💠آیندهپژوهی نقشآفرینی چین در افغانستان؛ تلاش برای پر کردن خلا آمریکا
✂️برشهایی از متن:
🔹دفتر سیاسی طالبان در مورد روابط بین طالبان و چین مینویسد: «ملا اختر، طی دو سال گذشته بیش از پانزده بار به چین سفر کرده و با مقامات چینی در شهرهای مختلف ملاقات داشته است. محور مذاکرات وی با مقامات چینی، حول سه موضوع اصلی بوده است: تأمین امنیت مرزها، پروژه های اقتصادی و پرونده شبهنطامیان مستقر در اویغور (واقع در شمال ولایت بدخشان افغانستان).
🔹حضور آمریکایی ها در افغانستان متفاوت بود. نقشآفرینی چین در سطح آمریکا نخواهد بود، حتی اگر چین بخواهد خلاء آمریکا را پر کند، با هدف گریز از تهدیدات خواهد بود نه کسب منافع.
🔹بهبود روابط چین و افغانستان، بستگی به عدم دخالت طرفین در امور داخلی طرف دیگر دارد. برای پکن، این بدان معناست که طالبان نباید افراط گرایی را به منطقه آشفته سین کیانگ (ترکستان شرقی) در چین صادر کند، و این نیازی اساسی در هر دیدار یا ملاقات بین طالبان و مقامات چینی است. یک منبع در دفتر سیاسی طالبان میگوید: «من به یاد نمیآورم که در سالهای گذشته از چین دیدن کرده باشم و چینیها مکانیزم برخورد با پانصد جنگجوی اویغور در ولایت بدخشان افغانستان را در اختیار ما قرار نداده باشند».
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: فلسطینیان داخل سرزمینهای اشغالی
🔹از ویژگیهای مهم آخرین درگیری جدی میان فلسطینیان و نیروهای رژیم اسرائیل که در اردیبهشت ماه 1400 رخ داد، نقشآفرینی جدی فلسطینیان داخل سرزمین های اشغالی در این معرکه بود. فلسطینیانی که به «عرب 48» معروفاند.
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده، علاوه بر آشنایی با وضعیت اعراب داخل مرزهای رژیم اشغالگر فلسطین، مروری بر درگیریهای آنان با نیروهای این رژیم صورت پذیرفته است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#اسرائیل
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️نگاهی گذرا به اجتهادات دینی پیرامون جایگاه زن در فضای فرهنگیِ جهان عرب
استاد حیدر حب الله
✂️برشهایی از متن:
🔺اسلام گرایان احساس کردند که تعالیم اسلامی مورد هجمه جریانهای سکولار و مدرن قرار گرفته است، و نگرانی شدیدی نسبت به قضایای حساسی، مثل حجاب داشتند. در آن دوران حجاب به عنوان نمادی از محرومیت زن نسبت به زندگی اجتماعی و سیاسی معرفی میشد. از جانب دیگر سکولارها سعی کردند که نظراتشان را در صحنهِ عمل ثابت کنند، با این بیان که تجربه غربی به دلیل آزاد کردن زنان پیشرفت چشمگیری را از خود به جای گذاشته است، در حالی که جامعه اسلامی با انحطاط فراگیری رو به رو است. همچنین سکولارها مدّعی بودند که اسلام گراها هیچ وقت از حقوق مظلومین از جمله زنان دفاع نکردهاند.
🔺علامه شمس الدین، در سلسله کتابهای خود با عنوان «مسائل حرجه فی فقه المرأه» اصول اجتهادی نسبت به قضیه زن را با محوریت قرآن بازسازی میکند و نصوص حدیثی و تاریخی را در سایهٔ کلیات قرآنی قرار میدهند، و به نتایجی میرسد که در آن دوران جسورانه به شمار میرود. به عنوان مثال میتوان به جواز سرپرستی منصب حکومت جامعه توسط زن اشاره کرد.
🔺مساله زن از قرن نوزده میلادی تا به حال موجب کشمکش بین دو جریان بزرگ بوده است، از طرفی جریان روشنفکری که بر مساله حقوق و آزادی پافشاری میکند و در پارادایم اومانیسم میاندیشد و در مقابل جریانی که روی مساله عفّت و اخلاق تاکید میورزد. این دو قطبی (آزادی ـ عفّت) بر همه پژوهشگران نسبت به قضیه زن سایه افکنده است، در بین این دو قطب میبینیم که متفکّر اسلامی سعی میکند مساله زن را به گونهای ارائه دهد که میان این دو نظریه جمع کند، به طوری که حقوق بیشتری به زن بدهد بدون این که خودش را در مهلکه از بین بردن ارزشهای اخلاقی و اجتماعی بیفکند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جهان اسلام و جهان غرب چه نیازی به هم دارند؟
🔹دکتر نصر حامد ابوزید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠تحلیلی بر رخنه به منزل وزیر جنگ اسرائیل؛ خانهای از شیشه!
سید عرفان الدین افضلی
✂️برشهایی از متن:
🔹این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در اسرائیل رخ میدهد و اگر پیشینه این جدال بررسی شود خواهیم دید این اتفاق بخشی از جنگ دیرینه ایران و اسرائیل در تمام سطوح است. از جنگهای سایبری سرد که تازگی افزایش چشمگیری پیدا کرده است، تا تعرضات فیزیکی اخیر در دریای سرخ بین دو کشور. اما عملیات اطلاعاتی اخیر ایران که بر هوشمندی اطلاعات استوار و از حساسیت و دقت بالایی برخوردار بود حاوی یک پیام بسیار مهم برای جامعه جهانی و اسرائیل بود. پیامی مبنی بر اینکه وزیر امنیت اسرائیل در هر لحظهای در تیررس و تحت نظر ماست.
🔹بررسی جزئیات این اتفاق نشان میدهد بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سالها قبل زیر نظر نیروهای اطلاعاتی ایران بوده است. جنبه دیگر این پیام امنیتی انعکاس قدرت ایران در حوزه اطلاعاتی بود. بدین صورت که ایران برای رسیدن به هر شخصیت اسرائیلی و یا کشف برنامههای امنیتی و نظامی اسرائیل در قبال خود یا محور مقاومت از هر ابزاری حتی جاسوس انسانی استفاده میکند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠آیا سازمان اخوانالمسلمین به پایان عمر خود رسیده؟
عصام تلیمه
✂️برشهایی از متن:
🔹مشکلات و معضلات در ساختار اخوانالمسلمین تنها از دوران حکمرانی آن در زمان انقلاب سال 2011 و یا از مرحله کودتا علیه آن در سال 2013 آغاز نشدند. این مشکلات و معضلات از سالها پیش از ظهور و بروز انقلاب و کودتا، در ساختار اخوان وجود داشتند و بر روی هم انباشته شدند. در واقع، اخوانالمسلمین با یک ناکارآمدی مزمن در عرصه فعالیتهای سازمانیِ یکپارچه و نظاممند چه در داخل و چه در خارج از مصر مواجه بوده است. افزون بر این، اعضاء و رهبران اخوان همواره حفظ جایگاه و موقعیت خود را به کار و فعالیت مخلصانه ترجیح دادهاند. رهبران اخوان، بحث و تبادل نظر و نیز شفافیت را قربانیِ نهادینه کردن اطاعت و پیرویِ بی چون و چرایِ اعضاء از رهبران، کردند. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا اخوانالمسلمین پس از کودتای ماه ژوئیه دیگر استراتژی روشنی برای برخاستن و ازسرگیری فعالیتهای خود نداشته باشد.
🔹حال و روز کنونی سازمان اخوانالمسلمین به گونهای نیست که بتوانیم خیزش مجدد آن را متصور باشیم. تنها چیزی که مشاهده میکنیم نشانهها و شواهد زوال و نابودی است؛ مگر اینکه خداوند تقدیر دیگری را برای اخوانیها رقم بزند و رهبران آن بتوانند یک بار دیگر از لحاظ فکری، سیاسی، اداری، تبلیغی و … از جای خود برخیزند. ممکن است افکار اخوانالمسلمین به عنوان یک مکتب در عصر نوین باقی بمانند، اما متأسفانه باید بگوییم که هیچ علامت و نشانهای برای بقای خودِ این سازمان به چشم نمیخورد. بدون شک، دچار شدن سازمان اخوانالمسلمین به چنین سرنوشتی نشأتگرفته از یک قصور داخلی در صفوف خودِ سازمان بوده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی مدارس فکری نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی
✂️برشهایی از متن:
🔺نجف یک کانون محوری دارد که اقتدار نجف به دست آن است. الان در نبود آقای خویی باز هم کانونیترین مدرسه متعلق به آقای خویی است که بلحاظ روش اجتهاد و مبانی و رویکرد همچنان اقتدار دارد و خروج از این کانون و درگیر شدن با آن، به شدت سخت و واجد تبعات است.
🔺قبل از درگیری صدر دوم با مرجعیت سنتی در نجف و شکست اقتدار مرجعیت سنتی، اساسا خاندانها آنچنان اقتداری داشتند که اجازه نمیدادند مرجعیت یا کرسی دروس عالی، خارج از آن خاندان شکل بگیرد و به صورت ارثی مرجعیت را درون خاندان خودشان نگه میداشتند.
🔺در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمیکند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد
🔺غربیها آگاهانه دوگانه نجف و قم و آقای سیستانی و آقای خامنهای را دامن میزنند که البته جدید هم نیست! ما شاید بتوانیم بگوییم این دوگانه نیست، بلکه یگانه تشکیکی است. در سهگانه وکالت فقیه، نظارت فقیه، ولایت فقیه، آنکه بیگانه است وکالت فقیه است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#نجف
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 نگاهی به تاریخ جنبش زنان در ترکیه؛ چهار رویکرد متفاوت در قبال مسائل زنان
✂️ برشهایی از متن:
🔺زنان ترکیه در سال 1934 حق نامزدی در پارلمان را به دست آوردند و چهار سال قبل از آن حق رأی و شرکت در انتخابات شهرداری را داشتند. این تاریخ در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی زودهنگام است؛ به عنوان مثال در سوئیس، زنان به حقوق سیاسی خود در سال 1971 دست یافتند. ما تصور نمیکنیم که این پیشرفت هدیهای از سوی دولت جدید ترکیه باشد، بلکه در نتیجه راهپیماییهای طولانی مبارزه است که زنان ترک دهها سال قبل از شروع جمهوری جدید آن را آغاز کردند.
🔺جنبش فمینیستی بین سالهای 1980 تا 1990 دورهای از ثبات را تجربه کرد اما در اوایل دهه 90 زنان به خصوص زنان کُرد، به دلیل نژاد و زبان و زنان مسلمان به دلیل حجاب از تبعیض آشکار قرار گرفتن، در اولویت این جنبش رنج بردند که باعث ایجاد تفرقه شد و در دهه نود شاهد تقسیم شدن جریان فمنیسم به چهار جریان متفاوت بودیم: کمالیسم، رادیکالیسم، کُرد و مسلمان.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚نگاهی به کتاب «الاسلام العربی»؛ اسلامِ عربی چگونه اسلامی است؟
مهدی رفیعی
✂️برشهایی از متن:
🔺دین جدید اعراب را در کنار هم جمع نمود و به آن ها وحدت بخشید و علیرغم کشمکش های موجود با تقسیم وظایف، دولتی واحد تشکیل داد و به هر اندازه اسلام گسترش می یافت الگوهای فرهنگ عربی و ارزش های آن ها نیز گسترش می یافت و اساسا یکی از دستاورهای اسلام احیای هویت امت عربی بود.
🔺هرچند بررسی دقیق آماری جمعیتی آن روز ممکن نیست ولی مورخان از رشد روزافزون اعراب در مناطق فتح شده گزارش های متعددی دارند. با مهاجرت های جمعی، ساختار جمعیتی برخی شهرها و روستاها تغییر یافت و با این تغییر، فرهنگ و روابط انسانی آن مناطق نیز متفاوت شد.
🔺به صورت کلی اسلام عربی از تاویل و مبالغه به دور ماند و با رسالت پیامبر ارتباطی مستقیم و بدون پیچیدگی برقرار نمود. مسلمان عربی هیچ گاه احساس نمی کرد که میان آیات قرآن ابهام و حجاب ضخیمی وجود دارد. در این دیدگاه اسلام آیینی است که تدین ظاهری در آن بسیار مهم تر از ایمان درونی و محرک است. شکوفایی فقه و توجه بسیار به آن و ضعف فلسفه خصوصا فلسفه الهی در حوزه اسلام عربی نشانگر امتداد این نگاه است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به افغانستانشناسی در ایران؛ دلخوری نسبت به افغانها بخاطر کتب درسی!
✂️✂️برشهایی از متن:
🔹در ملیگرایی ایرانی هیچگاه نخبگان و فرهیختگان ایرانی به دنبال این نبودند که افغانستان را به ایران ملحق کنند و شواهدی برای این الحاق بیاورند. البته در میان مردم معمولا کم اطلاع در مورد افغانستان، این نگاه وجود دارد.
🔹کتابهای درس تاریخِ مقاطع تحصیلی متوسطه است که عموما بحث از افغانستان را در حاشیه تاریخ حکومت صفویه بیان میکنند. در این کتب حکومت صفویه به صورت درخشانی نمایانده میشود که این دوره درخشان تاریخ ایران، توسط افغانها افول میکند. سرنگونی صفویه به دست افغانها، دلخوری در ذهنیت دانش آموز ایرانی میکارد که در آینده تاثیرات منفی میگذارد.
🔹ما به شرق و افغانستان، همیشه بی توجه بودهایم. با اینکه قرابت فرهنگی و زبانی زیادی با افغانستان داریم اما اطلاعات مردم ما در مورد افغانستان بسیار کم است. این آسیب بیشتر متوجه حاکمیت است
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 جریانشناسی سیاسی کردستان عراق
صلاح الدین خدیو
✂️برشهایی از متن:
📍اتحادیه میهنی مدعی بود سوسیالیسم را به عنوان یک اندیشه عدالت خواهانه با ناسیونالیسم کردی به شیوهای موفق آمیزش داده و از این امتزاج موفق یک ایدئولوژی نوین برای رهایی ملت کرد درست کرده است. اما فروپاشی شوروی باعث شد این حزب بلحاظ تئوریک خلع سلاح شود! بعد به کپی ناشیانه و ناموفق از حزب دموکرات دست زد
📍حزب دموکرات برند اصلی کردییت سنتی است و هیچ حزبی یارای مقابله با آن را ندارد. تاریخ 70ـ 80 ساله درخشان و رهبری اسطورهای در مقاطع مختلف، متعلق به حزب دموکرات بود. نقش خاندان بارزانی، به عنوان رأس یک طریقت صوفی و تعبدی که در این حزب وجود دارد، باعث شده حزب دموکرات کردستان هیچگاه دچار انشقاقهای ویرانگر نشود.
📍حزب میهنی برای ایجاد توازن قدرت خواستار سیستم پارلمانی بود اما حزب دموکرات، به ریاست بارزانی خواستار سیستم ریاستی بود. نرمشهای آقای طالبانی، که نوشیران مصطفی او را متهم میکرد حفظ پست ریاست جمهوری برای طالبانی خیلی مهم بوده، باعث شد اینها(نوشیران مصطفی) در مقام جناح سرسختتر اتحادیه میهنی، در مقابل حزب دموکرات کردستان قرار بگیرند و از اتحادیه میهنی خارج شوند
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مساله_کردها
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠نگاهی به «مطالعات مردانگی» در جهان اسلام؛ مردانگی در نقاط مختلف جهان اسلام چگونه است؟
✂️برشهایی از متن:
🔹این پژوهشها اکثرا در این دیدگاه مشترکاند که مردانگیها به صورت اجتماعی برساختهمیشوند، تأکید دارند که تنوع در اسلام ذاتی است، بر این تصریح میکنند که مردانگیهای اسلامی سیالاند، و در عین حال، میکوشند که ساختارهای پدرسالار در سراسر جهان اسلام را به چالش بکشند.
🔹یک عنصر مهم، که به ایدئولوژی سیاسی گروههای اسلامگرایی مانند طالبان شکل میدهد، این است که مردان غیرغربی میخواهند در برابر مردان غربی مقاومت کنند، به این دلیل که مردانگی محلی خود را در برابر تجاوز مردانگی غربی در خطر میبینند. آنها میخواهند مرد بودن خود را در برابر سیاستهای جهانیشدن حفظ کنند، سیاستهایی که به طرز ویرانگری مردانگیزدا و خوارکننده است.
🔹از آغاز قرن بیستویک، مردان مسلمان با حجم قابلتوجهی از خصومت مواجه بودهاند. مردانگی آنها در حوزهی عمومی برایشان تعریف شده است، آن هم به مثابهی افرادی پدرسالار، کنترلگر، بنیادگرا، در بهترین حالت: در خطر رادیکال شدن و در بدترین حالت: تروریست. زیر شاخهی جدید مطالعات مردانگی میکوشد مردانگیها را سیال، در حالتغییر، در نسبت با زنان و وابسته به شرایط تاریخی و محلی بفهمد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 جایگاه زنان در جوامع اسلامی با تاکید بر آراء مرتضی مطهری، سیدقطب و نصر حامد ابوزید
🔹 مسئله زنان یکی از مهمترین مسائل حال حاضر مطروح و جنجالی در کشورهای عمدتا مسلماننشین است. هرچند که اندیشمندان و روشنفکران مسلمان، با رویکرد و دیدگاهی اسلامی سعی کردهاند تا به بررسی جایگاه زن در اسلام بپردازند؛ اما بسیاری از این تفسیرها به نحوی در مقابل هم صفآرایی میکنند؛ به این معنا که، گرچه نظرگاه آنان نشأت گرفته و نُضج و نُمو یافته از یک دین بوده و منشاء و منبع نَشو و نمای آراء، جملگیشان مصادر غالباً یکسانی (همچون مُصحف، سنت، سیره و تاریخ اسلام) است، اما به سبب مداخلهی متغیرهای اجتماعی و فرهنگی متنوعی که رویکردهای «احیاگرایانه» و «اصلاحیِ» متفاوتشان را سبب گشته است، قرائتها، تفسیرها و تبعاً تقریرهای مخالفی از هر یک به بار آمده و نهایتاً استنتاجاتِ غایی متمایز و گاه متعارضی نیز از هر جرگه استحصال شده است. کتاب «زن در جدال سنت و تجدد: جایگاه زنان در جوامع اسلامی معاصر با تاکید بر آراء مرتضی مطهری، سیدقطب و نصرحامدابوزید» تلاشی است تا از دو جایگاه سنت و مدرنیته و از منظر متفکرین مسلمان به موضوع زنان نگاهی عمیقتر داشتهباشد. نویسنده کتاب خانم مینا جهانشاهی است و چاپ اول آن بوسیله نشر «نگاه معاصر» در قالب 244 صفحه به نشر رسیدهاست...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 مروری بر وضعیت چپهای فلسطینی؛ در تقلای خروج از حاشیه!
✂️برشهایی از متن:
🔺دربارهی برداشت عموم فلسطینیان از احزاب چپ پژوهش مناسبی انجام نشده است و خود این واقعیت نشان میدهد تأثیر واقعی آنها بر جامعهی فلسطینی قابل تردید است. تصور عمومی میگوید تمرکز چپها بر مسائل سیاسی است، که البته پس از شکلگیری تشکیلات خودگردان فلسطین و طرح مسائلی مانند حقوق زنان و کارگران در آن، چپها دیگر مزیتی در این زمینه ندارند و حالا تنها مخالفت با سرمایهداری جهانی ویژگی منحصر به فرد آنها است. جالب است که بقای احزاب چپ در عین حال به حمایت مالی سرمایهداری جهانی وابسته است.
🔺نتایج انتخابات و نظرسنجیها نشان میدهد محبوبیت گروههای چپ در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است. قدرت تأثیرگذاری گروههای چپ بر سیاستگذاریها نیز محدود است. در گذشته رهبری چپها در مبارزات خیابانی علیه وضعیت اقتصادی نیز اهمیت داشت و بر تصمیمگیریها تأثیر میگذاشت، اما در سالهای اخیر تعداد چنین مبارزاتی کاهش یافته است.
🔺علیرغم اعتقاد اکثر گروههای چپ به سکولاریسم، همگی غالبا در مناسک مذهبی شرکت میکنند تا ارتباط خود با عموم مردم را حفظ کنند. این عمل ممکن است به دلیل تسلیم شدن در برابر هژمونی فرهنگ و اندیشهی اسلام سیاسی باشد، چراکه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، گروههای چپ شبکهی حامیان بینالمللی خود را از دست دادند و بعضی که ویژگیهای مذهبی داشتند، به سمت گروههای اسلامی مانند حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران رفتند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: سیاست خارجی ترکیه
🔹ترکیه پس از به قدرت رسیدن اسلامگرایان به رهبری رجب طیب اردوغان توانست خود را به یک قدرت منطقهای تبدیل کند. قدرتی که بخش عمده آن مرهون توان اقتصادی و نیز قدرت نرم این کشور است.
🔹در این مستند که توسط الجزیره تولید شده، به تاریخ معاصر سیاست خارجی ترکیه پرداخته شده و فراز و نشیب آن از دوره آتاتورک تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل مستند اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
#مستند
@shouba
🎯 نگاهی به اندیشه حسن حنفی؛ ارزش اسلام به کاربست آن در جامعه است!
حجت الاسلام محمدعلی میرزایی
✂️برشهایی از متن:
🔺این اسلام انقلابی، مبانی فکری ثابتی ندارد. اصلا از نظر حنفی مبناگرایی وجود ندارد، البته این را از بیرون متن او میگویم. به نظر میرسد اساسا نگاه آقای حنفی، نگاهی عملگرایانه، حتی از نوع افراطی است! به این معنی که ارزش ذاتی برای تفکر قائل نیست. اعتقاد دارد ارزش افکار در تراز عمل و واقعیات اجتماعی معلوم میشود.
🔺او ارزش اسلام را به کاربست اسلام در عرصه انقلاب و جامعه میداند و معیار و ارزشی برای ایدئولوژی، حتی دینی، قائل نیست، مگر به میزانی که آن اندیشه قدرت دارد پدیدهها و تحولات اجتماعی تولید کند، فقر را از بین ببرد و عدالت و آزادی ایجاد کند.
🔺از نظر حنفی، تنزل، اتفاقا استعلا است! او گاهی به بحث نزول قرآن اشاره کرده و میگوید: قران هم متعالی بود، اما وقتی متدانی شد، قرآن شد، که یک انسان را هدایت میکند و در آیات قرآن به کرات به نزول قرآن اشاره شده است. این نزول با تعالی نسبت ندارد، بلکه با تدانی نسبت دارد. یعنی دنو پیدا میکند و به انسان نزدیک میشود. اگر در عالم صوفیان و عرفا بخواهیم غوطهور شویم و تعالی پیدا کنیم امور دنیایی ما فشل میماند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 افزایش میل به یادگیری زبان انگلیسی در میان جوانان عراقی؛ جوانان عراقی در فکر مهاجرت!
✂️برشهایی از متن:
🔹طی دو سال گذشته تعداد مراکز آموزش زبان انگلیسی به بیش از 200 آموزشگاه رسیده است که اکثر آنها در پایتخت بغداد، بابل، جنوب نجف، بصره و اربیل شمالی است.
🔹اکثر جوانان عراقی مهاجرت را برای داشتن آیندهای بهتر به ماندن درعراق ترجیح میدهند؛ چرا که در عراق این روزها با کمبود فرصتهای شغلی و فسادهای زیاد اداری و سوء مدیریت مواجه هستند و از آن رنج میکشند.
🔹بیش از یک انگیزه برای جوانان عراقی جهت یادگیری زبان وجود دارد؛ از جمله میتوان یافتن فرصت شغلی، سفر به خارج، غناء فرهنگی و ارتباط با جهان را نام برد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮 نگاهی به نظریه سیاسی علامه فضلالله؛ اسلام شکل خاصی برای حکومت تعیین نکرده
مصاحبه با دکتر مجید مرادی
✂️برشهایی از متن:
🔺ایشان در یک مرحله، مدل ترکیبی شورا و ولایت فقیه را موفق میدانست و البته باز هم آن را موکول به رای مردم می دانست. در مرحلهی دیگری وزن شورا را که اصل و نهادی قرآنی است سنگینتر میکند. در مرحله بعد بدانجا میرسد که میگوید در دموکراسی هم اگر به تقنین امری مغایر با اسلام نینجامد الگوی مطلوبی است و ما از پذیرفتنش باکی نداریم.
🔺نظریه علامه فضل الله الزاما به این معنی نیست که فقها حاکم باشند. به عبارت دیگر الزاما نظریه ایشان به ولایت سیاسی فقیه منتهی نمیشود. فقها و علما نقش کارشناسی دارند نه اینکه الزاما در مرحله اجرا فقها باید حاکم باشند. هرجا هم که ولایت فقیه هست باید شورا در کنارش باشد. و اتفاقا عمل به نظر شورا یا مردم در عصر غیبت الزامی است.
🔺از نظر ایشان هیچ الگوی مشخصی برای دولت اسلامی نداریم اما این بدان معنا نیست که اسلام انسان را در عرصه سیاست رها کرده باشد. بلکه صرفا شکل حکومت را مشخص نکرده است. شاید به نوعی دست انسان را در این زمینه باز گذاشته است که بنا به مقتضیات زمان رفتار کند. اما آنچه مشخص است این است که مردم در تعیین نوع حکومت حق انتخاب دارند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 نقشآفرینی ایران در افغانستان؛ مشارکت ملی دربرابر تکرار تاریخی
ریحانه قبادی
✂️برشهایی از متن:
🔹تحولات افغانستان و روی کار آمدن مجدد طالبان، به ما آموخت که نمیتوان بهطور وارداتی یا تحمیلی، تحولی در وضعیت کشورها ایجاد نمود و مردم افغانستان تا زمانیکه برای تعریف نفع مشترک، وارد گفتگو و مفاهمه نشوند، حکومت همواره در بین دو قطب افراط و تفریطی، در آمد و شد است. آنچه باید بهعنوان درس مشترک از وقایع افغانستان، مجددا مورد توجه تمام تحلیلگران قرارگیرد، پیشبینی ناپذیری وضعیت سیاسی افغانستان، در پرتو عدم شکلگیری گفتگوی چندجانبهی قومیتی است.
🔹آنچه برخی از تحلیلگران آن را تطهیر طالبان یا سکوت جمهوری اسلامی ایران دربرابر حاکمیت طالبان میدانند، موضع هوشمندانه ایران است که لازمه احترام به رای و نظر ملت افغانستان و صبر برای شکلگیری انتخاب جمعی در افغانستان میباشد و اعتقاد راسخ به این که مسئولیت انتخاب، نهایتا بر عهده ملت افغانستان است و این فرآیند اگرچه زمانبر است، اما دستاورد آن، عدم تکرار تجربههای تاریخی برای نسلهای بعدی ملت افغانستان است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 چرا کشورهای عربی به خرید تیمهای فوتبال اروپایی روی آوردند؟
🔹پس از خرید باشگاه پاری سن ژرمن و منچسترسیتی توسط ثروتمندان نزدیک به حکام قطر و امارات، این بار تملک باشگاه نیوکاسل توسط سعودیها خبرساز شد.
🔹در این ویدئو به تحلیل چرایی روی آوردن حکام خلیج فارس به سرمایهگذاری در فوتبال اروپا پرداخته شده است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از شعوبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چرا فلسطینیها و الجزایریها عاشق هم هستند؟!
🔹شاید در طول تاریخ اتفاق نیفتاده باشد که هواداران تیم ملی کشوری، هنگام گل خوردن کشورشان به شادی بپردازند. اما این اتفاق زمانی که تیم فلسطین به تیم الجزایر گل زد اتفاق افتاد. این اتفاق سمبلیک نشان دهنده عمق علاقه الجزایری ها به فلسطین است. علاقه ای که یکطرفه هم نیست.
🔹در این ویدئو به علل روابط عمیق این دو ملت پرداخته میشود.
#فلسطین
#الجزایر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠عقیمسازی اجباری زنان اویغور در چین؛ کشتار نسلهای آینده مسلمان!
✂️برشهایی از متن:
🔹طرح عقیمسازی اجباری زنان به صورت فراگیر در میان اویغورها اجراء شده است. این سیاست بر روی 14 تا 34 درصد از زنان متأهل که در سن بارداری بودند (یعنی 18 تا 49 سال) پیادهسازی شده است. این درحالی است که طبق برنامهریزیهای صورتگرفته حداقل 80 درصد از زنان ساکن سین کیانگ که در سن بارداری به سر میبرند باید با بکارگیری روشها و شیوههای مختلف، تحت عقیمسازی اجباری قرار گیرند
🔹این یک کشتار جمعیِ فوری و شوکه کننده نیست، بلکه یک نسلکشی آرام و دردناک است. واقعیت این است که از سیاست عقیمسازی اجباری به عنوان یکی از ابزار مستقیم برای جلوگیری از رشد جمعیت اویغورها بهرهبرداری میشود
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#مسلمانان_چین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 مروری بر ویژگیهای اسلامِ بادیه
✂️برشهایی از متن:
🔺این طبیعت جغرافیایی تنها در دنیای فرد بدوی موثر نبود بلکه تصور او از آخرت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که بهشت برای او نقطه مقابل صحرا نشینی است. تصویر بهشت با رودها و سایه ها و سرسبزی که در قرآن به آن اشاره شده است. اسلام بدوی دارای یک فرهنگ دینی است به این معنا که او با سازگاری با طبیعت خشن صحرا و صبر و پایداری و پشت سر گذاشتن این شان و منزلت پایین امیدوار است تا بتواند به آخرت آرمانی که در آن تمام اشکال رفاه برای او فراهم است دست یابد.
🔺مظهر پنجم از اسلام بادیه سلطه است. در اسلام بادیه دین با حمایت گروهی که هویت دینی نژادی دارد از سلطه مستند به مفهوم دینی حمایت می کند. بدویان مسئولیت های دینی را به افراد معنوی واگذار می کردند و برای حفظ وحدت و قدرت خود از آن ها حمایت می کردند. سرپرست جامعه از خانواده ای متدین و شایسته و صاحب کرامت انتخاب می شود و این واگذاری معمولا با نشانه ای از سحر و شعبده همراه می شود. برای مثال باران ناگهان فرو می ریزد و فرد بدوی با حیرتی که به آن دچار شده قدرت و سلطه معنوی را به فردی که صلاحیت دارد واگذار می کند.
🔺عنصر چهارمی که تلیلی از آن یاد می کند غلبه بی سوادی یا امی بودن است. مسلمان بدوی علی رغم بی سوادی اما فصیح و خوش بیان بود و حافظه ای قوی داشت. اما بی سوادی تاثیر منفی در تعلق او به مسائل دینی داشت و باعث شد از ارتباط مستقیم با متون و تدبر و تامل در آن ها باز بماند. مسلمان بادیه بخش اعظم اسلام نصی را نمی شناخت و همین امر باعث می شد اسلام بادیه بیش از وابستگی به تعالیم متنی مذهبی، به آداب و رسوم دینی و احساسات درونی به ارث رسیده به او وابسته باشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#معرفی_کتاب
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮مروری بر مواضع حزب وطن ترکیه؛ سکولارهای حامی اردوغان!
🔺گردشگران ایرانی میدان «تقسیم» استانبول را به مراکز خریدش میشناسند. در میان شهروندان ترک هم میدان تقسیم گرانیگاه حضور جریانهای سکولار است و اسلامگراها حضوری در این منطقه ندارند. اردوغان زمانی که شهردار استانبول بود، برای اینکه کمی فضای این سوی شهر را تغییر داده و جای پایی برای اسلامگراها باز کند، در کنار میدان تقسیم مسجد بزرگی ساخت و گلدستهای در این سمت شهر «گربهها و گلدستهها» که کمتر گلدستهای در آن دیده میشود، اضافه کرد تا با صدای اذان و آمد و شد اسلامگراها، امنیت روانی سکولارها به هم بریزد و آنها همواره سایه جریان رقیب را بالای سرشان حس کنند. چنین مکانی در پنجمین سالروز شکست کودتای 2016 ضد اردوغان میزبان چند گردشگر اسلامگرای ایرانی بود که نه مانند دیگر گردشگران ایرانی مراکز خرید را هدف گرفته بودند و نه مانند اسلامگرایان ترکیه برای پریشان کردن محفل سکولارها و نماز خواندن در مسجد شیک اردوغان، به این سوی استانبول سفر کرده بودند...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba