🚫#شبهه_الف_136
🤔خداوند در آیهی 64 سورهی عنکبوت و آیات دیگر در قرآن به طور کلی زندگی دنیا را لهو و لعب میداند، اما در سوره قصص آیه 77 آمده است، باید از دنیا در جهت آخرت بهره برد. چطور خدا برای رسیدن به سعادت، دستور به استفاده از لهو و لعب داده است ⁉️
✅پاسخ:
👈 قرآن کریم در چند آیه، از زندگی دنیا تعبیر به لهو و لعب کرده است. آنچه از مجموع این آیات برداشت میشود این است که انسان توجه داشته باشد به اینکه تمام همت و تلاش خویش را صرف دنیا و جمعآوری مال و ثروت و زندگی دنیایی نکند، و از آخرت غافل نشود، بلکه دنیا را تنها وسیلهای قرار دهد برای رسیدن به آخرت و حیات واقعی که در حقیقت تمام دنیا با همهی نعمتها و زیباییهایش در برابر آخرت مانند نوعی بازی و سرگرمی است.♨️
◀️لذا بیان این تعابیر، هشدار به کسانی است که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح داده و از آخرت غافل شدهاند. کسانی به زندگی دنیا راضی شدند، و دلهایشان به مادیات آرامش یافته، و کسانى که از آیات الهی غافل شدند و امید و انتظارى به قیامت و روز دیدار الهی ندارند
قرآن به اینگونه افراد هشدار میدهد که لذتها و زیباییهای این دنیا در برابر آخرت ناچیز است.🔺
👈بنابر این، زندگی دنیا به طور مطلق لهو و لعب و بازیچه و سرگرمی نیست، بلکه بسیار هدفمند است.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_137
🤔اگر اسلام دین محبت و مهربانی است و خداوند ارحم الراحمین است، چطور این همه آیه در قرآن(مانند:سوره توبه۲۳؛ محمد۴، نساء۸۹ و....) درباره جنگ و کشتار وجود دارد⁉️ پس اسلام فقط شعار عفو و مهربانی میدهد.‼️
✅پاسخ:
👈اسلام دین گذشت و مهربانی است و پیامبر اسلام(ص) نیز در برخورد با مردم مأمور به عفو و گذشت بود؛ چرا که خدایش به او فرمان داد، عفو را پیشه خود کن و به نیکىها فرمان ده.
💠اما این عفو و مهربانی تا زمانی کاربرد دارد که مخالفان نیز به ابتداییترین حقوق انسانی و اخلاقی پایبند باشند.🔰
👈اما هنگامی که کافران و مشرکان در برابر رأفت و مهربانی پیامبر اسلام سوء استفاده نموده و پس از اذیت و آزار مسلمانان به جنگ و نبرد با آنان برخاستهاند، بدیهی است که عقل حکم میکند باید در برابر ظلم و تجاوز ستمگران به دفاع برخاست و از حقوق مردم ستمدیده دفاع نمود.✔️
◀️ اگر در قرآن کریم آیاتی به چشم میخورد که از آنها بوی خشونت استشمام میشود، تماماً در راستای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان در برابر ستمگران و متجاوزان به حقوق مردم است. ستمگرانی که از رأفت اسلامی سوء استفاده نموده و به تعهداتی که خود با مسلمانان بسته بودند نیز پایبند نماندند.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#_خشونت_ظاهری_قرآن
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_137
🤔پیامبر دو دختر خود، (رقیّه و امکلثوم) را به ازدواج عثمان درآوردند و به همین جهت عثمان را ذوالنورین خطاب میکردند. این کار دلیل بر تأیید عثمان توسط پیامبر است.
✅پاسخ:
👈 دلایلی وجود دارد که همسران عثمان هیچ کدام دختران پیامبر اکرم (ص) نبوده و به اصطلاح "ربیبه" آن حضرت و دختران خواهر حضرت خدیجه(س) بودهاند: 👇👇
1️⃣ غیر از فاطمه زهرا (س)، که با رجوع به سیره پیامبر میبینیم آن حضرت رابطه صمیمانه ای با حضرت زهرا (س) داشتند، گزارش معتبر تاریخی از سایر کسانی که ادعا می شود دختر پیامبر هستند، وجود ندارد.
2️⃣ در قضیه مباهله، که پیامبر تمام بستگان درجه یک خود را انتخاب کرد، چرا دیگر دختران خود را نبرد و از بین «نساء» خود فقط حضرت فاطمه (س) را انتخاب کرد؟
3️⃣اگر پیامبر اکرم (ص) دختر دیگری داشت، چرا هیچ کس از آنها خواستگاری نکرد در حالی که همه برای ازدواج با حضرت زهرا (س) و قرابت با رسول خدا (ص) سر و دست میشکستند و بارها به خواستگاری آن حضرت آمدند، ولی در هیچ جایی از تاریخ اسلام ثبت نشده است که در مدینه، احدی از مهاجرین و یا انصار به خواستگاری دیگر دختران پیامبر یعنی ام کلثوم و رقیه رفته باشد. آیا غیر از این است که پیامبر (ص)دختری غیر از حضرت فاطمه ( س) نداشته است؟
4️⃣اختلافی که خود اهل سنت درباره تاریخ تولد دختران پیامبر اکرم (ص) دارند. به گونه ای که عده ای تولد آنها را قبل از بعثت ذکر میکنند و عده ای بعد از بعثت.
#تاریخ_و_سیره
#پیامبر_اسلام_ص
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫#شبهه_الف_138
🤔 خدا در سوره فصلت آیه 34 میگوید: پاسخ بدی را با خوبی بدهید، اما در سوره شوری آیه 40 میگوید جواب بدی، بدی است. توجیه این ناهمخوانی چیست⁉️‼️
✅پاسخ:
👈 آیه اول در زمینه دعوت مردم به سوی خدا و تعالیم اسلام در برابر مشرکان و مخالفان است. یعنی بهترین راهکار برای دعوت به سوى خدا و مؤثرترین شیوه، دعوتى است که بیشتر در دلها اثرگذار باشد و معنایش آن است که در واکنش به بدىها از روش متناسبی که در مقابل آن بدی است استفاده کن، مثلا جهل آنان را با حلم و بدیهایشان را با عفو و مهربانی پاسخ بده.⚜
◀️اما در آیه دوم، در مقام بیان یکی از حقوق انسانی است، و آن حقی است که برای مظلوم در برابر ظلم ظالمان در نظر گرفته شده است؛ لذا این آیه حکم مظلوم را که درخواست یارى کرده، بیان مینماید که چنین کسى در دفاع از خود میتواند در مقابل ستمگر، رفتارى مانند رفتار او داشته باشد که چنین تلافى و انتقامى ظلم و تجاوز نیست.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_138
🤔 جعفر بن محمد گفته است: «هنگامی كه قائم ما قیام كند، نسل قاتلان حسین بن علی را به كیفر جنایت پدرانشان به قتل می رساند»، چطور قائم از کسانی که در عاشورا نبوده اند انتقام میگیرد؟ این عمل غیر انسانی و بی عدالتی است.
✅پاسخ:
👈امام رضا (ع) در پاسخ به همین سوال فرمودند: «خداوند در تمامی گفته هایش راست گفته است، ولی ذریه قاتلین امام حسین(ع) به کرده پدرانشان راضی هستند و به آن جنایتها افتخار میکنند، هر کس به کاری راضی باشد همچون کسی است که آن را انجام داده است. چنانچه مردی در شرق کشته شود و مرد دیگری در مغرب به کشته شدنش راضی باشد، آنکه رضا داده است، نزد خدای عزوجل شریک قاتل خواهد بود. بنابراین تنها به این جهت حضرت قائم(ع) وقتی خروج کند آنها را میکشد که از کردار پدرانشان راضی هستند.»
🔘با توجه به این روایت و دیگر روایات مشابه میتوان گفت که امام زمان علیهالسلام به هنگام ظهور، بازماندگان قاتلان شهدای کربلا را به این دلیل که به فعل پدران خود راضی هستند، به انتقام خون این شهیدان به قتل میرساند.
♨️در تأیید روایت یاد شده میتوان به کلامی از امام علی (ع) اشاره کرد که میفرمایند: هر کسی به کار کسانى خشنود است، چنان است که در میان کار آنان بوده است و هر که در باطلى پا نهاد، دو گناه بر گردن او افتاد، گناه کردار و گناه خشنودى بدان کار.
#تاریخ_و_سیره
#امام_زمان_عج
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_139
🤔 خدا در آیه 74 سوره کهف بیان کرده که خضر نبی نوجوانی را به قتل رساند. آیا مجازات قبل از جرم با سنت الهی منافات ندارد؟ ضمن اینکه مجموعه قوانین کیفری دنیای مدرن، مجازات افراد نابالغ را نمیپذیرند.‼️
✅پاسخ:
👈 کشته شدن آن جوان، صد در صد یک دستور ویژه و از طرف خداوند بود. حضرت خضر(ع) بدون فرمان الهى مرتکب این عمل نشد، بلکه او مُجرىِ امر خداوند بود.⚜️
◀️خداوند، گاه تصمیم میگیرد که به استناد برخی مصالح برتر، فراتر از محدوده جزاى ظاهرى عمل کرده و بر اساس بُعد باطنی و حقیقت امور، حوادثی را رقم زند.
🔻حال چه مصلحت و حکمتی موجب این عمل میشود، شاید بتوان از ظاهر ماجرا چنین برداشت کرد:
1️⃣چون این پسر از والدین موحّد متولد شده بود، کفر او در آینده موجب ارتدادش میشد و کشته شدن وی به دست حضرت خضر(ع) موجب جلوگیری از ارتدادش در آینده و پیش آمدن عواقب سوء و جبران ناپذیر گردید.
2️⃣خداوند علم داشت که ادامه زندگانی پسر نتیجهای جز خسارت معنوی و مادی ندارد. این شخص با ادامه حیات، والدین خود را کافر میکرد و گناه ارتداد آن دو نیز به عهده او بود.
✅در واقع ایمان آن پدر و مادر در نزد خدا ارزش زیادی داشت، آن قدر که خداوند امر به قتل نوجوان توسط حضرت خضر (ع) نمود تا به جای او، فرزندی بهتر و صالح روزیشان گردد.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#فایده_افعال_الهی
●••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_139
🤔چطور در کربلا برای سپاه حسین بن علی آب نبوده حال آنکه در تاریخ آمده آنها غسل شهادت کردند!؟
✅پاسخ:
👈اگر از اشکال سندی روایات بگذریم و بخواهیم تمام نقل های تاریخی را با هم معنا کرده و جمع نماییم، باید چند نکته را متذکر شویم:
1️⃣امام(ع) و یاران ایشان یقین به شهادت داشتند و خود را برای شهادت آماده کرده بودند. بنابراین امام خواستند این شهادت به زیباترین صورت ظاهری و باطنی محقق شود و قداست و پاکی در جزئی ترین بخش آن نیز موج بزند. و نیز می دانیم غسل، هم پاکی و تمیزی ظاهری است و هم زمینه ی پاکی باطنی و معنوی را ایجاد می کند. در ضمن باید توجه داشت (بر خلاف عادت ما) غسل کردن نیاز به صرف آب فراوان ندارد، بلکه با آب بسیار مختصر هم می توان غسل نمود.
2️⃣محاصره و سخت گیری دشمن در زمینه ی آب و گرمای هوا، با گذشت زمان شدیدتر می شده است؛ پس می توان گفت زمانی که امام امر به غسل، نظافت و شست و شو داده اند، امکان فراهم کردن آب به هر ترتیبی وجود داشته و بعد از این که محدودیت و اعمال فشار دشمن بیشتر و گرمای هوا شدیدتر شده کاروان امام در بعد از ظهر با تشنگی شدید مواجه شده باشد.
3️⃣احتمال می رود آبهایی که برای غسل استفاده می شد از آبهای غیر قابل شرب بوده است.
#تاریخ_و_سیره
#امام_حسین_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫#شبهه_الف_140
🤔باتوجّه به آیات 86 تا 89 سوره آل عمران، کسانی که ایمان آورده و سپس کافر شوند، چنانچه توبه نمایند بخشیده خواهندشد. امّا در آیه 90 آل عمران آمده: کسانی که پس از ایمان آوردن کافر شدند، توبهشان مورد قبول واقع نخواهد شد. توجیه این تناقض چیست⁉️‼️
✅پاسخ:
👈 از میان مرتد ملي (کسی که کافر زاده بوده و پس از مسلمان شدن دوباره کافر شده است) و مرتد فطري (كسی که مسلمان زاده بوده و سپس کافر شده است) از زنان و مردان، تنها مرتد فطري مرد، آن هم با اسباب خاص و حصول شرايط متعدد، مستحق مرگ است و توبهاش مورد قبول واقع نمیگردد.🔰
آیه 90 سوره آل عمران این گروه را در بر میگیرد. اما اگر مرتد فطرى و یا مرتد ملی زن باشد، حبس مى شود. در زندان به او سخت گيرى مى كنند تا توبه كند؛ اگر توبه كرد، آزاد مى شود. اگر توبه نكرد، در زندان باقى مى ماند تا بميرد.
◀️چنانچه مرتد ملي مرد باشد که مورد بحث آیات 86 تا 89 سوره آل عمران میباشد، احتياط آن است كه تا سه روز از او بخواهند توبه كند. اگر توبه كرد، آزاد مى شود. اگر توبه نكرد، از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مى گردد.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_140
🤔در صحاح سته که از کتب معتبر اهل سنت است روایاتی از شرب خمر علی بن ابی طالب آمده است. با این حال چطور شیعیان ادعای عصمت را برای وی مطرح میکنند؟!
✅پاسخ:
👈در این خصوص در صحاح سته اهل سنت دو روایت نقل شده است، یکی روایت ترمذی و دیگری روایت ابیداود که هر دو روایت از جهت سند مشکل دارند زیرا:
1️⃣ناقل قصه در هر دو روایت، ابیعبدالرحمن السلمی است که وی از دشمنان امام علی (ع) بوده است. وی از کسانی است که در لشکر امیرمومنان بوده اما به اقرار خویش، در باطن با حضرت دشمنی داشت. (الغارات ج2، ص567)
2️⃣دومین راوی در سلسله سند هر دو روایت، عطاء بن سائب است. "مزی" در تهذیب الکمال درباره او مینویسد: از یحیی روایت شده است که گفت: عطاء دیوانه شد و تنها اگر کسی از او در ابتدا، روایت شنیده باشد صحیح است... از یحیی بن معین شنیدم که میگفت: لیث بن ابیسلیم مانند عطاء بن سائب ضعیف است.
3️⃣سومین راوی که در طریق روایت ترمذی وجود دارد، ابوجعفر رازی است که بسیاری از بزرگان اهل تسنن وی را تضعیف کردهاند. (تهذیب الکمال ج33، ص194)
4️⃣در سند روایت ابیداود، علاوه بر عطاء بن سائب و عبدالرحمن السلمی که پیش از این وضعیت آنها روشن شد، سفیان ثوری نیز وجود دارد که وی به خدعه و نیرنگ در روایات مشهور بوده است.
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫#شبهه_ب_141
🤔خود علی بن ابی طالب هیچوقت به آیه ولایت استناد نکرده پس چطور شیعیان این چنین میکنند؟؟!
✅پاسخ:
👈در منابع متعدد خود اهل سنت آمده که حضرت برای دفاع از حقانیت خویش به این آیه استناد کرده اند از جمله:
1️⃣ینابیع الموده، باب 38، ص 114.
2️⃣فرائد السمطین، ج1، ص312.
3️⃣کفایه الطالب، ص 386.
4️⃣ترجمه الامام علی بن ابی طالب من تاریخ مدینه دمشق، ج3، ص113.
و....
☑️بنابراین چنین ادعایی که امیرالمومنین (ع) خودشان هیچگاه به این آیه استناد نکرده باشند از اساس باطل است.
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_141
🤔آیاتی در قرآن (مثل آیه ۳۰ سوره اعراف، ۵۱ انفال و... بیانگر وجود صفت "اختیار" در انسان است. اگر اختیار داریم، چطور در اسلام، انجام برخی امور همچون بیحجابی و مصرف مشروبات و... ممنوع شده و برای انجام برخی افعال، حدودی همچون تازیانه و سنگسار معین شده است⁉️‼️ اسلام فقط ادعای آزادی و اختیار انسان را دارد اما در عمل چیزی جز زور و اجبار نیست‼️
✅پاسخ:
در امور اجتماعی، همانگونه که یک فرد قدرت انتخاب دارد، دیگران نیز قدرت انتخاب دارند که امر به معروف و نهی از منکر نمایند. به بیان دیگر، آزادی و اختیار انسان بصورت محدود و قانونمند است.🔰🔍
👈یعنی تا جایی "اختیار" مجاز است که با حقوق فردی یا اجتماعی دیگران در تعارض نباشد. به عنوان نمونه انسان مجاز نیست به بهانهی آزادی در انتخاب خیر و شر، دیگری را به قتل برساند و یا با عدم رعایت بهداشت، سلامتی دیگران را به خطر اندازد.
◀️اینگونه است مسئله حجاب و دیگر کارهای فردی، تا جایی که فقط جنبهی فردی داشته باشد اجبار به آن شایسته نیست، اما وقتی این بیحجابی از حد عبور کرده و دیگر افرادی که در جامعه اسلامی زندگی میکنند را دچار مشکل نماید، اجبار به آن نه تنها ایرادی ندارد، بلکه یک نیاز اجتماعی محسوب شده و پسندیده نیز خواهد بود.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#جبر_ظاهری_قرآن
●••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b4
🚫#شبهه_الف_142
🤔 در آیه 17 سوره نساء شرط قبولی توبه، جهل به گناه معرفی شده است. اما طبق آیه ۱۵۳ سوره نساء، توبه بنیاسرائیل، با آنکه عالمانه مرتکب شرک شدند، پذیرفته شد. آیا این دو آیه باهم در تناقض نیستند‼️⁉️
✅پاسخ:
👈 جهالت در این آیه تنها شامل نادانی نیست تا این پرسش مطرح گردد که گناه از روی وسوسه و یا غفلت مشمول توبه واقع می شود یا نمی شود؟... بلکه از قرائن استفاده مى شود منظور از جهل در آیه مورد بحث، طغیان غرائز و تسلط هوسهاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است، و در این حالت، علم و دانش انسان به گناه، گرچه از بین نمى رود اما تحت تاثیر آن غرائز سرکش قرار گرفته و عملا بى اثر مى گردد، و هنگامى که علم، اثر خود را از دست داد، عملا با جهل و نادانى برابر خواهد بود.🔰
◀️ولى اگر گناه بر اثر چنین جهالتى نباشد، بلکه از روى انکار حکم پروردگار و عناد و دشمنى انجام گیرد، چنین گناهى مسلما حکایت از کفر مى کند و به همین جهت توبه آن قبول نیست، مگر این که از این حالت بازگردد و دست از عناد و انکار بشوید.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e