⏺جمهوری اسلامی ایران و طالبان، چه باید کرد؟
🔺 با حضور:محمدمهدی خالقی
📆 شنبه ۲۷ شهریور ساعت ۲۱
🔺از صفحه شعوبا در اینستاگرام👇
https://www.instagram.com/shouba_ir/
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به شکست بزرگ اخوانالمسلمین در انتخابات مغرب؛ اعمال نفوذ پادشاه یا رویگردانی مردم؟!
🔹برخی، شکست این حزب در انتخابات اخیر را ناشی از امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی توسط سعدالدین العثمانی، رئیس حزب اخوانی عدالت و توسعه و نخست وزیر این کشور؛ و برخی ناشی از نارضایتیها از شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در جامعه مغرب و برخی دیگر آن را باخت این جریان به پادشاه مغرب میدانند. هر چند به لحاظ هویتی، اخوان مغرب یکی از لیبرالترین و عملگراترین احزاب اخوانی جهان عرب است و نمیتوان به راحتی از نوعی تنفر عمومی ضد اسلامگرایی در فضای اجتماعی مغرب نسبت به آن سخن گفت، با این حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد که حزب عدالت و توسعه که طی دو مرحله در انتخابات ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ مغرب حزب برتر شد، اکنون رتبه هشتم را تنها با ۱۳ کرسی از آن خود کرده است؟
🔹 برای پاسخ به این سوال و سوالاتی دیگر، با دکتر «ادریس بوانو»، پژوهشگر و کارشناس مسائل منطقه و عضو سابق حزب عدالت و توسعه مغرب به گفت و گو نشستهایم. بوانو عضو کمیته روابط خارجی حزب عدالت و توسعه و عضو کمیته روابط خارجی هیئت برنامهریز هفتمین کنفرانس حزب بود که پس از میزبانی حزب از مهمانی اسرائیلی در جریان این کنفرانس، استعفای خود از حزب را اعلام کرد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
#مراکش
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 جریان شناسی سیاسی افغانستان
دکتر مجتبی نوروزی
📍ما با 4 گرایش کلان سیاسی در تاریخ سیاسی معاصر افغانستان روبهرو هستیم. گرایش مارکسیستی و جریان و اندیشههای چپ که یک دورانی حکومت میکند و حزب دموکراتیک خلق مهمترین اینها است و امروز هم امتدادهایی دارد هرچند که به آن اسم و عنوان نیست. گرایش دوم جریان جهادی است که تا به امروز هم وجود دارد و به دو دسته شیعه و سنی تقسیم میشود و در دل اینها تقسیم بندیهای جدی بر اساس قومیت وجود دارد. در بین شیعیان هم تعداد قابل توجهی از احزاب وجود دارد و مهمتر اینکه در بین شیعیان جنبشهای نوین اجتماعی را داریم که خارج از احزاب کلاسیک، در بین نسل جوان جدید تحصیلکرده شکل گرفته است. اینها از برتری طلبی رهبری احزاب به ستوه آمدند و تلاش کردند که جریانات و جنبشهای اجتماعی بالا بیاید که در آن هم برخی احزاب کوچکتر شکل گرفت و برخی شخصیتها بیرون آمدند.
📍گرایش سوم گرایش طالبانی است. این گرایش در واقع یک نوع واکنش به فساد جهادیها است و همواره رهبران جهادی را متهم به فساد به شکلهای مختلف کرد و تلاش کرد با نگاه بنیادگرایانه، آبرو و عزت اسلام را برگردانند و احکام اسلامی را پیاده کنند. گرایش چهارم، گرایش لیبرالیستی است که بعد از 2001 قدرت پیدا کرد هر چند پیش از این هم رگ و ریشههایی در بین روشنفکران و متفکرین اسلامی، مخصوصا آنهایی که در خارج از افغانستان زندگی میکردند، داشت. این جریان تقریبا در بین همه اقوام وجود دارد، در بین پشتونها میبینیم، در بین هزارهها به طور جدی میبینیم، در بین تاجیکها و ازبکها هم وجود دارد ولی عمدتا در بین پشتونها و هزارهها شاخصتر هستند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد
✳️ با عنوان
🔷 پیادهروی اربعین؛ از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی (با نگاهی به مناسبات دو بیت شیعی ایران و عراق)
👤 با ارائه دکتر هادی معصومی زارع، مدیر میز عراق و شامات
🗓 شنبه 3 مهر ساعت 17
👈 پخش از کانال تلگرام اندیشکده و صفحه اینستاگرام شعوبا
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠بازتاب شکست انتخاباتی اخوانالمسلمین مراکش در رسانههای دنیا؛ پیروزی برای دموکراسی؟!
نرگس حجتی
🔹نیویورک تایمز با توجه به شکست اسلامگرایان در انتخابات مراکش گریزی به صعود و نزول احزاب اسلامگرا در کشورهای مختلف در یک دهه گذشته زده و سرنوشت سیاسی این گروه را در مراکش به سرنوشت همنوعانش در کشورهای دیگر همچون مصر و تونس تشبیه کرده است. این سایت نیز در تحلیل خود به عدم کارایی حزب اسلامگرا در پیشبرد اهدافش در مراکش اشاره کرده است: «در مراکش، اسلامگرایان معتدل پیشرفت چندانی در برنامههای خود نداشتند، زیرا وزارتخانههای کلیدی مانند امور خارجه و صنعت تحت کنترل احزاب دیگر بودند. هنگامی که پادشاه مراکش سال گذشته تصمیم گرفت با اسرائیل برای عادی سازی روابط معامله کند، هیچ کاری از سوی اسلامگراها برای متوقف ساختن حرکتی که به شدت با آن مخالف بودند انجام نشد.»...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
#مراکش
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 افغانستانیها و طالبان، چه باید کرد؟
🔺 با حضور: محمدکاظم احمدی، پژوهشگر مسائل افغانستان
📆 دوشنبه 29 شهریور ساعت 18
🔺از صفحه شعوبا در اینستاگرام👇
https://www.instagram.com/shouba_ir/
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞مستند: تصوف در ترکیه
🔹تصوف و صوفیان بخش مهمی از فرهنگ و مذهب ترکیه بوده و هستند. جریانی که علاوه بر نقش آفرینی های اجتماعی و مذهبی، در سیاست نیز دستی دارد.
🔹در این مستند به فرق مختلف صوفیه در ترکیه، رویکردهای دولتهای مختلف این کشور نسبت به طریقتهای صوفی و البته نقشآفرینیهای سیاسی صوفیان در مقاطع مختلف تاریخ معاصر ترکیه پرداخته شده است.
🔹این مستند توسط شبکه المیادین تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#تصوف
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
10000000 409538980545004 2669392119803838734 N-1.mp3
36.82M
🎧 افغانستانیها و طالبان، چه باید کرد؟
🔹در گفتگویی اینستاگرامی مهمان محمدکاظم احمدی، پژوهشگر مسائل افغانستان بودیم تا به عنوان یک افغانستانی از چگونگی مواجهه مطلوب افغانستانیها با طالبان بگوید. از او پرسیدیم راهحل مساله افغانستان در وضعیت کنونی چیست؟ مبارزه مسلحانه؟ قیام عمومی؟ مصالحه با طالبان و یا همراهی با آن؟
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠چرا لبنان با بحران ارزی روبرو شد؟
سید حسن محفوظی
✂️برشهایی از متن:
🔹کارشناسان لبنانی معتقدند ریشه اصلی بحران ارزی اخیر در این کشور، اداره کشور به کمک بدهی و استقراض خارجی و همچنین عدم توجه به توسعه صنایع تولیدی و حتی کشاورزی در لبنان توسط دولت رفیق حریری بوده است. وابستگی به استقراض خارجی از دهه ۹۰ میلادی به عنوان منبع اصلی تامین نیازهای وارداتی کشور لبنان به شمار میرود.
🔹علاوه بر افزایش سالیانه بدهیهای خارجی و وابستگی این کشور به استقراض خارجی، وجود فساد در سیستم بانک مرکزی و خزانهداری دولت، فراگیری قاچاق کالا و ارز، کاهش درآمدهای گردشگری و همچنین تحریمها و فشارهای خارجی علیه برخی نهادهای لبنانی نیز عوامل دیگری است که ریشههای بحران ارزی اخیر در لبنان را تشکیل میدهند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#لبنان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚ویژهنامه شناخت افغانستان و جریان طالبان
🔹افغانستان تابستانی داغ و پرفراز و نشیبی را میگذراند. ایالات متحده و متحدانش که بیست سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم به این کشور حمله کردند، به تدریج بساط خود را جمع و سرزمین ستمدیده افغانستان را ترک کردند.
🔹طالبانی هم که در آن سالها بسرعت حکومتش فروپاشیده بود، به همان سرعت در حال قرارگیری بر مسند قدرت است. شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان یکی پس از دیگری به دست طالبها افتاد تا بدبینترین کارشناسان افغانستانی نسبت به دولت را نیز شگفتزده کند.
🔹حالا افغانستان تیتر اول خبرهای جهان و البته ایران است و از کوچک و بزرگ گرفته تا مطلع و ناآگاه دست به تحلیل اوضاع افغانستان و طالبان میزنند. متاسفانه افغانستان در عین حال که همسایه شرقی کشور ما و پذیرای صدهاهزار نفر مهاجر عزیز است، اما مانند بسیاری دیگر از مناطق اسلامی برای مردم و حتی نخبگان جامعه ما مبهم و ناشناخته است. از طرف دیگر این روزها سوالات متعددی در مورد ماهیت طالبان ، گذشته آن و راهبردهای احتمالی آینده آن پرسیده میشود که فهم بسیاری از این سوالات متوقف بر شناخت دقیق از گذشته طالبان و ساختارهای درونی آن، اعتقادات کلامی و تفاوتهایش با دیگر گروههای بنیادگرا و یا اسلامگرا است. از طرفی طالبان در زیست بوم افغانستان در حال فعالیت است که خود ماجرایی پردامنه دارد. تاریخ معاصر افغانستان مملو از تحولات سیاسی و نظامی بوده و کشور افغانستان دست خوش بالا و پایین بسیاری شده که فهم امروز افغانستان بدون نظر به آن ممکن نیست. از طرف دیگر افغانستان کشوری متنوع به جهت قومیت و نژاد است که عاملی بس مهم در تحلیل و فهم حوادث آن است بگونهای که شاید به جرئت بتوان گفت که عامل قومیت موثرتر از مذهب در واگراییهای حزبی و گروهی افغانستان قلمداد میشود. از سوی دیگر بازیگران منطقهای و بین المللی هم کنشگران مهمی در صحنه افغانستان به شمار میآیند که امروز این کشور بدون آنها قابل فهم نیست.
🔹شعوبا از ابتدا سعی کرده در نمایش صحنه جهان اسلام، ابعاد مختلف را ببیند و روایتی با کمترین اثرپذیری از گرایشهای مختلف داشته باشد. طبعا مسائل افغانستان هم از این رویکرد مستثنا نیست. اولین ویژهنامه شعوبا در مورد افغانستان منتشر میشود و در آن به مسائلی پرداخته میشود که برای تحلیل امروز افغانستان به آنها نیازمندیم. امید است که این ویژنامه بتواند دانش و آگاهی مخاطبان را نسبت به مسائل این کشور مهم و حیاتی ارتقا دهد.
📮برای دریافت فایل این ویژه نامه 90 صفحهای اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮نگاهی به آیینهای عزاداری در هند؛ عاشورا عامل تمایز هویتی یا ارتباط میانفرهنگی؟
مهدیه فاتحی
✂️برشهایی از متن:
📌اهل سنت که بخش اعظم مسلمانان جنوب آسیا را تشکیل میدهند، اگرچه همراه شیعیان مشکی میپوشند و در مراسم محرم شرکت میکنند، اما این دو گروه هنگام سینهزنی از هم جدا میشوند: ماتم یا سینهزنی، سنتی مختص شیعیان است و به دلیل درد و آسیبی که ایجاد میکند، مورد انتقاد اهل سنت. برخی از شیعیان با استفاده از زنجیر و قمه در ماتم آسیب بیشتری به بدن خود وارد کرده و بسیار بیشتر مورد انتقاد قرار میگیرند. جالب اینجا است که برخی هندوها در این مراسم همراه شیعیان شده و نه تنها زنجیر و قمه میزنند، بلکه علم را بر دوش گرفته و با پای برهنه از روی آتش رد میشوند. مراسم عبور از آتش که هر سال ششم محرم در لکهنو (مرکز منطقهی مسلماننشین اوده) برگزار میشود، جمعیت بزرگی را به خود جلب میکند که بسیاری از آنها مسلمان نیستند.
📌پیش از آغاز استعمار، محرم شامل مراسمی بود که علاوه بر شیعیان، سنیها، بوداییها و هندوها نیز در آن شرکت میکردند. استعمار بریتانیایی که به شبهجزیره وارد شد، با مراسم محرم مقابله کرد، چرا که این مراسم تبدیل به عناصری میانفرهنگی شده و مرز میان مذاهب در آنها از میان میرفت. بریتانیاییها گمان میکردند در صورت تفکیک مذاهب، ادارهی تشکیلات استعماری راحتتر خواهد بود. در این دوره سینهزنی و زنجیرزنی از حوزههای مشترک معنوی میان مردم، به اعمال خشونتآمیزی که لازم بود مدیریتشان کرد تبدیل شدند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#مسلمانان_هند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎞 پیادهروی اربعین از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی
🔹در نشستی که توسط اندیشکده مرصاد با عنوان «پیادهروی اربعین از مناسک مذهبی تا مناسک هویتی» برگزار شد، دکتر هادی معصومی زارع با دستهبندی پیادهروی اربعین به پنج دسته دوران پیشا حزب بعث، حاکمیت حزب بعث، سال 2003 تا 2014، سال 2014 تا 2017 و درنهایت از سال 2017 تاکنون، به بررسی دلالتهای اجتماعی، سیاسی و هویتی هریک از این دورههای پیادهروی اربعین پرداخته و در ذیل آن مناسبات دو بیت شیعی ایران و عراق را مورد بررسی قرار داد.
🖇 برای مشاهده و دانلود فایل ویدئویی این نشست اینجا کلیک کنید.
#عراق
#اربعین
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بازتاب حوادث افغانستان و سقوط کابل به دست طالبان در میان عراقیها
شهاب نورانی فر
🔹حوادث افغانستان که میتوان گفت بحث روز در میان افکار عمومی و محافل سیاسی کشورهای خاورمیانه میباشد، در میان مردم عراق نیز مورد استثناء واقع نشده است. به طور کل نوع واکنشها در این خصوص در میان عراقیها خصوصا شیعیان را می توان در چهار زمینه که در ادامه آمده است بررسی کرد.
🔺اول- طالبان و موضوع حشد الشعبی
🔺دوم- واکنش مردم عراق به سقوط کابل
🔺سوم- ارتش افغانستان و آمریکا
🔺چهارم- آینده جریانهای آمریکاگرا در خاورمیانه...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠به بهانه انتصاب رییس جدید صداوسیما؛ راهبردهایی برای بهبود عملکرد رسانهای جبهه مقاومت
✂️برشهایی از متن:
🔹غیر از المیادین، سایر رسانههای بین المللی جمهوری اسلامی رسما متعلق به حکومت بوده و این مسئله سبب میشود تا موانع بسیاری بر سر راه فعالیت حرفهای آنها ایجاد شود. وقتی یک رسانه حکومتی شد علاوه بر اجبار به رعایت یکسری پروتکل های دست و پاگیر، باید بابت تک تک رفتارهایش توسط تک تک اجزای حکومت بازخواست شود. بنابراین این رسانه به یک محافظهکاری افراطی مبتلا شده و تبدیل به رسانهای میشود که صرفا باید یکسری شعارهای تکراری و کلیشه ای را تکرار کند.
🔹برای تاثیرگذاری در شبکههای اجتماعی شناخت دقیق و ریزبینانه از کوچکترین خصوصیات فرهنگی جوامع مختلف و اشراف تمام و کمال بر ادبیات و فرهنگ آن جوامع، اصلی است که به هیچ وجه نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. تنها کسانی میتوانند در شبکههای اجتماعی موفق باشند که اولا بومی آن منطقه باشند و ثانیا فهمی کامل و جامع از فرهنگ مردم آن داشته باشند، در غیر این صورت تصنعی شدن این فعالیت ها سبب میشود تا نتیجه عکس حاصل شود. چراکه مخاطب به سرعت به مردمی نبودن این محتوا پی برده و به سرعت آن را پس میزند.
🔹اگر شخصیتهایی از اهل سنت ایران مثل مولوی عبدالحمید که در خارج از ایران نیز مطرح هستند در رسانههای محور مقاومت حضور یابند، علاوه بر اینکه صداقت جمهوری اسلامی در تعامل با اهل سنت نشان داده خواهد شد، نفس این حضور و صحبت مولوی در این شبکه (حتی اگر او همان نقدهایی که معمولا در نمازهای جمعه بیان میشود را بیان کند) به تصحیح تصویر ذهنی غلط مخاطب خارجی از وضعیت اهل سنت ایران خواهد انجامید. چراکه گفته شد آنچه تودههای جهان اسلام از اهل سنت ایران در ذهن دارند تصویری به شدت غیرواقعی و تحریف شده است و صحبت های رهبر اهل سنت ایران درباره وضعیت اهل سنت ایران – حتی اگر انتقادی باشد – آبی است بر آتش تبلیغات دشمنان.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯استاد خسروشاهی؛ حلقه وصل نویسندگان و جریانات انقلابی و اسلامگرا
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
📍لذا دامنه ارتباطاتش از حد طبیعی و متعارف، بسیار فراتر رفت و می توان گفت کمتر شخصیتی در تاریخ معاصر ایران داریم که ارتباطات گستردهای مانند او داشته باشد. ارتباطات با فعالان فرهنگی، اجتماعی، حوزوی، سیاسی و گستراندن آن در حوزه جهان اسلام، از کارکردهای تبلیغی و رویکردهای استاد خسروشاهی است. گویی او نقش «حلقه واسط» یا «حلقه وصل» را برای خود انتخاب کرده بود.
📍به اهتمام ایشان و همفکران در نشر تحقیقی مصاحبات علامه طباطبایی با هانری کُربن نقش موثری در معرفی شیعه به هموطنان و محققان و اسلام شناسان غربی دارد.
📍اوج فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی استاد خسروشاهی در دوران حضورش در واتیکان و مصر بود که سالها منتظر فعالیتهای بینالمللی اثرگذاری بود و در این راستا، تلاش ویژهای میکرد. از این فرصت نهایت استفاده را کرد و حداقل ۲۰۰ جلد کتاب و کتابچه به زبانهای مختلف در معرفی اندیشههای اسلامی و شیعی و انقلاب اسلامی منتشر کرد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بیم و امیدهای پاکستان از حکومت طالبان بر افغانستان
محمدجواد اصغری
✂️برشهایی از متن:
🔹حسین حقانی – سفیر سابق پاکستان در آمریکا – در مصاحبه با CNBC از خطر امنیتی قدرت گیری جنبش طالبان پاکستان (TTP) گفت. البته او تاکید داشت که طالبان افغانستان با طالبان پاکستان متفاوت است اما به خاطر اشتراکاتی از جمله هویت غالب پشتون، موفقیت امارت اسلامی میتواند این تصور را در طالبان پاکستان ایجاد کند که آنها نیز میتوانند در سرزمین سنتی پشتون در محدوده مرز دیورند حاکمیت تشکیل دهند.
🔹حکمرانی طالبان ممکن است به روابط دوجانبه و مستحکم چین و پاکستان صدمه بزند اما به نظر میرسد تنشهای محتمل ناشی از تروریسم مدیریت و کنترل میشود زیرا همکاری استراتژیک چین و پاکستان در منطقه جنوب آسیا برای هردو اولویت دارد به خصوص در مواجهه با دشمن مشترک آنها، هند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 نگاهی به اسلام آفریقایی (قسمت اول)؛ چرا اسلام آفریقایی با اسلام دیگران متفاوت است؟
مهدی رفیعی
✂️برشهایی از متن:
🔺این اسلام از سایر انواع اسلام متفاوت است و ویژگیهای خاص خود را دارد. این اسلام سیاه علاوه بر سیاهی چهره متدینین در نگاه یک انسان غربی به تمامه سیاه است چرا که در آن اموری مثل شعبده، سحر، عقبماندگی ذهنی و غلبه عاطفه بر عقل وجود دارد. علاوه بر این، عقبماندگی اقتصادی ویژگی مشترک ساکنین این حوزه به شمار میرود. او در ادامه میپرسد چرا اسلام در این منطقه با اسلام سایر مناطق متفاوت است؟ و در جواب میگوید سخن گفتن از انواع اسلام ذاتا مبنای عقیدتی ندارد بلکه بیشتر بر نوع عملکردهای دینی و مظاهر دین داری تکیه میکند. مظاهری که خصوصا در کارهای گروهی نمود مییابد و بنا به اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر هر منطقه یا ملتی متفاوت است. بنابراین اختلاف میان مسلمانان در طول تاریخ بیشتر از آنکه عقیدتی باشد سیاسی و اجتماعی بوده است.
🔺شیخ آمادو از شکستهای قبلی شیوخ گذشته درس گرفت و برای مقابله با توسعه استعماری و حفظ هویت خود نه از راه سیاسی بلکه از راه استقلال اقتصادی وارد شد. او طریقت جدیدی به نام مریدی بنیان نهاد که به سومین طریقت پرجمعیت پس از تیجانی و قادری تبدیل شد. بنابراین او علیرغم اینکه به جهاد و جنگ دعوت نکرد و به سیاست توجه چندان نداشت به جهاد علمی و اقتصادی تاکید کرد و طریقتی جدید بنا نهاد که در اوضاع سنگال موثر بود. شیوخ طریقت مریدی امروزه مردان کارند و موسسات کشاورزی و صنعتی بزرگی را اداره میکنند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آفریقا
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 چه عواملی باعث حاکمیت طالبان بر افغانستان شد؟
🔹 تحلیل شبکه الجزیره از علل قدرتگیری و به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
📚پرونده: مکتب دیوبندیه
🔹با قدرت گیری دوباره طالبان در افغانستان، حرف و حدیث ها درباره مبانی فکری این جریان شدت گرفته است.
🔹طالبان به گروهی از طلبه های افغانستانی مدارس مکتب دیوبندیه گفته میشود. اما دیوبندیه چیست؟
🔹ما در این پرونده به مبانی فکری، تاریخ و رویکردهای سیاسی و اجتماعی مکتب دیوبندیه پرداخته ایم.
🔺در این پرونده مطالب زیر آمده است:
📮سیر شکل گیری جریان دیوبندیه در شبه قاره هند
📮شناختی اجمالی از مکتب دیوبند
📮دارالعلوم دیوبند، مادر مدارس و دانشگاه های اسلامی در شبه قاره هند
📮معرفی کتاب اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند
📮در جلسه علمای دیوبند و پادشاه سعودی چه گذشت؟
📮بیوگرافی شاه ولی الله دهلوی
📮معرفی کتاب المهند علی المفند (نقد وهابیت توسط دیوبندیه)
📮معرفی برخی بزرگان و علمای طراز اول دارالعلوم دیوبند
📮تکفیر از دیدگاه بزرگان دیوبند
📮نگاهی به آرای «سید ابوالحسن ندوی»، مصلح برجسته دیوبندی
📮اختلافات «جماعت اسلامی» و «دیوبندیه» در شبه قاره
📮دیوبندیه افغانستان در گفتگو با مفتی کوفی؛ دیوبندیه افغانستان هیچ گروهی را تکفیر نمیکند
📮درباره رویکرد فقهی و کلامی طالبان؛ طالبان یکدست نیست!
#طالبان
#دیوبندیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️نگاهی به آرای عبدالله الغذامی؛ یک ادیب فمنیست سعودی!
علی رستمی
📌عبدالله الغذامی در کتاب «زن و زبان» می کوشد ویژگی های مردانه زبان و پیکار فرهنگی زنان برای ورود به ساختار زبان را بررسی کند. او بر این باور است که اگر زن امکان آن را می یافت که نگارش تاریخ را برعهده بگیرد و این کار در انحصار مردان نبود، بی شک تاریخی متفاوت به دست می آوردیم که از زنان کنشگر و تاثیرگذار و حادثه ساز سخن می گفت و به این ترتیب زنانگی نیز همچون مردانگی ارزشی مثبت می یافت. ولی آنچه پیش آمد، غیبت همه جانبه عنصر مونث از عرصه تاریخ بود چراکه زن از حوزه زبان و نوشتن فرهنگ کنار گذاشته شد و مردانگی عنصر یکه تاز زبان شد و در پی آن، زبان با قلمی مذکر و مردانه به نوشتار درآمد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی استعفای دستهجمعی رهبران النهضه تونس؛ زلزلهای علیه غنوشی!
پریسا رضایی
🔹روزهای آخر ماه سپتامبر، بیش از صد تن از رهبران جنبش «النهضه» تونس، از جمله معاونان، اعضای سابق مجلس موسسان، اعضای مجلس شورا و مقامات منطقهای، استعفای خود را اعلام کردند. این 113 عضو ارشد حزب در بیانیه استعفای خود تأکید کردند که دلیل اصلی استعفای جمعی آنها این است که دیگر حزب از درون امکان اصلاح ندارد و مسئولیت کامل انزوای جنبش در عرصه ملی و همچنین «مسئولیت میزان قابل توجهی از شرایط عمومی کشور که منجر به لغو قانون اساسی و نهادهای ناشی از آن شد، بر دوش رهبری فعلی حزب، راشد الغنوشی، است. هرچند که شکاف در حزب النهضه در اعتراض به اقدامات و سیاستگذاریهای رهبری این حزب تازگی ندارد و دست کم از ماهها قبل پدیدار شد. اما این استعفای دستهجمعی بیشک «زلزلهای» در حزب النهضه تونس خواهد بود و اگر آن را به فروپاشی کامل نکشاند، به انشقاق آن خواهد انجامید.
🔹برای بررسی بیشتر این موضوع، با آقای زیاد بومخله، یکی از رهبران سابق حزب النهضه تونس به گفت و گو نشستیم. بومخله، پژوهشگر و کارشناس مسائل تونس و از اعضای سابق دفتر اجرایی جنبش النهضه از 2013 تا 2016 که در 14 ژانویه 2019 و مصادف با نهمین سالگرد انقلاب تونس کنارهگیری خود از حزب النهضه را اعلام کرد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#تونس
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 بازتابهای اولین انتخابات مجلس قطر؛ میزبانی جام جهانی زمینهساز دموکراسی؟!
نرگس حجتی
🔹 ایندیپندنت در خبری که انتخابات قطر را پوشش میداد ادعا کرد جام جهانی 2022 عامل اصلی برگزاری انتخابات در قطر بود: «مقامات قطری رای گیری را تجربهای جدید توصیف کردند، در حالیکه این حادثه بدین دلیل روی داد که جام جهانی 2022 توجهات جهانی را به سوی ملت تحت سلطه نظام موروثی جلب میکند و در نتیجه فشارها برای اصلاحات افزایش مییابد. قطر برای اولین بار در قانون اساسی سال 2003 برنامههای انتخابات پارلمانی را اعلام کرد، اما مقامات مکرر رای گیری را به تعویق انداختند.» این رسانه همچنین سیستم رایگیری قطر را که مانع مشارکت افرادی که صرفا متولد قطر هستند و اصالاتا قطری محسوب نمیشوند «تبعیض آمیز» خواند و رد صلاحیتها را عاملی برای اعتراضات قبایل عنوان کرد. از طرفی با اشاره به اختیارات محدود این مجلس، کویت را تنها کشوری در حوزه خلیج فارس میداند که میتواند تاثیر واقعی بر دولت داشته باشد...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#قطر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 چرا طالبان در اداره افغانستان با مشکل مواجه است؟؛ حکمرانی سختتر از جنگیدن!
🔹 پر واضح است که این گروه نقاط ضعفی نیز دارد و در آینده با چالشهای متعددی در صحنه افغانستان مواجه خواهد شد؛ چالشهایی که قطعا نمیتوان به سادگی از کنار آنها عبور کرد. در برخی از موارد، اینگونه به نظر میرسد که این چالشها و معضلات در مسیر طالبان به مرور زمان پیچیده و پیچیدهتر شوند. یکی از مهمترین چالشهای مذکور، درگیریها، اختلافات و منازعات قبیلهای در افغانستان است. این چالش در طول سالیان متمادی، گریبانگیر دولتهای مختلف و پی در پی در افغانستان بوده است. بدون شک، طالبان در جریان حکمرانی آتی خود با چنین چالشی مواجه خواهد بود. علت این مسأله هم آن است که در میان برخی قبایل در افغانستان یک خصومتِ نهادیده شده و ابدی وجود دارد. بنابراین، طالبان نخواهد توانست از چنین معضل بزرگی در امان باقی بماند. افزون بر این، در خصوص مسائل مربوط به «اراضی کشاورزی» و «آبِ متعلق به این اراضی» نیز طالبان با چالشهایی مواجه خواهد شد که البته تلاش خواهد کرد تا آن دسته از کشاورزانِ فاقد زمینِ متعلق به خود را راضی نگاه دارد؛ به ویژه اینکه کشاورزان یکی از مهمترین اقشار حامی طالبان هستند...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بررسی تاریخ تحولات سیاسی کردستان عراق؛ تقلایی پرماجرا برای استقلال!
صلاحالدین خدیو
✂️برشهایی از متن:
🔺سه عامل باعث شد کردهای عراق به حکومت نرسیدند؛ نفت عراق که انگلیسیها کشف کرده بودند و نمیخواستند با تکه تکه شدن دولت عراق آن را از دست بدهند و میخواستند یک تشکیلات مستقر در عراق حاکم باشد. عامل دوم کردها به اندازه عربها بازی و لابیگری را بلد نبودند تا بتواند خودشان را به مجامع جهانی بقبولانند. عامل سوم حساسیت ترکها بود که در آن مقطع وزنه جدی بودند.
🔺سال 1975 کردها قربانی وجه المصالحه ایران و عراق شدند. برخی روشنفکران کرد معتقدند اوایل جنش ایلول تا سال 1974، یک جنبش رهایی بخش بود. اما از سال 1974 تا 1975 این جنبش جنگی رهایی بخش نبود، بلکه جنگی بین ایران و عراق بود.کردها با ارتش عراق میجنگیدند تا ایران از عراق امتیاز بگیرد!
🔺زمانی که جنبش ایلول در اوج خودش بود یک اختلاف داخلی مهم در سال 1964 پیدا شد. دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق که جلال طالبانی و پدر خانمش آقای ابراهیم احمد، در رأسش بودند با ملا مصطفی بارزانی اختلاف پیدا کردند و این اختلاف در واقع میان روشنفکران شهر و اصحاب بادیه(ملامصطفی) بود.سال 1966 میان این دو گروه جنگ پیش آمد و این فراز خیلی مهمی است. چون در آن مقطع جنبش کردهای عراق دوپاره شد و همه چیز بعد از این تاریخ دوتا شد و تا الان هم ادامه دارد. الان هم دو دولت داریم،یکی در سلیمانیه و یکی در اربیل، و اختلاف تاریخی هنوز هم هست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠روایت امارت اسلامی طالبان(5)؛ همهجا به دنبال سلفیها میگردیم!
علیرضا کمیلی
🔹درباره حقانی ها هم پرسیدم. گفت از زمانی که دموکرات ها خواستند با طالبان مذاکره کنند گفتند طالبان خوب و بد. پرسیدم حقانی ها را بخاطر ارتباط با القاعده، متهم کردند؟ حقیقت این جریانات داخلی تان چیست؟ گفت ما در کشورمان عوام و خرافات هم داریم مثلا هفت سنگ به جسد مرده می زنند و… اتفاقا حقانی ها روشنفکر و تحصیلکرده های ما هستند. با عرب ها از قدیم مرتبط بوده اند و دنیا دیده تر هستند و اهل خرافات عوامانه نیستند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba