eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯درباره نسبت هنرمندان عرب و انقلاب‌های عربی؛ چپ‌ها و غرب‌گرایان میدان‌دار هنر جهان عرب ✂️برش‌هایی از متن: 🔺تم‌های موسیقی‌هایی که مقاومت حزب‌الله لبنان یا مقاومت فلسطین در زمان جنگ های 22 روزه و 33 روزه و قبل یا بعد آن تولید کردند در آثاری که در زمان انقلاب مصر تولید شدند مشهود است؛ یعنی موسیقیِ حماسی فلسطین و لبنان بر تولیدات موسیقی در این دوران تاثیر گذاشت و از آن الگوبرداری شد. 🔺در زمانی که انقلاب در این کشورها جریان داشت، بین هنرمندان بحث هنر اسلامی یا هنر لائیک به وجود آمده بود که جریان اسلامگرا می گفتند ما میخواهیم به سمت الگوهای اسلامی همچون ایران و ترکیه برویم اما جریان های دیگری با نام خلاقیت که به آن «حرکه الابداع» میگفتند معتقد بودند که اسلام اساسا خلاقیت‌سوز است 🔺ما به عنوان کشوری که فضای هنر و ادبیات‌مان مورد تایید و اقبال کشورهای دنیا ازجمله کشورهای عربی ست، نتوانستیم از این هنرمندان به صورت مادی یا معنوی حمایت کنیم. حمایت هایی مثل پخش آثارشان و آموزش به آنها. در مقابل حریف و رقیب ما بهتر عمل کرد؛ مثلا در حوزه مستند سازی، بسیاری از افرادی که به صورت غیرحرفه‌ای مستندی را ضبط میکردند توسط BBC آموزش داده شدند و الان BBC از این افراد استفاده میکند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯بررسی عملکرد و چالش‌های جامعه مدنی در افغانستان؛ ما دین‌داریم! ✂️برش‌هایی از متن: 📮در این سالها جامعه مدنی قدرت زیادی داشت و مورد حمایت واقع می‌شد اما متاسفانه بعد از سال 2014 و شکل‌گیری حکومت ملی ضعیف شد. پس از آن نیز ائتلاف جهانی، هم نیروهای نظامی خود و هم حمایتهایش از جامعه مدنی را کاهش داد. بیشتر توجهشان به سمت سرمایه‌گذاری در ارتش و نیروهای امنیتی کشیده‌شد و به مسائل مدنی کم‌توجه شدند. امروزه نیز حکومت به این بخش کم‌توجه است. 📮کسی که جامعه مدنی را ضد دین معرفی می‌کند خطا می­کند، حتی کسی که می‌گوید که فعالین جامعه مدنی نسبت به دین توجه ندارند، او هم اشتباه می‌کند. من یک دیندار هستم، یک شیعه هستم و یک فعال مدنی. طرفدار اصول هستم. اصول و ارزش‌های انسانی که در اسلام وجود دارد. ما هیچ‌کدام از فعالیت‌هایمان در تضاد با دین نیست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به زندگی و آرای طه عبدالرحمن؛ به دنبال تاسیس مدرنیته اسلامی احمد آرانی ✂️برش‌هایی از متن: 📮طه عبدالرحمن عقل برهانی ای را که جابری آن را می ستاید را پست ترین و پایین ترین عقول می داند. به همین خاطر او به عنوان مخالف شدید ابن رشد دانسته می شود که این عقل را در فکر اسلامی پایه گذاری کرد. در عوض او عقل عرفانی را که جابری آن را نکوهش می کند را به شکل گسترده ای مطرح می کند و آن را عقلی می داند که همه ویژگی های مجال تداولی اسلامی را دارد. 📮او با طرح دوگانه روح مدرنیته و واقعیت مدرنیته می خواهد «راهی را برای تاسیس مدرنیته اسلامی» باز کند. به دنبال جهانی است که واقعیت مدرنیته کنونی را اصلاح کند و روح مدرنیته را به آن برگرداند و میان میراث فرهنگی اسلامی قدیم و دستاوردهای انسانی مدرن ارتباط برقرار کند. مدرنیته هر امتی متفاوت است و آن چه که مدرنیته به استقراء بر آن بنا شده است سه تاست: رشد، نقد، شمول. 