eitaa logo
خانه تخصصی ادبیات سیب نارنجی
122 دنبال‌کننده
208 عکس
9 ویدیو
42 فایل
همسایه با ادبیات #ادبیات #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
دبیر کنگره ادبیات پایداری خبر داد؛ 🔺تمدید مهلت ارسال آثار به یازدهمین کنگره سراسری ادبیات پایداری 🔹«امیری خراسانی» گفت: مهلت ارسال آثار به یازدهمین کنگره سراسری ادبیات پایداری با محوریت تا ۳۰ بهمن ماه تمدید شد. شرح کامل خبر👇👇👇 https://dnws.ir/0031a5 https://eitaa.com/defaperskerman https://rubika.ir/defaperskerman
📚 نشست رونمایی کتاب ادبیات پایداری 🔰 گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه برگزار می کند: 🎙 با حضور: ➖ (نویسنده کتاب) ➖ محمد حنیف ➖ محمدرضا ترکی ➖ غلامرضا کافی ➖ محمود بشیری ➖ داوود ضامنی 📅 یکشنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ ،ساعت ۹:۳۰ 🏢 تهران و قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر و جرئیات نشست👇 🌐 iict.ac.ir/adabiatpaidari سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
"تجلی" هوا هوای تجلی ست، دوستان! صلوات! به شکر مقدم آن یار مهربان، صلوات! به دیده‌بوسی باران، درخت‌ها! لبخند! به پای‌کوبیِ خورشید، آسمان! صلوات! شهابی از وسط چشمه‌های نور گذشت ستاره‌های گهرریزِ کهکشان! صلوات! وزید باد بهار آی شاخه‌های جوان! به چشم‌روشنی باغ و باغبان صلوات! دوباره رو به چمن کرد شاهِ قبّه‌ی گل به یمن خنده‌ی شمشاد و ارغوان، صلوات! بر این دقایق زرّین و رنگ‌رنگ درود! بر این ترنم و آن شورِ ناگهان صلوات! تمام دشت شکوفاست از شقایق سرخ رسیده موسم آن رستخیز جان صلوات! هوا هوای تجلی است، دوست آمده است به "میم" اول "معشوق" عاشقان صلوات!
«سیمای پیامبر در شعر سده‏‌ی چهارم/ عصر سامانی» حضرت محمد(ص) یکی از سه پیمبری است که در اشعار دوران صفاری به نام او اشاره شده است. محمدبن مخلد سگزی در شعری که به مدح یعقوب در سال 251 سروده (۱۲۰۰ سال قبل)، او را معجزه‌ي پیامبر مکی معرفی کرده است: معجز پیغمبر مکّی تویی به کنش و به منش و به گوِشت(گفتار/گویش) (شاعران بی‌دیوان، ص ۱۴) در شعر سامانی پیامبر در حدود 14 درصد از مجموع اشارت دینی موجود در دیوان‌ها و اشعار موجود، حضور دارد و پس از علی(ع) دومین شخصیت این دوره است. تنها عصری که در آن نام رسول(ص)، پس از علی(ع) قرارگرفته (غیر از شعر پس از سده‌ی دهم)، دوران سامانی است؛ نكته‌اي که می‌تواند برآمده از نگرش مذهبی نزديك به شيعي حاکم بر شعر آن دوره باشد. از شاعران ساماني، رودکی در مدحش به سیرت نبی اشاره کرده است. او هم‌چنین تلمیحي پنهان، از روایت نامه‌نوشتن رسول به کسری بهره برده است. شهید بلخی هم سخن رودکی را «تلو نُبی» خوانده و ابوطیب مصعبی وزیر نصربن احمد سامانی در شعر شکوایی‌اش درباره‌ی جهان، براین که پیمبر «آن مرد تازی» تنها 63 سال عمر کرده حسرت خورده است: صد و اندساله یکی مرد غرچه(نامرد/ نادان) چرا شصت و سه زیست آن مرد تازی؟ (شاعران بی‌دیوان، ص ۵۶) بوشکور نخستین شاعری است که به مفهوم شفاعت رسول اشاره کرده، مفهومی که به صورتی آشکارا در یکی از ابیات دقیقی نیز دیده می‌شود. در نیمه‌ي دوم سده‌ي چهارم، اولین جایگاهی که در مقدمه‌ی منظومه‌ها درود فرستادن و نعتی کوتاه را درباره‌ي رسول می‌توان دید، مقدمه‌ی دانشنامه‌ی حکیم میسری(سروده:367-370) است. از شاعران این دوره کسایی بیش‌ترین اشاره را به رسول دارد؛ او بیش از همه در بیان حقانیت علی (ع) بین آن حضرت و رسول پیوند برقرار کرده و در قصیده‌ای که 370 سال پس از وقت پیمبر سروده، در تایید علی (ع) به نام و فضایل پیمبر چون علم و دانش او و مقام فخر انبیایی‌اش تلميح کرده است: آن نبی وز انبیا کس نی به علم او نظیر وین ولی، وز اولیا کس نی به فضل او قرین آن چراغ عالم آمد وز همه عالم بدیع وین امام امت آمد وز همه امت گزین... (دیوان کسایی، ص ۹۳) کسایی به فضل و برتری پیمبر بر دیگر انبیا و علی(ع) معتقد است و آن حضرت را نقطه‌ي مرکز دایره علم دو جهان معرفی می‌کند. او هم‌چنین برای آل پیامبر(ص) از عناوینی چون: عترت محمد، آل ياسين و آل عبا بهره می‌گیرد و در مرثیه‌ی امام حسين(ع) هم به پیوند آن حضرت با مصطفی (ص) اشاره کرده است. در شعر عصر سامانی عناوینی چون: پیغمبر، پیمبر، پیغمبر مکی، مرد تازی، رسول، نبی و پیغامبر در معرفي رسول(ص) کاربرد دارد. نام مصطفی هم بیش از دیگر نام‌های رسول(ص) درکنار محمد حضور دارد. از دیگر شاعران پایان سده‌ي چهارم و اوایل سده‏‌ی پنجم نیز در اشعاری مدحی از غواص و بندار رازی به نام رسول(ص) اشاره شده و ابوالیث طبری حدیثی از پیمبر نقل کرده است. در شاهنامه‌ي فردوسی هم، جدا از ابیات نعتی در آغاز کتاب، اشارات به پیغمبر هاشمي را به‏‌ویژه در داستان انوشیروان و هم‌چنین یزدگرد می‌توان دید؛ البته برخی از ابیات نعتی شاهنامه جزو ابیات الحاقی محسوب می‌شود. در خلال داستان اسکندر و اردشیر هم به شیوه‌ای که در منظومه‌ها رایج است، فردوسی در ابیات پایانی بر محمد(ص) درود فرستاده است. منجیک ترمذی نیز در وصف اسب از ترکیب «براق گام» استفاده کرده كه نخستین نشانه‌های معراج رسول در شعر این دوره است. https://eitaa.com/mmparvizan
به مناسبت مبعث رسول اکرم این یادداشت مرا بخوانید: سیمای حضرت رسول در آینه ادبیات کودک و نوجوان انجمن تخصصی کودک و رسانه انجمن تخصصی کودک و رسانه https://koodak.tv/15929/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C/
با سلام و احترام "دوره جامع عناصر و تکنیک های داستان نویسی با مصطفی مستور " .به صورت آنلاین و حضوری در تهران برگزار خواهد شد. (طی ۲۰ جلسه) . لینک ثبت نام در "دوره جامع عناصر داستان نویسی" : https://B2n.ir/u97040 هزینه آنلاین: 6,900,000 هزینه حضوری : 7,900,000 کد تخفیف ۲۰ درصد ثبت‌نام زود هنگام: mstr شروع دوره از : ۲ اسفند ۱۴۰۳ (پنجشنبه ها) همراه با گواهینامه بین المللی ظرفیت محدود گارنت آگاهی بدون مرز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای بی‌کفن که بر کفن خلق، نام توست شاهی اگر نشسته به تختی، غلام توست سرچشمه‌ی تداوم دین بر زمین پست از ارتفاع حنجره‌ی تشنه‌کام توست هر جا که جاده‌ای و سواری و مقصدی‌ست درگیر شرم، از سفر ناتمام توست "زخم از ستاره بر تنت افزون" و آسمان با سیل اشک در صدد التیام توست آتش چگونه شرم ندارد ز سوختن؟ وقتی که خاندان نبی در خیام توست شش گوشه است قبر تو زیرا که دست‌ها از هر طرف دراز به شوق سلام توست مشک برادر تو اگر شد تهی ز آب این اشک‌ها مقدمه‌ی انتقام توست... ✍ افشین علا