eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ هو اللطیف 💠 چند کلمه با پدران و مادران 🔹 رشد روحی و روانیِ فرزند، همواره جزو مهم‌ترین دغدغه‌های هر پدر و مادر دلسوزی بوده که با ظهور ارتباطات مجازی و دگرگونی سبک زندگی در سال‌های اخیر، این دل‌مشغولی چندبرابر شده است. 🔹 در مجموعۀ حنیف قصد داریم تا آموزه‌های عمیق و والای انسانیّت را با زبانی ساده و ابزاری مؤثر برای فرزندانمان بیان کنیم. 🔹 ناگفته پیداست که این مجموعۀ نوپا برای دستیابی به اهداف خود، والدین گرامی را به یاری می‌طلبد. 🔹فعالیت این مجموعه فعلاً متمرکز بر مناسبت‌های مهمّ سال خواهد بود و در سایر روزها برنامۀ کمرنگ‌تر اما منظمی خواهد داشت که به یاری پروردگار میزان و سطح این فعالیت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. 🔹صفحۀ حنیف را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: اینستاگرام: www.instagram.com/haneef_group آپارات: www.aparat.com/haneef_group تلگرام: www.t.me/haneef_group @Haneef_Group | حنیف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎈🎊 🎉پخش اینترنتی «غدیرانه» 🎉🎊🎈 غدیرمان را جشن گرفته‌ایم، 😍 به پایبندیِ عهدی که با پیامبرمان بسته‌ایم! منتظرتان هستیم؛ همه دعوتید! 💌 شعر🎤 داستان 🎧 تئاتر 🎭 نقاشی 🎨 مسابقه 🏆 جوایز متنوّع 🎁 🔻ویژه کودکان زیر 15 سال🔺 🗓 دوشنبه 13 ذی‌حجه | 99/05/13 🗓 چهارشنبه 15 ذی‌حجه | 99/05/15 🗓 جمعه 17 ذی‌حجه | 99/05/17 🕘 ساعت 21. 📌اینستاگرام: instagram.com/haneef_group 📌آپارات: http://www.aparat.com/haneef_group/live @Haneef_Group | حنیف
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۳۵۰ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: جایگاه عید غدیر در فرهنگ تشیع و پیام ها و آموزه های مکتب غدیر برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan
آموزه_های_مکتب_غدیر_در_فرهنگ_تشیّع.pdf
4.95M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۳۵۰ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: جایگاه عید غدیر در فرهنگ تشیع و پیام ها و آموزه های مکتب غدیر برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan
🌸 ألا که رحمت آیتی ز رحمتِ علیّ بود همه کتاب انبیا، حکایت علیّ بود 🌸 بهشت و هر چه اندر او، عنایتِ علی بود اَجلِّ نعمتِ خدا ولایتِ علیّ بود 💎. عید غدیر، جلوه‌گاه عبودیت و بندگی، حقیقت عقلانیت در زندگی، روز هدایتِ فطرتهای آزاده، تکامل قلوبِ آماده، بیداری عقلهای خُفته، زندگیِ دلهای مُرده، بر همه پویندگان راه طهارت و جویندگان مسیرِ صداقت با هر آیین و مرام و مسلکی تبریک و تهنیت باد. علیه السلام @maktabe_vahy 🌸🌺🌸🌺🌸
💠. شیعۂ امیرالمؤمنین علیه السلام کسی است که... علیه السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
‍ 🔍 | ۰۰۵۰ 📌 معنا و حقیقت توبه 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/ZJGb8 ☑️ سوال: ~ با سلام؛ توبه یعنی چه ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ توبه به معنای رجوع از توهمات و تخیلات دنیوی و جایگزینی منطق عقل و شرع در همه امور و افعال و کردار و تفکرات است. ❖ انسان بواسطه غفلت و انغمار در شهوات و هواهای نفسانی، طبعاً سیر زندگی او و رفتارش به سمت خودمحوری و انانیت و جلب مصالح و دفع مضار شخصی و اجتماعی خویش چرخش پیدا می کند و از صراط مستقیم که صراط توحید و نگرش بسوی وحدت و تثبیت و تمشیت امور خویش در راستای اراده و مشیت پروردگار است منحرف می شود. بنابراین افکارش، افکار نفسانی و سخنانش بر محوریت نفس اماره و طبعاً حرکات و رفتارش در راستای ابراز و اظهار همان صفات و ملکات صورت می پذیرد گر چه بحسب ظاهر و در میان جمع، خود را به سمت و سوی مبانی توحید و اسلام متمایل نشان دهد و تظاهر به انتحال به این عرصه بنماید و مردم او را از ارباب معرفت و بصیرت بحساب آورند و کلماتش در این راستا صادر گردد. در آیه شریفه می فرماید : «یا أیها الذین آمنوا توبوا إلی الله توبةً نصوحاً » معنای این آیه اینست که انسان باید اراده خدای متعال را جایگزین اراده و خواست خود کند در همه امور و این یعنی توبه. 🔰 @sire_salehan |
❈. مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۱، ص ۲۳۰ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۱ 📌 خصوصیات رفیق خوب 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/APa7b ☑️ سوال: ~ با سلام؛ خصوصیّات یک رفیق خوب را برایم بیان فرمائید ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرماید: " درمانده آن کسی است که از یافتن رفیق خوب عاجز است و بیچاره تر از او کسی است که پس از یافتن، او را از دست بدهد." ❖ و امّا خصوصیّت رفیق آنست که رفاقت با او انسان را در راه سعادت و میل به سوی حرکت در عوالم معنی ترغیب و تشویق نماید و از فرو رفتن در کثرات دنیویه باز دارد و دنیا را برای او بی اعتبار، آخرت را ارزشمند نمایاند و از لحاظ رشد عقلانی، مصالح و مفاسد او را ظاهر و روشن نماید. 🔰 @sire_salehan |
❈. توحید یعنی تمام موجودات را بدون استثناء در تحت علم و قدرت و تاثیر خدا دیدن و خدا را در تمام عوامل وجود موثر دانستن، و در قبال خدا برای هیچ موجودی ارزش و استقلال وجودی نیافتن است. دستورات اسلام همگی بر این اصل وضع شده است. شخص مسلمان و پابند به این قانون خود را مرتبط به تمام جهان هستی می بیند و از هیچ موجودی نمی‌گریزد، با همه انس و الفت دارد، از ملاقات و برخورد با مردم، صله رحم ، عیادت مریض ، بر آوردن حوائج نیازمندان ، و الفت با فقرا و مسکینان ، بذل مال برای آسایش دیگران، و هزاران دستوری که انسان را با تمام موجودات می پیوندد لذت می‌برد و کانه انسان‌ یک قطعه غیر قابل انفکاک از کارگاه هستی بوده است. بر خلاف قوانین غیر توحیدی که خواهی نخواهی بر اساس افتراق و نفع طلبی و سودجوئی و کامیابی است.‌ ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۲، ص ۷۴ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۲ 📌 شبهه ای پیرامون آقای قاضی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/79d0A ☑️ سوال: ~ با سلام؛ در كتاب عطش آمده كه مرحوم قاضي با بيماری استسقا از دنيا رفته اند نقل شده كه استسقا بيماري معاويه بوده است آيا اين مشابهت بيماری نقصي در روش و منش مرحوم قاضی نيست اگر نه به چه دليل⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ بيماري استسقا همچون ساير بيماري ها از نتائج و آثار و محصولات علل و عوامل محيط بشری و زندگی انسان است و فرقی در ابتلاء به آن بين مؤمن و كافر نيست و اين يك بيماری ناشی از اختلال كبدی است و بيماری معاويه با آن فرق داشته است، معاويه مبتلا به جوع بود يعنی هيچگاه از غذا سير نمی شد نه اينكه به اين بيماری مبتلا بوده است. و اگر بر فرض معاويه به همين بيماری مبتلا بوده است باز اين مسئله هيچ ارتباطي با سؤال ندارد زيرا اين بيماری مختص معاويه نبوده است تا اينكه ابتلاء به آن موجب منقصتی برای فرد بشود بلكه بيماری عام است كه معاويه نيز بدان مبتلا گشته مثل ساير انواع و اقسام امراض كه براي همه افراد پيش می آيد. 🔰 @sire_salehan |
❈. در زمان غیبت امام عصر علیه السلام هم راه و سیر تکاملی برای دلباختگان حریم مقدسش مسدود نیست و آن که به مقام معرفت رسیده و آن وجود را به حقیقت ولایت و نورانیت درک نموده برای او ظهور و غیبت چه تفاوت دارد! از بزرگی سوال کردند چه موقع انسان به شرف حضور آن حضرت مشرف می گردد؟! در پاسخ گفت: وقتی که غیبت و ظهورش برای انسان تفاوتی نکند! و از بزرگی دیگر نیز سوال کردند: آیا شما خدمت امام زمان رسیده اید؟! در جواب گفت: " کور است آن چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اول وهله نظرش بر آن حضرت نیفتد. .‌ ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۳، ص ۳۴ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۳ 📌 معنا و حقیقت عرفان 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/1GLsb ☑️ سوال: ~ با سلام؛ عرفان چیست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ عرفان به معناي شناخت حقيقي و واقعي ذات حضرت احديّت است، شناختي كه نه از روي تفكّر و تأمّل و كتاب و مطالعه بلكه بواسطه شهود قلبي و تجلّي ذات حضرت حقّ صورت پذيرد و عارف در اين شناخت فقط يك حقيقت را مشاهده نمايد و يك ‌وجود را در عالم هستي مشاهده ‌كند و همه موجودات را متجلّي ذات او ببيند و غير او را مؤثر بالاستقلال در عالم وجود نداند و اگر بخـواهيم تعريفي جامـع از معناي عرفان ارائه دهيـم بايد به كلام اميرالمؤمنيـن عليه السّلام به كميل بن زياد كه از معناي حقيقت و نفس‌الامر و سرّ عالم وجود سئوال كرد تمسّك جست. 🔰 @sire_salehan |
❈. آرامش و سکون خاطر و ذکر خدا در دل جای نمی گیرد مگر به تعلیم مربی کامل که همه راه های آخرت را طی کرده و به سَلُونی قَبْلَ أَن تَفْقِدُني زبانش گویا است. او است که می تواند راهبر شود نه آنکه خود فاقد این صفت است. گناه اصحاب سعیر که یاران جهنم باشند فقط خود سَر بودن و به آراء شخصیه عمل کردن و در تحت تربیت امام نرفتن است گرچه در نزد خود دارای افکار عالی و پسندیده باشند ولی آن کافی نیست یا باید شخص به مقام عقل مستقل بدون نیاز به عوامل خارجی برسد یا از چنین عقلی شنوا و پذیرا باشد وگرنه جای او در دوزخ نفس اماره و آراء باطله و خاطرات شیطانیه خواهد بود! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۴، ص ۲۱۶ 🔰. @sire_salehan |
‍ 🔍 | ۰۰۵۴ 📌 اخلاص در عمل 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/yQDNU ☑️ سوال: ~ با سلام؛ انسان در کارهايی که انجام مي دهد بالاخره مي بيند اخلاص ندارد و اين عمل را بخاطر دعاوي نفساني انجام مي دهد، ( هر چند در ابتداي شروع آن دستور سلوکي يا آن عمل چنين چيزي مطرح نباشد.) و همين موجب ترک عمل مي شود در اينجا وظيفه چيست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ اخلاص مراتب مختلفی دارد که این مراتب بر حسب میزان اطّلاع انسان از رموز و اسرار نفس و استعداد نفس برای انطباق با آنها و یا مقابله با آنها متفاوت است. طبیعی است به هر میزان که انسان بر اطّلاعاتش و یا سیر و حرکتش در مسیر کمال اضافه شود میزان اخلاص و ملاکات آن دقیقتر و ظریفتر و خصوصی تر خواهد شد. ❖ بنابراین انسان باید در هر کاری خود را به خدا بسپارد و توفیق را فقط و فقط واقعاً از خدا بداند و انجام عمل خیر را به خود نسبت ندهد و همیشه خود را در پیشگاه الهی بدهکار احساس نماید نه طلبکار؛ و به وسوسه شیطان در اینگونه موارد توجه نکند که چه بسا او با این وسوسه ها می خواهد توفیق انجام اعمال خیر و عبادی را از انسان سلب نماید. 🔰 @sire_salehan |
🔘. خیمه امام علیه السلام علیه السلام @maktabe_vahy 🏴.🏴.🏴.🏴
‍ 🔍 | ۰۰۵۵ 📌 رفع خواطر و کنترل افکار 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/6P4t9 ☑️ سوال: ~ با سلام؛  برای رفع خواطر چه باید کرد اینجانب نمی توانم در آیات الهی و مسئله نفس تفکر کنم و اصلا تمرکز ندارم چه عملی باید انجام دهم؟ واساسا انسان در چه زمانی و چه مواردی تفکر کند بهتر است؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ خطوراتی که برای انسان عارض می شود ناشی از فعالیّت قوّۀ وهمیّه و متخیّله است و آن حاصل دو نکته می باشد: اول ضعف و نقصان قوّۀ عاقله. دوم حوادث و جریانات روز مره که صورت مثالی آن در نفس باقی می ماند. ❖ برای رفع نقصان عقلی مطالعه و تفکّر در مطالب بجای مانده از علمای الهی و عرفاء بالله همراه با انجام برنامه سلوکی و تهذیب و تربیت نفس ضروری است و برای مسئله دوّم عدم پرداختن به اخبار و وقایعی است که هیچ نفعی برای انسان ندارد. و به طور کلی هر چه قوه متخیّله انسان را تقویت کند باید از آن دوری کرد. مثل مشاهده فیلم های بیهوده و شنیدن اخبار و حوادث و صحبت از وقایع روزمره خارجی و غیره ❖ و باید توجه داشت که از بدترین و مخرب ترین کارها در مسئله خطورات  گناهان است که موجب تضعیف قوه عاقله و تقویت قوای واهمه و متخیّله می شود و بزرگان برای تقویت نفس در مقابله با خطورات دستور توجه نفس را می دادند. یعنی انسان حداقل در شبانه روز بیست دقیقه ذهن خود را از صورتی پاک گرداند و نگذارد خطوری برای او حاصل شود . البته در این زمینه مطالب دیگری هم هست و بر این اساس پاسخ سوال دوم نیز روشن شد. بهترین وقت برای تفکّر در نفس نیم ساعت قبل از طلوع فجر است. 🔰 @sire_salehan |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳. آداب مجالس اهل بیت علیهم السلام ◾️. همه افراد در مجلس امام حسین علیه السلام یکسان هستند 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 184، دقیقه 59:23 # محرم @maktabe_vahy ⚫️.⚫️.⚫️.⚫️
‍ 🔍 | ۰۰۵۶ 📌 مقصود از علم حقیقی در روایات اهل بیت علیهم السلام 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع: yon.ir/PHeLS ☑️ سوال: ~ با سلام؛ در حديثي از پيامبر اكرم‏ صلی الله عليه و آله و سلم آمده است: «اطلبوا العلم ولو بالصين». منظور پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از علم ، علوم اخلاقی ، اعتقادی و مانند آن است يا فيزيك ، رياضی و... را هم شامل می شود؟ آيا تحصيل علوم غير ديني ، غير از اشتغال و تأمين مسائل مادي ، ره‏ آورد ديگري هم دارد ؟ آيا اين علوم ، حجاب معنويت و مانع شناخت حق است ؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ شکی نیست که منظور پیامبر از علم چنانچه در روایت دیگر فرموده اند علم توحید و اخلاق و احکام است و تحریک و تشویق از رسول خدا قطعاً باید به این امور که موجب سعادت اخروی و فلاح ابدی است معطوف می باشد و الاّ علومی که برای گذران زندگی و حیات طبیعی مانند پزشکی و معماری و تکنیک می باشند خود به خود مورد توجه عامّه مردم قرار خواهند گرفت، چنانچه امروزه مشاهده می کنیم کدامیک از جوانان و افرادی که به دانشگاه برای تحصیل این امور می روند بخاطر توصیه رسول خدا می روند؟ و اصلاً آیا به مخیّله آنان خطور کرده است که ممکن است در اسلام نسبت به این علوم تشویقی صورت پذیرفته باشد؟ ❖ کسانی که حتی دین ندارند و رسول خدا را قبول ندارند به این علوم روی می آورند پس اینکه برخی می گویند مقصود از " اطلبوا العلم و لو بالصین " علوم امروزی است سخت در اشتباه و غفلت اند. باید به این نکته توجه داشت که همیشه تشویق و ترغیب نسبت به اموری است که ممکن است مورد غفلت و بی اعتنایی قرار گیرد و نه در اموری که فی حدنفسه مردم به آن اشتیاق می ورزند. ❖ و اما پاسخ از سؤال دوم : این امور گر چه تأثیری در رشد معنوی و کسب حیات اخروی ندارند اما خود به خود مانع وصول به کمالات نیز نمی باشند. 🔰 @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین *اسرار عاشورا از دیدگاه اهل معرفت* پخش اینترنتی ویژه‌برنامۀ ماه محرم‌الحرام 🎙.بیانات حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قَدّس الله سره 🗒️. از شب ۱ تا ۱۲ ماه محرم ⏰. هر شب ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه 📲 از شبکه‌های اجتماعی مکتب وحی 📸. ⁩اینستاگرام : www.instagram.com/maktabevahyorg 🎥. ⁩یوتیوب : www.youtube.com/c/maktabevahyorg1/live 📽. ⁩آپارات : www.aparat.com/maktabevahyorg/live 💻. ⁩سایت : www.live.m‌aktabevahy.org @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۱۶۴ 💾. حجم: ۳.MB 📋. توضیح: " تبیین مکتب عاشورا از منظر عرفان " برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan_book
شیعه آگاه ج1.pdf
3.04M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۱۶۴ 💾. حجم: ۳.MB 📋. توضیح: " تبیین مکتب عاشورا از منظر عرفان " برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 📲 @sire_salehan_book
❈. و أبو مخنف روايت كرده است كه لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا وَ قَالَ عِنْدَ ذَلِكَ: أحْتَسِبُ ، نَفْسِى وَ حُمَاةَ أصْحَابِى! «چون حبيب كشته شد، اركان وجودى حسين را سست نمود، و گفت: خدايا! جان مرا با اين حاميان اصحاب من كه مرده‏ اند بگير!» شهادت اين پيرمرد ناسك و عابد و زاهد و فقيه و قارى قرآن كه صاحب علم بلايا و منايا، و از اصحاب خاصّ أميرالمؤمنين عليه السّلام بود، بر سيّد الشّهداء عليه السّلام بسيار سنگين آمد. چهره حضرت متغيّر شد، و حضرت شكسته شد! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. نورملکوت قرآن، ج۳، ص ۳۹۵ 🔰. @sire_salehan |
🖇. | ۰۱ 🏴. بسته فرهنگی ویژه • متن و صوت زیارت اربعین سیدالشهدا علیه السلام • متن و کتاب صوتی " اربعین در فرهنگ شیعه " تالیف عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره • متن و صوت سخنرانی " ملاک ارزش اعمال " از سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره در روز اربعین ☑️. دانلود در کانال تلگرام : https://t.me/joinchat/AAAAADvWG_q3_dQgA8kE8w
🕯. | ۰۱ 📌. موضوع : عدم در خواست مزد از سوی انبیاء 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۲۹-۳۱ _____________ ✍🏻. قالَ اللهُ الحكيمُ فى كتابِه الكريم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏. | سوره شورى: آیه ۲۳ | جاى ترديد و شبهه نيست كه جميع انبياء و پيغمبرانى كه از ساحت مقدّس ربوبى برانگيخته شده‏ اند، از امّت خود هيچگونه مزد و پاداشى طلب ننموده‏ اند، هيچ مالى و جاهى نخواسته‏ اند، هيچ حقّى را براى خود از حقوق مردم ذخيره نكرده‏ اند، هيچ كس را به استخدام و بيگارى نگرفته‏ اند. در قرآن مجيد در پنج مورد در سوره شعرآء، آيات ۱۰۹، ۱۲۷، ۱۴۵، ۱۶۴ و ۱۸۰ كه شرح حال حضرت نوح و لوط و هود و صالح و شعيب بيان شده، به يك نسق و منوال پاسخ آنها را به قوم خود بيان ميكند كه هر يك از آنها گفتند: وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى‏ رَبِّ الْعالَمِينَ «من از شما هيچگونه پاداش و مزدى در خواست نمى‏ كنم؛ پاداش من فقط بر خداى تعالى پروردگار جهانيان است.» ❖. آرى حقّ مطلب همين است كه پيمبران از امّت خود و غير آنها اجری نخواهند و مزدى طلب ننمايند؛ چون مزد هر كس بر عهده كسى است كه او را اجير كرده و مأموريّت داده است. پيمبران از جانب خدا آمده‏ اند و دعوت آنها مبنى بر وحى و اتّصال به عالم غيب بوده است، بنابراين مزد آنان نيز بر باعث و آمر آنان، يعنى خداوند تبارك و تعالى است. و اين حقيقت را میتوان دليل بر صحّت نبوّت و دعوى پيغمبرى گرفت؛ چون كسى كه از ناحيه غير خدا بر مردم حكومت كند، خواهى نخواهى براى منظور و مقصدى حكومت ميكند، همان منظور و مقصد اجر و مزد او خواهد بود و وصول به آن هدف، پاداش و جزاى او محسوب میشود. و چون بنا به فرض، به مقام توحيد نرسيده و انگيزه او الهى نبوده است، هر چه منظور و هدف او عالى باشد، باز در عين حال خالى از شوائب افكار نفسانى نيست، گرچه مال و زن و فرزند نباشد، لكن از حبّ جاه و دواعى مخفيّه ديگر خالى نبوده و نخواهد بود. و همان جنبه وزن اجتماعى و محبوبيّت ملّى و آمريّت و مطاعيّتى كه در خود میبيند بزرگترين هدف و آرزوى اوست. ❖. فقط پيمبرانند كه چون حجاب قلب آنها مرتفع گشته و به أسرار عالم اطّلاع پيدا نموده و رمز موت و حيات و تكامل را دريافته و از عوالم و منازل سلوك به وطن حقيقى رسيده و ابديّت را إدراك نموده‏ اند و جان آنها با خداى خود مرتبط شده و گفت و شنود داشته‏ اند، أعمال آنها فقط و فقط خالصاً لِوَجهِهِ الكَريم بوده و در مقابل زحمات و لطماتى كه در راه تبليغ شريعت و هدايت مردم بر خود هموار ميدارند مزدى نمى‏ خواهند؛ مزد آنان فقط رضاى خدا و انجام مأموريّت و نفس هدايت مردم است و بس. اگر بنا بشود پيمبرى براى خود مزد بخواهد آن حرّيّت و آزادى در تبليغ از دست ميرود، و خواه ناخواه جرأت تبليغ شديد در مقابل أفرادى كه از آنها مزد گرفته ندارد؛ چون شرم و حيائى در شخص مورد إحسان پيدا میشود كه او را در مقابل إحسان كننده پست و زبون ميكند و از قاطعيّت تبليغ ساقط مى‏ نمايد. ❖. حضرت رسول أكرم محمّد بن عبدالله صلّى الله عليه وآله وسلّم نيز از اين حكم كلّى استثناء نشده‏ اند و از مردم هيچ تقاضاى مزدى ننموده‏ اند. در سوره أنعام كه مكالمه آن حضرت را با قوم خود بيان مى‏ فرمايد، خداوند به آن حضرت امر ميكند كه: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ «بگو من از شما هيچ پاداشى نمیخواهم؛ نزول قرآن در مقابل مزد و جزائی نيست، و نازل نشده است مگر براى آنكه موجب تذكّر و يادآورى جهانيان گردد و آنها را بيدار كند.» | سوره انعام: آیه ۹۰ | پيغمبر عظيم الشّأن نيامده تا آنكه بارى بر گُرده مردم بگذارد و در مقابل دعوى نبوّت، آنها را به تعب بيندازد و حاصل كار و دسترنج آنها را ببرد و از كار و كسب آنان به نفع خود استفاده كند؛ قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ. «بگو من از شما مزدى نمى‏ خواهم و شما را به سختى و رنج نمى‏ افكنم، و من از نزد خود چيزى نمى‏ آورم و سخنى نمى‏ گويم.» | سوره ص: آیه ۸۶ | | | _____________ 🔰. @sire_salehan |