🔻ساده انگاری و ساده پنداری؛ چالش طرح فقه معاصر
▫️استاد ابوالقاسم علیدوست
♦️استاد علیدوست در نشست «روش شناسی علوم اسلامی؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها» در پژوهشگاه فقه معاصر، ضمن اشاره به ضرورت فقه معاصر، طرح در حال اجرا درا ین زمینه را آسیب شناسی کرده و ساده انگاری و ساده پنداری را یکی از آسیب های این طرح برشمردند. متن بیان ایشان از قرار ذیل است:
🔹 سادهانگاری هم از دیگر چالشها است یعنی ممکن است روششناسی را زائد نداند ولی آن را ساده میپنداند. الان کسی گفتوگو در مورد فقه معاصر را زائد میپندارد؟ حتما خیر. فضای حوزه به سمت فقه معاصر حرکت دارد ولی این چالش وجود دارد که آن را سادهپنداری کنند و این سادهانگاری میتواند مخاطرات زیادی برای ما داشته باشد.
🔹فقه معاصر، گفتمان نیاز دارد نه اینکه فقط یک درسی با موضوع خاص و البته دوضلعی از سوی یک استاد ارائه شود و نام آن را هم فقه معاصر بگذاریم. بنده بارها گفتهام که یک استاد حوزه، وقتی قصد دارد فقه بورس و رمزارز و … را بگوید باید کنار او یک کارشناس آن موضوع هم وجود داشته باشد نه اینکه خودش عهدهدار آن شود و موضوعشناسی را هم با استفاده از اینترنت انجام دهد؛ این روش که فقه معاصر نیست.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
✅ منهج آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری: عرفگرا با نگرش عقلایی
▫️استاد محمدجواد ارسطا:
🔹ویژگی آیتﷲ سید عبدالاعلی سبزواری فهم بسیار خوب و عرفی آن فقیه بزرگ در مسائل فقهی است. ایشان در عین حال که در کتاب تفسیر و بعضی از مباحث کلامی خویش، دقتهای عقلی و کلامی را مراعات کردهاند؛ اما در مباحث فقهی یک نگاه عرفی متین و سنجیدهای را اعمال نمودهاند و در جای جای کتاب فقهی خودشان هم تصریح کردهاند بر اینکه فقه را باید بر اساس فهم عرفی تبیین کرد؛ زیرا کلمات ائمه علیهم السلام در مباحث فقهی ناظر است به فهم عرف عام و بنابراین نباید در مباحث فقهی دقتهایی را که فراتر از فهم عرف عام هست ملاک قرار داد.
🔹بسیاری از قواعد فقهی را که ایشان در لابلای مباحث فقهی کتاب بسیار ارزشمند «مهذب الاحکام» مورد بررسی قرار دادهاند به فهم عقلایی ارجاع دادهاند؛ مانند قاعده لاضرر و نفی حرج و تسلیط و اعتبار بینه و حتی قاعدهای مانند تقیه را ایشان بر میگرداند به فهم عقلایی و بر همین اساس یک استنتاجاتی را به عمل میآورد.
🔹ایشان علاوه بر قواعد فقهی، در دیگر استنتاجات فقهی و احکامی که در کتاب شریف مهذب الاحکام مطرح کردهاند همین نگرش را اعمال نموده اند. یعنی فقط در ارجاع قواعد فقهی به فهم عقلایی از این شیوه استفاده نکرده؛ بلکه در تعداد قابل توجهی از احکام فقهی هم این نگرش عقلایی را به وضوح اعمال کردهاند.
http://ijtihadnet.ir/?p=76011
@ijtihad
باسمه تعالی
#اطلاعیه
دروس آیت الله علیدوست در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به شرح ذیل است.
از شنبه ۲۴ شهریور شروع میشود.
اصول فقه (بحث اوامر): شنبه تا سه شنبه ساعت ۸ تا ۹ صبح
تفسیر قرآن کریم (سوره مبارکه بقره): چهارشنبهها ساعت ۸ تا ۹ صبح
فقه العروه (اجتهاد و تقلید): شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ صبح
مکان: نمازخانه دار الشفا
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #بیان_امیر :
با موضوع کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه ❤️
📅روز یکشنبه
🌐 👈🏼 لینک مشاهده پخش زنده📡 LIVE
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغة
#بیان_امیر
#اطلاعیه
📣 #اطلاعیه_دروس_خارج
#استاد_علیدوست
باسمه تعالی
🔻دروس آیت الله علیدوست در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به شرح ذیل است:
📆 شروع درس: شنبه ۲۴ شهریور
🔹اصول فقه (بحث اوامر): شنبه تا سه شنبه ساعت ۸ تا ۹ صبح
🔸تفسیر قرآن کریم (سوره مبارکه بقره): چهارشنبهها ساعت ۸ تا ۹ صبح
🔹فقه العروه (اجتهاد و تقلید): شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ صبح
🕌 مکان دروس: نمازخانه دار الشفا
07 14030521.mp3
11.28M
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
💠 خشونت در خانواده و راه های پیشگیری از آن، با نگاهی فقهی و حقوقی
◽️ برنامه هفتم
➖ بحث های مقدماتی در خصوص راه های پیشگیری از خشونت
➖ عدم کفایت مباحث حقوقی و کیفری صرف در این خصوص
➖ دو مقوله مهم نادانی(عدم آگاهی در بخش فقهی، حقوقی، اخلاقی و مهارتی) و ناتوانی در بحث پیشگیری و توجه ویژه به امر اموزش
🎙با حضور:
حجت الاسلام دکتر #علی_محمدی_جورکویه
حجت الاسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
(اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف
📍چرا فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد؟ / بررسی آینده هوش مصنوعی در فتوا و قضا
🔻 آیت الله محمد قائینی نجفی، مدرس خارج فقه، مطرح کرد؛
▪️بحث پیرامون هوش مصنوعی در فقه و قضا به توانایی این ابزار در تحلیل و استنباط مسائل دینی و قضایی میپردازد. اگرچه هوش مصنوعی هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده، اما پیشبینی میشود که در آینده بتواند مقدمات و استدلالهای لازم برای احکام را بهتر از انسان انجام دهد. با این حال، سوال اصلی این است که آیا شریعت اسلامی اعتبار این ابزار را به عنوان منبع قابل استناد میپذیرد.
▪️برخی معتقدند که هوش مصنوعی ممکن است دقت بیشتری نسبت به فقیهان داشته باشد، زیرا از خطاهای انسانی مانند غفلت از مقدمات دور است. اما هنوز مشخص نیست که آیا نتایج آن میتواند اعتبار فقهی داشته باشد. از دیدگاه شریعت، هوش مصنوعی نمیتواند به عنوان حجت شرعی در نظر گرفته شود، حتی اگر دقت بالاتری داشته باشد.
▪️در نهایت، تفاوتی بین اعتبار یک فتوا و مطابقت آن با واقعیت وجود دارد. نتایج فقهی همیشه با مقداری از گمان همراه هستند و هوش مصنوعی نیز نمیتواند این گمان را به قطعیت تبدیل کند. از این رو، در حال حاضر، شریعت اعتبار و حجیت نتایج هوش مصنوعی را تایید نمیکند.
🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=38397
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#گزارش_خبری
#قم
نشست های علمی آیت الله علیدوست در مرداد ماه سال 1403 در شهر مشهد مقدس در سایت بارگزاری شد.
http://a-alidoost.ir/persian/news/28230/