eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
840 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔چطور در کربلا برای سپاه حسین بن علی آب نبوده حال آنکه در تاریخ آمده آنها غسل شهادت کردند!؟ ✅پاسخ: 👈اگر از اشکال سندی روایات بگذریم و بخواهیم تمام نقل های تاریخی را با هم معنا کرده و جمع نماییم، باید چند نکته را متذکر شویم: 1️⃣امام(ع) و یاران ایشان یقین به شهادت داشتند و خود را برای شهادت آماده کرده بودند. بنابراین امام خواستند این شهادت به زیباترین صورت ظاهری و باطنی محقق شود و قداست و پاکی در جزئی ترین بخش آن نیز موج بزند. و نیز می دانیم غسل، هم پاکی و تمیزی ظاهری است و هم زمینه ی پاکی باطنی و معنوی را ایجاد می کند. در ضمن باید توجه داشت (بر خلاف عادت ما) غسل کردن نیاز به صرف آب فراوان ندارد، بلکه با آب بسیار مختصر هم می توان غسل نمود. 2️⃣محاصره و سخت گیری دشمن در زمینه ی آب و گرمای هوا، با گذشت زمان شدیدتر می شده است؛ پس می توان گفت زمانی که امام امر به غسل، نظافت و شست و شو داده اند، امکان فراهم کردن آب به هر ترتیبی وجود داشته و بعد از این که محدودیت و اعمال فشار دشمن بیشتر و گرمای هوا شدیدتر شده کاروان امام در بعد از ظهر با تشنگی شدید مواجه شده باشد. 3️⃣احتمال می رود آبهایی که برای غسل استفاده می شد از آبهای غیر قابل شرب بوده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔باتوجّه به آیات 86 تا 89 سوره آل عمران، کسانی که ایمان آورده‌ و سپس کافر شوند، چنانچه توبه نمایند بخشیده خواهندشد. امّا در آیه 90 آل عمران آمده: کسانی که پس از ایمان آوردن کافر شدند، توبه‌شان مورد قبول واقع نخواهد شد. توجیه این تناقض چیست⁉️‼️ ✅پاسخ: 👈 از میان مرتد ملي (کسی که کافر زاده‌ بوده و پس از مسلمان شدن دوباره کافر شده است) و مرتد فطري (كسی که مسلمان زاده بوده و سپس کافر شده است) از زنان و مردان، تنها مرتد فطري مرد، آن هم با اسباب خاص و حصول شرايط متعدد، مستحق مرگ است و توبه‌اش مورد قبول واقع نمی‌گردد.🔰 آیه 90 سوره آل عمران این گروه را در بر می‌گیرد. اما اگر مرتد فطرى و یا مرتد ملی زن باشد، حبس مى شود. در زندان به او سخت گيرى مى كنند تا توبه كند؛ اگر توبه كرد، آزاد مى شود. اگر توبه نكرد، در زندان باقى مى ماند تا بميرد. ◀️چنانچه مرتد ملي مرد باشد که مورد بحث آیات 86 تا 89 سوره آل عمران می‌باشد، احتياط آن است كه تا سه روز از او بخواهند توبه كند. اگر توبه كرد، آزاد مى شود. اگر توبه نكرد، از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مى گردد.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در صحاح سته که از کتب معتبر اهل سنت است روایاتی از شرب خمر علی بن ابی طالب آمده است. با این حال چطور شیعیان ادعای عصمت را برای وی مطرح میکنند؟! ✅پاسخ: 👈در این‌ خصوص در صحاح سته اهل سنت دو روایت نقل شده است، یکی روایت ترمذی و دیگری روایت ابی‌داود که هر دو روایت از جهت سند مشکل دارند زیرا: 1️⃣ناقل قصه در هر دو روایت، ابی‌عبدالرحمن السلمی است که وی از دشمنان امام علی (ع) بوده است. وی از کسانی است که در لشکر امیرمومنان بوده اما به اقرار خویش، در باطن با حضرت دشمنی داشت. (الغارات ج2، ص567) 2️⃣دومین راوی در سلسله سند هر دو روایت، عطاء بن سائب است. "مزی" در تهذیب الکمال درباره او می‌نویسد: از یحیی روایت شده است که گفت: عطاء دیوانه شد و تنها اگر کسی از او در ابتدا، روایت شنیده باشد صحیح است... از یحیی بن معین شنیدم که می‌گفت: لیث بن ابی‌سلیم مانند عطاء بن سائب ضعیف است. 3️⃣سومین راوی که در طریق روایت ترمذی وجود دارد، ابوجعفر رازی است که بسیاری از بزرگان اهل تسنن وی را تضعیف کرده‌اند. (تهذیب الکمال ج33، ص194) 4️⃣در سند روایت ابی‌داود، علاوه بر عطاء بن سائب و عبدالرحمن السلمی که پیش از این وضعیت آن‌ها روشن شد، سفیان ثوری نیز وجود دارد که وی به خدعه و نیرنگ در روایات مشهور بوده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔خود علی بن ابی طالب هیچوقت به آیه ولایت استناد نکرده پس چطور شیعیان این چنین میکنند؟؟! ✅پاسخ: 👈در منابع متعدد خود اهل سنت آمده که حضرت برای دفاع از حقانیت خویش به این آیه استناد کرده اند از جمله: 1️⃣ینابیع الموده، باب 38، ص 114. 2️⃣فرائد السمطین، ج1، ص312. 3️⃣کفایه الطالب، ص 386. 4️⃣ترجمه الامام علی بن ابی طالب من تاریخ مدینه دمشق، ج3، ص113. و.... ☑️بنابراین چنین ادعایی که امیرالمومنین (ع) خودشان هیچگاه به این آیه استناد نکرده باشند از اساس باطل است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔آیاتی در قرآن (مثل آیه ۳۰ سوره اعراف، ۵۱ انفال و... بیانگر وجود صفت "اختیار" در انسان است. اگر اختیار داریم، چطور در اسلام، انجام برخی امور همچون ‌بی‌حجابی و مصرف مشروبات و... ممنوع شده و برای انجام برخی افعال، حدودی همچون تازیانه و سنگسار معین شده است⁉️‼️ اسلام فقط ادعای آزادی و اختیار انسان را دارد اما در عمل چیزی جز زور و اجبار نیست‼️ ✅پاسخ: در امور اجتماعی، همان‌گونه که یک فرد قدرت انتخاب دارد، دیگران نیز قدرت انتخاب دارند که امر به معروف و نهی از منکر نمایند. به بیان دیگر، آزادی و اختیار انسان بصورت محدود و قانونمند است.🔰🔍 👈یعنی تا جایی "اختیار" مجاز است که با حقوق فردی یا اجتماعی دیگران در تعارض نباشد. به عنوان نمونه انسان مجاز نیست به بهانه‌ی آزادی در انتخاب خیر و شر، دیگری را به قتل برساند و یا با عدم رعایت بهداشت، سلامتی دیگران را به خطر اندازد. ◀️این‌گونه است مسئله حجاب و دیگر کارهای فردی، تا جایی که فقط جنبه‌ی فردی داشته باشد اجبار به آن شایسته نیست، اما وقتی این بی‌حجابی از حد عبور کرده و دیگر افرادی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند را دچار مشکل نماید، اجبار به آن نه تنها ایرادی ندارد، بلکه یک نیاز اجتماعی محسوب شده و پسندیده نیز خواهد بود.🔶🔹🔸 ●••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b4
🚫 🤔 در آیه 17 سوره نساء شرط قبولی توبه، جهل به گناه معرفی شده است. اما طبق آیه ۱۵۳ سوره نساء، توبه بنی‌اسرائیل، با آنکه عالمانه مرتکب شرک شدند، پذیرفته شد. آیا این دو آیه باهم در تناقض نیستند‼️⁉️ ✅پاسخ: 👈 جهالت در این آیه تنها شامل نادانی نیست تا این پرسش مطرح گردد که گناه از روی وسوسه و یا غفلت مشمول توبه واقع می شود یا نمی شود؟... بلکه از قرائن استفاده مى شود منظور از جهل در آیه مورد بحث، طغیان غرائز و تسلط هوسهاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است، و در این حالت، علم و دانش انسان به گناه، گرچه از بین نمى رود اما تحت تاثیر آن غرائز سرکش قرار گرفته و عملا بى اثر مى گردد، و هنگامى که علم، اثر خود را از دست داد، عملا با جهل و نادانى برابر خواهد بود.🔰 ◀️ولى اگر گناه بر اثر چنین جهالتى نباشد، بلکه از روى انکار حکم پروردگار و عناد و دشمنى انجام گیرد، چنین گناهى مسلما حکایت از کفر مى کند و به همین جهت توبه آن قبول نیست، مگر این که از این حالت بازگردد و دست از عناد و انکار بشوید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔شیعیان برای مظلوم نمایی ادعای تخریب قبر حسین بن علی را دارند حال آنکه چنین چیزی به وقوع نپیوسته است! ✅پاسخ: 👈در طول تاریخ چندین بار قبر مطهر امام حسین (ع) توسط دشمنان تخریب شد که اجمالا به آن پرداخته می شود: 1️⃣بنا بر گزارش‌های تاریخی، اولین بنا توسط مختار بن ابی عبید ثقفی ساخته‌شد. این بنا با آجر و گچ در اواخر سال ۶۵ق به اتمام رسید که منصور دوانقی دومین خلیفه عباسی پس از تسلط بر اوضاع و کشتن سادات اقدام به تخریب بقعۀ امام حسین(ع) نمود. 2️⃣پس از تخریب بقعه توسط منصور، دوستداران اهل بیت در دوران خلافت مهدی و هادی عباسی به بازسازی بقعه اقدام نمودند. بنا به برخی از گزارش‌های تاریخی به دستور هارون الرشید درخت سدری که بر مرقد سایه افکنده بود، از ریشه کنده شد، بنای قبر تخریب گردید و زمین آن شخم زده شد. 3️⃣با روی کار آمدن مأمون (حکومت:-۱۹۸ ۲۱۸) سیاست بنی عباس تغییر کرد. وی در دوره حاکمیتش به جهت ابراز علاقه ظاهری به علویان، بر مرقد امام بنایی را احداث کرد. در زمان خلافت متوکل (حکومت: ۲۳۲- ۲۴۷) مرقد امام حسین(ع) از جانب وی مورد تجاوز قرار گرفت. بنا بر بعضی اقوال وی دو مرتبه اقدام به تخریب بقعه کرد، یکبار در سال ۲۳۳ق و یکبار در سال ۲۳۶ق و در این فاصله بقعه تعمیر شده بود، که ویرانی دوم مهمتر بوده‌است. 💠بعدها هم چندین بار قبر مطهر امام حسین (ع) مورد تجاوز دشمنان قرار گرفته که در تاریخ بیان شده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔در زمان حضرت زهرا(س)، درب‌ها میخ نداشته‌اند. درنتیجه میخِ در، باعث جراحت و فوت ایشان نشده است. آیا دلیلی تاریخی وجود دارد که وجود میخِ درب را ثابت کند‼️⁉️ ✅پاسخ: 👈در برخی منابع اهل سنت اشاره به همین مطلب شده که درب خانه حضرت زهرا(س) میخ داشته که از جمله آن "قسطلانی "و "ابن نجار" از علمای بزرگ اهل سنت می نویسند: (…و ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسمار). (المواهب اللدنیه، قسطلانی، ج ۳ ص ۴۰۹ ؛الدره الثمنیه، ابن نجار، ص ۲۰۵). … و علی بن ابی‌طالب دو لنگه درب خانه خویش را جز با استفاده از مسمار (میخ) نساخت . یعنی درب خانه حضرت علی(ع) یک درب بوده که از دو قسمت تشکیل شده و با میخ درست شده بوده است.▪️◾️◼️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔شیعیان عاملان بستن آب در کربلا را لعن می‌کنند در حالی که پیامبر اسلام در بدر همین عمل را مرتکب شده است!! ✅پاسخ: 👈چند نکته قابل ذکر است: 1️⃣اگرچه به دستور پیامبر (ص) چاه‌های دیگر از سنگ پُر و بسته شده است، امّا این به معنای منع مشرکان از بهره‌برداری از آب آن یک چاه باقی مانده و چاه‌های دیگر در اطراف نیست، بلکه مورّخان آورده‌اند که مشرکان از چاه‌های اطراف و حتی از همان چاهی که در محدوده لشکریان اسلام بود، استفاده نموده و آب برداشتند.(تاریخنامه طبری ج3 ص322) 2️⃣هدف مسلمانان از پُر کردن برخی از چاه‌های بدر عدم دسترسی به آب نبود. نظر به نکته فوق الذکر که هم در اطراف بدر و لو با فاصله دو سه فرسخی آب پیدا می‌شد و هم از آب چاه مسلمانان استفاده می‌کردند؛ بر این اساس نمی‌توان گفت هدف پیامبر (ص) از بستن چاه، دسترسی نداشتن مشرکان به آب بود. بلکه اهداف دیگری را در این کار دنبال می‌کردند که از جمله آن محدود کردن دایره جنگ بود. 3️⃣در هنگامه‌ای که پایه‌های حکومت نوپای اسلامی هنوز مستحکم نشده بود و مسلمانان تجربه جنگ این چنینی را نداشتند؛ از این‌رو نیاز به یک روحیه مضاعفی بود تا آنان را در این راه محکم‌تر و استوارتر نماید؛ لذا چنین به نظر می‌رسد این کار بیشر جنبه روانی داشت تا از این طریق روحیه مسلمانان تقویت و مشرکان نیز تضعیف شوند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔در آیه88 سوره قصص، هر چیزی غیر از ذات خداوند، هلاک و نابود شدنی معرفی شده است. پس چطور می‌گویید انسان جاودانه است؟ خود خدا هم قبول دارد موجودات به نیستی تبدیل می‌شوند.‼️ ✅پاسخ: 👈همه موجودات جهان هستى - بجز حق تعالى - ممکن الوجود بالذات هستند، یعنى، در ذات خود، شایستگى هستى و زندگانى ندارند و تنها از جانب خداوند است که شایستگى وجود پیدا مى کنند. بنابراین، اگر به چهره ذاتى آنان نگاه کنیم،تباه شده و ضایع شدنی هستند. اما اگر به چهره الهى آنها نگاه کنیم که خداوند به آنها حیات داده است، تا ابد زنده خواهند بود.⚜️ ◀️با این تقدیر معناى آیه چنین مى شود که: همه چیز ما ذاتاً تباه شدنى هستند و تنها چهره و وجه خداوند باقى است و هلاکت و تباهى در آن راه ندارد. آرى انسان در قیامت جاودانه است؛ اما این جاودانگى به فیض دائمى و همیشگى الهى است؛ وگر نه اگر به ذات خود انسان نگاه شود، او موجودى تباه شده و از بین رفتنى است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔با توجه به نامه علی بن ابی طالب به معاویه (نامه 6 نهج البلاغه) خود ایشان رای اجماع را لازم‌الاجرا دانسته است. بنابراین خودش موافق سقیفه بوده است. ✅پاسخ: 👈در نامه حضرت امیر (ع) به معاویه توجه به چند نکته ضروری است: 1️⃣در مقام احتجاج با دشمن 🔸آنچه که مسلم است، امام (ع) در این نامه در مقام بیان یک قاعده کلی کلامی نیست، بلکه در مقام احتجاج با دشمن عنودی است که معتقد به مشروعیت خلافت خلفاء از طریق بیعت مهاجرین و انصار می‌باشد، یعنی از باب استدلال به خصم از راه عقاید و افکار و اعمال خود اوست، که از آن به عنوان «و جادلهم بالتی هی احسن» تعبیر می‌شود. 🔹به عبارت دیگر، حضرت امیر (ع) به معاویه که از طرف عمر و عثمان استاندار و حاکم شام بود، و آن دو را خلیفه مشروع می‌دانست، خطاب کرده و می‌فرماید: اگر از نظر تو معیار مشروعیت خلافت آنان، اجتماع مهاجرین و انصار بود، همان معیار در خلافت من نیز وجود دارد! 2️⃣عدم نقل تمام نامه در نهج‌البلاغه 🔸از آنجا که قصد مؤلف نهج‌البلاغه، نقل بخش‌های بلیغ سخنان حضرت بوده، از این‌رو، بخشی از این نامه را نقل نکرده و دیگر مؤلفان، همانند نصر بن مزاحم و ابن‌قتیبه دینوری این نامه را به صورت مبسوط نقل کرده‌اند و نکاتی در نقل آنان هست که نشان‌دهنده حقیقت یاد شده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 طبق آیه ۲۹ سوره تکویر، انسان‌ها تنها قادر به انجام کاری هستند که خدا بخواهد و اگر فعلی را نخواهد ما نیز قادر به انجام آن نخواهیم بود. پس آنچه مؤثر است، خواست الله است و ما ابزاری بیش نیستیم.🔺‼️ ✅پاسخ: 👈 باید دانست که مشیّت، اراده، قضا و قدر خداوند در مورد انسان، به معنی نفی اختیار نیست، زمانی چنین است که اینها جانشین اختیار شوند، یعنی یک کار، یا باید به اراده‌ی ما انجام شود یا به اراده‌ی خدا، که در صورت اخیر، اراده‌ی پروردگار، اختیار ما را نفی می کند.🔰 ◀️ لذا در عین این‌که افعال صادره از انسان مستند به او است، مستند به اراده خداوند نیز هست، پس انسان مجبور نیست؛ زیرا ملاک اختیار؛ (یعنى قدرت و اراده) در او موجود است و در عین حال مختار علی ‏الاطلاق هم نیست؛ زیرا مقدمات و مبادی امور در اختیار پروردگار است و این همان معناى روایت امام صادق (ع) است که فرمودند: {لا جَبرَ و لا تَفویضَ، بَل امرُ بَین الامرَین} 🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e