🚫#شبهه_الف_149
🤔قرآن مربوط به 1400 سال پیش است. نهایتا میتوان حکمتش را خواند اما احکامش را باید کنار گذاشت، زیرا تاریخ مصرف آیات حقوقی در تمامی متون مقدس به پایان رسیده است‼️
✅پاسخ:
👈 خداوند سبحان ازلی و قدیم است و هیچ تبدیلی در او راه ندارد؛ از اول بوده و تا آخر خواهد بود، هدایت بندگاننیز بر عهدهی خودش میباشد و علمش به اوضاع و احوال تمامی مخلوقات از جمله بندگان نیز به نسبت تحولات و اخبار جدید به روز نمیشود که دورهی احکامش به سر آید.🔰
انسانها از همان ابتدای خلقت همینگونه بودند که اکنون هستند؛ نه در خلقت روح آنها تغییری رخ داده و نه در خلقت جسم و بدن آنها؛ بلکه تنها چیزی که دچار تغییر شده است، "ابزاری" است که به تناسب رشد علمی ساخته است. به عنوان مثال در گذشته با سنگ و چوب و آهن تیز آدم میکشت، امروز با گلوله، بمب و موشک!
بنابراین، منسوخ بودن احکام فردی، اجتماعی، سیاسی، کیفری، جزایی و ... در قرآن کریم به بهانهی قدمت 1400 ساله، سخنی نامعقول، غیر حکیمانه و غیر علمی میباشد.⚜
◀️ قرآن کریم کلام خداوند علیم و حکیم است، و خداوند حکیمی که قرآن را نازل نمود، نفرمود که بخشی از آن [مانند مباحث عقلی و حِکَمی] حکیمانه است و بخش دیگری از آن [مانند حقوق و احکام]، حکیمانه نمیباشند و روزگاری فرا خواهد رسید که لازم میشود شما مبتنی بر عقل و علم خودتان، احکام حکیمانهتر از احکام خداوند سبحان صادر نمایید!🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#جهان_شمول_نبودن_قرآن
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_150
🤔متحصّنین در خانه علی بن ابی طالب مسلّح بودند، پس چرا از رویارویی میترسیدند⁉️
✅پاسخ:
👈این چنین نبوده که آنها حمله نداشته باشند. بلکه در برخی گزارشات تاریخی بیان شده ابوبکر و عمر مشاهده کردند که جمعی از مهاجران و انصار پیرامون علی بن ابی طالب(ع) گرد آمدهاند و تا زمانی این افراد در کنار علی(ع) باشند، توانایی غلبه بر علی(ع) و اخذ بیعت از ایشان را نخواهند داشت.
پس بدین ترتیب ابوبکر به عمر دستور داد که ابتدا اجتماع متحصّنین را پراکنده سازد و گفت اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد.🔰
طبری می نویسد: عمر بن خطاب گفت:
به خدا قسم! خانه را بر شما به آتش می کشم، یا اینکه برای بیعت خارج شوید.
در این هنگام زبیر بن عوام به همراه عده ای از متحصنین به بیرون خانه رفتند و به مقابله با مهاجمین پرداختند.🔱
زبیر شمشیر کشید و به آنان حمله کرد و گفت: ای فرزندان عبدالمطلب شما زنده باشید و با علی(ع) چنین برخوردی شود⁉️
◀️ در این هنگام پای زبیر لغزید و بر زمین افتاد و خالد بن ولید از پشت سنگی به زبیر زد که منجر به افتادن شمشیرش شد. عمر شمشیر را برداشت و شکست.
مهاجمین حمله بردند و او را دستگیر کرده و سایر متحصنین را همچنین یکی پس از دیگری محاصره و سپس دستگیر کردند. متحصنین دیگر به خانه حضرت فاطمه(س) بازنگشتند و مهاجمین آنان را برای بیعت اجباری نزد ابابکر بردند.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#حضرت_زهرا_س
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫#شبهه_الف_150
🤔 در آیه 40 از سوره توبه، پیامبر به ابوبکر میفرمایند: نگران نباش، خدا با ماست. در آیات دیگر نیز اینطور آمده «ان الله مع المحسنین - ان الله مع المتقین.»، پس نتیجه میگیریم؛ ابوبکر محسن، متقی و... بوده است. و الا میان آیات مذکور(۴۰ توبه با ان الله مع المحسنین، متقین و..) تناقض خواهد بود‼️‼️
✅پاسخ:
👈در آیه4 سوره حدید نیز اینطور آمده است: او با شماست، هر کجا که باشید. یعنی در هر زمان، مکان، موقعیت، شرایط و هر کاری که باشید، او با شماست.
◀️ بنابراین، انبیا و اولیا خدا، ابلیس لعین، سایر شیاطین جنّ و انس، و همگان را شامل میگردد؛ اما آن «با شما بودن»، که به معنای حمایت و نصرت است، ویژهی مؤمنان و متقیان میباشد.
او با با ما – یا با شماست"، دلیل بر تطهیر، ایمان، تقوا و خلوص هیچ کسی نمیباشد، بلکه از الوهیت و ربوبیت اوست؛ مگر آن که مقصود "تأیید، حمایت و یاری باشد". پس، مهم این است که «آیا بنده نیز با اوست، یا خیر؟!»🔰
هر شخصی ممکن است که در یک لحظه، یک شرایط، یک ساعت و یک کار، انسان مؤمن و محسنی باشد، و به واسطهی قرار گرفتن در کنار و تحت پوشش "محسن حقیقی"، مثل رسول اکرم (ص) در زمرهی محسنین قرار گرفته باشد و گسترهی حمایت خداوند متعال از آن بندهی محسنش، او را نیز شامل گردد، اما دلیل نمیشود که تا آخر عمر، مؤمن، متقی و محسن، باقی بماند. لذا فرمود: ملاک حال فعلی افراد و عاقبت به خیری ایشان است.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_151
🤔فاطمه همسر علی بن ابی طالب به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مدرکی دال بر شهادت وی در کتب اهل سنت نیست‼️
✅پاسخ:
👈این حقیقت تاریخى که فاطمه زهرا (س) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است، به طور زنده در کتابهاى تاریخى و حدیثى محفوظ مانده است. بزرگان اهل سنت بر این مطلب اذعان دارند که به چند مورد آن اشاره می شود:
1. بلاذی، انساب الاشراف، ج1، ص586
2. دینوری، الامامه و السیاسه، ص12
3. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج2، ص443
4. ابن ابی شیبه، المصنف، ج8، ص582
5. ابن عبد ربه، العقد الفرید، ج4، ص93
و...🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#حضرت_زهرا_س
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_151
🤔 بیان نعمتهای بهشتی و توصیف فراوان لذتهای آن، با دستور اخلاص که در آیه 29سوره اعراف و آیات 11و14 سوره زمر مطرح شده منافات دارد. اخلاص داشته باشیم یا نعمتهای بهشتی را در نظر بگیریم⁉
✅پاسخ:
👈 ترس و امید (خوف و رجا) را خداوند متعال خودش در وجود آدمی سرشته است. "امید" برای ایجاد انگیزه در حرکت است و "ترس" برای محافظت از خویش، بازدارندگی و پرهیز میباشد. این دو با هم، دو بال پرواز آدمی میشوند. عبادت نیز مانند: علم، قدرت و سایر کمالات، دارای مراتبی است؛ اما هر کسی که در این عرصه قرار گیرد، "عابد" است؛ چنان که از دانش آموز کلاس اول ابتدایی گرفته، تا اخذ کنندهی مدرک دکتری، و یا مجتهدین، همه محصل و طلبه هستند.🔰
بنابراین، هیچ جای تردیدی نیست که در گامهای نخستین، آدمی به امید رسیدن بهشت و حیات جاودانه در راحت و نعمت، خداوندش را بندگی کند و از ترس عذاب الهی، از غفلت، انحراف، اعوجاج، تکبر و گناه بپرهیزد؛ آیا در این حالات میتوان گفت چنین افرادی بندگی خداوند را انجام ندادهاند⁉
◀️در مراتب بالاتر، میگوید: «خداوندا! اگر چه بهشت تو، حتی برای انبیا و اولیایت دوست داشتنی است و همگان از جهنم، عذاب و آتش بدشان میآید؛ اما حقیقت این است که "من تو را دوست دارم" و امیدم به بهشت نیز برای قرار گرفتن در درجات عالی و قرب بیشتر به خودت میباشد🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
#لیست_هشتگ_های_کانال_شبهه_پژوهی_مدرسه_تخصصّی_قرآن_و_عترت
◀️لیست مشترک "هشتگهای" شبهات مربوط به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام🔰
📚 #تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم ♨️
1⃣ #تناقضات_ظاهری
2⃣ #خشونت_ظاهری_قرآن
3⃣ #جهان_شمول_نبودن_ظاهری_قرآن
4⃣ #فایده_افعال_الهی
5⃣ #بی_عدالتی_و_ظلم
6⃣ #جبر_ظاهری_قرآن
7⃣ #ضد_اخلاقی_بودن_ظاهری_قرآن
8⃣ #تحریف_قرآن
🔷🔶🔹🔹🔶🔷🔷🔶🔹
📚 #تاریخ_و_سیره ♨️
1⃣ #پیامبر_اسلام_ص
2⃣ #امام_علی_ع
3⃣ #حضرت_زهرا_س
4⃣ #امام_حسن_ع
5⃣ #امام_حسین_ع
6⃣ #امام_زمان_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_152
🤔در آیه 16 سوره نور آمده است: «و در آسمانها ماه را مایه روشنایی قرار داد.» اما امروزه ثابت شده است که ماه از خود نوری ندارد، بلکه یک کرهی خاکی است مانند زمین. محتوای این آیه در تناقضی آشکار با علم روز است.‼️‼️
✅پاسخ:
👈 فرق است بین «خلق کردن» با «قرار دادن» در آیات مذکور، ماه چیزی است که از آن نام برده، و نور چیز دیگری که از آن نیز نام برده و به ماه نسبت داده است. همچنین خورشید چیزی و روشنایی چیز دیگری است که به خورشید نسبت داده است و از هر دو جداگانه نام برده است؛ و هرگز نفرموده که «ماه را از نور یا خورشید را از روشنایی آفریدهام».
خورشید روشن است، نه این که از چیزی به نام روشنایی خلق شده است و ماه نیز "نور" قرار داده شده است، نه این که از نور خلق شده باشد.
"نور"، تابنده است؛ پس اگر چیزی روشنایی را "بتاباند"، به آن نور یا نورانی گفته میشود، چنان که ماه روشنایی خورشید را میگیرد و آن را میتاباند، یا به تعبیر دیگری: نور خورشید، پس از تابش به ماه، منعکس میگردد. لذا فرمود: «وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا»، یعنی ماه را بین زمین و آسمان، "نور" قرار دادیم، نه این که از نور آفریدیم.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_152
🤔اگر تعیین امامت با نصّ پیامبر ثابت شده است، پس چرا بعد قتل عثمان، علی بن ابی طالب در ابتداء بیعت مردم را برای امر امامت و خلافت نپذیرفت⁉️
✅پاسخ:
👈این کار حضرت دلایل مختلفی داشته است:
1⃣عدهاى از مردم که در زمان عثمان به تصرف بى رویه بیت المال عادت کرده بودند، انتظار داشتند در زمان امام علی(ع) نیز به همان منوال کار پیش برود، لذا روى این جهات، امام به مردم فرمود: اگر چنانچه منظور شما این است که حکومت من نیز به همان روش خلفاء گذشته باشد، و کتاب خدا و سنت پیامبر کنار گذاشته شود، من حاضر نیستم این چنین حکومتى را بپذیرم.🔰
2⃣مسئله امامت با مسئله حکومت متفاوت است، چراکه امامت یک منصب خداوندى است، ولى حکومت از شئونات امامت است، پس هر کسى را که خداوند به این مقام والا نصب کند، امام است، چه مردم بخواهند و چه نخواهند.⚜
3⃣ اگر امام (ع) در همان آغاز، بیعت را مى پذیرفت دشمنان و بویژه بنى امیه و طرفداران عثمان، او را متهم مى کردند که در کشته شدن عثمان دست داشته است و مى گفتند که على (ع) شورشیان را تحریک کرد تا عثمان کشته شود و خود مقام خلافت را تصاحب نماید. 🔻
4⃣حضرت خواست که از این طریق، تعهد مردم را در برابر بیعت افزایش دهد. زیرا در آن برهه حساس، خلیفه تنها در صورتى مى توانست زمام امور را در دست گیرد و با موفقیت به پیش ببرد و بر مشکلات فایق آید که مردم به طور گسترده از حکومت اطاعت کنند.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_153
🤔تبریک گفتن عمر بن خطاب به علی بن ابی طالب در غدیر غلط مشهور است. منابع معتبر اهل سنت این مسئله را نقل نکرده اند.
✅پاسخ:
این واقعه در برخی منابع مهم اهل سنت به صراحت بیان شده که به دو مورد آن اشاره می شود:
1️⃣پیامبر اسلام در بازگشت از حجةالوداع، حاجیان را به مدت سه روز، در مکانی به نام غدیر نگه داشت. پس از جمع شدن همه حاجیان، ایشان بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی، دست علی بن ابیطالب را گرفته و خطاب به مردم فرمود: «آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟» همه مردم ولایت پیامبر بر خود را تأیید کردند. پیامبر در ادامه فرمودند: «هرکس که من ولیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست» گزارش شده است که در این هنگام عمر بن خطاب از جای خود بلند شد و گفت: {بخ بخ لک یا ابن أبیطالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم} .( ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349، بیروت، دار الفکر، 1407ق)
2️⃣برخی دیگر از منابع اهل سنت، با کمی تغییر در عبارت، این مطلب را آوردهاند: (ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امیر المؤمنین علی بن أبیطالب(ع)، ج 1، ص 46، صنعاء، دار الآثار، چاپ اول، 1424ق.)🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_153
🤔در آیه 177 سوره بقره گفته شده؛ نیکی و عبادت فقط نماز خواندن به سمت بیت المقدس و کعبه نیست، بلکه نیکی عبارت است از؛ اخلاق خوب، انفاق و سیر کردن یتیمان. پس چرا علما نماز خواندن به جهت مکه را واجب میدانند⁉️
✅پاسخ:
👈همانطور که مشهود است، در این آیه هیچ بحثی از "عبادت" نشده است، بلکه مساله "نیکی" مطرح است. لذا افزودن کلمه "عبادت" به آیه هنگام ترجمه، فهم صحیح را دچار اشکال میکند.
◀️مسیحیان، پس از انجام مناسک روزمره عبادی، روی به جانب راست میکردند و یهودیان به جانب چپ؛ و هر کدام انجام این حرکت را علامت نیکو بودن خود بر میشمردند.🔰
البته رو کردن ظاهری به ظاهر یک قبله، اختصاصی به آنان یا حتی مسلمانان ندارد، بلکه حتی بتپرستان نیز به سمت معابد خود روی مینمایند.
⚜خداوند متعال در این آیه، به بندگانش تذکر میدهد که سطحینگر نباشند، و برای رشد و کمال نیز به حرکات ظاهری در عبادت بسنده نکنند؛ چرا که خداوند متعال، بصیر است و خریدار ظاهر نمیباشد.
پس آیه هیچ منافاتی با حکم وجوب نماز و تعیین قبله واحد که از طرف خداوند (و نه علما) صادر شده ندارد.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_154
🤔چرا در سجده زیارت عاشورا، خدا را بابت مصیبت و حادثه بزرگ عاشورا شکر می کنیم؟ مگر مصیبت به این بزرگی جای شکر دارد⁉️
✅پاسخ:
👈امام حسین (ع) در عصر تاسوعا، در جمع اصحاب خود، حمد و ستایش الهی را در حال خوبی و ناراحتی به جا میآورد. یاران حضرت، حمد و ستایش الهی را به جا میآوردند، به جهت آن که توفیق یاری حضرت و شهادت همراه امامشان را پیدا کردند.
◀️نهضت خونین کربلا اگرچه از یک زاویه، مصیبتی دردناک بود، اما از نگاه دیگر، نعمتی بزرگ برای اسلام و مسلمانان بود؛ چرا که به برکت خون سید الشهدا (ع) و یارانش، اسلام از مسیر انحراف نجات یافت. اسلامی که می رفت تا به دست بنی امیه و آل ابوسفیان به ویژه یزید، به انحراف کشیده شود و هر آنچه را که یزید و یزیدیان می خواستند به نام دین به خورد مردم و تحویل جامعه دهند. شهادت امام حسین (ع) از این انحراف بزرگ جلوگیری کرد و این جای شکر دارد.🔺
💠بنابر این، از نگاه ما، مصیبت نعمتی است که از سوی خدا به انسان رسیده و قیام کربلا از این جهت برای مسلمانان به ویژه شیعیان، نعمت و لطف بزرگ خداوند است که در مسیر زندگی و دفاع از حق و مبارزه با دشمن، بهترین الگو است؛ از این نگاه جای شکر بر این نعمت وجود دارد🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_حسین_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_154
🤔چگونه میگویید خدا مهربان است و کتابش کتاب عطوفت و رحمت است در حالی که در سوره "مسد" بنده اش را به قطع دستانش نفرین کرده است‼️
✅پاسخ:
👈در بیشتر زبانهای دنیا، اسم اعضای
ابزاری بدن، مانند چشم، گوش، دست و پا؛ فقط معنای مادی ندارد، بلکه معانی معنوی نیز دارند، که به ویژه در قالب استعاره به کار میروند، مانند "چشم بصیرت" بنابراین، در کلام وحی که مطابق با کلام مفهوم و رایج مردم است نیز از این تعبیرات بسیار است. چنان که خدا میفرماید: «هُو السَمیع – هُوَ البصیر – یَد الله و ... ».🔰
پس، "بریده باد دو دست ابی لهب" یعنی از دو دستِ ثروت و قدرت، مکر و حیله، کفر و عناد و... او، کاری بر نیاید.⚜
در آیه بعد نیز آمده است: «مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ - هرگز مال و ثروتش و آنچه را به دست آورد به حالش سودی نبخشید! »
◀️این آیه، معنا و مفهوم و تعبیر آیهی پیشین است که منظور از «یَد – دست»، همان دستان قدرت است که یا مال و ثروت است و یا سایر امکاناتی که انسان برای خود فراهم مینماید. سپس تأکید دارد که امکانات او، از دو حیث برای او هیچ سودی نداشت، نه از حیث این که شرایط هدایت و رشدش را فراهم نماید، و نه از حیث این که بتواند با این امکانات، علیه ارادهی الهی، قرآن و اسلام، کاری کند.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#ضد_اخلاقی_بودن_ظاهری_قرآن
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e