های علمیه فراوان بشود». 📅 1401/11/2 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 اسماعیل صادق الوعد کیست؟ 🔰 برید عجلی می گوید: به امام صادق ع عرض کردم: یابن رسول الله! مرا از اسماعیلی آگاه کنید که خدا در از او نام برده و می فرماید: «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعیلَ إِنَّهُ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا»، {و در این کتاب از اسماعیل یاد کن، زیرا که او درست وعده و فرستاده ای پیامبر بود.} مریم / ٥٤ آیا او پسر خلیل بود؟ چون مردم خیال می کنند که او اسماعیل، پسر ابراهیم خلیل است! حضرت فرمود: اسماعیل قبل از ابراهیم وفات کرد و ابراهیم حجت قائم خدا و صاحب شریعت بود؛ در این صورت اسماعیل رسول نیست ( فقط نبی است)، در حالیکه اسماعیل در این آیه رسول است. عرض کردم: فدایت شوم! پس این اسماعیل که بود؟ فرمود: او اسماعیل بن حزقیل بود که خدا او را به سوی قومش فرستاد، او را تکذیب نموده و کشتند و پوست صورتش را کندند. خدا نیز به خاطر این عمل بر آن قوم غضب نمود و سطاطائیل فرشته عذاب را به سوی او فرستاد. آن فرشته به او گفت: ای اسماعیل! من سطاطائیل فرشته عذابم که خدا مرا به سوی تو فرستاده تا قوم تو را چنان که خواستی، با انواع عذاب ها عذاب نمایم. اسماعیل به او فرمود: ای سطاطائیل! در این خصوص من به تو نیازی ندارم. پس خدا به او وحی نمود: ای اسماعیل! درخواست تو چیست؟ اسماعیل عرض کرد: خداوندا! تو به ع ( که از امت پیامبر آخرالزمان است ) وعده دادی که او را به دنیا برگردانی تا اینکه به دست خود از کسانی که با او آن رفتار را می کنند انتقام بگیرد. پروردگارا! حاجت من از تو این است که مرا به دنیا برگردانی تا من نیز از کسی که آن مصیبت را بر من وارد نمود، انتقام بگیرم، همان گونه که حسین ع خواهد نمود . پس خدا به اسماعیل بن حزقیل وعده رجعت داد و او با حسین بن علی علیهماالسّلام رجعت خواهد کرد. 📚🌐 کامل الزیارات ج۱ص ۶۵ https://lib.eshia.ir/86827/1/65 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌مدارا با مخالفان روزی مردی شامی با آنکه نسبت به اهل بیت(ع) داشت، اما شیفته کلام امام (ع) بود و در جلسات ایشان شرکت میکرد. وی نتوانست کینه خود را پنهان کند و خطاب به امام گفت: «شرکت من در جلسات شما به دلیل علاقمندی به شما نیست؛ من نسبت به خاندان شما کینه دارم، اما و شما من را جذب کرده است. امام باقر(ع)، از سخنان تند وی آشفته نگردید، بلکه با با او برخورد کرد. این رفتار امام- که هیچگونه ناراحتی از خود بروز نداد،- تعجب مرد شامی را برانگیخت و دست از دشمنی برداشت و از دوستان امام گردید. همچنین آن مرد شامی، وصیت کرد تا هنگام مرگ، امام باقر(ع) بر وی بخواند.» 📚شیخ طوسی، الامالی، ص410. ✅لزوم رعایت 1️⃣ قیل لعلیّ بن محمّد علیهما السّلام: مَن أکمَلُ الناسِ [في] خِصال الخیر؟ قال: أعمَلُهم بالتَّقیّه،و أقضاهُم لِحُقوق إخوانِه. به امام هادی علیه السلام عرض شد: کدام مردمان، کامل ترین ویژگی های خوب را دارند؟ فرمود: «آنها که تقیه (ملاحظه ظرفیت و امنیت دیگران) را بیشتر به کار می گیرند، و در ادای حقوق برادران (و خواهرانِ) دینیِ خود، کوشاترند.» 📚 تفسیر الإمام العسکریّ علیه السّلام:324،ح 172.عنه البحار:414/72،ضمن ح 68،و وسائل الشیعه:224/16،ضمن ح 21420 🏴🌴🏴🌴🏴🌴 2️⃣ محمد بن إدريس في آخر «السرائر» نقلا من كتاب مسائل الرجال ومكاتباتهم: مولانا علي بن محمد عليه‌السلام من مسائل داود الصرمي قال: قال لي: يا داود! لَو قُلتُ اِنَّ تارِکَ التَّقیهِ کتارکِ الصَّلاهِ لَکُنْتُ صادقاً؛ امام هادی علیه‌السلام به داود صرمی فرمود: اگر بگویم: هر کس تقیه را ترک کند (ملاحظه ظرفیت و امنیت دیگران را نکند)، مانند کسی است که نماز را ترک کرده؛ هر آینه راست گفته‌ام. 📚 من لایحضره الفقیه، ج2 ص127 ح2؛ مستطرفات السرائر :ص67 ح10، وسائل الشیعة، ج۱۶، ص۲۱۱. رواه الكليني ج 2 ص 217 في الحسن كالصحيح عن أبي عمر الأعجمى عنه عليه السلام في حديث. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فریب فیلم بازی کردن عده ای را نخوریم بلکه مطیع اهل البیت علیهم السلام باشیم❌ راوی از حضرت علیه السلام پرسید: 🛑قالَ قُلْتُ إِنَّ قَوْماً إِذَا ذَکَرُوا شَیْئاً مِنَ الْقُرْآنِ أَوْ حُدِّثُوا بِهِ صَعِقَ أَحَدُهُمْ حَتَّی یُرَی أَنَّ أَحَدَهُمْ لَوْ قُطِعَتْ یَدَاهُ أَوْ رِجْلَاهُ لَمْ یَشْعُرْ بِذَلِکَ فَقَالَ: سُبْحَانَ اللّه ذَاکَ مِنَ الشَّیْطَانِ مَا بِهَذَا نُعِتُوا إِنَّمَا هُوَ اللِّینُ وَ الرِّقَّة وَ الدَّمْعَة وَ الْوَجَلُ. 🔰جابر نقل می‏کند که به حضرت باقر(علیه السلام) عرض کردم: مردمی هستند که چون آیه‏‌ای از قرآن را به یاد آورند و یا برای آنان خوانده شود، فریاد زده و بی‏هوش می‏‌شوند حتی دیده شده است که اگر دست‏ها یا پاهایشان را قطع کنند متوجه نمی‌شوند. حضرت از تعجب فرمودند: سبحان اللّه! این کار شیطان است؛(مومنین) به چنین چیزی توصیف نشده‏‌اند، و همانا تأثر از قرآن به نرم شدن دل و رقت قلب و اشک ریختن و ترس است. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 617 📍👈بنابر آیات و روایات، رفتارهای عجیب و غریب و جنون آمیز و سکرگونه از جانب شیطان و اولیاء او صورت می گیرد, اما مومنین و صالحین همواره در خضوع و خشوع و آرامی و نرمی و رقت مشی می‌کنند. 📖 إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون. {سوره انفال/۲} ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فوائد بحرالعلوم ،سیّدمهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز استیجاری. و منِ محزون، شهاب‌الدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی می‌نویسم! یک روز و شب به دلیل نداری، چیزی نخورده‌ام! امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختی‌ها صبر نمایم. ۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
مادرِ متوکّل لعنه الله ، برای شفای او به إمام هادی علیه السّلام متوسل می‌شود. قَالَتْ لَهُ کُنْتُ قَدْ نَذَرْتُ فِی عِلَّتِکَ لَمَّا أَیِسْتُ مِنْکَ إِنْ عُوفِیتَ حَمَلْتُ إِلَیْهِ مِنْ مَالِی عَشَرَةَ آلَافِ دِینَارٍ فَحَمَلْتُهَا إِلَیْهِ وَ هَذَا خَاتَمِی عَلَی الْکِیسِ ..... ⚫️کلینی رحمه الله روایت کرده از إبراهيم بن محمّد طاهرى که متوكّل بر اثر دُمل و زخم بزرگ و عميقى كه درآورد بيمار شد و به مرگ نزدیک شد و أحدى جرأت نكرد با ابزار آهنى او را جراحى كند. مادرش نذر كرد اگر او خوب شود ، پول بسيارى برای إمام هادی عليه السّلام از ثروت خودش بفرستد. فتح بن خاقان وزير متوكّل به متوكّل گفت اى كاش مرا نزد أبوالحسن علیّ بن محمد مى‌فرستادى ، زيرا او معالجه تو را مى‌داند. متوكّل كسى را نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد ، فرستادهٔ او اين دستور را آورد كه پِشكل‌هایی که از گوسفند زیر پایش ریخته را بگيرند و با گلاب مخلوط‍‌ كنند و روى دُمل گذارند. وقتی قاصد ، دستور را آورد و به آنها گزارش داد ، آن را به باد مسخره گرفتند. خاقان گفت بخدا به آنچه كه گفت داناتر است. از اين‌ روی به دستور حضرت عمل كردند. متوكّل را خواب گرفت و دردش آرام شد و دُمل سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند. او ده هزار اشرفی را در کیسه گذاشت و مْهرِ خودش را بر آن زده و براى إمام عليه السّلام فرستاد. متوكّل نیز از بيمارى خود بهبودى كامل يافت. بطحائى نزد متوكّل سخن‌چينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مى‌فرستند و او قصد شورش دارد. متوکّل به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه بخانۀ آن‌ حضرت حمله کن و هرچه پول و اسلحه نزد او يافتى بردار و براى من بفرست. إبراهيم بن محمّد گويد👈 سعيد حاجب گفت من شبانه بخانۀ آن حضرت رفتم و نردبان را به همراهم بردم ، سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكان‌ها سرازير شدم نمى‌دانستم از كجا وارد خانه شوم ، دیدم إمام فرياد زد اى سعيد ، بجاى خود باش تا برايت شمع بياورند. طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم ،👉 ديدم آن حضرت ، روپوشی پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى بر سر نهاده و سجاده روى حصير برابر اوست و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. بمن فرمود اين اتاقها در اختيار توست همه را بگَرد. من به همۀ اطاقها رفتم و بازرسى كردم و چيزى را جز يك كيسه اشرفى كه مُهرِ مادر متوكّل را داشت و كيسه ديگرى هم سر به مُهر بود را نیافتم. بمن فرمودند اين جانماز را هم بازرسى كن. من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف‌ كرده و ساده زير آن بود ، آنها را برداشته و نزد متوكّل بردم. او چون به مُهر مادرش نگاه كرد او را خواست. مادرش نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص بمن گزارش داد كه مادرش به او گفت در بيمارىِ تو من از بهبودت ناامید شدم و نذر كردم كه اگر سالم شدى ، از پول خودم ده هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مُهر من است كه بر كيسه است‌. او كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهارصد اشرفى بود ، و او يك كيسۀ اشرفى را بر آنها افزود و بمن فرمان داد كه آن را براى إمام ببرم. من آنها را بردم و آن شمشير را با سه كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم اى آقاى من ، بر من سخت است اين مأموريت دربارۀ شما. در پاسخ فرمودند ستمگران بزودى خواهند دید كه چه سرانجامى خواهند داشت. 📚:کافی ۱ / ۴۹۹ ، حدیث ۴. https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
📌شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد. ◀️تولد: نیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ قمری ◀️مادر: سمانه یا سوسن ◀️کنیه: ابوالحسن سوم ◀️فرزندان: امام حسن عسکری(ع)، حسین، محمد و جعفر و یک دختر از فرزندان امام هستند. ◀️شهادت: امام (ع) در ایام خلافت عباسی در سوم رجب سال ۲۵۴ قمری و به رسید. در تشییع پیکر امام هادی بازارهای تعطیل و مردم گریان بودند. 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳۴. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۵۰۳. 📚شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۰۰. https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
راهکار رهایی از غصه های دنیوی ابو هاشم جعفرى مى‌گويد: گرفتارى شديدى به‌من روى آورد. نزد امام هادی عليه‌السّلام رفتم. ایشان اجازه ورود دادند. آن‌گاه كه نشستم، فرمود: اى ابو هاشم! مي خواهی كدام نعمت از نعمتهایى را كه خدا به‌تو بخشيده است شكر بگویى؟ چهره درهم كشيدم و خاموش ماندم ونمی‌دانستم در جواب چه بگویم. حضرت خود سخن آغاز کرد و فرمود: «خداوند به تو ايمان عطا كرد و از این‌رو بدن تو بر آتش حرام خواهد بود، و نيز سلامتی به تو بخشيد و کمک کرد که بتوانی اوامر او را اطاعت کنی، و قناعت را روزیت کرد و آبروى تو را حفظ نمود. اى ابو هاشم! من اين‌گونه گفتم، چون قصد شكايت از كسى را داشتى كه به تو چنين نيكى كرده است. و اما فرمان دادم صد اشرفى به تو بدهند. آن‌ها را بگير.» متن حدیث: عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: أَصَابَتْنِي ضِيقَةٌ شَدِيدَةٌ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه‌السلام فَأَذِنَ لِي فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَيُّ نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ تُرِيدُ أَنْ تُؤَدِّيَ شُكْرَهَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ فَابْتَدَأَ ع فَقَالَ رَزَقَكَ الْإِيمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ وَ رَزَقَكَ الْعَافِيَةَ فَأَعَانَتْكَ عَلَى الطَّاعَةِ وَ رَزَقَكَ الْقُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَّبَذُّلِ يَا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا ابْتَدَأْتُكَ بِهَذَا لِأَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَشْكُوَ إِلَيَّ مَنْ فَعَلَ بِكَ هَذَا وَ قَدْ أَمَرْتُ لَكَ بِمِائَةِ دِينَارٍ فَخُذْهَا 📚 الأمالی (صدوق ره)؛ ص۴۱۲ http://eitaa.com/shobeiri
📸 یک عکس تاریخی معنادار از شهر سامرا 🔹آن ویرانه‌ی قدیمی که آن طرف رها شده است، بنی عباس بوده است! ولی جالب این است که به مرور خانه های مسکونی در اطراف خانه‌ی امام حسن و امام علیهماالسلام که حرم فعلی این دو امام است، ساخته شده است و از کاخ فاصله گرفته است! 🔹 درحالی که این کاخ همزمان با شهر سامرا و بدستور ساخته شده بود که پس از شهادت و تدفین معصومین اینگونه در گذر زمان خود را از دست داده است. https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
سوره‌ای که خدای متعال جسد خواننده‌اش را بر آتش جهنم حرام می‌کند قیصر، پادشاه روم به یكی از خلفای بنی‌عباس نوشت، ما در انجیل دیده‌‌ایم، هر كس سوره‌‌ای را بخواند كه خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش جهنّم حرام می‌‌كند و آن هفت حرف عبارتست از «ثاء»، «جیم»، «خاء»، «زاء»، «شین»، «ظاء» و «فاء». ما، در تورات و انجیل آن سوره را نیافته‌‎ایم، آیا در كتب خود چنین سوره‌‎ای را دارید؟ و اگر جواب مثبت است مراد از این حروف هفتگانه چیست؟ خلیفه عباسی، علماء و را جمع كرد و سؤال را مطرح نمود. لكن هیچ‌یك نتوانستند جواب سؤال را بدهند؛ به ناچار سؤال را از حضرت علی بن محمد بن الرضا علیهم‌‎السلام پرسید. علیه ‎السلام‌ فرمود: «آن سوره‌‎ای كه آنها در جستجوی آن هستند و در كتب آسمانی سابق نیافتند، در قرآن مجید موجود است و آن «» است كه هیچ یك از این حروف هفتگانه در آن نمی‎توان یافت.» پرسیدند: «حكمت آن چیست؟ و این حروف علامت چیست؟» حضرت فرمودند: «ثاء» اشاره به «ثبور» دارد؛ مراد از «جیم» «جحیم»است، مقصود از «خاء» «خبیث» است و «زاء» اشاره به «زقّوم» دارد و «شین» «شقاوت» و مراد از «ظاء» ظلمت است و «فاء» اشاره به «فرقت» دارد.» این پاسخ را برای فرستادند؛ چون جواب به پادشاه رسید بسیار مشعوف شد و دانست كه همان است و لذا بلافاصله به اسلام گروید. منتخب التواريخ ص۷۹۵ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 فرازی از زیارت جامعه کبیره منقول از امام هادی علیه السّلام 🔰 فَبَلَغَ اللّهُ بِكُمْ أشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ وَ أعْلى مَنازِلِ الْمُقَرَّبينَ وَ أرْفَعَ دَرَجاتِ الْمُرْسَلينَ ، حَيْثُ لا يَلْحَقُهُ لاحِقٌ ، وَ لا يَفُوقُهُ فائِقٌ ، وَ لا يَسْبِقُهُ سابقٌ وَ لا يَطْمَعُ فى إدْراكِهِ طامِعٌ  پس خداوند شما اهل بیت ع را به شريف ترين مرتبه گراميان ، و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان ، و برترين درجات مرسلین رساند، آن مقامى كه هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن ، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ کس بر آن پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى نمی تواند براى رسيدن به آن طمع كند . 📚🌐 مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره https://lib.eshia.ir/10505/1/651 https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
همنشینی با گناهکاران!👇ابوهاشم جعفری می‌گوید : از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود : 📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟» ♦️چرا تو را می‌بینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی می‌کنی؟ گفتم : او دایی من است! حضرت(ع) فرمود : 📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ» ♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی می‌گوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است. خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف می‌کند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست. پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند. عرض کردم : او هر عقیده‌ای دارد و هرچه می‌گوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری می‌کنم. حضرت(ع) فرمود : 📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟» ♦️آیا نمی‌ترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟! 📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(ع) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(ع) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(ع) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(ع) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ» ♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(ع) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(ع) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد می‌کرد و همچنان با هم ستیز می‌کردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(ع) رسید، موسی(ع) فرمود : او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود. 📚منبع :الکافی، ج۲، ص۳۷۴ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 تبعید امام علیه السلام به سامرا بُرَيحه از کارگزاران خلافت در نامه‏ اى به عباسی نوشت: «اگر تسلط بر حرم هاى شريف را میخواهى، على بن محمد(امام ) را از اين شهر بيرون كن؛ زيرا او مردم را به سوى خود فراخوانده و شمار بسيارى نيز دعوتش را پذيرفته‏ اند.» محبوبيت بيش از حد امام (ع) در حتی تعجب يحيى بن هَرثمه را نیز برانگيخت. مردم كه از اهداف شوم خليفه آگاهى داشتند، با تجمع در منزل امام فرياد اعتراض و شيون برآوردند. يحيى میگويد: «من تا آن روز چنين زارى و شيونى نديده بودم و هرچه كوشيدم تا آنان را آرام كنم نتوانستم. سوگند خوردم كه درباره امام قصد و دستور بدى ندارم، ولى فايده‏ اى نداشت.» 📚مسعودي، اثبات الوصیه للامام على بن ابیطالب، ج4، ص233. 📚مسعودى، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج4، ص12. https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
اثر صدای و بنده در مخلوقات اللّهمَّ ... فَمَا كُلُّ مَا نَطَقْتُ بِهِ ، عَنْ جَهْلٍ مِنِّي بِسُوءِ أَثَرِي وَ لاَ نِسْيَانٍ لِمَا سَبَقَ مِنْ ذَمِيمِ فِعْلِي، لَكِنْ لِتَسْمَعَ سَمَاؤُكَ وَ مَنْ فِيهَا وَ أَرْضُكَ وَ مَنْ عَلَيْهَا مَا أَظْهَرْتُ لَكَ مِنَ اَلنَّدَمِ، وَ لَجَأْتُ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ اَلتَّوْبَةِ، فَلَعَلَّ بَعْضَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَرْحَمُنِي لِسُوءِ مَوْقِفِي، أَوْ تُدْرِكُهُ اَلرِّقَّةُ عَلَيَّ لِسُوءِ حَالِي فَيَنَالَنِي مِنْهُ بِدَعْوَةٍ هِيَ أَسْمَعُ لَدَيْكَ مِنْ دُعَائِي، أَوْ شَفَاعَةٍ أَوْكَدُ عِنْدَكَ مِنْ شَفَاعَتِي... خداوندا... آنچه بر زبان آوردم از روى نادانى به كردار زشتم و فراموشى از كارهاى بد گذشته‌ام نيست بلكه براى آن است که؛ آسمان تو و هر كه در آن است و زمين تو و هر كه بر روى آن است صدای پشیمانی و ام که با آن به سوی تو پناه آورده ام را بشنوند ، تا شايد برخى از آنان به لطف رحمت تو ، به جايگاه بدم رحم كند يا بر پريشان حاليم بر من رقت آورد آنگاه دعايى به حالم کند كه از دعاى خود من نزد تو به اجابت نزديكتر باشد يا شفاعتى نمايد كه از شفاعت خودم نزد تو استوارتر باشد... صحیفه سجادیه ص۱۳۸ (دعای ۳۱) https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
، ملاک درجات بهشتی عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ حِينٌ يَبْعَثُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْعِبَادَ ، أتی بِالْأَيَّامِ يَعْرِفُهَا اَلْخَلاَئِقُ بِاسْمِهَا وَ حِلْيَتِهَا يَقْدُمُهَا يَوْمُ اَلْجُمُعَةِ لَهُ نُورٌ سَاطِعٌ تَتْبَعُهُ سَائِرُ اَلْأَيَّامِ كَأَنَّهَا عَرُوسٌ كَرِيمَةٌ ذَاتُ وَقَارٍ تُهْدَى إِلَى ذِي حِلْمٍ وَ يَسَارٍ ثُمَّ يَكُونُ يَوْمُ اَلْجُمُعَةِ شَاهِداً وَ حَافِظاً لِمَنْ سَارَعَ إِلَى اَلْجُمُعَةِ ثُمَّ يَدْخُلُ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْجَنَّةَ عَلَى قَدْرِ سَبْقِهِمْ إِلَى اَلْجُمُعَةِ. حضرت امام باقر (عليه السّلام) فرمودند: در روز محشر كه خدا بندگان را برانگیزد آنگاه روزهای سال را بياورد و مردم آنها را به نام و نشان بشناسند ، پس در آن زمان ، پيش از همه ی روز ها جمعه است كه نور درخشانى دارد و روزهاى ديگر به دنبال اويند و او مانند عروس محترمى است كه او را به خانه صاحب مقام و مكنتى می برند، روز جمعه گواه و نگهدار كسى است كه بدان بشتابد و مؤمنان به حساب سبقت به جمعه (از حیث معرفت و عمل)داخل بهشت می‌شوند. امالی شیخ صدوق ره ص۳۹۶ امالی شیخ طوسی ره ص۴۳۷ https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
اهمیت و توجه به (عطف ها) در قرآن عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَرَنَ اَلزَّكَاةَ بِالصَّلاَةِ فَقَالَ «أَقِيمُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتُوا اَلزَّكٰاةَ» فَمَنْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ وَ لَمْ يُؤْتِ اَلزَّكَاةَ لَمْ يُقِمِ اَلصَّلاَةَ. مولا امام باقر فرمودند : خداى تبارك و تعالى زكات را مقرون نماز قرار داده، و این چنین در قرآن فرموده است :«اقيموا الصّلوة و آتوا الزّكاة» يعنى نماز را بپا داريد، و زكات را بپردازيد». پس كسى كه نماز را بپا دارد و زكات را نپردازد چنان است كه نماز را بپا نداشته باشد. کافی ج۳ ( فروع ) ص۵۰۶ من لایحضره الفقیه ج۲ ص۱۰ تذکر : روایات عدم قبولی چیزی بدون قرین و معطوف آن بسیار متعدد است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌یا بینا باش یا کور روزی شخصی به حضور امیرمؤمنان (ع) آمد و عرضه داشت: «یا امیرمؤمنان! من شما را دارم و به هم علاقه مندم. آن حضرت به او فرمود: یا بینا باش یا کور.» 📚محمدبن علی کراجکی، التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص112. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
❇️ صورت علی (ع) در عرش الهی 🔰 رسول خدا ص فرمود: در شب معراج در زیر عرش به رو برو نگاه کردم، ناگاه علی بن أبی طالب را در زیر ایستاده در مقابل خود دیدم که خدا را تسبیح و تقدیس می نمود، گفتم: ای ، علی بن أبی طالب را قبل از من به زیر عرش آورده ای؟ گفت: خیر، ولی ای محمّد، بدان که خدای عزّوجل بر بالای عرش خود بسیار بر علی بن أبی طالب درود و ثنا می فرستد، از این رو عرش مشتاق دیدار علی بن أبی طالب ع گشت، از این رو خداوند این فرشته را زیر عرش خود به شکل و صورت ع آفرید تا عرش او را ببیند و اشتیاقش آرام گیرد، و تسبیح و تمجید و تقدیس این فرشته را ثوابی برای شیعیان اهل بیت تو قرار داد. 📚🌐 مناقب ابن شهرآشوب ج۲ص۷۳ https://lib.eshia.ir/16066/2/73 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
نظر مرحوم مجلسی رحمه الله علیه در مورد رجوع به روایات عامه در مورد مستحبات ✍️شیخ الإسلام العلّامة المجلسي(رحمه الله): 🛑إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. 🔰بدان که بعضی از علمای ما،در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار،از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است،خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند متعال [حقایق را] میداند. 📚بحارالأنوار؛ج۲ص۲۵۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ناامید نمی‌شود آنکه تو ناصرش باشی. بعد از آنکه از جانب دستور آمد تا تمام درهایی که به سمت باز بودند -جز درب خانه امیرالمومنین و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیهما)-بسته شوند، از آن‌حضرت تقاضا نمود تا از خداوند بخواهد که درب منزل وی نیز به مسجد باز بماند. پیامبر فرمود: عموجان چنین کاری ممکن نیست. عباس تقاضا نمود تا لااقل ناودانی از پشت‌بام خانه‌اش به مسجد باز باشد تا شرافتی نصیبش شود؛ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله قبول نموده و به مردم فرمود: این امتیاز را به عمویم داده‌ام، او را آزار نکنید که یادگار اجداد من است و هرکس او را اذیت کند و حقش را ضایع نماید بر او باد. زمان گذشت و این ناودان برجایش بود تا ایام خلیفهٔ دوم، عُمَر. روزی عباس مریض شد و کنیزش لباس بر بالای بام می‌شست؛ آب لباس را از ناودان بیرون ریخت و مقداری از آب به جامهٔ خلیفه(که از آنجا می‌گذشت) رسید؛ خلیفه سخت خشمگین شد و به غلامش فرمان داد تا ناودان را از جایش بکند و داخل خانه عباس بیاندازد. دستور خلیفه عملی شد و بعد گفت: والله هر کس ناودان را نصب کند او را به قتل می‌رسانم. عباس از این واقعه آزرده شد و به حال مرض با تکیه دادن بر عبدالله و عبیدالله، فرزندانش، به‌طرف خانه علیه‌السلام رفت. همین‌که چشم امام به او افتاد که از شدت مرض می‌لرزید، متأثّر شد و فرمود: عموجان! چرا با این‌حال آمدید؟ عباس، جریان تهدید خلیفه و کندن ناودان را شرح داد و گفت: مرا دو چشم بود یکی که از دست دادم و یکی شما؛ و با بودن شما فکر نمی‌کنم شرافتم از بین برود و مورد اذیت واقع شوم. امام فرمود: عموجان به خانه برگرد که ان‌شاءالله بزودی خواهی دید آنچه موجب خوشحالی‌ات می‌شود فراهم می‌کنم. امام به فرمود: شمشیر مرا بیاور؛ پس شمشیر به کمر بست و از منزل خارج شد و به طرف رهسپار شد و را نصب کرد و فرمود: سوگند به حقّ صاحب این قبر و منبر(پیامبر)، هر که ناودان را بکند، گردن او و دستور دهنده‌اش را می‌زنم. جریان نصب ناودان به گوش خلیفه رسید و او وارد مسجد شد و ناودان را بر جای خود دید و گفت: را نمی‌توان خشمگین نمود، به جای قسمی که خوردم، کفاره می‌دهم! فردایش امام علیه‌السلام به خانهٔ عمویش رفت و از احوال ایشان پرسید. او گفت: پسر برادر! ؛ امام فرمود: عموجان آسوده باش! سوگند به خدا اگر اهل‌زمین دربارهٔ ناودان با من دشمنی کنند با قدرت خداوندی نمی‌گذارم به شما ظلمی روا دارند. بلند شد و پیشانی را بوسید و عرض کرد: يا ابن أخي! ما خاب من أنت ناصره؛ . بحارالانوار- ج۳۰ ص۳۶۴ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖ امام علیه السلام چگونه می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا. 🔰امام صادق(ع) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین می‌ساخت، زنان و کودکان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
دعای امیرالمومنین علیه‌السلام با اسم اعظم برای زاذان سعد خفّاف مى‏گويد: به گفتم: تو را خوب تلاوت مى‏كنى، چگونه ياد گرفتى؟ تبسمى كرد و گفت: روزى -عليه‌السّلام- از كنار من گذشت؛ من شعر مى‏خواندم و صدای خوشی داشتم. حضرت از صدايم خوشش آمد. فرمود: اى زاذان، چرا(با این ) قرآن نمی‌کنی؟ گفتم: بيش از دو سوره كه در مى‏خوانم، از قرآن چيزى نمى‏دانم. فرمود: نزديك بيا. پس نزديك او رفتم. در گوشم چيزهايى گفت كه نفهميدم چيست. سپس فرمود: «دهانت را باز كن، از آب دهان مبارك خود در دهان من قرار داد»؛ به‌خدا قسم هنوز از نزد آن حضرت قدمى بر نداشته بودم كه قرآن را با اِعراب و قرائتش از بر بودم و از آن‌پس، هرگز نيازى پيدا نكردم كه از كسى چيزى درباره بپرسم. سعد مى‌گويد: داستان زاذان را براى -عليه السّلام- نقل كردم فرمود: زاذان راست مى‏گويد: عليه‌السلام با براى زاذان دعا كرد و چنين دعايى هرگز ردّ نمى شود. بحارالانوار ۴۱/۱۹۵ 💠امیر المومنین علیه السلام در گوش او اسم اعظم خواندند رَوَى سَعْدٌ الْخَفَّافُ عَنْ زَاذَانَ‏ أَبِي عَمْرٍو قُلْتُ يَا زَاذَانُ‏ إِنَّكَ لَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ فَتُحْسِنُ قِرَاءَتَهُ فَعَلَى مَنْ قَرَأْتَ فَتَبَسَّمَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ سلام اللّه علیه مَرَّ بِي وَ أَنَا أُنْشِدُ الشِّعْرَ وَ كَانَ لِي خُلُقٌ حَسَنٌ فَأَعْجَبَهُ صَوْتِي فَقَالَ يَا زَاذَانُ‏ هَلَّا بِالْقُرْآنِ‏ قُلْتُ وَ كَيْفَ لِي بِالْقُرْآنِ فَوَ اللَّهِ مَا أَقْرَأُ مِنْهُ إِلَّا بِقَدْرِ مَا أُصَلِّي بِهِ قَالَ فَادْنُ مِنِّي فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَتَكَلَّمَ فِي أُذُنِي بِكَلَامٍ مَا عَرَفْتُهُ وَ لَا عَلِمْتُ مَا يَقُولُ ثُمَّ قَالَ لِي افْتَحْ فَاكَ فَتَفَلَ فِي فِيَّ فَوَ اللَّهِ مَا زَالَتْ قَدَمِي مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى حَفِظْتُ الْقُرْآنَ بِإِعْرَابِهِ وَ هَمْزِهِ وَ مَا احْتَجْتُ أَنْ أَسْأَلَ عَنْهُ أَحَداً بَعْدَ مَوْقِفِي ذَلِكَ قَالَ سَعْدٌ فَقَصَصْتُ قِصَّةَ زَاذَانَ‏ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ سلام اللّه علیه قَالَ صَدَقَ زَاذَانُ‏ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ سلام اللّه علیه دَعَا لِزَاذَانَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الَّذِي لَا يُرَدُّ. الخرائج و الجرائح ج۱ ص۱۹۵؛ 🌷اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج🌷 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖چهار فریاد و ناله شیطان 🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ : يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ 🔰 امام باقر علیه السلام: ابلیس چهار بار ناله سر زد : 1⃣ روزی که لعن شد، 2⃣ روزی که به زمین فرستاده شد، 3⃣ روز پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، 4⃣ روز غدیر 📚:الخصال، ج‏1، ص: 263 ➖ علت سبقت رسول خدا "صلی الله علیه و اله و سلم" بر سایر انبیاء در عالم ذر 🛑 عنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ "علیه السلام": أَنَّ بَعْضَ قُرَيْشٍ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ "صلی الله علیه و اله و سلم" 👈 بأَيِّ شَيْءٍ سَبَقْتَ الْأَنْبِيَاءَ وَ أَنْتَ بُعِثْتَ آخِرَهُمْ وَ خَاتَمَهُمْ.فَقَالَ إِنِّى كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِرَبِّى وَ أَوَّلَ مَنْ أَجَابَ حَيْثُ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ فَكُنْتُ أَنَا أَوَّلَ نَبِيٍّ قَالَ بَلَى فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . 🔰امام صادق" علیه السلام "فرمودند: بعضى از مردم قريش به رسول خدا "صلى الله عليه و آله "عرض كردند: به چه سبب رتبه شما از پيغمبران ديگر پيش افتاد در صورتيكه در آخر و پايان آنها مبعوث گشتى؟ 🔻فرمود: من نخستين كسى بودم كه به پروردگارم ايمان آوردم و نخستين كسى بودم كه پاسخ گفتم، زمانيكه خدا از پيغمبران پيمان گرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت كه مگر من پروردگار شما نيستم؟👈 در آنجا من نخستين پيغمبرى بودم كه گفتم: چرا، پس من در اقرار بخداى عزوجل بر آنها پيشى گرفتم . 📚: الکافی ج۳ ص ۱۶ ح ۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be https://t.me/shobeiri
🗯أَنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ الَّذِی کُنْتَ تُحِبُّنِی أَمَا لَأَنْفَعُکَ 🔸عقبه می‌گوید: من و معلی بن خنیس وارد بر امام صادق علیه السلام شدیم؛ حضرت فرمود: ای عقبه! خداوند در روز قیامت چیزی از بندگان قبول نمی کند مگر آن چه شما بدان اعتقاد دارید (از ولایت) و فاصله ای بین یکی از شما با این که ببیند آن چه چشمش را روشن می‌کند نیست مگر این که جانش به این جا برسد( و با دست به رگ گردن مبارک اشاره فرمود) سپس حضرت تکیه داد و معلّی با چشم به من اشاره کرد که از حضرت سؤال کن! 🔻پس من گفتم: یابن رسول الله! وقتی جانم به گلویم رسید چه چیز دیده می‌شود؟ و عقبه چند ده بار دیگر نیز این را پرسید که در وقت مردن چه چیز دیده می‌شود؟ حضرت در تمام جوابهای خود فقط می‌فرمود: « دیده می‌شود» و چیزی بر آن نمی افزود! سپس در آخرین مرتبه نشست و فرمود: ای عقبه! عرض کردم: من در اطاعت شما هستم بفرمایید! فرمود: جز این که بخواهی بدانی به جواب دیگری راضی نیستی؟ عرض کردم: بله یابن رسول الله! همانا دین من همراه با خون من است و تا وقتی جان بدهم طلب دین را رها نمی کنم! شما در هر ساعت و چگونه اید یابن رسول الله؟ و شروع به گریه کردم؛ حضرت به حال من مهربانی کرد و فرمود: ▪️ به خدا قسم که محتضر آن دو را می‌بیند! عرض کردم: پدر و مادرم به فدایت آن دو کیستند؟ فرمود: آن دو رسول خدا و علی هستند! ای عقبه! هیچ مؤمنی هرگز نمی میرد تا آن دو را ببیند؛ گفتم: وقتی مؤمن به آن دو نظر کرد به دنیا بر می‌گردد؟ 🔸فرمود: نه بلکه به سمت مقابلش می‌رود؛ عرض کردک: فدایت شوم آیا آن دو سرور چیزی و مطلبی می‌گویند؟ فرمود: بله هر دو با هم بر مؤمن وارد می‌شوند و رسول خدا نزد سر او و علی علیه السلام نزد پای او می‌نشینند؛ رسول خدا بر روی او خم می‌شود و می‌فرماید: ای ولیّ خدا! بر تو بشارت باد که من رسول خدا هستم و من برای تو بهترم از آن چه داری از دنیا ترک می‌کنی! سپس رسول خدا بر می‌خیزد و علی علیه السلام بلند می‌شود و به روی او خم می‌شود و می‌فرماید: 🔻 ای ولیّ خدا! بر تو بشارت باد که من همان علی بن ابی طالب علیه السلام هستم که دوستم می‌داشتی! بدان که من به تو نفع رسانم! سپس امام صادق علیه السلام فرمود: بدانید که این مطلب در کتاب خدای عز و جل نیز هست! عرض کردم: فدایت شوم در کجای کتاب خدا آمده؟ فرمود: در سوره یونس سخن خدای تبارک و تعالی در این خصوص است که فرمود: « الَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْری فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدیلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ. » [همان‌ها که ایمان آوردند، و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز می‌کردند. در زندگی دنیا و در آخرت، شاد (و مسرور) ند؛ وعده‌های الهی تخلّف ناپذیر است! این است آن رستگاری بزرگ!] پ.ن: چه لحظه زیبا و شیرینی است نگاه در صورت نورانی و مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام ای که گفتی فمن یمت یرنی جان فدای کلام دلجویت کاش روزی هزار مرتبه من مُردمی تا بدیدمی رویت 📚تفسیر برهان جلد۳، صفحه ۳۷ و ۳۸ 📚بحارالانوار- جلد ۶، صفحه ۱۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
❇️ مَثَل سوره توحید 🔰 رسول خدا ص فرمود: به من خبر داد که: مَثل محبّت علیّ بن أبیطالب علیه السلام میان مردم، همچون سوره توحید در قرآن است. هرکس یک بار سوره را بخواند، پاداش قرائت یک سوم را خواهد داشت هرکس دو بار این سوره را بخواند، پاداش قرائت دو سوم قرآن، هرکس سه بار این سوره را بخواند، پاداش کسی را خواهد داشت که همه قرآن را قرائت کرده است. حال، محبّت بن أبیطالب ع این گونه است که اگر کسی او را به زبانش دوست داشته باشد، پاداش یک سوم امّت تو را خواهد داشت، و اگر کسی او را به زبان و قلبش دوست داشته باشد، پاداش دو سوم امّت تو را خواهد داشت، و اگر کسی او را به زبان و قلب و عملش دوست داشته باشد، پاداش همه امت تو را خواهد داشت. 📚🌐 الفضائل (لابن شاذان القمي)، ص۱۱۲ https://lib.eshia.ir/15090/1/112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri