هدایت شده از مکتب وحی
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۴ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____________
📌. عنوان: صدقه دادن قبل از دعا
❖. شرط چهارم دعا آنست كه: قبل از دعا انسان قدرى تصدّق دهد؛ و بر اين معنى رواياتى وارد است،
❖. امام صادق عليه السّلام در مورد هر قضيّه اى كه طالب آن را از خدا درخواست مى كند مى فرمايند: در روزى كه قصد دعا و درخواست از خدا را دارى به شصت مسكين صدقه بده به هر نفر يك چارك (ده سير) مانند ميزانى كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم مقرّر نموده بود. سپس شب هنگام در ثلث باقيمانده از شب غسل بجاى آور درحاليكه لباس كم ارزش و غير قابل توجّهى را كه براى خدمتكاران و امثال آنان در نظر گرفته مى شود، مى پوشى مگر اينكه در بين اين لباسها ازار داشته باشى كه همان كفايت است ... الخ | ۱ |
❖. و نيز شيخ در «تهذيب» از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده، كه قال: امام صادق عليه السّلام فرمودند: " اگر يكى از شما بيمار شود به دنبال طبيب مى فرستد و اجرتش را مى پردازد و اگر حاجتى به سلطان داشته باشد به دربان رشوه مى دهد تا او را راه دهد و اگر براى يكى از شما امر ناخوشايندى پيش آيد بايد بسوى خدا روى آورد، ابتداء خود را طاهر گرداند سپس صدقه اى به فقير بدهد كم يا بسيار، آنگاه داخل مسجدى رفته دو ركعت نماز بجاى آورد سپس حمد خدا را بجاى آورد و او را به نعمت هاى خود بر بندگانش ستايش نمايد و بر پيامبر و اهل بيت او صلوات بفرستد، آنگاه بگويد: خداوندا از تو مى خواهم كه مرا از بيمارى رها سازى و از سفر به سلامت باز گردانى و از آنچه در بيم و هراسم به عافيت بيرون آورى. قطعاً خداوند حاجت او را بر آورده خواهد ساخت و اين قَسَمى است كه محقّق خواهد شد و شكر آنرا بايد بجاى آورد. " | ۲ |
________________
📚. منابع و مصادر:
۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۹
۲. تهذیب الاحکام، ج۳، ص ۱۸۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۵ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
________
📌. عنوان: رو به قبله بودن و دراز كردن دست ها با حال استكانت
❖. و شرط پنجم استجابت دعا آنست كه: انسان رو به قبله دعا كند، و دست هاى خود را با حال ذلّت و مسكنت به پيشگاه قادر متعال دراز كند و مانند فقيرى محتاج و گدائى سراپا احتياج كه به دربار شاهى روى آورده، دست نياز خود را به درگاه غنىّ على الاطلاق بلند كند.
❖. در «كافى» با إسناد خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى كند كه: " هيچ بنده اى دستش را بسوى خداى عزيز و جبّار دراز نمیكند مگر اينكه خداوند حيا میكند دستش را خالى برگرداند تا اينكه از فضل رحمت خود آنچه را بخواهد در آن قرار میدهد. پس اگر كسى از شما دعائى كرد دستانش را پس از دعا بر صورت و سرش بمالد." | ۱ |
❖. و در «عدّة الداعى» مى فرمايد: " و رسول خدا هنگام دعا دستش را به ابتهال به پيشگاه خداوند بالا می برد چنانكه مسكين هنگام تقاضاى غذا چنين می كند. و در ضمن آنچه خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام وحى فرستاده است می فرمايد: مانند بنده اى كه با حالت التماس و تضرّع دستانش را بسوى مولاى خود دراز نموده است تو در برابر من اينچنين دستانت را به حالت ذلّت دراز كن. پس اگر چنين كردى مورد رحمت من قرار می گيرى درحاليكه من از تمامى افراد كريم با كرمتر و از همه قدرتمندان تواناترم. اى موسى! از فضل و رحمت من تقاضاى حوائج خود را بنما كه رحمت در دست من است و كسى جز من داراى آن نمی باشد. و بنگر در وقتى كه از من درخواست می كنى چگونه به الطاف و عنايت من اشتياق و رغبت دارى. هر كس به مقدار عملش پاداش می گيرد حتّى شخصى كه كفران مرا نموده به مقدار سعيش پاداش دارد. | ۲ |
❖. و أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام سؤال میكند از دعا و بالا بردن دست ها فقال: " بالا بردن دست ها بر چهار قسم مى باشد. در مورد استعاذه و پناه بردن به خداى تعالى از شرور پس رو به قبله قرار میگيرى و دستانت را به سمت آسمان قرار میدهى. و اما در مورد دعاء در رزق دستانت را باز میكنى و آنها را بسوى آسمان بالا می برى و امّا در صورت انقطاع از دنيا و توجّه به پروردگار پس با انگشت سبّابه بايد اشاره نمود. و امّا در صورت ابتهال و زارى بدرگاه خدا دستها به موازات سر بالا برود. و دعاء در وقت تضرّع به اين نحو است كه انگشت سبّابه را نزديك صورت به حركت درآورد و آن دعاء خوف و خشيت از پروردگار است."
❖. و محمّد بن يعقوب كلينى از محمّد بن مسلم با إسناد خود روايت می كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، قال: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه می فرمود: شخصى بر من گذشت درحالي كه من در نماز با دست چپ مشغول دعا بودم، آن شخص عرض كرد: اى أباعبدالله با دست راست دعا كنيد. پس من گفتم: اى بنده خدا! همانطور كه براى خداوند حقّى است بر دست راست بر دست چپ هم او حقّى دارد. سپس حضرت فرمودند: در حال رغبت دستانت را باز می كنى و كف دست را بسوى آسمان قرار می دهى و در رهبت دستانت را باز می كنى و پشت دست را بسوى آسمان قرار میدهى و در تضرّع انگشت سبّابه را به راست و چپ حركت می دهى. و در تبتّل انگشت سبّابه چپ را بسوى آسمان بالا می برى و پائين می آورى و در ابتهال دست و بازويت را بسوى آسمان بالا می برى و ابتهال در وقتى است كه آثار گريه هويدا می شود. | ۳ |
____________
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۶۱
۲. عدّة الداعى، ص۱۸۳
۳. الكافى، ج ۳، ص ۴۸۰
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۶ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____
📌. عنوان: آهسته دعا نمودن
❖. شرط ششم: آهسته دعا نمودن است، نه آنقدر آهسته كه خود نشنود، و نه آنقدر بلند كه جنبه ريا و سمعه به خود گيرد، لقوله تعالى: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً || بخوانيد پروردگارتان را از روى تضرّع و در پنهانى - اعراف، آیه ۵۵ »
❖. روايت كرده است إسماعِيلَ بنِ هَمّامٍ از حضرت أبوالحَسَنِ الرِّضا عليه السّلام : " يك دعاء از بنده در حال خفاء به اندازه هفتاد دعاء در حال آشكارا است." | ۱ |
❖. و از أبوالأسود دُئلى از أبوذر غفارى روايت شده است كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " اى اباذرّ! نماز نافله در خفاء افضل است از آشكارا مانند فضيلت نماز واجب بر مستحبّ " تا اينكه فرمودند: " اى اباذرّ! بدرستى كه پروردگارت به سه نفر بر ملائكه افتخار می كند: مردى كه صبح در بيابان بی آب و علف براى نماز صبح اذان بگويد سپس نماز بخواند. پس خداى تعالى به ملائكه میگويد: نگاه كنيد به بنده من چگونه نماز میخواند و كسى غير از من او را نمی بيند. پس هفتاد هزار ملك از آسمان بزير می آيند و در پشت سر او به نماز می ايستند و تا بر آمدن خورشيد براى او طلب مغفرت می كنند. و مردى كه به نماز شب برمبخيزد و به تنهائى نماز میخواند و به سجده میرود و در سجده خواب بر او غلبه میكند. پس خداى تعالى میگويد: نگاه كنيد به بنده من، روح او نزد من است و بدن او در حال سجده براى من است. و نيز مردى كه در ميدان كارزار رفقايش فرار را بر قرار ترجيح داده او را تنها میگذارند و او همچنان پابرجا می ايستد تا به شهادت برسد. " | ۲ |
❖. و علاوه بر اين روايات و آيه مذكوره در سابق، كريمه مباركه: «وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا || و نمازت را با صداى بلند نخوان، و با صداى آهسته نخوان؛ و ميان بلندى و آهستگى راهى ميانه را بجوى! - اسرا، آیه ۱۱۰ » بر اين معنى دلالت دارد؛ چون صلاة به معنى مطلق دعاست، بنابراين با عموميتش شامل نمازهاى مفروضه و ساير ادعيه می شود.
________
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲، ص۴۶۶
۲.مستدرك الوسائل، ج۱، ص۱۱۸، رواه عن الشيخ الطوسى فى أماليه و فى المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۱
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
🔹چون که من، من نیستم این دَم ز هُوست
پیشِ این دم هر که دَم زد کافر اوست
🔘. 12 رمضان، رحلت آیت الحقّ و العرفان حضرت حاج سید هاشم حدّاد رضوان الله علیه
#سید_هاشم_حداد رضوان الله علیه #ولایت #اولیا #باطن #عرفان #عارف
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۷ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____
📌. عنوان: تكلّف در سجع نداشتن
❖. شرط هفتم: أن لا يَتَكَلَّفَ السَّجعَ فى الدُّعاءِ. مراد از سجع آن است كه داعى خود را به تكلّف اندازد؛ اين در دعا مذموم است، چه به تكلّف ظاهرى مثل آنكه در عبارات و قافيه و وزن كلمات خود را مقيّد كند و توجّه خود را بدان معطوف دارد بطورى كه از توجّه به خدا به توجّه محض، به عبارات نيز التفات داشته باشد، و يا تكلّف باطنى مثل آنكه خارج از سنن غير مبدّله حقّ يا خارج از حدود و سعه خود چيزى طلب كند. دعاى بدون سجع آنست كه طبق مقتضاى حال بوده و تمام توجّه به خدا بوده، و از عبارت غافل شود و عبارات را سهل و آسان طبق افاده مرام خود ادا كند.
❖. در «عدّة الداعى» مرحوم ابن فهد فرموده است: " قطعاً يكى از شروط اينست كه حاجتش حرام نباشد و نيز قطع رحم نباشد و چيزى كه در آن بى حيائى و اسائه ادب نسبت به شخصى است نباشد. مفسرون درباره اين آيه « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً » گفته اند: مقصود خشوع و حالت ذلّت و مسكنت و در خفاء بودن است و منظور از تتمه آن كه مى فرمايد: خداوند معتدين را دوست ندارد، يعنى كسى نبايد از حدودش در دعاء تجاوز كند. مثل اينكه جايگاه پيامبران را از خدا بخواهد. أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: اى كسى كه دعا مى كنى، هيچگاه چيزى را كه انجام نخواهد شد از چيزى كه جائز و حلال نيست را از خدا مخواه. و نيز فرمودند: كسى كه بيش از اندازه اش بخواهد، شايسته حِرمان و فقدان آن خواهد بود. | ۱ |
❖. غزّالى گويد: سزاوار است كه در موقع دعا از دعاهائى كه روايت شده تجاوز نكند، چون ممكن است انسان چيز ديگرى بخواهد كه مصلحت او در آن نباشد؛ و روى همين معنى در خبر يا در اثر وارد است كه به علماء حتّى در بهشت هم مردم نيازمندند. به علّت آنكه چون به مردم در بهشت گفته شود چه مى خواهيد و چه تمنّى داريد نمى دانند چه تمنّا كنند، مگر آنكه از علماء بپرسند.
رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مبادا در دعا بخواهيد به وزن و قافيه الفاظ بپردازيد و همين مقدار كه بگوئيد: خداوندا از تو درخواست مى كنم بهشت را نصيبم فرمائى و آنچه مرا از گفتار و عمل به آن مى رساند روزى نمائى و پناه مى برم به تو از آتش دوزخ و آنچه از گفتار و كردار كه مرا به آن نزديك مى سازد.
❖. تا آنجا كه مى گويد: بدان مراد از سجع همان تكلّف و زحمت سياق عبارات است؛ اين منافات با تضرّع و تخشع دارد، نه آنكه مراد كلمات متوازنه باشد. اگر انسان در دعا كلمات فصيح و بليغى متوازن و متشابه با قافيه هاى صحيح نيز بياورد ولى بدون تكلّف باشد و به خضوع و خشوع او ضررى نرسد به هيچ وجه اشكال ندارد؛ مانند كلام رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم:
" أسألُكَ الأمنَ يَومَ الوَعِيدِ و الجَنَّة يَومَ الخُلُودِ و مَعَ المُقَرَّبِينَ الشُّهُودِ و الرُّكَّعِ السُّجُودِ و المُوفِينَ بِالعُهُودِ إنَّكَ رَحِيمٌ وَدُودٌ و أنتَ تَفعَلُ ما تُرِيدُ! || خداوندا از تو درخواست امان مى كنم در روز هول و هراس، و بهشت را تقاضا مى كنم در روز بى پايان قيامت، و مصاحبت با مقرّبين كه شاهد مراتب فضل و اكرام تو هستند، و همنشينى با ركوع كنندگان و سجده كنندگان را، و كسانى كه به عهد با پروردگار خويش ثابت و استوار باقى ماندند. بدرستى كه تو رحيم و بسيار با محبّت و لطف هستى. و تو هرچه را كه مشيّتت تعلّق بگيرد، انجام خواهى داد " و امثال اين ادعيه كه با عبارات روان و فصيحى با قافيه هاى لطيف در ادعيه مأثوره بسيار وارد است. | ۲ |
____
📚. منابع و مصادر:
۱. عدّة الداعى، ص ۱۳۹
۲. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
🕯. #یادنامه_صالحان
📌. عارف کبیر و موحد عظیم حضرت سید هاشم حداد قدس الله سره در بیان بزرگان
🖋. طراحی: صفحه مکتب وحی
🔰. @Sire_salehan | #سیره_صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۸ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
__________
📌. عنوان: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت
❖. شرط هشتم دعا: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت است. مراد از خشوع، شكستن دل و ذلّت قلب است؛ و مراد از تضرّع، ناله و زارى كردن؛ و مراد از رغبت اميد داشتن و ميل نمودن؛ و مراد از رهبت خوف و ترس داشتن در مقابل مقام عظمت حقّ جلّ شأنه: إِنَّهُمْ «كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً || و ما را از روى رغبت و خواهان بودن ثواب و پاداش و ترس و بيم از عقاب و كيفر مى خواندند، و براى ما خشوع و فروتنى مى نمودند. - انبیاء / آیه ۹۰ » و همچنين می فرمايد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً.» و در ضمن دعاى چهل و هشتم از صحيفه سجاديّه عليه السّلام كه دعاى روز جمعه و أضحى است وارد است كه: " ولا يُنجِينِى مِنكَ إلّا التَّضَرُّعُ إلَيكَ! || و هيچ چيز مرا از عذاب تو نجات نمى دهد، مگر تضرّع بسوى تو. " | ۱ |
❖. و خداى علىّ أعلى به حضرت موسى بن عمران على نبيّنا و آله و عليه السّلام خطاب فرمايد: " اى موسى وقتى كه مرا می خوانى خود را خائف و در بيم و هراس و مضطرب بنما و صورتت را بخاطر من بر خاك بگذار، و براى من مواضع با ارزش بدنت را سجدهگاه قرار ده، و هنگام ايستادن دستانت را در حال قنوت قرار ده و وقتى كه با من مناجات می كنى، با حال خشيت و خوف از قلب مضطرب باش. و زندگانيت را به تورات من و عمل به دستورات آن زنده بدار و به نادانان مواقع حمد و موارد ستايش مرا تعليم نما و بخشش ها و نعمت هاى مرا بر آنان يادآور شو. و به آنها بگو: اينقدر در مسايل دنيا و هواهاى نفسانى غوطه ور نشوند زيرا اين گرفتار كردن من ايشان را براى آنها گران تمام خواهد شد. | ۲ |
❖. و خداوند به حضرت عيسى بن مريم فرمايد: " اى عيسى! مانند غريق غمگين كه هيچ فريادرسى ندارد مرا بخوان. اى عيسى! اشك از ديدگانت براى من ببار و قلبت را براى من خاشع گردان. اى عيسى قلبت را به واسطه خشيت ذليل گردان و هميشه به پائين تر از خود بنگر نه به بالاتر از خودت و بدان كه اصل و بالاى هر كار خطا و گناه محبّت دنيا است. پس دنيا را دوست نداشته باش، زيرا من آن را دوست ندارم. اى عيسى قلبت را براى من پاك گردان و ياد مرا در خلوت هاى خودت زياد گردان و بدان كه خوشحالى من در اينست كه همچون مساكين كه با الفاظ و عبارات در صدد به دست آوردن دل مولاى خود هستند، با من اينطور باش. در اين مورد بسيار سرزنده و با جدّيت باش نه مانند مردگان. | ۳ |
__________
📚. منابع و مصادر:
۱. الصحيفة السّجاديّة، دعاى ۴۸
۲. الكافى، ج۸ ، ص۴۴
۳. الکافی، ج۸، ص ۱۳۸
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. وقتی انسان صادق باشد هدایت الهی برای او در هر قالبی مهیّا است
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞.#شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 240، دقیقه 21:20
#عرفان #سلوک #فطرت #هدایت
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰٩ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
__
📌. عنوان: اميدوارى به اجابت
❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد.
❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينههايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمىآوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ »
❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد.
❖. بنابراين گرچه تمام اراده ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد.
❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد.
❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ |
❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ |
__
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳
۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
💠. مقاله : #سیری_در_تاریخ_امام_مجتبی
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #امام_شناسی #تاریخ
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📚. جلد : اول
📑. صفحه: ۲۹۳
💾. حجم: ۵.MB
✅دانلود pdf در کانال:
#کتابخانه_سیره_صالحان
📲 @sire_salehan_book
سیری_در_تاریخ_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_جلد_اول.pdf
4.68M
💠. مقاله : #سیری_در_تاریخ_امام_مجتبی
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #امام_شناسی #تاریخ
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📚. جلد: اول
📑. صفحه: ۲۹۳
💾 حجم: ۵.MB
📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما
#کتابخانه_سیره_صالحان
📲 @sire_salehan_book
✅. دوستانی که دسترسی به تلگرام و ایتا ندارند میتوانند مقالات را از وبلاگ سیره صالحان دانلود بفرمایند
http://siresalehan.blogfa.com/category/1
🔰. @Sire_salehan | #سیره_صالحان
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۱۰ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
________
📌. عنوان: الحاح و اصرار در دعا
❖. شرط دهم: إلحاح و إصرار در دعاست؛ به طورى كه انسان تا مطلب خود را نگيرد دست بر ندارد، دو بار و سه بار و يا بيشتر دعا كند.
❖. الوَلِيدِ بنِ عُقبَة الهَجَرِىّ روايت مى كند كه:
شنيدم از امام باقر عليه السّلام كه فرمود: قسم به خدا كه هيچگاه بنده مؤمن در درخواستش نسبت به خداى عزّوجلّ اصرار نمی كند مگر اينكه خداوند حاجتش را برآورده میسازد. " و أبى الصَّبّاح از حضرت صادق عليه السّلام حديث می كند كه: " به درستى كه خداوند خوش ندارد مردم براى مسايل مادّى به يكديگر اصرار كنند امّا اين اصرار را نسبت به خود روا میدارد. به تحقيق خداوند دوست دارد اينكه از او درخواست شود و از آنچه نزد اوست مردم بخواهند. " و حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: " قسم به خدا در هيچ موردى بنده در درخواست خود از خداوند اصرار نمی ورزد مگر اينكه خداوند اجابت می كند. | ۱ |
❖. و ابن قدّاح روايت مى كند از حضرت صادق عليه السّلام، رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " خداوند رحمت كند بنده اى را كه از خدا حاجتى بطلبد و در دعا اصرار ورزد چه اينكه مستجاب شود يا نشود و اين آيه را تلاوت فرمودند : وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسى أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا - مریم/آیه۴۸ " | ۲ |
❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم مرويست كه: " إنَّ اللهَ يُحِبُّ السّائِلَ اللَّحُوحَ || خداوند سائل اصرار كننده را دوست دارد. " | ۳ |
❖. و در «محجّة البيضاء» آورده است: " در وحى براى پيامبران گذشته آمده است: هيچگاه از دعا كردن خسته نشو، زيرا من هيچگاه از اجابت خسته نمى شوم. " | ۴ |
❖. و اسحاق بن عمّار حديث مى كند از حضرت صادق عليه السّلام، که فرمودند: "مؤمن از خدا در حاجتى درخواست میكند، خداوند به ملائكه
خطاب میكند اجابت دعاى او را به تأخير اندازيد، به جهت اينكه میخواهد بيشتر صدا و درخواست او را بشنود. و هنگامى كه روز قيامت رسيد، خداوند به آن بنده خطاب میكند اى بنده من! من اجابت درخواست تو را در دنيا به تأخير انداختم و اكنون بيا و ثواب و اجر آن تأخير را مشاهده كن. و در آن مورد ديگر اجابت را به تأخير انداختم، اكنون بيا و ثواب آن را ببين، در اين هنگام مؤمن آرزو میكند اى كاش هيچ درخواست من از خداوند در دنيا اجابت نمیشد تا در عوض از اين ثواب محروم نمیشدم." | ۵ |
❖. بلكه از روايات استفاده میشود كه زود از دعا دست برداشتن و نوميد شدن حزازت و منقصت دارد و مكروه است. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه، فرمود: " بنده زمانى كه عجله كند براى درخواستش از پروردگار، خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: آيا بنده من نمى داند كه من آن خدائى هستم كه حوائج را به انجام مى رسانم؟ " و همچنين أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى كند كه، قال: " پيوسته مؤمن در خير و اميد به رحمت خدا بسر میبرد تا مادامى كه عجله نكند و نااميد از اجابت دعا نشود و دعا را ترك نكند. عرض كردم: چگونه عجله میكند؟ حضرت فرمودند: با خود میگويد: مدّتى است كه دعا میكنم امّا اجابت نمیشود " | ۶ |
❖. شايد يك علّت اصرار بر دعا همان تقويت جنبه يقين باشد؛ چون در هر مرتبه كه انسان دعا مى كند، روحى به او دميده میشود و نشاطى الهى پيدا مى كند و اين معنى چنانچه مكرّر شود ايجاد يك يقين ثابت نموده و بر قلب او مُهر میخورد، و اين يقين داراى حسن و ثوابى است كه هيچ چيز به او نمیرسد. و لذا مؤمن در روز قيامت تمنّى میكند كه اى كاش دعاى من در دنيا مستجاب نشده بود تا دائماً دعا میكردم و به اين نتايج مهم میرسيدم!
________
📚. منابع و مصادر:
۱. الکافی ، ج۲، ص۴۷۵
۲. الكافى، ج۲، ص۴۷۵
۳. عدّى الداعى، ص۱۸۹
۴. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۶
۵. الكافى، ج۲، ص۴۹۰
۶. الکافی، ج۲، ص۴۷۶
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. علم در خدمت هوای نفس!!!
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞.#شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 240، دقیقه 39:40
#سلوک #استاد #نفس #علم #تهذیب_نفس #هوای_نفس
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۱۱ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____
📌. عنوان: تسبيح و تمجيد و تحميد خدا
❖. شرط يازدهم: تسبيح و تمجيد و تحميد و ثناء خداست؛ قبل از شروع به دعا نمودن سزاوار است كه شخصْ خدا را ثنا گويد. سلمة بن اكوع گفت: هيچگاه نديدم كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم، دعائى را شروع كند، مگر اينكه قبل از آن میفرمود: سُبحانَ رَبّى العلىّ الاعلَى الوَهّاب. «منزه است پروردگار من كه بلند و بلندمرتبه و بخشنده است.» | ۱ |
❖. ثنا گفتن به خدا و تحميد و تمجيد و تسبيح نوعى از اعتراف به قدرت و عظمت و انحصار صفات حسنى و امثال علياى اوست؛ و اين اعترافْ شخص داعى را متذكّر و متوجّه به جلال و عظمت او مینمايد. بنابراين از خدا جدّاً درخواست میكند، نه آنكه خداوند محتاج به تحميد باشد و اين ثنا گفتن و العياذ بالله به عنوان تقديم رشوه به ساحت مقدّس او واقع شود. و معلومست كه هرچه در ابتداى دعا ثنا بيشتر و بهتر گفته شود جَلَوات حضرت حقّ بيشتر شده و روح تجرّد و التماس در دعا كننده زندهتر و قويتر خواهد شد.
❖. ابن بكير از محمّد بن مسلم روايت میكند كه، در كتاب أميرالمؤمنين عليه السّلام نوشته شده است كه: " قبل از درخواست بايد مدح و ستايش باشد. پس وقتى خواستى دعائى بكنى، ابتدا او را تمجيد نما. عرض كردم چگونه تمجيد نمايم؟ فرمود: میگوئى: اى كسى كه او از رگ گردن به من نزديكتر است، اى كسى كه بر هرچه اراده كند قادر و توانا است، اى كسى كه بين انسان و قلب او قرار گرفته است، اى كسى كه از جايگاه بلند مرتبه به نظاره و تماشاى مخلوقات میپردازد، اى كسى كه مانند او چيزى وجود ندارد. " | ۲ |
❖. و همچنين روايت نموده است معاوية بن عمّار از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، فرمودند: " مراتب دعا عبارت است از: مدح پروردگار و ستايش او، و پس از آن اقرار و اعتراف به گناه و در مرتبه آخر درخواست حاجت. به خدا قسم هيچ بنده اى از گناه خارج نمیشود مگر به واسطه اقرار. " | ٣ |
❖. و روايت نموده است عيص بن قاسم، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه يكى از شما درخواستى از خدا دارد، ابتدا او را ستايش نمايد و مدح او را بجاى آورد. زيرا كسى كه حاجتى را از سلطان تقاضا میكند، سعى میكند بهترين كلام و جملات را در برابر او بكار ببرد، پس شما هم وقتى تقاضائى از خداوند داشتيد، خدا را تمجيد كنيد، كه او عزيز و با جبروت است. و او را مدح و ستايش نمائيد، و اينطور میگوئى: " يا أجوَدَ مَن أعطَى و يا خَيرَ مَن سُئِلَ، يا أرحَمَ مَنِ استُرحِمَ، يا أحَدُ يا صَمَدُ يا مَن لَم يَلِدْ و لَم يُولَدْ و لَم يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أحَدٌ، يا مَن لَم يَتَّخِذْ صاحِبَة و لا وَلَدًا، يا مَن يَفعَلُ ما يَشاءُ و يَحكُمُ ما يُرِيدُ و يَقضِى ما أحَبَّ، يا مَن يَحُولُ بَينَ المَرءِ و قَلبِهِ، يا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الأعلَى، يا مَن لَيسَ كَمِثلِهِ شَىءٌ، يا سَمِيعُ يا بَصِيرُ! و أكثِرْ مِن أسماءِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فَإنَّ أسماءَ اللهِ كَثِيرَة؛ و صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِهِ و قُلِ: اللهُمَّ أوسِعْ عَلَىَّ مِن رِزقِكَ الحَلالِ ما أكُفُّ بِهِ وَجهِى و اؤَدِّى بِهِ عَن أمانَتِى و أصِلُ بِهِ رَحِمِى و يَكُونُ عَونًا لِى فى الحَجِّ و العُمرَة! || اى كسى كه از همه بخشندگان بخشنده ترى و اى كسى كه از همه درخواست شدگان بهتر و برترى، و اى كسى كه از تمامى آنها كه طلب رحمت میشود، راحم ترى، اى ذات يكتا و بی نياز، اى كسى كه نزايد و زائيده نشده است، و براى او مانندى متصوّر نيست. اى كسى كه زن و فرزند را بر نمی تابى و اى كسى كه هرچه اراده نمائى به انجام آورى و به هرچه خواستت تعلق پذيرد، حكم میرانى و آنچه را كه دوست میدارى انجام میدهى، اى كسى كه از جايگاه بلند نظاره میكنى و اى كسى كه مانند او موجودى نمی باشد، اى شنوا و اى بينا؛ و از اسماء الهى زياد بر زبان آور، زيرا اسماء پروردگار بسيار است. و بر محمّد و آل او درود فرست، و بگو: خداوندا از رزق حلال آنقدر بر من عطا كن تا آبروى خود را حفظ نمايم و آنچه را كه متكفّل می باشم رفع نياز نمايم و خويشانم را يارى رسانم و براى حج و عمره من ذخيره و توشه گردد. " | ۴ |
____
📚. منابع و مصادر:
۱. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۶
۲. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۴
۳. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۵
۴. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۶
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
🔰. @sire_salehan | #سیره_صالحان