eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
900 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «نظام ریاستی» راه خلاص عراقی‌ها از چرخه بحران‌های مکرر سید رضا قزوینی غرابی ✂️ برش هایی از متن 🔸 مسئله انتخاب نخست‌وزیر و توافق بر سَر نام او تنها عامل اصلی ظهور و بروز بحران در عراق محسوب نمی‌شود. تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، انتخاب رئیس‌جمهور و سپس تشکیل دولت، جملگی اموری هستند که عراق هر بار بحران پیچیده‌ای را در رابطه با آن‌ها تجربه می‌کند. 🔸 انتخاب «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد تصدی پست نخست‌وزیری توسط «چارچوب هماهنگی»، این بهانه را به «صدر» به عنوان کسی خود را خارج از بازیِ صحنه سیاسی می‌دید، داد تا یک بار دیگر خیابان‌ها را شعله‌ور سازد. در مقابل اطار این تحرکات از سوی صدری‌ها را کودتا علیه حاکمیت و مشروعیت خواند و در اقدامی مشابه، خواستار تظاهرات هواداران خود در خیابان‌ها شد. 🔸 این‌ها صحنه‌هایی هستند که عراق بدان عادت کرده است. در این صحنه‌ها هیچ چیز جدیدی دیده نمی‌شود. تنها این جزئیات هستند که با یکدیگر متفاوتند. امروز شاید همگان دریافته باشند که ریشه‌ اصلی بحران‌های متعدد و مکرر در عراق، ماهیتِ نظام سیاسی حاکم بر این کشور پس از سقوط نظام سابق در سال 2003 است. 🔸 «نظام ریاستی» ضامن برقراری ثبات در جوامعی خواهد شد که همواره تحت تأثیر تنش‌های سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرند. علیرغم اینکه ممکن است در سایه حکمرانی «نظام سیاستی» نوعی تک‌روی در اتخاذ تصمیمات سیاسی اتفاق بیفتد، اما باید اعتراف کرد که فروپاشی سیاسی و اجتماعی درست مثل آنچه که امروز عراق از آن رنج می‌برد، به مراتب از تک‌روی از اتخاذ تصمیمات، خطرناک‌تر است. 📎 مطالعه یادداشت کامل @shouba
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد! 🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام جماعت مسجد الحرام را به 10 سال زندان محكوم كرد. 🔺آل طالب که از سال ۲۰۱۸ و چند ماه پس از ولیعهدی محمد بن سلمان بازداشت شده بود تاکنون در زندان به سر می‌برد و یک بار پیش از این حکم زندان وی لغو شده و تبرئه شده بود اما دادگاه تجدیدنظر سعودی حکم فوق را مجددا علیه وی ابرام کرد. ✍️در مورد علت دقیق دستگیری آل طالب به صورت رسمی مطلبی منتشر نشده اما گفته می‌شود مقامات امنیتی وی را به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دلیل انتقاد از برنامه‌های ضد اسلامی هیئت ترفیه دستگیر کرده‌اند. وی در آخرین خطبه خود در مسجد الحرام از اشاعه منکرات در جامعه عربستان انتقاد کرده و بر لزوم محکوم کردن مرتکب آن تاکید کرده بود و در خلال خطبه خود کسانی را که سرکش و ستمگر خواند نفرین کرد. 🔸آل طالب همچنین در بخشی از خطبه آخر خود مردم عربستان را مورد خطاب قرار داد و گفت، «ای مسلمانان شما را چه شده که شاهد هجوم مردم به مراکز فساد و منکرات هستید؟ شما را چه شده که دختران و پسران شما با هم می‌رقصند؟ شما بر پیکر شهیدانی می‌رقصید که از دین و مقدسات و کشورتان دفاع کرده‌اند. حرام خدا را فراموش کرده‌اید یا خود را به فراموشی زده‌اید؟». آخرین توئیت شیخ نیز ساعاتی پیش از دستگیری بوده که در آن بخشی از خطبه خود در مسجد الحرام را توییت کرده بود. 🔸مطالعات خلیج فارس @dolatedin
شعوبا
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد! 🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 🔟 مستند: رابطه «وهابیت» و «آل سعود» ◽️رابطه نهاد مذهب و نهاد قدرت در عربستان سعودی، به بساطتی که در اذهان عامه و حتی بعضی از کارشناسان وجود دارد، نیست. نه تنها نمیتوان به این همانی وهابیت و آل سعود حکم داد که حتی رابطه حمایت متقابل این دو نیز در بعضی از مواقع به تقابل کشیده شده است. در این مستند به تاریخ روابط وهابیت و آل سعود پرداخته میشود. این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای معصومی زارع روابط القاعده و طالبان مطالعه متن کامل مصاحبه 👇👇 https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای معصومی زارع روابط الق
💠 روابط القاعده و طالبان 🔸 بر اساس مصاحبه‌هایی که با برخی از چهره‌های طالبان و القاعده داشتم، هر دو طرف تأکید داشتند که علیرغم بیعت القاعده با طالبان اما طرفین هیچ گاه رابطه گرم چندانی نداشته‌اند. 🔸 طالبان از مشارکت جهادی‌ها (ونه مجاهدان) در نبرد‌های داخلی افغانستان استقبال چندانی نمی‌کرد. دلیل آن هم تلاش برای بیشتر حساس نکردن غربی‌ها و نهاد‌های بین‌المللی بود. در کل به القاعده به چشم یک مزاحم و رقیب نگاه می‌کردند. ولی خب رسوم پشتون‌والی هم مانع از طرد‌ ایشان می‌شد. 🔸 یکی از شخصیت‌های بسیار نزدیک به ملاعمر برای من از عدم رضایت او از حضور القاعده و بن‌لادن در افغانستان و نوع استقبال نه چندان گرم از او در جلسات مشترک نقل‌های مفصلی کرده است. از جمله این که مدت‌ها طول می‌کشید تا ملاعمر به درخواست دیدار بن‌لادن پاسخ دهد. 🔸 اسامه بن‌لادن تا زمان سیطره طالبان بر جلال آباد، ذیل حمایت مجاهدین و به طور معین مولوی یونس خالص (که یک مولوی پشتون بی‌طرف به شمار می‌آمد) قرار داشت. می‌دانیم که این دکتر عبدالرحمن (وزیر تجارت دولت مجاهدین) بود که تشریفات سفر بن‌لادن و خانواده‌اش از سودان به جلال آباد را ترتیب داد. این تازه بعد از تصرف جلال آباد از سوی طالبان بود که این گروه با اسامه آشنا شدند. 🔸 بخش مهمی از نیرو‌های القاعده و نیرو‌های جهادی در زمان فتح جلال آباد به کابل گریختند. چون شناختی از طالبان نداشتند و می‌ترسیدند که‌ایشان هم قربانی همپیمانی بخشی از عرب افغان‌ها با حکمتیار شوند. روز‌های بعد بود که طالبان به این ها‌ امان و پناه داد 🔸 القاعده مستمرا به نیرو‌های حاضر در اردوگاه‌ها و مراکز آموزشی تأکید می‌کرد که باید بر خارج افغانستان متمرکز باشند. شرحی از اختلافات القاعده و طالبان و نگاه القاعده به این گروه را عمر الناصری در خاطرات خودش با عنوان Inside the Jihad آورده است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 آیا ریشه اسلامگرایی شیعی در میان اهل تسنن است؟ علی المومن 📍 مساله تاثیرپذیری جریان‌های اسلامگرای شیعی از گروه‌های اسلامگرای اهل سنت چیزی است که در افواه بسیار رواج دارد. در این میان برخی اسلامگرایان شیعی در ایران مانند سید محمد بهشتی، سید علی خامنه ای و … بیش از دیگران به تاثیر گرفتن از افکار اندیشمندان اهل سنت مانند سید قطب و مودودی متهم می‌شدند. 📍 در عراق بخصوص پس از نگارش کتابی توسط شیخ علی الکورانی، حزب الدعوه الاسلامیه و شهید سید محمد باقر صدر به دنباله‌روی افکار گروه‌های اهل سنت بخصوص اخوان المسلمین و التقاط در تفکر شیعی متهم شدند. اما دکتر علی المومن، مورخ و پژوهشگر برجسته عراقی خلاف این را قائل است. المومن که صاحب کتاب معروف «سنوات الجمر، مسیره الحرکه الاسلامیه فی العراق 1957-1986» در مورد جریان های اسلامی در عراق است، مدعی است که برخی عناصر در حوزه فقه سیاسی مانند ولایت فقیه و یا مقابله با استبداد در تفکر فقهای شیعه وجود داشته و قبل از شروع جریان‌های اسلامگرای سنی توسط اندیشمندان شیعه مطرح شده است. 🔖 1800 کلمه ⏰ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/اسلامگرایی_شیعی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مقتدی صدر و تصمیم‌هایی ناگهانی؛ هواداران صدر با این تصمیم‌های غیرمنتظره چگونه برخورد می‌کنند؟ 🔸 اکثر جریان‌های عراقی از یک تفکر و اندیشه کلاسیک و سنتی برخوردار هستند و مواضعِ قابل پیش‌بینی اتخاذ می‌کنند. به عبارت بهتر، مواضع آن‌ها فاقد عنصر غافلگیری است. این در حالی است که طرفداران و هواداران جریان صدر به اتخاذ مواضع غافلگیرکننده و غیر قابل پیش‌بینی توسط این جریان عادت کرده‌اند. 🔸 در قبالِ «مواضع و رفتارهایِ متغیر» رهبر جریان صدر دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول قائل به این است که این مواضع و رفتارهای متغیر تنها یک تاکتیک سیاسی از سوی صدر است تا از این رهگذر، برای خود و جریانش دستاوردی را کسب کند. 🔸 دیدگاه دوم این است که مواضع متغیر «صدر» مانعی در برابر فعالیت‌های دولت و پارلمان است و به همین دلیل، اقدامات مختلف در کشور را به چالش می‌کشاند. 🔸 پیروان و هواداران صدر می‌گویند که «انگیزه‌های ملی» عامل اصلی مواضع متغیر رهبر این جریان است. آن‌ها بر این باورند که هدف اصلی از اتخاذ چنین مواضعی، حفاظت و حراست از منافع و مصالح ملی کشور و نیز جلوگیری از ظهور و بروز انحراف در صحنه سیاسی است. 🔸 نگارنده شخصا معتقد است که صدر غالبا تحت تأثیر عواطف و احساسات قرار می‌گیرد و همین مسئله موجب می‌شود تا حدود زیادی از «عمل‌گرایی سیاسی» فاصله بگیرد. شاید چنین چیزی ناشی از یک «احساس افتخار به خود» باشد، زیرا صدر خود را رهبر بزرگترین حزب شیعی در صحنه سیاسی عراق می‌داند! مطالعه متن کامل مقاله 👇👇 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟ 🔖 ۴۳۰۰ کلمه ⏰ زمان تقریبی مطالعه: ۲۴دقیقه @shouba
💠 به بهانه بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری؛ مقتدی رهبری را می خواهد نه مرجعیت؛ محمد قطرانی در این متن به تاریخ رابطه مقتدی صدر و آیت الله سید کاظم حائری اشاره شده و بیان گشته که جداشدن مقتدی صدر و صدری‌ها از آیت الله سید کاظم حائری به سالهای گذشته بازمی‌گردد و بیانیه اخیر معظم له تاثیر شگرفی بر روند اتفاقات سیاسی این روزهای عراق و آینده آن نخواهد داشت. 🔖 1200 کلمه ⏰ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/مقتدی_صدر_آیت_الله_حائری ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 به بهانه بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری؛ مقتدی رهبری را می خواهد نه مرجعیت؛ محمد قطرانی در
💠 به بهانه بیانیه حضرت آیت الله سید کاظم حائری؛ مقتدی رهبری را می خواهد نه مرجعیت؛ محمد قطرانی ✂️ برشهایی از متن 🔸 در جمعه 22 فروردین 1382(8 صفر1424) که هنوز جنگ در جریان بود مقتدی صدر در نماز جمعه کوفه ظاهر شد و با هیبت پدرش، کفن پوش در میان انبوه جمعیت وفاداران به پدرش خطبه نماز خواند. وی در این خطبه پس از بیان سقوط صدام و شرایط جدید به دو چیز سفارش کرد: تبعیت از دستورات سید کاظم حائری که پدرش وی را اعلم اعلام کرده بود و رفتن به زیارت اربعین که یکی از دلایلی بود که سید محمدصدر جان خود را بر سر دعوت به آن از دست داد. 🔸 در بازه سالهای 2004 تا 2008 افراد تاثیرگذاری از بدنه جیش المهدی جدا شدند که می­توان از قیس خزعلی، اکرم الکعبی، هادی الدراجی، سید محمد طباطبایی و …یاد کرد که رهبران گروه عصائب اهل الحق و نجباء را تشکیل می­دهند. این بدنه جدا شده کسانی بودند که عملا نگاه شهید سید محمد صدر در مورد تبعیت از سید کاظم حائری را دنبال کردند که بعدها با اشارات متعدد معظم له به تبعیت از مقام معظم رهبری، عملا این افراد به قیادت و مرجعیت آیت الله خامنه ای رسیدند و مساله اشاره شده در نامه اخیر آیت الله حائری نیز تاکید دوباره بر همان بیانات قبلی است. 🔸 مقتدی در پاسخ نامه¬ای که در سال 2012 در مورد اختلافاتش با آیت الله سید کاظم حائری پرسیده شده پاسخ می¬دهد که پدرم به رهبری و قیادتی قائل بود که لزوما از او تقلید در امور فقهی نمی¬شود. در کلام صدرثانی تصریح شده است که سید کاظم حائری اعلم است ولی چون در عراق حضور ندارد از اوضاع مردم به خوبی آگاه نیست و مردم نیاز به رهبری دارند که در امور سیاسی و اجتماعی خود به او مراجعه کنند. و طبیعتا این فرد کسی نیست جز سید مقتدی صدر! 🔸 در عین اعتراف به بزرگی و عظمت اقدام آیت الله سید کاظم حائری(دام ظله) در بیانیه اخیرشان اما باید گفت که این بیانیه تاثیر شگرفی بر چینش نیروهای سیاسی و مردمی و تحولات فعلی و آتی عراق نخواهد داشت. بعبارتی آن دسته از هواداران سید محمد صدر که از مقتدی و صدری¬ها جدا شده و برای آیت الله حائری شان بسیار قائل هستند و در گروه¬هایی مانند عصائب حضور دارند همینک در خط مقدم مخالفت با مقتدی صدر حاضر هستند. عمده توده¬ای که در ذیل رهبری مقتدی باقی مانده¬اند یا اساسا جوانانی هستند که برای این مسائل اهمیتی قائل نیستند و یا میانسالان و سالخوردگانی می¬باشند که هم از این اختلافات آگاه بودند و هم مستمسک¬های جدی از کلام سید محمد صدر برای توجیه قیادت و رهبری مقتدی صدر دارند. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 2️⃣ بررسی کتاب شخصیت فرد عراقی: پژوهشی در روحیه ملت عراق در سایه جامعه‌شناسی مدرن 🔸 کتاب «شخصیت فرد عراقی» اساس و پایه آثار بعدی جامعه‌شناسی علی الوردی محسوب می‌شود. این کتاب به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست به بررسی شخصیت انسان‌ها به طور کلی و بخش دوم آن به شخصیت فرد عراقی اختصاص دارد. 🔸 مهم ترین چیزی که الوردی در بحث شخصیت فرد عراقی به آن اشاره می کند دوگانگی شخصیت در انسان عراقی است. وردی در این باره می نویسد: «در شخصیت انسان عراقی نوعی دوگانگی وجود دارد و … قرائن بسیاری وجود دارد که این مساله را تایید می کند.» 🔸 انسان عراقی منافق یا ریاکار نیست کما این که بعضی دوست دارد او را این گونه بنامند بلکه او در واقع دو شخصیت دارد؛ وقتی با یکی از شخصیت هایش کاری را انجام می دهد فراموش می کند که لحظاتی بعد شخصیت دیگرش کاری دیگر انجام خواهد داد. …اوست که مثلا ممکن است به تحریم کالاهای صهیونیستی دعوت کند و هموست که وقتی به بازار می رود یادش می رود شخصیت اولش چه گفت و صرفا دنبال کیفیت و ارزانی می رود. (ص48) الوردی این دوگانگی شخصیت را از سه ناحیه تمدنی و فرهنگی، اجتماعی و روانی مورد کنکاش قرار می دهد. 🔸 بررسی‌های علی الوردی درباره شخصیت انسان عراقی، یکی از مهم‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته در نوع خود به شمار می‌رود و می‌تواند به مانند الگویی در مطالعه سایر مناطق خاورمیانه به کار رود. 🔖 1300 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/شخصیت_انسان_عراقی @shouba
💠 تاملی عبرت‌پژوهانه بر عراقِ این روزها (1) صبا اسداللهی- مدیر میز عراق پایگاه شعوبا 🔹 مقتدا صدر را نباید بازیگر امروز و دیروز صحنه عراق پسا ۲۰۰۳ دانست. الگوی بازی دوگانه‌ی او با محوریت «سیادت عراق و عراقی»، سالهاست که از عوامل مؤثر بر رخداد‌ها و تحولات عراق بحساب می‌آید. از سال‌های نخستین پس از اشغال عراق و درگیری همه جانبه لشکر او-جبش المهدی-با امریکایی‌ها، تا قدرت تعیین کنندگی سرایا السلام-همان جبش المهدی سابق- در سال‌های بحرانی استقرار دولت خلافت-داعش- و تا پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱. 🔹 این رجل کارکشته‌ی سیاست عراق، مدت‌ها است با سه بازوی تقویت‌کننده، نبض تحولات عراق را هم در مقام کنش و هم در مقام واکنش در دست دارد: 1️⃣ میراث اجتماعی خاندان صدر و بالاخص پدر او سید محمد صدر در عراق 2️⃣ نوع خاص از سیاست‌وزی او، که در قالب ائتلاف و اتحاد‌سازی‌های کاملاً موقتی و به اقتضاء، و بازی با «همه» بازیگران داخلی و خارجی مؤثر بر تحولات عراق تعریف می‌شود. 3️⃣ ادبیات سیاسی او که بسیار محرک و متناسب با فضای اجتماعی بی‌تاب و پر واکنش عراق عرب است. 🔹 این پیروز انتخابات اخیر که پس از یک بار اعلام انصراف، دوباره به کارزار انتخابات برگشته بود، بر سر انتخاب گزینه نخست وزیری، رویه‌ای نه چندان متداول را در پیش گرفت و علاوه‌ی بر عدم پذیرش گزینه‌های موجود، پس از اعلام شدن گزینه مورد نظر چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعیُ طرفداران او با تسخیر پارلمان، در اعتراض به فساد نهادینه شده در ساختار حاکمیت و دخالت‌های بازیگران خارجی به مصداق ایران، اعلان قیام کردند: ثوره عاشوراء. ادامه دارد... @shouba
💠 تاملی عبرت‌پژوهانه بر عراقِ این روزها (2) صبا اسداللهی- مدیر میز عراق پایگاه شعوبا 🔹 پس از گذشت حدود یک ماه و به بهانه اعلام انصراف آیت الله سید کاظم حائری، مرجع مقتدا و صدری‌ها نیز، مقتدا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از حضور در صحنه سیاسی عراق کنار خواهد رفت. بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، خیابان‌های بغداد شاهد حضور هواداران مقتدا بود، از مناره مساجد شهرک صدر بغداد که محل اجتماع صدری هاست، صدای «حی علی الجهاد» بلند شد و منطقه سبز بغداد، هدف صدری‌های در خیابان قرار گرفت. 🔸 در عرض چند ساعت، عراق به پرتگاه بحران رسید. همه مرز‌های ایران به عراق بسته و تمام پرواز‌های به مقصد بغداد و نجف تا اطلاع ثانوی تعلیق شد. اوضاع به طرزی نگران‌کننده به سمتی نامعلوم پیش می‌رفت تا اینکه پس از ۲۴ ساعت، مقتدا در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه الشرقیه، ضمن انتقاد از این نوع از عملکرد، به هوادارانش مهلت ۱ ساعته داد تا از منطقه سبز خارج شده و اوضاع را به حالت سابق برگردانند. این مصاحبه، عراق را پس از یک روز التهاب، به آرامش نسبی خود بازگرداند. 🔹 گرچه بنظر می‌رسد عقب نشینی مقتدا، نه تاکتیکی بر مبنای الگوی بازی‌های دوگانه او، بلکه با دخالت و یا حتی فشار بیرونی-بیرون از اراده جریان صدر- صورت پذیرفته است، اما در هر صورت و فارغ از بررسی جزئیات درگیری‌های لفظی و فیزیکی این روز‌های پسا انتخاباتی، مقتدا را می‌بایست در چارچوب زیست اجتماعی عراقی‌ها فهم کرد. زیرا تحلیل انگیزه و عملکرد مقتدا صدر صرفاً در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی، بیشتر رویکردی تقلیل‌گرایانه بنظر می‌رسد تا روشی برای فهم کامل آنچه در عراقِ امروز می‌گذرد. 🔸 مقتدا پیش و بیش از آن‌که در عرصه سیاست میان دار باشد، در کف خیابان‌های عراق میدان دار است و اتفاقاً این قدرت اجتماعی اوست که توان چانه زنی و وصول به اهداف سیاسی را در لایه حاکمیتی برای او راحت‌تر می‌سازد. قدرت او در جامعه‌ای ناامید از امکان شکل‌گیری هرگونه اصلاح در نظام سیاسی فعلی، ملتهب از تنش‌های لفظی مقامات داخلی و خارجی و البته، مشوش از جنبش‌های اعتراضی سال ۲۰۱۹ تا کنون، که به ثوره تشرین ملقب است و در این شرایط، گفتمان ضد فساد مقتدا، همچون ملجا و پناهگاه نقش ایفا می‌کند. 🔹 هرچند که با سقوط جایگاه لایه منتسب به حاکمیت در افکار عمومی جامعه عراق، جایگاه مقتدا نیز به نسبت سال‌های گذشته افول داشته است. در نهایت، این پریشانی در اوضاع عراق نیز بشکل مقطعی به آرامش ختم شد اما مقتدا قطعاً به صحنه سیاست باز خواهد گشت و باز منبع تنش‌های بالقوه خواهد بود که در صورت اقتضاء، بالفعل خواهد شد. 🔸 در نگاهی کلان و عبرت پژوهانه اما، شاید استفاده‌ی هوشمندانه‌ی مقتدا از شارع و قدرت بسیج‌کنندگی اجتماعی او در تغییر تمام معادلات میدانی باقی بازیگران، که از توجه همواره‌اش به مؤلفه «قدرت و شبکه‌سازی اجتماعی» در ارتقاء توان چانه زنی و سهم‌خواهی در لایه حاکمیتی نشات گرفته است، بتواند تلنگری برای سیاست‌گذاران منتسب به محور مقاومت باشد تا بجای تمرکز بر نقش آفرینی صرفاً در قالب الگو‌های سیاسی امنیتی، کمی هم به مفهوم «قدرت اجتماعی» اهتمام ورزند تا بتوانند بازیگرانِ همواره‌ی میادین باقی بمانند و رفته رفته توسط جوامع، از گردونه اثر‌گذاری ملی و منطقه‌ای کنار گذاشته نشوند. 🔹 روشن است که توجه به قدرت اجتماعی و روش‌های رسیدن به آن، به معنای تقلید صرف از علوم اکادمیک غربی نیست و نهایت مطلوب را باید در احیای الگو‌های کنش‌گری اجتماعی در گفتمان انقلاب اسلامی دید؛ توجه به پرورش انسان انقلاب اسلامی و شکل دهی جامعه تراز انقلاب اسلامی و نه صرفاً عملیات‌های لشکر‌های سایبریِ به اصطلاح انقلابی اما تهی از گفتمان اصیل انقلاب! ❗️ تا چه شود… ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba