eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
197 عکس
175 ویدیو
20 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سرمایه‌ی عُمْر 🗣 آیت الله علوی گُرگانی: "در طول عُمْرم، یادم نمی‌آید وقتم را به بطالت گذرانده باشم. همیشه یا مشغول مطالعه، یا عبادت، یا انجام کارهای مفید روزمره‌ای بودم که نیاز زندگی است و وقتم را هدر نداده‌ام". 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ کاهل نماز ❓پسرم کاهل نمازه!😞 کلافه شدم. چیکار کنم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ والدین: وقت نماز باید خانه رنگ نماز داشته باشد؛ والدین سجاده‌هایشان پهن باشد، صوتِ مناجات گذاشته شود دقایقی قبل از اذان، ناز بچه‌ها را بکشیم دسته جمعی برویم مسجدِ محلّه. 2️⃣ تشویق: پیامبر در قرآن 25 بار تشویق شده! بابت نمازخوان شدنِ بچه‌هایمان دست به جیب باشیم تا خاطره خوش داشته باشد از نماز. چهل روز تقیّد، نماز را تثبیت می‌کند. قدیم‌ها زیرِ سجاده‌ی بچه‌ها، نخود کشمش می‌گذاشتند یا یک سکّه زیر جانمازشان پنهان می‌کردند و میگفتند نماز، اجر و پاداش هم دارد! ➕ چهارمِ ابتدائی خانوادگی رفته بودیم جمکران. وقت نماز پدرم مرا تشویق کردند برای تکبیرِ نماز. پشتِ میکروفون چشمم که به جمعیت افتاد، اضطراب گرفتم! اما به هر ترتیب بود، مکبّر شدم. نماز که تمام شد دویدَم بغل پدر. کنار دستِ پدر یک طلبه نشسته بود که حسابی تحویلَم گرفت و آخرَش یک آدامس موزی به من داد!😂 ☝️هنوز شیرینیِ برخوردِ خوبِ آن طلبه را حس می‌کنم و این برخورد برخوردهای مشابهِ آن زمینه‌ای شد برای این‌که طلبه شوم. 3️⃣ اتاق نماز: مادرِ خوش سلیقه می‌تواند با کمترین امکانات یک اتاقِ کوچکِ جذابِ نماز بسازد برای بچه‌هایش. یک نمازخانه گوشه‌ی اتاق درست کنیم و نورپردازیَش کنیم، کاغذ رنگی بزنیم و... . 👈 همه‌ی ما در خونه‌مان یک اتاقِ چند میلیونی داریم با کلی امکانات بنام آشپزخانه که فقط برای شکم طراحی شده!! چه اشکال دارد یک اتاقِ عبادت هم داشته باشیم در خانه؟! 4️⃣ توجیه: به زبانِ فرزند فلسفه‌ی نماز را برایشان بگوییم یا کتاب‌هایی در این زمینه تهیه و معرفی کنیم. مثل کتاب "چگونه یک نماز خوب بخوانیم" از استاد پناهیان. یا کتاب "آغازی برای پرواز" از استاد تراشیون. ➕مثلا بگویم نماز یعنی تشکر از خدا بابت نعمت. اگر خودم نمی‌توانم توجیهَش کنم، دستَش را بگذارم در دست یک کارشناس دینیِ آشنا با روحیاتِ این گروهِ سنّی، تا او با فرزندمان سخن بگوید. 5️⃣ ارتباط با اهل نماز: فرزندمان را مرتبط کنیم با نمازخوان‌ها. گاهی دوستان و هم محلی‌های بچه‌هایمان را جمع کنیم در خانه برای نماز یا یا دسته جمعی با دوستان ببریمشان به مسجد. بچه‌ها در جوّ دوستانه اگر قرار بگیرند نشاطشان بیشتر می‌شود. 6️⃣ توبیخ: ترک نماز را برای فرزندانمان تلخ کنیم. مثلا اگر نماز نخواند، کمی عبوس باشیم و جوابَش را یکی در میان بدهیم. باید بداند که نماز نخواندن، تبعات دارد. همه‌ی این اخم و تَخمها باید در چارچوب احترام و مهربانی باشد البته... . 🔔 مادر و مخصوصا پدر باید ابهت داشته باشد. الآن پدرِ در خیلی از خانه‌ها تحقیر می‌شود. خانه‌ای که در آن پدر تحقیر شد، اسلحه‌ای بنام اقتدار از این خانه سلب شده است. ما که بچه‌تر از الآنمان بودیم پدر یا مادر اگر می‌گفتند "راضی نیستم" دست و بالِ ما بسته می‌شد! ➕ البته توپ و تشر یا تاکیدِ بی جا ممنوع. خیلی از نوجوانان می‌گویند نه این‌که ما اهل نماز نباشیم، اما از بس والدین تاکید و تکرار و اصرار می‌کنند ما هم لجمان می‌گیرد و نمی‌خوانیم نماز را!! ما چرا فکر می‌کنیم تاکیدِ زیاد، اثر خوبی دارذ؟! حرص و جوشمان را ببریم سرِ سفره‌ی عبادت و آن‌جا برایشان دعا کنیم نه این‌که سرِ فرزندمان خالی کنیم! 7️⃣ معنای نماز: یکی از دلایل گریز بچه‌ها از نماز، این است که معنا و مفهوم نماز را بلد نیستند. 8️⃣ مقدمات: برای این‌که فرزندان ما نمازخوان بشوند باید از بچگی و حتی هنگام انعقاد نطفه و ایام شیرخوارگی دست بکار شوند والدین. رعایت نکاتِ اسلامیِ مربوط به هر مرحله از تربیت فرزند می‌تواند موثر باشد در تربیت دینی‌شان. در این زمینه کتاب ریحانه‌ی بهشتی نوشته‌ی خانم میخبر مناسب است. 9️⃣ زدودن موانع: بررسی کنیم چه چیزی مانعِ نماز فرزندان ما است. مثلا برای بیدار شدنِ نماز صبح خُب شب‌ها غذا را اول شب و سَبُک بدهید و ساعتِ خاموشی را هم بیاورید قبل از ساعت ده. خواب بچه که تکمیل باشد و شکمش وقت نماز صبح خالی باشد، قطعا بلند می‌شود و نمازِ صبح هم می‌خواند. 🔟 دعا برا فرزند: دعای والدین در حقِ فرزند، به استجابت نزدیک است. همان‌طور که گفته شد جوش و حرص‌هایتان را سرِ بچه خالی نکنید و ببریدَش سرِ سجاده؛ از خدا بخواهید که فرزندِ ناخلف از ما به یادگار نماند. ☝️دعا برای نماز خوان شدنِ اولاد ببینید چقد مهم است که حضرت ابراهیم این‌طور دعا می‌کردند: "رَبّ اجعَلنِي مُقِيمَ الصّلاةِ وَ مِن ذَرِّيَتِي". یعنی خدایا من و ذریه ام را نماز خوان قرار بده. ⚠️ در تمامیِ مراحل فوق، از چارچوب احترام و مهربانی خارج نشوید؛ حتی اگر با نُطق و منطق نتوانستید عقلش را اقناع کنید، لااقل قلبش را با محبّت تصرف کنید تا اگر فردا سرش خورد به سنگ و از همه جا ناامید شد بگوید والدینی مهربان دارم و دوباره برگردد. 🆔 @SinJimDin
⭕️ نمازخانه جذاب ✅ یک خانواده‌ی مسلمان مقیمِ کانادا در خانه‌شان محلّی زیبا و در عینِ حال ساده، مخصوص نماز و تلاوت قرآن طرّاحی کرده‌اند؛ جهتِ جذب و تشویق فرزندانشان به نماز. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تو می‌مونی برام 👌ألا یا اهلَ العالَم! من حسین را دوست دارم... .😭 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
👌👌 انصافاً چقدَم شبیهِ منه 😂 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فراخوان اطعام غدیر 🍲 امام رضا (ع): اطعام به یک مؤمن در عید غدیر، معادل اطعام تمام انبیاء و صدّیقین است. ✍️ سال گذشته با مشارکت شما عزیزان بیش از 5 میلیون تومان جمع‌آوری شد و (به نرخ پارسال) 210 پُرس غذا بینِ مستمندان و مومنان توزیع گردید. ✅ امسال هم بلطفِ خدا در جشنِ غدیریه، اطعام داریم و افراد کم‌برخوردار نیز بر سرِ این سُفره‌ی آسمانی حضور خواهد داشت ان‌شاء الله. 💳 با هر توان مالی، رویِ کمک شما حساب باز کردیم. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ اطعام غدیر 💰میزان مشارکتِ عزیزان: 6 میلیون و 200 هزار تومان 🍲 با این مبلغ، تعداد 313 پُرس غذا طبخ و در جشنِ غدیریه بینِ مومنانِ یکی از هیآتِ قُم در امامزاده شاه جمال و نیز بینِ مستمندان واقعی تقسیم شد. 👌خداوند از همه‌ی عزیزان به أحسن وجه قبول نماید.❤️🌺 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ طرح تدبر در قرآن 🔔 اولین بار در شهر خلخال 👌ویژه‌ی طلّاب، اساتید، فعالان قرآنی، معلمان و دانشجویانِ برادر و خواهر؛ همراه با اعطای مدرکِ پایان دوره و جذبِ ممتازین برای تدریس. 📞 برای ثبت نامِ رایگان، سریعاً با شماره‌ی 09148191522 تماس بگیرید و یا به این آیدی پیام دهید: @khalkhal_quran ➕ نشر حداکثری 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ مشکی به تن کنید 🏴 تسلیت باد فرا رسیدنِ ایامِ شهادتِ سید و سالارِ شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام🖤 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ همجنس بازی ❓چرا اسلام، همجنسبازی ـ که ریشه در ذات و طبیعتِ بعضی‌ها دارد و حتی در حیوانات نیز دیده می‌شود ـ را گناه کبیره می‌داند؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 آن‌چه که در دینِ اسلام ممنوع و حرام است، برقراری ارتباطِ جنسی با جنسِ موافق یا همان همجنس‌بازی(لواط ـ مساحقه) و نیز رابطه‌ی عاطفیِ افراطی است و نه صرفاً ابراز علاقه و دوستی. منِ پسر می‌توانم به پدر، برادر و امام زمان که همجنسِ من هستند ابراز علاقه کنم. ❌ جریانِ شیطانیِ جهانی، تلاش می‌کند مستند به یک سری تحقیقاتِ سفارشی و جهت‌دار بگوید همجنسبازی نوعی گرایشِ ژنتیکی و ذاتی است و حتی در حیوانات نیز دیده می‌شود! آن‌ها به ما تلقین می‌کنند و این‌گونه وانمود می‌نمایند که شخصِ همجنسگرا، مجبور است همجنسگرا باشد؛ تا این عمل شنیع، عادی و حقّ طبیعی قلمداد شود و کسی آنان را بخاطر پیروی از هوای نفس، مستحقِ سرزنش و مجازات نداند. ✅ اما ژنتیکی بودنِ همجنسبازی، هیچ‌گاه در تحقیقاتِ مستقلِ علمی ثابت نشده و حتی اگر ژنتیکی باشد، یک بیماریِ ژنتیکی است و نه حقّ طبیعی. آیا صرفِ این‌که من تمایل پیدا کردم به همجنسبازی، آیا این دلیل بر غریزی بودن و ذاتی بودنِ این تمایل و کشش دارد؟!! خُب اگر فردا کسی به ظلم و آزار تمایل پیدا کند یا به ارتباط جنسی با حیوانان و یا تجاوز به کودکان علاقه‌مند شود آیا می‌توان گفت ایشان طبقِ ذات و غریزه‌اش عمل می‌کند و دچار انحراف نشده است؟! ❓این‌که چند نفر دوست دارند با جنسِ مخالف یا با اسب و الاغ، ارتباط جنسی برقرار کنند آیا نشان می‌دهد اعمالِ شیعِ نامبُرده، بیماری نیست و خدا آن‌ها را مجبور به این گناهان کبیره کرده؟! خُب حتی مُعاویه هم ظلم‌ها و تجاوزهای خود را به خدا نسبت می‌داد و آن‌را ناشی از جبرِ الهی می‌دانست! اگر شرابخوار، میلَش به شراب را و اگر چشم‌چران کششِ خود به هرزگی را و اگر نزول‌خوار تمایلش به مالِ حرام را و اگر هر کس تمایلات و تمنیاتِ نفسانی خود را ناشی از ذاتَش بداند، همه گناهان مباحند و این همان اباحه‌گری و بی بند و باری‌ای است که شیطان بدنبال آن بود! ✍️ خلاصه آن‌که از دیدگاهِ علمی، هم‌جنس‌بازی یک بیماریِ روانی و از دیدگاهِ شرعی، این‌کار یک انحرافِ جنسی است. اصرار به کاربردِ کلمه‌ی همجنسگرا بجای همجنسباز، مظلوم‌نمایی از این اقلیّت هوس‌باز، تبلیغِ گسترده در هالیوود و سایت‌هایِ مستهجن، سیاستِ کثیفِ رسانه‌های شیطان‌پرستِ صهیونیستی است. ❌ از نظرِ پزشکی، رابطه با همجنس بشدت