📮از حزب الله لبنان در جنگ سی وسه روزه دفاع می کند. او معتقد است که «نوآوری یک رکن مدرنیته است و پیش گامی حرکت اسلامی حزب الله در مبارزه و مقاومت نوعی نوآوری است.» لذا کار آنها را مقدمه ای برای مدرنیته و تمدن اسلامی معاصر می داند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯جایگاه انتخابات و دموکراسی در مصر؛ اینجا همه چیز نمایشی است! مصاحبه با مجتبی امانی، مسئول سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر ✂️برش‌هایی از متن: 🔺تغییر در مصر از پادشاهی به جمهوری بود. بعد از آن جمال عبدالناصر به خاطر تفوق و برتری و ویژگی کاریزماتیک به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد. بعد از آن با نوعی بازی با افکار عمومی و مهندسی رای در این کشورها، رقابت چندانی را در انتخابات ریاست جمهوری مصر شاهد نبودیم. یعنی تا قبل از انقلاب 2010، همه روسای جمهور مصر با نسبتی از رای بین 95 تا 98 درصد انتخاب می‌شدند. البته شیوه‌هایی برای این نمایش دموکراسی به کار برده می‌شد که ظاهری از دموکراسی را نمایش بدهد. 🔺سلطه خبری و رسانه‌ای مسلط که در اختیار دولت عمیق است و به آنها امکان جذب افکار عمومی را نمی‌دهد. رسانه‌های مصر به صورت کنترل شده فضای انتقادی را ایجاد می‌کنند؛ ولی هیچگاه به صورت قوی نمی‌تواند عرض اندام کند. 🔺اولویت‌های مردم مصر فراتر از دموکراسی است. آنها به دنبال یک نظام کارآمد هستند. نظامی که حس برتری، غرور و کرامت را به آنها بازگرداند. در نتیجه دموکراسی در اولویت‌های نخستین برای آنها معنایی ندارد. چه مردم مصر و چه بسیاری از کشورهای عربی، برایشان مهم این است که کسی بیاید که آرزوهایشان را محقق کند. اینکه چگونه بر سر کار بیاید مهم نیست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 دیدگاه معارضین سوریه درباره روابط حماس با ایران؛ ایران زیرپای حماس را خالی خواهد کرد؟! علیرضا بیانی 🔹از نظر معارضین روابط حماس با ایران و حزب الله به نفع حماس و مساله فلسطین نیست. آن ها معتقدند همان گونه که محور مقاومت از نظام بشار حمایت کرد و سیاست بقای قدرت مقاومت را جایگزین خواسته مردم سوریه کرد در آینده به سازش با غرب و اسرائیل تن خواهد داد و این موضوع می تواند به ضرر حماس تمام شود. اساسا مصلحت حماس را فدای مصلحت خود خواهند کرد. ضمن اینکه مساله فلسطین می تواند برگ برنده ای برای ایران و جریان مقاومت باشد که بخاطر همین ایران روابط با حماس را افزایش میدهد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ درباره مسئله مسلمانان اویغور چین؛ مرقد شش امام شیعه در سین‌کیانگ! دکتر مهدی فرمانیان ✂️برش‌هایی از متن: 📍رفتار چینی ها با مسلمانان اویغور به شدت ظالمانه و سرکوبگرانه است و عموم مسلمانان در این منطقه به شدت تحت فشار هستند؛ از جمله اقدامات ضد آزادی مذهبی در این‌منطقه الزام حضور اجتماعی زنان مسلمان به کشف حجاب و ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان در مراکز آموزشی، بیمارستان ها و بسیاری از اماکن عمومی است. در سال های اخیر دولت چین برای کنترل مسلمانان و جلوگیری از ترویج باورهای دینی و مذهبی بسیاری از مساجد و حتی مدارس دینی را تعطیل کرده و ورود جوانان زیر ۱۸ سال را به مساجد ممنوع کرده است. 📍طریقت های صوفیه در سین کیانگ فعالند. مردم منطقه معتقدند برخی امامان معصوم در آنجا مدفونند. در منطقه ختن، مرقد امام زین العابدین،‌ امام موسی کاظم، امام جواد، امام حسن عسکری علیهم السلام وجود دارد. عده ای از مردم منطقه معتقدند شش امام از امامان شیعه در آن منطقه مدفونند و مورد توجه متصوفه اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به آرای مصطفی السباعی؛ ندای سوسیالیسم اسلامی در دل اخوان المسلمین! ✂️برش‌هایی از متن: 📮السباعی که کتابی به نام «سوسیالیسم اسلامی» منتشر کرده، معتقد است اسلام بهترین مصداق سوسیالیسم است. او می‌گوید اهدافی که سوسیالیسم به دنبال آن است، همان اهدافی است که شریعت اسلام آن را پیگیری می‌کند. به اعتقاد او هدف اصلی اسلام تحقق عدالت اجتماعی است و سوسیالیسم سازوکاری است که می‌توان از طریق آن به عدالت اجتماعی دست یافت. 📮من سوسیالیسم را یک پدیده زوال پذیر نمی‌شناسم، بلکه آن را کششی انسانی می‌دانم که از دورترین زمان‌ها در تعالیم انبیا و چاره‌جویی‌های مصلحان آشکار بوده است و ملت‌های جهان در عصر حاضر مخصوصا ملت‌های عقب‌مانده می‌کوشند با تحقق آن از مظالم اجتماعی و امتیازات بی‌رویه طبقاتی آزاد شوند. 📮رویکرد السباعی نسبت به دولت سوریه مبتنی بر تسامح و مشارکت در سازوکار سیاسی آن بوده است. او به روش دعوت و اصلاح معتقد بود و انقلاب و جهاد در برابر حکومت را مفید نمی‌دانست. او در پارلمان سوریه وارد شد و سعی کرد از این طریق اهداف خود را پیش ببرد. السباعی همچنین به دنبال ایجاد یک حکومت اسلامی در سوریه نبود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 درباره وضعیت علوم اجتماعی در جهان عرب؛ استبداد عامل عقب‌ماندگی در علوم اجتماعی 🔹هدف این پژوهش ارزیابی تحقیقات علوم اجتماعی معاصر در جهان عرب با تمرکز بر جامعه شناسی و مردم شناسی است. این پژوهش نشان میدهد که علوم اجتماعی جهان عرب از وابستگی افراطی به مفاهیم ناشی از تجربه جوامع غربی رنج می برد. چنان که تحقیقات منتشر شده به شدت متکی به روش های کیفی و مطالعات موردی است. این پژوهش کم کاری هایی که در تولیدات علوم اجتماعی بلکه اساسا علوم انسانی عرب رخ داده را به استبداد و عدم وجود دموکراسی در نظامهای دولتی عربی ارجاع داده است. این همان عاملی است که پژوهشگران عرب را از پرداختن به مسائل مهم و مشکل مانند تنوع فرهنگی و قومی بازداشته است. با این وجود این پژوهش بیان گر تلاشهای پژوهشگران عرب در نشان دادن جهت‌گیری افکار عمومی عربی، تحولات اجتماعی و استعمار و سانسور و… نیز هست. پایان بخش این پژوهش بحث پرده برداری از چگونگی استفاده دولتهای غربی از پژوهشگران خود برای مداخله در مسائل جهان سوم است که این نقض موازین اخلاقی در مسایل علمی محسوب می شود... 🖇 ادامه متن را اینجا بخوانید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯محمد عابد الجابری و بازخوانی روشمند سنت امیرحسین خیراندیش ✂️برش‌هایی از متن: 📮سنت پیکری بی‌حرکت خواهد ماند اگر با تیغ علم کالبدشکافی نشود، این تیغ اگر در دست پیکرشناسی خبره و میهن‌دوست قرار نگیرد تکه پاره خواهد شد. 📮او در خلال بازخوانی تراث درصدد نشان دادن این مهم است که سه نگاه سلفی، چپ و لیبرال هر سه به دلیل فقدان نگاه تاریخی و ضعف عینیت‌گرایی مردودند و به نحوی در ورطه‌ بنیادگرایی افتاده‌اند. 📮به عقیده جابری فقط عرب‌ها، یونانیان و اروپایی‌های مدرن به شیوه عقلانی می‌اندیشیدند یعنی به شناخت علمی/فلسفی فارغ از خرافه قائلند اما در فرهنگ‌های بابلی، چینی، مصری، هندی و ایرانی ساختار فرهنگی به عناصری مثل جادو وابسته است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯اخوا‌ن‌المسلمین از درون؛ «جبرگرایی دینی» دال مرکزی گفتمان اخوان ✂️برش‌هایی از متن: 🔺 هسته اصلی نتایجی که من در جریان «قوم‌نگاری یا اِتنوگرافی» به آن دست یافتم این بود که جمعیت اخوان‌المسلمین به «جبرگرایی دینی» قائل است و همواره برای تعمیق این ایدئولوژی در نزد اعضای خود تلاش می‌کند. این نتیجه اصلی و اساسی‌ای بود که در جریان زندگی در کنار اخوانی‌ها به آن رسیدم. 🔺گروه بزرگی از اخوانی‌ها نیز هستند که در فهم و درک «جبرگرایی دینی» به خط‌مشی سنتی بازگشته‌اند. آن‌ها معتقدند که اخوان‌المسلمین هنوز برای تکیه زدن بر کرسی قدرت به پختگی کامل نرسیده است. این دسته از اخوانی‌ها می‌گویند که جمعیت متبوعشان پیش از موعدی که باید به قدرت رسید. آن‌ها می‌گویند که اعضای اخوان به تربیت و پرورشی بیش از گذشته نیاز دارند. 🔺جمعیت اخوان‌المسلمین پس از تکیه زدن بر کرسی قدرت در مصر، اشتباه دیگری نیز داشت و آن، این بود که تنها به فکر ایجاد تحول فرهنگی ریشه‌ای در جامعه بود. در واقع، به مجردّ اینکه اخوانی‌ها به قدرت رسیدند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا برای مدت زمان بیشتری قدرت را در دست داشته باشند تا بتوانند به تحول فرهنگی مدنظر خود دست پیدا کنند. درست به همین دلیل است که اعضای ارشد اخوان‌المسلمین بر سیطره کامل بر وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش و پرورش، و رسانه تأکید داشتند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از شعوبا
🎯 بررسی دلایل نفوذ اندیشه شهید صدر در جهان اسلام؛ چرا اندیشه شهید صدر برخلاف سایر اندیشمندان شیعه در جهان اسلام نفوذ کرد؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مقاله‌ای است که وضعیت مطالعه در میان جریان‌های اسلامی را بررسی کرده است. در این مقاله کسی به اسم «محمد عبد‌الباقی الهرماسی» که تونسی است، درباره رویکرد اسلام‌گرایی بحث کرده است. او در این مقاله جدولی دارد و در این جدول از این بحث می کند که شخصیت‌های مبارز امروز در جهان اسلام چه می‌خوانند؟ تقسیم‌بندی که او کرده و درصدی که طبق پژوهش‌های خودش به دست آورده این است که قرآن ۷۳ درصد، آثار محمدباقر صدر ۵۴ درصد، آثار سید قطب ۳۵ درصد، دکتر شریعتی ۳۱ درصد و سید شفیق، حسن حنفی، حسن ترابی، محمد قطب، حسن بنا و ... دیگر نفراتی هستند که آثارشان مطالعه می‌شود. مثلاً حسن بنا چهار درصد بوده است. 🔹ضرب‌المثل مشهوری است که می‌گوید؛ اندیشه در مصر تولید می‌شود، در لبنان چاپ می‌شود و در نجف خوانده می‌شود. ادعای درستی است، اما می‌گویند تنها کسی که جهت این مسیر‌ را عوض کرد شهید صدر بود. یعنی در نجف نوشت، در لبنان چاپ شد و در مصر آثارش خوانده شد. 🔹در افق خورشید امام خمینی، درخشندگی در فضای اجتماعی‌-سیاسی در دوره امام و بعد از ایشان در کس دیگری نداریم، اما از حیث اندیشه این‌طور نیست. اگر این دو را تفکیک کرده و با آثار بخواهیم مقایسه کنیم، شهید صدر در این مساله بی‌نظیر است 🔹صدر هم در ادبیات بیان محتوا مسائل رایجی که باید در فضای اسلامی رعایت شود، مثل احترام به بزرگان اهل‌سنت، ادبیات مناسب و پرهیز از تندی و غیره را کاملا رعایت کرده است. هم بالاتر از این، سعی می‌کند محتوایی که تولید می‌کند، اگر چه مبنایش کاملاً شیعی است اما به نحوی این محتوا را پردازش کند که سنی احساس نکند که با این محتوا تعارض دارد. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯بررسی علل تغییر مذهب فقهی علمای اهل‌سنت؛ بیشترین جذابیت از آن مذهب شافعی 📮این یادداشت درصدد است که نشانه‌های پدیدۀ تغییر مذهب را در چارچوب پردامنه‌ترین مذاهب در جغرافیای اسلامی رصد و ترسیم کند. شواهد عمیق و نشانه‌های عجیبی که در این اثر بررسی شده، صرفا نمونه‌ای است که بیش از 10% این پدیده را دربرنمی‌گیرد؛ یعنی همان نزدیک به 500 عالمی که دست به تغییر مذهب زدند و نام‌های ایشان در کتاب‌های تراجم ثبت شده است... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه آوارگان مسلمان میانماری در بنگلادش @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: ترور دانشمندان هسته‌ای عرب 🔹ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران، امری بی‌سابقه در پهنه جهان اسلام نیست. نهادهای امنیتی اسرائیل و آمریکا سال‌های طولانی است که به ترور دانشمندان، که گمان تهدید منافع اسرائیل و غرب توسط آنان می‌رود، مشغول‌اند. و بیشترین آمار ترور مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورهای اسلامی است. 🔹در این مستند به سرنوشت دانشمندان شهیر جهان عرب که توسط موساد و سایر نهادهای امنیتی غربی ترور شده‌اند پرداخته شده است. 🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
🎯تفاوت اسلام‌گرایی در عربستان و دیگر مناطق جهان 📮نویسنده این اثر یکی از چهر‌ه‌های شاخص در مطالعات خاورمیانه است. او معتقد است که شکل‌گیری اسلام‌گرایی در عربستان سعوی با دیگر کشورهای خاورمیانه تفاوت‌های زیادی دارد که این امر به ماهیت رژیم این کشور برمی‌گردد که داعیه مذهب دارد. لاکروا کتاب خود را بیش از آنکه مطالعه صرف سیاست در عربستان بداند، چشم‌انداز بدیعی پیرامون تاریخ اجتماعی معاصر این کشور معرفی می‌کند. و به همین دلیل هم پدیده صحوه به نقطه مرکزی در تحلیل کتاب تبدیل شده است... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵چالش‌های زنان مصری برای حضور در دستگاه قضائی 🔹من یکی از فارغ التحصیلان زنِ رشته حقوق در مصر هستم که بعد از فارغ التحصیلی ام در 2014 بخاطر جنسیتم از کار برای قضاوت منع شدم. به عنوان یک فارغ التحصیل جدید و باانگیزه که می خواهد وارد دستگاه قضایی مصر شود، به همراه زنان دیگری که تسلیمِ رویکرد تبعیضی به زنان شده بودند، درخواست‌­نامه پر کردم، اما تنها با رد درخواستم توسط صاحب منصبان مواجه شدم. دفعات زیادی از تبعیض جنسیتی رنج کشیدم اما این بار ساکت نماندم و برای مبارزه با این منع تبعیضی زننده، ابتکارِ «افتخار زنان در عضویت در نظام قضایی» را ایجاد کردم تا فارغ التحصیلان دیگری که از فعالیت در دستگاه قضایی منع شده بودند و از تبعیض رنج می بردند را هم حمایت کنم. من هفت سال پیش دو پرونده را دادخواست دادم و کانال های جلب رأی نمایندگان حقوقی، قضایی و اجتماعی را دنبال کردم... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره وضعیت دموکراسی در یمن؛ پدیده «قبیله» مانع مهم دموکراسی ✂️برش‌هایی از متن: 📮شاید یمن یکی از معدود نقاطی است که در اوایل اسلام ما شاهد حکمرانی بانوان هستیم. به عنوان مثال ملکه اروی مشهور به سیده حره که در قرن پنجم و ششم یک بانوی فرمانروای مقتدر مسلمان شیعه در یمن بوده است. 📮یکی از چالشهای دموکراسی در یمن قبیله است. نظام قبیله‌ای دموکراسی‌پذیر نیست؛ یعنی شیوخ قبایل تصمیم می‌گیرند و اگر آنها به سمتی حرکت کنند قبیله هم به همان سمت حرکت می‌کند. تجربه حزب در یمن که بعد از ۱۹۹۰ شکل گرفت تجربه تمام عیار و موفقی نبوده، چون بیشتر از این که احزاب فعال باشند قبایل در یمن بودند. حتی در مجلس هم وضعیت به همین گونه است. 📮این تنها بخشی از دموکراسی و بخشی از مردم یمن است. هیچ وقت انصارالله نگفته است که من می‌توانم از جانب همه مردم یمن صحبت کنم اکنون هم قطعاً چنین حرفی را نمی‌زنند. از همین جهت است که حتی بعد از این که حوثی ها در آغاز به دست گرفتن قدرت بر عرصه‌های جنوبی از جمله عدن هم مسلط شدند، ولی با فاصله کوتاهی از آنجا عقب‌نشینی کردند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⬅️ مسلمانان نقاط مختلف دنیا در ماه رمضان چند ساعت روزه می‌گیرند؟ @shouba
🎯نگاهی به وضعیت اسلامگرایان آذربایجان؛ سرکوب خمینی‌چی‌ها تمامی ندارد! ✂️برش‌هایی از متن: 📮جریان خمینی‌چیلر یا خمینی‌گرایان جمهوری آذربایجان در 12 بهمن 57 یعنی همزمان با ورود امام به ایران تاسیس شد؛ با اینکه اتحاد جماهیر شوروی پابرجا بود و مرزها به سوی ایران باز نشده بود اما این جمعیت در قصبه‌ای نزدیک باکو به نام نارداران که حرم خواهر ناتنی امام رضا (ع) رحیمه خاتون در آنجا قرار دارد تشکیل شد. 📮تصاویری که از جبهه‌های جنگ قره‌باغ و تشییع شهدا مخابره می‌شد نشان داد که قره‌باغ را عملا مرام دینی و شعارهای دینی آزاد کرد. اما حاکمیت جمهوری آذربایجان بعد از آزادی بخش‌هایی از قره‌باغ سعی کرد در تبلیغات خود اعلام کند که این آزادی مدیون پهپادها و سلاح‌های اسرائیلی و ترکیه‌ای است. 📮سمت و سوی سیاسی حاکمیت آشتی با اسرائیل بوده و هست. و تلاش بخشی از حاکمیت آذربایجان برای مشروعیت بخشی به حضور اسرائیل در کشور سال‌هاست وجود دارد، مثل اتفاقی که در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس افتاده است. از همین رو برگزاری مراسم برای حاج قاسم به عنوان دشمن اسرائیل و مخالفت با معامله قرن جرم تلقی می‌شود. و این دو حرکت به عنوان جاسوسی برای بیگانگان! تلقی و القاء می‌شود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯تخیل جامعه‌­شناختی راهی برای شناسایی و تحلیل مسائل کشورهای جهان اسلام مریم علی‌پور 📌کسی که از تخیل جامعه‌­شناختی استفاده می­کند می­داند که مسائلی مانند شکاف طبقاتی، بیکاری، فقر، فساد، کاهش سرمایه­ اجتماعی و… تنها مسائلی فردی نیستند که فقط منحصر به ذهنیت­ و رفتار یک شخص باشند؛ بلکه در سطحی عمیق تر، مسائلی ساختاری، نهادی و تاریخی نیز هستند. همچنین چنین فردی سعی می­کند که میان مشکلات و گرفتاری­‌های شخصی با نهادهای اجتماعی و روندهای کلان تاریخی رابطه برقرار کند. به عبارت دیگر او مشکلات شخصی خود و انسان­‌های اطرافش را در متن وسیع تری مورد تحلیل و بررسی قرار می­دهد و این توانایی را دارد که از شرایط دور شود و اصطلاحاٌ با یک دید عقابی یعنی با زاویه­ نگاه کلان تر و وسیع­تر تصویر بزرگ و اصلی را تماشا کند. چنین فردی وقایع تاریخی و گسترده و هچنین تضادها و تعاملات نهادی را در زندگی روزمره­ خود و دیگران مشاهده می­کند؛ و از طرف دیگر بازتاب گرفتاری های شخصی خویش را در آیینه­ تمام نمای ساختارها و نهادهای اجتماعی و مسیر تاریخ مشاهده می­کند... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 محتوای کتاب سبز قذافی چه بود؟ 🔹پس از سقوط قذافی، کتاب سبز او که حکم قانون اساسی لیبی را داشت مورد تمسخر عده‌ای قرار گرفت. اما محتوای این کتاب مورد بررسی قرار نگرفت. 🔹قذافی در این کتاب دیدگاه‌های خود را در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیان کرده است. 🔹در این ویدئو نظرات قذافی در کتاب سبز خود به صورت خلاصه توضیح داده شده است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 بررسی رویکرد المسیری در قبال سکولاریسم؛ مومن به سکولاریسم جزئی و کافر به سکولاریسم فراگیر 🔹 بسیار سخت است که بر اساس دسته‌بندی‌های سنّتیِ سکولاریسم، جایگاه المسیری را مشخص کنیم. لذا این سؤال به وجود می‌آید که به راستی المسیری در کدام جایگاه قرار گرفته است؟ آیا او یک اسلامگرا محسوب می‌شود؟ آیا او یک سکولار به شمار می‌رود؟ آیا به راستی، همانطور که او می‌گوید سکولاریسم دارای انواع و اشکال مختلف و متعددی است؟ درحالی که المسیری با رویکرد اسلامگرایان در قبال سکولاریسم موافق نیست، چگونه قلم خود را برای انتقاد از سکولاریسم به حرکت درمی‌آورد؟ از سوی دیگر، المسیری خود را به عنوان یک اسلامگرا معرفی می‌کند و خطاب به کسانی که او را سکولار می‌دانند، می‌گوید که به سکولاریسم جزئی گرایش دارد. بر این اساس، سؤال واضح و مشخصی که وجود دارد، این است که المسیری دقیقا در کدام جایگاهِ سکولاریسم قرار گرفته است؟ آیا او در زمره اسلامگرایان است و یا در صف سکولارها قرار گرفته است؟ آیا المسیری در میان اسلامگرایی و سکولاریسم مسیر جدید و ناشناخته‌ای را برای خود انتخاب کرده است؟... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯قرآن‌شناسی جریان بازگشت به قرآن با محوریت سید جمال‌الدین اسدآبادی 📮سید جمال‌الدین اسدآبادی، از پیشگامان نهضت بازگشت به قرآن بود. او و شاگردانش بر آن بودند که ضعف و عقب‌ماندگی مسلمانان و دورماندن‌شان از قدرتی که در سده‌های میانه از آن برخوردار بودند، ناشی از رویگردانی و دوری از هدایت قرآن است و از همین رو تنها از رهگذر بازگشت به هدایت قرآن است که می‌توانند به ایام عزت، قدرت و کرامت خود دست یابند. قرآن‌گرایان نخستین بر آن بودند که قرآن را باید به‌عنوان مرجع نخست تشریع نگریست و بر این اساس، ملاک و معیار در استنباط احکام، نه اجتهاد مستند به روایات و احادیث،‌ بلکه باید قرآن کریم باشد. 📮مسعود دیانی در نخستین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان دکتر مجید مرادی رودپشتی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و خاورمیانه بوده و «قرآن‌شناسی جریان بازگشت به قرآن، با محوریت سید جمال اسدآبادی» موضوع گفت‌وگوی آنها بود. 🖇فیلم این گفتگو را میتوانید در اینجا ببینید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به وضعیت دموکراسی در آسیای میانه؛ قرقیزستان آزادترین و ترکمنستان بسته‌ترین کشورها ✂️برش‌هایی از متن: 📮قرقیزستان از نظر وضعیت احزاب فضایی به شدت پویاست. در انتخابات اخیر حدود 50 حزب در انتخابات پارلمانی ثبت نام کردند و در نهایت 16 حزب به صورت رسمی وارد انتخابات شدند و لیست دادند. احزاب نسبتا مستقلند، ولی وابستگی‌های قومی و اقتصادی و بعضا به الیگارش‌های بومی دارند. 📮ترکمنستان همسایه ماست و درواقع یکی از بسته‌ترین کشورهای دنیاست؛ یعنی بعد از کره شمالی و اریتره درواقع می‌گویند که ترکمنستان سومین کشور بسته دنیاست و عملا چیزی به نام دموکراسی در این کشور اصلا معنا و مفهومی ندارد و آنچه هست هم در نهایت تشریفاتی‌ترین وضعیت ممکن است. 📮در یک سال و نیم اخیر در قزاقستان بیش از 500 تجمع اعتراضی شکل گرفته است که بعد از آمدن آقای توکایف این اتفاقات روی داده و نشانگر آن است که فضا بازتر شده است؛ انجمن‌ها و ان‌جی‌اوهای مردمی شکل گرفته است ولی لزوما مستقل و تاثیرگذار نیستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 درباره وضعیت فقر در افغانستان؛ فرهنگ قبیله‌ای مانع رشد اقتصاد ✂️برش‌هایی از متن: 📍ما 50 درصد جمعیت فقیر مطلق داریم. این نشان‌دهنده ضعف در زمینه زیربناها است. کشور ما تبدیل به یک واردکننده صرف شده است. ما از داخل توانایی تامین مواد غذایی را نداریم. در حالیکه وظیفه بخش خصوصی و عمومی در قدم اول تامین مواد غذایی کشور است. 80 درصد مردم توانایی تامین آب آشامیدنی سالم ندارند و حدود 50 درصد دسترسی به مواد غذایی ندارند. در طول بیست سال نتوانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم. 📍فرهنگ قبیله‌ای حاکم است. من به عنوان یک فرد از قوم خاص مدیریت یک فرد از قوم دیگر را نمی‌پذیرم. وقتی این را نپذیرم چگونه میتوانم از سرمایه فلانی استفاده کنم. این فرهنگ باید بشکند. یعنی منافع اقتصادی هنوز نتوانسته است مرزها و محدودیتهای روابط اجتماعی را بشکند. منافع جمعی ملاک تصمیمات ما نیست. 📍شما اگر به بودجه سالانه دولت نگاه بیندازید، شاهد خواهید بود که هر سال سهم زراعت کمتر شده است. در عوض سهم امنیت و خدمات رشد کرده است. لذا وقتی سهم کشاورزی که تولید واقعی به حساب می‌آید و رو به کاهش می‌رود و در عوض آن خدمات و امنیت بالا می‌رود متوجه می‌شویم که یک اقتصاد سیاهی در کشور حاکم شده است. یعنی جنگ و ناامنی خود تبدیل به درآمد شده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba