eitaa logo
بررسی و پاسخ به شبهات روز
112 دنبال‌کننده
218 عکس
188 ویدیو
2 فایل
در این کانال طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین شبهات مطرح روز را بررسی وبه آن ها پاسخ می دهیم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
۴ ⚠️ ریال ایران ! ازاین خبر چه برداشتی میشود؟ اینکه"وضع اقتصادی مردم ایران ازهمۀ کشورهای دنیا بدتراست" درحالی که ارزش پول ملی، ربطی به رفاه ندارد. چرا که با حذف صفرها، میتوان یک‌شبه ارزش پول ملی رابسیاربالا برد؛ درحالی که رفاه عمومی هیچ تغییری نمی‌کند ✅ پیش از ورود به بحث توجه به این نکته ضروری است که مطالب زیر که امروزه وضع اقتصادی مردم، بسیارخوب است، درحالیکه متاسفانه در مشکلات اقتصادی بسیارزیاد بود و باید باروحیه جهادی مشکلات اقتصادی را حل و برای افزایش قدرت پول برنامه‌ریزی کنند. هدف فقط این جمله است که:«ارزش اسمی پول ملی، تعیین‌کنندۀ وضعیت رفاه مردم یک کشورنیست» اما این یک واقعیت است که امروز، ریال ایران کم‌ارزش‌تر از سایر ارز‌های ملی است. اما از این گزاره معمولاً یک برداشت کاملاً اشتباه می‌شود؛ وقتی چنین خبری را می‌شنویم ناخودآگاه گمان می‌کنیم وضع اقتصاد ایران از همه‌ی کشورهای دنیا بدتر است و متوسط رفاه یک ایرانی، از رفاه افراد سایر کشورها کمتر است. باید بدانیم ارزش پول ملی، هیچ ربطی به رفاه ندارد. چرا که اولاً با حذف صفرها، می‌توان یک‌شبه ارزش پول ملی را بسیار بالا برد؛ در حالی که در رفاه عمومی هیچ تغییری رخ نمی‌دهد. در ثانی، بررسی وضعیت درآمد در کنار ارزش پول ملی است که می‌تواند وضعیت قدرت خرید مردم را نشان دهد. 🔴 ارزش اسمی پول ملی یعنی آن چیزی که روی پول نوشته شده است. مثلاً در سال 2020 هر هزار تومان ما تقریباً برابر با 20 افغانی افغانستان بوده است! هزار کجا و 20 کجا. با نگاه اول، به‌نظر می‌رسد باید وضع اقتصاد ما از اقتصاد افغانستان بدتر باشد. اما دقیق‌تر که می‌شویم، می‌بینیم درآمد سرانه در افغانستان در سال 2020 میلادی (بر اساس آمارهای بانک جهانی) به‌طور متوسط برابر با 39 هزار و 741 افغانی یعنی معادل 2 میلیون و 185 هزار تومان در سال بوده است؛ این در حالی است که درآمد سرانه در ایران در سال 2020 (مطابق آمارهای بانک جهانی) برابر با 46 میلیون و 900 هزار تومان در سال بود. بنابراین مهم نیست که ارزش یک افغانی نزدیک به 550 ریال است. مهم آن است که بدانیم دریافتی و حقوق افراد چقدر است. در نسبت بین حقوق و ارزش پول ملی است که قدرت خرید معنا پیدا می‌کند. نه مهم است که عدد درآمد سرانه اسمی در ایران از همه جا بالاتر است، و نه مهم است که ارزش اسمی پول ملی ما پایین‌ترین در دنیاست! مهم این است که بدانیم قدرت خرید مردم ما به‌طور متوسط در دنیا چه رتبه‌ای دارد. 🔹بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران در سال 2020 میلادی در شاخص قدرت خرید سرانه رتبه‌ی 85م دنیا را از میان 197 کشور کسب کرده است؛ یعنی اگر جهان را به دو نیمه تقسیم کنیم، ما در نیمه‌ی بالایی قرار داریم و به‌طور میانگین، قدرت خرید مردم در 112 کشور از ما ایرانیان کمتر است. این نشان می‌دهد که اسکناس‌های بی‌ارزش‌ترین پول دنیا، چندان هم بی‌ارزش نیست و توانسته قدرت خرید ایرانیان را از 112 کشور بالاتر نگه‌ دارد. 🔸 این یعنی چه!؟ یعنی اگر چه ارزش ریال از ارزش پول ملی 197 کشور کمتر است اما درآمد مردم ما به ریال، به اندازه‌ای هست که بتوانیم با حقوقمان، کالاها و خدماتی را بخریم که مردم 112 کشور پایین‌تر از ما، توان تهیه‌اش را ندارند. جالب آنکه برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که قدرت خرید سرانه در ایران، تا سال 2027 بالاتر هم خواهد رفت. 🔴 بسیاری از کشورها بوده‌اند که در چهل سال اخیر، را حذف کردند. همین امروز اگر ما 4 صفر را حذف کنیم، ارزش پول ملی‌ از 81 کشور جهان بهتر می‌شود و تقریباً معادل ارزش پول ملی نیکاراگوئه خواهد شد. این در حالی‌است که قدرت خرید مردم نیکاراگوئه هم‌اکنون بر اساس آمارهای بانک جهانی، به‌طور متوسط یک‌سوم قدرت خرید ایرانیان است. 👈 نتیجه آنکه ، تعیین‌کننده‌ی وضعیت رفاه مردم یک کشور نیست و اسکناس‌های ریال نیز آن‌قدرها که رسانه‌های زرد می‌گویند، بی‌ارزش نیست! 🔹ویراست و توئیت در رابطه با 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @shobhemajazi110
۳ ⚠️ یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی مطرح می‌شود، این است که می‌گویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین(ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بوده‌اند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشته‌اند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری می‌کنند و اشک می‌ریزند! ✅ پاسخ ✍️ استاد محمدحسین رجبی دوانی بی‌شک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بوده‌اند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهج‌البلاغه این مطلب را می‌گوید و سپس تصریح می‌کند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛ البته عقل سلیم حکم می‌کرد که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته می‌شود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق می‌شود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سه‌گانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعت‌های خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمی‌گفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند! حالا چگونه می‌توان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آن‌ها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دوره‌ای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعت‌هایشان پیروی می‌کردند، لذا در نهج‌البلاغه می‌بینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آن‌ها گلایه‌ها کرده‌اند؛ بنابراین اگر می‌بینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون می‌شد؛ درست است که نهضت نامه‌نگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان ابن صرد، حبیب ابن مظاهر، و مسلم ابن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی‌امیه با آن مواجه شده بودند و آنها می‌خواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهل‌بیت که می‌خواهند این‌طور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر می‌دانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهل‌بیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند؛ بر این اساس با قاطعیت می‌توان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمی‌توان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبوده‌اند. @Shobhe_ShenaSi : 📚منبع 🆔 @shobhemajazi110
۴ ⚠️ این همه انسان تو این دنیا کشته شدن چرا فقط برای یه نفر 1400 ساله گریه میکنید؟ ✅ پی ریزی آیین سوگواری حسینی از سوی امامان شیعه بوده و در روایات رسیده از آنان، عزاداری فقط در باره سرور شهیدان (ع) تأکید شده و اگر در باره سایر معصومان (ع) سوگواری می شود به میل و رغبت خود شیعیان بوده است . یک نهضت اصلاحی بوده بر علیه یک انحراف بزرگ ( انحراف از مسیر غدیر که حاکمیت شایستگان بود) . انحرافی که در سرنوشت بشریت تاثیر خیلی زیادی گذاشته است . از آنجا که (ع) در این قیام ، به شهادت رسید ، این نهضت به هدف اولیه - یعنی بازگرداندن حاکمیت سیاسی به دست شایسته ترین انسانها – نرسید . از این رو ، عزاداری برای امام حسین (ع) زنده نگه داشتن یاد قیام است تا جامعه از غفلت خارج شود و پیوسته بدین فکر باشد که باید حاکمیت سیاسی و دینی به جبهه صالحان و شایستگان برگردد . در حقیقت عزاداری برای امام حسین (ع) ، عزاداری برای آن نهضت اصلاحی است که ناتمام مانده و به تعبیری به شهادت رسیده است و باید برای آن گریست تا وقتی که جامعه به رهبری صالحان برخیزد و کار ناتمام امام حسین (ع) را به سرانجام برساند. 🆔 @shobhemajazi110
۶ سنت گریزی، یکی از مغالطات و ترفندهایی است که غالباً از سوی برخی و قائلین به برتری مدرنیته نسبت به سنت گرایی، بکار می رود. در این مغالطه قدیمی وسنتی بودن یک فکر و یا نظر ، دلیل بر اشتباه بودن آن، قلمداد می شود. از جمله جاهایی که این مغالطه نمود بیشتری پیدا می کند ،‌ زمانی است که یک نظر مربوط به دورانی است که آن دوران، دوران خوبی از جهات گوناگون نباشد. مانند : دوران قرون وسطی ✅ شیوه تعامل درست با نظرات و دیدگاه ها، توجه به استدلال ها و دلایل منطقی یک نظر یا عقیده است و صرف قدیمی بودن یا نو بودن یک حرف دلیل بر خوب بودن یا بد بودن آن نیست. چنانکه در آیه 18 سوره مبارکه ی زمر می فرماید : فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب. بشارت ده! به آن دسته از بندگانم که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آن‌ها پیروی می‌کنند آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آن‌ها خردمندانند 🆔 @shobhemajazi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵ ⚠️ نذری دادن برای (علیه السلام) شرک است زیرا کار برای غیر خدا است ✅ پاسخ این شبهه در کلیپ بالا 📚 منبع : @pasokhgooha_ir 🆔 @shobhemajazi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵ ⚠️ مؤسسه گاج به خاطر شعری که در یکی از آزمون هاش بود توبیخ شد! اینم از آزادی بیان تو ایران 😏 ✅‌ کلیپ فوق به خوبی به این مسئله پاسخ داده که آیا برخورد با مؤسسه گاج صرفاً به خاطر یک شعر بوده ؟ 🆔 @shobhemajazi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ ⚠️ دستاورد های ، به خاطر گذر زمان وپیشرفت طبیعی علم و فناوری در جهان است و هر حکومتی هم جای جمهوری اسلامی بود ، همین پیشرفت هارا می کرد ✅ پاسخ حجت الاسلام راجی را به این شبهه ببینید 🆔 @shobhemajazi110
۲ حکمت ۱۸ : قَالَ امیرالمومنین علیه السلام فِی الّذِینَ اعتَزَلُوا القِتَالَ مَعَهُ خَذَلُوا الحَقّ وَ لَم یَنصُرُوا البَاطِلَ امیرالمومنین علیه السلام(در باره آنان که از جنگ کناره گرفتند) فرمودند: حق را خوار کرده، باطل را نیز یاری نکردند. این سخن امیر مؤمنان (ع) در مورد کسانی چون عبدالله بن عمر و سعد بن ابی وقاص{ پدر عمر سعد فرمانده لشکر یزید در کربلا}بود که در جنگ جمل ترجیح دادند طرف هیچ یک از طرفین جنگ یعنی امیرالمومنین (ع) یا طلحه و زبیر نباشند و به خیال خودشان با این کار از فتنه در امان ماندند، غافل از آنکه با یاری نکردن حق - در زمانیکه حق نیاز به یاری داشت -باعث خواری حق شدند گرچه به باطل هم کمک نکردند اما از آنجا که، این بی طرفی، به تضعیف حق، منجر شد، در نهایت به نفع جبهه ی باطل تمام شد. از این رو، همیشه و همه جا نمی توان بی طرف بود و در عرصه های نبرد نفس گیر حق و باطل، یاری نکردن حق، دست¬کمی از یاری کردن باطل ندارد. این در حالی است که حتی ، یاری کردن حق هم، اگر به موقع نباشد هیچ فایده ای ندارد مانند توابین که قیامشان هیچ سودی نداشت . به نظر می رسد اگر آنان در کربلا به کمک (ع) می شتافتند سرانجام دیگری، برای قیام ، رقم می خورد. 🆔 @shobhemajazi110
۶ ⚠️ برخی در مورد نداشتن آب در کربلا اظهار شک و تردید کرده اند و معتقدند با کندن چند متر می شد به آب رسید. ✅ پاسخ : منابع گوناگون تاریخی از بستن آب بر روی سپاه امام خبر داده اند و خبر وجود عطش در روز عاشورا به صورت مکرر و متواتر در منابع تاریخی آمده است . ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم اگر می شد با کندن زمین و حفر چاه به آب رسید دشمن اقدام به بستن شریعه فرات نمی کرد زیرا در این حالت بستن مسیر شریعه کاری بیهوده و خلاف شگردهای نظامی بوده است . افزون بر این مطلب , رملی بودن و ریزش خاک به هنگام کندن چاه , مانع از این کار می شد. البته آب از روز هفتم بسته شد و تا روز دهم گروهی از سپاه امام (ع) با حمله به نگهبانان شریعه آنان را از آب دور کردند و مشکهای خود را پر کردند اما با افزایش شمار نگهبانان , امکان برداشت آب، از بین رفت و ذخیره آب در روز عاشورا تمام شده بود و هر چقدر به ساعات روز اضافه می شد هوا گرمتر و افراد تشنه تر می شدند از این رو آخرین شهدا یعنی امام و نزدیکانشان بیش از اصحابی که در آغاز صبح نبرد شهید شدند، تشنگی کشیدند. 📚 منبع : https://www.masjed.ir/fa/article/522/ 🆔 @shobhemajazi110
۷ ⚠️ پدربزرگم وصیت کرده تنها دارایی خود که یک خانه ۱۰۰ متری است را بفروشند و برایش نماز و روزه بخوانند در حالیکه بچه‌های او از گرسنگی ناله می‌کنند! ✅ پاسخ حجت‌الاسلام قربانی مقدم شبهه افکن قطعاً دروغ میگوید، چون شرعا و قانونا وصیت تنها به اندازه یک سوم دارایی مجاز است. اینگونه مطالب، ترفندی قدیمی برای ایجاد تقابل و دوگانه سازی بین حس ترحم افراد و احکام دینی است. افرادی که دروغ بودن شبهه را درک نکنند یا از ایمان ضعیفی برخوردار باشند، در مواجهه با اینگونه مطالب، به دلیل تحریک عواطف، نسبت به دین و آموزه‌های آن، بدبین خواهند شد. 🆔 @shobhemajazi110
۷ یکی از شگردها وترفند های مورد استفاده توسط افراد، به ویژه سیاست مداران و نامزد های انتخاباتی ، تطمیع مخاطب با دادن وعده هایی است که مخاطبین را ترغیب می کنند حرف آن ها‌ را بپذیرند. به عنوان مثال : اگر به من رأی بدهید دیگر به یارانه نیاز نخواهید داشت در این مثال نامزد انتخاباتی به جای تشریح برنامه‌های اقتصادی خود و این که چطور می خواهد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند با دادن وعده ی خالی مردم را ترغیب به رأی دادن به او می کند 🆔 @shobhemajazi110
تصویر کاملا فرضی می باشد
۷ ⚠️ شما ها که شمر را لعن و نفرین می کنید آیا می دانید شمر برادر زن حضرت علی (ع) بوده و دایی محسوب می شود ؟ ✅ شمر بن ذی الجوشن و مادر ، هر دو از نسل «کلاب» می باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می رسند و عرب رسم دارد که به فرزندان افرادی که در یک قبیله هستند به چشم فامیلی نگاه کند و شمر از این جهت که هم قبیله ای حضرت ام البنین است ، حضرت عباس را در روز عاشورا خواهر زاده خطاب کرده است که باعث بوجود آمدن این شبهه شده که شمر دایی حضرت ابوالفضل است . اما توضیح نسب حضرت ام البنین و شمر: «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی الجوشن(جمیل) بن اعور(عمرو) بن ضِباب(معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوه دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی حضرت اباعبدالله(علیه السلام ) بود، به سمت خود جلب کند که البته حضرت عباس جواب دندان شکنی به وی دادند. 📚 منابع: https://hawzah.net/fa/Question/View/64951/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B6%D9%84%22%D8%B9%22-%D9%88-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%85%D8%B1-%D9%84%D8%B9%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87 مقتل الحسین، ص 209، سید عبد الرزق موسوی مقرم، قم، منشورات دار الثقافه والنشر، نقل از جمهره انساب العرب، 270، 265 261- سید بن طاوس اللهوف ص 87- علامه مجلسی جلا العیون ص 570. 🆔 @shobhemajazi110
اسوه ی بصیرت و وفاداری: اباالفضل العبّاس آخرین كسی است كه قبل از امام حسین به شهادت رسیده است؛ و این شهادت هم باز در راه یك عمل بزرگ یعنی آوردن آب برای لب‌تشنگان خیمه‌های اباعبداللَّه الحسین است. در زیارات و كلماتی كه از ائمه علیهم‌السّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روی دو جمله تأكید شده است: یكی بصیرت، یكی وفا.بصیرت اباالفضل العبّاس كجاست؟ همه‌ی یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی كه فرصتی پیدا شد كه او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه كردند و گفتند ما تو را امان می‌دهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای كرد كه دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم؟! وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه‌ی شما! نمونه‌ی دیگرِ بصیرت او این بود كه به سه نفر از برادرانش هم كه با او بودند، دستور داد كه قبل از او به میدان بروند و مجاهدت كنند؛ تا این‌كه به شهادت رسیدند.می‌دانید كه آنها چهار برادر از یك مادربودند: اباالفضل العبّاس - برادر بزرگتر - جعفر، عبداللَّه و عثمان. انسان برادرانش را در مقابل چشم خود برای حسین‌بن‌علی قربانی كند؛ به فكر مادر داغدارش هم نباشد كه بگوید یكی از برادران برود تا این‌كه مادرم دلخوش باشد؛ به فكر سرپرستی فرزندان صغیر خودش هم نباشد كه در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است. وفاداری حضرت اباالفضل العبّاس هم از همه جا بیشتر در همین قضیه‌ی وارد شدن در شریعه‌ی فرات و ننوشیدن آب است. بیانات در خطبه های نمازجمعه سال ۱۳۷۹ 🆔 @shobhemajazi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۸ ⚠️چرا شیعه اینقد‌ر تأکید دارد که باید مراسم عزاداری (علیه السلام) را با شکوه و با عظمت برگزار کرد‌ وهر سال هم با شکوه تر وبا عظمت تر ؟ ✅ پاسخ به نقل از یکی از بزرگان 🆔 @shobhemajazi110
مکن ای صبح طلوع... فرارسیدن و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را خدمت حضرت ولیعصر (ارواحنافداه) و تمام شیعیان و محبین اهل بیت (علیهم‌السلام )تسلیت عرض می کنیم . 🆔 @shobhemajazi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹ ⚠️ چرا خداوند برای حضرت اسماعیل (ع) چشمه ای را جوشانید اما برای امام حسین (ع) این کار را نکرد ✅ پاسخ استاد محمدی شاهرودی را ببینید 🆔 @shobhemajazi110
۸ ۱ ⚠️‌ لبخند رضایت رضا خان از تکمیل پروژه عظیم ‌راه آهن سراسری ✅ این عکس برای یکی از صفحات سلطنت طلب در فضای مجازی می‌باشد که در قالب بیان تاریخ از پهلوی ها تعریف و تمجید می کند! موضوع آن هم همان طور که از تصویر مشخص است راه آهن سراسری است حالا اینکه این تصویر واقعا مربوط به اینجا هست یا نه ، کاری نداریم اما آیا واقعاً راه آهن سراسری جزء افتخارات حکومت پهلوی به حساب می‌آید؟ برای فهمیدن پاسخ این مطلب به نکات زیر پیرامون راه آهن سراسری توجه فرمایید: روز چهارم اسفند 1305 شمسی لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری ایران به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید. یکی از مهمترین لایحه هایی که در سال 1305 شمسی به مجلس ارائه شد، لایحه تأسیس راه آهن سراسری بود که بحث های فراوانی درپی داشت. این لایحه از سوی مهدی‌قلی هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارایه شد. مصدق اعتقاد داشت که هزینه و زمان اجرای چنین طرحی توجیه اقتصادی و فنی ندارد. سال‌ها راه‌آهن سراسری ایران همچنان که دکتر محمد مصدق پیش‌بینی کرده بود تنها به عنوان یک خط حمل و نقل داخلی برجای ماند و به علت محدودیت روابط ایران و اتحاد شوروی هرگز به طور عمده و مقرون به صرفه از این خط استفاده نشد. دولت بریتانیا از‌‌ همان ابتدا اعتقاد داشت که این خط‌‌ آهن از شمال به جنوب کشیده شود، تا بتواند جهت حمله احتمالی به روسیه و سپس شوروی پس از انقلاب اکتبر 1917 استفاده شود. 🆔 @shobhemajazi110
۲ ✅ با اینکه همگان به سودمندی راه‌آهن شرق و غرب چه از لحاظ تجاری و چه از لحاظ نظامی، آگاه بوده و اعتقاد داشتند که این مسیر کاربردهای فراوانی دارد، ولی رضاشاه آن را نپذیرفت. می‌توان تصور کرد که این موضع رضاشاه در درجه اول مربوط به نفوذ انگلیس بر ارکان دولتش بود و از سویی رضاشاه همیشه نسبت به روسیه نظر نامساعدی داشت و در آن هنگام مخالفت با شوروی را ارجح می‌دانست. دنیس رایت در کتاب انگلیس ها در میان ایرانیان می‌نویسد:« تا پایان دوره قاجار هیچ خط آهن طویل‌المسافتی در ایران کشیده نشده بود، در نتیجه هیچگونه قصوری که از جانب بریتانیا باشد، نبود . جولیوس دو رویتر از میان جنبه‌های متعدد امتیاز وسیع و همه جانبه‌ای که در سال 1872 از شاه کسب کرده بود، در وهله نخست به راه‌آهنی دل بسته بود که امید داشت بین دریای خزر و خلیج فارس بکشد. دولت بریتانیا از خطری که روسیه را متوجه ایران ساخته بود، بیش از پیش نگران شده بود. سخت عقیده داشت که چنانچه راه‌آهنی بین خلیج فارس و درون ایران موجود نباشد، کمک نظامی بریتانیا به ایران در صورت حمله روسیه از شمال غیرممکن خواهد بود.» روز یکشنبه 23 مهرماه 1306 در بیرون دروازه گمرک، کلنگ راه آهن توسط رضاشاه بر زمین زده شد و تکمیل آن 11 سال به طول انجامید و هزینه آن عمدتا از محل مالیات ویژه‌ای که بر چای و قند و شکر تامین شد و کسری آن نیز از طریق وام‌های بانکی و اعتبارات دولتی فراهم گردید . اولین کمپانی که در امر نقشه برداری و ساختمان راه آهن سراسری نماینده اش را به ایران فرستاد کمپانی ساختمانی یونس آمریکایی بود. پس از بررسی های متعدد که توسط مهندسان مشاور آمریکایی انجام شد ، مقرر گردید که مرحله نخست خط آهن در جهت کلی شمال شرقی- جنوب غربی از دریای خزر به خلیج فارس احداث گردد . ملاحظات سیاسی و نظامی بیش از همه ذهن رضاشاه را مشغول کرده بود . ملاحظاتی چون پرهیز از احداث هرگونه خط شمال به جنوب و شرق به غرب و یا دوری گزیدن از مرزهای هند، عراق و ترکیه هم دوری گزیند و حتی الامکان نیز از خطوط آهن شوروی در آذربایجان شوروی و جمهوری های آسیای میانه و نیز از شبکه راه آهن بریتانیا در عراق و هند فاصله گیرد . همچنین تصمیم گرفتند که خط به هیچ شهر بزرگ به استثناء پایتخت نرود و بیشتر از مناطق چادرنشین که تسلط بر آنها برای حکومت مرکزی اهمیت شایان دارد، بگذرد. می توان گفت راه آهن سراسری ایران در حقیقت یک خط آهن نظامی برای امپراتوری انگلیس بود و نه یک راه آهن تجارتی و ترانزیت یا مسافرتی برای ایرانیان . امپراتوری انگلیس از اینگونه راه آهن ها در همه مستعمرات خود از جمله هند و مستعمرات آفریقایی ساخته بود و این خط آهن نیز یکی دیگر از آنها به شمار میرفت . زرنگی بزرگ انگلیسیها در این مورد آن بود که برای ساختن این راه آهن حتی یک لیره خرج نکرد . دولت انگلیس پس از پایان جنگ اول مهمترین دشمن خود را بلشویکهای روسیه میدانست و سعی داشت در موقعیت مناسب نفرت خود را آشکار کند . نظامیان انگلیس بهترین نقطه برای حمله ای احتمالی به شوروی را ناحیه صحراهای مسطح و کم جمعیت ترکمنستان و قزاقستان تشخیص می دادند و لذا به رضاخان تحمیل نمودند تا راه آهن را به آن ناحیه برساند تا در حداقل زمان و کوتاهترین مسیر ممکن خود را از خلیج فارس به شوروی برسانند و با ساختن بندری کوچک در نقطه انتهایی راه آهن سراسری در جنوب شرقی دریای خزر ، قطعات کشتیهای جنگی خود را سریعا به دریای خزر رسانده و با ساخت آن، دریای خزر را در اختیار بگیرند و از ناحیه شرق دریای مازندران به داخل خاک شوروی نفوذ کرده و سرزمینهای کم جمعیت این ناحیه را به سرعت تصرف کنند . روزنامه های غربی در آن زمان نوشتند که شاه ایران راه آهنی ساخته که از«هیچ کجا به هیچ کجا میرود» . از بندری بی نام و نشان در خلیج فارس به بندری بلا استفاده در حاشیه شرقی دریای مازندران . مسیر واقعی راه آهن شمالی جنوبی ایران که حتی از زمان قاجار پیشنهاد شده بود و سپس مجالس اول ایران آن را تصویب کرده بودند بدلیل عدم تخصیص بودجه بلاتکلیف ماند . خط آهنی که از بندر عباس به شیراز و اصفهان رفته و با عبور از تهران به مهم ترین بندر تجارتی آنزمان یعنی بندر انزلی می رفت . 📚 منابع: سایت مشرق نیوز موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 🆔 @shobhemajazi110
۸ مغالطه ی «جلب ترحم» وقتی صورت میگیرد که شخصی ادعایی را مطرح کند و سپس با بیان اوضاع رقت بار خود در شرایط موجود و یا در صورت رد شدن آن مدعا بکوشد سخن خود را از طریق جلب دل سوزی و ترحم به مخاطب خود بقبولاند: ایشان یک چهره علمی و فرهنگی است ایشان در دانشکده تدریس میکنند، مردم و دانش جویان همیشه ایشان را در کلاس درس یا در کتابخانه یا در مراکز تحقیقاتی ملاقات کرده اند، واقعا خود شما تصور کنید اگر ایشان محکوم شود و به زندان بیفتد چه فاجعه ای رخ می دهد سؤال این است که او مجرم است یا نه، نه این که اگر محکوم شود چه اتفاقی می افتد. در این مغالطه به جای این که مقدمات استدلالی و برهانی نتیجه ای را ثابت کنند سعی می شود که از مقدمات مبتنی بر احساسات و عواطف برای این کار استفاده شود. البته واضح است که شرایط رقت آوری که به وسیله استدلال کننده مطرح می شود هیچ تناسب منطقی با نتیجه مورد نظر او ندارد اما معمولاً چنین فردی موفق میشود که بر روی مخاطب خود تأثیر بگذارد و در او یک حالت روانی ایجاد کند تا به پذیرش سخن او تمایل نشان دهد. 📚 بخش هایی از کتاب مغالطات علی اصغر خندان پی نوشت : مثال بارز و آشکار آن زمانی است که شخصی بدلیل جرمی که انجام داده محکوم می شود آن وقت هوچی گری و مظلوم نمایی رسانه های ضد انقلاب داخلی و خارجی شروع می شود که جای کارگر زندان نیست ، جای معلم زندان نیست ، جای وکیل زندان نیست . درحالیکه دلیل محکوم شدن فرد جرمی که انجام داده است می باشد نه عنوانی که دارد واگرنه هیچکس را نباید محکوم کرد زیرا بلأخره آن قاتل جانی هم احتمالاً یک شغل یا یک عنوانی دارد 🆔 @shobhemajazi110
۳ حکمت ۷۰ : وَ قَالَ امیرالمؤمنین علیه السلام : لَا تَرَی الجَاهِلَ إِلّا مُفرِطاً أَو مُفَرّطاً نادان را نمی بینی مگر تندرو یا کندرو این سخن (ع) درباره آن دسته افرادی است که در جمع پیروان یک جبهه و جریان، قرار می گیرند نه از سر تآمل در مبانی و اصول اعتقادی آن جریان، بلکه به دلیل غالب شدن آن جریان فکری در یک دوره زمانی. اینان با تاثیر پذیری از شرایط زمانه ، هواداری دوآتشه می شوند و جلوتر از دیگران می تازند اما با پیش آمدن چالش ها و سنگین شدن پیامدهای حضور در جمع هواداران آن جبهه یا مشخص شدن برخی خطاها در پیمایش مسیر ، دچار انفعال ، دگرگونی و چرخش 180 درجه ای می شوند و این بار، مسیر دنده عقب را با پیمایش سریع می روند و در مسیر حرکت وارونه خود ، چه زیاده روی ها که نمی کنند مثال روشن این حقیقت، در گذشته تاریخ، خوارج نهروان بودند که هم در پذیرش حکمیت تندروی کردند و هم پس از مشخص شدن خطای آنان در تحمیل این تصمیم بر امام جامعه. در تاریخ معاصر نیز نمونه های فراوانی از این دسته افراد بوده و هستند که با زیاده روی های آنها در دو سوی افرط و تفریطشان، جامعه از حرکت صحیح بازمانده است مانند اعضاء دو آتشه سازمان مجاهدین خلق در مبارزه با سرمایه داری غرب و امروز آنان که مهره های کاملا در اختیار همان نظام سرمایه داری هستند و نیز انقلابیون افراطی اول انقلاب موسوم به چپ ها که امروزه با دگرگونی عجیب و غریب، در عقب گرد از آرمانهای انقلاب اسلامی، راه افراط را طی می کنند 🆔 @shobhemajazi110
۹ ⚠️ درکانادا از برچسب های ویژه ای برای کاهش سرعت استفاده می کنند اما در کشور من از مدل سه بعدی آن استفاده می کنند ✅ شبهه افکن می خواهد این مطلب را در ذهن تداعی کند که در کانادا آسفالت ها از وضعیت مناسبی برخوردارند و برای اینکه راننده ها از سرعت خود بکاهند از برچسب هایی شبیه به آسفالت خراب استفاده می کنند اما در ایران نیاز نیست چون واقعاً آسفالت خیابان ها خراب می باشند. اولاً هیچ سند و منبعی برای اثبات ادعا آورده نشده است و صرفا یک ادعا می باشد و بعید نیست طبق روال همیشگی براندازان این تصویر هم با فوتوشاپ ایجاد شده باشد علاوه براینکه امروزه با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در صنایع گوناگون ساخت و ویرایش یک عکس دیگر چندان کار دشواری به حساب نمی آید . اما به صرف احتمال غیر واقعی بودن عکس اکتفا نشد و در اینترنت با عبارات گوناگون این مطلب جستجو شد اما هیچ مطلب مربوط به آن پیدا نشد. ثانیاً بنا را بر این می گذاریم که این ادعا درست می باشد آن وقت تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که برای کاهش سرعت خلاقیت به کار رفته است و نه ثابت می کند ، ایران کشور خوبی برای زندگی نیست و نه ثابت می کند کانادا کشور مناسبی برای زندگی است و اگر دقت کرده باشید در ایران هم نوار های زرد رنگی‌در اتوبان ها و جاده ها وجود دارد که به محض برخورد لاستیک ماشین به آن ها صدای دلخراشی ایجاد می‌کند که هم کاهش سرعت را هشدار می‌دهد و هم مانع خواب آلودگی می شود اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که جریان هدایت شده ای قصد دارد تا تصویر زشت و ناپسندی از ایران به نمایش بگذارد و از غرب یک بهشت بسازد 🆔 @shobhemajazi110