پُر خطر است. بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند هپاتیت، ایدز، سفلیس و... در همجنسبازان بشدت شایع است. خودکشی در بینِ همجنسبازان بینِ 4 تا 12 برابر بیش از افراد عادی است و دومین عامل مرگ در جهان. علاوه بر این‌که همجنس‌بازی منجر به قطعِ نسل، از بین رفتن نهاد خاواده و فروپاشیِ اجتماعِ بشری می‌شود. ❗️با این اوصاف همجنسبازی، یک جنایت علیهِ فطرت و طبیعتِ انسان است. تمامِ ادیانِ آسمانی این عمل شنیع را ممنوع دانسته و برایَش مجازاتِ سنگین تعیین کرده‌اند. در آیه 28 سوره عنکبوت می‌خوانیم: "إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا". یعنی شما عملِ زشتی را آورده‌اید که قبل از شما کسی نیاورد. 🔔 همجنسبازی یک گرایشِ طبیعی و غریزی نیست. خدا کسی را با کشش انحرافی نیافرده است. یک حسّ و کشش وقتی غریزی و ذاتی است دست کم این دو ویژگی را داشته باشد: 1️⃣ همه شمولی: میل به غذا یا میل به ازدواج با جنسِ مخالف چون در همه‌ی ملیت‌ها و قومیت‌ها وجود دارد و همگانی است نشان می‌دهد خاستگاهِ این دو رفتار، غریزه و طبیعتِ ما است. تمایل به همجنسبازی واقعا همگانی است؟ 2️⃣ فیزیولوژی بدن: دو شاخه با پریز چفت می‌شود. این نکته را متأهل‌ها بیشتر می‌فهمند که فیزیولوژی و ساختارِ بدنِ زن با مرد و نیز مرد با زن چفت می‌شود و تناسب با همین ترکیبِ مخالف برقرار می‌شود و نه ترکیبِ موافق. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 ❌ کسی نگوید همجنسبازی فقط یک ارتباط عاطفی است نه جنسی!! اگر زندگیِ همجنسبازان را مطالعه کنید به این حقیقت اذعان خواهید کرد که شروعِ همجنسبازی از یک رابطه‌ی عاطی است اما در ادامه به ارتباط جنسی منجر می‌شود. اصلا اگر در حدِ روابط عاطفی بود که به دنبالِ قانونی کردنش نبودند. در پایان با اشاره به برخی از ریشه‌های همجنسگرایی، به این بحث خاتمه می‌دهیم: 1️⃣ تکرارِ طبیعی بودنِ تمایل به همجنس در رسانه‌های بیگانه یکی از عواملِ گرایش به همجنس در دهه‌ی اخیر است. چرا شما 50 سال قبل تا این حدّ تمایل به همجنسگرایی را در جهان نمی‌دیدید؟ ❗️ماشین‌های تبلیغاتیِ دشمن در صدد زیبا جلوه دادنِ گناهِ کبیره‌ی لواط است. همان گناهی که خدا بخاطرش قومِ لوط را هلاک کرد. زمانی "تجاوز" در ایران یک مفهومِ ذهنی بود و هر کس به زبان می‌آورد لب می‌گزیدند! این یعنی رسانه‌ها با تبلیغات، مرزهای بی حیایی را در می‌نوردند و ما منفعلیم! 2️⃣ صبغه‌ی علمی دادن به این گناه با تکیه بر تحقیقاتِ سفارسی نیز از جمله دلایلِ گرایش به همجنسگرایی است. دانشمند نمایانی که از کاسبان و عاشقانِ فحشا پول می‌گیرند تا نظریات علمی تولید کنند! تا خنّاسانه معصیتِ کبیره را یک حسّ طبیعی جلوه کنند. 3️⃣ افزایشِ گرایشاتِ فمینسیتی، خشونت علیهِ زنان و طلاق نیز باعثِ بی اعتمادی و حتّی تنفر نسبت به جنسِ موافق شده است. دختری که از پدرَش و زنی که از همسرش ظلم و خشونت دیده یا در اقوامَش طلاق رواج دارد، نگاهِ مثبتی به جنسِ مخالف ندارد. ☝️این فردِ آسیب‌دیده برای ارضاء نیازَش به همجنس پناه می‌برد. مخصوصاً که فمنیست باشد و از مَرد متنفر باشد. اضافه کنید به این عامل، تاخیر در ازدواج و سخت شدنِ تشکیلِ خانواده را. وقتی غریزه‌ی جنسی به کسی فشار آورد و از مجرای طبیعی ازدواج نتوانست آن‌را ارضا کند به فکرِ راهِ جایگزین می‌افتد! ❗️این جاست که برای نجات از عذاب وجدان، شروع می‌کند به توجیه و تراشیدن وجه برای گناهَش. بقولِ قرآن: "بَلْ يُرِيدُ الْانسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَه". یعنی انسان میل به فجور و هوس‌رانی دارد؛ و برای گناهَش عُذر و توجیه می‌تراشد: "وَ لَو ألقی معاذیرَه". 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شیعه‌گرایی 📹 علمای اهل‌سنت از افزایشِ قدرتِ منطقه‌ای ایران و گسترشِ شیعه‌ی اثنی عشری در مصر، مراکش، سودان، قاره‌ی آفریقا و عربستان سعودی می‌گویند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ شب قدر قبلِ اسلام ❓آیا لیلة القدر قبل از اسلام بوده و تا روزِ قیامت، هر سال تکرار می‌شود؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ فعلِ مضارعِ "تنزلُّ..." استمرار را می‌رساند. قدرِ یقینی‌اش هم این است که از زمانِ نزولِ سوره‌ی قدر تاکنون، رویدادِ نزولِ ملائکه رُخ داده است و تا قیامت هم ادامه دارد. من فکر می‌کنم آیه‌ی "تنزلُ الملائکة و الروحُ فیها..." نسبت به قبل از نزولِ سوره‌ی قدر ساکت است. در این خصوص توضیح خواهیم داد بعداً. 🔔 بطورِ کلّی مفسرّان در موردِ وجودِ شبِ قدرِ امت‌های قبل از اسلام، دو نظر دارند. عده‌ای مخالفند عده‌ای موافق: 1️⃣ مخالفان: کسانی که می‌گویند لیلة القدر در امت‌های سابق وجود نداشته استنادشان به این حدیثِ نبوی است: "إنّ اللهَ وَهَبَ لِاُمّتى لیلةَ القدرِ لَم‌یُعطِها مَن کانَ قبلَهُم". درّ المنثور/ج8/ص570. یعنی شبِ قدر، موهبتِ اختصاصیِ امت اسلام است و امت‌ها پیشین از این موهبت، محروم بودند. 2️⃣ موافقان: کسانی که می‌گویند لیلة القدر در همه‌ی امت‌ها وجود داشته، استنادشان به فعلِ مضارع "تَنَزّلُ" در آیه‌ی "تنزَّل الملائکةُ و الروح..." و جمله‌ی اسمیه‌ی "سلامٌ هیَ حَتّی مَطلعِ الفَجر" است. فعلِ مضارع و نیز جمله‌ی اسمیه، دلالت بر استمرار و دوام دارد. ➕علاوه بر این‌که امام جواد میفرمایند: "لقد خَلَق اللهُ لیلةَ القدر اوّلَ ما خَلَقَ الدُّنیا و لقَد خَلَقَ فیها اوّلَ نبىٍ یَکون و اولَّ وصىٍّ یکون...". اصول کافی/ج1/ص250 یعنی خدا شب قدر را در آغاز آفرینش جهان آفرید و در آن، اولین پیامبر و نخستین وصى را هستى بخشید. ❌ از نظرِ قرآنی، دلیلِ واضحی بر نظرِ اول، نیافتم! از لحاظِ حدیثی هم نظرِ اول فقط در درالمنثورِ سیوطی آمده. این کتاب، از منابعِ اهلسنت است و نقلِ آن برای شیعه، حجت نیست. ✅ بر خلافِ روایتِ دوم که از امام جواد است و در معتبر ترین کتابِ حدیثیِ شیعه یعنی اصول کافی آمده. گرچه نقلِ اصولِ کافی هم سلسله سندَش کامل نیست اما به هر حال چون توسطِ شیخِ کلینی نقل شده، از نظرِ ما ترجیح دارد. ☝️با توجه به آن‌چه گفته شد می‌توان گفت احتمالِ وجودِ شبِ قدر در امت‌های گذشته قوی‌تر است. البته "نزولِ قرآن" که یکی از ویژگی‌های شبِ قدر است، طبیعتا قبل از اسلام وجود نداشت. خلاصه آن‌که شبِ قدر، پیش از اسلام نیز وجود داشت و با ظهورِ اسلام، فضائلش ارتقاء یافت. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هاتوا برهانَکُم ‼️ رو به رویَت می‌ایستد و با وجود دیدن این خلقتِ پیچیده، از تو می‌پرسد: "آیا دلیلی برای اثبات وجود خدا داری"؟! ❌ و بدتر آن‌که یک خداباور بجای مطالبه‌ی بُرهان از منکرِ خدا، منفعلانه برهان می‌آورد بر وجود خدایی که وجودش به بداهتِ عقلی و بدون نیاز به بُرهان ثابت است؛ و این‌گونه تلویحا به تفکرِ "خدا ناباوری" رسمیت می‌بخشد. ✅ در فرهنگِ قرآنی اما وجود خدا "ثابت" است و مخالفان این گزاره‌ی بدیهی دعوت می‌شوند به ارائه‌ی برهان بر مدعایشان: "هاتوا بُرهانَکُم". چرا که استدلال بر امرِ بدیهی، انکار و نفیِ وضوح و روشنیِ آن امر است که این انفعال، به مُنکران، احساس حقانیت می‌دهد و آنان را در کُفرشان لجوج‌تر می‌کند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ قرآنِ آسان ❓مگر قرآن به زبانِ ساده نازل نشده؟ پس چه نیازی به تفسیر است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 تعبیر "لقد يَسَّرنا القرآنَ لِلذِّكر" که چهار بار در قرآن تکرار شده، یعنی: "ما قرآن را آسان کردیم برای یادِ [خدا]". قرآن، دارای دو بخشِ ظاهر و باطن است. 1️⃣ ظاهر قرآن برای کسی که عربیِ قرآن را یاد گرفته باشد، فهمش "آسان" است. او با خواندنِ متنِ قرآن، بیدار می‌شود و یادِ خدا در وجودش ارتقاء پیدا می‌کند. الآن مثلا شما آیه‌ی "أقیموا الصلاة" را براحتی می‌فهمید. 2️⃣ باطن قرآن اما در دسترسِ ما نیست: "لا یَمَسُّهُ إلا المُطهَّرونَ". این بخش از قرآن را که در شبِ قدر به پیامبر یک‌باره نازل شد، فقط خود پیامبر بلد است و جانشینانش. کُلِ گنجینه‌ی احادیثِ ما همه‌اش لایه‌ی باطنی و غیبیِ قرآن است. بخاطر همین است که لقبِ "قرآن ناطق" را به اهلبیت نسبت می‌دهیم. 👌ما از آیه‌ی "أقیموا الصلاة" تا این حد می‌فهمیم که باید نماز بخوانیم. اما چگونگی اقامه‌ی نماز، تعداد رکعات نماز، شکیاتِ نماز را در قرآن نیامده. اما اهل‌بیت از "أقیموا الصلاة" کلِ احکام نماز را می‌فهمند چون به لایه‌ی باطنی و غیبیِ قرآن دسترسی دارند. ✅ فهمِ ظاهر قرآن، "تدبر" نام دارد. فهمِ باطن قرآن "تفسیر" نام دارد. اولی یک اقدام همگانی است و شما هم می‌توانید انجامَش دهید و آسان است: "یَسَّرنا القرآن". اما دوّمی اختصاص به اهلبیت دارد و انسان‌های عادی نمی‌توانند مُفسّر باشند. در مورد فرقِ تدبر و تفسیر در این لینک بیشتر توضیح دادیم. ➕مفسرین ما در واقع تفسیرهای نقل شده از جانب اهلبیت را در کتابهایشان می‌نویسند و شرح می‌دهند. مثلا تفسیر علی بن ابراهیمِ قمی، منسوب به امام حسن عسکری است. تفاسیرِ روائی هر داریم مثلِ تفسیر البرهان، عیاشی، فرات کوفی، نور الثقلین و... . 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ِ⭕️ کارگزاران ناصالح ❓چرا رهبری عزیز، بعضاً از افرادِ ناصالح در اداره کشور استفاده می‌کند؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 سپردنِ زمامِ حاکمیت به افرادِ ناصالح، خلافِ عقل و شرع است. ناصالحان چیزی جُز فساد و تباهی از خود بجا نخواهند گذاشت. پس واگذاری و سپردنِ امور به ناصالح، نه توصیه عقل است و نه رهنمودِ شرع. ❓اما چرا پیامبر به برخی از اصحابِ زاویه دار مثلِ ابنِ خطاب و خالد بن ولید و حتی مشرکانی مثلِ ابوسفیان، مسئولیت داد؟ و چرا امروز رهبری عزیز، افرادی که بی کفایتی شان ثابت شده و ضعف ها و خطاهایشان محرز است را مثلا عضوِ مجمعِ تشخیص مصلحت میکنند؟ این سلسله سوالات را در چند بند پاسخ میدهیم: 1️⃣ بکارگیری: "سپردن" با "بکارگیری" تفاوت دارد. سپردن بمعنایِ اعطای اختیارِ تام به او است برای اجرایِ منویات و سیاست هایِ غلطش. اما بکارگیری یعنی استفاده از ظرفیت، تجربیات و تخصصِ او در جهتِ اهدافِ درست و صحیح. کسی که 12 سال رئیس مجلس بوده و در جریانِ تمامِ طرح ها و لوایح و مذاکرات قرار داشته، طبیعی است که در جایگاهِ مشاور بنشیند. ➕ در حکمتِ 80 نهج البلاغه میخوانیم "فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ". حتی اگر منافق هم باشد باید از تخصصِ او بهره بُرد. مشاورِ رهبری و نیز مجمعِ تشخیصِ مصلحت نظام، بیشتر یک جایگاهِ مشورتی هستند تا تصمیم گیر. لذا رهبری از همه جریاناتِ سیاسی بعنوانِ مشاور استفاده میکنند تا همه ابعادِ موضوع سنجیده شود. اساسا دانستنِ نظرِ کسانی که زاویه دارند، از این جهت مهم است که رهبری را برای رسیدن به نظرِ درست، کمک میدهد: "لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان". 2️⃣ مهار: مسئولینِ از رده خارج شده اگر در جایگاهی که بنوعی پارکینگِ نظام است قرار نگیرند، حتما برای نظام هزینه ساز خواهند بود. اگر رهبری عزیز مسئولینی را که اسرار و نقاطِ ضعفِ نظام را می دانند، زیرِ پر و بالِ خود نگهداری نکند، فردا ممکن است سر بر دامنِ دشمنان بگذارند و بر علیهِ نظام اقدام کنند. این هنرِ یک مدیر است که نیروهایِ اخراجی اش را نیز تحتِ کنترلش نگهدارد و بر آنها افسار ببندد! 3️⃣ فرصتِ تربیت: رهبرِ دینی حتی به مسئولینِ خطاکار نیز نگاهِ اصلاحی و تربیتی دارد. او به فکرِ رشد و اصلاحِ تک تکِ مردم است. پس باید تا آخرین لحظه تلاش کند تا آن مسئولِ دارای خطا را از خود نراند تا شاید زمینه اصلاحِ او فراهم شود. مثلِ این می ماند که من امام جماعت مسجد هستم و به لاتِ محله هم مسئولیتی میدهم از بابِ تالیفِ قلوب و اینکه او را جذبِ جبهه اسلام کنم. 4️⃣ قحط الرجال: گاهی دست و بالِ رهبری دینی از نیروهایِ متخصصِ کارکشته خالی است. یعنی جامعه ای ایمانی، افرادِ متدین و نمازخوان دارد اما افرادِ مدیر و مدبر ندارد. اینجا گزینه ای مناسب وجود ندارد و امام و رهبرِ دینی از بابِ قحط الرجال ناچار است از این مدیرِ دارای خطا استفاده کند. شاید رازِ منصوب شدنِ اشعثِ خطاکار به فرماندهیِ تبریز توسط امام علی دلیلش این بود که علی، یار نداشت!! 5️⃣ اقبالِ مردمی: گاهی یک فردِ ناصالح، دارایِ پشتوانه مردمی است و بخشِ قابل توجهی از جامعه خواستار و هوادارِ اویند. با انتصابِ او به یک مقام، میتوان پیروانِ این فرد را نیز مصادره به مطلوب کرد و بخشِ قابل توجهی از تشنجات را بواسطه این انتصاب، فرونشاند. مثلا ابوموسی اشعری با اصرار مردم، به امام علی تحمیل شد و برای مذاکره با معاویه روانه ی حکمیت شد. یا نظیرِ بنی صدر که بدلیلِ داشتنِ رایِ مردم، توسط امام خمینی تنفیذ شد. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 6️⃣ مصلحت: گاهی ناچاریم با فاسد، افسد(فاسدتر) را دفع کنیم. یعنی درست است که حضورِ این مسئولِ خطاکار، فساد زا است اما نبودنِ این مسئول، فسادش بیشتر است. مثلا اگر نباشد زبانِ یک عده دراز میشود که رهبری، دیکتاتور است و فقط خودش و همفکرانِ خودش را قبول دارد! ☝️برای بستنِ زبان این عده، حالا چه ایراد دارد فلان مسئولِ زاویه دار با نظام هم، دکوری در محافلِ سیاسی حاضر باشد؟ رهبری عزیز حتی محمدخاتمی را نیز پس از تمامِ ریاست جمهوری به مشاوره دعوت کرد اما خودِ او نپذیریرفت!! 7️⃣ تشکیلات: کارِ تشکیلاتی یعنی همه سلایق را با وجودِ تفاوتِ اندیشه ها پای کار بیاوریم. گاهی دو نفر حزب اللهی بخاطرِ یک اختلافِ سلیقه از هم جدا میشود و یکدیگر را قبول ندارند و میگویند نمیتوانیم باهم کار کنیم!! از رهبری عزیز یاد بگیریم که حتی با لیبرالهایِ غرب پرستی که با رای مردم به ایشان تحمیل شده، مظلومانه کار میکنند. در کارِ تشکیلاتی تا وقتی که کسی عملا و علناً ضدِ نظام نباشد قابلیتِ بکارگیری دارد اما سطحِ بکارگیری و نوعِ بکارگیری اش البته متفاوت است. 🔔 البته هیچیک از نکاتِ فوق نباید مانعِ محاکمه مسئولِ فاسد و خائن شود. بنابراین قرار نیست این بکارگیری ها، صیانتِ قانونی برای این افراد ایجاد کند و صرفِ منصوبِ رهبری بودن باعث شود که کسی جرأت انتقاد یا توبیخ و تنبیهشان را نداشته باشد. منصوبِ رهبری هم بابتِ خطایش باید نقد و حتی مجازات شود. 🆔 @SinJimDin
⭕️ آخوند دوچرخه سوار 👈 از همینجا سلام به اهالی زنجان مخصوصا به کیمیا، پارسا و علی جان 🎓 تصحیح ورقه هایِ دانشجوها که تموم شد، عقربه های ساعتِ اتاقم حول و حوشِ 12 نیمه شبو نشون می داد. به آقای نظری گفتم: "حوصله م سر رفته می رم چرخی بزنم تویِ خیابونای زنجان". اینو گفتم و از اتاق زدم بیرون. 💡چراغای راهرو، نیمه روشن بود؛ انگار جز من و استاد نظری کس دیگه ای توی این ساختمونِ درندشت نبود!😨 پله هایِ دارالقرآنو که می اومدم پایین چشمم افتاد به دوچرخه آقای اسماعیلی!😍 ایشون مؤسس دارالقرآنِ زنجان هستن و مجموعه قرآنی شون، بخاطر موفقیت هائی که داشت موردِ تجلیلِ رهبری عزیز قرار گرفته. 🚴‍♂️ عبا عمامه رو در آوردم گذاشتم اون جا و با دستام دشداشه مو تا زانو کشیدم بالا.😎 بعدشم سه سوت پریدم رویِ زینِ دوچرخه و زدم به دلِ جاده ی بی انتهااااا... . شهر، خلوت بود تقریبا ساکتِ ساکت. لباسم چون بلند بود باید مرتب جمعش میکردم تا هم لایِ چرخ و رکاب گیر نکنه و هم خیلی تابلو نباشم! ✅ تا اینجا همه چیز خوب بود و بر وفقِ مراد. تا اینکه مصلایِ زنجانو رد کردم و با یه گردش به راست، همه چی عوض شد!😐 سکوت جاشو داد به همهمه! تاریکی جاشو داد به روشنائی! توی پارک هر خانواده، سفره ای انداخته بودن و گرم گفتگو. همینطور که داشتم رکاب می زدم فرمانِ دوچرخه رو چرخوندم سمت انتهائی ترین قسمت تا دیده نشم. دشداشه عربی مو هم اینبار کمی بالاتر کشیدم تا خیلی معلوم نشم! اما لباسِ سفید، یقه آخوندی، محاسنِ بلند و وَجَناتو دیگه نمیشد کاریش کرد!😑 🗣 حاج آقا و دوچرخه؟😬 تقلّب الله... سرمو چرخوندم دیدم چند تا دختر بی حجاب با یه عده پسر... .😕یه همچین حسی بهم دست داد که انگار وسطِ قایمباشک، سُک سُک شدم! نیت کردم، لبخندی زدم و از خدا خواسته فرمانو کج کردم سمتشون. پنج قدم مونده به اونا پیاده شدم از دوچرخه و جکو خوابوندم؛ رفتم کمی جلو تر، خیلی خونسرد لباسامو مرتب کردم و همینطور که چن تائی زُل زده بودن بهم و داشتن روسری هاشونو جمع و جور میکردن، با لبخند بهشون گفتم مهمون نمی خواید؟! 🌱 با اینکه معلوم بود یه کم دستپاچه شدن، اما بالاخره یکی از پسرا گفت: "حاج آقا بفرمائید خوش اومدین".😞 نشستم سرِ سفره شون اونام نشستن. همینطور که سعی میکردم لبخند از لبم نیفته سکوتو شکوندم و گفتم: تُرک ها معمولا چایی شون به راهه و مام که معتااادِ مفنگی!😉 خانوما نمیخوان یه چایی به ما بدن؟🙂 اسماشونو پرسیدم؛ علی با کیمیا داداش بود و... . منم گفتم اسممو و اینکه ساکنِ قمم اما چن روزی با استاد نظری تویِ دارالقرآن برای دانشجوها و طلبه ها کلاس داریم. کم کم که یخ ها واشد، بحث ها رنگ و بویِ دینی گرفت! از امام زمان گفتم براشون... از توبه... از نجابت و عفت... از قرآن.. از صبغه دینیِ اهل زنجان... . صحبتام که تموم شد خیلی گرم باهام خداحافظی کردن و بعدش رکاب زنان برگشتم دارالقرآن. 🌞 فردا وسط ظهر، خادمِ دارالقرآن درِ اتاقمو زد و گفت حاج آقا یکی کارِ ضروری داره باهات! با خودم گفتم من که توی زنجان فامیل ندارم، یعنی چه کسی میتونه باشه؟ رفتم تویِ راهرو دیدم علی آقاس! تازه یادِ ماجرای دیشب افتادم! علی چشاش پُر خون بود و تا منو دید زد زیرِ گریه! بغلش کردم و گفتم علی جان! اتفاقی افتاده؟ بس که بُغض گلوشو گرفته بود نمیتونست حرف بزنه! 🏡 بردمش توی اتاق. کلی باهاش شوخی کردم و براش مسخره بازی در آوردم تا اینکه گل از گلش شکُفت! گفتم حالا بگو اتفاقی افتاده؟ خیلی آروم گفت حاج آقا من دیشب که اومدم خونه، ماهواره رو گذاشتم کنار، تا خودِ صبح گریه کردم. کمیا هم همینه وضعیتش. همه ش فک میکنیم حرفای دیشب و اتفاقای دیشبو تویِ خواب دیدیم. صبح بلند شدم رفتم سرِ کار اونجام گریه امونمو بُرید، صاف اومدم اینجا! تو رو خدا بگین من باید الآن چی کار کنم؟! پ.ن1: منم که اشکم لبِ مشک... حالا نوبتِ من بود که گریه کنم😭 رفقایِ طلبه! تبلیغ فقط به بالا منبر رفتن نیس! باید کنارِ منبر و مسجد، بریم تویِ دلِ جامعه و با جوونا ارتباط صمیمیِ چهره به چهره بگیریم. گاهی حسودیم میشه به این مدل جوونا! که معارفِ دینی، اونا رو تکون میده ولی منو... . ✍️ پ.ن2: بابام یه دوچرخه ی کورسیِ آلبالوئی داشتن که اوایل انقلاب خریده بودن، دادنش به من! 🙂 بجز من هر کسی سوار این دوچرخه شده یه اتفاقی براش افتاده! یکی شهید! اون یکی جانباز! یکی دیگه اسیر... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ِ⭕️ وصیتنامه ❓چگونه وصیت‌نامه بنویسیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✏️ نمونه ی زیر، یک وصیتنامه شرعی و قانونی است که هر کس طبقِ آن می‌تواند به بازماندگانش وصیت کند. بهتر است وصیتنامه در دفاتر قانونی، ثبت شود تا موجباتِ اختلافِ بازماندگان فراهم نشود. متنِ وصیتنامه بدین شرح است: 🗣 رسول خدا می‌فرماید: "سزاوار نیست که مسلمان شبی را به صبح آورد مگر این‌که وصیت او آماده باشد". الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدنا محمد و آله الطاهرین ✍️ این جانب ......................... فرزند ............................... متولد : ................................ به شماره شناسنامه : ...................... در تاریخ ......................................... با اعتراف به یگانگی پروردگار و رسالت خاتم پیامبران و امامت دوازده معصوم، در کمال صحت، سلامت و اختیار به موارد ذیل وصیت می کنم؛ وصیت نامه های دیگر، قبل از این تاریخ از درجه اعتبار ساقط می باشد. این وصیت نامه در شش بخش تنظیم شده است: ⭕️ بخش اول: تعیین وصی، ناظر (قیّم برای اطفال صغیر) 1️⃣ وصی خود قرار دادم جناب ................................ساکن ..................................... به شماره تلفن: ................................. 2️⃣ ناظر بر انجام وصیت جناب ....................................... ساکن ................................. به شماره تلفن : ............................ 3️⃣ سرپرست و قیم فرزندان صغیرم جناب ............................. ساکن : .................... به شماره تلفن : ............................ ⭕️ بخش دوم: بدهکاری ها بدهی های اینجانب به شرح زیر می باشد : 1️⃣ تمام مهریه همسرم خانم ................................. که مبلغ .......................... می باشد. 2️⃣ خمس در آمد های اینجانب از سال خمسی گذشته تا تاریخ فوت (سال خمسی اینجانب در تاریخ ...................... می باشد). مبلغ .............................. خمس از سال های گذشته. 3️⃣ مبلغ .............................. زکات از سال های گذشته. 4️⃣ حج واجب یعنی حج تمتع به عهده من می باشد (نمی باشد) 5️⃣ رد مظالم به مبلغ .......................... 6️⃣ به افراد ذیل این مبالغ را بدهکارم الف: آقای/ خانم .............................. مبلغ .............................. ب: آقای/ خانم .............................. مبلغ .............................. ج: آقای/ خانم .............................. مبلغ .............................. 7️⃣ اماناتی که دیگران نزد من دارند و باید به صاحبان آن تحویل گردد : الف: ................................................ ب: ........................................................... ج: ......................................................... ⭕️ بخش سوم: وصیت به ثلث (یک سوم اموال) یک سوم از اموالم در این امور هزینه شود: 1️⃣ ....... سال نماز و ....... سال روزه. 2️⃣ این کفارات به عهده اینجانب میباشد که هزینه آن از محل ثلث اموالم پرداخت گردد: الف: .................................. ب: ............................................ ج: ................................................... 3️⃣ هزینه غسل، کفن، دفن و مراسم اول، سوم، هفتم و چهلم و سایر مراسم و هزینه های مورد نیاز مجالس 4️⃣ وصیت برای خویشاوندان نیازمندی که ارث نمی برند (مثل خواهر زاده، برادر زاده، خاله، عمو، دایی، عمه و......) مثلا مبلغ ........... برای ............... و مبلغ .............. برای ....................و ......... 5️⃣ باقیمانده از ثلث اموالم برای .............................. هزینه شود. (مثلا مدرسه، مسجد، بیمارستان و .....) ⭕️ بخش چهارم: مطالبات 1️⃣ از افراد زیر این مبالغ را طلب دارم: الف: آقای/ خانم .............................. مبلغ .............................. ب: آقای/ خانم .............................. مبلغ .............................. ج: آقای/ خانم .............................. مبلغ .............................. 2️⃣ فهرست امانتهایی که نزد دیگران دارم و چگونگی دریافت آن به شرح زیر است: الف: ...................................... ب: .......................................... ج: .......................................... ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
👉2👈 ادامه👆👆👆 ⭕️ بخش پنجم: وصایای اخلاقی بسیار مناسب است در این قسمت سفارش های اخلاقی، مانند سفارش به نماز، حجاب، احترام به پدر و مادر، مهربانی فرزندان با یکدیگر و امثال آن آورده شود و یا اینکه به صورت برگه ای جداگانه ضمیمه وصیت نامه شود. ⭕️ بخش ششم: فهرست اموال فهرست اموال منقول و غیر منقول اینجانب ( شامل مواردی مثل منزل مسکونی، وسیله نقلیه، موجودی حسابهای بانکی، زمینهای زراعتی و باغات، مغازه و دفتر کار و ........) به شرح پیوست می باشد . ➕ این وصیت نامه در شش بخش به گواهی این آقایان رسید: الف: .................................................... ب: .................................................... ج: .................................................... و در دفتر خانه اسناد رسمی به شماره ی ............................ ثبت گردید. در پایان یادآور می شوم اینجانب مقلد حضرت آیت الله ..................................... می باشم و تمایل دارم که درصورتی که مقدور بوده و موجب زحمت وارثان نگردد در ...................... مدفون شوم. نام و امضاء وصیت کننده: نام و امضاء وصی: نام و امضاء ناظر: نام و امضاء شهود: 🆔 @SinJimDin
⭕️ رنجنامه طلبگی مرا مغنی اللبیبی بود روزی فقاهت را امیدی بود روزی چرا موج فتن در ما اثر کرد مُطوّل‌های ما را مختصر کرد معالم نردبان آسمان بود چراغ راه استنباطیان بود چرا برداشتند این نردبان را چرا بستند راه آسمان را کتاب علم را تلخیص کردند به ما بیچارگان تدریس کردند صرف میر و امثله یادش بخیر صیغه های مشکله یادش بخیر حجره‌ی تاریک و تنگی داشتیم سفره‌ی بی آب و رنگی داشتیم بحث، ما را عاشق خود کرده بود لمعه ما را لایق خود کرده بود نفرت از هر خودستایی داشتیم خلق و خوی روستایی داشتیم راه و رسم بندگی یادش بخیر روزگار سادگی یادش بخیر کجا رفت آیین صوم و سکوت ابو حمزه خواندن هنگام قنوت کجایند مردان کشف و شهود سرایر نشینان یوم الخلود کجایند مردان شب زنده دار خدایان اخلاص و علم و وقار ما به بزم عِلم نامحرم شدیم زهر نوشیدیم و بی‌مرهم شدیم بس که بر خوان شکم بنشسته‌ایم شاه‌راه علم بر خود بسته‌ایم ما که سنگ علم بر سر می‌زنیم در سراب "نمره" پر پر می‌زنیم به نام امتحان معتاد گشتیم سراغ علم در خرداد گشتیم درد مرشد داشتن کمرنگ شد قلب برخی بهر منصب تنگ شد گر ز ارزش‌های خود غفلت کنیم خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم ما کجا آسایش و آسودگی ما کجا دنیا و این آلودگی هر که از جا برنخیزد مرد نیست هر که از میدان گریزد مرد نیست خدایا دارم از شورا گلایه شده این حوزه ها عین اداره چرا پنجشنبه‌ها تعطیل هستیم؟ چنین شد راه بر تحصیل بستیم به حوزه این همه تعطیل ننگ است الاغ درس و تحصیلات لنگ است اگر چه سال‌ها در حوزه هستیم هنوز اندر خم یه کوچه هستیم ز بهر نمره ما تحصیل کردیم تجمل را به خود تحمیل کردیم خداوندا چه علم این چه علم است؟ که بهر نمره و پاس دو ترم است ما به خورد و خواب عادت کرده‌ایم تکیه بر آرنج راحت کرده ایم غم برای نوع عنوان می‌خوریم غصه آب و غم نان می‌خوریم گفت عالم در کجا گردد هلاک گفتمش در لقمه‌های شبهه‌ناک شبهه خوارانند بی سوز و گداز بی نصیب از لذت راز و نیاز می‌کنم در عالم آن روز سِیر یاد آن طلاب با همت بخیر عادت هر روزشان ایثار بود قلبشان از نور حق سرشار بود از چه رو ما خود فریبی می‌کنیم با هم احساس غریبی می‌کنیم شیوه‌ی همسایگی در پیش بود حرف‌هاشان واقعا بی نیش بود ما چرا این راه را گم کرده‌ایم اکثرا در نمره دربست برده‌ایم نمره‌ها ما را اسیر خویش کرد خلق را یکباره بی تشویش کرد طفل تحقیق و تعلُّم خار شد بحث کردن از عقاید عار شد از حضور عالمان دین جدا شد لباس پاک روحانی دو تا ساعتی از روز را روحانی‌اند ساعتی دیگر کت و شلواریند خلق را در اشتباه انداختند عزت خود را به چاه انداختند شده اصل ملاک درس ما بیست ز درس شیخ طوسی‌ها خبر نیست ز مرشدهای رهرو کم خبر هست که دستورات بعضی کم اثر است خداوندا چه درد است این چه درد است که فولاد دلم را آب کرده است مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت چه درد است این، مرا شرمندگی کشت شان ما بالاتر از این حرف‌هاست عزت یک حوزه فوق جمله‌هاست ما که باید صاف و مولایی شویم ننگمان باشد که دنیایی شویم 📚منبع: نشریه حجره / ش13 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ طمع و آرزو... . 📽 فیلم سوراخ سیاه، محصول سینمای بریتانیا با محوریت طمع انسان و آرزوهایِ بی‌پایانِ او است. این فیلم ۳دقیقه‌ای، با پایان‌بندی تکان‌دهنده‌اش، مخاطب را میخکوب می‌کند. ⬅️ این فیلم برنده‌ ۴جایزه بین‌المللی شد. سوراخ سیاه در مغز انسان یا همان سیاه چاله‌ی طمع و آرزوهایِ طول و دراز است که هرگز پر نمی‌شود. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مستند فاتحان سرزمین نو 📹 هیچ می‌دانستید قاره‌ی آمریکا قبل از کریستُف کلمپ و توسط یک دریانورد چینی مسلمان بنامِ "ژنگ هی" یا همان حاجی محمود شمس کشف شد؟ 👌تاریخ را باید دوباره و مبتنی بر منابعِ صحیح بنویسیم. این مستند زیبا را با کیفیت بالا، رایگان از عمار یار ببینید. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ اوقات نماز ❓فرقِ اوقاتِ نمازِ شیعه و سنی چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🗣 یکی از اختلافاتِ فقهیِ شیعه با برادرانِ اهلسنت در زمینه اوقاتِ نماز است. شیعه معتقد است که مکلف در ادای نمازهایِ یومیه به دو شکل، مخیر "پنج" وقتی و "سه" وقتی مخیر است. بر خلافِ اهلسنت که ادای نماز را در پنج وقت واجب میدانند. ➕ مستندِ شیعه، روایتی است از امام صادق بنقل از رسول خدا؛ امام می‌فرماید: "همانا پیامبر اکرم در سفر، بین مغرب و عشا و همچنین بین ظهر و عصر جمع می کردند (سه وقتی) و این کار را زمانی که عجله داشتند انجام می دادند؛ و خود می گفتند که جدا خواندن اینها (پنج وقتی) بهتر است". کتاب وسائل الشیعة/ج4/ص220 ✅ بر مبنایِ این قبیل احادیث، فقها فتوا داده اند به افضل بودنِ اقامه نماز در 5 وقت و نیز جائز بودنِ اقامه نمازهای یومیه در سه وقت. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تشکر نتانیاهو از حزب اللهی‌ها! 📹 هفت دقیقه‌ی طوفانی از استاد کهوند خطاب به حزب اللهی‌هایِ تو سری خوری که بارها پیجشان مسدود شده و هنوز در این فضا حاضرند. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin