حضرت آیت الله علیدوست
حکومت حقّه و ساخت خانه مشترک بشریت از اهداف قیام امام زمان(عج) است
https://fa.abna24.com/story/1350981
آیت الله «ابوالقاسم علیدوست» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ابنا به سوالاتی درباره مهدویت پاسخ گفته است، که در پی می آید:
ابنا: در ابتدا درباره معنای لغوی و اصطلاحی انتظار بگویید.
ـ انتظار اصطلاح خاصی ندارد در زمانی که برای امام زمان(عج) در زمان غیبت به کار می رود، انتظار همان انتظار است. وقتی که منتظر یک واقعه هستیم، مثلا کنکور در پیش است و دانشآموزی میخواهد در کنکور شرکت کند یا اینکه قرار است میهمان عزیزی بیاید و منتظر او هستیم، واژه انتظار به کار میرود. انتظار را به همین معنا در عصر غیبت و درباره منتظران به کار میبریم، یعنی ما منتظر میهمانی هستیم ـ البته او میهمان نیست و صاحبخانه است ـ و منتظر تشکیل یک حکومت عدل و ساخت خانه مشترک برای بشریت هستیم که همه بشریت با عقاید مختلف در یک ساختمان جمع شوند.
پس انتظار یعنی منتظر همچنین واقعهای بودن است، پس با این معنا برای انتظار تابویی درست نکردیم که اصطلاح خاصی داشته باشد. طبیعتاً کسی که منتظر است باید وقایع را رصد کند و آمادگی داشته باشند. در "آمادگی داشتن" مهم این است که از توهم به واقعیت برسیم؛ گاه انسان فکر می کند که آماده است، در حالی که آماده نیست، مثل دانشآموزی که درست درس نخوانده است، اما فکر میکند که برای کنکور آماده است! و زمانی که وقت امتحان کنکور میرسد، میفهمد که آماده نبوده است.
لذا من بین حفظ آمادگی و واقعیت آمادگی فرق میگذارم؛هیچ کس هم مثل انسان نمیتواند تشخیص دهد که آیا واقعاً آمادگی دارد یا در توهم آمادگی است. پس بعد از رصد و کنترل، بحث آمادگی پیش میآید و منتظر باید آمادگی داشته باشد. وظیفه سوم پس از رصد و آمادگی، مختلف میشود برای نمونه حاکمیت، فرهیختگان و مردم وظایفی برعهده آنان است که به هر کدام از آنها اشاره میکنم.
حاکمیت باید به گونه ای رفتار کند که مردم لَه لَه آمدن بهار را داشته باشند، حاکمیت به گونهای عمل نکند که مردم فاصله بگیرند و خدای نکرده بگویند که اگر مهدی بیاید به همین شکل و قالب رفتار میکند و ما با خلاء اعتقادی مواجه شویم. حاکمیت باید عدالت، شفافیت، شایستهسالاری و صداقت خود را نشان دهد، و کاری کند که مردم را آماده و اعتقاد آنان را راسخ کند.
وظیفه مردم معرفت نسبت به امام زمان(عج) و برنامه ایشان است. بعد از معرفت، مرحله عمل است. اگر کسی امام را شناخت، باید شناخت او رنگ عمل پیدا کند. وظیفه دیگر انتقال است که بیشتر وظیفه رسانهها، روحانیون و نهادهای مذهبی است؛ معرفت، عمل و انتقال معارف به نسلی که می خواهد در حکومت مهدوی زیست کند، لذا هر کدام از منتظران شأنی دارند.
ابنا: از دیدگاه شما آسیبشناسی بحث مهدویت چه مسائل و مواردی است؟
ـ انتظار بسیار ارزشمند است و اساساً تشیع بدون انتظار، مفهوم اصلی خود را از دست میدهد؛ هر چند که تشیع در مفهوم انتظار منحصر نیست. لذا انتظار باید آسیبشناسی شود و به شدت با خرافه مبارزه گردد. متأسفانه رسانهها، جلسات مذهبی و حتی رفتارهای مسئولان ما خرافهزا است، گاهی حرفها و نکاتی گفته میشود که نه سند دارد و نه قابل دفاع است! بنابراین باید به شدت مواظب این ویروس و میکروب بود که وارد جامعه، رسانه و سخنرانیها نشود.
دوم از آسیبهای انتظار که متأسفانه من حس میکنم رگههای آن مشخص شده، انحصار است؛ برخی مثل بعضی از برنامههای مذهبی میخواهند امام زمان(عج) را در انحصار خودشان بگیرند. من یک زمان درباره اربعین گفتم که اربعین حتی برای شیعه نیست، بلکه برای انسان و هر کسی که مرام امام حسین(ع) را دوست دارد، است. لذا بعضی میخواهند انتظار را در انحصار بگیرند، دیوار بچینند و تحجیر کنند در حالی که این کار درست نیست، و انتظار برای همه است. یعنی انتظار "من الاسلام للانسان" است، از اسلام برای انسان است. به عبارت دیگر هر انسانی میتواند منتظر باشد و ما نباید امام زمان(عج) را در انحصار گروه خاص قرار دهیم یا اگر ایشان را سیاسی کنیم که طرفهای می شود، پس انتظار و مهدویت انحصاری ندارد.
چنانچه که نباید تضییق کرد، برخی میگویند که امام زمان(عج) میآید تا کشتار وسیعی راه بیندازد، سختگیری میکند تا اسلام را حاکم کند، این سخنان نشان از یک روحیه مریض و مالیخویایی است. برنامه امام زمان(عج) ضمن این که بر حفظ ارزشها است، بر صلح و توسع است. هدف امام ساخت خانه مشترک بشریت است، یعنی خانهای که بشریت میتواند در آن جا بگیرد ولو این که عقاید مختلف داشته باشد. ما اعتقاد داریم که اغلب انسانها در آن زمان هدایت میشوند و راه حق را پیدا میکنند و بنا نیست شاغول انداخته شود و به جای دیوار، پل زده میشود.
پس خرافه، انحصار و تضییق از آسیبهای این پدیده مبارک میباشد که باید مواظب بود.
✅ معرفی کتاب تقریرات فقهی؛ کتاب غناء
📚 «تقریرات فقهی (۱): کتاب غناء»، مجموعه تقریر دروس استاد محسن فقیهی در باب مساله فقهی «غناء» است که توسط موسسه فقهی دارالثقلین امام عصر(عج) و انتشارات دارالعلم منتشر گردیده است.
🔹 کتاب تقریرات فقهی (۱) استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در چهار فصل به ترتیب به مباحث زیر نگاشته شده است:
1️⃣ فصل اول: در این فصل، معنا و ماهیت غناء تبیین میشود.
2️⃣ فصل دوم: این فصل، وظیفه گونهشناسی حکم غناء را دارد.
3️⃣ فصل سوم: این فصل به بررسی مستثنیات حکم حرمت غناء اختصاص یافته است.
4️⃣ فصل چهارم: در فصل پایانی این کتاب، برخی از احکام غناء بررسی میشود.
☎️ علاقهمندان برای تهیه آثار فوق و کسب جزئیات بیشتر میتوانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۱۵۴۱ تماس حاص نمایند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31217
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشر
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🗞فراخوان بیست و پنجمین همایش کتاب سال و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔻ویژه:
▫️کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۱
▫️پایاننامههای سطح4(دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۱
🔻مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۱ در نشریات علمی منتشر شده است
⏱ مهلت ارسال آثار:
پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
🌐 ثبتنام اینترنتی:
http://bookr.ismc.ir/
💠💠💠💠💠💠
📞 تلفن:
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۴
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۵
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۹
📡 پایگاه اطلاعرسانی:
@ketabesal
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@riismc I معاونت پژوهش
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیتالله علیدوست روایت کرد:
🎙 پادکست صوتی| خاطره شهید سید اسماعیل بلخی از شبی که در زندان گذارند
🔻دین اینگونه به دست من و شما رسیده است...
➖ در مقطع انقلاب، شما می بینید حدود 300 هزار شهید برای حفظ دین داده شده، این باید آبیاری و حفاظت شود.
🔹 من و شما رسالت حفاظت از تراث را داریم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🔔 کرسی ترویجی «موضوع شناسی فقهی بازنمایی چهره معصومین در آثار نمایشی»
👤 ارائه:
حجتالاسلام والمسلمین محمد عشائری منفرد
👤 ناقد:
حجتالاسلام والمسلمین سید حمید میرخندان
👤دبیر علمی:
حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی
📆 زمان: شنبه 20 اسفندماه
⏰ ساعت 16:30
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
#کرسی_ترویجی
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کند:
هشتمین نشست از سلسله نشستهای نوآوری در سیاستگذاری اقتصادی
🔰 موضوع:
بررسی و نقد طرح نظام جبران خدمات دولتی با رویکرد عدالت اقتصادی
ارائه کنندگان:
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
دکتر احسان ولدان
پژوهشگر اقتصادی
دکتر روح الله هنرور
پژوهشگر اقتصادی و مدیر اندیشکده حکمران
🔰 اعضای نشست:
دکتر محمدجوادتوکلی
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی
دکتر احمد توکلی
استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دیده بان عدالت و شفافیت
دکتر محمد نعمتی
هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مشاور وزیر اقتصاد
دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی
معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم رجایی
دانشیار گروه اقتصاد موسسه امام خمینی ره
دکتر سید احمد حبیب نژاد
معاون پژوهشی معاونت حقوقی ریاست جمهوری
دکتر محمد حسن حسین زاده
مدیر کل حقوق شهروندی ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه
دکتر رحیم سرهنگی
رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قاسمی
استاد حوزه و پژوهشگر اقتصادی
علی اصغر ربیعی
دبیر علمی نشست
مکان: پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی ودارایی
یکشنبه21 اسفند ماه1401
زمان: ساعت14 تا 17
پیوند شرکت در نشست:
🔗 https://b2n.ir/earcc
📃 اطلاعات بیشتر در خصوص نشستها:
🔗https://b2n.ir/economicpolicymaki
انجمن فقه وحقوق اسلامی حوزه
با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به"انجمن فقه وحقوق اسلامی حوزه"در فضای مجازی بپیوندید
ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
انتخاب حضرت آیت الله حبیبی تبار در انتخابات هیئت مدیره انجمن علمی زن و خانواده حوزه علمیه (با رای قاطع اعضا) و همچنین انتخاب معظم له به ریاست انجمن علمی زن و خانواده را به استاد محترم تبریک عرض میکنیم.
انجمن فقه و حقوق اسلامی
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔔 بیستوپنجمین همایش کتاب سال حوزه فراخوان شد
🔻ویژه:
◻️کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۱
◻️پایاننامههای سطح۴(دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۱
◻️مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۱ در نشریات علمی منتشر شده است
🔻مهلت ارسال آثار:
◻️پایان اردیبهشت ۱۴۰۲
📎 ثبتنام اینترنتی: bookr.ismc.ir
#کتاب_سال_حوزه
#جشنواره_مقالات_علمی
#معاونت_پژوهش
#کتاب
#مقاله
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🔰 هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔹شرایط ثبت نام:
- حوزوی بودن نویسنده مقاله؛
- مقاله میبایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی در سال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد؛
- مقاله میتواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد؛
🔸ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام میشود.
- بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه؛
- ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی؛
- بارگذاری فایل word یا PDF مقاله؛
- بارگذاری فایل PDF شماره نشریهای که مقاله در آن چاپ شده است؛
- بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله؛
- ارسال یک نسخه از نشریه به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه؛
🔘 مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
📞۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۸ | ۶۰۹
__________________
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🔔هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
🗒ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
🗓 زمان برگزاری: آبان ماه ۱۴۰۲
🗓ارسال چکیده مقالات ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
➖ارسال اصل مقالات: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
⬅️کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی - امنیتی
👤 رئیس کمیسیون:
حجت الاسلام والمسلمین حمید نگارش
👤 دبیر کمیسیون:
حجت الاسلام والمسلمین احمد شعبانی
➖محور ویژه کمیسیون : چیستی، چرایی و چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی امنیتی
1️⃣محور اول چیستی و چرایی علوم انسانی دفاعی امنیتی
(پیشینه، ماهیت ضرورت و اهمیت)
2️⃣محور دوم: مبانی نظری و فلسفه های مضاف علوم انسانی دفاعی امنیتی
3️⃣محور سوم: روش شناسی علوم انسانی دفاعی امنیتی
4️⃣محور چهارم : مسائل و نظریات علوم انسانی دفاعی امنیتی
5️⃣محور پنجم: چیستی، چرایی و چگونگی الهیات دفاعی امنیتی
6️⃣محور ششم: علوم انسانی دفاعی امنیتی و انقلاب اسلامی
#کنگره
#علوم_انسانی_اسلامی
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
❇️ دوره جامع معنویت و زندگی
🎙 با حضور:
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
#حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر
📌 شرکت در این دوره رایگان است.
🔖 گواهی مشترک از آکادمی بینالمللی حکمت و دانشگاه تهران
🕟 رمضان ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۷
🖇جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید:
➡️ hekmat.academy/courses/life-and-spirituality/
🔔 #اطلاعیه_درس_خارج_فقه حکمرانی قاعده لاضرر در نظامات انسانی
👤 درس خارج فقه استاد عبدالحسین خسروپناه
💠موضوع: «حکمرانی قاعده لاضرر در نظامات انسانی»
🔸ویژه ماه مبارک رمضان 1444
زمان:
🗓 شنبه تا چهارشنبه
⏰ ساعت 21
🔻لینک برگزاری جلسه در اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-ayat
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
Hejab4.mp3
8.1M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "رویکردشناسی حقوقی حجاب" / قسمت چهارم
💢 بررسی رویکرد الزام به حجاب
💢 مروری بر قوانین حجاب در جمهوری اسلامی ایران
💢 امکان سنجی جرم انگاری از سوی حاکمیت برای رعایت نکردن حجاب شرعی
🎙با حضور:
🔸 حجت الاسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
🔸 حجت الاسلام دکتر #علی_محمدی_جورکویه
(اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🔔 آغاز ثبتنام شهرک مهدیه از ۱۴فروردین
🔻شرایط ثبت نام عبارت است از:
۱- دارا بودن پرونده فعال؛
۲- سکونت در شهر مقدس قم؛
۳- متاهل بودن؛
۴- تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت؛
۵- پیشرفت تحصیلی بر اساس مقررات؛
۶ – عدم استفاده از منازل آیات عظام و منازل حمایتی؛
۷-عدم اشتغال در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیر دولتی
۸-عدم مالکیت زمین، خانه متقاضی و همسر ایشان.
◻️تمامی ثبت نامهای گذشته در شهرک مهدیه لغو و ملاک ، ثبت نام جدید است.
◻️ کلیه مراحل ثبتنام، بارگذاری و اعلام نتایج از طریق سامانه پیشخوان مرکز مدیریت قابل پیگیری است.
📎 جزئیات کامل
______________
:::::: روابط عمومی ::::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
💠بررسی فقهی گستره حقالناس در حوزه عمومی
🔹اساتید قاضیزاده، وحدتی شبیری
🕘 شروع برنامه ساعت ۲۱
📱همزمان با پخش زنده از پیامرسان ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🔸 تلگرام 🔸 ایتا
🌐 وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ آغاز پذیرش حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور
🔻مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران از میان خواهران علاقهمند به تحصیل در علوم دینی، ثبت نام به عمل میآورد.
🔹 مهلت نام نویسی از ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.
🔸علاقهمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آدرس اینترنتی
https://paziresh.whc.ir/
مراجعه کنند.
✧___________🌱🌱🌱
#حوزه_های_علمیه_خواهران
#طلاب_خواهر
#سفیران_رضوان
✅ پذیرش حوزههای علمیه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
پذیرش حوزههای علمیه برادران در سه مقطع هشتم، دوازدهم و دانشگاهیان از اول اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
↙️ ثبت نام
↙️ دفترچه راهنما
↙️ شرایط عمومی
↙️ شرایط نظام وظیفه
↙️ منابع آزمون ورودی
↙️ شرایط معدل
↙️ جدول سنی
.
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🔰 هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔹شرایط ثبت نام:
- حوزوی بودن نویسنده مقاله؛
- مقاله میبایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی در سال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد؛
- مقاله میتواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد؛
🔸ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام میشود.
- بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه؛
- ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی؛
- بارگذاری فایل word یا PDF مقاله؛
- بارگذاری فایل PDF شماره نشریهای که مقاله در آن چاپ شده است؛
- بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله؛
- ارسال یک نسخه از نشریه به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه؛
🔘 مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
📞۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۸ | ۶۰۹
__________________
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
🖼#عکس_نوشت |نقش حجاب در روابط اجتماعی
◽️یکی از فلاسفه که میتوان برای حکم حجاب برشمرد، حفظ سلامت روابط اجتماعی زن و مرد و آلوده نکردن آن به جاذبه های جنسی است که خداوند در قرآن کریم می فرماید:« و لا تبرجن تبرج الجهلیه الأولی: و همچون دوران جاهلیت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید.» تبرج زن به معنای آشکار کردن زینت و زیباییهایش برای مردان میباشد و حقیقت آن اظهار چیزی است که پوشاندنش نیکوتر میباشد. امام صادق(ع) در روایتی تبرج را ضد حجاب دانستهاند.
◽️بنابراین، یکی از حکمتهای حکم حجاب این است؛ آنگاه که زنان در جامعه حضور مییابند، درصدد آشکار و زیباییهای خود نباشند و روابط اجتماعی را به جاذبههای جنسی خود در نیامیزند تا روابط اجتماعی از امور جنسی به دور ماند و سلامت آن متاثر نگردد.
📖برگرفته از کتاب حریم حجاب،
نوشته #علی_محمدی_جورکویه
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
.
☫ #ثبتنام دوره غیرحضوری «آشنایی با دادسرا، مقامات و وظایف آنها در قوانین کنونی»
✴️ مدرس:
🖌 حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا عابدی
▫️ قاضی دیوان عالی کشور
▫️ رییس مدرسه عالی قضاوت
📌 مزایای دوره:
▫️ اعطای گواهینامه رسمی
▫️اساتید برتر
▫️برگزاری غیرحضوری
▫️امکان شرکت برادران و خواهران
✴️ شروع دوره:
▫️شنبه 19 فروردین 1402
▫️ساعت 15:30 تا 17:00
▫️بهمدت 6 جلسه
🌐 لینک ثبتنام دوره:
https://survey.porsline.ir/s/256Hoirg
┅┅┅┅❀🔶🔷💠🔷🔶❀┅┅┅┅
✴️ اطلاعات بیشتر
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4009754807C5d05cfda4c
✴️ پشتیبان
🆔 @KarbordiQaza_Admin
🔶🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸🔶
📢📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #سروش:
🆔 sapp.ir/sijl.ir
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir
🔵 🔷 🔹 #تلگرام:
🆔 telegram.me/
ghaza1402.pdf
421.1K
🔔 دفترچه راهنمای آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۴۰۲
#آزمون_قضا
✅ استاد علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد
🔹بحثهای روشی را باید خیلی اهمیت بدهید به این دلیل که رفتار فقیه را تعیین میکند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلانبحثی است که توتی اکلها کل حین باذن ربها ... یک بحث روشی است که یک متد و روش به استنباط فقیه میدهد.
🔹 یک مستنبط وقتی میخواهد استنباط کند، مفهومشناسی کند یا حکمی صادر کند، باید #عنوان_مرجع و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاکهای مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند.
🔹مثلا آیا #مجسمهسازی خودش موضوعیت دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا #غنا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح میکند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا شیخ انصاری میگوید: ان حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر انه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیلها نیست؛ ولی آن لب قضیه هست
🔹البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر،عنوان اصلی،کارکردگرایی،جدا کردن ثابتات از متغیرات،برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و...نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از #انضباط_فقهی خارج نشویم.
(خارج فقه هنر، ۲۳ آبان ۱۴۰۰)
🔸انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه🔸
📢 با کلیک بر روی لینکهای زیر براحتی میتوانید به " انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه " در فضای مجازی بپیوندید ⬇️
🔵 🔷 🔹 #ایتا:
🆔 eitaa.com/sijlir