eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
صلوا علیه را فهمیدیم ولی سلموا تسلیما به چه معناست ؟ 💎ابوهاشم می گوید: همراه امام صادق علیه‌السلام در مسجد الحرام بودم؛ والی (مکه) بالای منبر رفت تا خطبۀ نماز جمعه را بخواند و این آیه را تلاوت کرد: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبيِّ يا أَيُّها الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَ سَلِّموا تَسليماً» (همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر صلوات می‌فرستند؛ اى مؤمنان! بر او صلوات فرستيد و آن گونه كه شايسته است، تسليم او باشيد؛ [سوره احزاب، آیه ۵۶]). پس امام علیه‌السلام فرمودند: «ای أباهاشم! (این مرد) چیزی گفت که تفسیرش را نمی‌داند! (منظور از تسلیم در آیه این است:) تسلیم ولایت علی علیه‌السلام شوید، تسلیم شدنی!» «عن أبي هاشم قال: كنت مع جعفر بن محمد علیهماالسلام في مسجد الحرام فصعد الوالي المنبر يخطب يوم الجمعة فقال "إن الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما" فقال جعفر علیه‌السلام يا أبا هاشم لقد قال ما لا يعرف تفسيره قال و سلموا الولاية لعلي تسليما.» 📖تفسير فرات کوفی، ص۳۴۲ 📖بحار الانوار، ج‏۳۶، ص۱۴۳ @Sibtayn
امام مالك بن انس [متوفاى 179] سه سال در شکم مادر بود مالك يكى از ائمه اربعه اهل سنّت است و مالكيه از فرقه هاى بزرگ فقهى به شمار مى آيد. اغلب مردم سرزمين هاى الجزاير، مغرب و برخى كشورهاى ديگر مالكى هستند و در فقه از مالك بن انس تقليد مى كنند. مالك علاوه بر اين كه از فقهاى بزرگ اهل سنّت و رئيس فرقه مالكيه است، مؤلف كتاب موطأ نيز باشد. چنان كه پيشتر اشاره شد، برخى معتقدند كتاب موطّأ بايد در زمره صحاح ستّه قرار گيرد. بنابراين مالك نزد اهل سنّت داراى شخصيت بزرگى است، امّا واقعاً همين طور است؟ در احوالات مالك نوشته اند: وى حدود سه سال در شكم مادرش باقى ماند 📚سير أعلام النبلاء:8 / 55 و 132; تاريخ الإسلام: 11 / 319; العبر في خبر من غبر: 1 / 210; صفة الصفوة: 2 / 177، شماره 189 و اين قضيّه عجيب براى اهل سنّت مشكل ساز شده است! حافظ قاضى عياض مالكى، در كتاب ترتيب المدارك كه در احوال علماى فرقه مالكيّه تأليف كرده است، به موضوع فوق اقرار نموده است. 📚ترتيب المدارك وتقريب المسالك: 1 / 112. هم چنين ر.ك: الإنتفاء في فضائل الثلاثة الأئمة الفقهاء: 12 محمّد بن اسحاق، مؤلف كتاب سيره و مغازى رسول الله صلى الله عليه وآله، با اشاره به توقف سه ساله مالك در رَحم مادر بر ضد مالك سخن گفته است. محمّد بن اسحاق همواره اين سؤال را مطرح مى كرده است كه اگر مالك واقعاً حلال زاده باشد، چگونه ممكن است نطفه وى سه سال در رحم مادرش باقى مانده باشد؟! 📚تهذيب الكمال: 24 / 415; تاريخ بغداد: 1 / 239 @Sibtayn
آیا زن می تواند چهار سال بچه را درون رحم خود نگه دارد ؟ داود بن رشید از ولیدبن مسلم روایت می‌کند که گفت: (قلت لمالک بن أنس إنی حدّثت عن عائشة أنها قالت: (لا تزید المرأة فی حملها علی سنتین قدر ظل المغزل) اين روايت از عائشه به اين گونه نيز نقل گرديده است: (الولد لا يبقى في البطن أكثر من سنتين و لو بظل المغزل) 📚سنن بيهقي, ج۷،ص۷۲۸ فقال:سبحان اللّه، من یقول هذا؟ هذه جارتنا امرأة محمد بن عجلان، امرأة صدق و زوجها رجل صدق، و حملت ثلاثة أبطن فی اثنتی عشرة سنة، تحمل کل بطن أربع سنین.) 📚 السنن الكبرى, ج ۷،ص۷۲۸ . سنن دار قطني,ج ۳،ص۳۲۲. به مالک بن انس گفتم:من از عایشه روایت کردم که وی گفت:زمان بارداری، از دو سال در نمی‌گذرد، گر چه به اندازه یک نخ. مالک گفت:منزه است خدا ! چه کسی این را می‌گوید؟ همسایه ما، زن محمدبن عجلان، که زن راستگویی است و همسر وی نیز راستگوست، سه مرتبه باردار گردیده و هر بار مدت بارداری وی، چهار سال به درازا کشیده است. @Sibtayn
معیار تشخیض حلالزادگی 1 ـ ابوسعید خدرى مى گوید: «کنّا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبِّهم علیّاً(رضی الله عنه)؛ فإذا وُلد فینا مولودٌ فلم یحبّه عرفنا أ نّه لیس منّا» 📚(. أسنى المطالب ، حافظ جزرى ، ص 8 [ص 58] ؛ شرح ابن أبی الحدید، ج 1 ، ص 473 [ج4، ص110 ، خطبه 56])؛ (ما انصار ، فرزندانمان را با دوست داشتن على(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم؛ پس هر گاه فرزندى از ما متولّد مى شد و او را دوست نداشت مى فهمیدیم او فرزند ما نیست) . 2 ـ عبادة بن صامت مى گوید : «کنّا نبور أولادنا بحبِّ علیّ بن أبی طالب(رضی الله عنه)؛ فإذا رأینا أحدهم لا یحبّ علیّ بن أبی طالب علمنا أنّه لیس منّا وأ نّه لغیر رِشْدَة»؛ 📚أسنى المطالب ، ص 8 [ص 58] ؛ نهایة ، ابن الأثیر، ج 1 ، ص 118 [ج1، ص161] (ما فرزندانمان را با دوست داشتن على ابن ابى طالب(رضی الله عنه) امتحان مى کردیم ، و چون مى دیدیم یکى از آنها على ابن ابى طالب(رضی الله عنه) را دوست ندارد ، مى فهمیدیم از ما نیست و از راه حلال به دنیا نیامده است) . @Sibtayn
آیا نسب ائمه اهل تسنن مشکلی دارد ؟ ابوبکر، محمد بن مسلم بن عبیدالله شهاب، معروف به زُهری از فقیهان و محدثان قرن دوم هجری است . زُهری به جهت این‌که برخی از صحابه پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را درک کرده است؛ از جمله تابعان حساب ‌شده است . 📚ابن کثیر دمشقی‌، البدایة و النهایة، ج‌۹، ص۳۴۰، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۷ق از او به عنوان عالم عصر خود یاد شده است، عالمی که روایات بسیاری را در ذهن خود داشته و از بسیاری نقل حدیث می‌کرده و بسیاری نیز از او نقل حدیث می‌کرده‌اند. 📚تمیمی سمعانی، ابو سعید عبد الکریم بن محمد، الانساب، ج۶، ص۳۵۰ ابن شهر آشوب می‌نویسد: زهری از کارگزاران و عمال بنی امیه بود و بعد داستانی را از او نقل می‌کند که در گره گشائی‌های ویژه حضرت سجاد (علیه‌السّلام) بیان خواهد شد و او آن چنان ملازم حضرت بود که بعضی از بنی مروان به او می‌گفتند: ‌ای زهری پیامبر تو چه می‌کند؟ و منظورشان علی بن الحسین (علیه‌السّلام) بود. 📚 خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۱۹۱. روایتی از زهری در کتب و مصادر اهل تسنن در مورد زنازاده بودن برخی از ائمه نقل شده است . 🔻 ابوبکر بن ابی شیبه (از اکابر علمای مخالفین و استاد محمد بن اسماعیل بخاری _ متوفای 235 هجری قمری) در کتاب "المصنف" در باب (من رخص في إمامة ولد الزنا) می نویسد: حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنْ بُرْدٍ أَبِی الْعَلَاءِ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، قَالَ: کَانَ أَئِمَّهٌ مِنْ ذَلِکَ الْعَمَلِ یَعْنِی مِنْ أَوْلَادِ الزِّنَا زهری می گوید: برخی از ائمه حاصل آن عمل بودند، یعنی زنازاده بودند 📚المصنف.ج4 ص319.ط دار الکنوز الإشبيليا 📌ابن حزم اندلسی (از علمای بزرگ و مشهور مخالفین) نیز در کتاب "المحلی" در باب (جواز إمامة ولد الزنا) این روایت را نقل می کند 📚المحلی بالآثار.ج3 ص128.ط دار الکتب العلمیة ✅ بررسی سند روايت 🔷🔸وكِيْعُ بنُ الجَرَّاحِ بنِ مَلِيْحِ بنِ عَدِيٍّ الرُّؤَاسِيُّ الإِمَامُ، الحَافِظُ، مُحَدِّثُ العِرَاقِ، أَبُو سُفْيَانَ الرُّؤَاسِيُّ، الكُوْفِيُّ، أَحَدُ الأَعْلاَمِ 📚سیر اعلام النبلاء.ج9 ص141.ط موسسة الرسالة 🔷🔸سفْيَانُ بنُ سَعِيْدِ بنِ مَسْرُوْقٍ الثَّوْرِيُّ هُوَ شَيْخُ الإِسْلاَمِ، إِمَامُ الحُفَّاظِ، سَيِّدُ العُلَمَاءِ العَامِلِيْنَ فِي زَمَانِهِ، أَبُو عَبْدِ اللهِ الثَّوْرِيُّ، الكُوْفِيُّ، المُجْتَهِدُ، مُصنِّفُ كِتَابِ (الجَامِعِ) 📚سیر اعلام النبلاء.ج7 ص230.ط موسسة الرسالة 🔷🔸برْدُ بنُ سِنَانٍ أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ الفَقِيْهُ، أَبُو العَلاَءِ الدِّمَشْقِيُّ، نَزِيْلُ البَصْرَةِ، مِنْ كِبَارِ العُلَمَاءِ... وَثَّقَهُ: النَّسَائِيُّ، وَغَيْرُهُ 📚سیر اعلام النبلاء.ج6 ص151.ط موسسة الرسالة 🔷🔸أخْبَارُ الزُّهْرِیِّ مُحَمَّدُ بنُ مُسْلِمِ بنِ عُبَیْدِ اللهِ الإِمَامُ، العَلَمُ، حَافِظُ زَمَانِه، أَبُو بَکْرٍ القُرَشِیُّ، الزُّهْرِیُّ، المَدَنِیُّ، نَزِیلُ الشَّامِ 📚سیر اعلام النبلاء.5 ص326.ط موسسة الرسالة سوالی که با مطالعه این روایت به ذهن می زند این است که منظور زهری از ائمه چه کسانی هستند ؟ ابن ابی شیبه این روایت را در ضمن روایاتی که در مورد شرایط امام جماعت و کسانی که می توان در نماز به انها اقتدا کرد ، اورده است . ابن حزم در ذیل این روایت ، روایت دیگری از زهری نقل می کند : وعن معمر قال سألت الزهري عن ولد الزنا: هل يؤم؟ قال نعم، وما شانه؟! معمر می گوید از زهری سوال کردم که ایا می توان در نماز به زنازاده اقتدا کرد ؟ زهری در جواب گفت : بله گناه زنازاده چیست ؟ که نشان می دهد از ائمه در کلام زهری ، امام جماعت در نماز را فهمیده است . ظاهرا از کلمه امام و ائمه در امام جماعت در نماز استفاده می شده است و منظور زهری این است که تعدادی از ائمه جماعت و جمعه ی حکومت بنی امیه زنازاده بوده اند و این به قدری معروف بوده که زهری به ان اعتراف می کند و می گوید : اشکالی ندارد که زنا زاده امام جماعت و جمعه باشد . @Sibtayn
امام جواد علیه‌السلام خطاب به عمویشان عبدالله بن موسی الکاظم فرمود: يَا عَمِّ إِنَّهُ عَظِيمٌ عِنْدَ اَللَّهِ أَنْ تَقِفَ غَداً بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَقُولَ لَكَ لِمَ تُفْتِي عِبَادِي بِمَا لَمْ تَعْلَمْ وَ فِي اَلْأُمَّةِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْكَ . «وای بر تو عمو! نزد خداوند بسیار بزرگ است که فردای قیامت در پیشگاه او حاضر شوی و به تو بگوید: «با آن که در میان امت، داناتر از تو وجود داشت چرا (از روی هوای نفس) بندگان مرا با فتواها و سخنان دروغین خود فریفتی»؟ 📚بحار الأنوار ج۵۰ ص۹۹ @Sibtayn
☘️ آیا می خواهی از رفقای امیرالمومنین علیه السلام باشی ؟ ▫️ابو بصير روايت كرده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه در هر شب جمعه سورۀ واقعه را تلاوت كند، خداوند او را دوست مى‌دارد و محبّت او را در دل تمام مردم قرار مى‌دهد، و در دنيا هرگز روى بدبختى و تنگدستى را نبيند، و هيچ آسيبى از آسيبهائى كه مخصوص دنياست به او نمى‌رسد، 👈و از همراهان و همنشينان امير مؤمنان على عليه السّلام مى‌گردد. و اين سوره تنها به آن حضرت اختصاص دارد و ديگران با او در اين فضيلت شريك نيستند. عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ اَلْوَاقِعَةَ أَحَبَّهُ اَللَّهُ وَ أَحَبَّهُ إِلَى اَلنَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَمْ يَرَ فِي اَلدُّنْيَا بُؤْساً أَبَداً وَ لاَ فَقْراً وَ لاَ فَاقَةً وَ لاَ آفَةً مِنْ آفَاتِ اَلدُّنْيَا وَ كَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هَذِهِ اَلسُّورَةُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَاصَّةً لاَ يَشْرَكُهُ فِيهَا أَحَدٌ . 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۱۱۷ وسائل الشیعة , جلد۶ , صفحه۱۱۲ تفسیر البرهان , جلد۵ , صفحه۲۴۹ @Sibtayn
طول عمر حضرت خضر در خصوص طول عمر حضرت خضر علیه‌السلام نظر شما را به روایتی که از قول امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند جلب می‌کنیم: آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه برای رسالتش طولانی گردانید و نه به جهت کتابی که بدو نازل کند و یا این‌که به‌وسیله او و شریعتش، شریعت پیامبران پیش از خود را نسخ کند و نه به جهت امامتی که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به خاطر طاعتی که خدا بر او واجب ساخته بود؛ بلکه خدای جهان‌آفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمر گرامی قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را در دوران غیبت او بسیار طولانی سازد و می‌دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، به همین جهت عمر این بنده صالح خویش (خضر) را طولانی ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم ـ علیه‌السلام ـ بدان تشبیه گردد و بدین‌وسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردد. بدون تردید او زنده است و اکنون بیش از شش هزار سال از عمر شریفش می‌گذرد. 📙شیخ صدوق، کمال‌الدین، ج ۳، ص ۳۵۷. 📚علامه محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۲۲. 📗یوم الخلاص، ص ۱۵۷. @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر می خواهید صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه دستت را بگیرد استاد احمدی اصفهانی @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همسران پیامبر صلی الله علیه و اله استاد بندانی نیشابوری مشاهده در Youtube @Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد لائیک و کافر دانشگاه تگزاس امریکا که با مطالعه نهج البلاغه مسلمان شد @Sibtayn
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اقای عبدالسلام کمانگیر محافظ مولوی عبدالحمید و سنی شش اتشه با دیدن معجزه حضرت ابالفضل علیه السلام شیعه شد @Sibtayn
🔸جابر گويد: از حضرت باقر عليه السّلام پرسيدم در بارۀ تفسير اين آيه در فرمودۀ خداى عزّ و جلّ‌ « وَ لَئِنْ‌ قُتِلْتُمْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اَللّٰهِ‌ أَوْ مُتُّمْ‌ » (و اگر در راه خدا كشته شويد،يا بميريد... آل عمران 157:3) 🔹فرمود: آيا تو ميدانى راه خدا كدام است‌؟ 🔸 گويد:عرض كردم؛نه به خدا قسم،مگر آنكه آن را از شما بشنوم، 🔹فرمود: راه خدا و«سبيل اللّٰه»علىّ‌ عليه السّلام و فرزندان او مى‌باشند،كسى كه در راه ولايت او كشته شود،در راه خدا مقتول گرديده و هر كس كه در ولايت على بميرد در راه خدا جان داده است. 🔸عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ اَلْآيَةِ فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أَوْ مُتُّمْ 🔹قَالَ فَقَالَ أَ تَدْرِي مَا سَبِيلُ اَللَّهِ 🔸قَالَ قُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ إِلاَّ أَنْ أَسْمَعَهُ مِنْكَ 🔹 قَالَ سَبِيلُ اَللَّهِ هُوَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ ذُرِّيَّتُهُ وَ سَبِيلُ اَللَّهِ مَنْ قُتِلَ فِي وَلاَيَتِهِ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ مَنْ مَاتَ فِي وَلاَيَتِهِ مَاتَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ . 📖تفسير فرات ج۱ ص۹۸ 📖معاني الأخبار ج۱ ص۱۶۷ @Sibtayn
حسين عليه السلام در کربلا کشته نشد «ضیاءالدین ابن الاثیر الجزری» از علمای اهل سنت قرن ششم و هفتم هـ ق در کتاب «الوشی المرقوم فی حل المنظوم» به صورت صریح اعتراف می کند: اعلم ان الحسين لم يقتل بكربلاء انما قتل في يوم السقيفة «بدان که حسین علیه السلام در روز عاشورا و در کربلا کشته نشد؛ بلکه در واقع در سقیفه کشته شد». ابن خلکان ، در باره اين كتاب، چنين مى‌گويد: « كتاب الوشی المرقوم با اينكه مختصر است در نهايت حسن و فايده است». @Sibtayn
آیا می دانید برای اثبات زنا چهار شاهد باید شهادت بدهند ولی در قتل دو شاهد کافی است ؟ ☘️از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام روايت كرده‌اند: به حضرت عرض شد: 🔸چرا در زنا چهار شاهد لازم بوده ولى در قتل دو شاهد كافى است‌؟ حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى متعه و ازدواج موقّت را براى شما حلال نموده و چون مى‌دانست اين ازدواج مورد انكار قرار مى‌گيرد لا جرم به منظور احتياط‍‌ و مصلحت شما چهار شاهد را براى ثبوت زنا اعتبار فرمود و اگر چنين حكمى نمى‌نمود بسا در موردى كه شما نكاح موقّت نموده‌ايد مورد نسبت سوء واقع مى‌شديد و زانى تلقّى مى‌گرديديد و حكم آن بر شما اجراء مى‌شد ولى بعد از اعتبار قيام چهار شاهد چون كمتر اتّفاق مى‌افتد كه چهار شاهد عادل بر وقوع امرى (زنا)متّفقا به توانند شهادت دهند لا جرم از پيامدهاى سوء آن بدين ترتيب محفوظ‍‌ گرديده‌ايد. عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ قِيلَ لَهُ 🔸لِمَ جُعِلَ فِي اَلزِّنَا أَرْبَعَةٌ مِنَ اَلشُّهُودِ وَ فِي اَلْقَتْلِ شَاهِدَانِ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَحَلَّ لَكُمُ اَلْمُتْعَةَ وَ عَلِمَ أَنَّهَا سَتُنْكَرُ عَلَيْكُمْ فَجَعَلَ اَلْأَرْبَعَةَ اَلشُّهُودَ اِحْتِيَاطاً لَكُمْ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَأُتِيَ عَلَيْكُمْ وَ قَلَّمَا يَجْتَمِعُ أَرْبَعَةٌ عَلَى شَهَادَةٍ بِأَمْرٍ وَاحِدٍ . 📕من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۶۵ 📙علل الشرایع ج۲ ص۵۰۹ @Sibtayn
🔸محمد بن فضل مى‌گويد: به امام كاظم عليه السّلام عرض كردم:قربانت گردم،از يكى از برادرانم خبرى مى‌رسد كه آن را نمى‌پسندم و وقتى از خود او مى‌پرسم وى منكر آن مى‌شود با آن كه گروه مورد اعتمادى آن را از او نقل مى‌كنند. 🔹امام عليه السّلام در پاسخ فرمود: اى محمّد!گوش و چشمت را پيرامون برادرت تكذيب كن،و اگر پنجاه سوگند خورنده نزد تو گواهى دهند و او سخن ديگرى گويد سخن برادر خود را تصديق و سخن آنان را تكذيب كن، و از او خبرى را منتشر نكن كه موجب زشتى او گردد و آبرويش را بريزد كه اگر چنين كنى از كسانى خواهى بود كه خداوند در بارۀ آنها فرموده: « إِنَّ‌ اَلَّذِينَ‌ يُحِبُّونَ‌ أَنْ‌ تَشِيعَ‌ اَلْفٰاحِشَةُ‌ فِي اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا لَهُمْ‌ عَذٰابٌ‌ أَلِيمٌ‌ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: 🔸قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اَلرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِي يَبْلُغُنِي عَنْهُ اَلشَّيْءُ اَلَّذِي أَكْرَهُهُ فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُنْكِرُ ذَلِكَ وَ قَدْ أَخْبَرَنِي عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ 🔹فَقَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَكَ قَوْلاً فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ لاَ تُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ فَتَكُونَ مِنَ اَلَّذِينَ قَالَ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ : «إِنَّ اَلَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ اَلْفٰاحِشَةُ فِي اَلَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِيمٌ » . 📚الکافي ج۸ ص۱۴۷ @Sibtayn
دعای فرج، دعایی است که با عبارت «إلهی عَظُمَ البَلاء» آغاز می‌شود. این دعا برای اولین بار در کتاب کنوز النجاح شیخ طبرسی آمده و آثاری چون وسائل الشیعه (اثر شیخ حر عاملی) و جمال الاسبوع (اثر سید بن طاووس) نیز آن را نقل کرده‌اند. @Sibtayn
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای الهی عظم البلا با صدای علی فانی @Sibtayn
آیا می دانید تسبیحاتی داریم به نام تسبیحات امیرالمؤمنین (علیه السلام) كه دارای فضیلت بسیار زیادی است؟ كیفیت این تسبیحات: ١٠ بار سبحان الله ١٠ بار الحمدلله ١٠ بار الله اكبر ١٠ بار لا اله الا الله بعد از هر نماز فضیلت این تسبیحات: امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به براء بن عازب فرمودند: آیا كاری به تو یاد دهم كه چون آن را انجام دهی، از اولیای خدا خواهی بود؟ فرمود بله. حضرت تسبیحات فوق را به او آموزش داداند و سپس فرمودند: هر كس این تسبیحات را بعد از هر نماز بخواند، خدا هزار بلای دنیوی را از او دور می كند، كه آسان ترین آن بازگشت از دین است و در آخرت برای او هزار منزلگاه آماده می كند كه یكی از آن منزلت ها مجاورت رسول خدا صلی الله علیه و آله است . 📚منابع : الدعوات (سلوة الحزین) قطب الدین راوندی ، ص 49 مستدرك الوسائل، ج٥، ص ٨٢ بحار الانوار، چ بیروت، ج ٨٣، ص٣٤. @Sibtayn
اولین کسی که وارد بهشت می شود حضرت امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارشان علیه السلام، از جابربن عبدالله انصاری نقل می فرمایند که: شنیدم از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: اولین کسی که از بین پیامبران و صدیقین داخل بهشت می شود، علی بن ابی طالب علیهماالسلام است. در این هنگام ابودجانه برخواست و عرض کرد: ای رسول خدا ! آیا شما «در گذشته» از قول خداوند متعال به ما خبر نداده بودید که: بهشت بر انبیا حرام است تا شما داخل شوی؟ و بر امت های گذشته نیز حرام است تا امت شما داخل شوند؟ پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: آری، اما آیا نمی دانی حامل پرچم هر قومی پیشاپیش آن قوم حرکت می کند؟ و علی علیه السلام در روز قیامت حامل پرچم «حمد» می باشد که پیشاپیش من حرکت می کند و اوست صاحب پرچم من، پس او قبل از من وارد بهشت می شود در حالی که عَلَم با اوست و من به دنبال او می روم. در این هنگام علی علیه السلام از جای برخاست و در حالی که صورت مبارکش از شادی بر افروخته شده بود، عرض کرد: ای رسول خدا! خدا را حمد و سپاس می گویم که ما را واسطه شما شرافت عنایت فرمود. 📚منبع: المناقب « خوارزمی»: 319 @Sibtayn
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله : هر بنده ای که پس از اتمام نماز دستهایش را به دعا بلند کند و بگوید : اَللَّهُمَّ إِلَهِي وَ إِلَهَ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ يُوسُفَ وَ إِلَهَ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَسْتَجِيبَ لِي دَعْوَتِي فَإِنِّي مُضْطَرٌّ وَ تَعْصِمَنِي فِي دِينِي فَإِنِّي مُبْتَلًى وَ تَنَالَنِي بِرَحْمَتِكَ فَإِنِّي مُذْنِبٌ وَ تَنْفِيَ عَنِّي اَلْفَقْرَ فَإِنِّي مِسْكِينٌ پروردگارا ای خدای من و خدای ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و یوسف و خدای جبرئیل و میائیل و اسرافیل ، از تو تقاضا دارم که دعایم را اجابت فرمایی که من درمانده و پریشانم و من را در دینم نگهبان باشی که من گرفتار و مبتلایم و مرا مشمول رحمت و بخششت فرمایی که گنهکارم و فقر و بیچارگی را از من دور فرمایی که من مسکین و بینوایم بر خداوند است که دستانش را ناامید بر نگرداند 📗سلوة الحزين ج۱ ص۵۰ 📙مستدرك الوسائل ج۵ ص۸۲ @Sibtayn
وسیله نجات الهی امام رضا علیه السلام فرمود: هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد، بوسیله ما از خداوند یاری بجوئید، همانطور که کلام او در قرآن است که فرمود: برای خدا، نامهای نیک است؛ خدا را به آن نام‌ها بخوانید. 💎قالَ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : «إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ هُوَ قَوْلُهُ: وَ لِلّٰهِ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ فَادْعُوهُ بِهٰا 📖(سورة الأعراف: آیة 180) 📚البرهان في تفسير القرآن، ج ۲ ص۶۱۷ 📙الإختصاص ج۱ ص۲۵۲ @Sibtayn
🔷🔶 ! 👈🏼👈🏼 از جمله موارد اسف‌باری که در روایات جعلی، در مهم‌ترین کتاب اهل‌سنت، ، دیده می‌شود آن‌که: در روایتی، موردی بسیار عجیب و خنده‌آور از فراموشی نماز پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ را بیان کرده و چنین می‌گوید: صلَّی بِنا النبیُّ صلی الله علیه [وآله] وسلم الظُّهرَ رَکعَتَینِ، ثُمَّ سَلِّمَ، ثُمَّ قام إلی خَشَبَة فی مُقَدَّم المَسجِد وَوَضَعَ یَدَهُ عَلیها. وفی القَومِ یَومَئِذٍ أبوبَکر وَعُمَرُ، فَهَابَا أَن یُکَلِّمَاهُ وَخَرَجَ سَرَعَانُ الناس، فَقَالُوا: قَصُرَت الصَّلاةُ. وفی القَومِ رَجُلٌّ کان النّبیِ صلی الله علیه [وآله] وسلم یَدعُوهُ ذَا الیَدَینِ، فقال: یا نَبِیِّ الله! أَنَسیتَ أَم قَصُرَت؟! فقال: لم أَنسَ وَلَم تَقصُر. قالوا: بَل نَسیتَ یا رَسُولَ الله! قال: صَدَقَ ذُو الیَدَینِ. فَقَامَ: فَصَلَّی رَکعَتَینِ، ثُمّ سَلِّمَ، ثُمَّ کَبَّرَ، فُسَجَد مِثلَ سُجُودِهِ أو أَطوَلَ، ثُمَّ رَفَعَ رَاسَهُ وَکَبِّرَ، ثُمَّ وضع مِثلَ سُجُودِهِ أو أَطوَلَ ثُمَّ رَفَعَ رَاسَهُ وَکَبِّرَ(۱). 📝 پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌[وآله] دو رکعت نماز با ما خواند و سلام داد. آن‌گاه برخاست و به سوی تخته‌ای که همیشه در حال سخنرانی در مسجد بدان تکیه می‌زد، رفت. در آنجا ایستاد و دست‌هایش را به هم کوفت - چنان‌که انسان‌های غضبناک می‌کنند -. آن روز هم بودند، ولی هیبت رسول‌خدا مانع شد که آن دو سخنی بگویند. آن‌هایی که عجله داشتند، گفتند: پیامبر، نماز را کم کرد و آن‌ها به سرعت از مسجد خارج شدند تا این‌که در میان مردم (۲) برخاست و عرضه داشت: ای رسول‌خدا، آیا فراموش کردی، یا نماز کم شده؟! حضرت فرمود: نه فراموش کردم و نه نماز کم شده است. آن‌گاه از دیگران سؤال کرد: آیا مطلب همان‌طور است که ذوالیدین می‌گوید و من نماز را کم خوانده‌ام؟ عرضه داشتند: بله یا رسول الله، شما نماز را کم خواندید! پس از این سخن، - با وجود فاصله‌ای طولانی که ایجاد شده بود - پیامبر دوباره به جای خود بازگشت و نماز را ادامه داد و دو رکعت نماز دیگر خواند و به‌جای آورد و ... ➖ علمای اهل‌سنّت بر اساس همین روایات فتوا داده و وجود فاصله میان رکعات نماز را جایز دانسته‌اند در حالی که یکی از اشکالات اساسی این روایت آن است که «ذوالیدین» و یا «ذوالشمالین» که به جهت دست‌های بلندش به این نام خوانده می‌شد در سال دوّم هجرت و در جنگ بدر به‌شهادت رسیده است، یعنی پنج سال قبل از آن که ابوهریره اسلام بیاورد و حتی مدینه را دیده باشد؛ حال چگونه ابوهریره بدون هرگونه واسطه و به‌طور مستقیم می‌تواند خود را شاهد این ماجرا معرفی کرده و از «ذوالیدین» روایت نقل کند! (۳) 📚 منابع: ۱. الجامع الصحیح المختصر (صحیح البخاری، محمدبن‌اسماعیل‌بخاری، دارالنشر: دارابن‌کثیر، الیمامة، بیروت، ۱۴۰۷ - ۱۹۸۷، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا)، ج۵، ص۲۲۴۹، ح۵۷۰۴، کتاب الادب، باب۴۵، بَابُ ما یَجُوزُ من ذِکرِ الناس نَحو قَولِهِم الطَّویلُ وَالقًصیِرُ... ۲‌. او را به سبب دست‌های بلندش به این نام و یا «ذوالشمالین» خوانده‌اند.. در برخی دیگر از روایات از «ذوالیدین» به «ذوالشمالین» یاد شده که هر دو لقب برای عبد عمروبن نضله از قبیله خزاعه است. ۳. سند روایت چنین است: حدثنا حَفصُ بن عُمَرَ حدثنا یَزِیدُ بن إبراهیم حدثنا مُحَمّدٌ عن أبی‌هُرَیرَةَ. و در متن روایات، ابوهریره به‌طور مستقیم از ذوالیدین چنین روایت می‌کند: وفی القَومِ رَجُلٌ کان النبی صلی الله علیه [وآله] وسلم یَدعُوهُ ذَا الیَدَینِ فقال: یا نَبِیَّ الله! أَنَسیِتَ أَم قَصُرَت؟! فقال: لم أَنسَ وَلَم تَقصُر. قالوا: بَل نَسِیتَ یا رَسُولَ اللهِ. قال: صَدَقَ ذُوالیَدَینِ. @matalebe_nab_dar_menbar @Sibtayn
تفاوت منزلی که در ان قران خوانده می شود با دیگر منازل امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: 🔺خانه‌اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خداى عز و جل (و ياد او) در آن بشود، بركتش بسيار گردد، و فرشتگان در آن بيايند و شياطين از آن دور شوند، و براى اهل آسمان مى‌درخشد چنانچه ستارگان براى اهل زمين مى‌درخشند، 🔻و خانه‌اى كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خداى عز و جل در آن نشود بركتش كم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شياطين در آن حاضر گردند. قال اميرالمؤمنين عليه السلام : 🔺الْبَيْتُ الَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ 1️⃣ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ 2️⃣وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ 3️⃣وَ تَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ 4️⃣وَ يُضِي‌ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا يُضِي‌ءُ الْكَوْكَبُ الدُّرِّيُّ لِأَهْلِ الْأَرْضِ 🔻وَ الْبَيْتُ الَّذِي لَا يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ لَا يُذْكَرُ اللَّهُ فِيهِ 1️⃣تَقِلُّ بَرَكَتُهُ 2️⃣ وَ تَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ 3️⃣وَ تَحْضُرُهُ الشَّيَاطِينُ 📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج: 2 ص : 499 @sibtayn