eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ درباره حزب تحریک لبیک پاکستان؛ مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی بریلوی‌ها محمدجواد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در مقابله با گسترش ستیزه‌جویی الهام گرفته از طالبان، دولت و ارتش پاکستان دست به حمایت از گروه‌هایی زدند که معتقد بودند آن‌ها می‌توانند با گفتمان مذهبی ستیزه جویانه مقابله کنند. این گامی بود که رئیس جمهور پرویز مشرف در سال 2006 برای ایجاد «شورای ملی ترویج تصوف» جهت «ترویج اسلام صوفیانه در برابر تروریسم» برداشت. 🔹«رضوی» انتقاد شدید از سایر رهبران بریلوی را آغاز کرده است. به ویژه او به «طاهر القادری» به دلیل محکومیت «ممتاز قادری» و معرفی خود به عنوان «میانه رو» حمله کرده است. «رضوی» همچنین به خاطر آنچه عدم «دفاع از عزت پیامبر(ص)» نامیده، به او حمله و او را همانند مبلغان مسیحی توصیف کرده است. 🔹این واقعیت که حزب تحریک لبیک (TLP) تصمیم گرفت با هیچ حزب دیگری متحد نشود، پیام سیاسی خاصی صادر کرد. درحالی که دیگر رهبران و سازمان‌های بریلوی از منافع گسترده‌تر اهل سنت صحبت می‌کنند و خود را به عنوان رهبران بالقوه جامعه‌ی مسلمانان معرفی می‌کنند، «رضوی» و حزب تحریک لبیک (TLP) خود را صرفا در اردوگاه بریلوی قرار می‌دهند و صریحاً گفتمان فرقه‌ای را به کار می‌برند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/698291 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن 🔹قله رسانه‌های محور ترکیه_قطر کماکان شبکۀ خبری-تحلیلی «الجزیره» است. همان رسانه‌ای که در ابتدا، کمتر کسی می‌توانست بفهمد در سرش چه می‌گذرد! الجزیره اسلام‌گرا است؟ هم هست و هم نیست! ضدآمریکایی است؟ هم هست و هم نیست! هواخواه القاعده و جهادی‌ها است؟ هم هست و هم نیست! 🔹الجزیره، هم بی‌سابقه ترین مواضع ضدآمریکایی و ضداسرائیلی را می‌گرفت و هم تابوی حضور عناصر اسرائیلی در شبکه‌های عربی را می‌شکست! از طرفی، به حمایت از گروه‌های جهادی، چون القاعده می‌پرداخت و از سوی دیگر از سیاست‌های آمریکا جانب‌داری می‌کرد! 🔹شاید همین تعارضات و تناقضات، الجزیره را جذاب کرده بود. امروز، اما پرده‌ها کنار رفته و به موازات جایابی قطر در نظام بین‌الملل و توازن قوا در منطقه، نقش الجزیره هم در این پازل، مشخص شده است. 🔹پایگاه اینترنتی شعوبا در جزوه‌ای ضمن بررسی همه جانبه فعالیتهای این رسانه از روز تاسیس تاکنون، دلایل موفقیت این رسانه در صحنه عمومی جهان اسلام را نیز مورد کاوش قرار داده است. 🖇این جزوه را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید: https://b2n.ir/163914 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 درباره رابطه ترکیه و اسرائیل؛ از نظر ترک‌ها پارادوکسی وجود ندارد جلال الدین محمد اردوش ✂️برش‌هایی از متن: 🔹ترکیه با به رسمیت شناختن اسرائیل از همان ابتدا یکی از راه های ارتباطی در زمینه دیپلماسی بین کشور های اسلامی و اسرائیل شد. این پل ارتباطی موقعیت مهمی برای ترکیه بود و این کشور به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن این نقش نبود. 🔹حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ترکیه با اسرائیل در دوره پسا اردوغان جز در چند مقطع مدام رو به افزایش بوده و ترکیه نمی خواهد شریک جدیدی در روابط اقتصادی با اسرائیل داشته باشد. روابط اقتصادی ترکیه و اسرائیل بعد از به اقتدار رسیدن رجب طیب اردوغان علی رغم تمامی تنش ها طبق برخی از آمارها دو و نیم و طبق برخی دیگر تا چهار برابر افزایش یافته است. 🔹ترکیه هم به سبب خصومتی که با رژیم اسرائیل دارد هم به دلیل مشکلات فراوانی که با امارات دارد و در نهایت به دلیل منافع ترکیه و از دست ندادن نقش کلیدی میانجی گری حاضر به تایید عادی سازی روابط بین کشور های عربی و اسرائیل نخواهد شد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/665602 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مقایسه دو رویکرد در جامعه‌شناسی عراق؛ چرا نظریات علی‌الوردی بر حنّا بطاطو برتری دارد؟‌ ✂️برش‌هایی از متن: 📮به باور بطاطو، با پایان دوران پادشاهی در عراق طبقات و جایگاه‌های اجتماعی در عراق تغییر کرده و پیمان‌های اجتماعی بر اساس مصالح شکل گرفته و تقسیم‌بندی‌های قبیلگی، عشیره‌ای و مناطقی نادیده انگاشته می‌شود. سبب پایان یافتن نظام پادشاهی نیز ناتوانی این نظام برای پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی احزابی است که نماینده طبقات متوسط و فرودست هستند. 📮علی الوردی بر این باور است که عراق مرزی میان اسلام سنی و شیعی است و با توجه به جایگاه شهرهای مقدسی همچون کربلا و نجف، به میدانی برای درگیری ایدئولوژیک و در نهایت فرقه‌ای تبدیل می‌شود. در نتیجه تضاد میان بادیه‌نشینی و تمدن و همچنین تضاد میان جوامع دینی بر روابط اجتماعی عراقی‌ها سایه افکنده و این ارزش‌های اجتماعی مانعی است که همواره در برابر پیشرفت متناسب جامعه عراقی وجود دارد. 📮خصوصیت سوم علی الوردی که موجب اقبال جامعه عراق به وی شده، این است که او با جامعه دینی و شیعی عراق آشناست و از دین بیگانه نیست و می‌تواند دیدگاه‌هایش را با ادبیات دینی قرین کند. به عبارت دیگر، الوردی می‌تواند با زبان و ادبیاتی که در فرهنگ و سیاست عراق رواج دارد، دیدگاه‌هایش را بیان کند و همین ضریب نفوذ او را افزایش می‌دهد. با این حال، وی مخالف دخالت دین در عرصه سیاست بوده و عقیده دارد دین، ذهنیت آرمان‌گرایانه و غیر قابل نقد را با خود به همراه داشته و با اصول دموکراتیک همخوانی ندارد. به همین دلیل، دیدگاه‌های علی الوردی برای نقد گفتمان سیاسی حاکم بر عراق به کار گرفته می‌شود. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/389025 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ دومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب» 🔹با حضور علیرضا کمیلی، کارشناس مسائل جهان اسلام 📆 سه شنبه 27 / 8 / 99 ساعت 19 📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام: https://www.instagram.com/shouba_ir/ @shouba
💠 مستند: محمد مرسی 🔹رسیدن اخوانی‌ها به قدرت پس از 80 سال، سقوط حکومت آنها در پی کودتا در کمتر از یک سال، دستگیری محمد مرسی اولین و آخرین رییس جمهور منتخب مصر، محاکمه و سپس مرگ او، محمد مرسی را به شخصیتی تبدیل کرده که احتمالا تاریخ درباره او بسیار خواهد نوشت. 🔹مستند «محمد مرسی» توسط شبکه العربی تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. شبکه العربی هرچند رویکردی «چپ» دارد اما به لحاظ سیاسی در اردوگاه قطر و همپیمان اخوانی‌هاست. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/691646 @shouba
شعوبا
❇️ دومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب» 🔹با حضور علیرضا کمیلی،
🔴 با عرض معذرت از مخاطبین گرامی، به دلیل از دسترس خارج شدن صفحه شعوبا در اینستاگرام، این گفتگو به زمانی دیگر موکول شد.
🎯مروری بر وضعیت کشور مسلمان«کوزوو» یک دهه پس از استقلال 📌در ماه سپتامبر سال 2016 میلادی کوزوو وارد یک بحران سیاسی خفه‌کننده شد، زیرا دولت ائتلافی حاکم بر آن نتوانست نظر مثبت پارلمان برای توافقنامه ترسیم مرزها با جمهوری مونته نگرو را جلب کند. بدین‌ترتیب، پارلمان اروپا هم با الحاق کوزوو به منطقه «شنگن» مخالفت کرد و این درحالی است که دولت کوزوو به شدت به دنبال تحقق این الحاق بود. پس از این تحولات «تاچی» در اظهاراتی اعلام کرد که «کوزوو در میان دو راهی است؛ یا پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو و یا حرکت به سمتِ سرنوشتی نامعلوم». درهمین حال نشریه آمریکایی «The National Interest» با انتشار مطلبی تحت این عنوان که «غرب چگونه یک دولت شکست‌خورده در کوزوو بنا کرد»، به نتایج یک دهه استقلال کوزوو اشاره کرد. در این گزارش اعلام شد که اصرار جامعه جهانی بر حفاظت از ویترینِ تصنعی صلح و ثبات در کوزوو، موجب شد تا بازیگران بزرگ نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا در برابر فساد و نقض قوانین در کوزوو سکوت اختیار کنند... 🖇متن کامل: https://b2n.ir/882151 @shouba
🎯نگاهی به آرای «آتاسوی مفتی اوغلو» متفکر ترک؛ «مانیفست بهشت زهرا» تنها راه نجات اسلام! مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺به نظر مفتی اوغلو انقلاب اسلامی ایران یکی از اصلی ترین حرکت های اسلامی تاریخ 500 ساله اخیر جهان است که با هدف نمایان شدن چهره رهایی بخش دین برای بشریت رخ داد. یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران وارد کردن ضربه ای تاریخی به جریان روشنفکری جهان بود که تلاش داشت تا دین را از صحنه جوامع بشری پاک کند. او در یادداشتی که پس از پذیرش قطعنامه 598 نوشته است جنگ هشت ساله صدام علیه ایران را جنگ کفر بین الملل علیه انقلاب اسلامی که دارای توان جهانی شدن بود معرفی کرد و در همان یادداشت خود خبر از آغاز جنگ های دیپلماتیک علیه ایران در سالهای آینده برای منفعل کردن و به گوشه کشاندن ایران خبرداد. 🔺قلب حیات در ایران بهشت زهرا است. در عین حال بهشت زهرا قلب تاریخ نیز هست. بهشت زهرا قبرستانی است که هم دنیا و هم آخرت را می توان با آن انشا کرد. بهشت زهرا مزارستانی از لشکر شهدا، نسل شهدا و وطن شهدا است. بهشت زهرا معنادارترین مزارستان جهان است. در این مزارستان مردگان نیز در حیاتند و حتی بدن های آنان نیز در حال ابلاغ رسالت اسلامی است. خداوند زنده بودن شهیدان را بیان کرده است و برای فهم این که چگونه شهدا می توانند قلب تپنده حیات باشند باید به بهشت زهرا رفت. 🔺یکی از مهمترین کلید واژگان در اندیشه آتاسوی مفتی اوغلو کلمه «زبان» است. او زبان را چیزی بیش از کلمات و جملاتی که بر زبان می آید قلمداد میکند و واژه زبان را مترادف منطق میداند. در اندیشه مفتی اوغلو به دلیل این که مسلمانان در زبان مدرنیته در حال حیات هستند، امکان فهم حقیقت موجود خود که در جهانی غیر از جهان مدرن در حال حیات هستند و نیز بازتاب دادن آن به یکدیگر و دیگران را از دست داده اند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/265997 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚معرفی کتاب «حکایت ملک خداداد»؛ کتابی برای شناخت واقعی از پاکستان 📌«محمد رضا کمیلی» مولف کتاب «حکایت ملک خداداد» و مسئول پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه از فعالان رسانه ای در حوزه کشور پاکستان است. کتاب وی اولین اثر تمام رنگی برای معرفی کشور پاکستان تلقی می شود که با استقبال خوبی نیز همراه شده و «ذوالفقار عباس بخاری» معاون ویژه نخست وزیر پاکستان اقدام وی را تلاشی خوب برای گسترش روابط ایران و پاکستان دانسته است. به دلیل بازنمایی معوج رسانه‌ها از پاکستان و ذهنیت‌های غلطی که از این کشور در میان مردم ایران وجود دارد، مطالعه این کتاب میتواند تصویری واقعی‌تر از پاکستان را بازنمایی کند. 🖇مصاحبه شعوبا با محمدرضا کمیلی را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/314266 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ صفحه جایگزین شعوبا در اینستاگرام راه اندازی شد 🔺پس از اینکه برای دومین بار صفحه سایت شعوبا در اینستاگرام مسدود شد، سومین صفحه راه اندازی میشود. 🔺آدرس صفحه جدید شعوبا در اینستاگرام: instagram.com/shouba_ir2 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️تحلیلی اجتماعی بر حادثه دانشگاه کابل؛ جدال بی‌پایان روستانشینان و شهرنشینان! علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 📍جنگهای متمادی در افغانستان سبب شده است تا روستانشین برای دفاع از خود و درمان معضل هویتی و امنیتی خود، هر چه بیشتر در ارزش‌های زندگی روستایی فرو روند و بیشتر از پیش خود را در تقابل با ارزشهای جدید و مدرن شهری قلمداد کنند. گسترش جنگ سبب شده است تا این اختلافات بسیار زیادتر شود و شکافی همانند یک دره عمیق میان روستاییان و شهرنشینان ایجاد کند. 📍نه تنها ملاعمر بلکه تمامی رهبران رده اصلی طالبان مانند ملاعبدالغنی برادر و ملا عبیدالله و ملابورجان که فرماندهان اصلی طالبان بودند، در مناطق روستایی زندگی کرده بودند. عمده فرماندهان طالبان، در زمان جهاد علیه شوروی جز احزاب سنت‌گرای حرکت انقلاب اسلامی و حزب اسلامی یونس خالص بوده‌اند. هم اکنون نیز اکثریت قریب به اتفاق هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه قطر کمتر تجربه زندگی شهری را دارند. نظام ارزشی موردنظر فرماندهان طالبان و بدنه نظامی آن برخاسته از یک محیط روستایی بدوی و بشدت سنتی در مناطق روستایی بود، لذا زمانیکه این گروه موفق به فتح شهر بزرگ کابل با مسائل کلان شهری می‌شود، برخورد ارزشی شدیدی شکل می‌گیرد. 📍در ادامه حضور فکری و نظامی داعش در افغانستان بعد از سالهای 2015 تغییراتی در این زمین بازی بوجود آورد. تغییر عمده، رادیکال‌تر شدن جبهه سنت‌گرایان بود. هم در زمینه نظامی سبعیت و خشونت حملات افزایش یافت و جان غیرنظامیان کم‌اهمیت‌تر شد و هم اقشار و اصناف غیرنظامی دیگری در دسته دشمنان قرار گرفتند. تا پیش از آن دولتی‌ها و ارتشی‌ها کافر و مهدورالدم تلقی می‌شدند، اما امروزه تمام شهرنشینان از هر شغل و حرفه‌ای در دایره کفر قرار گرفته‌اند، بخصوص کسانی که پیشرو در تغییرات مدنی هستند. خبرنگاران، علمای معتدل، اساتید، دانش‌آموزان و… 🖇متن کامل: https://b2n.ir/521360 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯عدم درک برخی فقها از تحول مهم در تعاملات اجتماعی معاصر مسلمین! علیرضا کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺هنوز و با وجود عیان شدن پروژه های استعماری در این سده که به وضوح، جهت گیری «ضد اسلامی» دارند و از پوشاندن آن نیز ابا نمی کنند اما هستند روحانیونی از شیعه و سنی که «دیگری» خود را با حس نوستالژیک صفوی – عثمانی در دورن اسلام تعریف می کنند و به اصطلاح دو گانه شان دو گانه شیعه – سنی است! چیزی که امام سعی کرد آن را به دو گانه اسلام ناب – اسلام آمریکایی تبدیل کند و ذیل آن شیعه همسو با استیلای تمدن غرب یعنی شاه را در کنار سنی همسو با آنان یعنی آل سعود و در زمره اسلام آمریکایی قرار بدهد! چیزی که هنوز به باور خیلی ها بدل نشده است. 🔺اختلاط فرهنگی خود به خود و بطور قهری ایجاد شده و دیگر نمی توان با تصورات یکدست و یکصدا از جامعه رفتار کرد. این یعنی امروز در هر شهری از شهرهای بزرگ که «فرصت های شغلی» بیشتری را دارا هستند می توانید از همه نوع مذهب و قومیت پیدا کنید! آیا در این شرایط هم حکم انجام اعمال مذهبی تحریک آمیز مانند گذشته است؟! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/478173 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ دومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب» 🔹با حضور علیرضا کمیلی، کارشناس مسائل جهان اسلام 📆 چهارشنبه 5 / 9 / 99 ساعت 19 📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام: https://www.instagram.com/shouba_ir2/ @shouba
🔶 درس گفتارهای «پست مدرنیسم در قلمرو اسلامی» 🔺با ارائه دکتر هادی بیگی 📆سه شنبه ها ساعت 10 تا 12 از 11 آذرماه به مدت پنج جلسه @shouba
🎬 مستند: یاسر عرفات 🔹یاسر عرفات بخش مهمی از تاریخ مسئله فلسطین است. امکان ندارد که تجربه فلسطینیان در مواجهه با اسرائیل مورد بررسی قرار بگیرد و توجهی به عرفات و فرازونشیب‌های سیاسی و نظامی او نشود. مردی که فعالیت خود را از مبارزه نظامی برای آزادسازی سرزمین‌های فلسطین شروع کرد و با مصالحه سیاسی با اسرائیل به پایان رساند. 🔹در این مستند سعی شده نگاهی خلاصه بر زندگی و عملکرد سیاسی یاسر عرفات و تشکیلات او انداخته شود. 🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/817621 @shouba
🎯گزارش یک جنایت خاک‌خورده؛ نگاهی به خاطرات جبار باغچه‌بان از سرنوشت آوارگان مسلمان ایروان محمد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 📮وجود نیمه‌جان من در دهکده‌ای افتاد، پای راه رفتن نداشتم زیرا با تمام افراد خانواده‌ام مبتلا به حصبه شده مدت 25 روز بی‌خبر از خود و جهان خارج، پهلوی هم افتاده و با تب‌های جهنمی دست به گریبان بودیم. روزی از شدت تب سر به بیابان گذاشتم، گویا می‌خواستم خود را به ارس بیندازم که مردم می‌رسند و مانع می‌شوند. بهرحال پس از 25 روز به هوش آمدم، نه فقط پرستاری بالای سر خود ندیدم، بلکه جزئی اثاثی که هنگام فرار از زادگاه خود، که به تصرف ارامنه درآمده بود، آورده بودم به سرقت رفته بود. 📮در سال 1298 شمسی کاروان‌های مفلوک و در‌به‌در آوارگان بلوای جنگ بین‌المللی اول از خانه و کاشانه‌ی خود رانده و فراری شده و سرگردان دشت و بیابان گشته بودند. عروسان شوهرمرده و دامادهای زن به غارت رفته و مادران و پدران بی‌فرزند مانده و کودکان یتیم شده که هستی‌شان سوخته یا تاراج شده مانند سیل عظیمی در دامن کوهسارها و صحراها سرازیر شده در حال وحشت بی‌ماوی و مامنی به هر سو می‌گریختند. در یک چنین هنگامی گروه عظیمی از آوارگان قفقاز مانند دود سیاه حریق مدهشی که بر اثر وزش باد به سرزمین‌های همسایه سرایت کند، از راه جلفای تبریز وارد خاک ایران شدند. 📮در آن سال‌های سیاه، ایروان به تدریج تنوع مذهبی خویش را از دست داد و در ادامه و با نزدیک شدن به قرن حاضر، به شهری یک‌دست ارمنی‌نشین مبدل گشت و خاطره‌ی قرن‌ها زندگی مسلمانان در این ولایت و تراث عظیم اسلامی این سرزمین به محاق فراموشی رفت. ایروانی که روزگاری شهر طلاب و فضلای بنام شیعی و نمادی از همزیستی میان ادیان و مذاهب بود، حالا هیچ نشانه‌ای از آن روزها ندارد و یکی از ظرفیت‌های فرهنگی مهم تاریخ جهان اسلام در ولایت ایروان، امروز تنها تبدیل به خاطره‌ای خاک‌خورده شده است. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/198057 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️جزوه: جریان شناسی سیاسی یمن علیرضا بیگی 📌احزاب سیاسی در یمن در کمتر از یک قرن گذشته، دوران پر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. اکثر احزاب قدیمی و تاریخی یمن با توجه به قبضه شدن قدرت داخلی آن‌ها توسط شخصیت‌های قدیمی که همچنان رؤیای نیل به قدرت را در ذهن خود می‌پرورانند، اجازه حضور و خودنمایی جوانان و ساختارهای نوپای تأثیرگذار بر جامعه یمن را در داخل احزاب خود نمی‌دهند زیرا آنان را همچنان تهدیدی برای منافع خود می‌دانند. فراز و نشیب‌های بسیار در حیات احزاب و گروه‌های سیاسی نیز به سبب ساختار و تحولات سیاسی در دوره‌های زمانی مختلف بوده است که با تقسیم تحولات سیاسی به سه دوره زمانی ذیل تلاش شده تا علل این فراز و نشیب‌ها تبیین گردد. 📍دوره نخست: در این دوره که از دهه 40 تا دهه 50 قرن بیستم به طول انجامید، ساختار سیاسی کشور یمن پادشاهی بود. زیدی‌ها از حدود 898 میلادی تا سال 1962 در مسند پادشاهی یمن قرار داشتند. آخرین پادشاه زیدی محمد البدر بود که بر اثر کودتای جمهوری‌خواهان در سال 1962 حکومت پادشاهی خود را از دست داد. در این دوره احزابی همچون احرار، اتحاد یمن، امربه‌معروف و نهی از منکر، اتحادیه خلق، اتحادیه فرزندان جنوب، حزب بعث و جنبش ناسیونالیست‌های عرب در جنوب یمن تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کردند. در این دوره گروه‌ها و احزاب سیاسی بدون محدودیت‌های سیاسی توانستند کنش‌های سیاسی خود را در یمن شروع کنند. 📍دوره دوم: در دوره دوم تحولات سیاسی، احزاب و گروه‌های سیاسی با سرنگونی سلسله پادشاهی زیدیه در سال 1962 توسط جمهوری‌خواهان مورد حمایت مصر، تحت‌فشار قرار گرفتند. رویکرد استبدادی که توسط عبدالله السلال در یمن حکم‌فرما شده بود، موجب سرکوبی احزاب و گروه‌های سیاسی شد تا آنان فعالیت‌های خود را به‌صورت زیرزمینی دنبال کنند. این دوره که از اوایل دهه 60 آغاز شده بود تا پایان دهه 80 ادامه یافت. 📍دوره سوم: دوره سوم شامل زمان اتحاد یمن شمالی و یمن جنوبی در سال 1990 بود. رئیس یمن متحد شده علی عبدالله صالح بود که سعی می‌کرد با صدور اجازه تأسیس و فعالیت احزاب سیاسی در یمن، خود را طرفدار آزادی‌های سیاسی معرفی کند. عبدالله صالح با صدور فرمان برگزاری انتخابات محلی، ریاست جمهوری و پارلمانی و مدیریت این انتخابات، باعث شد تا احزاب حاکم به رهبری خودش به پیروزی برسند، بعد آن را آزادی و فعالیت‌های سیاسی احزاب در قالب دموکراسی معرفی می‌کرد. 🔺در حال حاضر احزاب سیاسی در یمن نیز همانند سایر کشورهای عربی به سه دسته کلی، اسلام‌گرا، ناسیونالیست و چپ‌گرا تقسیم می‌شوند که در این جزوه به مهم‌ترین و در دسترس‌ترین آنان پرداخته می‌شود. 🖇برای دانلود جزوه به لینک زیر مراجعه کنید: yun.ir/9otxp6 @shouba
🎯بحران هویت اکتیویست‌ها در ایران حسین شیخیان ✂️برش‌هایی از متن: 📮مجموعه عوامل حاکمیتی از یک سو و فرهنگ عامه از سوی دیگر در قرن اخیر و بعد از ظهور دیوان سالاری تا به امروز، قشر جوان و مطالبه گر را به سمت تخدیر و رخوت کارمندی با فشار زیادی هل می دهد تا درب قطار بی تفاوتی هرچه زودتر بسته شده و از «شر» سر و صدای زیاد و مزاحمت های مداوم این قشر خلاصی یابند. حال آنکه بردگی و زندگی گوسفندی نه تنها مطلوب آموزه های اسلامی نبوده است بلکه جامعه را نیز با منقطع و ناامید نمودن بدنه مردمی از حاکمیت، رو به اضمحلال می راند. 📮حمایت نشدن توسط ارکان قضایی و امنیتی، مصائبی به مراتب سخت تر را به این جمعیت جوان و انقلابی تحمیل می کند. نمونه هایی همچون برخوردهای حفاظتی و امنیتی با مستندسازان بین المللی، بازخواست نمودن های مکرر دستگاههای اطلاعاتی از فعالان عرصه وحدت بین المذاهب، برخوردهای امنیتی با فعالان فرهنگی عرصه بین الملل در کشورهای مختلف توسط سفارت ها، دستگاههای نظامی و اطلاعاتی و حتی رایزنی های فرهنگی! همه و همه منتشر کننده سیگنال هایی مخرب برای این قشر است. 📮فعال فرهنگی و اجتماعی نمی تواند حامی و اسپانسری برای حرکت خود بیابد چراکه فعالیت فرهنگی و اجتماعی وی اساسا در توده مردم شناخته شده و دارای جایگاه مشخصی نیست. این امر فعالیت فرهنگی را یا به تعطیلی می کشاند و یا محتاج حمایت ارگانهای حکومتی می کند. که در هر دو حالت باید فاتحه آن را قرائت کرد. 🖇متن کامل: yun.ir/nczvl8 @shouba
🎯آسیب‌شناسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب؛ باید به دنبال صدور فرایند انقلاب اسلامی بود نه نتیجه آن 📍دومین گفتگو از سلسله گفتگوهای بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب با حضور علیرضا کمیلی، فعال مردمی بین‌الملل و کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد. 📍علیرضا کمیلی معتقد است که به جای صدور نتیجه انقلاب که حکومت است، باید فرایند انقلاب اسلامی را صادر کرد و چون به دست گرفتن قدرت هدف اصلی تصمیم گیران این حوزه بوده، به توفیق که باید بدان دست پیدا میکردیم، نرسیده‌ایم. 🖇فیلم کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: yun.ir/ntae15 @shouba
🎯جوانان اخوان از شمولیت اسلام تا محدودیتِ اجرا؛ حرف‌های زیبا چه زمانی به راهکارهای عملی تبدیل میشوند؟! 📮اهداف و غایات بزرگی که حسن البنا در نگاشته‌های مختلف خود به آن‌ها اشاره کرد، در طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتیِ فرهنگی و پرورشیِ جمعیت اخوان‌المسلمین نمود پیدا نکرد. جمعیت اخوان‌المسلمین همواره در طول تاریخ خود تلاش کرد تا تنها به تئوریِ شمولیت اسلام پایبند باشد. آن‌ها حتی در زمانی که تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و امنیتی نیز قرار گرفتند از این تئوری دست نکشیدند اما هیچ گام عملی‌ای را در راستای تحقق این اندیشه یعنی همان شمولیتِ اسلام برنداشتند و پروژه‌هایی را که می‌بایست در این عرصه پیاده‌سازی می‌کردند، عملیاتی نساختند. شاید این جمعیت، برداشتن گام‌های مناسب برای به منصه ظهور گذاشتن تئوری شمولیتِ اسلام در عرصه عمل را به زمانی دیگری که هنوز فرا نرسیده، موکول کرده است. شاید وقت آن فرا رسیده است که جوانان اخوان‌المسلمین به صورت عمیق در وضعیت داخلی این جمعیت تأمل کنند و این سؤال را مطرح سازند که چگونه اخوان‌المسلمین همواره کلیات را مدنظر قرار داده و در عرصه عمل هیچ پیشرفتی برای عملیاتی ساختن تئوری‌های خود حاصل نکرده است... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯به بهانه مخالفت طالبان با رسمیت فقه جعفری؛ بررسی مواجهه حکومتهای مختلف افغانستان با فقه شیعه ✂️برش‌هایی از متن: 📮پس از چهار سال حکومت نادر، فرزندش ظاهر خان به قدرت رسید و اختناق سیاسی بر قرار ماند تا در دهه چهل شمسی قانون اساسی جدید براساس نظام سلطنتی مشروطه تدوین گردید و آزادی های سیاسی تا حدودی شکل گرفت؛ اما باز هم تنها فقه حنفی مرجع قانونگذاری شناخته شد. در دهه پنجاه یعنی زمان حکومت سردار محمد داودخان قانون مدنی افغانستان که مهمترین قانون در کشور است، بر اساس فقه حنفی تدوین شد و این وضعیت تا دوره نظام جدید سیاسی با زعامت حامد کرزی همچنان برقرار ماند. 📮متاسفانه پس از تصویب این قانون، سران احزاب سیاسی هزاره و بعضی از علمای شیعه حتی نمی‌دانستند احوال شخصیه چیست؟ در خیلی از موارد ما که دانشجوی حقوق بودیم برای علمای قدیمی توضیح می‌دادیم که جایگاه این قانون چیست و الا تصور برخی از علما از احوال شخصیه، مسائل عبادی بود. در هنگام نوشتن متن پیشنویس قانون احوال شخصیه ذکر کردیم قاضی دادگاههای شیعیان باید شیعه باشد. محاکم مستقل باشد. ولی تا به امروز نه دولت، نه سران احزاب سیاسی و نه کسانی که در راس امور هستند، این قضایا را پیگیری نکرده‌اند. لذا تابه حال ما محاکم اختصاصی شیعه و قاضی مناسب شیعه در ولایات اکثرا شیعه نشین مثل بامیان و دایکندی نداریم. 📮آیا این ادعای طالبان بخاطر گرایشات مذهبی است یا اینکه میخواهد طرفداران تندروی خود را در عربستان و پاکستان راضی نگه دارد؟ احتمال سومی نیز وجود دارد. امکان دارد طالبان به دنبال این است که با طرح این مسائل، بدنبال ایجاد نفاق و شکاف در هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان باشد. چرا که مهمترین شخصی که در این هیئت می تواند طالبان را بر سر ادعاهای دینی به چالش بکشد، آقای دکتر محمد امین احمدی است که از دانشمندان هزاره افغانستان به حساب می‌آید و معلومات دینی کافی دارد. طالبان میخواهد در این مسئله نفاق ایجاد کند تا اگر رخنه‌ای در این مسئله باز شد سراغ مسائل بعدی برود 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣گزارش راهبردی “از عزت تا رخوت؛ تحولات توده‌های اسلامی در عصر عدالت و توسعه” منتشر گردید. 🔹این گزارش راهبردی که به قلم مسعود صدرمحمدی تالیف شده است به بررسی تحولات فکری و جامعه شناختی‌ای می‌پردازد که در دوره دو دهه‌ای حاکمیت حزب عدالت و توسعه در جامعه دین‌داران ترکیه رخ داده است. 🔹در این نوشته ضمن گزارشی کوتاه از سیر فرآیند جریان دینی در ترکیه بیان می‌شود که بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تجربه موفقی که این حزب به همراه داشت یکی از مراحل اصلی سیر جریان اسلامگرایی در ترکیه مدرن بود. تجربه کارآمدی این حزب خصوصا در دهه نخست حاکمیتش امکان عزتمندی را برای جریان اسلامی و توده محافظه کار در ترکیه فراهم آورد. توده‌ای که تا پیش از این از سوی گفتمان غالب کمالیستی به مثابه توده‌ای که باید متمدن شود تلقی می‌شد. 🔹نویسنده در این گزارش با تاکید بر این که حزب عدالت و توسعه با کارآمدی شایسته‌ای که از خود نشان داد در عین حال فضای ساختاری لازم را نیز برای ورود جریان اسلامی و محافظه کار به عرصه‌های بالای مدیریتی و نیز اقتصادی در سطح کشور فراهم آورد بیان کرده است که این تحولات تغییرات گفتمانی و اندیشه‌ای را نیز چه در سطح توده اسلامی و چه در سطح نخبگان اسلامگرا به همراه داشته است. به نظر می‌رسد حزب با عدول از جریان اربکانی ضمن بهره مندی از میراث کارآمدی آن جریان تلاش کرده است تا در سطح گفتمانی به سوی طیف محافظه کاری که چهره نمادین آن را می‌توان نجیب فاضل دانست حرکت کند. 🔹از سرفصل‌های دیگری که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد: تحول در رابطه توده و نخبگان اسلامگرایی، ایجاد اشرافیت دولتی و ریاکاری مبتنی بر دین، تحول در رابطه جماعات دینی و حاکمیت، حرکت به سمت جهانی شدن در جریان اسلامی، تکثر تشکیلاتی در جریان اسلامگرایی و تحولی که در نوع نگاه به مساله فلسطین رخ داده. 📌این گزارش راهبردی در 48 صفحه از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است. 👈برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل فرمایید. 🔗 لینک خبر: https://mersadcss.com/fa/13990912/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
❇️رشته «فلسفه علوم اجتماعی» امکانی برای بازیابی جریان اجتماعی اسلامی ریحانه قبادی 🔹اکنون فلسفه علوم اجتماعی، به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی در ایران و در جهان اسلام، فرصت و امکان این را یافته‌ است تا ضمن بازپس‌گیری مسند فلسفه، از علم اجتماعی، و نقد تعریف علم مدرن در کنار زدن ذخایر دانش‌های فلسفی و الهیاتی بشر، توجه را به‌سوی تفکرات اجتماعی اندیشمندان مسلمان، معطوف نماید و بار دیگر به جریانی زنده، در عرصه مطالعات اجتماعی تبدیل شود. زیرسوال رفتن مفهوم علم و مواجهه‌ اثبات‌گرایی با انتقادات فراوان از طرف فیلسوفان علم نیز، عرصه را بیش ‌از ‌پیش برای ارائه بدیل‌های دانش در زمینه اجتماعی آماده ساخته ‌است. حال باید باتوجه به تجربه‌ یک دهه‌ای رشته فلسفه علوم اجتماعی در ایران، این پرسش را مطرح نمود که تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده‌ و چشم‌اندازی که برای آینده ترسیم می‌نماید، چه‌اندازه امیدوارکننده‌ است... 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba